eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
636 عکس
299 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از غرب آسیا
📌یحیی سنوار رئیس جدید دفتر سیاسی حماس کیست؟ یحیی ابراهیم حسن سنوار متولد شهر اشغالی المجدل در شمال شرق نوار غزه در چندین زندان از جمله المجدل، هداریم، السبع و نفحه اسیر بوده است سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو دفتر سیاسی جنبش حماس انتخاب شد سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه انتخاب شد سال ۱۹۸۶ در تشکیل سرویس‌های امنیتی «المجد» به دستور شهید شیخ احمد یاسین نقش داشت در دوران اسارت، رهبری هیئت عالی رهبری اسرای حماس در زندان‌های صهیونیستی را برعهده داشت سال ۲۰۱۱ همراه با ۱۰۰۰ اسیر دیگر در چارچوب قرارداد مبادله اسرا موسوم به «وفاداری به آزادگان» آزاد شد. سال ۲۰۱۵ مسئول پرونده اسرای اسرائیلی نزد جنبش حماس بود سال ۲۰۲۴ پس از شهادت شهید اسماعیل هنیه به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس انتخاب شد وستانیوز https://eitaa.com/westanews
تماشای یک نماز انسان کسی را که دوست جزئیات رفتارش را توجه می کند و برایش جالب و شیرین است ، هر حرکت جزئی یک موضوع برای توجه و حرف زدن از آن است ، فرض کنید که حضرت حجت عج را در حال نماز خواندن می بینید ، در آن صورت هر حرکت او جدا گانه مورد توجه تو است زمزمه می کنی : درود بر تو هنگامی که می ایستی درود بر تو هنگامی که می نشینی درود بر تو هنگامی که قرآن را قرائت می کنی و بیان می کنی درود بر تو هنگامی که نماز می خوانی و قنوت می خوانی درود بر تو هنگامی که رکوع و سجود می کنی درود بر تو هنگامی که لا اله الا الله و الله اکبر می گویی درود بر تو هنگامی که الحمدلله و استغفرالله می گویی السَّلاَمُ‌ عَلَيْكَ‌ حِينَ‌ تَقُومُ‌ السَّلاَمُ‌ عَلَيْكَ‌ حِينَ‌ تَقْعُدُ السَّلاَمُ‌ عَلَيْكَ‌ حِينَ‌ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ‌ السَّلاَمُ‌ عَلَيْكَ‌ حِينَ‌ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ‌ السَّلاَمُ‌عَلَيْكَ‌ حِينَ‌ تَرْكَعُ‌ وَ تَسْجُدُ السَّلاَمُ‌ عَلَيْكَ‌ حِينَ‌ تُهَلِّلُ‌ وَ تُكَبِّرُ السَّلاَمُ‌ عَلَيْكَ‌ حِينَ‌ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ زیارت آل یس @MohammadGelayeri
هدایت شده از روشنگری
اسرائیل لبنان را در سال ۱۹۷۸، در حالیکه هیچ حزب‌الله یا انقلاب اسلامی در ایران رخ نداده بود اشغال کرد. √ @Roshangari_ir | روشنگری
مدیریت خاطی سرزنش گناهکار کار همیشه جواب نمی دهد ، لذا از حضرت علی علیه السلام روایت شده است : هر گناهکاری سرزنش نمی شود و قال عليه السّلام: ما كلّ‌ مفتون يعاتب . اى: ليس كلّ‌ مبتلى بمعصية ينفع معه العتاب. نهج البلاغه ، ابن میثم حکمت ۱۱ @MohammadGelayeri
جایزه اطاعت از خدا و رسول کسانی که از خدا و رسول او اطاعت و فرمانبرداری کردند ، ملحق به برخورداران از نعمت( ولایت) الهی یعنی : پیامبران ، صدیقین (معصومین ) ، شهداء (بر اعمال )، و صالحین خواهند بود، که رفیقانی نیکو هستند. وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ فَأُوْلَـٰٓئِكَ مَعَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِم مِّنَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ وَٱلصِّدِّيقِينَ وَٱلشُّهَدَآءِ وَٱلصَّـٰلِحِينَۚ وَحَسُنَ أُوْلَـٰٓئِكَ رَفِيقࣰا، (نساء٦٩) ، دعای هر روز و شب ما در نماز که (خدایا ما را به راه مستقیم که راه بر خوردار آن از نعمت خود قرار بده ) با اطاعت از خدا و رسول مستجاب می شود . جایزه اطاعت از خدا و رسولش همنشینی اولیای او در قیامت است (بر داشت از المیزان،) @MohammadGelayeri
اقوال در شهادت امام مجتبی علیه السلام: ۷ صفر ۲۸ صفر آخر صفر قول اول مختار محدث قمی است توفي الحسن بن علي(عليه السلام)بالسّم،يوم الخميس السابع من صفر سنة تسع و اربعين،و كان ابن سبع و اربعين،و قيل في الثامن و العشرين منه،و قيل في آخر صفر،و دفن بالبقيع من المدينة. قمی ، الانوار البهیه ص ۷۷ در فیض العلام ص ۲۷۶ روز هفتم به شهید اول ، کفعمی و دیگران نسبت داده است علیه السلام @MohammadGelayeri
امام مجتبی وقتی به در مسجد می رسید سرش را بلند می کرد و می گفت : الهي ضيفك ببابك،يا محسن قد اتاك المسيء فتجاوز عن قبيح ما عندي بجميل ما عندك،يا كريم. خدایا ! مهمانت بر در است ، ای نیکی کننده ! انجام دهنده بدی نزد تو آمد ، پس ای کریم( و بخشنده )! از زشتی کار من به زیبایی صفات خود در گذر . قمی ، الانوار البهیه ص ۷۵ @MohammadGelayeri
ولادت حضرت کاظم علیه السلام ولادت علیه السلام در هفتم صفر واقع شده است قمی، الانوار البهیه ص ۱۵۲ و فیض العلام ص ۲۸۰ @MohammadGelayeri
راز بقای نعمتها از امام کاظم علیه السلام: میانه روی و قناعت موجب بقای نعمت است و اسراف و تبذیر موجب زوال آن من اقتصد و قنع بقيت عليه النعمة،و من بذر و اسرف زالت عنه النعمة قمی ، الانوار البهیه ص ۱۵۸ @MohammadGelayeri
پند تاریخ در اين روز، ( ۸ صفر) سنۀ ٢٣٣، متوكّل بر محمد بن عبدالملك زيّات وزير، غضبناك شد و او را بگرفت و از وزارت معزول ساخت و اموال او را خالصه (مصادره) كرد. و محمد ، كاتبى بليغ و شاعرى مجيد بوده و در ايام وزارت خود تنورى از آهن ساخته بود و او را ميخ‌كوب كرده بود به طورى كه سرهاى ميخ‌ها در باطن تنور بود و هر كه را مى‌خواست عذاب كند، امر مى‌كرد آن تنور را به هيزم زيتون سرخ مى كردند و او را در آن تنور مى‌افكندند. تا به صدمت آن ميخ‌ها و ضيق مكان به سخت‌تر وجهى معذّب و هلاك مى‌شد. و چون متوكّل بر محمد غضبناك شد امر كرد تا او را در همان تنور آهن افكندند. محمد چهل روز در همان تنور معذّب بود تا به هلاكت رسيد. و در روز آخر عمر خود كاغذ و دواتى طلبيد و اين دو بيت را نوشت و براى متوكّل فرستاد: هِى السَّبيلُ‌ فمِن يَومٍ‌ إلى يَومٍ‌ كَأنّهُ‌ ما تَريكَ‌ العَينُ‌ في نَومٍ‌ لا تَجزَعَنَّ‌ رُوَيداً أنّها دُوَلُ‌ دُنيا تُنقَلُ‌ من قَومٍ‌ إلى قَومٍ‌ متوكّل را آن روز فرصتى نبود كه آن مكتوب را به او برسانند، روز ديگر كه به وى رسانيدند فرمان داد او را از تنور بيرون آورند، چون نزد تنور رفتند او را مرده يافتند. قمی ، فیض العلام صص ۲۸۲ و ۲۸۳ معنای شعر : مرگ راهی است که روزی پس از دیگری طی می شود ، گویا هر چه که چشم دیده یک رویا بود بی تابی نکن ، صبر کن ، این دولتها از قومی به دیگر منتقل می شود ( پس با رفتن چیزی که رفتنی است بی تابی منطقی نیست) @MohammadGelayeri
خدایا! در روز چهار شنبه چهار حاجتم را بر آورده کن: توانم را صرف اطاعت خود بفرما نشاط و شادابی من را صرف عبادت خود کن میلم در به دست آوردن ثواب تو باشد بی میلی من در موجبات عقاب تو باشد اللَّهُمَّ‌ اقْضِ‌ لِي فِي الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعاً اجْعَلْ‌ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ‌ وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ‌ وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ‌ وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ‌ لِي أَلِيمَ‌ عِقَابِكَ‌ إِنَّكَ‌ لَطِيفٌ‌ لِما تَشَاءُ مفاتیح الجنان ، دعای روز چهار شنبه @MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
مریضی خود برتر بینی یا همان تکبر موجب می شود که انسان از خداوند متعال دور شود از آنجا که خداوند متعال نور است و دوری از از مبدا نور باعث افتادن در تاریکی و گمراهی خواهد شد لذا اساس و ریشه گرفتاری ها از تکبر است و هر غفلت و اشتباهی به نوعی به تکبر بر می گردد حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه قاصعه تکبررا علت نابودی شیطان می داند لذا می فرماید آيا نمى بينيد كه خداوند چگونه او(شیطان) را ۱ـ به سبب تكبرش حقير ساخت ۲ـو به سبب بلند پروازيش پست و بيمقدار نمود ۳ـ و در دنيا مطرودش ساخت ۴- و در آخرت هم عذاب آتش را برایش مهیا نمود. أَ لَا تَرَوْنَ كَيْفَ صَغَّرَهُ اللَّهُ بِتَكَبُّرِهِ وَ وَضَعَهُ بِتَرَفُّعِهِ، فَجَعَلَهُ فِي الدُّنْيَا مَدْحُوراً وَ أَعَدَّ لَهُ فِي الْآخِرَةِ سَعِيراً. (نهج البلاغه خطبه۱۹۲) @jorenab
غیبت مقابله با مقصد همه شرائع « يكى از مقاصد بزرگ شرايع و انبياء عظام، سلام اللّه عليهم، كه علاوه بر آنكه خود مقصود مستقل است، وسيلۀ پيشرفت مقاصد بزرگ و دخيل تام در تشكيل مدينۀ فاضله مى‌باشد، توحيد كلمه و توحيد عقيده است، و اجتماع در مهامّ امور و جلوگيرى از تعديات ظالمانۀ ارباب تعدى است، كه مستلزم فساد بنى الانسان و خراب مدينۀ فاضله است. و اين مقصد بزرگ، كه مصلح اجتماعى و فردى است، انجام نگيرد مگر در سايۀ وحدت نفوس و اتحاد همم و الفت و اخوّت و صداقت قلبى و صفاى باطنى و ظاهرى، و افراد جامعه به طورى شوند كه نوع بنى آدم تشكيل يك شخص دهند، و جمعيت به منزلۀ يك شخص باشد و افراد به منزلۀ اعضا و اجزاء آن باشد، و تمام كوششها و سعى‌ها حول يك مقصد بزرگ الهى و يك مهم عظيم عقلى، كه صلاح جمعيت و فرد است، چرخ زند.... و معلوم است آنچه موجب ازدياد اين معانى شود، محبوب و مرغوب است، و آنچه اين عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بين جمعيت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست. و پر واضح است كه اين كبيرۀ موبقه اگر رايج شود در بين جمعيتى، موجب كينه و حسد و بغض و عداوت شده و ريشۀ فساد در جمعيت بدواند، درخت نفاق و دورويى در آنها ايجاد كند و برومند نمايد، و وحدت و اتحاد جامعه را گسسته كند، و پايۀ ديانت را سست كند. و از اين جهت بر فساد و قبح آن افزوده گردد.» امام خمینی ، چهل حدیث ص 309 و 310 چاپ ۲۴ @MohammadGelayeri
اولویت های پژوهشی.pdf
4.8M
اولویت های پژوهشی وزارت علوم از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ شورای عالی علوم،تحقیقات و فناوری پیش نویس اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۳-۱۴۰۷ را منتشر کرد. این فایل برای طلاب و دانشجویان پژوهشگر که به دنبال انتخاب موضوعات کاربردی و مبتنی بر نیازهای جامعه هستند بسیار مفید می باشد.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چرا عقب نشینی در مقابل جنگ روانی دشمن در عرصه های مختلف ،خشم و غضب الهی را بدنبال دارد؟منظور از عقب نشینی تاکتیکی و غیر تاکتیکی چیست؟ رهبر انقلاب به آیه ۱۶ سوره اَنفال استناد می کنند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از یزدانی
بسم الله الرحمن الرحیم یا متخصص یا متعهد متخصص !! در حدیثی از رسول گرامی چنین روایت شده که ایشان فرمودند: 🔻 پیامبر اسلام صلی‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلم: مَنِ اِزْدَادَ فِي اَلْعِلْمِ رُشْداً فَلَمْ يَزْدَدْ فِي اَلدُّنْيَا زُهْداً لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اَللَّهِ إِلاَّ بُعْداً 🔻 هر كه بر پيشرفت علميش افزوده شود امّا بر بى رغبتى او به دنيا افزوده نگردد، جز بر دوريش از خدا افزوده نشود 📚( بحار الأنوار ج۲، ص۳۷) دوستان عزیز این روایت خیلی عجیب می باشد و توجه و تامل کردن پیرامون این روایت خیلی لازم و ضروری می باشد یکی از چالش ها و دغدغه های این چند سال بعد انقلاب، این مسئله بود که نظام از بکارگیری افراد متخصص، ناکارآمد بود یا به قول بعضی از کارشناسان دیگر موفقیت لازم را کسب نکرد یا در به قول عده ای دیگر در بعضی از رشته ها از افراد متخصص به خوبی استفاده کردند ولی در بعضی از رشته های دیگر نه!! نگاه ها و تحلیل ها در این زمینه مختلف است؛ اما از منظر این روایت نورانی می توان این گونه برداشت کرد که متخصص و صاحب علمی که بی رغبتی از دنیا در او نباشد این زیاد شدن علم موجب دور شدن او از خداوند متعال می گردد لذا حکومتی که براساس دین بنا نهاده شده چه بخواهیم چه نخواهیم باید مدبرات امر به دست افراد متخصص متعهد گذاشته شود چون متخصصی که تعهد اخلاقی و وجدانی نداشته باشد در چارچوب نظام و حکومت دینی هم خوانی ندارد و احتمال لغزش چنین فردی، بسیار زیادتر از فردی است که دارای چنین تعهدی می باشد چون شاکله ی نظام دینی تفاوت اساسی دارد با حکومت های غیر دینی مطلب پیرامون این مسئله زیاد است ان شاءالله در زمانی دیگر در پناه خدا
هدایت شده از غرب آسیا
📌«غدی فرانسیس» خبرنگار و تحلیلگر جنگ: ایران، دنباله‌رو خط مشی دیگران نیست و خود، تعیین‌کننده خط مشی است. به همین دلیل، به زودی شاهد یک لحظه تاریخی خواهیم بود که فکر می کنم یک کلمه جدید را در دانش‌نامه جنگ ایران یاد خواهیم گرفت. https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از پنجره🇮🇷
غفلت موجب مرگ اراده ها است حضرت امیرالمومنین علیه السلام: چه بسیار شب برای کاری در فردا تصمیم می گیرد ولی می خوابد تصمیمش بی نتیجه می شود قال عليه السّلام: ما أنقض النّوم لعزائم اليوم تصمیم و اراده سخت نیست ماندن پای آن و کم کردن سستی و تنبلی است که موجب پیشبرد می شود . موفقیت با خوابیدن و غفلت حاصل نمی شود نهج البلاغه ابن میثم حکمت ۴۱۵ و نیز خطبه ۲۴۷ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
ابن ابی الحدید نقل کرده از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام که فرمود وقتی سؤ ال کردم از حضرت رسول صلی الله علیه و آله که دعا کند برای من به مغفرت فرمود دعا خواهم کرد پس برخاست و نماز گذاشت و دست به دعا برداشت گوش دادم به دعای آن حضرت شنیدم می‌گوید «اَللّهُمَّ بِحَقِّ عَلِی عِنْدَکَ اِغْفِرْ لِعَلِی» یعنی خدایا به حقّ علیّ نزد تو بیامرز علیّ را من گفتم یا رسول اللَّه این چه دعائی بود که کردی? فرمود آیا کسی گرامی تر از تو هست نزد خدا که من او را شفیع خود کنم نزد او (مفاتیح الجنان ادعیه منتخبه از کافی) (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۲۰ص۳۱۶) @jorenab
📽 آموزش صحت قرائت نماز 🔰 به اطلاع طلاب محترم میرساند، ویدئوهای کارگاه آموزشی صحت قرائت نماز به تعداد 16 فیلم در صفحه آپارات ندای تهذیب قرار گرفت و در دسترس می‌باشد. 🔖محتوای کارگاه تلبس در ندای تهذیب 🔖محتوای لیست پخش صحت قرائت نماز: https://www.aparat.com/playlist/10453872 🔖از ویدئو شماره یک شروع کنید: https://www.aparat.com/v/sqy9611 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
هدایت شده از مظاهر
👌هیچوقت یه "پولدار بد" باعث نمیشه از "پول" بدت بیاد! ‼️پس چرا "دیندار بد" باعث میشه از "دین" بدت بیاد!!!
برخی دعاها صحیح نیست یکی از عوامل عدم استجابت دعا این است که دعا صحیح نیست ، مثلاً برای کسی دعا می کنی چون معتقد هستی که «ولی» است ولی خداوند می داند که «عدو» است. حضرت نوح فرمود : خدایا این فرد پسرم است و اهل من است و تو وعده دادی که اهل من را نجات دهی ، خداوند فرمود تو مشکل صغروی داری ، زیرا او مصداق اهل تو نیست ، حضرت نوح وقتی متوجه اشتباه خود شد ، عذر خواهی کرد. وَ نادى نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ اِبْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ اَلْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ اَلْحاكِمِينَ قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ اَلْجاهِلِينَ قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلاّ تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ اَلْخاسِرِينَ. (هود ۴۵ -۴۷) @MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 برشی از پی‌نمای «سیلی تاریخ» ۶. مصدق به آمریکا اعتماد کرد، کتکش را هم خورد 📥 نسخه افقی و عمودی 🔍 نسخه چاپی👇 khl.ink/f/53588
راهی برای شناخت باطن افراد گاهی نیاز است به شخصی اعتماد کنی تا مثلا همسفر شوی و یا شریک در معامله ی شوی یا زندگی مشترک تشکیل بدهی ، یکی از راههای شناخت افراد سخن گفتن است ، زیرا شخص غالبا بر اساس ناخود آگاه و باور درون خود سخن می گوید ، برای همین از حضرت امیر علیه السلام نقل شده است : « مرد تحت زبان خود پنهان است » ، و در نقلی دیگر از او آمده است : « سخن بگوئید تا شناخته شوید ، چون مرد در زیر زبان خود پنهان است» « قَالَ عليه السلام اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ» ، « وقَالَ عليه السلام تَكَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ اَلْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ» (نهج البلاغه صبحی صالح ، حکمت 148 ، 392 ) در ضرب المثل نیز آمده است : « تا مرد سخن نگفته باشد * عیب و هنرش نهفته باشد ، و در ضرب المثل عربی نیز آمده است : « مرد تحت زبانش پنهان است نه کلاهش » « المرء مخبوء تحت طي لسانه لا تحت طيلسانه» تذکر: صاحب حدائق در کشکول خود این ضرب المثل را به عنوان کلام حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه آورده است که صحیح نیست ، بلکه از معصومی نقل نشده است . (بحرانی، یوسف بن احمد، الکشکول ، جلد: ۱، صفحه: ۲۵، دار و مکتبة الهلال، بیروت - لبنان، 1998 م.) @MohammadGelayeri
زبان از نشانه های مومن و منافق از حضرت امیر علیه السلام : « 1. زبانتان یکی باشد(و مانند منافق دارای دو زبان نباشید). 2.زبانتان را نگه دارید چون این زبان مانند اسب سرکش صاحبش را به هلاکت می رساند ( مانند غیبت ، تهمت ، دشنام ، سخن چینی و ...) . 3.به خدا قسم بنده ی خدایی ندیدم تقوایی سودمند به حال خود داشته باشد بدون این که زبانش را نگه دارد. 4.زبان مومن پشت قلب او ( و تابع آن است ) و قلب منافق پشت زبان او است ، چون مومن هنگامی که خواست سخنی بگوید در آن از پیش خود دقت می کند ، اگر خیر بود ابراز می کند و اگر شر بود پنهانش می کند ، اما منافق هر چه بر زبانش آمد می گوید ، و نمی داند چه چیزی به نفعش است و چه چیزی به ضررش است ( بعد از سخن گقتن به دلش رجوع می کند تا سود یا زیان کلامش را بفهمد) . 5.برای اهمیت محافظت زبان، و اشاره به این که سودمندی تقوی مشروط به حفظ زبان است پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود: " ایمان هیچ بنده ی صحیح نیست تا دلش سالم نباشد( و ایمان به واجبات و محرمات شریعت نداشته باشد ) ، و دلش سالم نمی شود تا زبانش سالم باشد." ( چون دل سالم لوازمی دارد و زبان باید نشان دهد پایبندی دل را ، مثلا نمی شود دل ایمان داشته باشد اما زبان به کفر باز شود ).» «... وَ اِجْعَلُوا اَللِّسَانَ وَاحِداً وَ لْيَخْزُنِ اَلرَّجُلُ لِسَانَهُ فَإِنَّ هَذَا اَللِّسَانَ جَمُوحٌ بِصَاحِبِهِ وَ اَللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزُنَ لِسَانَهُ وَ إِنَّ لِسَانَ اَلْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ و إِنَّ قَلْبَ اَلْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ لِأَنَّ اَلْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِكَلاَمٍ تَدَبَّرَهُ فِي نَفْسِهِ فَإِنْ كَانَ خَيْراً أَبْدَاهُ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً وَارَاهُ وإِنَّ اَلْمُنَافِقَ يَتَكَلَّمُ بمَا أَتَى عَلَى لِسَانِهِ لاَ يَدْرِي مَا ذَا لَهُ وَ مَا ذَا عَلَيْهِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وآله لاَ يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ ...» (نهج البلاغه ، صبحی صالح خطبه 176 و ابن میثم و بنیاد خطبه 175 ) @MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اطلاعیه اوقاف مازندران درخصوص آزادسازی بقعه متبرکه امامزاده یوسف‌رضا (ع) قائمشهر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران اعلام کرد: 🔸 طی روز‌های اخیر مطالبی درخصوص تخریب بخشی از بیمارستان رازی قائمشهر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که متاسفانه با وارونه‌سازی اصل ماجرا و نسبت دادن ساختمان جدید بیمارستان به محل اجرای حکم و همچنین ایجاد دوگانه وقف و بیمارستان موجب تشویش اذهان عمومی گردیده است. 🎤 جمشید گرائیلی گزارش می دهد 🆔 @mazandaran_iribnews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
توییت پزشکیان بعد از رأی مجلس به تمامی وزرا 🔹وفاق برای ایران 🔹بسم الله الرحمن الرحیم @TasnimNews
هدایت شده از کاربر
نکات قرآنی ، نکته 36 درخواست جهنمیان از بهشتیان در قیامت طبق آیات قرآن کریم بین بهشتیان و جهنمیان در قیامت گفتگوهایی صورت میگیرد که از جمله آنها درخواست جهنمیان از بهشتیان برای رفع عطش می‌باشد که در آیات 50 و 51 سوره مبارکه اعراف آمده است خداوند در آیات مذکور میفرماید: 50-وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ «و دوزخيان ، بهشتيان را صدا مى زنند كه (محبت كنيد) و مقدارى آب يا از آنچه خدا به شما روزى داده به ما ببخشيد، آنها (در پاسخ ) مى گويند خداوند اينها را بر كافران تحريم كرده است » آیه 51-الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ـــــــــــــــ « همانها كه دين و آئين خود را سرگرمى و بازيچه گرفتند و زندگى دنيا آنها را مغرور ساخت امروز ما آنها را فراموش مى كنيم چون لقاى چنين روزى را فراموش كردند، و آيات ما را انكار نمودند» ترجمه ها از تفسیر نمونه در شرح آن روایتی از امام باقر علیه السلام وارد شده است که فرمودند:  إِنَّ أَهْلَ النَّارِ یَمُوتُونَ عِطَاشاً وَ یَدْخُلُونَ قُبُورَهُمْ عِطَاشاً وَ یَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ عِطَاشاً فَیُرْفَعُ لَهُمْ قَرَابَاتُهُمْ مِنَ الْجَنَّهًِْ فَیَقُولُونَ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ الله. «همانا اهل آتش، تشنه می‌میرند و تشنه وارد قبرهایشان می‌شوند و تشنه محشور می‌شوند و تشنه وارد جهنّم می‌شوند. پس خویشاوندانشان را در بهشت به آنان نشان می‌دهند؛ و به آنان می‌گویند: أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ.» العیاشی، ج۲، ص۱۹ در ضمن یک روایتی آمده است که شخصی به امام باقر علیه السلام عرض کرد: فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ مَا الَّذِی یَأْکُلُ النَّاسُ وَ یَشْرَبُونَ إِلَی أَنْ یُفْصَلَ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ امام علیه السلام در جواب فرمودند: قَالَ یُحْشَرُ النَّاسُ عَلَی مِثْلِ قُرْصَهًِْ النَّقِیِّ فِیهَا أَنْهَارٌ مُتَفَجِّرَهًٌْ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ حَتَّی یُفْرَغَ مِنَ الْحِسَابِ فَقَالَ هِشَامٌ قُلْ لَهُ مَا أَشْغَلَهُمْ عَنِ الْأَکْلِ وَ الشُّرْبِ یَوْمَئِذٍ قَالَ هُمْ فِی النَّارِ أَشْغَلُ وَ لَمْ یَشْتَغِلُوا عَنْ أَنْ قَالُوا أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهَُ. «درباره‌ی این آیه: در آن روز که این زمین به زمین دیگر، مبدّل می‌شود. (ابراهیم/۴۸) به من خبر بده، مردم چه می‌خورند و می‌آشامند تا خدا بین آن‌ها در روز قیامت فاصل شود»؟ امام علیه السلام فرمود: «مردم در مکانی همچون قرص نانی پاک محشور می‌شوند، که در آن رودهای جوشانی است می‌خورند و می‌نوشند تا از حساب فارغ شوند». هشام گفت: «به ایشان بگو، چه چیز آنان را در روز قیامت از خوردن و نوشیدن باز می‌دارد»؟ فرمود: «آنان در آتش مشغولتر از روز رستاخیز خواهند بود و با این حال از خوردن و آشامیدن غافل نیستند که [دوزخیان به أهل بهشت] می‌گویند: أَنْ أَفیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ المناقب، ج۴، ص۱۹۸ و در اینکه بهشتیان بعد از چه مدتی جواب جهنمیان را می‌دهند از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که در تفسیر آیه 50 فرمودند: فَیُحْبَسُ عَنْهُمُ الْجَوَابُ أَرْبَعِینَ سَنَهًًْ ثُمَّ یُجِیبُونَهُمْ بِلِسَانِ الِاحْتِقَارِ وَ التَّهْوِینِ إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُما عَلَی الْکافِرِینَ. *به‌مدّت چهل‌سال به آنان پاسخ داده نمی‌شود و سپس با زبان تحقیرآمیز و با توهین به آنان پاسخ می‌دهند: إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَی الْکَافِرِینَ.* تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۲ مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه ۵۰ سوره مبارکه اعراف میفرماید: .... اهل دوزخ از اهل بهشت انتظار آب و همه انواع نعمتهایی را که خداوند به آنها بخشیده دارند و مسلما مهمترین حاجت آنها آب است تا آتش دوزخ رابوسیله آن مهار کنند، ... لکن بهشتیان در جواب می گویند: خداوند این نعمتها را بر کافران حرام نموده است. محمدی
قرآن داروی کفر و نفاق قرآن کریم گاه با ادله اثباتی و ذکر آیات قدرت و نظم و مانند آن به مقابله با کفر بر خاست و گاه با بیان سلبی و به چالش کشیدن ادله کافران مانند استناد به فعل پدران خود ، کما این که با ذکر مرگ و به تصویر کشیدن عاقبت بد کاران موجب از بین رفتن نفاق می شود زیرا لازمه نفاق مانند کذب و خیانت است و ترس از مرگ موجب عدم ارتکاب این گناهان می شود . لذا حضرت امیر علیه السلام فرمود : ‌بدانید که بعد از قرآن فقر (جهل و جهالت) نیست کما این که قبل از قرآن بی نیازی (دانش و خرد) نبود. دردهای( جهل) را با آن شفا دهید ، و در سختی ها از آن کمک بگیرید ، زیرا در قرآن شفای بزرگترین درد یعنی کفر ، نفاق ، و گمراهی است پس بوسیله قرآن از خدا حاجت بخواهید ، و با محبت قرآن متوجه خدا شوید و به وسیله ی یاد گرفتن قرآن به دنبال طلب رزق از مخلوق نباشید ، چون بندگان به وسیله ی متوجه خدا نشدند. که به مثل قرآن باشد «... و اعلموا أنّه ليس على أحد بعد القرآن من فاقة، و لا لأحد قبل القرآن من غنى، فاستشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم، فإنّ‌ فيه شفاء من أكبر الدّاء، و هو الكفر و النّفاق و الغىّ‌ و الضّلال. فاسألوا اللّه به، و توجّهوا إليه بحبّه، و لا تسألوا به خلقه. إنّه ما توجّه العباد إلى اللّه بمثله،...» (نهج البلاغه صبحی صالح خطبه ۲۷۶ ، و ابن میثم خطبه ۱۷۵ ) ادواء جمع داء است - لأواء به معنای شدت است - غی و ضلالت در استعمالات مترادف و به معنای گمراهی استعمال می‌شوند اما ابن میثم آن دو را مغایر دانست و «غی » را تفریط از فضیلت حکمت و «ضلال» را انحراف از فضیلت عدل. دانسته است. ، چون غی مقابل رشد است ( بقره ۲۵۶) و ضلالت انحراف از حق است ، پس می توان گفت غی ره نیافتن است و ضلالت رها کردن راه است. @MohammadGelayeri
تناسب یا مراعاة النظیر از محسنات معنویه در بدیع تناسب (مراعاة النظیر) است ، یعنی آوردن دو یا چند لفظ که دارای معنای مناسب هستند ( به غیر تضاد که در طباق است) مانند این شعر حافظ که داس ، کشت ، مزرعه و درو را جمع کرد : « مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو - یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو » از موارد تناسب این خبر مرکز خدمات حوزه علمیه مازندران است که در آن جناب حجه الاسلام با جناب ملاقات کرد ⏬⏬ @MohammadGelayeri