eitaa logo
پنجره🇮🇷
111 دنبال‌کننده
633 عکس
297 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از غرب آسیا
📌«غدی فرانسیس» خبرنگار و تحلیلگر جنگ: ایران، دنباله‌رو خط مشی دیگران نیست و خود، تعیین‌کننده خط مشی است. به همین دلیل، به زودی شاهد یک لحظه تاریخی خواهیم بود که فکر می کنم یک کلمه جدید را در دانش‌نامه جنگ ایران یاد خواهیم گرفت. https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از پنجره🇮🇷
غفلت موجب مرگ اراده ها است حضرت امیرالمومنین علیه السلام: چه بسیار شب برای کاری در فردا تصمیم می گیرد ولی می خوابد تصمیمش بی نتیجه می شود قال عليه السّلام: ما أنقض النّوم لعزائم اليوم تصمیم و اراده سخت نیست ماندن پای آن و کم کردن سستی و تنبلی است که موجب پیشبرد می شود . موفقیت با خوابیدن و غفلت حاصل نمی شود نهج البلاغه ابن میثم حکمت ۴۱۵ و نیز خطبه ۲۴۷ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
ابن ابی الحدید نقل کرده از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام که فرمود وقتی سؤ ال کردم از حضرت رسول صلی الله علیه و آله که دعا کند برای من به مغفرت فرمود دعا خواهم کرد پس برخاست و نماز گذاشت و دست به دعا برداشت گوش دادم به دعای آن حضرت شنیدم می‌گوید «اَللّهُمَّ بِحَقِّ عَلِی عِنْدَکَ اِغْفِرْ لِعَلِی» یعنی خدایا به حقّ علیّ نزد تو بیامرز علیّ را من گفتم یا رسول اللَّه این چه دعائی بود که کردی? فرمود آیا کسی گرامی تر از تو هست نزد خدا که من او را شفیع خود کنم نزد او (مفاتیح الجنان ادعیه منتخبه از کافی) (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۲۰ص۳۱۶) @jorenab
📽 آموزش صحت قرائت نماز 🔰 به اطلاع طلاب محترم میرساند، ویدئوهای کارگاه آموزشی صحت قرائت نماز به تعداد 16 فیلم در صفحه آپارات ندای تهذیب قرار گرفت و در دسترس می‌باشد. 🔖محتوای کارگاه تلبس در ندای تهذیب 🔖محتوای لیست پخش صحت قرائت نماز: https://www.aparat.com/playlist/10453872 🔖از ویدئو شماره یک شروع کنید: https://www.aparat.com/v/sqy9611 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
هدایت شده از مظاهر
👌هیچوقت یه "پولدار بد" باعث نمیشه از "پول" بدت بیاد! ‼️پس چرا "دیندار بد" باعث میشه از "دین" بدت بیاد!!!
برخی دعاها صحیح نیست یکی از عوامل عدم استجابت دعا این است که دعا صحیح نیست ، مثلاً برای کسی دعا می کنی چون معتقد هستی که «ولی» است ولی خداوند می داند که «عدو» است. حضرت نوح فرمود : خدایا این فرد پسرم است و اهل من است و تو وعده دادی که اهل من را نجات دهی ، خداوند فرمود تو مشکل صغروی داری ، زیرا او مصداق اهل تو نیست ، حضرت نوح وقتی متوجه اشتباه خود شد ، عذر خواهی کرد. وَ نادى نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ اِبْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ اَلْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ اَلْحاكِمِينَ قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ اَلْجاهِلِينَ قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلاّ تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ اَلْخاسِرِينَ. (هود ۴۵ -۴۷) @MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 برشی از پی‌نمای «سیلی تاریخ» ۶. مصدق به آمریکا اعتماد کرد، کتکش را هم خورد 📥 نسخه افقی و عمودی 🔍 نسخه چاپی👇 khl.ink/f/53588
راهی برای شناخت باطن افراد گاهی نیاز است به شخصی اعتماد کنی تا مثلا همسفر شوی و یا شریک در معامله ی شوی یا زندگی مشترک تشکیل بدهی ، یکی از راههای شناخت افراد سخن گفتن است ، زیرا شخص غالبا بر اساس ناخود آگاه و باور درون خود سخن می گوید ، برای همین از حضرت امیر علیه السلام نقل شده است : « مرد تحت زبان خود پنهان است » ، و در نقلی دیگر از او آمده است : « سخن بگوئید تا شناخته شوید ، چون مرد در زیر زبان خود پنهان است» « قَالَ عليه السلام اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ» ، « وقَالَ عليه السلام تَكَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ اَلْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ» (نهج البلاغه صبحی صالح ، حکمت 148 ، 392 ) در ضرب المثل نیز آمده است : « تا مرد سخن نگفته باشد * عیب و هنرش نهفته باشد ، و در ضرب المثل عربی نیز آمده است : « مرد تحت زبانش پنهان است نه کلاهش » « المرء مخبوء تحت طي لسانه لا تحت طيلسانه» تذکر: صاحب حدائق در کشکول خود این ضرب المثل را به عنوان کلام حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه آورده است که صحیح نیست ، بلکه از معصومی نقل نشده است . (بحرانی، یوسف بن احمد، الکشکول ، جلد: ۱، صفحه: ۲۵، دار و مکتبة الهلال، بیروت - لبنان، 1998 م.) @MohammadGelayeri
زبان از نشانه های مومن و منافق از حضرت امیر علیه السلام : « 1. زبانتان یکی باشد(و مانند منافق دارای دو زبان نباشید). 2.زبانتان را نگه دارید چون این زبان مانند اسب سرکش صاحبش را به هلاکت می رساند ( مانند غیبت ، تهمت ، دشنام ، سخن چینی و ...) . 3.به خدا قسم بنده ی خدایی ندیدم تقوایی سودمند به حال خود داشته باشد بدون این که زبانش را نگه دارد. 4.زبان مومن پشت قلب او ( و تابع آن است ) و قلب منافق پشت زبان او است ، چون مومن هنگامی که خواست سخنی بگوید در آن از پیش خود دقت می کند ، اگر خیر بود ابراز می کند و اگر شر بود پنهانش می کند ، اما منافق هر چه بر زبانش آمد می گوید ، و نمی داند چه چیزی به نفعش است و چه چیزی به ضررش است ( بعد از سخن گقتن به دلش رجوع می کند تا سود یا زیان کلامش را بفهمد) . 5.برای اهمیت محافظت زبان، و اشاره به این که سودمندی تقوی مشروط به حفظ زبان است پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود: " ایمان هیچ بنده ی صحیح نیست تا دلش سالم نباشد( و ایمان به واجبات و محرمات شریعت نداشته باشد ) ، و دلش سالم نمی شود تا زبانش سالم باشد." ( چون دل سالم لوازمی دارد و زبان باید نشان دهد پایبندی دل را ، مثلا نمی شود دل ایمان داشته باشد اما زبان به کفر باز شود ).» «... وَ اِجْعَلُوا اَللِّسَانَ وَاحِداً وَ لْيَخْزُنِ اَلرَّجُلُ لِسَانَهُ فَإِنَّ هَذَا اَللِّسَانَ جَمُوحٌ بِصَاحِبِهِ وَ اَللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزُنَ لِسَانَهُ وَ إِنَّ لِسَانَ اَلْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ و إِنَّ قَلْبَ اَلْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ لِأَنَّ اَلْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِكَلاَمٍ تَدَبَّرَهُ فِي نَفْسِهِ فَإِنْ كَانَ خَيْراً أَبْدَاهُ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً وَارَاهُ وإِنَّ اَلْمُنَافِقَ يَتَكَلَّمُ بمَا أَتَى عَلَى لِسَانِهِ لاَ يَدْرِي مَا ذَا لَهُ وَ مَا ذَا عَلَيْهِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وآله لاَ يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ ...» (نهج البلاغه ، صبحی صالح خطبه 176 و ابن میثم و بنیاد خطبه 175 ) @MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اطلاعیه اوقاف مازندران درخصوص آزادسازی بقعه متبرکه امامزاده یوسف‌رضا (ع) قائمشهر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران اعلام کرد: 🔸 طی روز‌های اخیر مطالبی درخصوص تخریب بخشی از بیمارستان رازی قائمشهر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که متاسفانه با وارونه‌سازی اصل ماجرا و نسبت دادن ساختمان جدید بیمارستان به محل اجرای حکم و همچنین ایجاد دوگانه وقف و بیمارستان موجب تشویش اذهان عمومی گردیده است. 🎤 جمشید گرائیلی گزارش می دهد 🆔 @mazandaran_iribnews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
توییت پزشکیان بعد از رأی مجلس به تمامی وزرا 🔹وفاق برای ایران 🔹بسم الله الرحمن الرحیم @TasnimNews
هدایت شده از کاربر
نکات قرآنی ، نکته 36 درخواست جهنمیان از بهشتیان در قیامت طبق آیات قرآن کریم بین بهشتیان و جهنمیان در قیامت گفتگوهایی صورت میگیرد که از جمله آنها درخواست جهنمیان از بهشتیان برای رفع عطش می‌باشد که در آیات 50 و 51 سوره مبارکه اعراف آمده است خداوند در آیات مذکور میفرماید: 50-وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ «و دوزخيان ، بهشتيان را صدا مى زنند كه (محبت كنيد) و مقدارى آب يا از آنچه خدا به شما روزى داده به ما ببخشيد، آنها (در پاسخ ) مى گويند خداوند اينها را بر كافران تحريم كرده است » آیه 51-الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ـــــــــــــــ « همانها كه دين و آئين خود را سرگرمى و بازيچه گرفتند و زندگى دنيا آنها را مغرور ساخت امروز ما آنها را فراموش مى كنيم چون لقاى چنين روزى را فراموش كردند، و آيات ما را انكار نمودند» ترجمه ها از تفسیر نمونه در شرح آن روایتی از امام باقر علیه السلام وارد شده است که فرمودند:  إِنَّ أَهْلَ النَّارِ یَمُوتُونَ عِطَاشاً وَ یَدْخُلُونَ قُبُورَهُمْ عِطَاشاً وَ یَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ عِطَاشاً فَیُرْفَعُ لَهُمْ قَرَابَاتُهُمْ مِنَ الْجَنَّهًِْ فَیَقُولُونَ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ الله. «همانا اهل آتش، تشنه می‌میرند و تشنه وارد قبرهایشان می‌شوند و تشنه محشور می‌شوند و تشنه وارد جهنّم می‌شوند. پس خویشاوندانشان را در بهشت به آنان نشان می‌دهند؛ و به آنان می‌گویند: أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ.» العیاشی، ج۲، ص۱۹ در ضمن یک روایتی آمده است که شخصی به امام باقر علیه السلام عرض کرد: فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ مَا الَّذِی یَأْکُلُ النَّاسُ وَ یَشْرَبُونَ إِلَی أَنْ یُفْصَلَ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ امام علیه السلام در جواب فرمودند: قَالَ یُحْشَرُ النَّاسُ عَلَی مِثْلِ قُرْصَهًِْ النَّقِیِّ فِیهَا أَنْهَارٌ مُتَفَجِّرَهًٌْ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ حَتَّی یُفْرَغَ مِنَ الْحِسَابِ فَقَالَ هِشَامٌ قُلْ لَهُ مَا أَشْغَلَهُمْ عَنِ الْأَکْلِ وَ الشُّرْبِ یَوْمَئِذٍ قَالَ هُمْ فِی النَّارِ أَشْغَلُ وَ لَمْ یَشْتَغِلُوا عَنْ أَنْ قَالُوا أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهَُ. «درباره‌ی این آیه: در آن روز که این زمین به زمین دیگر، مبدّل می‌شود. (ابراهیم/۴۸) به من خبر بده، مردم چه می‌خورند و می‌آشامند تا خدا بین آن‌ها در روز قیامت فاصل شود»؟ امام علیه السلام فرمود: «مردم در مکانی همچون قرص نانی پاک محشور می‌شوند، که در آن رودهای جوشانی است می‌خورند و می‌نوشند تا از حساب فارغ شوند». هشام گفت: «به ایشان بگو، چه چیز آنان را در روز قیامت از خوردن و نوشیدن باز می‌دارد»؟ فرمود: «آنان در آتش مشغولتر از روز رستاخیز خواهند بود و با این حال از خوردن و آشامیدن غافل نیستند که [دوزخیان به أهل بهشت] می‌گویند: أَنْ أَفیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ المناقب، ج۴، ص۱۹۸ و در اینکه بهشتیان بعد از چه مدتی جواب جهنمیان را می‌دهند از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که در تفسیر آیه 50 فرمودند: فَیُحْبَسُ عَنْهُمُ الْجَوَابُ أَرْبَعِینَ سَنَهًًْ ثُمَّ یُجِیبُونَهُمْ بِلِسَانِ الِاحْتِقَارِ وَ التَّهْوِینِ إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُما عَلَی الْکافِرِینَ. *به‌مدّت چهل‌سال به آنان پاسخ داده نمی‌شود و سپس با زبان تحقیرآمیز و با توهین به آنان پاسخ می‌دهند: إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَی الْکَافِرِینَ.* تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۲ مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه ۵۰ سوره مبارکه اعراف میفرماید: .... اهل دوزخ از اهل بهشت انتظار آب و همه انواع نعمتهایی را که خداوند به آنها بخشیده دارند و مسلما مهمترین حاجت آنها آب است تا آتش دوزخ رابوسیله آن مهار کنند، ... لکن بهشتیان در جواب می گویند: خداوند این نعمتها را بر کافران حرام نموده است. محمدی
قرآن داروی کفر و نفاق قرآن کریم گاه با ادله اثباتی و ذکر آیات قدرت و نظم و مانند آن به مقابله با کفر بر خاست و گاه با بیان سلبی و به چالش کشیدن ادله کافران مانند استناد به فعل پدران خود ، کما این که با ذکر مرگ و به تصویر کشیدن عاقبت بد کاران موجب از بین رفتن نفاق می شود زیرا لازمه نفاق مانند کذب و خیانت است و ترس از مرگ موجب عدم ارتکاب این گناهان می شود . لذا حضرت امیر علیه السلام فرمود : ‌بدانید که بعد از قرآن فقر (جهل و جهالت) نیست کما این که قبل از قرآن بی نیازی (دانش و خرد) نبود. دردهای( جهل) را با آن شفا دهید ، و در سختی ها از آن کمک بگیرید ، زیرا در قرآن شفای بزرگترین درد یعنی کفر ، نفاق ، و گمراهی است پس بوسیله قرآن از خدا حاجت بخواهید ، و با محبت قرآن متوجه خدا شوید و به وسیله ی یاد گرفتن قرآن به دنبال طلب رزق از مخلوق نباشید ، چون بندگان به وسیله ی متوجه خدا نشدند. که به مثل قرآن باشد «... و اعلموا أنّه ليس على أحد بعد القرآن من فاقة، و لا لأحد قبل القرآن من غنى، فاستشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم، فإنّ‌ فيه شفاء من أكبر الدّاء، و هو الكفر و النّفاق و الغىّ‌ و الضّلال. فاسألوا اللّه به، و توجّهوا إليه بحبّه، و لا تسألوا به خلقه. إنّه ما توجّه العباد إلى اللّه بمثله،...» (نهج البلاغه صبحی صالح خطبه ۲۷۶ ، و ابن میثم خطبه ۱۷۵ ) ادواء جمع داء است - لأواء به معنای شدت است - غی و ضلالت در استعمالات مترادف و به معنای گمراهی استعمال می‌شوند اما ابن میثم آن دو را مغایر دانست و «غی » را تفریط از فضیلت حکمت و «ضلال» را انحراف از فضیلت عدل. دانسته است. ، چون غی مقابل رشد است ( بقره ۲۵۶) و ضلالت انحراف از حق است ، پس می توان گفت غی ره نیافتن است و ضلالت رها کردن راه است. @MohammadGelayeri
تناسب یا مراعاة النظیر از محسنات معنویه در بدیع تناسب (مراعاة النظیر) است ، یعنی آوردن دو یا چند لفظ که دارای معنای مناسب هستند ( به غیر تضاد که در طباق است) مانند این شعر حافظ که داس ، کشت ، مزرعه و درو را جمع کرد : « مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو - یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو » از موارد تناسب این خبر مرکز خدمات حوزه علمیه مازندران است که در آن جناب حجه الاسلام با جناب ملاقات کرد ⏬⏬ @MohammadGelayeri
به گزارش روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه استان مازندران ؛ حجت الاسلام والمسلمین سالخورده مدیر کل این مرکز؛ با آقای کهنسال مدیر کل صمت استان دیدار و گفتگو کرد. این نشست که در محل اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد؛ حجت الاسلام والمسلمین سالخورده به ابعاد همکاری‌های مشترک مرکز خدمات حوزه های علمیه با اداره کل صمت در موضوعات مختلف پرداختند. مدیر کل مرکز خدمات حوزه های علمیه استان ، توجه به نخبگان و استعدادهای برتر را در همه برنامه ریزی ها و کارها مهم خواند و اظهار داشتند : با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی های بالای اداره صمت ، در راستای ارتقاء و بهبود سطح کمی و کیفی ،گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با اخلاق اسلامی در کسب و کار و اقتصاد اسلامی می توان گام های موثری برداشته شود. مدیر کل صمت ضمن خیر مقدم گزارشی از وضعیت تولید و اشتغال و بازار، با نگاه به عملکرد و اهداف مرکز خدمات حوزه ، به جایگاه مهم‌ و تاثیرگذار طلاب و روحانیون در جامعه اشاره کرد و گفت: مسئله اقتصادی و بازار بسیار مهم بوده و کار شبانه‌روزی می‌خواهد. آقای کهنسال توسعه صنعتی و معدنی و ایجاد آرامش در بازار را مستلزم همکاری همه جانبه همه مردم و مسئولان دانست و ادامه داد: باید آموزش را در حوزه تولید و صنعت افزایش داده و اخلاق نیز، در تمام سطوح وجود داشته باشد. ┏━━━🍃💞🍂━━━┓ 📣 کانال رسمی مرکزخدمات حوزه های علمیه 👇 🆔 https://eitaa.com/csis_19 ┗━━━🍂💞🍃━━━┛ ارتباط با مدیر 💠 @hoosein_salkhorde 💠
ابن عبد ربه (متوفی ۳۲۸ )در «العقد الفرید» و سید رضی ( متوفی۴۰۶) در « نهج البلاغه» و دیگران روایتی از کمیل بن زیاد نخعی نقل کردند که : حضرت علی علیه السلام مرا به طرف صحرا برد وقتی که به صحرا رسیدیم نفس اندوهگینی کشید و در باره ی فضیلت علم سخن گفت که حاصل متن روایت و حاشیه آن در موضوعات زیرا قابل تنظیم است : 1.به صحرا بردن کمیل برای بیان مطلبی مهم 2.مقدمه ی دربیان این که قلب برای آنچه می شنود ظرف است 3.تقسیم مردم به سه قسم دانشمند ، دانشجو و سرگردان 4.مقایسه علم و مال 5.گله از نبود مشتری برای حامل علم حضرت 6. بیان دانشجویان منفی 7.نگرانی از مرگ دانش 8.یاد ائمه معصومین علیهم السلام (ابن عبد ربه، احمد بن محمد، العقد الفرید، جلد: ۲، صفحه: ۸۱، دار الکتب العلمية، بیروت - لبنان، 1407 ه.ق. ، نهج صبحی صالح حکمت 147 و بنیاد نهج قصار 139) سخنان فوق را می توان در شهر هم گفت ، اما بیرون بردن از شهر و مقدمه چینی برای بیان مطالب برای این بود که کمیل اهمیت کلام را درک کند و با این خاطره سازی ،استاد مطمئن می شود که شاگرد این درس یا این درسها را در کنار گفتارهای روزمره به فراموشی نمی سپارد @MohammadGelayeri
قلب ظرف است حکمت 147 نهج البلاغه قسمت دوم: حضرت امیر علیه السلام قلب را به ظرف تشبیه کرد چرا که در ظرف کالا نگهداری می شود و دل نیز باید آنچه که انسان می شنود به یاد داشته باشد ،گویی دل ظرف برای مطالب است ، حال که دل ظرف است ، بهترین دلها آن است که ظرفیت بیشتری داشته باشد . «يا كميل، إن هذه القلوب أوعية، فخيرها أوعاها فاحفظ‍‌ عني ما أقول لك.» یعنی : ای کمیل این دلها مانند ظرف هستند ، پس بهترین دلها با ظرفیت ترین آنها است ، پس آنچه می گویم حفظش کن. ارکان تشبیه در کلام امام علیه السلام : مشبه: قلب - مشبه به : ظرف – وجه شبه نگهداری و محافظت است با توجه به این که وجه شبه حذف شد پس «تشبیه بلیغ» است، گر چه برخی از آن تعبیر به «استعاره» کرده اند ( راجع : تفتازانی ، المطول ص 313 ، قم داوری ) این مطلب مقدمه چینی و هشدار به کمیل است که مطالبی که گفته می شود باید به خاطر بسپارد و به دیگران منتقل کند. در قرآن کریم نیز این تشبیه به کار رفته است مانند « «وَ لِيَبْتَلِيَ اَللّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ » ( ۱۵۴ آل عمران) @MohammadGelayeri
زیارت ۱اصحاب ما تصریح کردند به این که اربعين ۲۰ صفر است، شواهدی از اخبار نیز برای آن دارند، پس مهم نیست محرم ناقص باشد یا کامل باشد ۲در روايات علت استحباب زیارت بیان نشده است مشهور بين اصحاب این است که علت آن ۱ رجوع حرم امام حسین علیه السلام به کربلا هنگام بر گشت به شام و الحاق سر های شهدا به بدنهایشان است ۲گفته شد که در این روز حرم به مدينه باز گشتند. ولی هر دو بعيد است چون فرصت برای هیچکدام کافی نبود انطور که ابن طاووس بیان می کند و ممکن است برای : ۳تاسی به جابر باشد که اولین انسانی است که به زيارت امام حسین علیه السلام رفت ۴ یا آزادی اهل‌بيت عليهم السلام از بند دمشق در اين روز بود یا علت دیگری که ما نمی دانیم کفعمی علت را زیارت جابر و و رجوع حرم به مدينه می داند محمد باقر مجلسی ، ملاذ الاخیار في فهم تهذیب الاخبار. کتاب المزار باب ۵۲ ذیل حديث ۱۶ اشارات ۱علت زیارت در روایات نیست ۲مشهور علت را رجوع حرم به کربلا و الحاق سرهای شهدا به بدنهایشان می داند @MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
اربعین یک تجسم عینی از عصر ظهور است چون همیشه این سوال در اذهان هست امام عصر ارواحنا لمقدمه الفدا اگر قیام کند چگونه میخواهد بین این همه اقوام مختلف هماهنگی ایجاد کند آیا همه مسلمان شده وتحت فرمان حضرت قرار می گیرند اینکه ادیان مختلف کنارهم با صلح زندگی می کنند چیست ما در اربعین مدل کوچک این جامعه را می بینیم ادیان مختلف مسلمان چه شیعه چه سنی مسیحی یهودی در این حرکت عظیم شرکت می کنند از مکان های مختلف با زبانهای مختلف در کنارهم با صلح و صفا پیاده روی می کنند بهم کمک می کنند نسبت بهم ایثار می کنند حتی زبان هم را نمی دانند اهل یک ملیت وقوم و مذهب نیستند اما تحت یک پرچم جمع می شوند که حسین بن علی علیه السلام است واساسا حضرت حجت با همین پرچم حسینی قیام می کند @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری فارس
⤴️ حزب‌الله: مرحله اول با موفقیت به پایان رسید 🔹بیانیه جدید حزب‌الله لبنان: این مرحله هدف قرار دادن پادگان‌ها و مکان‌های اسرائیلی برای تسهیل عبور از پهپاد‌های تهاجمی به سمت هدف مورد نظرشان در عمق نهاد است. 🔹بیش از ۳۲۰ موشک‌ کاتیوشا شلیک کردیم. 🔹سایت هایی که هدف قرار گرفتند: 🔸حکومت میرون 🔸آرامگاه نیفی زیو 🔸پایگاه ذاتون 🔸اصطبل زائورا 🔸پایه دشت 🔸پادگان کیلا در جولان اشغالی 🔸پادگان UF در جولان اشغالی 🔸پایگاه نفاح در جولان اشغالی 🔸پایگاه یاردن در جولان اشغالی 🔸حکومت عین زی تیم 🔸پادگان راموت نفتالی @Farsna
هدایت شده از صابرین نیوز | Saberinnews
☑️رسانه روسی: یادتان هست وقتی تلگرام در روسیه مسدود شد و همه لیبرال ها در مورد پایان آزادی بیان در روسیه نوشتند، آن موقع هیچ کس دنبال دوروف و کارمندانش نبود و آنها را دستگیر نمی کرد و حالا به همان اتهامات پاول در فرانسه بازداشت شده است. تعجب می کنم که آیا صدای اعتراض لیبرال ها بلند خواهد شد یا فرق می کند ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ 🌐صابرین نیوز(اخبار جبهه مقاومة)↙️ 🆘@SABERIN_NEWS
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
و در 🔶وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ(:) وَ ❇️وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ (:) وَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ وَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ وَ وَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِرا مُحْتَسِبا 🔶و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از ✅ و ✅ گمراهی برهاند، در حالی که بر عليه او به كمك هم برخاستند؛ ⏺کسانی که دنيا مغرورشان كرد ، ⏺و بهره واقعى خود را به فرومايه ‏تر و پست‏تر چيز فروختند ، ⏺ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، ⏺تكبّر كردند و ⏺خود را در دامن هواى نفس انداختند ، تو را و پيامبرت را به خشم‏ آوردند و⏺ اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل ‏افکنی و و گناهان سنگين، و آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 رهبر انقلاب هم‌اکنون در جمع دانشجویان عزادار اربعین: در زیارت عاشورا به امام حسین علیه‌السلام عرض میکنید: انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم؛ کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است. ۱۴۰۳/۶/۴ 🖥 پخش زنده:  Farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از غرب آسیا
🚨🚨🚨سید حسن نصرالله: ما گفتیم که پاسخ امروز ما مقدماتی است ،تیم اطلاعاتی ما بررسی می کند این پایگاه های اسرائیلی را که هدف قرار داده ایم، اگر نتیجه عملیات انتقام فواد شکر برای ما کافی باشد انتقام تمام شده است و اگر ناکافی باشد بعداً تصمیم می گیریم چه کنیم تا مردم در جنوب لبنان به خانه های خود برگردند https://eitaa.com/westanews
مراد از «یتقرب الی الله « در وصف لشگر یزید صدوق در خصال و امالی از ثمالی نقل کرد که امام سجاد علیه السلام فرمود روزی مثل روز امام حسین علیه السلام نبود چرا که سی هزار نفر که گمان می کردند از این امت هستند کل یتقرب الی الله عزوجل بدمه ، همه تقرب به خدا می جستند با ریختن خون او ، و امام آنها را تذکر به خدا می داد و پند نمی گرفتند تا با تجاوزگری و ستم و تعدی اورا کشتند (سفینه البحار ج۱ ص ۱۳۲) مشابه آن در حدیث جناده نیز آمده است وابو الفضل تهرانی «یتقرب» را به اظهار و نه اعتقاد معنی کرد که سخن درستی است ، او نوشت : حديث جناده از امام حسن عليه السّلام كه بسيد الشهداء عليه السّلام فرموده در وصف لشگر يزيد كلهم يتقرب إلى اللّه اشاره به اين معنى (یعنی اظهار تدین )است و الا تقرب حقيقى با ظهور بينات و قيام حجج و قرب عهد ايشان بامير المؤمنين عليه السّلام و رسول خدا از جميع معقول نيست اگر درباره بعض تصور شود شفاءالصدور ص۳۱۸ و ۳۱۹ @MohammadGelayeri