هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️ رهبر انقلاب، روز گذشته: «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» نباید فراموش بشود. «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ لِمَن حارَبَكُم» اینجوری است.
✏️ بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر کردیم، اینجور شناسایی کردیم، اینجور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند. ۱۴۰۳/۶/۴
🏴 #بعثت_خون
💻 Farsi.Khamenei.ir
تفکیک اهل سنت بین دو بدعت عمر
آیة الله سبحانی:
شگفت آن که خلیفه هر دو( نکاح متعه وحج تمتع ) را در يک زمان ممنوع کرد ولی نهی نخست بعد از وی به شدت اجرا شد و نهی دوم نادیده گرفته شد.
و هم اکنون زائران خانه خدا را می بینیم که از مذاهب مختلف اسلامی غالباً حج تمتع انجام میدهند
راهنمای حقیقت ، زمستان ۱۳۹۰ ، مشعر ، ص ۵۷۶
@MohammadGelayeri
«دانش » ملاک تقسیم مردم
حکمت 147 نهج البلاغه قسمت سوم:
حضرت امیر علیه السلام مردم را از جهت دانش به سه قسم تقسیم کرده و ارزش گذاری نموده است :
دانشمند ، دانشجو و عوام .
1.عالم ربانی
دانشمند الهی و عارف به خداوند
ابن میثم : ربانی منسوب به رب است بر غیر قیاس با اضافه الف و نون برای زیادی مبالغه ( مانند لحیانی برای کسی که لحیه و ریش زیاد دارد ) ، یعنی عارف به خداوند تعالی، در قرآن کریم هم سفارش فرمود « کونوا ربانیین» ( آل عمران 79) یعنی الهی باشید.
المیزان : « معنای ربانی اختصاص زیاد به رب و اشتغال زیاد به عبودیت و بندگی و غبادت او داشتن است .»
2.دانشجو که درراه نجات است
ابن میثم وصف را توضیحی می داند زیرا او دانشجو و در راه تحصیل دانش است و غایت دانش نجات یافتن است.
به نظر قابل قبول می آید ، لکن قید احترازی هم دور نیست ، زیرا همانطور که هر عالمی مراد نیست بلکه عالم الهی مراد است ، هر دانشجویی نیز فضیلت ندارد بلکه دانشجویی مراد است که در راه نجات است و علم الهی می آموزد.
3. عوام
چند تعبیر در باره ی این گروه آمده است :
أ.همج: یعنی مگس کوچکی مثل پشه
ابن میثم معتقد است مگس ریز استعاره گرفته شد برای عوام ، و وجه شبه حقارت است .
ب.رعاع : یعنی گروه عوام و تازه جوان ، ( اسم جمع است یا جمع رعاعه است ) ، وجه این استعاره و توصیف این است که این دو مظنه جهل هستند .
مشبه : کسی است که نه دانا است و نه دانشجو - مشبه به : عوام و تازه جوان - وجه شبه\ مظنه جهل بودن است.
ج. اتباع کل ناعق
« ناعق» اسم فاعل از «نعق» یعنی فریاد که برای اداره حیوانات است ، یعنی به دنبال هر فریادی می روند ، چون فاقد دانش و تشخیص صحیح از غیر صحیح هستند .
د.با هر بادی به همان سو می روند ، کنایه از ضعف و عدم تشخیص درست از نادرست است.
ه. به نور دانش روشنی نگرفتند ( و در نتیجه در تاریکی جهل هستند.)
و.به ستون قابل اعتمادی تکیه نکردند ، (یعنی اعتقاد صحیحی ندارند تا با آن به جنگ شبهات بروند)
الناس ثلاثة: عالم ربّاني، و متعلّم على سبيل نجاة، و همج رعاع، أتباع كلّ ناعق، مع كلّ ريح يميلون، لم يستضيئوا بنور العلم، و لم يلجئوا إلى ركن وثيق.
@MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب در نخستین دیدار دولت چهاردهم: آقای رئیس جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد زیادی را هم نمیشناختم و نظری نداشتم. ۱۴۰۳/۶/۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از صابرین نیوز | Saberinnews
☑️تصویری که توسط فعالان فلسطینی دست به دست میشود
💢نتانیاهو با وجود اینکه بیش از ۱۸۰ هزار غیرنظامی فلسطینی را به قتل رسانده است، آزاد است.
💢پاول دوروف، موسس تلگرام به دلیل عدم تمایل به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران تلگرام دستگیر شد.
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
🌐صابرین نیوز(اخبار جبهه مقاومة)↙️
🆘@SABERIN_NEWS
بسم الله الرحمن الرحیم
هدف از خلقت جهان
( قسمت اول):
در فعل خداوند در مقام تصور سه فرض وجود دارد : 1عدم غایت 2 رجوع نفع به او 3 رجوع نفع به دیگران
اول موجب می شود که فعل خداوند عبث و لغو باشد ، شکی نیست که خداوند حکیم لغو انجام نمی دهد همانطور که خودش -تبارک و تعالی - نیز خبر داده است ( انبیاء 16 و 17) و افعال او دارای غایت است.
دوم مستلزم نقص و حاجت است که با فعل و رساندن سود به خود بر طرف می شود ، مثلا ما برای نوشتن نیاز به خودکار داریم و آن را می سازیم تا نیاز ما را بر طرف کند ، و خداوند تعالی که کامل مطلق و غنی بالذات است نمی تواند از فعل خود سودی ببرد
سوم هم فعل را دارای غرض می داند و فعل او را از عبث حفظ می کند و هم سود را به خداوند بر نمی گرداند و ذات او را از نقص حفظ می کند ، لذا علامه حلی در «کشف المراد» نوشت : « النقص انما یلزم لو عاد الغرض و النفع الیه ، اما اذا کان النفع عائدا الی غیره فلا ، کما نقول : انه تعالی یخلق العالم لنفعهم »
( کشف المراد، تعلیق سبحانی ، موسسه امام صادق علیه السلام ، قم ص 64)
گویا به همین معنی اشاره دارد آنچه که مولوی در داستان موسی و شبان به نقل از خداوند تعالی آورده است:
« من نکردم خلق( امر) تا سودی کنم * بلکه تا بر بندگان جودی کنم »
بلکه فی الجمله در نقل نیز وارد است مانند آیه انتفاع :«خلق لکم ما فی الارض جمیعا.» (بقره 29)
@MohammadGelayeri
مقایسه ی علم و مال
حکمت 147 نهج البلاغه قسمت چهارم:
مقایسه علم و ثروت از بحثهای متداول است ، لکن حضرت امیر علیه السلام بین علم دین و ثروت مقایسه انجام داده است که فضای بحث را متفاوت از یحث متداول قرار داده است، و لذا خطاب به کمیل به چند تفاوت بین علم و مال می پردازد ، که برخی از تفاوتها شامل علم غیر دین نیز می شود:
« ای کمیل علم بهتر از ثروت است ، چون:
1.علم از تو محافظت می کند در مقابل ضررهای دنیوی و اخروی در حالی که تو از مال محافظت می کنی ( پس علم نه تنها دردسر محافظت از مال را علم ندارد بلکه موجب محافظت از تو است ، یعنی علم دو فضیلت دارد : هزینه محافظت ندارد ، و محافظت از تو را نیز به عهده دارد)
2.ثروت با انفاق کم می شود ولی علم با انفاق زیاد می شود( چون با تدریس و تبیین برای عالم مطالب یاد آوری می شود و نیاز به استنباط برای پاسخگویی به سوالات موجب زیادی آن می شود)
3. محصول مال یعنی احسان با زوال مال از بین می رود ولی محصول علم و احسان آن باقی است برای بقای علم ( در تکیه و حسینیه مردم شام خوردند احسان با مال حاصل شد و تمام شد ولی سخنرانی و معارفی که آموختند باقی است و احسان آن باقی است)
ابن میثم : صنیع فعیل به معنای مفعول است ، صنیع و محصول مال احسان است.
4. ای کمیل تحصیل علم یکی از ارکان دین است که باید به آن متعهد شد
«یدان به » ممکن است به معنای تعهد باشد و ممکن است به معنای پاداش باشد.
5. شخص وقتی که عالم باشد در زمان حیاتش مردم از او اطاعت می کنند ( چون علم موجب قدرت می شود) و بعد از و فاتش از او به نیکی یاد می کنند.( و نمی میرد ، چون «مرده آن است که نامش به نکوئی نبرند» به تعبیر سعدی).
6.علم حاکم و مال محکوم است و با علم باید بر چگونه مصرف کردن آن حکم کرد ، و بی شک حاکم افضل از محکوم است .
7.ای کمیل ثروت اندوزان در زمان حیات خود مرده اند و اما علماء تا روزگار باقی است ماندگار هستند ، بدنهایشان مفقو د می شود با مرگ اما چهره های آنها در دلها ماندگار است.
(دو تشبیه واقع شد ، تشبیه مال اندوز به مرده در عدم نفع از اندوخته خود و تشبیه عالم به زنده در فراموش نشدن )
يا كميل، العلم خير من المال: العلم يحرسك و أنت تحرس المال، و المال تنقصه النفقة، و العلم يزكو على الإنفاق، و صنیع المال تزول بزواله.
يا كميل، معرفة( محبة) العلم دين يدان به، به يكسب الإنسان الطاعة في حياته، و جميل الأحدوثة بعد وفاته، و العلم حاكم و المال محكوم عليه.
يا كميل، مات خزّان المال و هم أحياء، و العلماء باقون ما بقي الدهر، أعيانهم مفقودة، و أمثالهم في القلوب موجودة
@MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 سیزده توصیه امروز رهبر انقلاب به دولت چهاردهم چه بود؟
✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در اولین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت چهاردهم توصیههایی را خطاب به دولتمردان بیان داشتند که سرفصلهای این موارد سیزدهگانه به شرح زیر منتشر میشود.
🔹۱. شکر الهی برای نعمت خدمت به مردم
🔸۲. شناسایی ظرفیتهای انسانی و طبیعی کشور؛ شرط کارآمدی کارگزاران
🔹۳. انتخاب همکاران با این خصوصیات: جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه
🔸۴. خردمندانه شدن حکمرانی در صورت رجوع به کارشناس
🔹۵. حضور در بین مردم و رفتن به سفر استانی
🔸۶. تهیه پیوست عدالت برای هر قانون و تصمیم مهم دولت
🔹۷. رعایت اولویتها در کارهای زیرساختی از جمله انرژی هستهای و کارهای فوری از جمله گرانی و تورم
🔸۸. حکمرانی قانونمند در فضای مجازی؛ دستیابی به فناوری و لایههای زیرساختی هوش مصنوعی
🔹۹. جدی گرفتن تولید ملی به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی
🔸۱۰. علاج پیری زودهنگام جمعیت کشور
🔹۱۱. نهراسیدن از مانع در کارها
🔸۱۲. امید نبستن به دشمن و منتظر موافقت دشمنان نماندن برای برنامهها
🔹۱۳. رسیدگی هر چه بیشتر به معنویت خود در دوران مسئولیت
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔹رئیسجمهور فرانسه در توضیح دستگیری پاول دوروف: در هر کشور قانونمداری آزادی باید چارچوب داشته باشد.
@TasnimNews
گله از نبود دانشجو
حکمت 147 نهج البلاغه قسمت پنجم:
حضرت امیر علیه السلام – بعد از بیان فضائل علم – به سینه خود اشاره کرد و فرمود: اینجا علم فراوانی است ، البته اگر برای آن یاد گیرنده ی می یافتم .
ها إن هاهنا لعلما جمّا - و أشار بيده إلى صدره - لو وجدت له حملة
«ها» برای تنبیه است و جواب «لو» چون معلوم بود حذف شد ، یعنی اگر برای این علوم طالب پیدا می کردم آنها را اظهار می کردم .
@MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: نقض حکمرانی کشور در فضای مجازی قابل قبول نیست / براساس یک قانونی زمام کار را بدست بگیرید
📩 رهبر انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم:
✏️ فضای مجازی یک دنیای جدیدی است شماها بیشتر از بنده هم حتماً مطلعید، یعنی فضای مجازی دیگر امروز مجازی نیست! امروز یک واقعیتی است در زندگی مردم. روزبهروز هم دارد پیش میرود آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است.
✏️ حکمرانی، براساس قانون، یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همهی دنیا این کار را میکنند میّبینید دیگر این جوان بیچاره را فرانسویها، یعنی اینقدر تا این حدّ سختگیری انجام میگیرد طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده نقض حکمرانی قابل قبول نیست یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید. نمیشود حکمرانی شما را نقض کرد، نباید نقض کنند. ۱۴۰۳/۶/۶
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
اهمیت توجه به هوش مصنوعی
📩 رهبر انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم:
✏️ امروز #هوش_مصنوعی با یک شتاب حیرتدهندهای یعنی انسان متحیر میشود از شتابی که این فناوری عجیب در دنیا پیدا کرده و دارد پیش میرود. خب، دستگاههای ما، الان دستگاههای مختلف ما، نظامی و غیرنظامی از هوش مصنوعی دارند استفاده میکنند بهرهبرداری میکنند اما این ما را فریب ندهد. در مسئلهی هوش مصنوعی بهرهبردار بودن امتیاز نیست، لایههای عمیقی دارد این فناوری باید در آن لایهها مسلط شد. آن لایهها دست دیگران است.
✏️ اگر شما نتوانید لایههای عمیق و متنوع هوش مصنوعی را، این فناوری را تأمین کنید فردا اینها یک ایستگاهی مثل ایستگاه اتمی، آژانس اتمی درست میکنند برای هوش مصنوعی که الان دارند مقدماتش را فراهم میکنند، که اگر چنانچه به آن ایستگاه رسیدید باید اجازه بگیرید در فلان بخش از هوش مصنوعی استفاده کنید در فلان بخش دیگر حق ندارید استفاده کنید اینجوری. زرنگهای دنیا دنبال این چیزها هستند. فرصتطلبها و قدرتطلبهای دنیا یک آژانس هوش مصنوعی هم به وجود میآید آن وقت اجازه نمیدهند شما از این منطقه عبور کنید.
✏️ خودتان باید برسید به فناوریهای عمیق و ژرف این مسئله، لایههای زیرساختی. لایههای زیرساختی هوش مصنوعی را باید در کشور دنبال کنید. ۱۴۰۳/۶/۶
منبع:
Farsi.Khamenei.ir
چرا آیه تطهیر نمی تواند برای زنان پیامبر ص باشد
آیه تطهیر در بین آیات مربوط به زنان پیامبر ص است ولی در حالی که تمام ضمایر مربوط به زنان پیامبر مونث است در خصوص آیه تطهیر ضمایر مذکر است «عنکم» ، «یطهرکم»، پس این آیه نمی تواند مربوط به زنان پیامبر باشد
« إِنَّما يُرِيدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » (احزاب ۳۳)
و ليس المراد بأهل البيت نساء النبي خاصة لمكان الخطاب الذي في قوله: « عَنْكُمُ » و لم يقل: عنكن
(المیران)
@MohammadGelayeri
دانشجویان بدون صلاحیت
حکمت 147 نهج البلاغه قسمت ششم:
حضرت امیر علیه السلام بعد از گله از نبود دانشجو از وجود چهار گروه خبر داد که لیاقت آموزش و حمل علم او را ندارند :
چون غیر علماء یا طالب علم هستند یا نه ، طالبان عالم یا قادر بر استدلال هستند یا نه ، و غیر طالبین علم یا پیرو شهوات هستند و یا به دنبال جمع مال .
یکم: طالب علم که قادر بر استدلال به آن نیست ، دارای ویژگی های ذیل است :
1.قابل اعتماد نیست ( چون علم را در غیر جایش به کار می گیرد و به نا اهلان منتقل می کند)
2.از علم که ابزار دین است برای کسب دنیا بهره می گیرد.
3.از علم که حجت الهی است بر علیه اولیای او بهره می گیرد و حق را ناحق جلوه میدهد.
۴. با فخر فروشی از علم بر علیه بندگان خدا استفاده می کند
دوم: دانشجوی پیرو اهل حق ولی بی بصیرت ، که دارای ویژگی های ذیل است :
1بصیرت در جوانب و اطراف علم ندارد
2.با اولین شبهه شک در دلش به وجود می آید (چون علم در دلش رسوخ نکرده است)
سوم: حریص در شهوات که به راحتی رام شهوت می شود
چهارم : به دنبال جمع مال
این دو گروه هم از محافظان دین نیستند و بیشتر شبیه چارپایان در حال چرا هستند
با نبود دانشجوی صالح و وجود این گروه های غیر صالح علم می میرد
بلى أجد لقنا غير مأمون عليه، يستعمله آلة الدين للدنيا، و يستظهر بحجج اللّه على أوليائه، و بنعمه على عباده؛ أو منقادا لحملة الحقّ و لا بصيرة له في أحنائه ، ينقدح الشك في قلبه لأول عارض من شبهة. الا لا ذا و لا ذاک، أو منهوما باللذة، سلس القياد للشهوة، أو مغرما بالجمع و الادخار ليسا من رعاة الدين في شيء أقرب شبها بهما الأنعام السائمة. كذلك يموت العلم بموت حامليه.
@MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
دانشجویان بدون صلاحیت حکمت 147 نهج البلاغه قسمت ششم: حضرت امیر علیه السلام بعد از گله از نبود دانشج
ترجمه روایت:
چرا ! می بابم پذیرای علم را که اعتمادی به او نیست ، و علم را که ابزار دین است برای دنیا بهره می گیرد ، و از علم که حجت خدا است بر علیه اولیای او بهره می گیرد و نعمت خداوند را ( با فخر فروشی) بر علیه بندگان او استفاده می کند .
یا پیرو اهل حق است ولی بصیرتی به اطراف علم ندارد و با اولین شبهه در دلش شک حاصل می شود ، هیچکدام از این دو لایق آموزش نیستند.
یا حریص در لذت دنیا هستند و به راحتی رام شهوت شدند و یا حرص مال اندوزی دارند ، این دو گروه نیز محافظان دین نیستند و چارپایان چرا کننده به آنها شبیهتر هستند .
این گونه علم با مرگ حاملین( واقعی ) آن می میرد
راز اقبال به شرح منظومه سبزواری
علامه مظفر:
طلاب فلاسفه از تعقید منظومه سبزواری در زحمت هستند و شرح مزجی آن تعقید و غموض را بیشتر کرد ، که در هیچ کتابی چه در فلسفه و چه غیر آن دیده نشده است
ولی در عینحال مورد توجه طلاب مبتدی در یاد گیری فلسفه است .
راز این توجه به نظر من:
۱ اختصار آن
۲و جمع اصول فن
۳ و صحت اکثر آرای فلسفی آن است
مقدمه منظومه اصفهانی، الحکمة المتعالیه ص ۸
@MohammadGelayeri
هدایت شده از تهذیب و تربیت مازندران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله فاضل استرآبادی رحمه الله:
خدا به دنبال بهانه میگرده که به ما محبت کنه،
ما رو نجات بده،
به داد ما برسه...
خلیفه خدا در زمین
حکمت 147 نهج البلاغه قسمت هفتم و آخر:
حضرت امیر علیه السلام بعد از اشاره به نبود دانشجوی صالح و مرگ علم با شهادت خود که حامل علم است به وجود جانشینان خود و غیبت امام عصر عج پرداخت و فرمود:
چرا ! زمین خالی از قائم و بر پا دارنده حجت خدا نیست که یا ظاهر و آشکار است و یا ترسان و پنهان ، تا زمین از حجت خدا و بینات او خالی نگردد.
آنها چقدر ( کم) هستند و کجا هستند؟ ( آنها دارای ویژگی های زیر هستند:)
1.عدد آنها اندک است (11 نفر بعد از حضرت امیر علیه السلام)
2.در نزد خداوند مقامشان بزگ است
3.خداوند حجت های خود را با آنها حفظ می کند تا به نظیر خود تحویل دهند و در دل فردی شبیه خود بکارند.
4. علم (آنها لدنی است و ) ناگهان بر آنها وارد شده و آنها را به حقیقت ایمان می رساند
5. تا به روح یقین برسند.
6.(بنا بر این) آسان شمردند آنچه را مترفون سخت شمردند( از عبادات و سبک زندگی و جهاد).
7.و مأنوس هستند با آنچه که جاهلان از آن وحشت دارند.
8.تن بر زمین و جان با خداوند کریم متصل دارند.
ای کمیل ! این افراد خلیفه خداوند بر زمین هستند و دعوت کنندگان به دین او هستند ، آه آه برای شوق به دیدار آنها.
(سپس به کمیل فرمود حالا) خواستی برگرد.
اللهم بلى، لا تخلو الأرض من قائم بحجة اللّه إما ظاهرا مشهورا، أو خائفا مغمورا، لئلا تبطل حجج اللّه و بيناته؛ و كم ذا، و أين؟ أولئك و اللّه الأقلّون عددا؛ و الأعظمون عند اللّه قدرا؛ بهم يحفظ اللّه حججه حتى يودعوها نظراءهم؛ و يزرعوها في قلوب أشباههم، هجم بهم العلم على حقيقة الإيمان حتى باشروا روح اليقين؛ فاستلانوا مااستوعر (استخشن ) المترفون، و أنسوا بما استوحش منه الجاهلون، و صحبوا الدنيا بأبدان أرواحها معلقة بالرفيق الأعلى.
يا كميل، أولئك خلفاء اللّه في أرضه، و الدعاة إلى دينه، آه آه شوقا إليهم.
انصرف إذا شئت
«وعر» به معنای مکان سخت و محل ترسناک و موجب وحشت است (لسان العرب)
@MohammadGelayeri
#مصیبت_بزرگ
روز بيست و هشتم بنابر مشهور، روز وفات حضرت خاتم الأنبيا - صلوات الله عليه وآله - است و روز وفات دوشنبه بوده بالاتّفاق.در وقت وفات، عمر مباركش به شصت و سه سال رسيده بود، چهل ساله بود كه وحى بر آن حضرت نازل شد و بعد از آن سيزده سال در مكه مردم را دعوت به خدا پرستى نمود و پنجاه و سه سال داشت كه به مدينه هجرت فرمود و در سال دهم هجرت وفات فرمود.
بعد از وفات آن حضرت، امير المؤمنين عليه السلام متوجّه غسل و كفن و حنوط آن حضرت شد و فضل بن عباس با چشم بسته، آب به دست امير المؤمنين عليه السلام مىداد و او را بر غسل آن حضرت اعانت مىكرد و بعد از تغسيل و تكفين، امير المؤمنين عليه السلام پيش ايستاد و به تنهايى بر آن حضرت نماز گزاشت. پس دسته دسته اصحاب مىآمدند و بدون امام، نماز بر آن حضرت مىگزاشتند و بعد از فراغ از نماز فرستادند نزد ابو عُبيدۀ جرّاح كه قبر كنِ اهل مكه بود و زيد بن سهل قبر كنِ مدينه، كه بيايند و قبر آن جناب را بكنند. اتّفاقاً زيد بن سهل ملاقات شد و او موفّق به حفرِ قبرِ آن سرور شد.
چون زيد از كار قبر بپرداخت، امير المؤمنين عليه السلام، عباس، فضل و اسامة بن زيد داخل در قبر شدند براى دفن بدن مبارك، طائفه انصار خواهش كردند كه يك نفر از انصار را با خود مصاحِب كند به جهت آنكه اين شرف در طايفۀ انصار نيز باشد، آن حضرت، اوس بن خولى را اذن دخول در قبر داد.
سپس امير المؤمنين عليه السلام بدن رسول خدا صلى الله عليه و آله را در خاك سپرد و صورت آن حضرت را از كفن ظاهر گردانيد و گونه آن جناب را بر زمين مقابل قبله نهاد، پس خشت لحد چيد و قبر مطهر را از خاك انباشته كرد و بيشترِ مردم حاضر نبودند بر نماز و دفن آن حضرت به جهت مشاجره در امر خلافت كه مابين مهاجر و انصار واقع بود.
قمی ، فیض العلام صص۲۹۶ و ۲۹۷
#تسلیت
@MohammadGelayeri
#مصیبت_بزرگ
اشعار منسوب به حضرت فاطمه سلام الله علیها در فراق پدر
ماذا عَلى مَن شَمَّ تُربَةَ أحمَدَ ▪️أن لا يَشُمَّ مُدَى الزَّمانِ غَوالِيا▪️
صُبَّت عَلَيَّ مَصائِبُ لَو أنَّها ▪️صُبَّت عَلَى الأيّامِ صِرنَ لَيالِيا▪️
۱کسی که خاک قبر پیامبر را بوئید ایرادی نیست که دیگر هیچ عطری را نبوید ،
۲مصیبتهایی بر سرم آمد که اگر بر سر روز ها می آمد شب می شدند
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
نَفسِي عَلى زَفَراتِها مَحبُوسةٌ▪️ يا لَيتَها خَرَجَت مَعَ الزَفَرات▪️
لا خيرَ بَعدَكِ فِي الحَياةِ وَإنَّما▪️ أبكِي مَخافَةَ أن تَطُولَ حَياتي▪️
۱جانم بر تنفس شدید آن حبس شده است ، و کاش با تنفس خود از تن خارج می شد
۲بعد از تو خیری در زندگی نیست ، و گریه ام برای ترس از این است که زندگی بعد از تو طولانی شود
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
إذَا اشتَدَّ شَوقي زُرتُ قَبرَكَ باكياً ▪️أنُوحُ وَأشكُو لا أراكَ مُجاوِبي ▪️فيا ساكنَ الصَّحراء عَلَّمتَني البُكاء ▪️وذِكرُكَ أنسانِي جَمِيعَ المَصائبِ▪️فإن كُنتَ عَنّي فِي التُّرابِ مُغِيباً ▪️فَما كُنتَ عَن قَلبِ الحَزينِ بِغائبِ▪️
۱آنگاه که اشتیاقم فزونی گیرد با گریه به دیدن قبرت می روم ، می گریم و ناله میزنم اما نمی بینم که جوابم را بدهید
۲ای ساکن صحراء، به من گریستن آموختی ، در حالی که یاد تو همه ی مصیبتها رطا از یادم برد
۳اگر در خاکی و پنهان از من هستی ، از دل اندوهگین من پنهان نیستی
قمی ، فیض العلام ص ۲۹۷
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#تسلیت
@MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
زن بیابانی نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم را می بیند که مانند برده ها روی زمین نشسته است ومانند آنها غذائی را بدست گرفته می خورد گفت :
« فَقَالَتْ يَا مُحَمَّدُ وَ اللَّهِ إِنَّكَ لَتَأْكُلُ أَكْلَ الْعَبْدِ وَ تَجْلِسُ جُلُوسَهُ »
ای محمد مانند بنده ها غذا می خوری ومانند بنده ها نشستی
«فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَيْحَكِ أَيُّ عَبْدٍ أَعْبَدُ مِنِّي »
حضرت پیامبر فرمود وای برتو بنده تر از من کیست
(بحارالانوار ج۱۶ص۲۲۵)
می گویم:
یعنی اساس همه چیز بندگی خداوند است لذا در تشهد اول به عبد خدا بودن حضرت نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم شهادت می دهیم بعد به رسالتش
وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ
@jorenab
گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور شهید و همراهان، منتشر شد
🔹در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسیها، این نتایج را درپی داشت :
🔹۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه ، شامل تعمیرات اساسی ، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
🔹۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات 4 سال اخیرِ بالگرد ، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.
🔹۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری ، واگذاری بالگرد ، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز ، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها ، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد ، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
🔹۴ - نقشههای پروازی از تبریز به پُلِ آغبند ، سد "قیز قَلعهسی" و از آنجا ، به سمت پالایشگاه تبریز هم ، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد ، که بالگرد ، در مسیر پیشبینیشده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.
🔹۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد ، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد ، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد
قیزقلعهسی و از آن نقطه ، به هنگام برگشت ، تا زمانِ وقوعِ سانحه ، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است.
🔹۶ - قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد ( یعنی موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع آزمایش شد و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد، وجود نداشته است.
🔹۷ - گزارشهای سازمان هواشناسی ( یعنی هوای حاضر ، پیشبینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل و همچنین روزِ حادثه، بررسی کارشناسی شد که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
🔹۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل۱۷۱) پس از پیادهسازی ، بررسی شد ، که در این سامانه هم ، هیچ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری ، از سوی خلبان بالگرد، اعلام نشده است.
🔹۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی ؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سمشناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا ، هیچ مورد مشکوکی ، اعلام نشده است.
🔹۱۰ - قطعات و سامانه هایر بالگرد ، بررسیِ کارشناسی شد ، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها ، وجود نداشته است.
🔹۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی ، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میشود.
🔹در جمع بندی این گزارش، آمده است:
با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسیهای دقیقِ کارشناسی و تخصصی و آزمایشهای متعدد و نتایجِ آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح، این است که:
علت اصلی سقوط بالگرد، "شرایطِ پیچیده اقلیمی و جوّیِ منطقه ، در فصل بهار"، در بوجود آمدن ناگهانیِ "تودهِ غلیظِ مِهِ متراکمِ و بالارونده"، به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد، با کوه تشخیص داده شد.
@TasnimNews
مصیبت بزرگ
از حضرت علی علیهالسلام:
با وفات #رسول_الله مصیبتی بر من وارد شد که گمان ندارم که اگر قهرا بر کوه وارد می شد آن را تحمل می کرد.
قمی ، سفینة البحار ج۵ ص ۲۲۳
#تسلیت
@MohammadGelayeri
اقوال در شهادت امام مجتبی علیه السلام:
۷ صفر
۲۸ صفر
آخر صفر
قول اول مختار محدث قمی است
توفي الحسن بن علي(عليه السلام)بالسّم،يوم الخميس السابع من صفر سنة تسع و اربعين،و كان ابن سبع و اربعين،و قيل في الثامن و العشرين منه،و قيل في آخر صفر،و دفن بالبقيع من المدينة.
قمی ، الانوار البهیه ص ۷۷
در فیض العلام ص ۲۷۶ روز هفتم به شهید اول ، کفعمی و دیگران نسبت داده است
#تسلیت #شهادت #امام_مجتبی علیه السلام
@MohammadGelayeri