هدایت شده از نیکزاد
باسمه تعالی
پرسش قرآنی
چرا در آخر آیه ۷۱ سوره قصص آمده است: افلاتسمعون؟ اما در آخر آیه ۷۲ همین سوره آمده است: افلاتبصرون؟
این دو آیه چنین است:
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ ۖ أَفَلَا تَسْمَعُونَ(قصص/۷۱)
به این مردم مشرک) بگو: چه تصور میکنید اگر خدا ظلمت شب را بر شما تا قیامت پاینده و ابدی گرداند جز خداوند کدام خداست که برای شما روشنی روز پدید آرد؟ آیا سخن نمیشنوید؟
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ( قصص/۷۲)
باز بگو: چه تصور میکنید اگر خدا برای شما روز را تا قیامت پاینده و ابدی قرار دهد جز خداوند کدام خداست که برای آرامش و استراحت شما شب را پدیدار گرداند؟ آیا چشم بصیرت نمیگشایید؟
پاسخ
در تفسیر المیزان و نیز تفسیر نمونه در ذیل این دو آیه در پاسخ این پرسش آمده است که در آیه اول سخن از شب سرمدی است و متناسب با شب تاریک، حس شنوایی است و در آیه دوم سخن از روز سرمدی است و متناسب با روز روشن، حس بینایی است. این دوگونگی تعبیر، نشان دهنده دقت نظر قرآن کریم در به کار بردن تعبیرات متناسب است.
از المیزان استفاده میشود که مراد از شنیدن و دیدن در این دو آیه، شنیدن و دیدن همراه با تفهم و تعمق و ادراک است.
ضمناً جا دارد به این نکته اشاره کنیم که پیدایش شب و روز به خاطر حرکت وضعی زمین به دور خورشید و قرار گرفتن آن در برابر خورشید است که یک نیمکره از زمین مقابل خورشید و نیمکره دیگر پشت به خورشید است و تغییر شب و روز به خاطر حرکت وضعی زمین است.
با این حساب سرمدی شدن روز و یا سرمدی شدن شب در صورتی تحقق پیدا میکند که زمین از حرکت وضعی باز ایستد. در حقیقت پیام خداوند در این دو آیه این است که حرکت وضعی زمین که باعث پیدایش شب و روز است از آیات حکمت و قدرت پروردگار است و اگر خداوند بخواهد میتواند زمین را از حرکت وضعی متوقف سازد.
نیکزاد
پدران امت
از نبي اكرم صلى الله عليه و آله و سلم
ای ابی الحسن من و تو پدران این امت هستیم
« يا ابا الحسن الا و أني و انت أبوا هذه الأمة»
قمی ، الانوار البهیه ص ۶۷
چون نقش تربیتی که برای امت دارند آنها را در جایگاه پدر قرار داد .
اما « ما کان محمد ابا احد من رجالکم ، » (احزاب ۴۰) نفی پدر جسمی است برای این که تبنی و فرزند خواندگی آثار شرعی فرزند را ندارد
@MohammadGelayeri
هدایت شده از یوسف طهرانی
📚وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
آیه 124 سوره طه
✍هر کسی از یاد من رویگردان شود زندگی تنگ و سختی خواهد داشت، و روز قیامت او را نابینا محشور میکنیم.»
کسانی که از یاد خدا روی میگردانند دو مجازات در آیه فوق تعیین شده: ۱: یکی تنگی معیشت در این جهان، ۲: دیگری نابینایی در جهان دیگر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
▪️هشتمین سالگرد ارتحال عالم فرزانه حضرت آیت الله محمدفاضل استرآبادی
👈و یازدهمین سالگرد ارتحال همسرمکرمه ایشان حاجیه خانم کوهستانی
🔰 محفل قرآنی قاری بین المللی حاج مهدی غلامنژاد
🎙 سخنران :حجت الاسلام حیدریان
✔️ مداح :کربلائی سید عیسی حسینی
زمان: 22 شهریور هم زمان با شهادت امام عسکری علیه السلام
⏱ساعت 16 الی 18
مکان: حوزه علمیه فیضیه مازندران
https://eitaa.com/joinchat/2783510530C91cb6efb2e
ملاک اکرام در نزد خدا
انسان طبیعتش اینطور است که وقتی از اکرام و نعمت خدا بر خوردار شد می گوید خدایم مرا گرامی داشت ، و وقتی که روزیش تنگ شد می گوید خدایم به من اهانت کرد ، در حالی که نعمت و تنگدستی هر دو امتحان او بود نه اکرام و اهانت
فَأَمَّا اَلْإِنْسانُ إِذا مَا اِبْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ، وَ أَمّا إِذا مَا اِبْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ (فجر ۱۵ و ۱۶)
چند نکته
۱) مراد از انسان همه انسانها نیست بلکه طبیعت انسان است و لذا لام برای جنس است و نه استغراق (المیزان)
در تفسیر شبر در کنار احتمال جنس احتمال داده است که مراد کفار باشند که در اینصورت لام برای عهد خواهد بود
۲)اعطای نعمت اکرام محسوب شد و فرمود «فاکرمه و نعمه» ولی عدم اعطا اهانت محسوب نشد و لذا فرمود «فقدر علیه رزقه»: ، چون اعطا نعمت است و لی عدم اعطا اهانت نیست بلکه نه اکرام است و نه اهانت (کشاف)
۳) خود قرآن اعطا را اکرام دانست ولی وقتی انسان می گوید «ربی اکرمن» مذمت می شود ، چون اعطا گر چه اکرام است ولی «ربی اکرمن» را از باب استحقاق گفته است که مورد مذمت است ، زیرا استحقاق با تقوی است و خداوند ابتداء اعطا می کند تا آزمایش کند ( کشاف)
ممکن است اکرام اول حدوثا. باشد ولی اکرام دوم بقاء ، زمانی نعمت اکرام باقی می ماند که در راه صلاح مصرف شود ولی انسان آن را در راهی مصرف می کند که نقمت است (المیزان)
ممکن است گفته شود اکرام در دو مورد متفاوت است اكرام اول به همان معنى انعام است و اكرام دوم به معنى قرب در درگاه خداست.(نمونه)
@MohammadGelayeri
کثرت حبس حضزت امام #حسن_عسکری علیه السلام:
شيخ مفيد و غيره روايت كردهاند كه بنى عبّاس داخل شدند بر صالح بن وصيف، در زمانى كه حبس كرده بود حضرت امام حسن عسكرى عليه السّلام را و با او گفتند كه: تنگ بگير بر او و وسعت مده بر او.
صالح گفت: چه كنم من با او؟ همانا سپردهام او را به دست دو نفرى كه بدترين اشخاص مىباشند كه من پيدا كردهام ايشان را، يكى به نام علىّ بن يارمش است، و ديگر اقتامش، و اينك آن دو نفر از اهل نماز و روزه گشتهاند، و رسيدهاند در عبادت به مقامى عظيم.
پس امر كرد آن دو نفر را آوردند، پس ايشان را عتاب كرد و گفت: واى بر شما، چيست شأن شما با اين شخص؟
گفتند: چه بگوييم در حقّ مردى كه روزها را روزه مىگيرد و شبها را تا به صبح به عبادت مشغول است؟ تكلّم نمىكند با كسى و مشغول نمىشود به غير از عبادت. و هر وقت نظر بر ما مىافكند بدن ما مىلرزد و چنان مىشويم كه مالك نفس خود نيستيم و خوددارى نمىتوانيم بكنيم.
آل عبّاس چون اين را شنيدند برگشتند از نزد صالح در كمال ذلّت به بدترين حالى.
(مؤلّف گويد): از روايات ظاهر مىشود كه آن حضرت بيشتر اوقات محبوس و ممنوع از معاشرت بود، و پيوسته مشغول بود به عبادت، چنانچه از روايت بعد ظاهر مىشود.
قمی ، منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل عليهم السلام(فارسى)، ج3، صص 1908 و 1909
#تسلیت
@MohammadGelayeri
گسترش شبکه شیعیان از دوران امام جواد(علیهالسلام) تا امام عسکری(علیهالسلام)
✏️ رهبر انقلاب: دایرهى نفوذ ائمّه و وسعت دایرهى شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر (علیهم السّلام) شاید دَه برابر است؛ یعنى این چیز عجیبى است. شاید علّت این هم که اینها را این جور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین بود...
منبع:
💻 Farsi.Khamenei.ir
تاکید وحمایت مسکو از تمامیت ارضی ایران در مورد جزایر سه گانه و پایبندی به توافقات پیشین با تهران در مورد زنگزور
سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه در دیدار با علی اکبر احمدیان ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان:
روسیه بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در زمینه هیچگونه تغییری نکرده است.»
روسیه در مورد جزایر سهگانه ایرانی ، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت میکند.
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
🌐صابرین نیوز(اخبار جبهه مقاومة)↙️
🆘@SABERIN_NEWS
نمونه تواضع
از #امام_حسن_عسکری علیه السلام
از تواضع این است که :
۱. سلام کردن به هرکس که می گذری
۲. و نشستن پائین مجلس
قال:
من التواضع السلام على كل من تمر به و الجلوس دون شرف المجلس.
قمی ، الانوار البهیه ص۲۶۳
@MohammadGelayeri
نعمت بدون حسود
از #امام_حسن_عسکری علیه السلام:
فروتنی نعمتی است که کسی بر آن حسادت نمی کند
قال:التواضع نعمة لا يحسد عليها.
قمی ، الانوار البهیه ص۲۶۳
@MohammadGelayeri
حضرت مهدى موعود
(كه غالباً به لقب #امام_عصر و #صاحب_الزمان ذكر مىشود) فرزند امام يازدهم است كه اسمش مطابق اسم پيغمبر اكرم بود در سال ٢٥٦ يا ٢٥٥ هجرى در سامرا متولد شده و تا سال ٢٦٠ هجرى كه پدر بزرگوارش شهيد شد تحت كفالت و تربيت پدر مىزيست و از مردم پنهان و پوشيده بود و جز عدهاى از خواص شيعه كسى به شرف ملاقات وى نائل نمىشد.
و پس از شهادت امام يازدهم كه امامت در آن حضرت مستقر شد به امر خدا غيبت اختيار كرد و جز با نواب خاص خود به كسى ظاهر نمىشد جز در موارد استثنائى.
علامه طباطبایی ، شیعه در اسلام ص۱۹۳
#امامت حضرت #مهدی مبارک
@MohammadGelayeri