eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
648 عکس
307 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
در دوران حکومت ولید بن عبدالملک اموى، ولیعهد و برادرش هشام بن عبدالملک به قصد حج، به مکه آمد و به آهنگ طواف قدم در مسجدالحرام گذاشت. چون به نزدیک حجرالاسود رسید، فشار جمعیت میان او و حطیم حائل شد، ناگزیر قدم واپس نهاد و بر منبرى که براى وى نصب کردند، به انتظار فروکاستن ازدحام جمعیت نشست و بزرگان شام که همراه او بودند در اطرافش جمع شدند و به تماشاى مطاف پرداختند. در این هنگام حضرت على بن الحسین(ع) که سیمایش از همگان زیباتر و جامه‌هایش از همگان پاکیزه‌تر و شمیم نسیمش از همه طواف کنندگان دلپذیرتر بود، از افق مسجد درخشید و به مطاف آمد و چون به نزدیک حجرالاسود رسید؛ موج جمعیت دربرابر هیبت و عظمتش واپس نشست و منطقه استلام را در برابرش خالى از ازدحام کرد، تا به آسانى دست به حجرالاسود رساند و به طواف پرداخت تماشاى این منظره موجى از خشم و حسد در دل و جان هشام بن عبدالملک برانگیخت و در همین حال که آتش کینه در درونش زبانه می‌کشید، یکى از بزرگان شام رو به او کرد و با لحنى آمیخته به حیرت گفت: این کیست که تمام جمعیت به تجلیل و تکریم او پرداختند و صحنه مطاف براى او خلوت گردید؟ هشام با آن که شخصیت امام را نیک می‌شناخت، اما از شدت کینه و حسد و از بیم آن که درباریانش به او مایل شوند و تحت تأثیر مقام و کلامش قرار گیرند، خود را به نادانى زد و در جواب مرد شامى گفت : او را نمی‌شناسم فَرَزْدَق که این را شنید چنین گفت هَذا الّذي تَعرِفُ البَطْحاءُ وَطْأتَهُ وَالبَيْتُ يعْرِفُهُ وَالحِلُّ وَالحَرَمُ هذا ابنُ خَيرِ عِبادِ الله كُلّهِمُ، هذا التّقيّ النّقيّ الطّاهِرُ العَلَمُ هذا ابنُ فاطمَةٍ، إنْ كُنْتَ جاهِلَهُ بِجَدّهِ أنْبِيَاءُ الله قَدْ خُتِمُوا يُغْضِي حَياءً، وَيُغضَى من مَهابَتِه فَمَا يُكَلَّمُ إلاّ حِينَ يَبْتَسِمُ ما قال: لا قطُّ، إلاّ في تَشَهُّدِهِ ،لَوْلا التّشَهّدُ كانَتْ لاءَهُ نَعَمُ (دیوان فرزدق دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان، الطبعة الاولی ۱۹۸۷ ص۵۱۱) او(امام زین العابدین علیه السلام ) کسی است که قدم هایش را مکه و کعبه وحِل(خارج حرم) و حرم اورا می شناسد او فرزند بهترین بندگان خداست پرهیزکار پاکیزه پاک و نشانه الهی برای مردم است او فرزند حضرت فاطمه است اگر نمی شناسی و جدش خاتم پیامبران است او از حياء چشم را بر هم مى‌گذارد و از هيبتش چشم بر هم گذارده مى‌شود و سخن گفته نمى‌شود با او مگر وقتى كه لبخند مى‌زند هرگز به کسی نه نگفت مگر در تشهد اگر تشهد نبود هیچگاه از او نه نمی شنیدی https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
در اين روز (۶ شعبان،) سنه ۵۷۳، (ابن الصيفى سعد بن محمد) معروف به (حيص و بيص) شاعر وفات كرد و در مقابر قريش بخاك رفت و از شعرهاى او است.ملکنا وکان العفو مناسجیه (فیض الاعلام ص۳۶۲ شیخ عباس قمی) می گویم: اشاره مرحوم قمی به داستانی است که در پی می اید در «بغیة الطالب فی تاریخ الحلب »آمده است :ابوعبدالله محمدبن محمود بن هبةالله بن نجار گفت:شیخ بن نصرالله مجلی که اُمناء وثقات اهل سنت است بمن خبر داد،درمنام علی بن ابی طالب (علیه السلام) رادیدم وگفتم :یا امیرالمؤمنین مکه را فتح کردید گفتید کسی داخل خانه ابوسفیان شود در امان است ؛اما بر فرزند تودر طف آن رفت . علی (علیه السلام)بمن گفت آیا بیتهای جمال بن صیفی رادر اینباره نشنیدی ؟گفتم نه . گفت از او بشنو . بیدار شدم صبح به در خانه اش رفتم ؛ وقتی از خانه خارج شد ،خواب دیشب را به او گفتم فریادی زد وشروع کرد به گریه گردن ،قسم خورد ،هنوز نه اینرا به کسی گفتم و نه برای کسی نوشتم و من اینرا همین امشب گفتم . ملکنا و کان العفو منا سجیة فلما مــــــــــلکتم سال بالدم ابطح حللتم قتل الاسیر و طالـــما غدونا عن الاسری نعف ونصفح ولاغـرو فیما بیننامن تفاوت فکل إناءبالذی فیــــــــــــــه ینزح ( بغیةالطالب فی تاریخ الحلب ابن عدیم ج6 ص2656) زمانی که ما حکومت را بدست گرفتیم بخشش از سجایای اخلاقی ما بود؛ اما هرگاه شما حکومت را بدست گرفتید ،جوی خون براه انداخته اید. شما کشتن اسیران را روا میدانید درحالی که ،همیشه مانسبت به اسیران ،عفووبخشش داشتیم ،واز آنها در می گذشتیم. این تفاوتی که بین ماهست عجیب نیست ،زیرا از کوزه همان برون تراود که در اوست https://eitaa.com/jorenab
اعْلَمْ أَنَ‏ لِكُلِ‏ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ، فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ، وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ، وَ قَدْ قَالَ الرَّسُولُ الصَّادِقُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ، وَ يُحِبُّ الْعَمَلَ وَ يُبْغِضُ بَدَنَهُ ( نهج البلاغه صبحی صالح خطبه 154) بدان که هر ظاهری را باطنی است بر مانند آن ، هر چه ظاهر آن خوب است باطن آن خوب است و آنچه که ظاهرش بد است باطن آن نیز بد است ، پیامبر راستین ص فرمود: خداوند بنده را دو ست می دارد و کارش را بد می داند و عمل را دوست می دارد ولی شخص را دوست نمی دارد. بین دو جمله و روایت پیامبر ص بعد آن توهم تنافی می رود که 5 وجه در دفع تنافی به ذهن می آید، بهترین آن ها این است که : روایت به منزله استثناء است ، و در نتیجه دو جمله برای غالب است ، غیر غالب در روایت پیامبر ص آمده است.( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، صص 605-601) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
معجزه محبت خدا خدایا ، برای من توانی نبود که از نافرمانی تو برگردم مگر وقتی که بیدارم کردی برای دوست داشتنت إِلَهِي لَمْ‌ يَكُنْ‌ لِي حَوْلٌ‌ فَأَنْتَقِلَ‌ بِهِ‌ عَنْ‌ مَعْصِيَتِكَ‌ إِلاَّ فِي وَقْتٍ‌ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ‌ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عنوان متفاوت و معنادار خبر گزاری فارس برای بهزاد نبوی :⏬⏬ نامه چریکِ‌پیر اصلاحات برای انصراف از مدیریت 🔹با توجه به اتفاقات به‌وجود آمده در جبهه اصلاحات و گسترده‌شدن اختلافات درونی و سیاسی، بهزاد نبوی در نامه‌ای برای انصراف از مدیریت در جبهه اصلاحات ایران نوشته: به دلیل کهولت و عوارض ناشی از آن، امکان ادامه مسئولیت ندارم و توان و جسارت پذیرفتن نامزدی ریاست این جمع را در خود نمی‌بینم. @Farsna https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
خدایا جهان پادشاهی تو راست ز ما خدمت آید خدائی تو راست پناه بلندی و پستی توئی همه نیستند آنچه هستی توئی همه آفریدست بالا و پست توئی آفرینندهٔ هر چه هست توئی برترین دانش‌آموز پاک ز دانش قلم رانده بر لوح خاک چو شد حجتت بر خدائی درست خرد داد بر تو گدائی نخست خرد را تو روشن بصر کرده‌ای چراغ هدایت تو بر کرده‌ای توئی کاسمان را برافراختی زمین را گذرگاه او ساختی توئی کافریدی ز یک قطره آب گهرهای روشن‌تر از آفتاب تو آوردی از لطف جوهر پدید به جوهر فروشان تو دادی کلید جواهر تو بخشی دل سنگ را تو در روی جوهر کشی رنگ را نبارد هوا تا نگوئی ببار زمین ناورد تا نگوئی ببار جهانی بدین خوبی آراستی برون زان که یاریگری خواستی ز گرمی و سردی و از خشک و تر سرشتی به اندازه یکدیگر چنان برکشیدی و بستی نگار که به زان نیارد خرد در شمار ✏ «نظامی» بمناسبت نکوداشت نظامی گنجوی https://eitaa.com/jorenab
آشنائی با " تذکره"علامه حلی که  یکی از منابع مکاسب شیخ انصاری است عناوین بحث :۱معرفی کتاب ۲ نقش تذکره در مکاسب  شیخ انصاری و کیفیت بهره شیخ از آن ۱ معرفی کتاب كتابي است در فقه مقارن از آثار علاّمة حليّ‌، حسن بن يوسف بن مطهّر، المتوفى عام (٧٢٦ ه‍) از طهارت تا کتاب نکاح است در اول کتاب  در وصف آن نوشت: «قد عزمنا في هذا الكتاب الموسوم بتذكرة الفقهاء على تلخيص فتاوى العلماء، و ذكر قواعد الفقهاء على أحق الطرائق، و أوثقها برهانا، و أصدق الأقاويل و أوضحها - الى أن قال - و أشرنا في كلّ مسألة الى الخلاف، و اعتمدنا في المحاكمه بينهم طريق الانصاف» ما تصمیم گرفتیم در این کتاب موسوم به تذکر ة الفقهاء بر تلخيص فتاواي فقها و ذكر  قواعد فقهاء  بر طریق بهتر و سزاوار تر و أقوال صادقتر و واضح  تر ... در هر مسألة به اختلاف اشاره کردیم و در قضاوت بین آنها بر عدل و انصاف تکیه کردیم، علامه در  أقوال  اهل سنت از برخی مصادر فقهی بهره برد مثل فتح العزيز رافعی،  مغنی و شرح کبیر برای ابن قدامه  ها  و مجموع نووی،  و در فتاوای شیعه به خلاف  شیخ طوسی و معتبر دائی خود محقق رجوع کرد ۲.تذكرة و مكاسب شیخ انصاری ۲_۱،تذکره در صدر فهرست کتبی است که مواد اصلی مباحث شیخ را تشکیل می دهند ، چون بسیار به آن مراجعه کرده است به طوری که بیش از سیصد بار در بحثهای مکاسب از آن نام برده است علاوه بر مواردی که تحت عنوان (صرح به جماعه) و مانند آن به این کتاب مراجعه داشته است تذکره منفک از مکاسب از ابتدا تا انتها نیست. ۲_۲.اجماعات تذکره را ضمن مباحث ذکر می کند و یا با استناد به آن استظهار عدم ثبوت اجماع می کند و بسیار در نقل أقوال از تذکره بهره برده است ۲_۳.شیخ در مواجهه با أقوال و عبارات تذکره گاه برای آن استدلال می کند و عبارت را توجیه می کند. مثلا در  مسألة اثبات خيار غبن با ما جاء من الآيات و الروايات. كلام علاّمة را توجیه می کند سپس برای آن استدلّال  می کند و بعد آن در آن  مناقشه می کند گاهی دیگر شیخ  بعد از توضیح و مناقشه مختار علامه را تقویت می کند  مانند  مبحث مسقطات خيار تأخير  در فرع ثالث: در بذل ثمن‌ از جانب مشتري  بعد از ثلاثة. گاهی دیگر بر استدلال علامه در تذکره اعتراض می کند و بعد از نقد آن  رای دیگری بر می گزیند و به دفاع از آن می پردازد،  مانند  مسألة: هل المبيع يملك بالعقد أو يتوقف على انقضاء الخيار؟ برخی موارد نیز برای تکمیل بحث خود یا تقویت علمی بحث  از نقل أقوال در تذکره کمک می گیرد ۲_۴. کیفیت نقل أقوال و مطالب از تذکره: گاهی مستقیم  از  کتاب تذکره نقل می کند  و گاهی حکایت می کند  ،در هر دو صورت گاهی بدون اختلاف ، گاهی دیگر با اختلاف قليل،  نحو سوم به صورت نقل به معنا است. عبدالسلام کاظم الجعفری ، هدایة الطالب  إلی مصادر کتاب المکاسب ، ج۱ صص ۵۱_ ۵۹ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🔰 انقلاب اسلامی در پیام به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی در : 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم دانشجویان عزیز رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ی بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرائی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوته‌مدت، و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ی حق، وظیفه‌ی میان‌مدت آنان است. شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمن‌هائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید. توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ 💻 @Khamenei_ir
[امامت ائمه دوازده‌گانه] و النّقل المتواتر دلّ‌ على الأحد عشر و لوجوب العصمة و انتفائها عن غيرهم و وجود الكمالات فيهم. مسئله هفتم :در امامت باقى ائمه عليهم السّلام نقل متواتر از شيعه بر امامت هريك از ائمه بعد از ديگرى و تصريح امام سابق بر امام لاحق دليل بر امامت آنها است و در كتب اهل‌سنت ذكر دوازده امام هست از جابر بن سمره و در صحاح آنان وارد است كه دين اسلام برپاست يا باقيست تا دوازده امام يا خليفه يا امير و امثال آن باختلاف گفته روات بر آنها بگذرد و چون امام بخارى و مسلم وقتى اين دو صحيح را تأليف كردند كه هنوز نام اثناعشريه بر ما اطلاق نشده بود و ما هنوز دوازده امام نداشتيم،چون در زمان امام على نقى يا امام جواد يا امام عسكرى عليهم السّلام صحيح بخارى و مسلم تصنيف شده بود و توهم اقتباس و اشتباه در آن نمى‌رود،و اگر بخواهيم دوازده امير و امام آنها را بر خلفاى راشدين و امام حسن مجتبى و معاويه و ديگر متصديان خلافت ظاهرى حمل كنيم امام دوازدهم بسليمان بن عبد الملك از خلفاى بنى اميه ختم مى‌شود و بايد پس از آن اسلام ازميان‌رفته باشد نعوذ بالله تعالى. شعرانی ، ترجمه و شرح کشف المراد صص ۵۶۶ و ۵۶۷ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
رهبر انقلاب: این‌همه جوانهای حزب‌اللّهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی. جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیّه‌ی انقلابیگری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ میکند. ۱۳۹۴/۶/۱۸ https://eitaa.com/MohammadGelayeri