eitaa logo
مهندسی شخصیت وتوسعه محمدجواد حیدری
53 دنبال‌کننده
664 عکس
390 ویدیو
77 فایل
سخنرانی‌ها، نوشته ها، آثار و مقالات و دروس تدریس شده. عضو هیئت علمی دانشگاه ارتباط با ادمین: @Heidarimohammadjavad آیدی کانال: @MohammadJavadHeidari
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ یکی از معجزات اسلام، دعاهای لطیف و اسرارآمیز با معارف توحیدی عالی و فاخر است. 🔸️ خداوند دعای جوشن کبیر را توسط ولیش برای ما مهیا کرده است. دعایی که سبک آن به نحوی است که مثل دریایی مواج توانایی دارد آتش درون و بیرون ما را خاموش کند؛ باطنی نورانی و لذت‌بخش همراه با آرامش و امید برای ما به هدیه آورد و این فرصتی است که باید قدر آن را بدانیم. 🌿در این دعا اصرار بر خلاصی از آتش جهنم وجود دارد. همان آتشی که باطن و حقیقت آتش درون ماست و نشان می‌دهد که مومن صادق و طالب باید در این شب‌ها بر این مسئله اصرار کند به همین دلیل بزرگان فرمودند که جمله: 👈"سُبْحانَكَ يا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ" با توجه و اضطرار خوانده شود. 💯 توجه داشته باشیم این عمل هم دعا و توحید هست، هم اصرار، هم اضطرار و هم بهره بردن از اسماء الهی. 🔹️ درنتیجه تاثیر مستقیمی بر مقدرات ما خواهد گذاشت؛ مقدراتی که می‌تواند سال جدید ما را سال رشد و تعالی و توحید در عبودیت قرار دهند. 👈پس از تلاش در این سه‌شب نورانی خسته نشویم زیرا این تلاش‌ها و رنج‌ها لذت بی‌پایانی را سبب می‌شوند. ▫️هر که رنجی برد، گنجش شد پدید هر که جدی کرد، بر جودی رسید چون گرانی ها اساس راحت است تلخ ها هم پیشوای نعمت است هر که در قصری قرین دولتی است آن، جزای کارزار و محنتی است 🖋 محمد جواد حیدری (عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی دانشگاه قم)
⭕️ نکته های ناب از آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ▫️دو نکته از مرحوم استاد بزرگوار، مرحوم آیة الله مجتبی تهرانی (رض) نقل می کنم: 1️⃣ ایشان مکرر می فرمودند: « در وجود مقدس ائمه(علیهم السلام) تمام اسماء و صفات الهی بروز و ظهورکرده است؛ من جمله کلام الله(قرآن). 2️⃣ برای رسیدن به مقام قرب ربوبی، رفع موانع و نیز وصول به مقام تسلیم و رضا تا آنجا که ممکن است به ضریح امام رضا (علیه السلام) نزدیک شوید و به عدد ابجد ۱۰۰۱ مرتبه صلوات بفرستید و هدیه به امام رضا (علیه السلام) نمایید. 🖋 محمد جواد حیدری (عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی دانشگاه قم)
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🔸آیت الله سیستانی نیز همانند آیت الله بروجردی؛ بمثابه بودن احادیث شیعه بر فقه عامه را پذیرفتن البته با این تفاوت که ایشان احادیث و فقه شیعه را «» بر فقه عامه میدانند 🔹آیت الله سیستانی در مباحث ربا؛ در تفسیر حاشیه بودن و ثمره آن چنین میفرمایند : 🌀لا خلاف بين الإمامية - ظاهراً ـ في حصول التخلص بهذه الطريقة في الجملة، ووردت فيه روايات ستأتي، وأما العامة فلديهم خلاف حول هذه الطريقة بين أهل الحديث وأهل الرأي. ولا بد من على خلافهم وآرائهم في هذا المجال، وإنما نتعرض لآراء العامة؛ لأن لها دخل كبير في الصادرة عن الأئمة ؛ لأن رواياتهم كانت إلى فقه العامة، وكانت على آراء العامة، فلا بد أن الجو الفقهي العام في زمن الروايات آنذاك في عصر الأئمة ؛ لأن للروايات على تلك الآراء بمعنی أن رأي الأئمة كان يدور في نفس المحور الذي تدور حوله بقية آراء المذاهب الأخرى، ورأيه كبقية الآراء يشير إلى تلك المسائل التي تدور في ذلك العصر؛ لذلك كان علينا في أغلب المسائل أن ندرس المحور، والآراء المذهبية آنذاك؛ لنرى ما هو المقصود في من قول الإمام ، وخصوصاً في هذه المسألة، فإنّ في نفس روايات الباب إشارة إلى هذه الظاهرة، ومن المعلوم أن الكلام يختلف ظهوره باختلاف القرائن والمناسبات العامة، فيجب معرفة المسألة المطروحة في عصر صدور الروايات حتى يعرف من الروايات على ضوء معرفة الجو الفقهي. 📚الربا؛ ص 92-93 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🔸آیت الله سیستانی نیز همانند آیت الله بروجردی؛ بمثابه بودن احادیث شیعه بر فقه عامه را پذیرفتن البته با این تفاوت که ایشان احادیث و فقه شیعه را «» بر فقه عامه میدانند 🔹آیت الله سیستانی در مباحث ربا؛ در تفسیر حاشیه بودن و ثمره آن چنین میفرمایند : 🌀لا خلاف بين الإمامية - ظاهراً ـ في حصول التخلص بهذه الطريقة في الجملة، ووردت فيه روايات ستأتي، وأما العامة فلديهم خلاف حول هذه الطريقة بين أهل الحديث وأهل الرأي. ولا بد من على خلافهم وآرائهم في هذا المجال، وإنما نتعرض لآراء العامة؛ لأن لها دخل كبير في الصادرة عن الأئمة ؛ لأن رواياتهم كانت إلى فقه العامة، وكانت على آراء العامة، فلا بد أن الجو الفقهي العام في زمن الروايات آنذاك في عصر الأئمة ؛ لأن للروايات على تلك الآراء بمعنی أن رأي الأئمة كان يدور في نفس المحور الذي تدور حوله بقية آراء المذاهب الأخرى، ورأيه كبقية الآراء يشير إلى تلك المسائل التي تدور في ذلك العصر؛ لذلك كان علينا في أغلب المسائل أن ندرس المحور، والآراء المذهبية آنذاك؛ لنرى ما هو المقصود في من قول الإمام ، وخصوصاً في هذه المسألة، فإنّ في نفس روايات الباب إشارة إلى هذه الظاهرة، ومن المعلوم أن الكلام يختلف ظهوره باختلاف القرائن والمناسبات العامة، فيجب معرفة المسألة المطروحة في عصر صدور الروايات حتى يعرف من الروايات على ضوء معرفة الجو الفقهي. 📚الربا؛ ص 92-93 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
🔰منهج تدریسی آيت الله العظمی بروجردی و سخن امام خمینی درباره آن 🔻آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، سخت معتقد به منهج اصولی و فقهی و اجتهادی استاد بزرگوارشان آيت الله العظمی آقای بروجردی أعلی الله مقامه بودند و علاوه بر تقیّد به آن، به هر مناسبتی که در محافل و گعده‌های علمی پیش می‌آمد، نکاتی را درباره سبک و شیوه مرحوم آقای بروجردی‌ رحمه الله نقل می‌فرمودند. 🔸خاطرم هست یک وقتی به حقیر فرمودند که خودشان از مرحوم امام‌‌ خمینی رضوان‌الله تعالی علیه، قریب به این مضمون شنیده‌ بودند که هر طلبه‌ای، مقدمات و سطح را خوب طی كرده باشد و دارای استعداد هم باشد، دو یا سه ماه، در درس آیت‌ الله العظمی آقای بروجردی شركت كند، مجتهد می‌شود، و می‌تواند همین روش را در دیگر ابواب مسائل فقهی، به كار گیرد. 📚 منبع: (محضرِ آفتاب) نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره/محسن اکبری شاهرودی @ayatollah_safi
تمرین ۱وجوه اشتراک وافتراق حضرات ایات بروجردی وامام وخویی وسیستانی وصافی در تعامل فقه شیعه وعامه را بیان کنید؟ ۲روش تدریس ایت الله بروجردی را بیان کنید؟ ۳کلام امام خمینی در خصوص روش فقهی ایت الله بروجردی وتوجیه علمی ان را بیان کنید؟
🔰احادیثی در اهمیت تلاوت قرآن کریم(1)  🌹پیامبر اعظم(ص) میفرمایند: 1- اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا(كافی ج۲، ص۶۱۰)   💫براستی خانه هنگامی كه درونش قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و اهل آن وسعت پیدا کند و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند. 🌹پیامبر مکرّم اسلام(ص) میفرمایند: 2- خِيارُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ.(نهج الفصاحه ص۴۷۳) 💫بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد. 🌹پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: 3- يا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ- إذا أصبحت، و إذا أمسيت- فَاِنَّ القُرآنَ يُحيِى القَلبَ المیت وَ يَنهى عَنِ الفَحشاءِ و َالمُنكَرِ(البرهان ج1 ص19)   💫فرزندم از خواندن قرآن در صبح و شبی که بر تو فرود می آید غافل مباش، زيرا كه قرآن دل  مرده را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى باز مى دارد. 🌹حضرت محمد مصطفی(ص) میفرمایند: 4- اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ. (الحیاه ج۲ ،ص۲۳۴) 💫اگر زندگى سعادتمندان و مرگ شهيدان و نجات روز حسرت(قيامت) و سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان، و سپرى در مقابل شيطان و سنگينى در کفه ترازوى اعمال است. 🌹حضرت ختمی مرتبت(ص) میفرمایند: 5- اَصدَقُ القَولِ و َاَبلَغُ المَوعِظَةِ و َاَحسَنُ القَصَصِ كِتابُ الله(من لایحضر الفقیه ج۴، ص۴۰۲) 💫راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت ها، كتاب الله(قرآن) است. 🌹پیامبر اعظم(ص) میفرمایند: 6- مَن قَرَأَ القُرآنَ ابتِغاءَ وَجهِ الله و َتَفَقُّها فِى الدّينِ كانَ لَهُ مِنَ الثَّوابِ مِثلَ جَميعِ ما اُعطِىَ المَلائِكَةُ و َالأنبياءُ وَ المُرسَلونَ. (وسائل الشيعه، ج۶، ص۱۸۴) 💫هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين، قرآن قرائت کند، ثوابى مانند همه آنچه كه به فرشتگان و پيامبران و رسولان داده شده، براى اوست. 🌹مولی المُوحّدین(ع) میفرمایند: 7- عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ.(نهج البلاغه، خطبه ۱۵۶) 💫بر شما باد رجوع به كتاب الله (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه(در کمال)پيشى مى گيرد. 🌹امام علی(ع) میفرمایند: 8- اَلا اِنَّ فيهِ عِلمَ ما يَأتى و َالحَديثَ عَنِ المَاضى و َدَواءَ دائِكُم و نَظمِ ما بَينَكُم. (نهج البلاغه، خطبه۱۵۸) 💫آگاه باشيد كه همانا دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظامند شدن امور ميان شما، در قرآن است. 👌 با ایجاد نظام سیاسی مبتنی بر قرآن از سوی معصوم یا انسانهای ممتاز در جامعه‌ای متحد ،بالغ و رشید، میتوان امورات دنیوی و اخروی بشریت را بسامان کرد و استعدادهای خدادادی را به ظهور رسانید. 🌹امیرالمومنین(ع) میفرمایند: 9- اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ.(نهج البلاغه، خطبه۱۸ ) 💫براستى كه قرآن ظاهرش زيبا و باطنش عميق است، که شگفتی هایش پايان ندارد، اسرار نهفته آن تمامی ندارد و تاريكى ها(حجابهای نورانی و ظلمات نفسانی) جز بوسيله آن رفع نخواهد شد.   👌یعنی تمام‌ هدایتها و اسرار ملکوت آسمانها و علوم غریبه حقیقی در آیات قرآنی، بصورت مکنون و سر به مهر میباشد که جز اهل یقین و ذوات قدسیه معصومین، کسی را یارای مسّ حقایق زیبای آن صحیفه نور نمی باشد. 🌹امام صادق(ع) میفرمایند: 10- مَن لَم يَعرِفِ الحَقَّ مِنَ القُرآنِ لَم يَتَنَكَّبِ الفِتَنَ. (محاسن، ج۱، ص۲۱۶) 💫هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.   🌹امام علی(ع) میفرمایند: 11- وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يُحَسِّنَ اَدَبَه و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ. (نهج البلاغة حكمت۳۹۹) 💫و حقّ فرزند بر پدر، آن است كه نام نیکو بر او بگذارد و او را نیکو تربيت كند و قرآن به او بياموزد. 📡برای رضای الهی☝️آنرا نشر دهید.
👆👆👆دو صوت بالا پیرامون آثار اجزا در اصول عملیه و مطالعه انتقادی پیرامون آن
🟢 امیر المؤمنین(ع) در بیانات شهید مطهری 🔸 در حقيقت على(ع) همچون قوانين فطرت است كه جاودانه مى‌مانند. او منبع فيّاضى است كه تمام نمى‌گردد بلكه روز به روز زيادتر مى‌شود و به قول جبران خليل جبران از شخصيت‌هايى است كه در عصر پيش از عصر خود به دنيا آمده‌اند. بعضى از مردم فقط در زمان خودشان رهبرند و بعضى اندكى بعد از زمان خويش نيز رهبرند و به تدريج رهبرى‌شان رو به فراموشى مى‌رود، اما على(ع) و معدودى از بشر هميشه هادى و رهبرند (جاذبه و دافعه علی ع، ۳۹- ۳۸). 🔹 على(ع) پيش از آنكه امام عادل براى ديگران باشد و دربارۀ ديگران به عدل رفتار كند، خود شخصاً موجودى متعادل و متوازن بود. كمالات انسانيت را با هم جمع كرده بود. هم انديشه‌اى عميق و دوررس داشت و هم عواطفى رقيق و سرشار. كمال جسم و كمال روح را توأم داشت. شب، هنگام عبادت از ماسوى مى‌بريد و روز در متن اجتماع فعاليت مى‌كرد. روزها چشم انسانها مواسات و ازخودگذشتگى‌هاى او را مى‌ديد و گوشهايشان پند و اندرزها و گفتارهاى حكيمانه‌اش را مى‌شنيد، و شب چشم ستارگان اشكهاى عابدانه‌اش را مى‌ديد و گوش آسمان مناجاتهاى عاشقانه‌اش را مى‌شنيد. هم مفتى بود و هم حكيم، هم عارف بود و هم رهبر اجتماعى، هم زاهد بود و هم سرباز، هم قاضى بود و هم كارگر، هم خطيب بود و هم نويسنده. بالأخره به تمام معنى يك انسان كامل بود با همۀ زيباييهايش (جاذبه و دافعه علی(ع)، ۱۲). 🔸 على(ع) يك شخصيت جامع الاضداد است، كلامش هم جامع الاضداد است. در كلامش عرفان هست در اوج عرفان، فلسفه هست در اوج فلسفه، آزادى‌خواهى هست در اوج آزادى‌خواهى، حماسه هست در اوج حماسه، اخلاق هست در اوج اخلاق. نهج البلاغه مثل خود على، جامع است (انسان کامل، ۱۵۸). 🔹 على عليه السلام انسان كامل است، براى اينكه «همۀ ارزشهاى انسانى»، «در حد اعلى‌» و به‌طور «هماهنگ» در او رشد كرده است (انسان‌ کامل، ۳۵) 🔸 كلماتى كه از على عليه السلام صادر شده است، ممكن نيست مگر از كسى كه تمام مراحل سير و سلوك را عملاً طى كرده باشد و از رموز آن كاملاً آگاه باشد (خطابه‌های اخلاقی، ۲:۳۹). 🔹 حب على(ع) يعنى عشق به يك روح متعادل متوازن، عشق به انسان كامل، عشق به كمال انسانيت، عشق به آنچه خدا و پيغمبر به آن دعوت مى‌كنند (فلسفه اخلاق، ۹۹). 🔸 از خصوصيات زندگى على عليه السلام اين است كه عواطف اجتماعى آن حضرت صد در صد جنبۀ عقلانى و منطقى داشت و صرفاً جنبۀ احساساتى نداشت كه مثل اعراب جاهليت كه سخا و كرم مى‌كردند عارى از منطق باشد. مثلاً على در مواقعى سخت مى‌گرفت و در مواردى سست مى‌گرفت و همۀ اينها موافق با نظم و حساب و منطق اجتماعى بود. على چاه «ابى نيزر» را كه به دست خود كنده بود وقف كرد و يا قرص نانى كه با زحمت بازو به دست آورده بود به مسكين و يتيم و اسير داد، ولى حاضر نشد از بيت المال مسلمين دينارى و درهمى به عقيل برادرش بدهد (یادداشت‌ها، ۹:۲۱۸). 🔹 على عليه السلام به مدائن رسيد. عده‌اى از دهقانها شروع كردند به دويدن در جلو مركب آن حضرت. فرمود: چرا اين كار را مى‌كنيد؟ گفتند: اين يك نوع احترامى است كه ما از بزرگان خويش مى‌كنيم. فرمود: اين كار را نكنيد. اين كار براى شما ذلت است و براى امير شما هم هيچ فايده‌اى دربر ندارد (خطابه‌های اخلاقی، ۲:۲۲). 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
📜 ✨ خاطره ای تکان دهنده از استاد شفیعی کدکنی ✨ نزدیکی های عید بود، من تازه معلم شده بودم و اولین حقوقم را هم گرفته بودم، صبح بود، رفتم آب انبار تا برای شستن ظروف صبحانه آب بیاورم. از پله ها بالا می آمدم که صدای خفیف هق هق گریه مردانه ای را شنیدم، از هر پله ای که بالا می آمدم صدا را بلندتر می شنیدم... (استادکدکنی حالا خودش هم گریه می کند و تعریف میکند...) پدرم بود، مادر هم او را آرام می کرد، می گفت: آقا! خدا بزرگ است، خدا نمیگذارد ما پیش بچه ها کوچک شویم! فوقش به بچه ها عیدی نمی دهیم!... اما پدر گفت: خانم! نوه های ما، در تهران بزرگ شده اند و از ما انتظار دارند، نباید فکر کنند که ما........ 😔 حالا دیگر ماجرا روشن تر از این بود که بخواهم دلیل گریه های پدر را از مادرم بپرسم دست کردم توی جیبم، 100 تومان بود کل پولی که از مدرسه (به عنوان حقوق معلمی) گرفته بودم روی گیوه های پدرم گذاشتم و خم شدم و گیوه های پر از خاکی را که هر روز در زمین زراعی همراه بابا بود بوسیدم. آن سال، همه خواهر و برادرام ازتهران آمدند مشهد، با بچه های قد و نیم قدشان.... پدر به هرکدام از بچه ها و نوه ها 10 تومان عیدی داد؛ 10 تومان ماند که آن را هم به عنوان عیدی به مادر داد. اولین روز بعد از تعطیلات بود، چهاردهم فروردین، که رفتم سر کلاس. بعد از کلاس، آقای مدیر با کروات نویی که به خودش آویزان کرده بود گفت که کارم دارد و باید بروم به اتاقش؛ رفتم، بسته ای از کشوی میز خاکستری رنگ کهنه گوشه اتاقش درآورد و به من داد. گفتم: این چیست؟ گفت: "باز کنید؛ می فهمید". باز کردم، 900 تومان پول نقد بود! گفتم: این برای چیست؟ گفت: "از مرکز آمده است؛ در این چند ماه که شما اینجا بودی بچه ها رشد خوبی داشتند؛ برای همین من از مرکز خواستم تشویقت کنند." راستش نمی دانستم که این چه معنی می تواند داشته باشد؟! فقط در آن موقع ناخودآگاه به آقای مدیر گفتم: این باید 1000 تومان باشد، نه 900 تومان! مدیر گفت: از کجا می دانی؟ کسی به شما چیزی گفته؟ گفتم: نه، فقط حدس می زنم، همین. در هر صورت، مدیر گفت که از مرکز استعلام می‌گیرد و خبرش را به من می دهد. روز بعد، همین که رفتم اتاق معلمان تا آماده بشوم برای رفتن به کلاس، آقای مدیر خودش را به من رساند و گفت: من دیروز به محض رفتن شما استعلام کردم، درست گفتی! هزار تومان بوده نه نهصد تومان! آن کسی که بسته را آورده صد تومان آن را برداشته بود که خودم رفتم از او گرفتم؛ اما برای دادنش یک شرط دارم... گفتم: "چه شرطی؟" گفت: بگو ببینم، از کجا این را می دانستی؟! گفتم: هیچ، فقط شنیده بودم که خدا ده برابر کار خیرت را به تو بر می گرداند، گمان کردم شاید درست باشد...!! لینک کانال ثروت با قرآن 📿👇 📖@servat_quran📿 .
✳️ انتشار شصت و پنجمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «شناختنامه قرآن» به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «شناختنامه قرآن» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: قرآن را بايد تنها نامه پاک و پيراسته خداوند به بشريت دانست که خداوند در آن با زباني دلنشين و جذاب و با پيامي از سر مهر و منطق با بندگان خود به گفتگو پرداخته و روشني و تاريکي، هدايت و ضلالت را در آن بازشناسانده و هر چه آن چه زمينه سعادت آدميان را فراهم آورده يا باعث نگون‏ساري آنان مي‏شود را تبيين کرده است. کتابي از ناحيه خداوندي که همه هستي و انسان را آفريده و به تمام زواياي آشکار و پنهان عالم خبر دارد و به نيکي مي‏داند که رخنه‏هاي وجود آدميان در کجاست و آنان از چه زمينه‏ها و بسترها آسيب مي‏بينند و در ورطه هلاکت گرفتار مي‏شوند. قرآن را از اين جهت مي‏توان به بروشوري تشبيه کرد که کمپاني‏هاي مختلف به هنگام عرضه کالاهاي توليد شده خود در اختيار مصرف کنندگان قرار مي‏دهند و تاکيد مي‏کنند که لازم است پيش از استفاده و گشودن آن کالا، آن بروشور مطالعه شود. کوشش چند هزار ساله بشر به نيکي نشان داده که عقل و علم انساني قادر به پاسخ‏گويي به پرسش‏هايي در باره آغاز، ماهيت و گستره کنوني عالم و پايان آن نيست؛ زيرا آنها را بايد از نوعي ديگر دانست که با عقل کنکاش‏گر و با سرانگشت حسّ و تجربه فراچنگ نمي‏آيد و تنها راه يافتن پاسخ به اين دست از پرسش‏هاي بسيار مهم رهنمون وحي است؛ يعني بايد خود خداوند که صاحب اين عالم و مالک کمپاني آفرينش است و همان کسي است که انسان و عالم را آفريده، لب به سخن گشايد و پرده از اسرار کنار زند. اين کار به کامل‏ترين و جامع‏ترين وجه در قرآن انجام گرفته است؛ از اين جهت قرآن خود را کتابي جامع معرفي مي‏کند که در آن همه امور تبيين شده و چيزي از نيازهاي آدميان براي راهيابي به سعادت در آن فروگذار نشده است. اهميت وجود چنين کتاب آسماني در دوران ما زماني آشکار مي‏شود که دريابيم جهان گسترده‏ترين تحولات در عرصه علم و دين را تجربه مي‏کند. در عرصه علم بسياري به‏درستي عصر ما را عصر انفجار اطلاعات مي‏نامند؛ دوراني که مرزها و فاصله‏هاي طولاني جغرافيايي با کمک ابزارهايي همچون ماهواره و اينترنت به حداقل ممکن کاهش يافته و جهان پهناور ديروز به دهکده و بلکه به تعبيير ديگر انديش وران به خانه‏اي جهاني تبديل شده است و در سايه لطف بيکران الهي، عموم تفکرات الحادي از رونق افتاده و شماري از آنها به تاريخ سپرده شدند و جهان بازگشت به دين و اخلاق را تجربه مي‏کند. اقبال روز افزون مردم به مراکز پرستش اعم از مسجد، کليسا، کنيسه و معبد و نيز ظهور معنويت‏هاي نوگرا که البته با آفاتي روبرو هستند، همگي از موج خدا گروي و آخرت باوري در ميان جهانيان حکايت دارد. باري، انسان امروز تشنه حقيقت و معنويت است، با اين حال نمي‏داند که کشتي ايمان و باور خود را در ساحل کدام دين و آيين پهلو زند. از اين جا مي‏توان به اهميت قرآن به عنوان تنها کتاب آسماني دست نخورده پي برد که مي‏تواند اسلام به عنوان کامل‏ترين دين در ميان دوازده دين زنده کنوني دنيا به جهانيان معرفي کند. به‏رغم برخورداري قرآن از جايگاه رفيع هدايت آدميان، اين کتاب همان گونه که خود اعلام کرده حتي در ميان مسلمانان مهجور است و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خريد خانه و بر سر گور مردگان، براي تبرک و تيمن بهره مي‏گيرند. مردم از اين جهت بسان بندگاني مي‏مانند که نامه مولاي خود را بر بالاي طاقچه‏اي گذاشته و هر روز در برابر آن کرنش کرده و آن را مي‏بوسند، در حالي که در آن اعلام شده که آنان آزاداند و آنان به خود زحمت گشودن آن را نمي‏دهند تا خود را از يوغ بندگي آزاد کنند. اين کتاب که برگرفته اي از کتاب «علوم قرآني» نگارنده است، در ده فصل سامان يافته و مهم ترين اطلاعات در باره قرآن در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است. از خداوند فيض گستر به‏خاطر به فرجام رسيدن اين پژوهش سپاس‏گزاري مي‏کنم و از ساحت او مي‏طلبم که اين کتاب زمينه آشنايي عميق‏تر عموم مخاطبان را با قرآن فراهم آورد و در پي آن به ما توفيق پايبندي به آموزه‏هاي بلند آن را ارزاني دارد. «أَللهُمَّ ارْزُقْني تِلاوَتَهُ عَلي طاعَتِکَ آناءَ اللّيلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ» علي نصيري 20/6/1402 برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «شناختنامه قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/214045/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
شناختنامه قرآن.jpg
10.9K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «شناختنامه قرآن» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/214045/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir