eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
492 دنبال‌کننده
891 عکس
972 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از اعضای محترم، این پیام 👇رو ارسال کرده و بعد از آن چنین نوشته‌اند: خودم رفتم، لینک درسته، پرداخت انجام میشه، و بعدش هم پیامک تشکر میاد
👓 شماره حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به 🔹 بی‌تردید جبهه مقاومت نیازمند پشتیبانی سایر مسلمانان است، اگر توان یاری نظامی نداریم، می‌توانیم اندکی در هزینه‌های مالی دفاع از اسلام و مسلمانان سهیم باشیم. گزینه و سپس کمک به انتفاضه فلسطین یا مقاومت لبنان یا غزه رو انتخاب کنید. https://www.leader.ir/fa/monies
فرق مردم مظلوم فلسطین که حدود ۷۰ سال مبارزه کردند حتی با دست خالی و سنگ و ضعف سیاسی رهبرانشان، با مردم ترسوی تل آویو که به محض اصابت اولین موشک پا به فرار گذاشتند ... 👌چقدر فرق است بین ایمان و کفر 👌چقدر فرق است بین عشق به وطن و پناهنده بودن و بی هویتی 👌چقدر فرق است بین جنگیدن برای اعتقادات و آرمان‌ها و ارزش‌های دینی با افرادی که فقط به فکر آسایش هستند و مفهومی به نام شهادت ندارند. این اتفاقات نشانگر فرهنگ دو طرف است ... بیدار باشیم
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم قاعده‌ای تفسیری یکی از قواعد تفسیری، قاعده‌ی «تعلیق حکم بر وصف، مشعر بر علیت است» می‌باشد. یعنی اگه قرآن، حکمی رو بر وصفی (صفتی) گره زد (و مرتبط ساخت)، این گره زدنِ حکم بر وصف، نشانه‌ی علت بودن آن وصف برای آن حکم است. مثلا اگه در مورد بدی‌های افرادی، روشنگری کرد و بعد در آخر آیه فرمود و الله لا یهدی القوم الظالمين (و خدا هدایت نمی‌کند قوم ستمگر را) حکم، عدم هدایت است و وصف، ظلم (ظالم بودن) است. این تعلیق (گره زدن) حکم (عدم هدایت) بر وصف (ظلم) مشعر (فهماننده‌ی) علت بودن وصف (ظلم) برای حکم (عدم هدایت) است. یعنی اگه سؤال بشه چرا خدا آنها را هدایت نمی‌کند؟ جواب، در خود آیه وجود داره و آن اینه که چون ظالم هستند، هدایتشان نمی‌کنه. در حالی که اگه به جای «و الله لا یهدی القوم الظالمين» و الله لا يهديهم (و خدا هدایت نمی‌کند آنها را) می‌فرمود، «علت عدم هدایت» روشن نبود. حال بخشی از فرمایش علامه جوادی آملی (تفسیر آیه‌ی 21 بقره) رو می‌خونیم: قرآن کریم... براي اصول دين و مسايل نظري از جمله اصل ضرورت عبادت، برهان اقامه مي كند و علّتي كه در كريمه مورد بحث براي لزوم عبادت آمده برهاني است كه حدّوسط آن ربوبيّت حق است و اين برهان از راه تعليق حكم (اعْبدوُا) بر وصف (ربّكم) اقامه شده است. تعليق حكم عبادت بر وصف ربوبيّت بيانگر عليّت وصف مزبور براي ضرورت پرستش و مناسبت بين اين حكم و وصف است؛ علت اين كه بايد خدا را عبادت كرد ربوبيت اوست و اين كه تدبير همه امور به دست خداست. تسنيم، جلد 2، صفحه 362 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔹 پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
متن فوق ازحکیم فرزانه وفقیه بافراست علامه جوادی آملی ا ست که درکتاب گرانسنگ تسنیم جلد۶۱ص۳۲۳به بنان وبیان ایشان نوشته شده است،
متن فوق و توضیح آن را حاج آقا یعقوبی امام جمعه محترم سابق بجنورد برام ارسال کردند و بنده بدون تصرف در توضیح ایشون اینجا ارائه کردم.
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم عبارت «بِئسَ الاسْمُ» در کریمه‌ی 11 حجرات «به روایت حفص از عاصم» 1- چطور خونده می‌شه؟ 2- چرا چنین خونده می‌شه؟ (سؤال اصلی) جواب أَسَدّ و أخصَر خود را تا ساعت 6 فردا برام بفرستید. اگه با اعلام اسمتون مخالف نیستید، اسمتونو هم در آخر جوابیه‌تون ذکر کنید تا اگه جوابتون درست بود، اسم شما اعلام بشه. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
لطفا يا متن زیر رو نخونید یا توضیح کرامتی رو هم که در پی آن میاد بخونید. در قسمت أَعلام فرهنگ لغت حسن عمید عیناً چنین اومده: عیسی - ع. عیسی بن مریم، از پیغمبران اولوالعزم، در 632 سال قبل از هجرت پیغمبر اسلام در فلسطین متولد شد و سال تولد او مبدأ تاریخ میلادی است، درسی‌سالگی به پیغمبری مبعوث شد و در 33 سالگی بدست یهود بوسیله صلیب به قتل رسید. کرامتی: این متن چند اشکال داره. مِن جمله: 1- نقیض (نمی‌گم ضد بلکه می‌گم نقیض) قرآن (وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ... وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا: و ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﮔﻔﺘﺎﺭِ [ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺩﺭﻭﻍ ]ﺷﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻋﻴﺴﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻴﻢ . ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍﻧﻜﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﻧﻴﺎﻭﻳﺨﺘﻨﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣُﺸﺘﺒﻪ ﺷﺪ... ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻜﺸﺘﻨﺪ. نساء ١٥٧) است. 2: استاد محقق و نکته‌سنج شهید علامه مطهری در کتاب پانزده گفتار ص 215 فرموده: مبدأ تاریخ میلادی مجعول است. و در کتاب سیری در سیره نبوی فرموده: خود مسيحيها از جنبه تاريخي اصلا اعتقاد ندارند به اين تاريخ ميلادي كه مثلا مي‏گويند از تاريخ ميلاد حضرت مسيح 1975 سال گذشته است . يك حرف‏ قراردادي است نه حقيقي . اگر ما مي‏گوييم از هجرت پيغمبر ما 1395 سال‏ قمري و 1354 سال شمسي گذشته است به اصطلاح مولاي درزش نمي‏رود ، اما اينكه‏ از ميلاد مسيح 1975 سال گذشته باشد يك حرف قراردادي است و تاريخ آن را هيچ تأييد نمي‏كند . احتمال هست دويست سيصد سال بعد از اين تاريخ بوده و احتمال مي‏رود دويست سيصد سال بعد از تاريخ بوده است. 3- اشکالات نگارشی و عدم رعایت آیین نگارش دیده می‌شه: عدم رعایت فاصله بین کلمات، عدم رویه ثابت در نوشتن عدد (سی سالگی و 33 سالگی) و... . البته ممکنه در مقابل اشکال دوم کسی بگه آقای عمید از محتوای فرمایش شهید مطهری بی‌خبر بوده و نیز در مقابل مطلب سوم، بگه آن زمانی که آقای عمید چنین نگاشته، هنوز آیین نگارش مرتبط به اشکالات، وضع نشده بود. اما اشکال اول توجیه‌پذیر نیست. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فلسطین امام خمینی رضوان الله علیه: من از خدای تبارک و تعالی می خواهم که ملت برادر ما فلسطین را بر مشکلات خودش غلبه دهد. ما با آنها برادر هستیم و من از اولی که این نهضت قبل از 15 سال که ابتدای این نهضت بود، راجع به فلسطین همیشه درنوشته ها و گفته ها راجع به فلسطین و راجع به جنایاتی که اسرائیل در آن حدود کرده است، همیشه متذکر می شدم و الان هم انشاءالله بعد از اینکه ما از این غائله فارغ بشویم همانطوری که آن وقت در کنار شما بودیم و حالا هم در کنار شما هستیم و امیدواریم که همه با هم مثل برادر با مشکلات مقابله کنیم. من از خدای تبارک و تعالی عزت اسلام و مسلمین و رجوع قدس به برادران خودمان را می خواهم. صحیفه نور جلد 5 صفحه 92 و 93 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
⭕️بشـــــارت ولـــــــی 🔹حضرت در دیدار شیخ زکزاکی: 🔻حرکتی که در فلسطین آغاز شده، منجر به پیروزی کامل فلسطینی‌ها خواهد شد