eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
494 دنبال‌کننده
890 عکس
969 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
تعبير «اجر» تعبيري شوق آميز، يعني براي ايجاد شوق در مؤمنان است، زيرا انسان براي خداي سبحان كاري نمي كند تا استحقاق مزد داشته باشد، بلكه همه كارهاي او به سود خودش است. تسنيم ج 18 صص 673 تا 676 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
مهم‌ترین حادثه‌ی عالم، مبعث، مبارک فلسفة النُبوّة ۱. التکامل ۲. إنقاذ (نجات دادن) الإنسان مِن ولاية الطواغیت (طاغوت‌ها) ۳. تعلیم الکتاب و الحکمة ۴. تزکیة الأخلاق ۵. إخراج الناس مِن الظلمات إلی النور ۶. قيام الناس بالقسط ۷. وضع الإصر و الأغلال (أعراف 157) ۸. رفع الإختلاف ۹. الهداية إلی سُبُل السلام ۱۰. إتمام الحجة. محمدی الری‌شهری، ميزان الحکمة، ج ۹، صص ۳۱۵ تا ۳۳۴ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
(خیرخواهی) سخنانی جامع از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم صدقه‌ی نهان، غضب خدا را خاموش می‌کند. مشکینی علی، مترجم: جنتی احمد، نصايح، ص 16 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فُضُول و عَقُول يكي از موانع مهمّ تهذيب نفس و سير و سلوك الي الله آن است كه ما همواره به بيرون از خود مي‌نگريم و از خود غافليم و در حقيقت «فضول» هستيم نه «عقول»؛ فرق «فضول» و «عقول» اين است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بيرون، ولي انسان فضول، همواره به بيرون از خود مي‌نگرد و اين، مشكل ماست كه شرحش در يكي از خطبه‌هاي مبسوط علي (عليه السّلام) كه هنگام قرائت آيه مباركه: (يا أيّها الإنسان ما غرّك بربّك الكريم)[2] ايراد فرمودند، آمده است. آن حضرت مي‌فرمايند: اي انسان چه چيز تو را بر گناه جرئت داده و چه چيز تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته و كدامين عامل تو را بر هلاكت خويشتن علاقه‌مند كرده است؟ مگر اين بيماري تو بهبود نمي‌يابد و يا اين خوابت بيداري ندارد؟ چرا همان گونه كه به ديگران رحم مي‌كني، به خود رحم نمي‌كني؟ تو كه هر گاه كسي را در آفتاب سوزان بيابي، بر او سايه مي‌افكني و هر گاه بيماري را ببيني كه سخت ناتوان گشته، از سَرِ رحم بر او مي‌گريي، پس چه چيز تو را بر اين بيماريت شكيبايي بخشيده و بر اين مصائبت صبور ساخته و چه چيز تو را از گريه بر خويشتن تسلّي داده؟ در حالي كه هيچ چيز براي تو عزيزتر از خودت =========== [2]ـ سوره انفطار، آيه 6. نيست... اين خوابِ غفلتي كه چشمت را فرا گرفته، با بيداري برطرف ساز.... كسي كه با داشتن چندين لباس، برهنه باشد و آنگاه برهنه‌اي را در رهگذر ببيند و به حال او اشك بريزد عاقل نيست. اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) در اين خطبه پس از تبيين «مَثَل» به «مُمَثَّل» پرداخته، مي‌فرمايد: اگر نقصي را در ديگران يا غفلتي را از ديگران مشاهده كنيم، متأثّر شده رنج مي‌بريم، امّا هرگز به درون خود سر نمي‌زنيم كه آيا ما هم گرفتار اين غفلت و گناه هستيم يا نه: «يا أيّها الإنسان ما جرّأك علي ذنبك وما غرّك بربّك وما أنَّسَكَ بِهلكَةِ نفْسك؟ أما من دائك بُلول، أم ليس من نومتك يَقَظَة؟ أما ترحم من نفسك ما ترحم من غيرك...؟ »[1] . «فضول» كسي است كه كار زايد مي‌كند؛ ولي اگر عقل حاكم باشد و انسان خود را اصلاح كند، اصلاح ديگران، جزو حسن خلق مي‌شود. ما وقتي موظّفيم ديگران را اصلاح كنيم كه خود را اصلاح كرده باشيم؛ امّا اين، مقدّمه‌اي «تحصيلي» است نه «حصولي» و بهانه به دست تاركان امر به معروف و نهي از منكر نمي‌دهد؛ هيچ كس حقّ ندارد بگويد: چون خود را اصلاح نكرده‌ام نبايد جامعه را اصلاح كنم؛ زيرا انسان، موظّف است هر چه سريعتر خود را اصلاح كند. گاهي مي‌گوييم: ما كه پزشك نيستيم، حقّ طبابت نداريم، اين سخن، حقّ است و كسي هم نبايد تحصيل پزشكي را بر ما تحميل كند؛ چون تحصيل آن، سن، امكانات و استعداد خاصّي مي‌خواهد و مقدور هر كسي نيست. پس اگر نتوانستيم بيماري را درمان كنيم، عذر ما موجّه است، چون مقدور ما نيست؛ امّا اگر كسي مشكل اخلاقي داشته باشد، ما نمي‌توانيم بگوييم چون خود را اصلاح نكرده‌ايم نمي‌توانيم به اصلاح او اقدام كنيم؛ چون انسان همواره موظف است خود را اصلاح كند. اصلاح نفس، مقدور همه ماست وگرنه خداوند آن را بر ما واجب =========== [1]ـ نهج‌البلاغه، خطبه 223. نمي‌كرد. البته در آغاز، دشوار است، ولي سختي آن كاذب است و در درون هر كاذبي، صادقي نهفته است. چيزي كه سختي آن دروغ است، آساني آن راست است. بنابراين، اصلاح نفس، آسان است و انسان مي پندارد دشواراست. از اين رو وجود مبارك اميرالمؤمنين (عليه السّلام) مي‌فرمايد: «آيا ديده‌ايد هيچ عاقلي به حال ديگران گريه كند و به حال خود ننالد؟» عقل آن است كه انسان از طعامي كه در سفره دارد هم خود سير شود و هم گرسنه را سير كند. درباره تغذيه روح و تهذيب اخلاق نيز چنين است. انسان موظّف است جان گرسنه و تشنه خود را با فضايل و كرايم اخلاقي، سير و سيراب كند و آنگاه مقداري هم به غير خود بچشاند؛ يعني پس از تهذيب خود به فكر تهذيب ديگران باشد. اگر خود را اصلاح نكرده‌ايم در حقيقت معروف را دوست نداشته و از منكر منزجر نبوده‌ايم و گرنه به معروف عمل مي‌كرديم و از منكر باز مي‌مانديم. بنابراين، با اين تحليل علوي (صلوات الله و سلامه عليه) معلوم مي‌شود كه فُضُول و عَقُول كيست. امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) خود نيز مي فرمايد: پروردگارم به من قلبي عَقول و لساني سَئول بخشيده است: «إنّ ربّي وهب لي قلباً عقولاً ولساناً سؤولاً»[1]؛ قلب عقول قلبي است كه عاقلانه بينديشد و لسان سَئول لسان پر سؤال است كه هرچه را نداند مي‌پرسد. =========== [1]ـ بحار، ج 40، ص 157 و 178. جوادی آملی، مراحل اخلاق در قرآن، صص 28 تا 30 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ♨️ گودرزی: آقای اژه‌ای دچار ترک فعل شده/ رئیس دستگاه قضا باید به انتصاب غیرقانونی و نامشروع ظریف ورود کند عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی: 🔹جناب آقای اژه‌ای! از شما به عنوان قاضی القضات انتظار داریم نسبت به ترک فعل‌ها ورود جدی بفرمایید و به آقای غلامحسین اژه ای تذکر بدهید 🔹امروز ترک فعل‌ها در جامعه بستر خسارات جبران ناپذیر شده است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ♨️ ثابتی: آقای اژه‌ای! چهار معاون پزشکیان فرزندان دو تابعیتی دارند؛ چرا قوه قضائیه تعلل می‌کند؟/ اگر مصلحتی هست بگویید مطالبه نکنیم نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس: 🔹آقای اژه‌ای! ما چه جوابی به مردم بدهیم که دائم از ما می‌پرسند چرا قانون اجرا نمی شود؟ قوه قضاییه یا تعلل می‌کند یا حداقل شفاف نمی‌گوید چه کار می کند که نمونه واضح آن قانون دوتابعیتی است. 🔹آقای اژه‌ای! فرزندان ۴ تا از معاونان پزشکیان دو تابعیتی هستند؛ چرا شما به عنوان قوه قضاییه که ضمانت اجرای قانون هستید کاری نمی‌کنید؟ اگر مصلحت هست بگویید ما کاری نکنیم و از شما مطالبه نکنیم؛ لطفا تکلیف را مشخص کنید. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️غضنفری: ظریف دوست نزدیک جو بایدن و رفیق صمیمی جرج سوروس صهیونیست است/ ظریف از گذشته دور مشهور به آمریکایی بودن می‌باشد نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس: 🔹متاسفانه هفته گذشته آقای پزشکیان دوست نزدیک جو بایدن و رفیق صمیمی جرج سوروس صهیونیست یعنی جناب ظریف را به اجلاس داووس اعزام کرد. 🔹آقای پزشکیان کسی را که اصولاً به صورت غیرقانونی در جایگاه معاونت ریاست قرار گرفته به عنوان نماینده دولت به سوئیس اعزام کرده و ایشان در آنجا سخنانی بر زبان رانده که کاملا بر خلاف منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و مطابق میل آمریکا بوده است. 🔹آقای ظریف نه جایگاه قانونی داشته و نه سوابق مثبت بلکه سوابقی کاملاً مشکوک و منفی و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد. 🔹ظریف از سی و چند سال قبل مشهور به آمریکایی بودن بوده است و در طی چند دهه اخیر نیز مواضعی کاملاً مغایر با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران داشته است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ تشریح جزئیات اقدام قانونی مجلس در رابطه با انتصاب معاون راهبردی رئیس جمهور 🔹عزیزی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خانه ملت جزئیات اقدامات قانونی قوه مقننه در رابطه با انتصاب و بکارگیری محمدجواد ظریف در جایگاه معاونت راهبردی ریاست جمهوری را تشریح کرد. ✍خیر جناب آقای عزیزی اگر توسط نمایندگان مجلس ۲۳۴‌ی میشد تفاوت میکرد! تفاوتش در این است که در این صورت که گفتید صرفا به موضوع ظریف رسیدگی میشود در حالی که اگر ۲۳۴‌ی میشد با متخلف اصلی که پزشکیان برای این انتصاب و پافشاری بر قانون شکنی‌اش بود هم باید برخورد قانونی لازم صورت میگرفت! چرا فکر میکنید مردم نمیفهمند! پزشکیان با نادیده گرفتن و شکستن حرمت قانون، کشور را درگیر خواسته شخصی و جناحی و باندبازی خود کرد. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج فَكَيفَ اِذا جِئنا مِن كُلِّ اُمَّةٍ بِشَهيدٍ وجِئنا بِكَ عَلي هؤُلاءِ شَهيدا (نساء، 41) ستم نشدن به هيچ كس و اعطاي اجر بيش از استحقاق به محسن در آخرت كه مفاد آيه قبل بود ـ به گواهي پيامبران(عليهم‌السلام) صورت مي گيرد، در نتيجه عذاب و حسرت گناهكار سخت تر و شادماني فرمانبردار بزرگ تر است، بنابراين مضمون اين آيه وعيد براي كافرانِ مشمولِ (اِنَّ اللهَ لايَظلِمُ مِثقالَ ذَرَّة) و وعده براي اهل طاعتِ موردِ (واِن تَكُ حَسَنَةً يُضعِفها)[1] است. پيشواي معصوم هر زمان بر روابط فردي و اجتماعي امت خود ناظر و شاهد است و در محكمه روز قيامت درباره اعمال امت خود شهادت مي دهد، پس بايد همه اعمال، اعم از جوانحي و جوارحي را ديده و از نيات، عقايد، اخلاق و اعمال مردم باخبر باشد تا بتواند پس از تحمل شهادت، اداي شهادت كند. پيامبران و پيشوايان معصوم(عليهم‌السلام) كه شاهداني از جان مردم و برخاسته از متن خود آنان اند[2] ، افزون بر عدالت، عصمت دارند و از هرگونه خطا و نسياني مصون اند و از جهت احاطه علمي هم بر اعمال ظاهري افراد =========== [1]ـ سوره نساء، آيه 40. [2]ـ سوره توبه، آيه 128؛ سوره نحل، آيه 89. شاهدند و هم بر اعمال باطني يعني عقايد، اخلاق و نيت هاي آنان، از اين رو در روز قيامت كه روز احتجاج و ظرف ظهور حق مطلق است با شهادت آنان در كنار شاهدان متعدد و مختلف معاد، حجت بر مردم اتمام و راه هرگونه احتجاج، اعتراض و بهانه اي بر متهمان بسته مي شود. رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم بر همه پيامبران(عليهم‌السلام) مهيمن است، زيرا كتاب او يعني قرآن كريم بر همه كتاب هاي آسماني هيمنه و تسلط دارد[1] ، بدين سبب آن حضرت نه تنها شاهد معاصران زمان خويش است، بلكه شاهد كل امت اسلام ـ به معناي جامع ـ يعني شاهد همه انبيا و امت هايشان است و در داوري بين انبيا و امت هايشان به سود انبيا(عليهم‌السلام) گواهي داده و شهادت مي دهد كه حق با آنان بوده است، زيرا ـ افزون بر اينكه در آيه نامي از معاصران پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيامده است تا مشار إليه (هؤُلاء) باشند ـ در قيامت پيامبران نيز مسئول اند[2] ، همان گونه كه از امت ها سؤال مي شود كه به انبيا(عليهم‌السلام) چه پاسخي دادند[3] ، و اگر سؤالْ عمومي است و از همه انبيا و امت ها پرسش مي شود، شهادت هم بايد براي همه باشد. گفتني است كه در اين آيه شهادت به معناي حقيقي خود است نه شهادت به معناي ميزان اعمال بودن؛ شهادت حقيقي آنجاست كه محكمه اي باشد و معصوم(عليه‌السلام) واقعاً ضد شخص يا به نفع او شهادت بدهد كه آيا بر حق يا خطاكار بوده است؛ هرچند حق و باطل بودن اعمال اشخاص بعد از عرض برانبياست. =========== [1]ـ سوره مائده، آيه 48. [2]ـ سوره اعراف، آيه 6. [3]ـ سوره مائده، آيه 109. تسنيم ج 18 صص 693 و 694 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دانشمند بد سليقه سالهاى اوّل طلبگى‌ام به خانۀ عالمى رفتم، پرسيد: چه مى‌خوانى‌؟ گفتم: ادبيات عرب. گفت: بگو ببينم «اُشترتُنّ‌» چه صيغه‌اى است‌؟ يك كلمه قلمبه سلمبه از من پرسيد كه نفهميدم چيست، بعد پرسيد: اگر خواهرزن كسى پسر دائى خواهرش را شير بدهد آيا به او محرم مى‌شود يا نه‌؟! پيش خود گفتم: آدم بايد فرهنگ داشته باشد. اين استاد علم دارد، امّا فرهنگ نه. خاطرات حاج آقا قراءتی ج 1 ص 34 کرامتی: گمان می‌کنم يا من (کرامتی) چنین صیغه‌ای را بلد نیستم یا تنظیم کنندگان کتاب صیغه‌ی اُشترتُنّ را اشتباه ضبط کرده‌‌اند یا حافظه‌ی حاج آقا قرائتی اشتباه می‌کند یا آن عالم، آن فعل را اشتباه گفته است. 😂 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
| مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی. ۱۴۰۳/۱۱/۹ 🔹️درباره ایجاد تحوّل فکری و ادراکی بعثت پیغمبر اکرم(ص) در بشریت 🌟بعثت یکی از مبارک‌ترین و بزرگ‌ترین رخدادهای عالم وجود و تاریخ بشریت است 📌مهم‌ترین کارکردهای رخدادهای بزرگ عبارت است از: 🔰ایجاد تحول فکری و ادراکی در مخاطب ♦️فکر که درست شد، عمل هم درست خواهد شد 🔹آن وقت نظامهای سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی بر اساس آن تشکیل خواهد شد 👌بعثت پیغمبر اکرم از این جهت برجسته است 🔖عامل این تحول چیست؟ ◀️دو چیز است: «عقل» و «ایمان» 💡عقل یک قوه ویژه‌ای است که خدای متعال در همه‌ انسانها به ودیعت گذاشته 🧠که بعضی از انسانها آن را فعال میکنند، از آن استفاده میکنند، ⛔️بسیاری هم آن را فعال نمیکنند 👆ایمان هم مثل عقل است ✨در فطرت همه‌ انسانها ایمان به حقیقت، ایمان به خدا وجود دارد، ⭕️اما انسانها فراموش میکنند 💎پیغمبران می‌آیند عقل را بیدار میکنند، تا انسان را به یاد ایمانش بیندازند 🔖ما باید چه کار کنیم؟ ♻️جریان بعثت یک جریان مستمر و همیشگی است ❇️یعنی در همه‌ دوره‌ها میشود از برکات بعثت استفاده کرد ❓منتها شرطش چیست؟ ✅آن دو عاملی را که آن بزرگوار در اختیار گرفت و به کار برد، به کار ببریم: یعنی عقل و ایمان. ⏪اگر عقل و ایمان را ما به کار بیندازیم، 🔸بعثت 🔸تحرک 🔸تحول در ذهن 🔸تحول در واقعیت زندگی را به وجود می‌آورد؛ 🔺مشکلات برطرف میشود، اصلاح میشود. 🌐درسی که باید از بعثت بگیریم این است 👈امروز مخاطب این حرف، خود ما دولتهای مسلمان و ملتهای مسلمان هستیم ↔️بدانیم اگر در دنیا چیزی مطالبه میکنیم یا امید به لطف الهی در آخرت بسته‌ایم، 📌باید به مفهوم بعثت و مقتضای بعثت و حرکت بعثت متشبث بشویم 👇عزت یعنی: ❇️کسی دارای حالتی باشد که هیچ عامل بیگانه‌ای نتواند بر روی او اثر سوء بگذارد 📍نه دشمن، نه عوامل گوناگون فکری، روحی، خارجی، جسمانی، روحانی ◀️کارکرد عقل را امروز ما در دنیا مشاهده کنیم و عقل را به کار بیندازیم؛ 🔍اگر عقل را به کار بیندازیم، میتوانیم خیلی از مفاهیم عالم را بفهمیم ⚠️استعمارِ قدرتهای ظالم، در مرحله‌ اوّل، از غارت منابع شروع کرد ⚠️مرحله‌ بعدی، تخریب فرهنگهای اصیل ملتها بود ⚠️در مرحله‌ بعدی، چشم به هویت ملی و دینی ملتها دوختند تا آن را تحت تصرف بگیرند 🚨ما امروز دچار هر سه مرحله‌ی استعماریم 📍امروز آن توصیفی که ما برای استعمار و استکبار میکنیم، 👇مصداق اتمّش دولت آمریکا است که 💢زیر نفوذ قدرتمندان مالی دنیا است 📲اینکه می‌بینید هر روزی یک سوغات تازه‌ عملی ❌در زمینه‌های بشری، جنسی، مالی، پی‌درپی بُروز میکند، ناشی از این است 📌قرآن میفرماید: «وَدّوا مَا عَنِتُّم»؛ ❗️هر چیزی که شما را دچار مشکل میکند، ⚔️دشمنان شما، کفّار، و کسانی که تابع شیطان هستند و شیطانی حرکت میکنند، 🎉آن را دوست میدارند 🤝پشت لبخندهای دیپلماسی، این‌جور دشمنی‌ها، این‌جور کینه‌ها، این باطن خبیث، پنهان است ⏪چشمانمان را باز کنیم 🔍انسان وقتی که طرف خودش را شناخت، ♦️ممکن است معامله هم بکند 👈امّا میفهمد که چه‌ کار باید بکند. باید بشناسیم، بدانیم 🔹️درباره رشحات بعثت پیغمبر اکرم(ص) در دوران کنونی 🔰در دوره‌ کنونی ما، این جریان مقاومت، یک رشحه‌ای از همان بعثت است 🛡مقاومت که از ایران اسلامی آغاز شد، 📌بیدار کرد ملتهای مسلمان را؛ بعضی را به صحنه آورد 📌وجدانهای بسیاری از غیر مسلمانها را هم بیدار کرد. ♦️نظام سلطه شناسانده شد ↙️در مسلمانها: 📍غزه‌ منطقه‌ محدودِ کوچک 💢رژیم صهیونیستیِ تا دندان مسلح و دارای پشتیبانی کامل آمریکا را به زانو درآورد 🛡حزب‌اللّهِ سرافراز خسارتی در حد فقدان شخصیتی مثل سیدحسن نصرا‌للّه میبیند؛ 👈دشمن و دوست خیال میکردند حزب‌اللّه تمام شد 💪حزب‌اللّه توانست در مقابل رژیم صهیونیستی بِایستد ↙️در غیرمسلمانها: ✊۳۰ هزار تظاهرات ضد صهیونیستی در ۶۱۹ شهر جهان در طول این مدّت به راه افتاد! ◀️در خود آمریکا عده‌ای جمع شدند گفتند: «مرگ بر آمریکا» 🔺این همان تحول ادراکی است؛ 🔹همان چیزی است که انبیای عظام به آن همت گماشتند، و 🔸بزرگ‌ترین و مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین نوع آن را 🔹رسول مکرم اسلام (ص) در زمان خود و تا آخر دنیا به وجود آورد، ♦️ امروز مقاومت هم دارد آن را نشان میدهد 🍀حواسمان به این حقایق باشد و این آیه‌ قرآن را فراموش نکنیم که «وَ لا تَهِنوا وَ لا تَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن كُنتُم مُؤمِنين‏». 💻 Farsi.Khamenei.ir