eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
494 دنبال‌کننده
909 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر محمدرضا کرامتی
#تشخیص_اشتباه #سؤال (سؤال نسبةً سخت) #درست_بنویسیم_درست_بخوانیم سلام عليكم لطفا به این سه متن (مت
جواب سؤال دو بزرگوار جواب صحیح داده‌اند. خداوند از غنا و جودش هر دو بزرگوار را بهره‌مند کند. جواب بزرگوار اول: «سلام استاد در متن کتاب «وَ جوده» به علت عدم رعایت فاصله وُجوده (وجود او) نوشته شده. در ترجمه نیز همین اشتباه رخ داده و باید می‌گفت: چنگ زنندگان به دامن بی‌نیازی و سخاوت اویند.» جواب بزرگوار دوم: «سلام، ترجمه صحیح عبارت فوق این است که: (چنگ می زنند به دامن بی نیاز او وبه جود وبخشش او) والله اعلم والمعنی فی بطن الشاعر. اشتباه مترجم آن است که واو عاطفه را باواو جزء کلمه خلط کرده است، غنی بودن و"جود "وبخشش داشتن دوصفت مستقل است که با واو عطف شده است.» https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[6] با توجّه به آيات قرآن كريم مانندِ (يزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمة)[1] ، (ليقوم الناس بالقسط)[2] ، (لا إكراه في الدين)[3] ، (ما أنت عليهم بجبّار)[4] ، (لست عليهم بمصيطر)[5] ، وظيفه‌ي پيامبران، تعليم و تربيت انسان ها به وسيله‌ي «تشويق» است و چنين هدفي، با زور و حكومت حاصل نمي شود و بنابراين، كار تشكيل حكومت، با خود مردم است نه با پيامبران. پاسخ: تشكيل حكومت، به معناي تحميل كردن دين بر مردم نيست، بلكه براي تعليم و تزكيه نمودن مردمي است كه دين و حكومت ديني را حق دانسته و پذيرفته اند و بدون شك، تعليم و تزكيه، با تشويق و ترغيب و با اختيار آگاهانه‌ي انسان ها صورت مي گيرد كه حكومت ديني نيز چنين روشي دارد. البته در هر حكومتي چه ديني و چه غير ديني، براي طاغيان و متخلّفان از قانون و مخلاّن به نظم عمومي جامعه، قوانين جزائي و تنبيهي وجود دارد كه امري عقلايي است و مؤيّد تعليم و تزكيه‌ي عمومي است نه منافي با آن. ضمناً اين نكته را بايد توجّه داشت كه آياتي مانندِ (لا إكراه في الدين)، (لست عليهم بمصيطر)، (لست عليهم بجبّار)، (انك لا تهدي من أحببت)[6] مربوط به «تكوين» است نه «تشريع»؛ زيرا در محدوده‌ي تشريع، هم جريان امر به معروف و نهي از منكر مطرح است و هم جريان حدود و تعزيرات. =========== [1]ـ سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 164. [2]ـ سوره‌ي حديد، آيه‌ي 25. [3]ـ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 256. [4]ـ سوره‌ي ق، آيه‌ي 45. [5]ـ سوره‌ي غاشيه، آيه‌ي 22. [6]ـ سوره‌ي قصص، آيه‌ي 56. از سوي ديگر، ممكن است شهروندي، اصول اعتقادي اسلام را نپذيرد و در پناه حكومت اسلامي از حقوق خاص خود برخوردار باشد و احساس امنيّت كند. جوادی آملی، ولايت فقيه صص 335 و 336 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
﷽ " رادیو مقاومت | radio moghavemat " https://eitaa.com/radio_moghavemat " این صفحه فرصتی‌ست تا صدای آزادگان را بشنویم و فریادگر حقیقت باشیم." . . . فهرستی از برنامه‌های 📻 | radio moghavemat □ساعت ۴:۳۰ صبح دعای عهد □ساعت ۸:۰۰ صبح صلوات خاصه امام رضا(علیه‌السلام) □ساعت ۱۰:۰۰ سخنرانی □ساعت ۱۱:۰۰ ظهر نماهنگی از صداهای آسمانی □ساعت ۱۴:۰۰ نماهنگی از بیانات مقام معظم رهبری □ساعت ۱۷:۰۰ صوت مناجاتی □ساعت ۲۰:۰۰ سخنرانی □ساعت ۲۲:۰۰ تلاوتی زیبا از کلام الله مجید مارا به دوستان خود معرفی کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج مثل ما ينفقون في هذه الحيوة الدّنيا كمثل ريح فيها صرّ أصابت حرث قوم ظلموا أنفسهم فاهلكته و ما ظلمهم الله و لكن أنفسهم يظلمون (117) اين آيه كه براي تعذيب و تنبيه است، انفاق هاي كافران را كه ظرف و هدف آن ها دنياست، به باد سرد يا گرم به شدت گدازنده اي تشبيه كرده است كه چون به زراعتي برسد آن را نابود مي كند. كفر سبب بطلان انفاق كافر است و بدين جهت انفاق كافر مانند كشت بي ثمري است كه همه اش سوخته است؛ به ويژه اگر اين انفاق ها براي رويارويي با دين خدا باشد كه همه كارهايشان را از بين مي برد. انفاق كافر حتي براي تأمين نياز مستمند واقعي نيز به سبب عدم قصد قربت و فقدان حُسن فاعلي، قابل پذيرش و عامل ورود به بهشت نيست؛ همچون كار خير ريايي كه مايه هلاكت عمل و عامل است؛ هرچند عاملْ معتقد به خدا باشد. چنين كِشتي بدان سبب كه ظالمانه است، يعني بذرافشاني و آبياري آن در معرض سرماي شديد يا گرماي سوزنده است، حتماً در معرض آسيب جدي قرار مي گيرد. كسي كه زراعت خود را از آفات نگه نمي دارد در حقيقت با دست خود به خويشتن خسارت زده و اين ستمي است كه ظالم آن خود مظلوم است نه ديگري. تسنيم ج 15 صص 415 و 416 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
گاهی حرف «تا» در پایان مصدر ذکر و زمانی حذف می‌گردد و در هر دو حال، اصل معنا محفوظ است. بِنا بر این سلام و سلامت از قبیل ضَلال و ضَلالت، سفاه و سَفاهت، لذاذ و لَذاذت، رضاع و رَضاعت است. تسنيم 146/27 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
و به کار بستنی وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِرَجُلٍ يَعِظُهُ: اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ. ترجمه توسط کرامتی: و رسول خدا که خدا بر او و آلش درود بفرستد به مردی که او را (آن مرد را) پند می‌داد فرمود: پنج (چیز) را قبل از پنج (چیز) غنیمت بشمار: جوانی‌ات را قبل از پیری‌ات سلامتت را قبل از بیماری‌ات غنایت را قبل از فقرت فراغتت را قبل از مشغول بودنت و زندگی‌ات را قبل از مردنت. تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) ج ۱، ص ۲۷۹ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آصف گیلانی از رهبران اهل سنت پاکستان: ‏من و همه پیروان و دوستدارانم اعلام میکنیم که شیعه علی بن ابی طالب می شویم ‏و غلام پیروان علی در جهان هستم. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقا که تو از سلاله فاطمه ای با خنده خود به درد ما خاتمه ای زیباتر از این نام ندیدم به جهان https://eitaa.com/joinchat/3513319536C5bcdc5978f
♨️طنز تلخ(۳) این قسمت: آدم [انسان] عادی! گفتم: معاونت آقای ظریف، باز هم داستان شده؛ به خاطر تابعیت پسرش و این دوستان اصلاح‌طلب هم ول‌کن معامله نیستند؛ معلوم نیست می‌خواهند چه کار کنند! گفت: اینها سه راهبرد را در پیش می‌گیرند: اول که لایحه داده‌اند مجلس اگر جواب نداد، می‌روند سراغ اختیارات رهبری، اگر آنجا هم تیرشان به سنگ خورد به هواداران و سمپات‌هایشان می‌گویند «بریزید توی خیابون». گفتم: خب چه کاری است! هر آدم عادی می‌فهمد که راه حل درست این است که اینقدر پافشاری نکنند و شخص دیگری را به جای او گزینش کنند؛ قحط الرجال که نیست؛ دستشان هم که در گزینش‌ باز است! گفت: خیالم از تو راحت شد. گفتم: چطور؟ گفت: بازدیدکننده‌‌‌‌‌ای، از روان‌پزشک تیمارستانی پرسید: شما چطور می‌فهمید که شخصی به بسترى شدن در بیمارستان نیاز دارد یا نه؟ روان‌پزشک گفت: ما وان حمام را پر از آب می‌کنیم و یک قاشق چای‌خورى، یک فنجان و یک سطل جلوى شخص می‌گذاریم و از او می‌خواهیم که وان را خالى کند. بازدیدکننده گفت: آهان! فهمیدم. آدم عادى باید سطل را بردارد چون بزرگ‌تر است. روان‌پزشک گفت: نه! آدم عادى درپوشِ ته وان را بر می‌دارد. شما دوست دارید که تختتان کنار پنجره باشد یا فرقی ندارد...؟! 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
روز بزرگداشت حافظ خواجه حافظ شيرازي . حافظ ، علي رغم شهرت جهانيش تاريخ زندگيش‏ چندان روشن نيست . قدر مسلم اين است كه مردي عالم و عارف و حافظ و مفسر قرآن كريم بوده است . خود مكرر به اين معني اشاره كرده است :نديدم خوشتر از شعر تو حافظبه قرآني كه اندر سينه داريعشقت رسد به فرياد گر خود بسان حافظ قرآن زبر بخواني با چارده‏ روايتز حافظان جهان كس چوبنده جمع نكردلطائف حكمي با نكات قرآنيبا اينكه اينهمه در اشعار خود از پير طريقت و مرشد سخن گفته است‏ معلوم نيست كه مرشد و مربي خود او كي بوده است . اشعار حافظ در اوج‏ عرفان است و كمتر كسي قادر است لطائف عرفاني او را درك كند . همه‏ عرفاني كه بعد از او آمده‏اند اعتراف دارند كه او مقامات عاليه عرفاني‏ را عملا طي كرده است . برخي از بزرگان بر برخي از بيتهاي حافظ شرح نوشته‏اند ، مثلا محقق جلال‏ الدين دواني ، فيلسوف معروف قرن نهم هجري رساله‏اي در شرح اين بيت : پير ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرين بر نظر پاك خطا پوشش باد تأليف كرده است . حافظ در سال 791 در گذشته است. مطهری، آشنایی با علوم اسلامی ج 2 صص 135 و 136