eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
899 عکس
991 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حاجی دلیگانی مخالف لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس؛ مگر در کشور قحط‌الرجال است؟! 🔹️آقای رییس جمهور ما انتظار داریم مسائل اساسی مردم را حل کنید. ✅کانال اخبار 20:20👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج إن ينصركم الله فلا غالب لكم و إن يخذلكم فمن ذا الّذي ينصركم من بعده و علي الله فليتوكّل المؤمنون (160) براساس توحيد افعالي، نصرت تنها از سوي خدا و مختص و منحصر به وي وعامل پيروزي فقط كمك اوست. نصرت مؤمنان نيز بالذات از آنِ خدا وبالعرض براي آن ها (مؤمنان) و به دو نصرت از خداوند سبحان مسبوق وملحوق است. در نظام تكوين، هيچ موجودي از دستور خداي سبحان تخلّف ندارد، ازاين رو با اراده نصرتْ هيچ موجودي بر منصور خدا پيروز نخواهد بود چنان كه آيه شريفه با نفي جنس، ذات را نفي مي كند و با خذلان يعني ترك نصر الهي، هيچ ياوري وجود ندارد و همان گونه كه در صورت نصرت، غلبه يافت نمي شود، در صورت خذلان نيز نصرت يافت نمي شود. مهم ترين شرط نصر الهي، صبر و تقواست. خذلان، ترك ياري در موقع رفع نياز است، بنابراين معنايي است عدمي وآن عبارت است از ترك نصرت از خدايي كه ياري تنها از ناحيه اوست. البته با اين ترك نصر، عوارض تلخي رخ مي دهد. از ابزارهاي تكويني خذلان الهي، شيطان است. او كه در نظام تكوين (نه تشريع) مجري فرمان خداست، خواركننده پيروان خويش يعني همان كساني است كه خدا مي خواهد آنان را خوار كند. مؤمنان بايد با تأسي از توكل پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم به خدا در همه كارها و شئون و حتي در امور به ظاهر برخوردار از امكانات و توانمندي، همراه به كارگيري اسباب و وسايل، فقط به خداي سبحان كه كمك تنها از ناحيه اوست توكل كنند و توكل با اِعداد قُوا مخالف و ناهماهنگ نيست. تسنيم ج 16 صص 167 و 168 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
3 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِى مَا يَشْغَلُنِى الاهْتِمَامُ بِهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِى بِمَا تَسْأَلُنِى غَدا عَنْهُ، وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِى فِيمَا خَلَقْتَنِى لَهُ، وَ أَغْنِنِى وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِى رِزْقِكَ، وَ لا تَفْتِنِّى بِالنَّظَرِ، وَ أَعِزَّنِى وَ لا تَبْتَلِيَنِّى بِالْكِبْرِ، وَ عَبِّدْنِى لَكَ وَ لا تُفْسِدْ عِبَادَتِى بِالْعُجْبِ، وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِىَ الْخَيْرَ وَ لا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ، وَ هَبْ لِى مَعَالِىَ الْأَخْلاقِ، وَ اعْصِمْنِى مِنَ الْفَخْرِ. خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و هر چه انديشه مرا مشغول دارد تو خود كفايت آن كن، و بدان كارم گمار كه فردا مرا از آن پرسش كنى، و اوقات مرا فارغ گردان براى انجام عملى كه مرا براى آن آفريدى، و به مال بى نيازم گردان و روزى مرا بر من فراخ كن، اما به ناسپاسى و خودپرستى مبتلا مساز و رتبه ارجمند ده و به كبر آزمايش مفرما و توفيق عبادت ده و به ناز و خودپسندى عبادت مرا فاسد مكن و خير بر دست من براى مردم جارى كن و به منت نهادن آن را ضايع مساز و به خوى نيك آراسته ام دار و از باليدن و فخر حفظ كن. صحیفه‌ سجادیه ص مجهول https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اصل دوازدهم دین رسمی ایران اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل الى الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی شافعی ، مالکی ، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل می باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه ازدواج، طلاق، ارث و وصیت و دعاوی مربوط به آن در دادگاهها رسمیت دارند و در هر منطقه ای که پیروان هر يك از این مذاهب اکثریت داشته باشند مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
تفاوت مراتب دستورهای اخلاقی قرآن در واکنش به بدرفتاری دیگران، عدالت، کظم غیظ، عفو و احسان، چهار دستور اخلاقی قرآن کریم‌اند که در یک سطح نیستند، بلکه به ترتیب یاد شده در چهار مرتبه‌ی ضعیف، متوسط، عالی و اعلا قرار می‌گیرند. تسنيم 309/30 و 310 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اعضای محترم! اگه مطالب کانال رو مفید مى‌دونید، می‌تونید به دیگران هم پیشنهاد عضویت بدید (پیام زیر رو براشون بفرستید). 👇
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم کانال «دکتر محمدرضا کرامتی» حاوی نکات قرآنی، نهج البلاغه، مکارم الأخلاق، قانون اساسی، شُبُهات ولایت فقیه، مطهری‌شناسی، درست بنویسیم و درست بخوانیم، احتمالات مختلف در مورد یک عبارت، تمثیلات حاج آقا قراءتی، خاطرات حاج آقا قراءتی، خاطرات علمی محمدرضا کرامتی، مطالب عجیب (اما صحیح)، دانستنی‌های مفید، اختلاف علما در مسائل علمی، رفع اشتباهات رایج، رساله‌ی حقوق امام سجاد علیه السلام، اصطلاحات تفسیری، نقد ترجمه‌های قرآن، نقد آثار متفکران، مفردات قرآن، معرفی کتب مفید، بررسی اختلافات شیعه و سنی، قواعد عربی، طرح سؤال، معنای کلِمات و اصطلاحات، وجه تسميه أَعلام (اسم‌های خاص) و اصطلاحات، خصال نشانه‌ی کمال مؤمن، مهدویت، تجوید، ابتکارات، فرق کلمات نزدیک به هم، تشخیص اشتباه، عقاید امامیه، نکات اخلاقی، احکام، و... است. اگه مایلید عضو این کانال بشید، می‌تونید، روی این قسمت بزنید بعدا پیوستن را بزنید. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و ما كان لنبي أن يغلّ و من يغلل يأت بما غلّ يوم القيامة ثمّ توفّي كلّ نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (161) آيه شريفه با بيان اين حكم از احكام نبوت عام كه «نبوت هرگز با خيانت جمع نخواهد شد»، ساحت رسالت را تنزيه و هرگونه خيانتي را از هر پيامبري نفي مي كند، بنابراين هيچ گاه از هيچ پيامبري خيانت سرنمي زند و هر پيامبري كه معاذ الله اهل خيانت باشد، رسوايي او از آغاز برخاستن از قبر شروع مي شود و از همان هنگام بار خيانت را بر دوش مي كشد. «غلول» مطلق خيانت است و تعرض ويژه آيه نسبت به خيانت در غنيمت جنگي و مطلق بيت المال، گوياي قبح بيشتر آن است؛ به ويژه هنگامي كه امت اسلامي از فقر رنج مي برند. در قيامت كه ظرف ظهور باطن اعمال است، خود خيانتْ ممثّل، حاضر و ديده مي شود و همراه خائن است؛ يا آن را با دستان خود يا دوش كشان مي آورد؛ و گاه خائن به صورت و شكل همان عمل محشور و با چهره نمايانگر خيانت برانگيخته مي شود و مي آيد. به هر روي، لازم نيست خود مال حضور يابد، بلكه خيانت مال از آن جهت كه خيانت مال مشخص است حضور مي يابد. در قيامت جزاي هر عاملي كامل داده مي شود و خداوند هرگز ستم نمي كند. ظلم از اوصاف سلبي اوست و در مجازات انسان ها نيز از آن منزّه و مبرّاست. تسنيم ج 16 صص 179 و 180 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
عقیده ما (شیعیان إثنا عشری) در مورد عصمت امام معتقدیم که امام مانند نبی باید از تمام بدی‌های آشکار و پنهان از سن طفولیت تا مرگ، چه عمداً چه سهواً معصوم باشد همان‌طور که باید از خطا و فراموشی معصوم باشد. شیخ محمدرضا مظفر، عقائد الإمامية ص 67 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سؤال 10 : چرا بايد مرجع تقليد داشته باشيم؟ جواب: از باب حكم عقل به «رجوع غير متخصص به متخصص». امام خامنه‌ای، رساله أَجوِبةُ الإستِفتاءات https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج أفمن اتّبع رضوان الله كمن باء بسخط من الله و مأواه جهنّم و بئس المصير (162) هم درجات عند الله و الله بصير بما يعملون (163) انسان ها در دنيا يا صالح اند يا طالح و اين دو مساوي نيستند. اگر معاد وحسابرسي نبود، تفاوتي ميان آنان نبود و اين با عدالت الهي ناسازگار است. برهمين اساس در قيامت، هم جهنم و دركات است و هم بهشت و درجات وهم مقام رضوان كه منزلي معنوي و زير پوشش درجات جنت مطلق و به يقين، برتر از بهشت و جنات حسّي است. سالكان واصلِ به مقام رضا هنوز همه راه را نپيموده اند و بدين لحاظ مقام رضوان پايان راه نيست. در نفخ دوم صور، هر كس صيرورتي دارد و صيرورت پيروان سخط الهي جهنم است. قالَب استفهام انكاري آيه، افزون بر وجود جاذبه خاص در طرح مطلب به صورت سؤال، بيان آداب محاوره و مصداق و نشانه كمال ملاطفت و نرمي در گفتار است كه در آيات قبلي گذشت. به هر روي، خداوند سبحان در اين آيه در تفصيل مفاد ذيل آيه پيشين يعني توفيه هر نفس به آنچه كرده است به درجات پيروان رضاي الهي و دركات پيروان سخط و خشم او اشاره و در ادامه تنزيه حضرت ختمي نبوّت صلي الله عليه و آله و سلم از خيانت در مدح ايشان مي فرمايد آن حضرت پيرو رضاي الهي است و هيچ گاه از آن تجاوز نمي كند و آنان كه نسبت خيانت به وي مي دهند به سخط و غضب الهي گرفتار مي شوند و جايگاهشان دوزخ است. مؤمنان داراي درجات اند، بلكه به استناد اتحاد مقام و متمكّن در آن، خود درجات اند و كافران، محكوم دركات. در صورت شمول درجات به دركات (از باب تغليب) درجات صعودي مؤمنان و درجات نزولي كافران مراد است؛ كافران در هبوط و سقوط درجه اند و سرانجام، مأوايشان جهنم است و خود نيز جهنم مي شوند و مؤمنان در صعود درجه اند و در نهايت، هم بهشت دارند و هم خودشان بهشت مي شوند. تسنيم ج 16 صص 199 و 200 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فرامین يا فرمان‌ها؟ بعضی از افراد کلمه‌ی «فرامین» را استعمال می‌کنند در حالی که نوشتن و خواندن «فرامین» درست نیست چون مفرد آن (فرمان) عربی نیست تا به صورت جمع مکسر، جمع بسته شود بلکه باید بنویسیم و بخوانیم: فرمان‌ها. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402