eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
494 دنبال‌کننده
905 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
روز بزرگداشت ابو نصر فارابی و روز حکمت و فلسفه ابونصر محمد بن محمد بن محمد بن طرخان فارابی. بی نیاز از معرفی است. به حق او را «معلم ثانی» و «فیلسوف المسلمین من غیر مدافع» لقب داده‌اند [2]. اهل ترکستان است. معلوم نیست که ایرانی نژاد است یا ترک نژاد. هم زبان ترکی می‌دانسته و هم زبان فارسی، ولی تا آخر در جامه و زی ترکان می‌زیسته است. مردی بوده فوق العاده قانع و آزادمنش؛ غالباً کنار نهرها و جویبارها و یا گلزارها و باغستان‌ها سکنی می‏‌گزید و شاگردان همان جا از محضرش استفاده می‌کردند. 2. تاریخ الحکماء، ابن قفطی، ص 277. استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، صص 466 و 467 مرحوم ابن‌ سينا می‌گويد: «منطق كمك خوبي است براي ادراك همه دانشها؛ لذا شايسته فارابي (فاضل‌المتأخرين) بود كه در ثناي آن زياده‌روي كند و او به همين دليل، آن‌قدر در ستايش منطق افراط كرد كه گفت: جايگاه منطق نسبت به علوم ديگر، منزل خدمتگزار نسبت به مخدوم نيست؛ بلكه منزلت رئيس نسبت به مرئوس مي‌باشد؛ چون معيار و ميزان درستي و كاستي دانشهاست». جوادی آملی، سرچشمه انديشه ج 3، صص 49 و 50 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج لقد منّ الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً من أنفسهم يتلوا عليهم آياته و يزكّيهم و يعلّمهم الكتاب و الحكمة و إن كانوا من قبل لفي ضلال مبين (164) خداوند منّان، يعني عطا كننده متاع وزين علمي و عملي، بر برخي بندگان منّت مي نهد و مقام وزين و نعمت سنگين نبوت و رسالت را به آنان عطا مي كند. منّت مطلق و نعمت عظماي الهي، حضرت ختمي نبوّت صلي الله عليه و آله و سلم است و منّت آن حضرت از ديگر پيامبران برتر و سنگين تر است. البته هر بعثتي وزين و هر كتاب آسماني سنگين است؛ اما تعبير «منّ» و «منّت» كه از ويژگي نعمت حكايت مي كند، درباره اعزام پيامبران ديگر(عليهم‌السلام) به كار نرفته و منّتي را كه در رسالت پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله و سلم بر مؤمنان ذكر كرده براي بعثت ساير انبيا مطرح نفرموده است. خداوند سبحان اين نعمت بزرگ و سنگين را بي هيچ چشمداشتي به جامعه بشري مخصوصاً به اهل ايمان داده است؛ بدين معنا كه از اين نعمت فقط مؤمنان بهره مي برند كه وجه امتياز آنان وصف ثابت و مستقرِّ ايماني آن هاست؛ نه فعل گذرا و ناپايدار آن. پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم از ميان مردم برخاست و از خود آنان بود و براي هدايت آن ها مبعوث شد. مقصود از (المُؤمِنين) اعراب مؤمن است، زيرا اينان در شرك به سرمي بردند كه نسبت به كفر اهل كتاب، «ضلال مبين» بود، بنابراين آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم در ميان مردمي گمراه به رسالت رسيد: (وإن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين) و در پرتو رسالت الهي ايشان آنان به سجاياي اخلاقي و امور حياتبخش اجتماعي دست يافتند. تعبير (أنفُسِهِم) نشان مي دهد كه آن حضرت براي قومي خاص يا منطقه جغرافيايي ويژه مانند قوم عرب يا جزيرةالعرب نيست، بلكه او جان مؤمنان هر زمان و هر زميني است. طبق اين تعبير لطيف، پرجاذبه و تبشير آميز، آن حضرت براي جهانيان است؛ ولي از مؤمنان شمرده شده و به منزله جان آنان است. رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي هدايت مردم آيات الهي را بر آنان تلاوت و فراخور فهم آن ها براي برخي از آنان ظواهر آيات قرآن و براي بعضي باطن آن را تفسير و تبيين و به مدد وحي قدسي شرايط، موانع، جزئيات و كيفيات احكام الهي را بازگو مي كرد كه حكمت به شمار مي روند و به صورت مطلق و كلي در قرآن آمده اند. بر اين اساس، ذكر «حكمت» بعد از «كتاب» در اين آيه، يا از قبيل خاص بعد از عام مطلق است؛ يا همان گونه كه اشاره شد، حكمت عنواني مستقل، و آن سنّت معصومان(عليهم‌السلام) است. در ترتيب ذكري اين آيه، تعليم پس از تزكيه آمده است؛ ليكن هدف اصلي از تلاوت و تعليم، تزكيه و تهذيب است و بر همين اساس، حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم مردم را از خرافه پرستي و پوچگرايي مي رهاند و از رذايل اخلاقي و انحطاط اعتقادي پاك و زمينه طهارت و نزاهت جان آنان را فراهم مي آورد. هر يك از اوصاف تلاوت، تزكيه، تعليم كتاب و تعليم حكمت، نعمتي بزرگ است؛ ليكن مجموع آن ها بزرگ ترين نعمت الهي است كه معادل ندارد، بنابراين ميان تقديم و تأخير اين برنامه ها فرقي نيست. تسنيم ج 16 صص 215 تا 217 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حق الله پس حق خداوند كه بزرگترين حـق است ؛ بر گردن تو آنست كه فقط بنده او باشي و در عبادت و بندگي شرك نورزي ؛ پس وقتي كه چنين بودي و بنده مخلص او شدي ؛ خداوند نيز بر خود واجب ميكند كه دنيا و آخرت ترا كفايت نموده و آنچه را كه از دنيا و آخرت دوست ميداري براي تو حفظ نمايد . متن عربی: فاما حق الله الاكبر فانك تعبده لا تشرك به شيئا ؛ فـاذا فعلت ذلك باخلاص جعــل لك على نفسه ان يكفيك امر الدنيا و الاخرة و يحفظ لك ما تحب منها *گروه مذهبی آسمان* https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
؟ 1 محمدکاظم اصفهانی: به خدای خالق و هستی‌بخش می‌توان اعتراض جست و فراتر از آن می‌توان او را فتنه‌گر خواند. روزنامه ایران 1379/4/24 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاون اجرایی پزشکیان: خودرو باید گران می شد هرچند مردم ناراضی باشند‼️ @AtashBeEkhtiar_Qom
برای علو درجات امام امت و شهدای عزیز و رحمت و مغفرت مؤمنان و والدینمان، رَحِمَ اللهُ مَنْ قَرَأَ الْفاتِحَةَ مَعَ الْإِخْلاصِ وَ الصَّلَواتِ. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج أو لمّا أصابَتْكم مصيبة قد أصبتم مثليها قلتم أنّي هذا قل هو من عند أنفسكم إنّ الله علي كلّ شي ء قدير (165) خداوند سبحان در پاسخ شبهه هاي منافقان و مؤمنان سست ايمان و ردّ طعن و اسناد غلول به پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم خود مسلمانان را منشأ گرفتاري هاي جنگ اُحد معرفي مي كند: حق بودن دعوي نبوت و صدق بودن دعوت به دين، مطلق است؛ ليكن ياري خداوند مقيّد و مشروط به صبر و تقواست و در جنگ اُحُد برخي گرفتار بي تقوايي و بعضي مبتلا به جزع و فقد صبر و شايد عده اي به هر دو آفت دچار شدند. سبب آغازين و نهايي رخدادهاي تلخ و شيرين، خداوند سبحان است؛ ولي سبب قريب آن ها عمل اختياري خود انسان است. اختيار انسان يكي از حلقات سلسله علل پديده هاست و تقدير الهي است كه پس از اتمام حجت اگر كسي با حُسن اختيار خود به راه صلاح و سعادت رود، به خير و حسنه برسد و چنانچه با سوء اختيارش به بيراهه گمراهي گام نهد، گرفتار شود، هرچند عفو الهي نيز ممكن است، پس ريشه مصائب بشر اعمال اختياري خود اوست. بر همين اساس، اين آيه شريفه شكست مسلمانان در جنگ اُحد را از خود آنان مي داند، زيرا فيض خدا را به گونه اي به كار بردند كه زمينه شكستشان شد: آنان با سرپيچي از دستور فرمانده، فشل (سستي) و تنازع، رمز موفقيت و سبب فتح را به دست خود تباه ساختند. به لحاظي ديگر نيز مصيبت و آسيب در نبرد اُحُد به خواست و انتخاب خود مسلمانان دامنگير آنان شد، چون در جنگ بدر آن گاه كه رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم به استناد اِخبار غيبي فرمود كه اگر اسيران مشركان آزاد شوند، به مقدار كشته هايشان در اين جنگ، سال آينده (در جنگ اُحد) از شما خواهند كشت، گروهي از مسلمانان با پيشنهاد كشتن آنان مخالفت كردند. مخالفت با كشتن مشركان فتنه گر و آزادسازي آنان در رزم بدر، نپذيرفتن پيشنهاد رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي ماندن در مدينه در جنگ اُحد، امتناع برخي از حضور در صحنه نبرد، سرپيچي از دستور آن حضرت در ترك نكردن سنگر خود، اشتغال به جمع غنايم در حسّاس ترين لحظه لزوم دفاع، درگرفتن اختلاف ميان مسلمانان و سرانجام، فرار از ساحت جهاد در ضروري ترين حال، همگي از نفاق يا ضعف ايمان پديد آمدند و بدين گونه، به حكم سنّتي طبيعي و عادي، اسباب همه مصائبي كه بر مؤمنان وارد شد، از ناحيه خودشان بوده است. تسنيم ج 16 صص 234 و 235 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
معنای طاغيه در «فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ» (حاقة ٥) دو احتمال در معنای طاغيه در آیه‌ی مذکور وجود دارد: 1- صيحة (بانگ، تشر و فریاد)، صاعقه و رجفه (لرزه). 2- مصدر باشد مانند طغیان و طغوا یعنی قوم ثمود به سبب طغیانشان هلاک شدند. برگرفته از تسنيم 366/29 و 367 و سایر جلدها https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سؤال : چگونه پاداش بعضى اعمال انسان، از حساب و شماره مى‌گذرد؟ پاسخ : بر اساس روايات، تعداد نفرات در نماز جماعت هر چه بيشتر باشد، ثواب نماز بيشتر مى‌شود؛ تا آنكه عدد افراد حاضر در نماز جماعت، به ده نفر برسد كه در اين صورت پاداش آن بى‌شمار شده و كسى جز خداوند نمى‌داند. چنانكه انسان، با يك انگشت مى‌تواند شماره تلفن بگيرد، با دو انگشت مى‌تواند سطل كوچكى را بلند كند، با سه انگشت كار بيشترى انجام مى‌دهد، تا اينكه به ده انگشت برسد كه در اين صورت، ديگر كار انسان محدوديّت ندارد و هركارى بخواهد مى‌تواند با اين ده انگشت انجام دهد و نوع كارهايش قابل حساب و شماره نيست. قراءتی، تمثیلات، ص 19 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥 قطعه سوم) تذکر رسایی درباره وضعیت لایحه دوتابعیتی‌ها و حضور ظریف در دولت: مساله یک نفر نیست. مساله یک جریانی است که ۸ سال کشور را به قهقرا برده و امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است! 🔸برق قطع می شود آب قطع می‌شود نان گران می شود همه چیز دارد گران می‌شود چون آنجا یک عده مشورت می‌دهند که باید برویم دست‌مان را جلوی غرب دراز بکنیم؛ مسئله فرد نیست. 🔹️قسمت قبل تذکر را اینجا ببینید: eitaa.com/rasaee/16618 eitaa.com/rasaee/16619 👈 کانال حمید رسایی: eitaa.com/rasaee @AtashBeEkhtiar_Qom
🔴سالها میگفتیم عبور از و ، انتهایش برهنگیست خوش باورها میگفتند اگر اکره و اجبار نبود، وضع بهتر بود.اجبار از پاییز ۴٠۱ رسما برداشته شد و زودتر از موعد کار به برهنگی رسید.کار سرهنگی اگر نباشد کار فرهنگی هم بی اثر است.چون آلوده ها فسادشان را به سرعت به مُرددها تسری میدهند. ✍مهدی @AtashBeEkhtiar_Qom
فصیح کیست؟ در فرهنگ قرآن، فصیح کسی است که هم خوب سخن بگوید و هم گفتارش خوب باشد و هارون علیه السلام چنین بود. تسنيم 380/30 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402