هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
.👆👆
البته سال ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا را اول یا دوم یا سوم- بنا بر اختلاف نظر بین علمای شیعه و اهل سنت گفته اند- بنابر این سن امام حسین یک سال کم تر یا یک سال بیشتر از آنچه گفتیم میشود یعنی سه نظر وجود دارد ۵۶ - ۵۷ -۵۸ سال
ما در تاریخ نظر دیگری نداریم.
♨️ و اما طوری که شما ادعا می کنید، باید امام حسین در سال دوم بعثت و در نتیجه امام حسن نیز اول بعثت متولد شده باشند، و تاریخ ازدواج حضرت علی با حضرت زهرا نیز تقریباً یک سال قبل از بعثت باشد
♨️ مشکل تاریخی این نظریه این است که بپذیریم حضرت علی در نه سالگی ازدواج کرده باشند در حالی که بنا بر مشهور آن حضرت در ۲۵ سالگی ازدواج کرده اند و البته ۲۴ و ۲۶ سالگی هم گفته اند.
حضرت علی هنگام بعثت بنا بر مشهور ده ساله بوده اند و البته۹ و ۱۱ هم گفتهاند
♨️ از عجایب نظریه شما این است که حضرت زهرا باید حدود ۶ سال قبل از اینکه به دنیا بیایند، ازدواج کرده باشند؛ چون مشهور شیعه و قول عده ای از علمای اهل سنت این است که حضرت زهرا سال پنجم بعثت متولد شده اند ( مناقب ابن شهر آشوب, ج ۳, ص ۳۵۷)
♨️ البته برخی از علمای اهل سنت تاریخ تولد حضرت زهرا را از ۲ تا ۱۲ سال قبل از بعثت هم گفته اند ( ذخائر العقبی ، ص ۴۹ ) بنا بر این که کسی قائل به ۱۲ سال قبل از بعثت باشد، حضرت زهرا هنگام ازدواج ۱۱ سال سن داشته اند البته بنا بر این نظر، این جا این مشکل باقی می ماند که سن حضرت علی هنگام ازدواج ۹ بوده است یعنی دو سال کمتر از حضرت زهرا و کسی از مورخین این را نمی پذیرد.
5️⃣ 👈 و اما این که می گویید سن امام حسین هنگام شهادت ۷۲ بوده و شاید در آن زمان ۷۲ سالگی سن خیلی بالایی بوده باید بگوییم، سن نسبتاً بالایی بوده ولی نه خیلی بالا؛ چون افرادی سنی بالاتر از این هم داشته اند که به برخی از معروف ها اشاره می کنیم:
🔸حبیب بن مظاهر ۷۵ ساله ( حبیب بن مظاهر اسوه قاریان، فرهنگ کوثر، شماره ۳۸ )
🔸سلمان فارسی حداقل ۸۰ ساله البته بیشتر مورخین ۲۵۰ گفته اند و برخی هم بیشتر
( اسد الغاله، ج ۲, ص ۳۲۲ )
🔸ام سلمه ( همسر پیامبر) ۸۴ ساله ( الطبقات الکبری، ج ۸ ، ص ۹۶ )
🔸عمار یاسر ۹۰ ساله ( الغارات، ص ۵۱۵ )
🔸سلیمان بن صرد خزاعی ۹۳ ساله ( الطبقات الکبری، ج ۶ ، ص ۲۶ )
🔸جابربن عبدالله انصاری ۹۴ ساله ( دانشنامه جهان اسلام، ج ۴ ، ص ۴۵۳ )
🔸معاویه بن ابی سفیان ۷۸ ساله البته ۷۳-۷۵-۸۰-۸۵ نیز گفته اند ( تاریخ طبری، ج ۴ ، ص ۲۳۹ )
🔸ابوسفیان ۹۳ ساله البته ۹۷ ساله هم گفته اند
پس دیدید سن ۷۲ سالگی سن خیلی بالایی هم نبوده
6️⃣ 👈 این چه جسارتی است که شما می کنید بر فرض که سن امام حسین ۷۲ و این هم در آن زمان، سن خیلی بالایی بوده باشد و طبعاً آن حضرت به مرگ طبیعی رحلت می کرده اند، آیا این دلیل میشود که ما از شهادت ایشان اندوهگین و در غم فقدان آن بزرگ مرد تاریخ بشریت عزادار نباشیم؟!!!
ما حتی اگر کسی امام زمانمان را- که بیش از هزار سال از عمر مبارکشان می گذرد- شهید کند، ما عزادار می شویم و هرگز از قاتل او و جریان پشتیبان او نمی گذریم.
📣 این جسارت شما ناشی از کینه شما نسبت به ملت ولایتمدار و شریف ایران است و این که می دانید ملت ایران تا به امامان خود - به ویژه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام - عشق و ارادت می ورزد، هرگز تسلیم زورگویان و مستکبران عالم نخواهد شد تا چه برسد به شماها که عددی نیستید!!
🆔 @Hassanzadeh_ALI ( پاسخ به شبهات )⁉️
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻https://eitaa.com/naqd_nazar ⏮
🏴 به مناسبت دهه اول صفر المظفر 🥀
🔸 و گرامیداشت سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی
🎤 با سخنرانی:
🔹 حجت الاسلام #سنایی
🎙 با مداحی:
🔸 #حاج_وحید_خیابانی
🕰 تاریخ: پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
شروع مراسم: ۳۰ : ۲۰
📍 مکان: قم - پردیسان - بلوار ۲۲ بهمن - خیابان اشراق - مجتمع شهید حقانی - بلوک ۵ - واحد ۷
🔹 هیئت محبان المهدی (عج)
@Mohebban_almahdi
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
26.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ پاسخ به اظهارات ذلیلانه و گستاخانه
شهرام همایون مدیر شبکه سلطنتطلب
در باره پیاده روی اربعین ❌
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
📣 می گویی:
پیادهروی اربعین «دکان» است⁉️
🏴🍂 اتفاقاً از دکان هم بالاتر است؛ «بازار» است؛ بازار شور، بازار عشق، بازار دلدادگی، و بازار از خود رستن و به خدا پیوستن!
📣 می گویی: اکثر قریب به اتفاق آدمهایی که به پیادهروی اربعین میروند، «کاسبی» میکنند؛ ⁉️
🏴🍂 کاملاً درست می گویی، همین هم هست. میرویم نزد اماممان تا مالمان و روحمان و حتی زندگی و جانمان را بدهیم و در عوض, حیات طیبه، جنات عدن، قرب الهی و همجواری در کنار اولیای خدا را به دست آوریم!
📣 می گویی: اکثرشان «مواد» میبرند! ⁉️
🏴🍂 کاش «مواد حسنات» داشتیم و میبردیم؛ نه! ما دست خالی میرویم. میرویم تا از دستان مولایمان حسین علیهالسلام «موادی معرفت زا» بگیریم تا وقتی به اوطانمان بازگشتیم با همتی عالیتر از گذشته به «سمت خدا» سرعت بگیریم!
📣 می گویی: عدهای از آنها «رانت» میگیرند! ⁉️
🏴🍂 اتفاقا این آرزوی ماست که با این کارمان هم نزد امام حسین و رسول خدا و حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین آبرو و موقعیت پیدا کنیم و هم نزد محبان آن حضرات؛
📣 می گویی: اکثر قریب به اتفاق آن ها «عرق خور» هستند!!⁉️
👇👇
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
.👆👆
🏴🍂 بد فهمیدهای ما بطری «عرق گناه» را در همان شهر و روستایمان میشکنیم و میرویم تا جامی از «زلال کوثر» و از «چشمه تسنیم» از دستان مولایمان حسین بنوشیم و مست «حضور خدا» شویم!
📣 می گویی: چونان کسی که فیلم میبیند، «احساساتی» هستند و اشک میریزند ⁉️
🏴🍂 چقدر زیبا میگویی، مرتب صحنههای «واقعه کربلا» را با چشمان قلبمان میبینیم و به پهنای صورت اشک میریزیم و با همین اشک، جان و روحمان را صیقلی داده و شفاف میکنیم؛ سبک بال میشویم و در «اوج بینهایت» پرواز میکنیم!
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
🔸🔸 پیام ما به شما این است که: بیایید حسین همه را میپذیرد حتی شما منحرفان را، و صد البته به شرط آن که چونان حر پشیمان شوید و وقتی خالصانه و صادقانه نزد حسین علیهالسلام آمدید و اظهار پشیمانی کردید، رو به سمت جبهه ای که در آن بوده اید، واقعیاتی را که دریافتهاید برای آنان بازگو کرده و حتی با آنان وارد کارزار شوید و بدین وسیله گذشتههایتان را جبران نمایید!
آری آغوش حسین به روی همه حرهای زمان گشوده است؛
به راستی از این همه انحراف و از این همه گستاخی و هتاکی خسته نشدهاید!!!
برگردید که خیمه حسین همین نزدیکی هاست!
و کمی گوش فرا دهید به فریادش که شما را صدا می زند، باور کنید شما را صدا می زند و میگوید:
صادقانه بیایید که مدت هاست چشم به راه بازگشت شما دوخته ام!
بله حسین منتظر است برگردید!
🆔 @Hassanzadeh_ALI ( پاسخ به شبهات )⁉️
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻https://eitaa.com/naqd_nazar ⏮
16.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 زنجیر دور گردنم خیلی عذابه ...
🎤 مداح :
🔸 کربلایی #حاج_وحید_خیابانی
#زمینه
#تصویری
@Mohebban_almahdi
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
30.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ اشکالات مولوی عبدالحمید به مراسم پیادهروی اربعین
۱- چنین مراسمی در صدر اسلام یعنی در زمان حیات طیبه رسول خدا سابقه نداشته است!
۲- ملتی که خود نیازمند است آیا درست است که برای یک مراسم مذهبی این همه هزینه کند! ⁉️
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
⤵️ ✍️ نقد و بررسی
1️⃣ 👈 از نظر اهل سنت، سخن و عملکرد صحابه حجیت داشته و مشروعیت بخش است.
👈 سعید بن مسیب میگوید: صحابی کسی است که یکی دو سال با پیامبر اسلام مصاحب بوده و در یکی دو جنگ با ایشان شرکت داشته باشد.
👈 بنابراین تعریف -که در بین تعاریف، سختگیرانه ترین تعریف محسوب میشود - جابربن عبدالله انصاری یک صحابی بزرگ است؛ ایشان ۱۶ ساله بود که در پیمان عقبه دوم در سال ۱۳ بعثت شرکت کرده و اسلام آورد و حداقل ده سال با پیامبر بوده و در تمامی جنگهای زمان پیامبر - به جز بدر و احد- حضور داشته است.
👈 پس شکی نیست که جابر از صحابه است. از طرفی ایشان اولین زائر امام حسین است که با عطیه عوفی کوفی به کربلا آمده است و حداقل مسیر کوفه تا کربلا را با عطیه پیموده است در حالی که پیرمردی ۷۷ ساله بوده اند.
👈 آیا میتوان گفت فعل و عملکرد این صحابی بزرگ، قابل قبول و تأسی نباشد ولی عملکردهای معاویه مقبول و غیر قابل نقد باشد در حالی که معاویه در سال هشتم هجری و در فتح مکه در ۲۶ سالگی اسلام آوردند و گرچه حداقل دو سالی مصاحب رسول خدا بوده اند ولی 👇👇
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
👆👆
ولی در هیچ یک از جنگهای زمان رسول خدا حضور نداشته اند؛
اولین جنگی که وی حضور داشته «جنگ یمامه» بعد از رحلت رسول خدا و در سال ۱۲ هجری بوده است.
البته بنا بر تعاریف احمدبن حنبل، واقدی و بخاری که فقط مصاحبت را - اگرچه کم تر از یک روز باشد- کافی میدانند معاویه و خیلی از دیگران صحابی به شمار می آیند.
👈 اگر تعریف صحابی را این گونه سهل بدانیم، باید فعل و عملکرد حضرت زینب و ام کلثوم - علیهماالسلام - را نیز به عنوان دو صحابی بپذیریم؛ چرا که این دو بزرگوار حداقل چهار سال در مصاحبت جد بزرگوارشان رسول خدا زندگی کرده اند.
در دومین کاروان اربعین که ده ها نفر بوده اند دو صحابی بزرگ- حضرت زینب و ام کلثوم که حداقل ۵۵ ساله بوده اند- شرکت داشته اند.
👈 بنابراین، بر اساس مبانی اهل سنت باید بپذیرید که کاروان پیاده روی برای بزرگداشت یک شخصیت بزرگ دینی اگرچه در زمان رسول خدا سابقه نداشته ولی اولین و دومین راهپیمایی برای زیارت امام حسین در سال ۶۱ هجری در حالی اتفاق افتاده که حداقل سه صحابی بزرگ در آن شرکت داشته و برپایی آن دو کاروان به حضور آنها وابسته بوده است؛ اولی به جابربن عبدالله انصاری و دومی به حضرت زینب و ام کلثوم علیهماالسلام.
👈 اگر عملکرد این سه صحابی را نمی پذیرید پس چگونه برخی مراسم مذهبی دیگر را می پذیرید که یکی از آن ها - مراسمات جشن تکلیف- است که علاوه بر شیعیان، توسط اهل سنت نیز در ایران و برخی کشورها برگزار میشود.
مراسم جشن تکلیف اولاً در زمان رسول خدا سابقه نداشته و ثانیاً توسط هیچ یک از صحابه نیز برگزار نشده است.
اولین کسی که جشن تکلیف را پایه گذاری کرد، عالم شیعی « سیدبن طاووس» در قرن هفتم بود و به تدریج فراگیر شد.
البته بنا بر مبانی شیعی جشن تکلیف ایرادی ندارد چون از نظر شیعه هر امر بدیعی، بدعت به شمار نمی آید بلکه اگر مبتنی بر عمومات و اطلاقات و موازین شرعی باشد هر چند بی سابقه باشد، مشروع و مجاز به شمار می آید.
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
2️⃣ 👈 و اما هزینه های پیادهروی اربعین،
اولاً اکثرشان مردمی است و اگر صرف اربعین نشود، صاحبان و بانیان آن در داخل کشور اغلب انگیزه ای برای صرف آن مبالغ برای نیازمندان ندارند؛
و ثانیاً مبالغ اندک دولتی و حکومتی از نظر فرهنگی، بسیار نافع و مفید میباشد که در جای دیگر باید به آن بپردازیم.
🆔 @Hassanzadeh_ALI ( پاسخ به شبهات )⁉️
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻https://eitaa.com/naqd_nazar ⏮
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
29.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جناب آقای حسن آقا میری
لااقل سخنان شهید دکتر حسین امیر عبداللهیان
وزیر امور خارجه دولت شهید رئیسی را مطالعه فرمایید تا منظور نظام اسلامی از شعار «نه شرقی، نه غربی» را به درستی دریافت کرده و سپس اظهارنظر کنید👇👇
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
👈 شعار «نه شرقی نه غربی»، به معنای انزوا طلبی و دوری از شرق و غرب نیست بلکه هدف اساسی وابسته نشدن به شرق و غرب است.
.👈 بعد از اینکه رویکرد نگاه به آسیا با اولویت همسایگان را در دولت جدید بیان کردیم، برخی نقدها مطرح شد که شما کشور را به سمت چین و روسیه سوق میدهید و این در تعارض با استقلال سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران از آن یاد میکند ولی در ادامه دیدند سیاست خارجی مد نظر متوازن است....
👈 طی این سالها هیچ خدشه ای به سیاست و نگاه اصولی که در اندیشه سیاسی امام راحل به خوبی پایه ریزی شد، به وجود نیامد و سیاست «نه شرقی, نه غربی» با همه ابعاد خود مورد توجه است. البته سیاست استفاده از هر آنچه در راستای منافع ملت وجود دارد، چه در غرب و چه شرق مورد توجه جدی ماست...
👈 وقتی میگوییم سیاست خارجی متوازن در چارچوب نگاه حضرت امام و در چارچوب نگاه مقام معظم رهبری و در چارچوب قانون اساسی، نگاه و تاکید ویژه بر این موضوع داریم که زیر سلطه غرب و شرق نخواهیم رفت، ولی براساس منافع خود با هر دو طرف ارتباط منطقی و تعامل لازم را خواهیم داشت.
( پاسخ به شبهات )⁉️
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻https://eitaa.com/naqd_nazar ⏮
🏴 به مناسبت اربعین حسینی 🥀
🎤 سخنران:
🔹 حجت الاسلام #سید_علی_علوی
🎙 مداح:
🔸 کربلایی #محسن_مویدی
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۳۰: ۲۰
📍 مکان: قم - پردیسان - بلوار ۲۲ بهمن - خیابان اشراق - مجتمع شهید حقانی - بلوک ۵ - واحد ۷
🔹 ویژه برادران
🔸 هیئت محبان المهدی (عج)
@Mohebban_almahdi
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 قرائتی ناصواب از امام حسین علیهالسلام
❌ عاشق خدا و امام حسین باشید و دیگر کاری به شمر و یزید نداشته باشید!
امام حسین شمر و یزید را هم سرانجام شفاعت میکند!
امام حسین عاشق خدا بود و جز حق نمیدید؛ او اصلاً شمر نمیدید!
عشق یعنی کینه هیچ آدمی - حتی شمر و یزید- را هم در دل نداشته باشیم و بزرگان هم همین گونه بوده اند!
(دکتر حسین الهی قمشهای) ❌
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
⤵️ ✍️ نقد و بررسی
«امام حسین قرآن» یا «امام حسین عرفان»!!!
ما مسلمانیم و شیعه و امام حسینی را که قبول داریم همانیست که قرآن میگوید نه امام حسینی که مکاتب عرفانی بگویند.
1️⃣ 👈 امام حسین از قرآن جدا نمیشود و ذرهای از «معارف قرآن» و «موازین قرآنی» فاصله نمیگیرد و هیچگاه برخلاف آنها عمل نمیکند.
2️⃣ 👈 قرآن «کشف تام محمدی»ست و کشفیات سایر عرفا - حتی اگر به دور از القائات شیطانی باشد- ناقص میباشند و در هنگام تعارض، «کشف تام» بر «کشف ناقص» مقدم است.
3️⃣ 👈 اینکه گمان کنیم امام حسین محو حضور خدا و اسماء جمالیه و جلالیه او بوده و فقط خدا را میدیده و دیگر در آن مقام نمیتوانسته شمر و یزید را ببیند و کینه آنان را در دل داشته باشد، ناشی از درک ناقص از مقام رفیع ائمه طاهرین علیهم السلام است؛
آن ذوات مقدس در عین مشاهده «وحدت»، «کثرت» را هم میبینند و در عین اشتغال به کثرت از وحدت و توجه تام به معشوق نیز غافل نیستند.
👈 لذا امام حسین در عین اینکه غرق حضور خداست، شمر و یزید را هم میبیند و به وظایف و تکالیفی که معشوقش در ارتباط با آنها بر عهدهاش گذاشته، میاندیشد و بر اساس آن عمل میکند.
👇👇
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
👆👆
👈 حتی زینب کبری - سلام الله علیها- با آن که صادقانه دم از «ما رأیت الا جمیلا» میزند در عین حال، شمر و یزید و خولی و سنان و ابن زیاد و عمر سعد را هم میبیند و با آنان محاجه و مبارزه میکند.
4️⃣ 👈 این توصیه که ما فقط عاشق امام حسین و خدا باشیم و دیگر کاری به شمر و یزید نداشته باشیم ناشی از فهم ناقص از عشق به خدا و اولیای اوست
اگر عاشقی نسبت به دشمنان معشوقش بیتفاوت و یا با آنان دوست باشد، عشقش دروغین است.
ما را به «عشقهای دروغین» توصیه نفرمایید!
5️⃣ 👈 این که به سخن مولانا تمسک میجویید که می گوید:
هو الاول، هو الاخر، هو الظاهر، هو الباطن
به غیر از «هو» و «یا من هو» دگر چیزی نمیدانم
شما که فرهیخته و شیفته شعر و ادب هستید، خوب بود به فیض کاشانی هم اشاره میکردید که چه زیبا میسراید:
چو گوش هوش بدادم منادی حق را
شنیدم از همه جا «لا اله الا هو»
به آسمان نگرو بر و بحر و سهل و جبل
نوشته بین همه جا «لا اله الا هو»
بنابراین وقتی به «هو» که مولانا میگوید، میرسیم که از «لا اله الا» عبور کرده باشیم و بدون ستیز و درگیری با « الهههای مزاحم و دروغین» نمیتوان ادعای « هو» و «یا من هو» کرد!
6️⃣ 👈 خداوند در قرآن که معیار تشخیص « عرفان ناب» از «عرفانهای کاذب» را ارائه میدهد، مرتب از «یحب الله» و «لایحب الله» سخن میگوید و مرتب «عدو الله» و « اعداء الله» را معرفی میکند.
امام حسینی که به این مرزبندیهای معشوقش توجه نداشته باشد، «امام حسین قرآن» نیست!
7️⃣ 👈 از اینها که بگذریم خود عملکرد امام حسین شاهد صدقی است بر این که او دشمنانش را میدیده و تا پای جان با آنان به ستیز برخاسته است.
8⃣ 👈 و اما اینکه ادعا شود امام حسین از ما میخواهد کاری به شمر و یزید نداشته باشیم، اگر چنین بود این توصیه را به حضرت زینب و امام سجاد و شیعیانشان میکردند
9⃣ 👈 و اما اینکه بگوییم امام حسین سرانجام در قیامت شمر و یزید و سایر دشمنانشان را شفاعت میکنند
اولا این یک ادعاست و باید مستندات خود را ارائه دهید
و ثانیاً بر فرض که امام حسین سرانجام آنها را شفاعت کنند، این دلیل نمیشود بر اینکه ما در دنیا با آنان و با جبههای که آنان گشودهاند از سر ستیز برنخیزیم؛
آنان را لعن نکرده و از آنها برائت و بیزاری نجوییم و با طرفداران آنان درگیر نشویم و مبارزه نکنیم!
🔟 👈 شایسته است به این سؤال هم پاسخ دهید که آیا فقط امام حسین خدا را میدید و عاشق او بود و دیگر دشمنانش را نمیدید یا این که نه، این اختصاص به آن حضرت ندارد و همه ائمه طاهرین این گونه بودهاند.
اگر همه ائمه چنین بوده اند چرا حضرت علی علیه السلام ابن ملجم را می دید؟! چرا به امام حسن علیه السلام توصیه نکرد که در هیچ شرایطی ابن ملجم را مجازات نکنند؟!
آیا امام حسنی که ابن ملجم را مجازات و به درک واصل کرد دیگر خدا را نمیدید!!
آیا امام زمانی که منتقم خون امام حسین است و چون ظهور کند انتقام خون آن حضرت را از دشمنانش میگیرد، او دیگر عاشق خدا نیست؟!!
1⃣1⃣ 👈 و اما در باره بزرگانی که کینه هیچ کس - حتی شمر و یزید و ابن ملجم - را در دل نداشته اند باید بگوییم: «آنان از نظر ما بزرگ نیستند»!
هل الدین الا الحب و البغض!
آری «تولی» بدون «تبری»، ناقص و ابتر است و ما را به مقصد - که خداست - نمی رساند.
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
🆔 @Hassanzadeh_ALI
( پاسخ به شبهات )⁉️
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻https://eitaa.com/naqd_nazar ⏮
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
حدیثی جعلی
❌ از امام جواد(ع) نقل میشود که:
فرّوا إلی الحسین..
به سوی حسین(ع) فرار کنید..
عربیاش را هم درست کردهاند:
اتی شاب محب الامام الجواد علیهالسلام وقال: یامولای لست جیّدا، ضجر قلبی من الناس التهمة، الغیبة..
ماذا افعل؟ انی متعب، ضاق صدری فی هذا البلاد.
فقال الامام الجواد علیه السلام: فرّ الی الحسین علیهالسلام؛
جوان محبّ امام جواد علیهالسلام نزد حضرت آمد و عرض کرد: مولای من! حالم خوب نیست، از مردم خسته شدم، تهمت، غیبت و... چه کنم؟ بریدهام، نفسم در این بلاد بالا نمیآید.
امام جواد علیهالسلام فرمود: به سمت حسین علیهالسلام فرار کن..
آدرس به کتاب شعشعة الحسینیه داده شده.
آیا این روایت صحیح است و از امام جواد(علیه السلام) نقل شده!؟❌
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
⤵️ ✍️ نقد و بررسی
1️⃣ 👈 بررسی محتوایی
ارجاعات زیادی از ائمه طاهرین علیهمالسلام به سمت امام حسین علیهالسلام وجود دارد:
👇👇
هدایت شده از نقد و نظر ( پاسخ به شبهات )
👆👆
👈 ۱- ارجاعات در زمان حیات امام حسین
(نمونه) زمان حکومت امام علی علیه السلام مدتی در کوفه باران نیامد. اهل کوفه نزد حضرت علی علیه السلام آمدند و از نیامدن باران شکایت کرده و گفتند: یا امیرالمؤمنین! از خداوند متعال برای ما باران بخواه! در آن هنگام علی علیه السلام به فرزندش حسین علیه السلام فرمود: فرزندم! برخیز و از خداوند متعال برای این مردم باران طلب کن!
امام حسین برخاسته و دعا کردند...
امام هنوز دعای خود را تمام نکرده بودند که ناگهان باران رحمت خداوند، شهر کوفه و اطراف آن را فراگرفت.
بحارالانوار، ج 44، ص 187.
نکته: حضرت علی علیهالسلام خودشان دعا نکردند بلکه از امام حسین خواستند دعا کند.
👈 ۲- ارجاعات بعد از شهادت امام حسین
الف: دعوت به زیارت قبر امام حسین
زوروا کربلا و لا تقطعوه
زوروا قبر الحسین و لا تجفوه
ب: ترغیب به استفاده از تربت امام حسین
ج: ترغیب به اشک ریختن بر مصائب امام حسین و اظهار محبت به آن حضرت
د: ترغیب به دعا در حائر حسینی و تحت قبه مبارکه
👈 بنابراین ارجاعات به امام حسین علیهالسلام کم نیست و ائمه اطهار به شیوه های متفاوت شیعیان را متوجه مقامات و درجات عالی امام و جایگاه رفیع آن حضرت در دستگیری و هدایت مینمودند.
👈 عبارت « فر الی الحسین » در حدیث منسوب به امام جواد علیه السلام در همین راستاست.
وقتی هم که نزد امام حسین رفتیم او ما را به سمت بهشت و تقرب به خدا میبرد
👈 عبارات زیر که در زیارت جامعه کبیره آمده، گویای این حقیقت است.
دراین زیارت، ائمه طاهرین به عنوان دعوت کنندگان به سوی خدا؛ « الدعاة الی الله » و راهنمایان بر مرضات خدا؛ « ادلاء علی مرضاة الله » و شفیعان نزد خدا؛ « مستشفع الی الله » معرفی شده اند.
👈 وقتی به سمت امام حسین فرار کردیم و به آن حضرت پناهنده شدیم از خطر رهیده ایم
من اتاکم نجا؛ هر کس نزد شما آمد، نجات یافت.
امن من لجأ الیکم؛ کسی که به شما پناه آورد، ایمن یافت.
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
نکته مهم
👈 کسی که به سوی امام حسین فرار می کند، باید بداند که به پایان مسیر و به هدف نهایی نرسیده، لذا امام حسین از او میخواهد که به سمت خدا فرار کند:
فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ؛ ( ذاریات، ۵۰ )
مقصد اعلا و نهایی، خداست.
امام حسین داعی الی الله است و ما را از انحراف یا توقف در مسیر باز میدارد!
نتیجه: حدیث فر الی الحسین اشکال محتوایی ندارد.
┅═✧❀💠❀✧═┅┄
2️⃣ 👈 بررسی سندی
این حدیث گرچه اشکال محتوایی ندارد ولی از آن جا که نه در کتاب شعشعة الحسینیه آمده و نه در سایر مصادر و مجامع روایی، لذا جعلی به شمار می آید و باید از نشر آن خودداری کنیم.
🆔 @Hassanzadeh_ALI ( پاسخ به شبهات )⁉️
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻https://eitaa.com/naqd_nazar ⏮
#گزارش_تصویری
🏴 به مناسبت اربعین حسینی 🥀
🎤 با سخنرانی:
🔹 حجت الاسلام #سید_علی_علوی
🎙 با مداحی:
🔸 کربلایی #محسن_مویدی
🔹 کربلایی #مهدی_موحدی
🕰 تاریخ: پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳
📍 مکان: قم - پردیسان - بلوار ۲۲ بهمن - خیابان اشراق - مجتمع شهید حقانی - بلوک ۵ - واحد ۷
🔹 هیئت محبان المهدی (عج)
@Mohebban_almahdi