➖ ویژگیهای مؤمن چیست؟
🛑 «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلنُّعْمَانِ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: اَلْمُؤْمِنُ خَلَطَ عَمَلَهُ بِالْحِلْمِ يَجْلِسُ لِيَعْلَمَ وَ يَنْطِقُ لِيَفْهَمَ لاَ يُحَدِّثُ أَمَانَتَهُ اَلْأَصْدِقَاءَ وَ لاَ يَكْتُمُ شَهَادَتَهُ اَلْأَعْدَاءَ وَ لاَ يَفْعَلُ شَيْئاً مِنَ اَلْحَقِّ رِيَاءً وَ لاَ يَتْرُكُهُ حَيَاءً إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِمَّا لاَ يَعْلَمُونَ لاَ يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخْشَى إِحْصَاءَ مَا قَدْ عَمِلَهُ.»
🔰 امام باقر (ع): مؤمن، کارهایش را با بردباری و خویشتنداری همراه میکند. در مجالسی مینشیند که چیزی بیاموزد و سخن میگوید تا دیگران را به فهم برساند، نه برای نمایش خود. امانتی که نزد اوست حتی به دوستانش نمیگوید، و شهادتش را حتی از دشمنانش دریغ نمیکند. هیچ حق و کار درستی را از روی خودنمایی انجام نمیدهد و هیچ حقی را از روی شرم ترک نمیکند. اگر از او تمجید کنند، از گفتارشان میترسد و برای آنچه نمیدانند، از خدا طلب آمرزش میکند. سخن افراد ناآگاه فریبش نمیدهد و از حساب اعمالش نزد خدا بیم دارد.
📚 الکافی، ج ۲، ص ۲۳۶
🤍@Mohebbeh110
دسته بندی مطلب حدیث:
➖ ویژگیهای مؤمن:
1. در مجالس علمی
برای یادگیری مینشیند، نه برای نمایش فضل.
سکوت میکند تا از بیفایده سخن گفتن دور بماند.
فقط برای فهمیدن صحبت میکند، نه برای جدل.
2. امانتداری و شهادت
راز خود را حتی به دوستان نمیگوید.
شهادت را از دشمنان پنهان نمیکند و همیشه حقیقت را میگوید.
3. ریا و شرم
هیچ کاری از روی ریا نمیکند.
کار درست را از روی شرم ترک نمیکند.
4. پاسخ به تمجید
از تمجید دیگران میترسد و فریب نمیخورد.
از گناهان دیگران طلب آمرزش میکند.
5. آگاهی از عیوب
سخنان کسانی که عیوبش را نمیدانند فریبش نمیدهد.
از حساب اعمال خود نزد خدا میترسد.
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید کنار فاطمه باشی!🌱
🎙 با صـــــدای نجم الدین شریعتی
📖برشی از کتاب صوتی نامه های بلوغ
🤍@Mohebbeh110
➖ چگونه فرشتگان در هنگام نزاع بین دو نفر عمل میکنند؟
🛑 أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ عَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ رَبِيعِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْمُسْلِيِّ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ عَنْ عِمْرَانَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا وَقَعَ بَيْنَ رَجُلَيْنِ مُنَازَعَةٌ نَزَلَ مَلَكَانِ فَيَقُولاَنِ لِلسَّفِيهِ مِنْهُمَا قُلْتَ وَ قُلْتَ وَ أَنْتَ أَهْلٌ لِمَا قُلْتَ سَتُجْزَى بِمَا قُلْتَ وَ يَقُولاَنِ لِلْحَلِيمِ مِنْهُمَا صَبَرْتَ وَ حَلُمْتَ سَيَغْفِرُ اَللَّهُ لَكَ إِنْ أَتْمَمْتَ ذَلِكَ قَالَ فَإِنْ رَدَّ اَلْحَلِيمُ عَلَيْهِ اِرْتَفَعَ اَلْمَلَكَانِ .
🔰 امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: هنگامی که بین دو نفر نزاعی رخ دهد، دو فرشته نازل میشوند و به فرد سبکسر میگویند: «گفتی و گفتی، و تو شایسته آنچه گفتی هستی؛ بزودی به سزای آنچه گفتی، خواهی رسید.» و به فرد بردبارتر میگویند: «صبر کردی و بردباری نشان دادی؛ اگر به این کار ادامه دهی، خداوند تو را خواهد بخشید.» و اگر فرد بردبار پاسخ دهد، آن دو فرشته بالا میروند و او را ترک میکنند.
📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۱۱۰
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای دفع دشمن بخوانید... ❗️
📽 آیت الله جاودان
🤍@Mohebbeh110
➖ چه کسانی در قیامت از بوی بهشت محروم میشوند؟
🛑 أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْكُوفِيِّ عَنْ عُبَيْسِ بْنِ هِشَامٍ عَنْ صَالِحٍ اَلْحَذَّاءِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ كُشِفَ غِطَاءٌ مِنْ أَغْطِيَةِ اَلْجَنَّةِ فَوَجَدَ رِيحَهَا مَنْ كَانَتْ لَهُ رُوحٌ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ إِلاَّ صِنْفٌ وَاحِدٌ قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ اَلْعَاقُّ لِوَالِدَيْهِ
🔰 یعقوب بن شعیب میگوید: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «هنگامی که روز قیامت فرارسد، یکی از پردههای بهشت کنار زده میشود و هر جانداری بوی آن را از فاصله پانصد سال راه میشنود، جز یک گروه.» عرض کردم: «آنها چه کسانی هستند؟» فرمودند: «کسانی که از والدین خود نافرمانی کردهاند.»
📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۳۴۹
🤍@Mohebbeh110
شرح
این روایت درباره عدم ورود عاق والدین به بهشت است، اما چند احتمال برای تفسیر آن وجود دارد:
1. منظور کسی است که نافرمانی والدین را حلال بداند: چنین فردی به کلی از بهشت محروم است.
2. ابتدا بوی بهشت را حس نمیکند اما در نهایت وارد بهشت میشود: یعنی عاق والدین ابتدا از نعمت بهشت دور میماند ولی در نهایت وارد آن میشود.
3. منظور از والدین در اینجا پیامبر و امام هستند: عاق والدین به معنای نافرمانی از پیامبر و امام است.
4. بهشت خاصی مدنظر است: ممکن است روایت به بهشت ویژهای اشاره داشته باشد که عاق والدین به آن وارد نمیشود، اما بهشتهای دیگری برای او ممکن باشد.
📚مرآة العقول، ج۱۰،ص ۳۷۱
🤍@Mohebbeh110
➖ آیا نگاه خشمگین به والدین بر قبولی نماز تأثیر دارد؟
🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اَللَّهُ لَهُ صَلاَةً .
🔰 امام صادق (ع) فرمودند: هر کس به پدر و مادر خود، با نگاه غضبآلودی بنگرد، در حالی که آنها بر او ظلم کرده باشند، خداوند نمازش را نمیپذیرد.
📚 الکافی، ج 2، ص 349
شرح
اگر والدین به فرزند خود ظلم کنند و فرزند با نگاه خشمگین به آنها بنگرد، باز هم این عمل نکوهیده است؛ چه برسد به زمانی که والدین با او مهربان و نیکوکار باشند.
در اینجا «قبول» به معنی رسیدن به کمال عمل است، نه صرفاً کافی بودن انجام آن یعنی نگاه غصب آلود فرزند به والدین باعث میشود نماز به کمال نرسد.(مرآة العقول،ج۱۰،ص۳۷۲)
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مؤمن نمیتواند...
مؤمن نمیتواند بیتفاوت و یا سازشگر بماند.
✍استاد علی صفایی حائری
🤍@Mohebbeh110
➖ چه پاداشی برای حفظ چهل حدیث از اهل بیت (ع) وجود دارد؟
🛑 اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِيثِنَا أَرْبَعِينَ حَدِيثاً بَعَثَهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَالِماً فَقِيهاً .
🔰 امام صادق (ع): "کسی که از احادیث ما چهل حدیث را حفظ کند، خداوند او را در روز قیامت به عنوان عالمی فقیه محشور خواهد کرد."
📚 کتاب الکافی، جلد 1، صفحه 51
🤍@Mohebbeh110
شرح
منظور از "حفظ" در این حدیث میتواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد:
1. حفظ از بر: در دورانهای گذشته، بیشتر احادیث به صورت ذهنی حفظ میشدند و نوشتن کمتر رایج بود، تا جایی که برخی بزرگان حدیثی را معتبر نمیدانستند مگر آنکه راوی آن را از بر داشته باشد.
2. حفاظت در برابر نابودی: این معنا شامل نوشتن احادیث و نقل آنها به دیگران هم میشود، حتی اگر از روی نوشته باشد.
3. تحمل و درک حدیث: این معنی میتواند شامل درک و فهم معنای حدیث، تفکر در معانی آن، و استخراج احکام باشد.
این سه مرتبه از حفظ حدیث که بیان شده هرکدام پاداش متفاوتی دارند:
حفظ لفظی: شامل حفظ کردن الفاظ حدیث، چه به صورت ذهنی و چه با نوشتن آن، تصحیح، و نقل آن به دیگران.
حفظ معنوی: شامل فهم و تدبر در معانی و استنباط احکام و دانش از حدیث.
حفظ عملی: عمل کردن به محتوای حدیث و پند گرفتن از آن در زندگی.
منظور از "بعثه فقیهاً عالماً" این است که خداوند او را در قیامت در شمار علما و فقیهان قرار میدهد، حتی اگر عملاً از آنان نباشد.
📚مرآة العقول، ج ۱، ص ۱۶۵
🤍@Mohebbeh110