محب
➖ چرا باید از جدال و نزاع پرهیز کنیم؟ 🛑 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ
شرح:
مراء یعنی اعتراض بیهدف، جدال به معنای استدلال برای غلبه یا دفاع از حق، و خصومت نزاع در امور دینی یا دنیوی است.
جدال پسندیده برای رفع شبهات و دفاع از حق با نرمی، مورد تأیید است، اما جدال ناپسند که هدف آن تحقیر یا دفاع ناشایست باشد، نهی شده است. اهل بیت (ع) جدال سازنده را تایید کردهاند.
📚 برگرفته از مرآه العقول، ج۱۰، ص۱۳۲
🤍 @Mohebbeh110
مبادا دل دیگری شکسته شود... ❗️
✍ آیة الله سید محمد صادق حسینی طهرانی
#حب_الله
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا علی نام تو بردم
نه غمی ماند و نه هَمّی
بابی انت و امی...🖤
#امام_علی
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنگ اول
تفکر، سنگ اول رشد انسان و زیربنای تربیت اوست.🌱
✍استاد علی صفایی حائری
#تربیت_دینی
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖ شب جمعه گر هوایت نکنم می میرم
🛑 «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ:
مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ
قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ
وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (ع) وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ؛
🔰حضرت امام صادق ع میفرمایند:
کسی که خداوند خیر او را بخواهد،
در قلب او محبّت به امام حسین(ع) و علاقه به زیارت ایشان را قرار می دهد.
و اگر خداوند بدیِ بنده خود را بخواهد، بغض و کینه امام حسین(ع) و زیارت ایشان را در دل او قرار می دهد.»
📚کامل الزیارات ، ۱۴۲
#صلاللهعلیکیااباعبدالله
#شب_جمعه_شب_زیارتی
🤍@Mohebbeh110
➖ پایداری بر عمل سختتر از خود عمل است؟
🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلْإِبْقَاءُ عَلَى اَلْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ اَلْعَمَلِ قَالَ وَ مَا اَلْإِبْقَاءُ عَلَى اَلْعَمَلِ قَالَ يَصِلُ اَلرَّجُلُ بِصِلَةٍ وَ يُنْفِقُ نَفَقَةً لِلَّهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّاً ثُمَّ يَذْكُرُهَا وَ تُمْحَى فَتُكْتَبُ لَهُ عَلاَنِيَةً ثُمَّ يَذْكُرُهَا فَتُمْحَى وَ تُكْتَبُ لَهُ رِيَاءً .
🔰 امام صادق عليه السّلام فرمود:
نگهدارى از كار خير،از خود كار خير سختتر است،(راوى)گفت: نگهدارى از عمل چيست؟فرمود:مردى صلهاى مىكند و خرجى در راه خداى يگانه و بىشريك مىدهد و ثواب كار خير در نهانى براى او نوشته مىشود،سپس آنرا يادآورى مىكند و اظهار مىنمايد و از دفتر كار خير پنهانى محو مىشود و در دفتر كار خير آشكار نوشته مىشود،و باز آنرا يادآورى مىكند و اظهار مىدارد و يك عمل رياء و خودنمائى براى او نوشته مىشود
📚 اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۲۹۷
🤍@Mohebbeh110
شرح
پایداری بر عمل به معنای حفظ و مراقبت از آن و جلوگیری از ضایع شدن آن است. امام باقر (علیهالسلام) توضیح میدهند که اگر کسی عملی را برای خدا انجام دهد و سپس آن را به زبان بیاورد، ثواب آن کمتر میشود و در نهایت به ریا تبدیل میشود که نه تنها ثوابی ندارد، بلکه مستحق عقاب است. این حدیث به اهمیت خلوص نیت و مراقبت از اعمال نیک اشاره دارد و هشدار میدهد که ریا میتواند اعمال نیک را باطل کند.
📚برگرفته از مرآة العقول، ج۱۰،ص۱۱۵
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهِ تو...
كار تو فقط تا هفتاد سال نيست؛ تو بىنهايت راه در پيش دارى!🌱
✍استاد علی صفایی حائری
🤍@Mohebbeh110
پنج ویژگی خانواده امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن کریم🏴
▪️حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیات سوره دهر که به سوره خانواده معروف است و در رابطه با خانواده امیرالمؤمنین علیهالسلام نازل شده است، گفت: خداوند در این سوره ۵ ویژگی خانواده امیرالمؤمنین علیهالسلام از جمله وفای به نذر، ترس از معاد، انفاق در راه خدا، اخلاص در عمل و خدا ترسی را بیان کرده است که باید برای خانواده های ما نیز الگو باشد.
#سبک_زندگی
#فاطمیه
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرکسی نوکر دربار تو شد
آقا شد❤️
#امام_حسین
🤍@Mohebbeh110
➖ چگونه پیامبر بر فرزندان آدم برتری یافت؟
🛑مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ وُلْدَ آدَمَ قَالَ: إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَقَرَّ بِرَبِّي إِنَّ اَللَّهَ أَخَذَ «مِيثٰاقَ اَلنَّبِيِّينَ» «وَ أَشْهَدَهُمْ عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قٰالُوا بَلىٰ» فَكُنْتُ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ .
🔰امام صادق (علیه السلام): از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پرسیدند: «با چه چیزی بر فرزندان آدم برتری یافتی؟» ایشان فرمودند: «من نخستین کسی بودم که به پروردگارم اقرار کردم. خداوند از پیامبران پیمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت [و فرمود:] "آیا من پروردگار شما نیستم؟" آنان گفتند: "آری." پس من اولین کسی بودم که پاسخ دادم.»
📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۱۱
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشکی ترین پرچم برای فاطمیه است.. 🖤
🎙حاج مهدی رسولی
#فاطمیه
🤍@Mohebbeh110
➖آیا دعای یک مورچه میتواند رحمت الهی را جاری سازد؟
🛑 حَنَانٌ عَنْ أَبِي اَلْخَطَّابِ عَنْ عَبْدٍ صَالِحٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلنَّاسَ أَصَابَهُمْ قَحْطٌ شَدِيدٌ عَلَى عَهْدِ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَشَكَوْا ذَلِكَ إِلَيْهِ وَ طَلَبُوا إِلَيْهِ أَنْ يَسْتَسْقِيَ لَهُمْ قَالَ فَقَالَ لَهُمْ إِذَا صَلَّيْتُ اَلْغَدَاةَ مَضَيْتُ فَلَمَّا صَلَّى اَلْغَدَاةَ مَضَى وَ مَضَوْا فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِي بَعْضِ اَلطَّرِيقِ إِذَا هُوَ بِنَمْلَةٍ رَافِعَةٍ يَدَهَا إِلَى اَلسَّمَاءِ وَاضِعَةٍ قَدَمَيْهَا إِلَى اَلْأَرْضِ وَ هِيَ تَقُولُ اَللَّهُمَّ إِنَّا خَلْقٌ مِنْ خَلْقِكَ وَ لاَ غِنَى بِنَا عَنْ رِزْقِكَ فَلاَ تُهْلِكْنَا بِذُنُوبِ بَنِي آدَمَ قَالَ فَقَالَ سُلَيْمَانُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِرْجِعُوا فَقَدْ سُقِيتُمْ بِغَيْرِكُمْ قَالَ فَسُقُوا فِي ذَلِكَ اَلْعَامِ مَا لَمْ يُسْقَوْا مِثْلَهُ قَطُّ.
🔰 این حدیث از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
در زمان حضرت سلیمان (علیهالسلام) قحطی شدیدی رخ داد. مردم به او شکایت کردند و از او خواستند که دعا کند تا باران ببارد. حضرت فرمود: «فردا بعد از نماز صبح راهی میشویم.» پس از نماز صبح به همراه مردم به راه افتاد. در مسیر، مورچهای را دید که پاهایش را بر زمین گذاشته و دستانش را به آسمان بلند کرده است و میگوید: «خدایا! ما مخلوقی از مخلوقات تو هستیم و بینیاز از رزق تو نیستیم. ما را بهخاطر گناهان فرزندان آدم نابود نکن.» حضرت سلیمان (علیهالسلام) به مردم فرمود: «برگردید، باران به خاطر دیگری (این مورچه) برایتان نازل (خواهد) شد.» سپس در آن سال به حدی باران بارید که بیسابقه بود.
📚 الکافی، ج 8، ص 246
🤍@Mohebbeh110
محب
➖آیا دعای یک مورچه میتواند رحمت الهی را جاری سازد؟ 🛑 حَنَانٌ عَنْ أَبِي اَلْخَطَّابِ عَنْ عَبْدٍ ص
شرح
از این حدیث استفاده می شود که حیوانات توانایی درک و شعور دارند، خدای خود را میشناسند و در نیازهایشان به او دعا میکنند. قرآن نیز به این موضوع اشاره کرده است. این بدان معنا نیست که آنها مانند انسانها و جنها مکلف به وظایف هستند، اما ممکن است به برخی وظایف مکلف باشند و در صورت ترک آنها مجازات شوند.
📚بر گرفته از مرآة العقول، ج ۲۶، ص ۲۱۵
🤍@Mohebbeh110
جنايات اسرائيل در لبنان و وعده الهی به خاموشی آتش ظالمان
«ذات اقدس الهی يك وعده زنده برای ابد داد فرمود: ﴿كُلَّما أَوْقَدُوا نارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾ ـ اين درباره خصوص اسرائيلی هاست. در قرآن كريم ـ فرمود هر وقت اين یهود خائن[اسرائیل] آتشی روشن كرد خدا شخصاً خاموش كرد...
اسرائيل اگر در برابر مردم مظلوم لبنان جنگنده دارد، در برابر خدا چه دارد؟! فرمود خدا اين آتش را خاموش كرد.
جهانی عليه ايران هشت سال آتش روشن كردند، ﴿أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾؛ ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾از خدا راستگوتر كيست...
✍آیت الله العظمی جوادی آملی
#وعده_صادق
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجر شهید برای کسی که بیاد مرگ است... ❗️
📽حجتالاسلام رفیعی
🤍@Mohebbeh110
➖ تفاوت مردم در رساندن برکت
🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ خَلَفِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي عُبَيْدٍ اَلْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ عِبَاداً مَيَامِينَ مَيَاسِيرَ يَعِيشُونَ وَ يَعِيشُ اَلنَّاسُ فِي أَكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَةِ اَلْقَطْرِ وَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاَعِينُ مَنَاكِيرُ لاَ يَعِيشُونَ وَ لاَ يَعِيشُ اَلنَّاسُ فِي أَكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَةِ اَلْجَرَادِ لاَ يَقَعُونَ عَلَى شَيْءٍ إِلاَّ أَتَوْا عَلَيْهِ .
🔰 امام باقر علیه السلام: خداوند متعال بندگانی دارد که خوشبخت و موفق هستند، آنها زندگی میکنند و مردم در کنار آنها زندگی میکنند و آنها در میان بندگان خدا مانند باران هستند. و خداوند عز و جل بندگانی دارد که نفرین شده و بدبخت هستند، آنها زندگی نمیکنند و مردم در کنار آنها زندگی نمیکنند و آنها در میان بندگان خدا مانند ملخ هستند که بر چیزی نمینشینند مگر اینکه آن را نابود میکنند.
📚 منبع: الکافی، جلد ۲، صفحه ۴۵۶.
🤍@Mohebbeh110
محب
➖ تفاوت مردم در رساندن برکت 🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُوسَى بْنِ ج
شرح
مردم در خوشبختی و موفقیت، برکت و نفع رساندن به خلق و ضد آنها متفاوت هستند. برخی از آنها مانند قطرات باران هستند که خداوند به آنها وسعت میدهد و آنها نیز به مردم وسعت میدهند و مردم در سایه حمایت، حفاظت و نفع آنها زندگی میکنند. و برخی دیگر برعکس هستند، نفرین شده و دور از رحمت خداوند، که از آنها هیچ نیکی بر نمیآید.
📚مرآة العقول، ج ۲۶، ص ۲۱۶
🤍@Mohebbeh110
آیت الله العظمی جوادی آملی:
استاد، علامه طباطبایی(ره) میفرمود:از زمانی که خود را شناختم، همیشه برای جمع دعا کردم و هرچه برای خود خواستم، برای دیگران هم درخواست کردم، چون فيض الهی پایان ناپذیر است و هر چه ببخشد،از خزانه او چیزی کم نمیشود و برای دیگران خواستن، دریچه ای به سوی استجابت دعا برای خود است.
📖تسنیم ج۳۹ ص۵۱
🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقامه نماز به امامت
آیتالله العظمی امام خامنهای
در مسجد الاقصی 🌱
#رهبرانه
#وعده_صادق
🤍@Mohebbeh110
➖ ایمان، تقوا و یقین چه جایگاهی نسبت به یکدیگر دارند؟
🛑 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْإِيمَانُ فَوْقَ اَلْإِسْلاَمِ بِدَرَجَةٍ وَ اَلتَّقْوَى فَوْقَ اَلْإِيمَانِ بِدَرَجَةٍ وَ اَلْيَقِينُ فَوْقَ اَلتَّقْوَى بِدَرَجَةٍ وَ لَمْ يُقْسَمْ بَيْنَ اَلْعِبَادِ شَيْءٌ أَقَلُّ مِنَ اَلْيَقِينِ.
🔰 امام رضا علیهالسلام فرمودند: ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است، و یقین یک درجه بالاتر از تقواست، و در میان بندگان چیزی کمتر از یقین تقسیم نشده است(یعنی مردم عموما از یقین بهره کمی برده اند و آن را ندارند).
📚 الکافی، ج ۲، ص ۵۱
🤍@Mohebbeh110
محب
➖ ایمان، تقوا و یقین چه جایگاهی نسبت به یکدیگر دارند؟ 🛑 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ م
شرح
علم و عبادت دو گوهر ارزشمند هستند که هدف اصلی از آفرینش جهان، نزول کتابهای آسمانی و ارسال پیامبران بوده است. علم، نوری است که خداوند به دلهای آماده میبخشد و باعث حیات قلب و افزایش ایمان میشود. عبادت خالص نیز زمینهساز افزایش نور، معرفت و یقین است.
ایمان مراتب مختلفی دارد:
1. ایمان همراه با شک و شبهه (مرتبه پایین): ممکن است با شرک همراه باشد.
2. ایمان بدون شک و با یقین متوسط: تصدیق کامل به خدا و اصول دین.
3. ایمان با شهود و محبت کامل (مرتبه عالی): شوق شدید به خدا و شناخت همهجانبه.
مراتب یقین نیز شامل:
علمالیقین: شناخت نظری.
عینالیقین: مشاهده مستقیم.
حقالیقین: تجربه عمیق و کامل.
علمالیقین مانند دانستن از نور آتش است، عینالیقین دیدن آتش و حقالیقین تجربه سوختن در آتش.
هدف از علم و عبادت، رسیدن به یقین و قرب الهی است. ایمان و یقین نیز به تدریج و با تلاش و صفای قلب افزایش مییابد.
📚برگرفته از مرآة العقول، ج ۷ ، ص ۳۲۸
🤍@Mohebbeh110