eitaa logo
محب
7.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
6 فایل
بسم‌رب‌المهدی ♥️ جذاب ترین 👌😍 📜احادیث ائمه اطهار ✍️متون ادبی برگرفته از روایات 🖼️ عکس نوشته و... مطالبی با محوریت مذهبی_سیاسی_اجتماعی 👤ارتباط با ادمین: @j_moheb تبلیغات :https://eitaa.com/mohebbeh110_tab
مشاهده در ایتا
دانلود
فقط «عشقِ خدا» چاره دردهاست.❤️ ✍ آیة الله سید محمد صادق حسینی طهرانی 🤍@Mohebbeh110
➖ پیامبر اسلام در روز فتح مکه چه فرمودند؟ 🛑 حَنَانٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: صَعِدَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْمِنْبَرَ يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ أَذْهَبَ عَنْكُمْ نَخْوَةَ اَلْجَاهِلِيَّةِ وَ تَفَاخُرَهَا بِآبَائِهَا أَلاَ إِنَّكُمْ مِنْ آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ آدَمُ مِنْ طِينٍ أَلاَ إِنَّ خَيْرَ عِبَادِ اَللَّهِ عَبْدٌ اِتَّقَاهُ إِنَّ اَلْعَرَبِيَّةَ لَيْسَتْ بِأَبٍ وَالِدٍ وَ لَكِنَّهَا لِسَانٌ نَاطِقٌ فَمَنْ قَصُرَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُبْلِغْهُ حَسَبُهُ أَلاَ إِنَّ كُلَّ دَمٍ كَانَ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ أَوْ إِحْنَةٍ وَ اَلْإِحْنَةُ اَلشَّحْنَاءُ فَهِيَ تَحْتَ قَدَمِي هَذِهِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ. 🔰 امام باقر (علیه‌السلام): در روز فتح مکه، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر منبر رفت و فرمود: ای مردم! خداوند نخوت و تکبر جاهلی و فخر کردن به پدران را از میان شما برداشته است. بدانید که همه شما از آدم (علیه‌السلام) هستید و آدم از خاک و گل آفریده شده است. آگاه باشید که بهترین بندگان خدا کسی است که از او پروا کند (تقوا پیشه کند). بدانید که عرب بودن، تنها به تولد از پدر عرب نیست؛ بلکه به زبان گویا و حق‌گو بودن است (مانند اقرار به شهادتین و گفتار درست). پس هرکس که در عمل کوتاهی کند، حسب و نسب او را به جایی نمی‌رساند. بدانید که هر خون‌خواهی دوران جاهلیت و هر کینه و دشمنی که وجود داشته است، تا روز قیامت زیر پای من قرار دارد (و از میان برداشته شده است). 📚 الکافی، جلد ۸، صفحه ۲۴۶ 🤍@Mohebbeh110
محب
➖ پیامبر اسلام در روز فتح مکه چه فرمودند؟ 🛑 حَنَانٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسّ
شرح قوله صلى الله عليه و آله: "قد أذهب عنكم" یعنی خداوند این نخوت و تکبر را از میان شما برچید و شما را به ترک آن فرمان داد. قوله صلى الله عليه و آله: "و آدم من طين" آدم از خاک آفریده شده است و کسی که اصلش از خاک است، شایسته است که متواضع و فروتن باشد. قوله صلى الله عليه و آله: "ليست باب والد" یعنی عربیت که به آن فخر می‌کنند، امری وابسته به نسب و تولد از پدر عرب نیست؛ بلکه به زبانی است که به شهادتین و دین حق ناطق باشد. بنابراین، عرب کسی است که بر دین راستین باشد، حتی اگر از عجم باشد، همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد. قوله صلى الله عليه و آله: "لم يبلغ حسبه" یعنی حسب و نسب او را به کمال نمی‌رساند. در برخی نسخه‌ها آمده است: "لم يبلغه حسبه" که به نظر واضح‌تر است و معنای هر دو یکی است. قوله صلى الله عليه و آله: "أو احنة" فیروزآبادی گفته است: الإحنة (به کسر اول) به معنای کینه و خشم است. قوله صلى الله عليه و آله: "تحت قدمي هذه" جزری می‌گوید: وقتی بخواهند چیزی را باطل کنند، می‌گویند آن را زیر پایم گذاشتم. از این رو، پیامبر فرمود: "آگاه باشید که هر خون‌خواهی و افتخاری از دوران جاهلیت، زیر پای من است." یعنی هدف پیامبر (ص) از این جمله، نابودی و محو آثار جاهلیت، و خوار کردن و از بین بردن رسوم آن دوران بود. توضیح بیشتر: احتمال دارد که منظور از این سخن، باطل کردن احکام قتل‌های دوران جاهلیت پس از اسلام آوردن آن افراد باشد، که این حکم مختص صدر اسلام بود. همچنین ممکن است این حکم عام باشد یا منظور، از بین بردن خون‌خواهی‌ها و کینه‌های بین قبایل باشد؛ چراکه در جاهلیت، برای یک قتل، سال‌ها جنگ می‌کردند و به یک نفر یا گرفتن دیه قانع نبودند و هزاران نفر را می‌کشتند. 📚مرآة العقول، ج۲۶، ص ۲۱۴ 🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه گر هوایت نکنم می میرم 🛑 «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ: مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (ع) وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ؛ 🔰حضرت امام صادق ع می‌فرمایند: کسی که خداوند خیر او را بخواهد، در قلب او محبّت به امام حسین(ع) و علاقه به زیارت ایشان را قرار می دهد. و اگر خداوند بدیِ بنده خود را بخواهد، بغض و کینه امام حسین(ع) و زیارت ایشان را در دل او قرار می دهد.» 📚کامل الزیارات ، ۱۴۲ 🤍@Mohebbeh110
➖ چه کسانی برای حضرت مهدی علیه السلام زمینه ظهور را فراهم میکنند؟ 🛑 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَرْثِ بْنِ جَزْءٍ اَلزُّبَيْدِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَخْرُجُ نَاسٌ مِنَ اَلْمَشْرِقِ فَيُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِيِّ يَعْنِي سُلْطَانَهُ 🔰 رسول خدا (صلی الله علیه و آله): گروهی از مشرق قیام می‌کنند و زمینه را برای مهدی (عج) فراهم می‌سازند، یعنی حکومت او را مهیا می‌کنند. 📚 کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۲، ص ۴۷۷ ➖ آیا میتوان فهمید افرادی که تعبیر به مردمی از مشرق شده اند چه کسانی هستند؟ به این روایت توجه کنید... 🛑 فيه: عن عليّ بن عيسى، عن أيّوب بن يحيى الجندل، عن أبي الحسن الأوّل عليه السّلام قال: رجل من أهل قم يدعو الناس إلى الحقّ، يجتمع معه قوم كزبر الحديد، لا تزلّهم الرياح العواصف، و لا يملّون من الحرب، و لا يجبنون، و على اللّه يتوكّلون، و العاقبة للمتّقين. 🔰 امام موسی کاظم (علیه‌السلام): مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند. گروهی مانند پاره‌های آهنین همراه او خواهند بود که طوفان‌های سخت آنان را از جای خود تکان نمی‌دهد، از جنگ خسته نمی‌شوند، هرگز ترسو نیستند و بر خدا توکل می‌کنند. سرانجام نیک از آنِ پرهیزکاران است. 📚 کتاب بحارالأنوار، جلد 60، صفحه 216 🤍@Mohebbeh110
وقتی خواست خدا به آزمایش و بلیات باشد... ❗️ ✍ آیة الله سید محمد صادق حسینی طهرانی 🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر شما آماده باشید ملائکه‌ی الهی هم به کمک شما می‌آیند✨ 🤍@Mohebbeh110
رابطه کمک کردن به برادر مومن و ولایت و یاری الهی چیست؟ 🛑 أَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنْ قَصَدَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ إِخْوَانِهِ مُسْتَجِيراً بِهِ فِي بَعْضِ أَحْوَالِهِ فَلَمْ يُجِرْهُ بَعْدَ أَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ فَقَدْ قَطَعَ وَلاَيَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰 امام کاظم علیه السلام: "هرگاه مردی از برادرانش برای پناه‌جویی در برخی امور به سوی او بیاید و او پس از آنکه قدرت بر کمک دارد، او را یاری نکند، در حقیقت ولایت خداوند متعال را قطع کرده است." 📚 الکافی، جلد 2، صفحه ۳۶۶ 🤍@Mohebbeh110
محب
➖ رابطه کمک کردن به برادر مومن و ولایت و یاری الهی چیست؟ 🛑 أَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّ
شرح مستجیر (پناه‌جو) کسی است که برای دفع ظلم یا رفع حاجت ضروری به دیگران پناه می‌برد. اگر کسی پس از توانایی، پناه‌دهی به او را انجام ندهد، در حقیقت ولایت خداوند را قطع کرده است؛ به این معنا که محبت خداوند به او، یا محبت او به خدا، یا یاری خداوند از او و یا یاری او برای خدا قطع شده است. این عبارت به نوعی اشاره به از دست دادن ایمان است، زیرا خداوند ولی و حامی مؤمنان است. در نتیجه، چنین شخصی از هدایت‌های خاص الهی بی‌بهره خواهد بود، در امورش تحت ولایت خداوند قرار نخواهد گرفت، و از یاری و نصرت الهی نیز محروم خواهد ماند. 📚مرآة العقول، ج۱۱، ص ۵۰ 🤍@Mohebbeh110
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: طوفان اقصیٰ خاموش‌شدنی نیست و رژیم غاصب صهیونی، رفتنی است. 🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلم کسی را میخواهد تا بگوید: کمتر از سه ماه دیگر، پایان اسرائیل را اعلام میکنم!💔 🤍@Mohebbeh110
- جوری زندگی کنید که، شهادت به دنبال تان باشد . - شهید بروجردی .
هزار نام خدا را شنیده ایم، اما... ❤️ 🤍@Mohebbeh110
➖ چگونه از عمر باقی‌مانده خود بهره ببریم؟ 🛑 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: كَتَبَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى بَعْضِ أَصْحَابِهِ يَعِظُهُ فَتَدَارَكْ مَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِكَ وَ لاَ تَقُلْ غَداً أَوْ بَعْدَ غَدٍ فَإِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ بِإِقَامَتِهِمْ عَلَى اَلْأَمَانِيِّ وَ اَلتَّسْوِيفِ حَتَّى أَتَاهُمْ أَمْرُ اَللَّهِ بَغْتَةً وَ هُمْ غَافِلُونَ فَنُقِلُوا عَلَى أَعْوَادِهِمْ إِلَى قُبُورِهِمُ اَلْمُظْلِمَةِ اَلضَّيِّقَةِ وَ قَدْ أَسْلَمَهُمُ اَلْأَوْلاَدُ وَ اَلْأَهْلُونَ فَانْقَطِعْ إِلَى اَللَّهِ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ مِنْ رَفْضِ اَلدُّنْيَا وَ عَزْمٍ لَيْسَ فِيهِ اِنْكِسَارٌ وَ لاَ اِنْخِزَالٌ أَعَانَنَا اَللَّهُ وَ إِيَّاكَ عَلَى طَاعَتِهِ وَ وَفَّقَنَا اَللَّهُ وَ إِيَّاكَ لِمَرْضَاتِهِ. 🔰 امام صادق (علیه‌السلام): امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به یکی از یارانش نوشت: آنچه از عمرت باقی مانده را دریاب و نگو فردا یا پس‌فردا، زیرا کسانی که پیش از تو بودند به خاطر تأخیر انداختن کارها و غرق شدن در آرزوها هلاک شدند، تا اینکه فرمان خدا ناگهان به سراغشان آمد و در حالی که غافل بودند، گرفتار شدند. آنان به قبرهای تاریک و تنگشان برده شدند و خانواده و فرزندانشان آنان را رها کردند. پس با قلبی بازگشته به خدا و عزم و اراده‌ای استوار، از دنیا دل برکن. خدا ما و تو را در طاعتش یاری دهد و ما و تو را برای رضایتش موفق بدارد. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۲۳۶ 🤍@Mohebbeh110
➖ چگونه ممکن است برداشت نادرست از آیات قرآن موجب گمراهی شود؟ 🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانٍ اَلْأَحْمَرِ عَنْ زِيَادِ بْنِ أَبِي رَجَاءٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا عَلِمْتُمْ فَقُولُوا وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَقُولُوا اَللَّهُ أَعْلَمُ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيَنْتَزِعُ اَلْآيَةَ مِنَ اَلْقُرْآنِ يَخِرُّ فِيهَا أَبْعَدَ مَا بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ. 🔰 امام ابو جعفر علیه‌السلام فرمودند: «آنچه را می‌دانید بگویید و آنچه را نمی‌دانید بگویید الله أعلم (الله داناتر است). همانا مردی ممکن است آیه‌ای از قرآن را برداشت کند (تا آن را مطابق خواسته خود تفسیر کرده و دلیل باطل خود قرار دهد) و در این صورت به فاصله‌ای بسیار دورتر از آنچه که معنای حقیقی آیه است، سقوط کند.» 📚 الکافی، جلد 1، صفحه 279 🤍@Mohebbeh110
محب
➖ چگونه ممکن است برداشت نادرست از آیات قرآن موجب گمراهی شود؟ 🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْم
شرح فرمودند علیه‌السلام «ما علمتم»: خطاب به علمای شیعه است که در بسیاری از مسائل آگاهی دارند. «إن الرجل»: توضیحی برای جمله قبلی. «لينزع الآية»: یعنی فرد آیه‌ای را استخراج می‌کند تا به نفع خود تفسیر کند. «يخر»: یا حال از ضمیر «ينزع»، یا خبری بعد از خبر دیگر؛ بدین معنا که فرد از رحمت خداوند دور می‌شود یا آسیب زیادی می‌بیند، مانند کسی که از آسمان به زمین می‌افتد. برخی گفته‌اند که او در تفسیر آیه دچار اشتباه می‌شود و از معنای صحیح آن بسیار دور می‌افتد. 📚مرآة العقول، ج۱، ص ۱۳۷ 🤍@Mohebbeh110
➖ چرا پیامبر (ص) هیچ‌گاه در حالت تکیه دادن غذا نمی‌خوردند؟ 🛑 اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا أَكَلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُتَّكِئاً مُنْذُ بَعَثَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى أَنْ قَبَضَهُ وَ كَانَ يَأْكُلُ إِكْلَةَ اَلْعَبْدِ وَ يَجْلِسُ جِلْسَةَ اَلْعَبْدِ قُلْتُ وَ لِمَ ذَلِكَ قَالَ تَوَاضُعاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله، از زمانی که خداوند او را برانگیخت تا لحظه وفات، هیچ‌گاه در حال تکیه دادن غذا نخورد. او همچون بردگان غذا می‌خورد و همانند آنان می‌نشست.» زید بن شحام(ناقل حدیث) پرسید: «چرا ایشان چنین می‌کردند؟» امام فرمودند: «به خاطر تواضع و فروتنی در برابر خداوند متعال.» 📚 الکافی، ج ۶، ص ۲۷۰ 🤍@Mohebbeh110
و حق مع علی علیه‌السلام 🤍@Mohebbeh110
امام علی علیه السلام : و درود خدا بر او، فرمود: ناسپاسى مردم تو را از كار نيكو باز ندارد، زيرا هستند كسانى، بى آن كه از تو سودى برند تو را مى‌ستايند. 📖نهج البلاغه حکمت ۲۰۴ 🤍@Mohebbeh110
➖ ویژگی‌های مؤمن چگونه است؟ 🛑مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ دَاهِرٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ يَحْيَى عَنْ قُثَمَ أَبِي قَتَادَةَ اَلْحَرَّانِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَامَ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ وَ كَانَ عَابِداً نَاسِكاً مُجْتَهِداً إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَخْطُبُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ صِفْ لَنَا صِفَةَ اَلْمُؤْمِنِ كَأَنَّنَا نَنْظُرُ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا هَمَّامُ اَلْمُؤْمِنُ هُوَ اَلْكَيِّسُ اَلْفَطِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً،زَاجِرٌ عَنْ كُلِّ .... 🔰 امام صادق علیه‌السلام: مردی به نام همام، که عابد و زاهد و بسیار تلاش‌گر بود، نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمد در حالی که ایشان خطبه می‌خواندند. همام گفت: ای امیرالمؤمنین، برای ما ویژگی‌های مؤمن را توصیف کن، گویی که او را می‌بینیم. حضرت فرمودند: ای همام، مؤمن فردی هوشمند و زیرک است. شادی‌اش بر چهره‌اش نمایان است و اندوهش در دل او جای دارد. او گشاده‌سینه‌ترین انسان‌ها و فروتن‌ترین نفس‌هاست، از هر چه نابود شود گریزان است. 📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۲۲۶ 🤍@Mohebbeh110
محب
➖ ویژگی‌های مؤمن چگونه است؟ 🛑مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَبْدِ ا
گویا تفاوت بین این دو کلمه هوشمند (الکَیِّس) و زیرک( الفَطِن) در این است که هوشمند( الکَیِّس) خصلتی ذاتی است، در حالی که زیرک( الفَطِن) از طریق تجربه‌ها به دست می‌آید. یا اینکه هوشمند (الکَیِّس) به امور کلی اشاره دارد و زیرک( الفَطِن) به امور جزئی مرتبط است. همچنین احتمال دارد که این جمله صرفاً برای تأکید آمده باشد. «أوسع شيء صدراً» کنایه از فراوانی علم یا وفور بردباری است. «أذلّ شيء نفساً» به این معناست که انسان خود را برتر نمی‌بیند، به دنبال مقام و بزرگی نیست، برای مردم تواضع می‌کند و خود را از همه پست‌تر می‌داند. همچنین گفته شده است که نفس اماره او در برابر روح مقدسش ذلیل شده و مخالفت با نفس شعار او گشته است. بر اساس معنای اول، «ذل» به معنای نرمش و تسلیم‌پذیری است. اما بر اساس معنای دوم، «ذُل» با ضمه (به معنای خواری و پستی) تعبیر شده است. عبارت «زاجر» (بازدارنده) اشاره دارد به این‌که شخص نفس خود یا دیگران، یا هر دو را از هرگونه امور دنیوی که در معرض فنا قرار دارد، باز می‌دارد. 📚مرآة العقول، ج9،ص 224 🤍@Mohebbeh110