إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج1.pdf
8.18M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد اول کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج2.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد دوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج3.pdf
7.93M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد سوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج4.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد چهارم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
آقای دکتر الویری.mp3
9.26M
مربوط به یادداشت بالا
پرونده شنیداری سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی
@MohsenAlviri
... وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ... (انفال، ۱۰)
🇵🇸 خداوندا ! مجاهدان حماسهساز غزه را یاری کن و پیروز بگردان.
🔹 سخنرانی در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام
صبح روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در نمازخانه دانشگاه باقر العلوم علیه السلام که این هفته به یاد پدر همکار خدوم و وَقور و محترم جناب آقای مجید نقدی برگزار شده بود، بحثی کوتاه در باره مرگباوری و یادکرد مرگ در متون و منابع دوره اسلامی مطرح شد.
نوع نگاه به مرگ مَجلای یکی از بنیادیترین تفاوتهای تمدن غربی و تمدنهای شرقی به ویژه تمدن اسلامی است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بخشهایی از خطبه ۲۰۳ نهج البلاغه میفرماید:
أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ؛ ... ، وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ، فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ. إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟
ای مردم، زیست اینجهانی خانه گذراست و زیست جاودانه خانه ماندن ماندگار ... دلهای خود را این دنیا بیرون ببرید پیش از آن که بدنهای شما از آن بیرون رود، در این دنیا آزمون میشوید و (بدانید که) برای چیزی جز آن آفریده شدهاید. آدمی وقتی از دنیا میرود مردم میپرسند از خود چه چیز گذاشت و فرشتگان میپرسند چه چیز چه چیز فرستاده است؟
این پرسش بدرقهکنندگان انسان در دنیا به هنگام کوچ به آخرت و آن پرسش استقبالکنندگان از انسان در آغاز پا نهادن به سرای جاودان، دو پرسش بسیار مهم است که توجه به آن و اندیشیدن به پاسخ آن میتواند همه ابعاد زندگی ما را دگرگون کند. مسأله مرگ و توصیه به مرگباوری و زنده نگاه داشتن یاد مرگ ویژه متون دینی نیست و اندیشمندان دیگر تمدنها و سرزمینها هم به آن اشاره کردهاند.
احمد بن محمد مسکویه رازی (۴۲۱ ق.) مؤلف کتاب تاریخی پرآوازه "تجارب الامم" و نیز کتاب اخلاقی "تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق" کتابی دارد به نام "جاویدان خرد" که در آن سخنان برگزیده و حکمتهایی از ایران باستان و هند و روم و عربها گرد آورده است. این کتاب را که به زبان عربی است، عبدالرحمن بدوی تصحیح و دانشگاه تهران آن را در سال ۱۳۵۸ منتشر کرده است و ظاهرا نام الحکمة الخالده را هم بدوی به ابتکار خود بر کتاب نهاده که البته ابتکاری ناستودنی است.
مسکویه رازی در این کتاب حدود شانزده عبارت حکیمانه در باره مرگ آورده است، که یکی از آنها این جمله به نقل از یکی از حکیمان ایران دوره پیش از اسلام است:
و على العاقل أن يذكر الموت فى كل يوم و ليلة مرارا؛ يباشر القلب و يقدع الطماح، فان فى كثرة ذكر الموت عصمة من الأشر و أمانا من الهلع. (ص ۷۰)
و بر خردمند است که شبانروز بارها به یاد مرگ افتد، یاد مرگ با دل آمیخته و همراه میشود و آن را از فزونخواهی باز میدارد، همانا در زیاد یاد کردن مرگ جلوگیری از شادیهای دروغین گذرا و پناهی در برابر آزمندی هست
شاید برای دانشگاهیان خوشآیند باشد که بدانند مسکویه در باره ادب دانشورزی نیز در بخش حکمتهای عرب به نقل از یکی از پادشاهان اهل ادب (ألفاظ لبعض الملوك الأدباء) چنین آورده است:
و قالوا: تعلم قول: «لا أدرى!»- فانك إن قلت: «لا أدرى» علموك حتى تدرى؛ و إن قلت: «إنى أدرى» سألوك حتى لا تدرى. و ما أحد من أصحاب رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم قال: «اسألونى!» إلا على بن أبى طالب عليه السلام. (ص ۱۲۵)
و گفتهاند: گفتنِ "نمیدانم" را فرابگیر، زیرا وقتی میگویی: "نمیدانم" به تو آن قدر میآموزند تا فرا بگیری، و اگر بگویی: "میدانم"، آن اندازه از تو میپرسند که دیگر پاسخ آن را ندانی، و هیچ یک از یاران پیامبر ـ که درود بر او (و خاندانش) باد ـ نبود که بگوید از من بپرسید جز علی بن ابیطالب ـ که بر او درود باد.
جنایتهای بیسابقه صهیونیستها در غزه چهره ناپاک آنها را بیش از پیش رسوا ساخته است، ولی در کربلا هم جنایاتی به صورت همزمان و در یک بازه زمانی کوتاه صورت گرفت در تاریخ مانند ندارد، به گفته ابوریحان بیرونی در کتاب الآثار الباقيه عن القرون الخاليه، (ص ۴۲۰)
و فعل به و بهم، ما لم يفعل فى جميع الامم بأشرار الخلق، من القتل بالعطش و السيف و الإحراق بالنّار، و صلب الرؤوس، و إجراء الخيول على الاجساد المؤرّبة و هتك الستر بسبى النساء و الاطفال، و حملهم مشهرين على الجمال.
۱۹ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
🇵🇸 ... اَللَّهُمَّ افْلُلْ بِذلِکَ عَدُوَّهُمْ، وَاقْلِمْ عَنْهُمْ اَظْفارَهُمْ، وَ فَرِّقْ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ اَسْلِحَتِهِمْ ... (بخشی از دعای امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان جهان اسلام)
بارپروردگارا (به سبب دهشهایت به مرزبانان اسلام) دشمنانشان را ناتوان کن، و چنگالهایشان را بِبُر، و بین آنها و جنگافزارشان جدایی بیانداز ...
🔸 انتشار مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخصهای آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب"
کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" به کوشش آقایان دکتر محمدرضا بهمنی خدنگ و دکتر محمد مولایی آرانی در ۴۲۰ صفحه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بهار ۱۴۰۲ چاپ و روانه بازار شد. این کتاب مجموعهای از دوازده مقاله به خامه تمدنپژوهان و یک مقاله به مثابه فراتحلیل این مقالات و نیز مقدمه آقای دکتر حبیبالله بابائی به همراه انواع نمایهها است.
یکی از مقالههای این مجموعه، مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخصهای آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب" است که از صفحه ۱۱۹ تا صفحه ۱۴۰ کتاب را به خود ویژه ساخته است. در این مقاله پانزده شاخص برای رویکرد تمدنی برشمرده شده و سپس بیانیه گام دوم از نظر میزان برخورداری از این شاخصها مورد بررسی قرار گرفته است.
۲۱ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر روی جلد کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل"
@MohsenAlviri
مقدمه و فهرست کتاب چیستی رویکرد تمدنی.pdf
680.4K
مربوط به یادداشت بالا
مقدمه و فهرست مطالب کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل"
@MohsenAlviri
مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص_های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
2.04M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخصهای آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب"
@MohsenAlviri
1_7926873103.pdf
850.7K
جدول برنامههای دومین همایش ملی سربداران
@MohsenAlviri
... وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ... (حج، ۴۰)
... و بیگمان و به راستی خداوند هر که او را یاری کند، یاری میکند ...
🇵🇸 پیروزی جبهه مقاومت گوارایشان باد.
🔹 ارائه گزارش علمی دومین همایش ملی سربداران در افتتاحیه همایش
صبح روز پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲، در نشست افتتاحیه "دومین همایش ملی سربداران؛ تشیع در سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری ـ ۲ و ۳ آذر ۱۴۰۲" که در تالار همایشهای بینالمللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری در شهر سبزوار برگزار شد، به عنوان دبیر علمی همایش در گزارشی کوتاه پس از تشکر از دستاندرکاران، مهمترین دستاوردهای مقالات پذیرفته شده در همایش برشمرده شد و سپس با ارائه گزارشی از فرایند فراخوان و دریافت و ارزیابی و پذیرش مقالات، به تنوع دانشگاه و مرکز آموزش عالی محل خدمت نویسندگان مقالات و دلالت آمایشی آن اشاره شد.
در بخشی دیگر از این گزارش کوتاه، محور اصلی نشستهای سهگانه این همایش و نشست اختتامیه آن توضیح داده شد. بخشی پایانی گزارش هم به گونهشناسی مقالات در هفت محور و توضیح در باره رونمایی نمادین از یک کتاب به قلم خانم دکتر فرشته کوشکی اختصاص یافت.
متن کامل این گزارش به پیوست در دسترس است.
۶ آذر ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
متن گزارش ارائه شده در افتتاحیه.docx
33.7K
مربوط به یادداشت بالا
گزارش ارائه شده در نشست افتتاحیه دومین همایش ملی سربداران در قالب وُرد
@MohsenAlviri
متن گزارش ارائه شده در افتتاحیه.pdf
112.2K
مربوط به یادداشت بالا
گزارش ارائه شده در نشست افتتاحیه دومین همایش ملی سربداران در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره یک ـ نمایی از نشست افتتاحیه دومین همایش ملی سربداران
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره دو ـ رونمایی از کتاب خانم دکتر کوشکی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره سه ـ تصویری دیگر از رونمایی از کتاب خانم دکتر کوشکی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره چهار ـ در محوطه بیرونی تالار همایشها ـ به ترتیب از چپ به راست: سرکار خانم دکتر کوشکی، آقای دکتر فیاض انوش، بنده، آقای دکتر کریمی، آقای دکتر دانشیار، آقای دکتر علوی
@MohsenAlviri
🔸 ارائه جمعبندی مقالات علمی دومین همایش ملی سربداران در نشست اختتامیه
صبح روز جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲، در نشست اختتامیه دومین همایش ملی سربداران در دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار، بر پایه پانزده مقاله و چهار دیدگاه ارائه شده در نشستهای تخصصی این همایش، دستاوردهای آن در دو ساحت علمی و فرهنگی ارائه شد.
در ساحت نظری و علمی و پژوهشی، این محورها مورد تأکید قرار گرفت:
• ضرورت بازخوانی منابع و تقویت مطالعات درجه دوم در عرصه سربدارانپژوهی
• شناسایی، گردآوری، تدوین و انتشار منابع اصلی و جدید مربوط به سربداران
• تقویت و گسترش مطالعات و اقدامات مربوط به میراث فرهنگی مادی و باستانشناختی سربداران
• کمک به گسترش تکنگاریها در باره سربداران
در ساحت فرهنگی و اجتماعی نیز به این محورها اشاره شد:
• تأسیس انجمن فرهنگی سربداران
• رواج فرهنگ مطالعه در باره سربداران
• معرفی پدیدآورندگان آثار برتر دهههای اخیر در باره سربداران
• برگزاری دورههای متنخوانی مرتبط با سربداران
• برگزاری نشستهای ادواری نقد آثار مکتوب در باره سربداران
• راهاندازی موزههای سربداران
• تهیه انواع نقشههای مربوط به سربداران
• نصب تابلوهای توضیحی در خیابانهای شهر سبزوار و داورزن
• ساخت و رواج استفاده از انواع نمادهای تبلیغاتی
• ضرب سکههای نمادین سربداری
• اجرای منظم مراسم آیینی
در پایان نیز چهار ملاحظه برای حُسن اجرای این پیشنهادها مطرح شد.
متن جمعبندی ارائه شده به پیوست در دسترس است.
۱۷ آذر ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
جمعبندی دومین همایش ملی سربداران.docx
22.7K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جمعبندی علمی دومین همایش ملی سربداران در قالب وُرد
@MohsenAlviri
جمعبندی دومین همایش ملی سربداران.pdf
144.1K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جمعبندی علمی دومین همایش ملی سربداران در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
#سومین هفته از سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی "ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه" به همت میز اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علیمه قم و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع) و دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می شود.
موضوع نشست: هم اندیشی علمی بازخوانی ایده دانشگاه اسلامی
سخنرانان:
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری، هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔸دکتر محمود حکمت نیا هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
زمان: دوشنبه ۲۰ آذر، ساعت ۱۰ الی ۱۲
مکان: قم،پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)،طبقه سوم، حوزه ریاست، تالار شهید بهشتی
لینک شرکت مجازی در دوره:
https://www.aparat.com/Eshragh_Tv/live
@MohsenAlviri
🔹 ارائه بحث در نشست علمی "بازخوانی ایده دانشگاه اسلامی"
صبح امروز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در سومین هفته از سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی "ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه" به همت میز اسلامیسازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، نشست علمی "بازخوانی ایده دانشگاه اسلامی" با ارائه آقای دکتر محمود حکمتنیا و بنده در تالار شهید بهشتی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام برگزار شد.
نوبت نخست صحبتهای بنده پس از سپاسگزاری برای اهتمام به ترویج فرهنگ نقد و نقدپذیری و تأکید بر الهام از تجربه پیشین تمدنی ما برای نگریستن به این موضوع، به بیان این محورها اختصاص یافت:
• اسلامیسازی علوم و اسلامیسازی دانشگاه دو مقوله در پیوند با یکدیگر هستند که یکی به عرصه نظر توجه دارد و دیگری به عرصه ساختارها
• پس از پیروزی انقلاب چندین تجربه ستادی و سیاستگذارانه برای اسلامیسازی دانشگاه داشتهایم که نخستین آنها تشکیل دفتر
• همکاری حوزه و دانشگاه و آخرین آنها تشکیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی زیر نظر شورای عالی انقلاب اسلامی بود و تا کنون هیچ ارزیابی روشمند و مدونی در باره این تجربیات در دست نیست.
• دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی به دو دسته تقسیم میشوند: دانشگاههایی که از ابتدا با رویکرد اسلامی تأسیس شدهاند مانند دانشگاه امام صادق علیه السلام و مؤسسه امام خمینی ره و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام و دانشگاههایی که مجری سیاستهای ابلاغی بودهاند. در این عرصه نیز سوگمندانه هیچ ارزیابی روشمند تا کنون انجام نشده است و هر اقدامی برای ادامه این مسیر نیازمند این ارزیابی است.
در نوبت دوم صحبت نیز این محورها مطرح شد:
• ضرورت تخصصگرایی و تمرکز صاحبنظران هر یک از شاخههای علمی بر همان شاخه علمی تخصصی خود و پرهیز از شعارهای کلی برای اسلامیسازی علوم انسانی
• هشدار نسبت به تبدیل شعار وحدت حوزه و دانشگاه در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی به هضم و محو دانشگاهها در حوزههای علمیه
• ضرورت اعتنا به افکار عمومی جامعه علمی کشورمان در باره سیاستها و روشهای اسلامیسازی دانشگاهها
• شایسته توجه و ارزشمند بودن تجربیات و آثار فردی پدید آمده در عرصه اسلامیسازی علوم و دانشگاهها بر خلاف تجربیات ساختارها و سازمانها
گزارش کامل صوتی و تصویری این نشست قرار است از سوی برگزارکنندگان در دسترس قرار گیرد.
۲۰ آذر ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری مرکز نشر بین المللی المصطفی به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند.
📚 با عنوان:
«معرفی و نقد کتاب بهره مندی فقه از تاریخ»
🎙ارائه دهنده:
🔹حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی
🔰دبیرعلمی:
حجت الاسلام والمسلمین اوصیاء
💠ناقدان:
🖋 دکتر صفری فروشانی
🖋حجت الاسلام دکتر محسن الویری
⏪ زمان: سه شنبه ۲۱/آذر/۱۴۰۲
⏱ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰
🕹 مکان: قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی، سالن شهید عارف الحسینی(ره)
🌐 لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
به شرکت کنندگان در این نشست علمی گواهی معتبر اعطا میگردد.
@MohsenAlviri