eitaa logo
محسن الویری
346 دنبال‌کننده
2هزار عکس
12 ویدیو
314 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مربوط به یادداشت بالا تصویری از ارائه سخنرانی مجازی در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" @MohsenAlviri
جایگاه چهارم نوامبر 1979 در مبارزه با امریکا.docx
32.6K
مربوط به یادداشت بالا متن کامل سخنرانی ارائه شده در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" در قالب وُرد @MohsenAlviri
جایگاه چهارم نوامبر 1979 در مبارزه با امریکا.pdf
119.3K
مربوط به یادداشت بالا متن کامل سخنرانی ارائه شده در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ ... (توبه، ۱۴) با آنان بجنگید تا خداوند با دستان شما آن‌ها را عذاب دهد و خوار کند ... 🇵🇸 خداوندا! خواری امریکای جنایت‌کار و دشمنان عهدشکن جبهه مقاومت را شتاب ده! 🔸 ارائه سخنرانی در همایش "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" ـ بخش اول از دو قسمت چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ نشست علمی "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" از سوی گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با همکاری مدرسه تفکر و‌ نوآوری برگزار شد. در این نشست علمی که همه اعضای هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در آن ارائه بحث داشتند، عنوان بحث بنده چنین بود: "نگاهی به پیشینه تاریخی غزه و وضعیت کنونی تمدنی آن" که محور اصلی آن را، معرفی کتاب "اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة" تشکیل می‌داد. این کتاب چهارجلدی تألیف شیخ عثمان مصطفی الطَبّاع الغزّی (۱۳۷۰ ق. / ۱۹۷۰ م.) و به تصحیح عبداللطیف زکی ابوهاشم است که در سال ۱۴۲۰ ق. / ۱۹۹۹ م. از سوی مکتبة الیازجی در غزه منتشر شده است. موضوع هر یک از این چهار جلد بدین قرار است: • جلد اول: تاریخ غزه از دیرباز تا آغاز عهد ممالیک، در آغاز این جلد چند تقریظ و مقدمة طولانی محقق هم آمده است. (جمعا ۴۹۶ صفحه) • جلد دوم: تاریخ غزه از آغاز عهد ممالیک تا پایان عصر عثمانی و آغاز قیمومیت انگلستان (۵۰۰ صفحه) • جلد سوم: خاندان‌ها و انساب در غزه (۵۴۴ صفحه) • جلد چهارم: مشاهیر غزه (اعم از کسانی که زاده غزه هستند و یا در غزه سکونت کرده و در آن از دنیا رفته‌اند)، دربردارنده ۲۱۴ مدخل (۴۸۰ صفحه) یکی از مقدمه‌های خواندنی این کتاب، مقاله‌ای است به خامه استاد ناهض منیر الریس عضو مجلس قانونگذاری تشکیلات خودگردان فلسطین در باره مؤلف کتاب و محتوای کتاب و شهر غزه که در صفحات ۱۰ تا ۱۸ آمده است. این مقدمه کوتاه که به خوبی و فشردگی هم تاریخ غزه و هم محتوای کتاب را گزارش کرده، برای آگاهی مخاطبان از انگیزة تألیف کتاب یعنی دفاع از هویت تاریخی غزه و جلوگیری از محو آن به دست استعمارگران بسیار سودمند است. استاد الریس در ص ۱۱ پس از اشاره به مشابهت‌های مؤلف این کتاب و مصطفی مراد الدباغ نویسنده کتاب "موسوعه بلادنا فلسطین" می‌نویسد که روزی از الدباغ در باره انگیزه او برای تألیف کتابش پرسیدم، و او پاسخ داد که در دهه سی میلادی و در دوره قیمومیت انگلستان بر فلسطین از زبان یکی از مأموران اداره فرهنگ انگلستان در خان‌یونس شنیدم که می‌گفت شما مردم غزه را چه می‌شود؟ چرا به شرق اردن که بسیار خوش و آب و هواست کوچ نمی‌کنید؟ من پاسخ محکمی به او دادم و او را لال کردم ولی پس از این گفت‌وگو که متوجه شدم آن‌ها نقشه‌هایی در سر دارند، عزم خود را جزم کردم که تاریخ ساکنان و مالکان واقعی این سرزمین را برای تثبیت مردم در زمین کشور خودشان (بغرض تثبیت الناس فوق أرض بلادهم) بنویسم. (ادامه دارد) ۱۳ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
🔸 ارائه سخنرانی در همایش "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" ـ بخش دوم از دو قسمت ... همو نیز در بخشی دیگر از مقدمه در صفحات ۱۲ ـ ۱۳ کتاب، ماجرایی را به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت اسرائیل در سال‌های ۱۹۹۶ ـ ۱۹۹۹ م. (همین مفلوک خبیثی که هم‌اکنون نیز این منصب را دارد) در کتابی به نام "مکان بین الامم" (جایی بین ملت‌ها، نام دیگر این کتاب" اسرائیل و جهان" است) آورده است. نتانیاهو می‌گوید یک سال پس از انتقاضه، پس از آرامش نسبی برای بررسی اوضاع منطقه، بدون همراهان و محافظان و تنها با یک مترجم به اردوگاه جبالیا (که این روزها هم شاهد یکی از وحشتناک‌ترین جنایات صهیونیست‌های خبیث بود) رفتم. پیرمردی فلسطینی را دیدم و از او پرسیدم اهل کجایی؟ گفت اهل مجدل (نام اصلی عربی منطقه‌ای که شهرک صهیونیستی اشکلون را در آن ساخته‌اند)، گفتم فرزندانت اهل کجایند؟ گفت مجدل (گفتم شاید فرزندانش هم سن و سال من هستند و واقعا در مجدل به دنیا آمده باشند)، کنجکاو شدم و پرسیدم نوادگانت اهل کجایند؟ باز هم گفت مجدل. پرسیدم شما میخواهید به مجدل برگردید؟ گفت ان شاء الله صلح برقرار می‌شود و ما به مجدل برمی‌گردیم. گفتم ان شاء الله صلح برقرار می‌شود و شما مجدل را و ما جبالیا را خواهیم دید، خندید و گفت (ان شاء الله صلحی برقرار شود که) ما به مجدل برگردیم و شما به لهستان. به گفته نویسنده این مقدمه شاید نتانیاهو این داستان را از اساس جعل کرده باشد تا از آن بهره‌برداری ضد فلسطینی بکند ولی پاسخ نهایی این پیرمرد همان آرزوی همه فلسطینی‌ها از سال ۱۹۴۸ م. به این سوست که به سرزمین خودشان برگردند. با توجه به آن چه گفته شد، این کتاب یک پژوهش مستند تاریخی محکم و قابل اعتمادی است که اصالت فلسطینینان در این خطه و گزافه‌گویی بوق‌های صهیونیستی برای ادعاهای سرزمینی را به خوبی روشن می‌کند. معرفی و مطالعه و ترجمه بخش‌هایی از این کتاب در شرایط کنونی می‌تواند پاسخ برخی شبهه‌ها را بدهد. در بخش پایانی این صحبت با مروری دوباره بر بخشی از یادداشتی که قبلا با عنوان "و أنی لمشتاق الی أرض غزة ..." در همین کانال (در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۲) منتشر شده بود، به گرانیگاه معارضه تمدنی غرب و شرق بودن رویدادهای اخیر غزه و پیش‌بینی پیروزی آینده جبهه مقاومت اشاره شد، و سپس اهمیت کار علمی و فرهنگی و رسانه‌ای برای جلوگیری از غلبه یافتن روایت اسرائیلی از ماجرای غزه و فلسطین مورد تأکید قرار گرفت. ۱۳ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر مربوط به ارائه بحث در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری دیگر از ارائه بحث در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی @MohsenAlviri
متن یکپارچه سخنرانی پیشینه غزه.docx
22.5K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی در قالب وُرد @MohsenAlviri
متن یکپارچه سخنرانی پیشینه غزه.pdf
123.8K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج1.pdf
8.18M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد اول کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج2.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد دوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج3.pdf
7.93M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد سوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج4.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد چهارم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
آقای دکتر الویری.mp3
9.26M
مربوط به یادداشت بالا پرونده شنیداری سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی @MohsenAlviri
... وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ... (انفال، ۱۰) 🇵🇸 خداوندا ! مجاهدان حماسه‌ساز غزه را یاری کن و پیروز بگردان. 🔹 سخنرانی در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام صبح روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در نمازخانه دانشگاه باقر العلوم علیه السلام که این هفته به یاد پدر همکار خدوم و وَقور و محترم جناب آقای مجید نقدی برگزار شده بود، بحثی کوتاه در باره مرگ‌باوری و یادکرد مرگ در متون و منابع دوره اسلامی مطرح شد. نوع نگاه به مرگ مَجلای یکی از بنیادی‌ترین تفاوت‌های تمدن غربی و تمدن‌های شرقی به ویژه تمدن اسلامی است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بخش‌هایی از خطبه ۲۰۳ نهج البلاغه می‌فرماید: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ؛ ... ، وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ، فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ. إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟ ای مردم، زیست این‌جهانی خانه گذراست و زیست جاودانه خانه ماندن ماندگار ... دل‌های خود را این دنیا بیرون ببرید پیش از آن که بدن‌های شما از آن بیرون رود، در این دنیا آزمون می‌شوید و (بدانید که) برای چیزی جز آن آفریده شده‌اید. آدمی وقتی از دنیا می‌رود مردم می‎‌پرسند از خود چه چیز گذاشت و فرشتگان می‌پرسند چه چیز چه چیز فرستاده است؟ این پرسش بدرقه‌کنندگان انسان در دنیا به هنگام کوچ به آخرت و آن پرسش استقبال‌کنندگان از انسان در آغاز پا نهادن به سرای جاودان، دو پرسش بسیار مهم است که توجه به آن و اندیشیدن به پاسخ آن می‌تواند همه ابعاد زندگی ما را دگرگون کند. مسأله مرگ و توصیه به مرگ‌باوری و زنده نگاه داشتن یاد مرگ ویژه متون دینی نیست و اندیشمندان دیگر تمدن‌ها و سرزمین‌ها هم به آن اشاره کرده‌اند. احمد بن محمد مسکویه رازی (۴۲۱ ق.) مؤلف کتاب تاریخی پرآوازه "تجارب الامم" و نیز کتاب اخلاقی "تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق" کتابی دارد به نام "جاویدان خرد" که در آن سخنان برگزیده و حکمت‌هایی از ایران باستان و هند و روم و عرب‌ها گرد آورده است. این کتاب را که به زبان عربی است، عبدالرحمن بدوی تصحیح و دانشگاه تهران آن را در سال ۱۳۵۸ منتشر کرده است و ظاهرا نام الحکمة الخالده را هم بدوی به ابتکار خود بر کتاب نهاده که البته ابتکاری ناستودنی است. مسکویه رازی در این کتاب حدود شانزده عبارت حکیمانه در باره مرگ آورده است، که یکی از آن‌ها این جمله به نقل از یکی از حکیمان ایران دوره پیش از اسلام است: و على العاقل أن يذكر الموت فى كل يوم و ليلة مرارا؛ يباشر القلب و يقدع‏ الطماح، فان فى كثرة ذكر الموت عصمة من الأشر و أمانا من الهلع. (ص ۷۰) و بر خردمند است که شبانروز بارها به یاد مرگ افتد، یاد مرگ با دل آمیخته و همراه می‌شود و آن را از فزون‌خواهی باز می‌دارد، همانا در زیاد یاد کردن مرگ جلوگیری از شادیهای دروغین گذرا و پناهی در برابر آزمندی هست شاید برای دانشگاهیان خوشآیند باشد که بدانند مسکویه در باره ادب دانش‌ورزی نیز در بخش حکمت‌های عرب‌ به نقل از یکی از پادشاهان اهل ادب (ألفاظ لبعض الملوك الأدباء) چنین آورده است: و قالوا: تعلم قول: «لا أدرى!»- فانك إن قلت: «لا أدرى» علموك حتى تدرى؛ و إن قلت: «إنى أدرى» سألوك حتى لا تدرى. و ما أحد من أصحاب رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم قال: «اسألونى!» إلا على بن أبى طالب عليه السلام. (ص ۱۲۵) و گفته‌اند: گفتنِ "نمی‌دانم" را فرابگیر، زیرا وقتی می‌گویی: "نمی‌دانم" به تو آن قدر می‌آموزند تا فرا بگیری، و اگر بگویی: "می‌دانم"، آن اندازه از تو می‌پرسند که دیگر پاسخ آن را ندانی، و هیچ یک از یاران پیامبر ـ که درود بر او (و خاندانش) باد ـ نبود که بگوید از من بپرسید جز علی بن ابی‌طالب ـ که بر او درود باد. جنایت‌های بی‌سابقه صهیونیست‌ها در غزه چهره ناپاک آن‌ها را بیش از پیش رسوا ساخته است، ولی در کربلا هم جنایاتی به صورت همزمان و در یک بازه زمانی کوتاه صورت گرفت در تاریخ مانند ندارد، به گفته ابوریحان بیرونی در کتاب الآثار الباقيه عن القرون الخاليه، (ص ۴۲۰) و فعل به و بهم، ما لم يفعل فى جميع الامم بأشرار الخلق، من القتل بالعطش و السيف و الإحراق بالنّار، و صلب الرؤوس، و إجراء الخيول على الاجساد المؤرّبة و هتك الستر بسبى النساء و الاطفال، و حملهم مشهرين على الجمال. ۱۹ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
🇵🇸 ... اَللَّهُمَّ افْلُلْ بِذلِکَ عَدُوَّهُمْ، وَاقْلِمْ عَنْهُمْ اَظْفارَهُمْ، وَ فَرِّقْ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ اَسْلِحَتِهِمْ ... (بخشی از دعای امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان جهان اسلام) بارپروردگارا (به سبب دهش‌هایت به مرزبانان اسلام) دشمنانشان را ناتوان کن، و چنگال‌هایشان را بِبُر، و بین آن‌ها و جنگ‌افزارشان جدایی بیانداز ... 🔸 انتشار مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب" کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" به کوشش آقایان دکتر محمدرضا بهمنی خدنگ و دکتر محمد مولایی آرانی در ۴۲۰ صفحه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بهار ۱۴۰۲ چاپ و روانه بازار شد. این کتاب مجموعه‌ای از دوازده مقاله به خامه تمدن‌پژوهان و یک مقاله به مثابه فراتحلیل این مقالات و نیز مقدمه آقای دکتر حبیب‌الله بابائی به همراه انواع نمایه‌ها است. یکی از مقاله‌های این مجموعه، مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب" است که از صفحه ۱۱۹ تا صفحه ۱۴۰ کتاب را به خود ویژه ساخته است. در این مقاله پانزده شاخص برای رویکرد تمدنی برشمرده شده و سپس بیانیه گام دوم از نظر میزان برخورداری از این شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. ۲۱ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر روی جلد کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" @MohsenAlviri
مقدمه و فهرست کتاب چیستی رویکرد تمدنی.pdf
680.4K
مربوط به یادداشت بالا مقدمه و فهرست مطالب کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" @MohsenAlviri
مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص_های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
2.04M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب" @MohsenAlviri
1_7926873103.pdf
850.7K
جدول برنامه‌های دومین همایش ملی سربداران @MohsenAlviri
... وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ... (حج، ۴۰) ... و بی‌گمان و به راستی خداوند هر که او را یاری کند، یاری می‌کند ... 🇵🇸 پیروزی جبهه مقاومت گوارایشان باد. 🔹 ارائه گزارش علمی دومین همایش ملی سربداران در افتتاحیه همایش صبح روز پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲، در نشست افتتاحیه "دومین همایش ملی سربداران؛ تشیع در سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری ـ ۲ و ۳ آذر ۱۴۰۲" که در تالار همایش‌های بین‌المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری در شهر سبزوار برگزار شد، به عنوان دبیر علمی همایش در گزارشی کوتاه پس از تشکر از دست‌اندرکاران، مهمترین دستاوردهای مقالات پذیرفته شده در همایش برشمرده شد و سپس با ارائه گزارشی از فرایند فراخوان و دریافت و ارزیابی و پذیرش مقالات، به تنوع دانشگاه و مرکز آموزش عالی محل خدمت نویسندگان مقالات و دلالت آمایشی آن اشاره شد. در بخشی دیگر از این گزارش کوتاه، محور اصلی نشست‌های سه‌گانه این همایش و نشست اختتامیه آن توضیح داده شد. بخشی پایانی گزارش هم به گونه‌شناسی مقالات در هفت محور و توضیح در باره رونمایی نمادین از یک کتاب به قلم خانم دکتر فرشته کوشکی اختصاص یافت. متن کامل این گزارش به پیوست در دسترس است. ۶ آذر ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
متن گزارش ارائه شده در افتتاحیه.docx
33.7K
مربوط به یادداشت بالا گزارش ارائه شده در نشست افتتاحیه دومین همایش ملی سربداران در قالب وُرد @MohsenAlviri
متن گزارش ارائه شده در افتتاحیه.pdf
112.2K
مربوط به یادداشت بالا گزارش ارائه شده در نشست افتتاحیه دومین همایش ملی سربداران در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر شماره یک ـ نمایی از نشست افتتاحیه دومین همایش ملی سربداران @MohsenAlviri