مربوط به یادداشت بالا
عکس یادگاری پایان نشست گفتمان تمدنپژوهی در اندیشه معاصر ایران؛ از چپ: استاد جعفریان، دکتر رحمانیان، دکتر بابایی، بنده، دکتر ملایی توانی، دکتر شجاعی جشوقانی
@MohsenAlviri
🇵🇸 پُر توان باد دست و بازوی مجاهدان جبهه مقاومت
🔸 سخنرانی به مناسبت میلاد امام حسن عسکری علیه السلام
روز سهشنبه دوم آبان ۱۴۰۲ در مراسم جشنی که در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام به مناسبت میلاد خجسته امام حسن عسکری علیه السلام بر پا بود، سخنانی بر پایه شرح مختصر این روایت از حضرت ارائه شد:
۸- م، تفسير الإمام عليه السلام ج، الإحتجاج بِالْإِسْنَادِ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ ع قَالَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ ع عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسُ وَ عَفَارِيتُهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۲، ص ۵)
یعنی:
امام حسن عسکری علیه السلام به نقل از امام صادق علیه السلام فرمودند: دانشوران شیعه مرزبانان مرزهایی هستند که ابلیس و عفریتهای او در آن سوی مرز قرار دارند. دانشوران شیعه بازدارنده آنها از یورش به شیعیان سستباور و بازدارنده چیرگی ابلیس و پیروان ناصبی او هستند. همانا هر که در این مسیر به پاخیزد، یک میلیون بار برتر از کسی است که با اقوام روم و ترک و خزر جهاد کند، زیرا این دانشور از دین دوستداران ما پاسداری میکند و آن مجاهدان از بدن آنها.
این روایت اهمیت فعالیتهای آموزشی و تبلیغی و آن چه امروزه به ابتکار مقام معظم رهبری به عنوان جهاد تبیین از آن یاد میشود را به خوبی نشان میدهد؛ در باره این وجه روایت بسیار سخن میتوان گفت.
همان گونه که نقل قول ائمه معصوم علیهم السلام از معصومان پیش از خود و به عبارتی دیگر مستند ساختن سخن به معصومان پیش از خود، مقولهای قابل توجه و شایسته بررسی در این روایات و روایات مشابه آن است. مسأله مرابطه به معنی مرزیانی و پیوند آن با تشکیل رباطها به عنوان پاسگاههایی در گستره تمدن اسلامی که کارکرد آموزشی هم داشت، نکته دیگری است که به بهانه این روایت میتوان در باره آن سخن گفت. اقوام روم و ترک و خزر که در این روایت از آنها نام برده شده، کافران دارُ الحرب بودند که به ترتیب در شمال غربی، شمال شرقی، و شمال جهان اسلام آن روزگار میزیستند و جهاد مسلمانان با آنها بیش و کم همواره تداوم داشت.
خزرها قومی به احتمال زیاد ترکتبار بودند که به آیین یهود گرویده بودند و همین نکته ادعای خلوص نژادی یهودیان و بنیاسرائیل بودن آنها را زیر سؤال میبرد، همان گونه که مؤلف کتاب "یهود الخزر و فریة نقاء الیهود العرقی" (یهودیان خزر و دروغ خلوص نژادی یهودیان) به آن پرداخته است. منابع تاریخی و جغرافیایی ما از دریاچه بزرگ شمال ایران همواره با نامهایی مانند دریای کاسپین، دریای قزوین (تلفظ عربی کاسپین)، دریای طبرستان و دریای مازندران یاد کردهاند، ولی در عصر پهلوی یکی از یهودیان ایران به اعتبار سکونت قوم یهودی خزر در ضلع غربی این دریاچه، نام آن به دریاچه خزر تغییر داد و این تحریف بزرگ متأسفانه دوام و عمومیت یافت و متأسفانه پس از پیروزی انقلاب هم هنوز کوششی برای اصلاح این تحریف بزرگ دست کم در کتابهای درسی و اسناد داخلی صورت نگرفته است. این نقش تحریفگری یهودیان وظیفه همه را در ضرورت تبیین جوهره بدسگال این جماعت خونریز وحشی در شرایط کنونی که امکان حضور در جبهه نبرد برای ما فراهم نیست به خوبی نشان میدهد.
۲ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر روی جلد کتاب "یهود الخزر و فریة نقاء الیهود العرقی"
@MohsenAlviri
إِنِّي جَزَيتُهُمُ ٱليَومَ بِمَا صَبَرُواْ أَنَّهُم هُمُ ٱلفَائِزُونَ (مؤمنون، ۱۱۱)
همانا من امروزه آنان را برای شکیبایی که داشتند، پاداش دادم، همانا آنانند که پیروزند.
🇵🇸 درود بر مردم مظلوم و صبور غزه
🔹 ترجمه یادداشت "و إنی لمشتاق الی أرض غزة ..." به چهار زبان
یادداشت مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۲ این کانال با عنوان "و إنی لمشتاق الی أرض غزة ..."پس از ویرایشی اندک متناسب با مخاطبان غیرایرانی، برای دسترسی رایزنان محترم فرهنگی به چهار زبان اردو، اسپانیایی، انگلیسی و عربی ترجمه و در پیوندهای زیر در سامانه دماوند (سامانهای برای ارائه محتواهای چندرسانه ای در «معرفی ایران» به مخاطبان بین المللی) بارگذاری شده است:
پیوند ترجمه به زبان اردو
https://www.damaavand.net/content/402012215
پیوند ترجمه به زبان اسپانیانی
https://www.damaavand.net/content/402012224
پیوند ترجمه به زبان انگلیسی
https://www.damaavand.net/content/402012224
پیوند ترجمه به زبان عربی
https://www.damaavand.net/content/402012223
۵ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
... وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (حج، ۴۰)
... ویقینا خداوند یاری میکند هر کس را که خدا را یاری کند، همانا خداوند بسیار توانمند سستیناپذیر است.
🇵🇸 نصرت خداوند نصیب مجاهدان خطه سرخ غزه باد
🔸 انتشار بخشهایی از یادداشت سفر هند
چندی پیش، گزارشِ دور سوم گفتوگوی دینی یا هندوئیزم، از سوی گروه ادیان و آیینهای شرقی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگها تنظیم و منتشر شد. این گفتوگوی دینی با عنوان "سهم همزیستی ادیان در صلح و توسعه" همراه با برنامههای جانبی آن از ۱۹ تا ۲۵ آذر ۱۴۰۱ از سوی مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات در دهلی نو برگزار شده بود.
در صفحات ۱۹ تا ۲۴ این گزارش، متن سخنرانی "ظرفیتهای اسلام و هندوئیزم برای تقویت همبستگی، توسعه و صلح؛ مروری بر تجربههای تاریخی" و در صفحات ۶۶ تا ۱۰۴ آن (پیوست دوم)، خلاصه یادداشتهای سفر به هند که از ۱۹ آذر تا ۲ دی ۱۴۰۱ به تدریج در همین کانال منتشر شده بود، آمده است.
گزارشی از سخنان ارائه در جلسات گوناگون به صورت پراکنده در بخشهای مختلف این گزارش به چشم میخورد.
۷ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر روی جلد گزارشِ دور سوم گفتوگوی دینی یا هندوئیزم
@MohsenAlviri
در این روزهای پر آتش و خون که غزهی غیور با «طوفان الاقصی» حماسه آفرید و مظلومانه با طوفان بلای صهیونیستهای پلید و نظارت و حمایت نهادهای سلطه ظالمانه استکبار جهانی با بیرحمانهترین روشها قربانی میدهد، دستگاه رسانهای نظام سلطه همهی توان خود را برای چیره ساختن روایت برساخته خود از واقعیت فلسطین به کار بسته است. در چنین شرایطی وظیفه انسانی و دینی همه حقباوران است که چه در عرصه میدان و چه در عرصه سیاست و رسانه خودآگاهانه به دفاع از مظلوم بپردازند.
گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام) با همکاری مدرسه تفکر و نوآوری نگاه بر پایه چنین درکی، بر آن است تا با مروری بر منابع تاریخی بازتابدهندهی اخبار فلسطین و بررسی نقش مهمترین پایگاه دینی این منطقه یعنی «مسجد الاقصی» و شهر کهن غزه، زمینههای تاریخی تشکیل رژیم اشغالگر و مناسبات اعراب با آن را مورد بررسی قرار دهد.
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
محـورها:
* نگاهی به پیشینه غــزه و نقش کنونی تمــدنی آن | * تحــولات تاریخی منجر به شکلگیــری رژیم اشغالگــر | * مناسبات اعــراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغالگــر | * نامبــَری از فلسطین؛ گذری بر منابع تاریخی متقدم | * بررسی جایگاه و نقش مسجدالاقصی در تراث شیعه و عامه
زمان: چهارشنبه، ۱۰ آبانماه، ساعت ۹ الی ۱۲
مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین(ع)
لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1
حضور برای عموم دانشجویان و طلاب آزاد است.
#فلسطین
#طوفانالاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
@sch_negah
۹ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
انجمن صربی - روسی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان و خانه روزنامهنگاران بلگراد برگزار می کند:
سیاست امپریالیستی آمریکا در قرن ۲۰ و ۲۱
جمعه ۳ نوامبر برابر ۱۲ آبان ساعت ۱۲ خانه روزنامه نگاران بلگراد press centar
لینک پخش زنده
https://youtube.com/@press_centar_uns?si=PPPK4JK0r669FM52
۱۲ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
... وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه، ۱۴)
(با آنان بجنگید، تا خداوند ...) شما را در برابر آنها یاری کند و دلهای گروه مؤمنان را التیام بخشد.
🇵🇸 بارپرودگارا مجاهدان جبهه مقاومت را یاری کن !
🔹 ارائه سخنرانی در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱"
عصر امروز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ش. به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یک سخنرانی مجازی با عنوان "جایگاه چهارم نوامبر ۱۹۷۹ م. (۱۳ آبان ۱۳۵۸ ش.) در مبارزات تاریخی مردم ایران با امریکا" در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" ارائه شد.
این سمینار از سوی انجمن صربی ـ روسی و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در خانه روزنامهنگاران بلگراد برگزار شد.
در این سخنرانی پس از اشاره به دو رویداد قبلی تاریخی در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ ش. و ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ ش. به عوامل تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان انقلابی ایران و واکنش امام خمینی رحمة الله علیه به آن اشاره و پس از توضیحی کوتاه در باره اسناد لانه جاسوسی و نیز اعلام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سالروز تسخیر لانه جاسوسی و دیدگاههای مقام معظم رهبری در این باره و آرمانهای فرامرزی انقلاب اسلامی و مبارزه با سلطه جهانی آمریکا پرداخته شد.
بخش بعدی سخنرانی را توضیح در باره بهای سنگینی که ملت ما در راه مبارزه با امریکا داده است و دستاوردهای ارزشمند این مبارزه و وجه نمادین مراسم سیزدهم آبان برای تداوم این مبارزه تشکیل داد و در پایان نیز به تبار مشترک مبارزات امروز مردم غزه با مبارزات ضد امریکایی ملت ما و سرنوشت مشترک پیروزی هر دو بر اساس سنتهای الهی مورد اشاره قرار گرفت.
متن کامل این سخنرانی به پیوست در دسترس است.
۱۲ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویری از ارائه سخنرانی مجازی در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱"
@MohsenAlviri
جایگاه چهارم نوامبر 1979 در مبارزه با امریکا.docx
32.6K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل سخنرانی ارائه شده در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" در قالب وُرد
@MohsenAlviri
جایگاه چهارم نوامبر 1979 در مبارزه با امریکا.pdf
119.3K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل سخنرانی ارائه شده در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ ... (توبه، ۱۴)
با آنان بجنگید تا خداوند با دستان شما آنها را عذاب دهد و خوار کند ...
🇵🇸 خداوندا! خواری امریکای جنایتکار و دشمنان عهدشکن جبهه مقاومت را شتاب ده!
🔸 ارائه سخنرانی در همایش "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" ـ بخش اول از دو قسمت
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ نشست علمی "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" از سوی گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با همکاری مدرسه تفکر و نوآوری برگزار شد.
در این نشست علمی که همه اعضای هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در آن ارائه بحث داشتند، عنوان بحث بنده چنین بود: "نگاهی به پیشینه تاریخی غزه و وضعیت کنونی تمدنی آن" که محور اصلی آن را، معرفی کتاب "اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة" تشکیل میداد.
این کتاب چهارجلدی تألیف شیخ عثمان مصطفی الطَبّاع الغزّی (۱۳۷۰ ق. / ۱۹۷۰ م.) و به تصحیح عبداللطیف زکی ابوهاشم است که در سال ۱۴۲۰ ق. / ۱۹۹۹ م. از سوی مکتبة الیازجی در غزه منتشر شده است.
موضوع هر یک از این چهار جلد بدین قرار است:
• جلد اول: تاریخ غزه از دیرباز تا آغاز عهد ممالیک، در آغاز این جلد چند تقریظ و مقدمة طولانی محقق هم آمده است. (جمعا ۴۹۶ صفحه)
• جلد دوم: تاریخ غزه از آغاز عهد ممالیک تا پایان عصر عثمانی و آغاز قیمومیت انگلستان (۵۰۰ صفحه)
• جلد سوم: خاندانها و انساب در غزه (۵۴۴ صفحه)
• جلد چهارم: مشاهیر غزه (اعم از کسانی که زاده غزه هستند و یا در غزه سکونت کرده و در آن از دنیا رفتهاند)، دربردارنده ۲۱۴ مدخل (۴۸۰ صفحه)
یکی از مقدمههای خواندنی این کتاب، مقالهای است به خامه استاد ناهض منیر الریس عضو مجلس قانونگذاری تشکیلات خودگردان فلسطین در باره مؤلف کتاب و محتوای کتاب و شهر غزه که در صفحات ۱۰ تا ۱۸ آمده است. این مقدمه کوتاه که به خوبی و فشردگی هم تاریخ غزه و هم محتوای کتاب را گزارش کرده، برای آگاهی مخاطبان از انگیزة تألیف کتاب یعنی دفاع از هویت تاریخی غزه و جلوگیری از محو آن به دست استعمارگران بسیار سودمند است.
استاد الریس در ص ۱۱ پس از اشاره به مشابهتهای مؤلف این کتاب و مصطفی مراد الدباغ نویسنده کتاب "موسوعه بلادنا فلسطین" مینویسد که روزی از الدباغ در باره انگیزه او برای تألیف کتابش پرسیدم، و او پاسخ داد که در دهه سی میلادی و در دوره قیمومیت انگلستان بر فلسطین از زبان یکی از مأموران اداره فرهنگ انگلستان در خانیونس شنیدم که میگفت شما مردم غزه را چه میشود؟ چرا به شرق اردن که بسیار خوش و آب و هواست کوچ نمیکنید؟ من پاسخ محکمی به او دادم و او را لال کردم ولی پس از این گفتوگو که متوجه شدم آنها نقشههایی در سر دارند، عزم خود را جزم کردم که تاریخ ساکنان و مالکان واقعی این سرزمین را برای تثبیت مردم در زمین کشور خودشان (بغرض تثبیت الناس فوق أرض بلادهم) بنویسم.
(ادامه دارد)
۱۳ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
🔸 ارائه سخنرانی در همایش "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" ـ بخش دوم از دو قسمت
... همو نیز در بخشی دیگر از مقدمه در صفحات ۱۲ ـ ۱۳ کتاب، ماجرایی را به نقل از بنیامین نتانیاهو نخستوزیر وقت اسرائیل در سالهای ۱۹۹۶ ـ ۱۹۹۹ م. (همین مفلوک خبیثی که هماکنون نیز این منصب را دارد) در کتابی به نام "مکان بین الامم" (جایی بین ملتها، نام دیگر این کتاب" اسرائیل و جهان" است) آورده است. نتانیاهو میگوید یک سال پس از انتقاضه، پس از آرامش نسبی برای بررسی اوضاع منطقه، بدون همراهان و محافظان و تنها با یک مترجم به اردوگاه جبالیا (که این روزها هم شاهد یکی از وحشتناکترین جنایات صهیونیستهای خبیث بود) رفتم. پیرمردی فلسطینی را دیدم و از او پرسیدم اهل کجایی؟ گفت اهل مجدل (نام اصلی عربی منطقهای که شهرک صهیونیستی اشکلون را در آن ساختهاند)، گفتم فرزندانت اهل کجایند؟ گفت مجدل (گفتم شاید فرزندانش هم سن و سال من هستند و واقعا در مجدل به دنیا آمده باشند)، کنجکاو شدم و پرسیدم نوادگانت اهل کجایند؟ باز هم گفت مجدل. پرسیدم شما میخواهید به مجدل برگردید؟ گفت ان شاء الله صلح برقرار میشود و ما به مجدل برمیگردیم. گفتم ان شاء الله صلح برقرار میشود و شما مجدل را و ما جبالیا را خواهیم دید، خندید و گفت (ان شاء الله صلحی برقرار شود که) ما به مجدل برگردیم و شما به لهستان. به گفته نویسنده این مقدمه شاید نتانیاهو این داستان را از اساس جعل کرده باشد تا از آن بهرهبرداری ضد فلسطینی بکند ولی پاسخ نهایی این پیرمرد همان آرزوی همه فلسطینیها از سال ۱۹۴۸ م. به این سوست که به سرزمین خودشان برگردند.
با توجه به آن چه گفته شد، این کتاب یک پژوهش مستند تاریخی محکم و قابل اعتمادی است که اصالت فلسطینینان در این خطه و گزافهگویی بوقهای صهیونیستی برای ادعاهای سرزمینی را به خوبی روشن میکند.
معرفی و مطالعه و ترجمه بخشهایی از این کتاب در شرایط کنونی میتواند پاسخ برخی شبههها را بدهد.
در بخش پایانی این صحبت با مروری دوباره بر بخشی از یادداشتی که قبلا با عنوان "و أنی لمشتاق الی أرض غزة ..." در همین کانال (در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۲) منتشر شده بود، به گرانیگاه معارضه تمدنی غرب و شرق بودن رویدادهای اخیر غزه و پیشبینی پیروزی آینده جبهه مقاومت اشاره شد، و سپس اهمیت کار علمی و فرهنگی و رسانهای برای جلوگیری از غلبه یافتن روایت اسرائیلی از ماجرای غزه و فلسطین مورد تأکید قرار گرفت.
۱۳ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر مربوط به ارائه بحث در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویری دیگر از ارائه بحث در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی
@MohsenAlviri
متن یکپارچه سخنرانی پیشینه غزه.docx
22.5K
مربوط به یادداشت بالا
متن یکپارچه سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی در قالب وُرد
@MohsenAlviri
متن یکپارچه سخنرانی پیشینه غزه.pdf
123.8K
مربوط به یادداشت بالا
متن یکپارچه سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج1.pdf
8.18M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد اول کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج2.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد دوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج3.pdf
7.93M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد سوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج4.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جلد چهارم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة
@MohsenAlviri
آقای دکتر الویری.mp3
9.26M
مربوط به یادداشت بالا
پرونده شنیداری سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی
@MohsenAlviri
... وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ... (انفال، ۱۰)
🇵🇸 خداوندا ! مجاهدان حماسهساز غزه را یاری کن و پیروز بگردان.
🔹 سخنرانی در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام
صبح روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در نمازخانه دانشگاه باقر العلوم علیه السلام که این هفته به یاد پدر همکار خدوم و وَقور و محترم جناب آقای مجید نقدی برگزار شده بود، بحثی کوتاه در باره مرگباوری و یادکرد مرگ در متون و منابع دوره اسلامی مطرح شد.
نوع نگاه به مرگ مَجلای یکی از بنیادیترین تفاوتهای تمدن غربی و تمدنهای شرقی به ویژه تمدن اسلامی است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بخشهایی از خطبه ۲۰۳ نهج البلاغه میفرماید:
أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ؛ ... ، وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ، فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ. إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟
ای مردم، زیست اینجهانی خانه گذراست و زیست جاودانه خانه ماندن ماندگار ... دلهای خود را این دنیا بیرون ببرید پیش از آن که بدنهای شما از آن بیرون رود، در این دنیا آزمون میشوید و (بدانید که) برای چیزی جز آن آفریده شدهاید. آدمی وقتی از دنیا میرود مردم میپرسند از خود چه چیز گذاشت و فرشتگان میپرسند چه چیز چه چیز فرستاده است؟
این پرسش بدرقهکنندگان انسان در دنیا به هنگام کوچ به آخرت و آن پرسش استقبالکنندگان از انسان در آغاز پا نهادن به سرای جاودان، دو پرسش بسیار مهم است که توجه به آن و اندیشیدن به پاسخ آن میتواند همه ابعاد زندگی ما را دگرگون کند. مسأله مرگ و توصیه به مرگباوری و زنده نگاه داشتن یاد مرگ ویژه متون دینی نیست و اندیشمندان دیگر تمدنها و سرزمینها هم به آن اشاره کردهاند.
احمد بن محمد مسکویه رازی (۴۲۱ ق.) مؤلف کتاب تاریخی پرآوازه "تجارب الامم" و نیز کتاب اخلاقی "تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق" کتابی دارد به نام "جاویدان خرد" که در آن سخنان برگزیده و حکمتهایی از ایران باستان و هند و روم و عربها گرد آورده است. این کتاب را که به زبان عربی است، عبدالرحمن بدوی تصحیح و دانشگاه تهران آن را در سال ۱۳۵۸ منتشر کرده است و ظاهرا نام الحکمة الخالده را هم بدوی به ابتکار خود بر کتاب نهاده که البته ابتکاری ناستودنی است.
مسکویه رازی در این کتاب حدود شانزده عبارت حکیمانه در باره مرگ آورده است، که یکی از آنها این جمله به نقل از یکی از حکیمان ایران دوره پیش از اسلام است:
و على العاقل أن يذكر الموت فى كل يوم و ليلة مرارا؛ يباشر القلب و يقدع الطماح، فان فى كثرة ذكر الموت عصمة من الأشر و أمانا من الهلع. (ص ۷۰)
و بر خردمند است که شبانروز بارها به یاد مرگ افتد، یاد مرگ با دل آمیخته و همراه میشود و آن را از فزونخواهی باز میدارد، همانا در زیاد یاد کردن مرگ جلوگیری از شادیهای دروغین گذرا و پناهی در برابر آزمندی هست
شاید برای دانشگاهیان خوشآیند باشد که بدانند مسکویه در باره ادب دانشورزی نیز در بخش حکمتهای عرب به نقل از یکی از پادشاهان اهل ادب (ألفاظ لبعض الملوك الأدباء) چنین آورده است:
و قالوا: تعلم قول: «لا أدرى!»- فانك إن قلت: «لا أدرى» علموك حتى تدرى؛ و إن قلت: «إنى أدرى» سألوك حتى لا تدرى. و ما أحد من أصحاب رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم قال: «اسألونى!» إلا على بن أبى طالب عليه السلام. (ص ۱۲۵)
و گفتهاند: گفتنِ "نمیدانم" را فرابگیر، زیرا وقتی میگویی: "نمیدانم" به تو آن قدر میآموزند تا فرا بگیری، و اگر بگویی: "میدانم"، آن اندازه از تو میپرسند که دیگر پاسخ آن را ندانی، و هیچ یک از یاران پیامبر ـ که درود بر او (و خاندانش) باد ـ نبود که بگوید از من بپرسید جز علی بن ابیطالب ـ که بر او درود باد.
جنایتهای بیسابقه صهیونیستها در غزه چهره ناپاک آنها را بیش از پیش رسوا ساخته است، ولی در کربلا هم جنایاتی به صورت همزمان و در یک بازه زمانی کوتاه صورت گرفت در تاریخ مانند ندارد، به گفته ابوریحان بیرونی در کتاب الآثار الباقيه عن القرون الخاليه، (ص ۴۲۰)
و فعل به و بهم، ما لم يفعل فى جميع الامم بأشرار الخلق، من القتل بالعطش و السيف و الإحراق بالنّار، و صلب الرؤوس، و إجراء الخيول على الاجساد المؤرّبة و هتك الستر بسبى النساء و الاطفال، و حملهم مشهرين على الجمال.
۱۹ آبان ۱۴۰۲
@MohsenAlviri