eitaa logo
محسن الویری
342 دنبال‌کننده
2هزار عکس
12 ویدیو
314 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مربوط به یادداشت بالا تصویر مربوط به ارائه بحث در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری دیگر از ارائه بحث در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی @MohsenAlviri
متن یکپارچه سخنرانی پیشینه غزه.docx
22.5K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی در قالب وُرد @MohsenAlviri
متن یکپارچه سخنرانی پیشینه غزه.pdf
123.8K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج1.pdf
8.18M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد اول کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج2.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد دوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج3.pdf
7.93M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد سوم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
إتحاف الأعزة في تاريخ غزة ج4.pdf
7.34M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل جلد چهارم کتاب اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة @MohsenAlviri
آقای دکتر الویری.mp3
9.26M
مربوط به یادداشت بالا پرونده شنیداری سخنرانی ارائه شده در نشست علمی فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی @MohsenAlviri
... وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ... (انفال، ۱۰) 🇵🇸 خداوندا ! مجاهدان حماسه‌ساز غزه را یاری کن و پیروز بگردان. 🔹 سخنرانی در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام صبح روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ در مراسم هفتگی خواندن زیارت عاشورا در نمازخانه دانشگاه باقر العلوم علیه السلام که این هفته به یاد پدر همکار خدوم و وَقور و محترم جناب آقای مجید نقدی برگزار شده بود، بحثی کوتاه در باره مرگ‌باوری و یادکرد مرگ در متون و منابع دوره اسلامی مطرح شد. نوع نگاه به مرگ مَجلای یکی از بنیادی‌ترین تفاوت‌های تمدن غربی و تمدن‌های شرقی به ویژه تمدن اسلامی است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بخش‌هایی از خطبه ۲۰۳ نهج البلاغه می‌فرماید: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ؛ ... ، وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ، فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ. إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟ ای مردم، زیست این‌جهانی خانه گذراست و زیست جاودانه خانه ماندن ماندگار ... دل‌های خود را این دنیا بیرون ببرید پیش از آن که بدن‌های شما از آن بیرون رود، در این دنیا آزمون می‌شوید و (بدانید که) برای چیزی جز آن آفریده شده‌اید. آدمی وقتی از دنیا می‌رود مردم می‎‌پرسند از خود چه چیز گذاشت و فرشتگان می‌پرسند چه چیز چه چیز فرستاده است؟ این پرسش بدرقه‌کنندگان انسان در دنیا به هنگام کوچ به آخرت و آن پرسش استقبال‌کنندگان از انسان در آغاز پا نهادن به سرای جاودان، دو پرسش بسیار مهم است که توجه به آن و اندیشیدن به پاسخ آن می‌تواند همه ابعاد زندگی ما را دگرگون کند. مسأله مرگ و توصیه به مرگ‌باوری و زنده نگاه داشتن یاد مرگ ویژه متون دینی نیست و اندیشمندان دیگر تمدن‌ها و سرزمین‌ها هم به آن اشاره کرده‌اند. احمد بن محمد مسکویه رازی (۴۲۱ ق.) مؤلف کتاب تاریخی پرآوازه "تجارب الامم" و نیز کتاب اخلاقی "تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق" کتابی دارد به نام "جاویدان خرد" که در آن سخنان برگزیده و حکمت‌هایی از ایران باستان و هند و روم و عرب‌ها گرد آورده است. این کتاب را که به زبان عربی است، عبدالرحمن بدوی تصحیح و دانشگاه تهران آن را در سال ۱۳۵۸ منتشر کرده است و ظاهرا نام الحکمة الخالده را هم بدوی به ابتکار خود بر کتاب نهاده که البته ابتکاری ناستودنی است. مسکویه رازی در این کتاب حدود شانزده عبارت حکیمانه در باره مرگ آورده است، که یکی از آن‌ها این جمله به نقل از یکی از حکیمان ایران دوره پیش از اسلام است: و على العاقل أن يذكر الموت فى كل يوم و ليلة مرارا؛ يباشر القلب و يقدع‏ الطماح، فان فى كثرة ذكر الموت عصمة من الأشر و أمانا من الهلع. (ص ۷۰) و بر خردمند است که شبانروز بارها به یاد مرگ افتد، یاد مرگ با دل آمیخته و همراه می‌شود و آن را از فزون‌خواهی باز می‌دارد، همانا در زیاد یاد کردن مرگ جلوگیری از شادیهای دروغین گذرا و پناهی در برابر آزمندی هست شاید برای دانشگاهیان خوشآیند باشد که بدانند مسکویه در باره ادب دانش‌ورزی نیز در بخش حکمت‌های عرب‌ به نقل از یکی از پادشاهان اهل ادب (ألفاظ لبعض الملوك الأدباء) چنین آورده است: و قالوا: تعلم قول: «لا أدرى!»- فانك إن قلت: «لا أدرى» علموك حتى تدرى؛ و إن قلت: «إنى أدرى» سألوك حتى لا تدرى. و ما أحد من أصحاب رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم قال: «اسألونى!» إلا على بن أبى طالب عليه السلام. (ص ۱۲۵) و گفته‌اند: گفتنِ "نمی‌دانم" را فرابگیر، زیرا وقتی می‌گویی: "نمی‌دانم" به تو آن قدر می‌آموزند تا فرا بگیری، و اگر بگویی: "می‌دانم"، آن اندازه از تو می‌پرسند که دیگر پاسخ آن را ندانی، و هیچ یک از یاران پیامبر ـ که درود بر او (و خاندانش) باد ـ نبود که بگوید از من بپرسید جز علی بن ابی‌طالب ـ که بر او درود باد. جنایت‌های بی‌سابقه صهیونیست‌ها در غزه چهره ناپاک آن‌ها را بیش از پیش رسوا ساخته است، ولی در کربلا هم جنایاتی به صورت همزمان و در یک بازه زمانی کوتاه صورت گرفت در تاریخ مانند ندارد، به گفته ابوریحان بیرونی در کتاب الآثار الباقيه عن القرون الخاليه، (ص ۴۲۰) و فعل به و بهم، ما لم يفعل فى جميع الامم بأشرار الخلق، من القتل بالعطش و السيف و الإحراق بالنّار، و صلب الرؤوس، و إجراء الخيول على الاجساد المؤرّبة و هتك الستر بسبى النساء و الاطفال، و حملهم مشهرين على الجمال. ۱۹ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
🇵🇸 ... اَللَّهُمَّ افْلُلْ بِذلِکَ عَدُوَّهُمْ، وَاقْلِمْ عَنْهُمْ اَظْفارَهُمْ، وَ فَرِّقْ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ اَسْلِحَتِهِمْ ... (بخشی از دعای امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان جهان اسلام) بارپروردگارا (به سبب دهش‌هایت به مرزبانان اسلام) دشمنانشان را ناتوان کن، و چنگال‌هایشان را بِبُر، و بین آن‌ها و جنگ‌افزارشان جدایی بیانداز ... 🔸 انتشار مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب" کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" به کوشش آقایان دکتر محمدرضا بهمنی خدنگ و دکتر محمد مولایی آرانی در ۴۲۰ صفحه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بهار ۱۴۰۲ چاپ و روانه بازار شد. این کتاب مجموعه‌ای از دوازده مقاله به خامه تمدن‌پژوهان و یک مقاله به مثابه فراتحلیل این مقالات و نیز مقدمه آقای دکتر حبیب‌الله بابائی به همراه انواع نمایه‌ها است. یکی از مقاله‌های این مجموعه، مقاله "مفهوم رویکرد تمدنی و شاخص‌های آن؛ بررسی موردی بیانیه گام دوم انقلاب" است که از صفحه ۱۱۹ تا صفحه ۱۴۰ کتاب را به خود ویژه ساخته است. در این مقاله پانزده شاخص برای رویکرد تمدنی برشمرده شده و سپس بیانیه گام دوم از نظر میزان برخورداری از این شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. ۲۱ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر روی جلد کتاب "چیستی رویکرد تمدنی؛ از عرصه نظر تا صحنه عمل" @MohsenAlviri