eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
123 عکس
8 ویدیو
22 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
Positive Islamic Psychology -Summery Book-Muhammad Al-Mahdi Jenkins.pdf
561.8K
خلاصه کتاب روان‌شناسی اسلامی مثبت‌گرا 🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی: زندگی‌بخش
💥#معرفی_کتاب #روان‌شناسی_اسلامی_مثبت‌گرا: مدل متعالی برای دستیابی به آرامش، شادکامی، و موفقیت در ق
🔸دکتر جانکینز نویسنده اصلی کتاب ؛ تا سن 35 سالگی یک آتئیست بوده، او در آمریکا به‌عنوان یک روان‌شناس بالینی کودک شناخته می‌شده؛ و مدیر دفتر تحقیقات رشد کودکان ایالات متحده و مسئول برنامه فدرال رشد کودک در ایالات متحده به نام Head Start بوده؛ اما با این حال، مطالعاتی نیز در فیزیک هسته‌ای داشته است. 🔹او بر اساس حقایق پذیرفته شده جهانی فیزیک مدرن، معتقد می‌شود که وجود خداوند قابل اثبات علمی است و به دین اسلام گرویده می‌شود. 🔸جانکینز سپس به مالزی مهاجرت می‌کند و در آنجا یک مرکز آموزش‌ اسلامی دایر می‌کند و برنامه‌های فرزندپروری اسلامی مثبت‌گرا را بنا می‌کند. 🔹 محمدالمهدی جانکینز در 2003 میلادی درگذشته است. 🌿🌺🍃🌸🌿
✍️ در روان‌شناسی انگیزش گفته می‌شود که خاستگاه انگیزه‌ها از سه ناحیه نیازها، شناخت‌ها، و هیجان‌ها هستند. اینکه مثلا من انگیزه تحصیل دارم ریشه در نوعی نیاز، هیجان، یا شناخت دارد. شاید نیاز به دانستن، نیاز به شهرت، موقعیت، ثروت، و جایگاه است که در من انگیزه تحصیل ایجاد کرده یا آن را تداوم می‌دهد. ❓حال یک سوال. ما چرا رفتارهای دین‌مدارانه انجام می‌دهیم؟ انگیزه عبادتهای ما چیست؟ و ریشه در چه دارد؟ مثلا همین شب‌های مبارک قدر (که در یک نظرسنجی جالب توسط مرکز ایسپا دیدم که حدود ۸۳ درصد نمونه مطالعاتی آن‌ها گفته بودند که امسال در مراسم شرکت خواهند کرد)، انگیزه افراد برای شرکت در این مراسم‌ها چیست؟ آیا همه دین‌مداران با انگیزه و خاستگاه واحدی به دین پایبند می‌شوند یا ما با تنوعی از انگیزه‌ها مواجهیم؟ ❇️ پاسخ روشن است، انگیزه‌ها واحد نیست و قرار هم نیست واحد باشد. 🔺البته طبق تحقیقات، نیاز به پرستش از جمله نیازهای اصیل انسان‌هاست، اما همین نیاز می‌تواند منشا انگیزه‌های متنوع باشد. 🔹زیاد شما را معطل نمی‌کنم، این تنوع را امام اول مسلمین در حکمت 237 نهج البلاغه تبیین نموده‌اند: إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ. «گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّه‌اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت‌ها (حتی اگر بهشت و جهنم در کار نباشد) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است». 🔸 و در جای دیگر، حضرت جهت‌گیری انتخابیِ خودشان را هم اعلام فرموده‌اند: الهی ما عَبَدتُک خوفاً من نارِک و لا طمَعاً فی جنّتِک‌ بل وَجَدتُک اهلاً للعباده فَعَبَدتُک 🔺در این سخنان می‌بینیم که رفتار عبادی در سه هیجان(یا شناخت_هیجان، یا نیاز_هیجان) ذیل ریشه دارد: 1️⃣ میل و طمع 2️⃣ ترس و رهبت 3️⃣ شکر و کشف شایستگی 💥و گو اینکه مبنای انگیزشی سوم، بلوغ یافته‌تر، متعالی‌تر، و بادوام‌تر است. ⚡️جالب است که در تحقیقات روان‌شناسی معاصر دین نیز به این موضوع به تفصیل پرداخته شده است. یکی از مفصل‌ترین پژوهش‌ها مربوط است به گردون آلپورت و راس. آنها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که افراد با دو انگیزه کلان یا دو جهت‌گیری به سمت دین‌مداری حرکت می‌کنند: یا برون‌سو و یا درون‌سو 👈 افراد با یک‌ جهت‌گیری‌ دینداری‌ بیرونی، دارای‌ باورهای‌ دینی‌ای‌ هستند که‌ فقط‌ اهدافی‌ ابزاری‌ دارند. با چنین‌ انگیزه‌ای، دین‌ ابزار ارضای‌ نیازهای‌ اولیه فرد خواهد بود. یعنی‌ دیندار «بیرونی» به‌ سمت‌ خداوند می‌رود بدون‌ آنکه‌ خود را فراموش‌ کند. 👈 اما در جهت‌گیری درونی، دین‌ کنش‌وری‌ خودمختار و مستقلی‌ می‌یابد و انگیزه برتر می‌شود. برای‌ اشخاصی‌ که‌ دارای‌ دیندار درونی‌ هستند، نیازهای‌ غیردینی‌ هرچقدر هم‌ که‌ مهم‌ باشد، اهمیت‌ غایی‌ کمتری‌ دارند. این‌ افراد سعی‌ می‌کنند تا آنجا که‌ ممکن‌ است، این‌ نیازها را با باورها و تکالیف دینی‌ خود هماهنگ‌ سازند. معتقد بودن‌ به‌ یک‌ آیین، فرد را برای‌ درونی‌ساختن‌ و پیروی‌ کامل‌ از آن‌ برمی‌انگیزد. افراد با چنین‌ انگیزه‌ای‌ از دینشان‌ استفاده‌ نمی‌کنند، بلکه‌ با آن‌ زندگی‌ می‌کنند. 🔸از نظر آلپورت و راس جهت‌گیری اول و نوع دوم است و طبق دیگر تحقیقات، دینداری ابزارگرایانه چندان مایه امنیت روانیِ دائمی نمی‌شود اما دینداری بلوغ‌یافته به آرامش، سلامت و امنیت روانی با تداوم منجر می‌شود. ❇️ پ.ن: ۱. افراد در گرایشات و امیال، و انگیزه‌های دینی خود آزادند اما مبلغان دینی، رسانه‌ها، مراکز، و هیئات مذهبی می‌توانند افراد را به انتخاب‌های بلوغ‌یافته‌تر سوق داده یا در ابزارگراییِ دینی تدوامشان دهند. ۲. شب‌های بالغ‌ساز قدر را به آوردگاه ترس مردم تبدیل نکنیم! 🌿🌺🍃🌸🌿
📣📣 🔺از دانشگاه‌های مطرح جهان 🗂📚 در شاخه‌های: روان‌شناسی فیزیولوژیک نوروسایکالوژی روان‌شناسی تحولی روان‌شناسی بالینی روان‌شناسی سلامت روان‌شناسی مثبت‌گرا روان‌شناسی فرهنگی روان‌شناسی و دین و... . https://www.openculture.com/psychology_free_courses ❗️توجه: به دلیل فیلترینگ، برخی از فایل‌ها نیازمند وی پی اِن، یا نصب نرم‌افزار مناسب است. 🆔 کانالی برای زندگی eitaa.com/Mohyiee
🔸در آزمایشی روان‌شناسان دریافتند افرادی که جمله «خوشحالم که....نیستم» را به کار می‌برند؛به پنج روش مختلف نسبت به کسانی که جمله «کاش....من بودم» را استفاده می‌کنند کمتر احساس افسردگی کرده، و رضایت بیشتری از زندگی دارند. این روان‌شناسان در توضیح این آزمایش به یک ضرب المثل ایرانی اشاره می‌کنند: «چون کفش نداشتم گریه می‌کردم تا اینکه فردی را دیدم که پا نداشت!» آنها نتیجه گرفته‌اند: مقایسه اجتماعی رو به پایین رضایت را تسهیل می‌کند(مایرز، 2022). 💥در این زمینه ببینید:👈 - کتاب رضایت از زندگی (عباس پسندیده، دارالحدیث، 1391) - مقاله خیال مهارنایافته(حمید رفیعی هنر، مجله علوم حدیث، ش 74، 1393) -نقش آرزوها در رضایت از زندگی(رفیعی هنر، پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، ش1، 1394) 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
؟ بعد از سال‌ها تدریس کتب مرسوم روان‌شناسی؛ در تعریف این دانش چیزی جز این نیافته‌ام: علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی. در واقع روان‌شناسیِ موجود که با رویکرد آمریکایی پیش می‌رود معمولا حول یکی از دو مفهوم ذیل بنا شده است: یا . 🔸برای کسانی که بر اساس اولی کار می‌کنند (که ممکن است «ذهن‌گرا» نامیده شوند mindists )، ذهن معمولاً به‌عنوان نوعی فضا در نظر گرفته می‌شود که به اصطلاح بازنمایی‌های ذهنی را در خود جای داده است. 🔹اما برای کسانی که به رویکرد علوم اعصاب گرایش دارند (که ممکن است "مغزگرا" نامیده شوند brainists )، مغز به‌عنوان جایگاه عملکرد روانی در نظر گرفته می‌شود. 👈 سون بریکمن(یک روان‌شناس اروپایی) امّا استدلال می‌کند که هر دو نگاه مذکور در بسیاری از موارد نسخه‌های نادرست دکارتی هستند، یعنی دیدگاه ذهن از منظر فلسفه رنه دکارت، که پدیده‌های روانی را موجودات درونی در ذهن، مغز، یا ذهن/مغز تلقی می‌کند. 🔹بریکمن ادعا می‌کند که روان‌شناسی باید بر اساس مفهوم («شخص‌گرایی» personism ) بنا شود. از نظر وی، شخص هم یک مفهوم اخلاقی است و هم مفهوم حقوقی که به عامل زنده‌ای اشاره دارد که می‌تواند در قبال اعمال خود مسئول و پاسخگو باشد. 🔸شخص علاوه بر فضای فیزیکی علیت، در فضای اخلاقی ِدلایل نیز حرکت می‌کند. این بدان معناست که اشخاص را نمی‌توان به‌عنوان موجوداتی تلقی کرد که صرفاً به‌طور علّی تحت تأثیر امور مختلف قرار می‌گیرند و منجر به پدیده‌های ذهنی مختلفی می‌شوند. 🔹در واقع پدیده‌هایی که توسط روان‌شناسی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، نباید تصور کرد که صرفاً «اتفاق می‌افتند happen» - مانند افتادن سیب‌ها از درختان به دلیل تأثیر گرانش - بلکه باید آنها را به‌عنوان اموری که توسط افراد فعال و آینده‌نگر و با قصد و نیت «انجام done » می‌شوند؛ ملاحظه کرد. آن‌وقت هنگامی‌که پدیده‌ها «انجام می‌شوند being done »، آن‌ها را کنش می‌نامیم و به این ترتیب، می‌توان آن‌ها را کم و بیش انجام داد و آنها را به صفت خوب یا بد متصف کرد. ❇️ بریکمن می‌گوید بنابراین، علم روان‌شناسی باید یک دانش هنجاری تلقی شود و نه صرفا یک دانش توصیفی، و ویژگی‌های موضوع خود را با استفاده از آنچه رام هاره (2002) «گرامر شخص person grammar » نامیده است، توصیف کند؛ یعنی دستور واژگانی مناسب برای توصیف افراد و اعمال آن‌ها . https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003036517-3/minds-brains-persons-psychology-svend-brinkmann 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
روان‌شناسی و دین بسان دو کشوری هستند که شش نوع رابطه برای آن‌ها متصور است: 1️⃣ دشمنی 2️⃣ جاسوسی 3️⃣ استعماری 4️⃣ بازسازی 5️⃣ بی‌طرف 6️⃣ اتحاد این روابط می‌تواند در سه سطح: - جهان‌بینی، -تئوریک، - یا کاربردی باشد. 🔹در طول تاریخِ روان‌شناسی، هر کدام از مدل‌های مذکور طرفدارانی داشته است و البته روان‌شناسان در مراکز علمی نیز عملا یکی از مدل‌های مذکور (بیشتر مدل 1 و 5) را اتخاذ کرده؛ و طیفی از دانشجویان را همراه خود کرده‌اند. ❇️ امّا دیوید ایتوایزل، نویسنده کتاب حاضر ظاهرا در تلاش است نشان دهد مدل مطرح‌ترین مدل دهه‌های حاضر است؛ با این حال، از آثار دیگر روان‌شناسان معاصر دین (همچون اسپیلکا، هود، و نلسون) بر می‌آید مقبول‌ترین مدل چیزی غیر از مدل‌های شش‌گانه مذکور است؛ و آن مدل است. 💥به هر حال، آنچه نیاز به بررسی و پژوهش بیشتر دارد پاسخ به این است که: روان‌شناسی و اسلام؛اتحاد یا گفتگوی سازنده؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
🎙 | درآمدی بر تاریخچه روانشناسی اسلامی 👤 حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر 🔸یکی از موانع عدم گسترش روان شناسی اسلامی در دانشگاه‌ها این تلقی است که گمان می‌کنند روان شناسی اسلامی در دوران پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است. سوگیری‌ها در برنامه آموزشی کشور موجب شده است، جریاناتی خاص از علم روان شناسی در نظر دانشجو برجسته شده و جریاناتی دیگر کاملا بایکوت شوند! 🔹کتابهای تاریخچه روانشناسی آکادمیک آغاز علم روانشناسی را قرن نوزدهم می‌دانند و اثری شایسته از اندیشمندان مسلمان در گسترش آن ذکر نمی‌کنند، اما با بررسی‌های دقیق‌تر و در لا به لای کتب تاریخچه روانشناسی معتبر دیگری که آن‌ها را نیز غربی‌ها نگاشته‌اند، حقایق دیگری بر ملا می‌شود. 🔸حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر، با بررسی تاریخچه روان شناسی به بیان اقدامات و تاثیرات شگرف اندیشمندان مسلمان در پیشبرد علم روانشناسی می‌پردازند و تاریخچه‌ای واقعی و بدون سانسور از روانشناسی اسلامی ارائه می‌دهند. 📥 لینک دریافت صوت همایش👇🏻 🌐 fatehan.net/post/161 🆔 @fatehan_net
🔰 رونمایی و معرفی کتابِ Islamic Psychology around the globle (روان شناسی اسلامی در سراسر جهان) با حضور: 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی (استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر مهدی فصیحی (نویسنده و پژوهشگر) ⏰ زمان: سه شنبه ۲۴ خرداد ماه - ساعت ۹ 💠لینک ورود به جلسه: 🌐 http://dte.bz/ethicsconf 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
صوت دکتر رفیعی هنر.mp3
20.2M
🎙 | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ Islamic Psychology around the Globle 👤 بخش۱: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @isca_ethics
صوت دکتر آذربایجانی.mp3
15.64M
🎙 | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ Islamic Psychology around the Globle 👤 بخش۲: حجت الاسلام و المسلمین دکتر آذربایجانی استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه @isca_ethics
📣📣 شیوه‌های مقابله با استرس 📻 برنامه زنده راه زندگی- رادیو معارف 🗓 روزهای چهارم، پنجم، و ششم تیرماه 1401 ⏰ساعت 10 صبح 👨‍💻کارشناس: حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر لینک آرشیو برنامه http://www.maarefnews.ir/ProgramArchive/?m=040114 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee