معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان نسخه دوم،پاییز 1403.pdf
1.62M
🔔🔔🔔🔔
نسخه دوم "معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان" تقدیم میگردد. امید است این تلاش موجب آشنایی بیشتر جامعه علمی کشور به ویژه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی، مشاوره و سایر رشته های مرتبط با "دانش روانشناسی اسلامی" گردد.
این فایل در حال تکمیل است و هر شش ماه یکبار به روز رسانی و منتشر میگردد. از این رو اطلاعات جدید مرتبط با چیستی، چگونگی، چرایی، یافتهها، مراکز فعال و خدمات روانشناسی اسلامی را به آی دی زیر در ایتا ارسال نمایید تا در نسخههای بعدی افزوده شود.
@houshyari_jafar
با تشکر
هوشیاری
🌺🌺🌺🌺
📜بسیار کوچکتر از آنند...
🔰#ساخت_مستحکم_سازمان_مقاومت امری روانی-اعتقادی است که با بمبهای سنگرشکن باند ترور از بین نخواهد رفت .
🔰 #گفتمان_سیدحسن در جان و دل انسانهای آزاده همواره طنینانداز و دشمنبرانداز خواهد بود و این ندا هیچگاه خاموش نخواهد شد.
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
سلسله نشستهای مجازی روانشناسان و مشاوران با موضوع:
" کنشگري روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و جبهه مقاومت"
⭕️ سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ مهرماه
⭕️ از ساعت 19 الي 20.30
در بستر مجازي اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/iaip.psy
با حضور اساتيد روانشناسي و مشاوره
🇵🇸 سه شنبه ۱۰ مهرماه
دکتر هادي بهرامي احسان
ما و مسئولیت های حرفه ای روانشناسی در چالشهای منطقه ای
دکتر حامد مصلحي
پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مورد نیاز برای فهم مردم محور مقاومت
دکتر سیامک طهماسبی
روانشناسی تولی و تبری و تاثیر آن در کنش های اجتماعی مسلمانان
دکتر زهرا افتخار
اضطراب جمعی از حمله دشمن و مواجهه با آن
🇵🇸. *چهارشنبه ۱۱ مهرماه*
دکتر رضا پورحسين
تاب آوري جريان مقاومت
دکتر سيد محسن اصغري نکاح
تاملی در سقوط و صعود انسانیت در رویارویی صهیون و مقاومت
دکتر حميد رفيعي هنر
روانشناسی آزادیبخش یا تخدیر در برابر ظلم؟
دکتر منصوره ابوالحسنی
مولفه های باورمندی در ارتقای ظرفیت های عملکردی جبهه مقاومت
🇵🇸 *پنج شنبه ۱۲ مهرماه*
دکتر علي فتحي آشتياني
رسانه و عملیات روانی در جنگ غزه
دکتر ياسر مدني
بازی با کلمات: افزایش تاثیرگذاری روانی تیترهای سیاسی
دکتر محمدعلي اسلامي
تبیین روانشناختی بی تفاوتی و انفعال در مواجهه با نسل کشی رژیم صهیونیستی
دکتر فهیمه فداکار
روانشناسی برای استعمار
دبير نشست ها: دکتر مهرنسا شهابی
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
سلسله نشستهای مجازی روانشناسان و مشاوران با موضوع:
*" کنشگري روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و جبهه مقاومت"*
⭕️ سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ مهرماه
⭕️ از ساعت 19 الي 20.30
در بستر مجازي اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/iaip.psy
لینک اپارات
https://www.aparat.com/anjoman_irani_ravanshenasi_eslmi/live
با حضور اساتيد روانشناسي و مشاوره
🇵🇸 *سه شنبه ۱۰ مهرماه*
*دکتر هادي بهرامي احسان*
ما و مسئولیت های حرفه ای روانشناسی در چالشهای منطقه ای
*دکتر حامد مصلحي*
پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مورد نیاز برای فهم مردم محور مقاومت
*دکتر سیامک طهماسبی*
روانشناسی تولی و تبری و تاثیر آن در کنش های اجتماعی مسلمانان
*دکتر زهرا افتخار*
اضطراب جمعی از حمله دشمن و مواجهه با آن
🇵🇸. *چهارشنبه ۱۱ مهرماه*
*دکتر رضا پورحسين*
تاب آوري جريان مقاومت
*دکتر سيد محسن اصغري نکاح*
تاملی در سقوط و صعود انسانیت در رویارویی صهیون و مقاومت
*دکتر حميد رفيعي هنر*
روانشناسی آزادیبخش یا تخدیر در برابر ظلم؟
*دکتر منصوره ابوالحسنی*
مولفه های باورمندی در ارتقای ظرفیت های عملکردی جبهه مقاومت
🇵🇸 *پنج شنبه ۱۲ مهرماه*
*دکتر علي فتحي آشتياني*
رسانه و عملیات روانی در جنگ غزه
*دکتر ياسر مدني*
بازی با کلمات: افزایش تاثیرگذاری روانی تیترهای سیاسی
*دکتر محمدعلي اسلامي*
تبیین روانشناختی بی تفاوتی و انفعال در مواجهه با نسل کشی رژیم صهیونیستی
*دکتر فهیمه فداکار*
روانشناسی برای استعمار
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
-1054466303_-561378375.mp3
14.86M
🎙صوت نشست علمی
🔺#روانشناسی_تخدیر: آسیب امروز جامعه روانشناسی
🔺#راه_برون_رفت: حرکت به سمت روانشناسی آزادیبخش اسلامی
🔰 از سلسله نشستهای کنشگری روانشناسان و مشاوران در مسئله فلسطین و مقاومت
11 مهرماه 1403
👤 سخنران: دکتر رفیعی هنر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰ارائه شده در: انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی
https://eitaa.com/anjomanuranieslami1402
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
✍️#روانتحلیلگری_یا_روانتجلیلگری؟
این شاید یکی از اصلیترین تفاوت نگاه فروید و دیدگاه اسلام به روان آدمی است! هر دو در پی کاوشاند امّا این کجا و آن کجا؟
این یکی در پی تحلیل و کاوش است تا به هر آنچه شر و بدی (پرخاشگری و امیال جنسی منع شدهی ذاتی او که در نوع تعامل والدین و محیط با او، تولید پریشانی کرده و اکنون از هشیاری او مخفی شده) دست یافته؛ شاید با فنونی بتواند فرد را وادار کند تا انگشت در حلق روان خود کرده؛ همه آنها را بالا آورده و حالش مقداری خوب شود؛ چون معتقد به تحقق و تلنبار همه اینها در لایه های پنهان روان آدمی بوده؛ روابط والد-فرزند را تولیدگر این پریشانیها دانسته، نقش فرزند را کمرنگ؛ صرفا لذتخواه، و گریزان از تنش دانسته؛ و نقش والد و محیط را پررنگ، عموما آسیبزا، و تنشزا دیده است.
در این اتمسفر ترسیم شده، همه در پی خواسته خویشاند؛ فرزند به نحوی و والد به نحوی دیگر؛ و محصول کنار آمدن یا نیامدن طرفین هم میشود تثبیت در یک دوره یا شکلگیری یک عقده که هر دوی آنها زمینه آسیب بعدیاند.
راست میگوید فروید؛ در چنان فضا و فرهنگی که پدری میزیید که او هم همین پیچیدهگیهای روانی «دوره» و «عقده» را تجربه کرده؛ محصولی جز فرزندی در این عقده و در آن دوره نخواهد داشت!
امّا وآن دیگری در پی دستیابی به عالیترین ظرفیتها جهت رشد و تعالی انسان است، چون معتقد است بنای خداوند؛ خلق موجود شریر (والد یا ولد) نبوده؛ و هر چند دنیای ناهشیار را با تبیین خود پذیرفته؛ امّا بر این باور است که والدِ ذاتا غیرشریر؛ سازنده ولد شریر نخواهد بود؛ و روابط والد-فرزندیِ مبتنی بر خیر و کرامت، سببساز ولد شر نخواهد شد؛ و هر چند گرایش به شر را پذیرفته و امکان قدرت گرفتن آن را انکار نکرده؛ امّا معتقد است فطرت الهیِ جاری در کل دوران کودکی تا بزرگسالی نخواهد گذاشت در دنیای روانی، گرایشهای شر بر خیر غلبه کنند؛ مگر اینکه شیاطینی از نوع جن یا انس (همچون یک والد جهلورز یا یک محیط جهلورز) از کودکی گرایشهای نفسانی آدمی را فعال کرده؛ او را مدام در جریان جهلورزی انداخته باشد. امّا قدرت عقلورزی او توان مدیریت رفتارهای جاهلانه او را خواهد داشت.
شاید به ظاهر شباهتی در عملکرد این دو رویکرد وجود داشته باشد؛ امّا مفاهیمی چون «خیر»، «شر»، «فطرت»، «نفس»، «جهل»، «عقل» و بالاتر «خداوند» اشارهگر به یک معنای بالاتر است؛ و آن تعالی است؛
او انسان را یک حیوان تکامل یافته نمیبیند؛
او، او را مخلوق خداوندی میداند که از خلقتش؛ حضورش در دنیا، انتخابهایش؛ و رفتنش هدفی متعالی در میان بوده؛
فرق است انسان را «زیستی» ببینیم یا «متألّه: خداییپذیر»!
در تمام شناختها؛ موضعگیریها، و رفتارهایمان متفاوت عمل خواهیم کرد و تحویلدهنده محصولی متفاوت!
آن یکی در پی «تحلیل»روان است از نوع مرضی؛ وان یکی در پی «تجلیل» روان است از نوع هرَسی (هرس کردن)
او تحلیل میکند تا به لذت برسد؛ این تجلیل میکند تا به عزت برسد
او تحلیلگر روان آسیب دیده است وان تجلیلگر نفس کرامت یافته است
او غرایز را می یابد تا آرامشان کند؛ این نیازها را می یابد تا آماده حرکتشان کند.
آن خروج ذلت به لذت است و این حرکت از ذلت به عزت!
تلاش آن، خارج شدن از لئامت است؛ و هدف این سوق دادن به کرامت!
او انسان را «زیستی» میخواهد و این انسان را «متألّه» میبیند
این تحلیل میکند وان تجلیل؛ تا کدام را آخرین هدف حرکت خود قرار دهیم؟
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
#دهه_گسترش_روانشناسی_اسلامی_در_دنیا
🔸موسسه H.O.M.E (قلب بر فراز ذهن و خود: Heart Over Mind & Ego) در سال 2019 توسط خانم دکتر مروه عصار در آمریکا تاسیس شد.
🔹دکتر عصار دارای مدرک لیسانس روانشناسی، کارشناسی ارشد روانشناسی مشاوره و دکترای روانشناسی بالینی کاربردی است. علاوه بر این او سابقه تحصیلات علوم اسلامی نیز دارد. رساله دکتری او در زمینه رویکرد روانشناسی اسلامی در رواندرمانی بوده است. او علاوه بر مدیریت مؤسسه H.O.M.E ؛ بهعنوان روانشناس در مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک (ICNYU) نیز فعالیت میکند.
🔸به اعتقاد دکتر عصار روانشناسی اسلامی از نظر تئوریک از جایگاه عالی برخوردار است؛ اما آنچه برای او بسیار مهم بوده تبدیل دانش تئوری به فضای کاربردی و عملی بوده است. از این رو 15 سال به کاوش ارتباط اسلام و روانشناسی پرداخته، و کار تحقیقاتی و دانشگاهی خود را گذرانده، و تلاش کرده آن را به فضای عملی برگرداند. او میگوید در مؤسسه H.O.M.E، دانشجویان میتوانند عمیقاً به این درک دست یابند که چگونه روانشناسی اسلامی میتواند زندگی، ذهن، قلب و تجربیات روزمره آنها را از طریق دانش و عمل کارآمدتر کند.
🔹طبق آنچه در پایگاه اینترنتی موسسه H.O.M.E آمده، این مرکز در پی ارائه «آموزشهای جامع روانی-معنوی از منظر روانشناسی اسلامی است». نمونههایی از دورههای آموزشی این مرکز: «برنامه خدا و من»، «اضطراب و تقوا»، «روانشناسی عبادت»، «عشق مقدس به خود»، « رفع حجاب قلب» و «اعتکاف روانی معنوی».
https://www.thehomeinstitute.org/
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
#اثر_امپمبا_و_نقش_معنویت_در_مقاومت
🔰 ارائه: دکتر رفیعیهنر،
روانشناس و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
در
نشست نیمروزه روانشناسی
و
راهبرد مقاومت
⏰ یکشنبه 11 آذر ساعت 9 تا 12
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
برنامه و موضوعات نشست 11 آذرماه.pdf
89.9K
ریز برنامههای نشست نیمروزه روانشناسی و راهبرد مقاومت
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
روانشناسی و راهبرد مقاومت.mp3
38.3M
🎙صوت ارائههای نشست نیمروزه روانشناسی و راهبرد مقاومت
🔰از دقیقه 1:13 تا 1:30 بشنوید:
اثر امپمبا و نقش معنویت در مقاومت
ارائه: دکتر رفیعیهنر،
روانشناس و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
#شام_آخر
حواریون؟
شام آخر داوینچی
لحظهای را به تصویر میکشد که عیسی مسیح در هنگام شام به دوازده حواری خود اعلام میکند یکی از آنها به او خیانت خواهد کرد... .
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔eitaa.com/Mohyiee
📁 نشستهای پژوهشکده اخلاق و معنویت در هفتۀ پژوهش؛با محوریت مقاومت و اخلاق
🎙 موضوعات بحث و اساتید ارائهکننده و زمان برگزاری نشستها:
«زمینهها و بسترهای اخلاقی مقاومت»؛ حجتالاسلام دکتر محمدتقی اسلامی؛
سهشنبه 20/9/1403؛ ساعت 8-10.
🎙 «مؤلفههای اخلاقی معنوی مقاومت»؛ حجتالاسلام دکتر مهدی علیزاده؛
چهارشنبه 21/9/1403؛ ساعت 8-10.
🎙 «ابعاد اخلاقی اجتماعی مقاومت»؛ حجتالاسلام محمد عالمزادۀ نوری؛
شنبه 24/9/1403؛ ساعت 8-10.
🎙 کرسی ترویجی «پروتکل خودنظمجویی دینی: راهبرد مقاومت در میدان مجازی برای نوجوانان»؛ حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر؛
یکشنبه 25/9/1403؛ ساعت 8-10.
🎙 «سیدحسن نصرالله: اسوۀ تعامل دیالکتیکی معنویت و مقاومت»؛ حجتالاسلام دکتر محمدجواد رودگر؛
دوشنبه 26/9/1403؛ ساعت 8-10.
📒دبیر جلسات: حجتالاسلام مهدی فصیحی رامندی
📁مکان: قم پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه 2، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
🌀برگزاری جلسات به صورت حضوری و مجازی است
🌐 لینک شرکت در نشستها: http://dte.bz/ethicsconf
🗒مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
✅ کرسی ترویجی در هفته پژوهش:
🌀 پروتکل خودنظمجویی دینی؛ راهبرد مقاومت در میدان مجازی برای نوجوانان
🎙ارائه دهنده:
👤 حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر؛
روانشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙ناقدان:
👤 سرکار خانم دکتر زهرا محسنیفرد؛
پژوهشگر حوزه نوجوان و مسئول میز نوجوان تبیان،
👤 حجتالاسلام دکتر مهدی خطیب؛
دکتری روانشناسی و استادیار پژوهشگاه قرآن و حدیث،
👤 دکتر مهدی فدایی؛ معاون پژوهش و استادیار دانشگاه باقرالعلوم.
✍️ دبیر علمی:
👤 حجتالاسلام مهدی فصیحی رامندی
🗓 زمان: یکشنبه 25 آذر ۱۴۰۳
⏰ ساعت: 8 الی 10
🏫 مکان: قم، پردیسان. انتهای بلوار دانشگاه. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. طبقه2. سالن شهید سلیمانی
⬅️لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/ethicsconf
⬅️ لینک ثبت نام جهت اخذ گواهی:
https://events.isca.ac.ir/sama/1423
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
✅ کرسی ترویجی در هفته پژوهش: 🌀 پروتکل خودنظمجویی دینی؛ راهبرد مقاومت در میدان مجازی برای نوجوانان
بنابر اعلام استانداری قم، یکشنبه مراکز آموزشی و پژوهشی تعطیل بوده، لذا برنامه مذکور به زمان دیگری موکول شد.
🔹کانون روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران برگزار میکند:
• روانشناسی اسلامی در ایران و فضای بینالملل: چالشها و چشماندازها
• حجتالاسلام و المسلمین دکتر رفیعیهنر
• زمان: چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵ الی ۱۷
• مکان: خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶ آذر، نبش فروزانفر، سالن اجتماعات طبقه اول ساختمان نهاد رهبری دانشگاه تهران
🏷 جهت ثبتنام فرم زیر را پر کنید.
https://survey.porsline.ir/s/88lPq1F5
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
🔹کانون روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران برگزار میکند: • روانشناسی اسلامی در ایران و فضای بینالملل:
با سلام
به دلیل تعطیلی دانشگاه ها، این برنامه به زمان دیگری موکول شد.