#برنامه_روانشناسی_اسلامی
آکادمی اویسنّا( ابن سینا) برگزار میکند:
برنامه 126 ساعته روانشناسی اسلامی
https://iamphome.org/course-alert-avicenna-academy-126-hour-program-on-islamic-psychology/
#دهه_توسعه_روانشناسی_اسلامی
#مقایسه_رویکردهای_اسلامی
#آسیب_شناسی_رویکردها
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دهه_توسعه_روانشناسی_اسلامی
🔹آکادمی اسلامی اِسرا با همکاری
دانشگاه چارلز استورت استرالیا با حمایت انجمن بین المللی روانشناسان مسلمان برگزار می کند:
🌿اولین دوره روانشناسی اسلامی🌿
🔸عناوین دروس:
-مقدمه روانشناسی اسلامی
-روانشناسی اسلامی: رفتار و تجربه انسان
-روانشناسی اسلامی کاربردی
-مبانی و اصول معنویت اسلامی
https://iamphome.org/islamic-psychology-graduate-program-is-offered-in-australia/
#دهه_گسترش_روانشناسی_اسلامی
#رویکردهای_روانشناسی_اسلامی
#مقایسه_ایدههای_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دسترسی_به_منابع_پژوهشی_مفید_و_رایگان:
🔺قابل توجه اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، و علاقمندان:
1️⃣بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری برای اولین بار اقدام به تهیه نسخه PDF #همه کتابهای ایشان باکیفیت بالا و عرضه #رایگان آن در فضای مجازی نموده است:
https://3danet.ir/morteza-motahhari-books-pdf/
2️⃣کتابخانه کنگره آمریکا به مدت محدود کتابهای فارسی نفیس و قدیمی را به صورت رایگان با فرمت pdf در اختیار علاقه مندان میگذارد:
https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/?sb
3️⃣معاونت پژوهش حوزههای علمیه؛ برای اولین بار موضوعات پژوهشی کتاب اولویتهای پژوهشی «دین و روانشناسی» را برای انتخاب موضوع پایاننامهها؛ و مقالات پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار داده است:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=30
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#وبینار_اسلام_و_مکانیزمهای_سلامت_روان
🔹سخنران: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
روانشناس، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📣📣 سلسله وبینارهای تخصصی
پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰زمان: دوشنبه ۲۲ آذرماه، ساعت ۱۰ صبح
🔹لینک جلسه:
https://vroom.um.ac.ir/iish
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
2.mp3
3.07M
🎙 #صوت_نشست_اسلام_و_مکانیزمهای_سلامت_روان_2
بخش دوم سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
(روانشناس و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
با موضوع: #اسلام_و_مکانیزمهای_سلامت_روان
در وبینار تخصصی
پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#تفکر_انتقادی_گمشده_روانشناسان_ایرانی
دکتر بی. اس. هِلد (Held, B. S)؛ استاد روانشناسی و پژوهشگر مطرح کالج بودوین آمریکا:
آیا روانشناسانِ جریان اصلی، انتقادی فکر میکنند؟ تقریباً هیچ!
او میگوید علی رغم اینکه در روانشناسی، تفکر انتقادی به طور مداوم، خاص و آشکارا برای همه دانشجویان و متخصصان مورد تأکید قرار میگیرد؛ امّا خود روانشناسان معمولاً روانشناسی را در معرض ارزیابی انتقادی قرار نمیدهند!
روانشناسانِ جریان اصلی اغلب #فلسفهها، #روشهای_تحقیق و #شیوههای_حرفهای خود را بدیهی میدانند!
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
💥کاش دوباره یک دکتر مرتضی نصفتِ دیگری از روانشناسان دانشگاهی برمیخاست و نهیبی بر سر دانشجویان میکشید که هان چه نشستهاید در غرق تقلید از یافتههای دیگران؟!
همو که حدود 60 سال پیش، در 1343 شمسی در مقاله «آینده روانشناسی در ایران: تقلید یا تحقیق» این موضوع مهم را به روانشناسان ایرانی هشدار داد!
💥کاش دوباره یک دکتر دادستانِ دیگری حواس استادان و پژوهشگران روانشناسی را به این موضوع حیاتی جلب میکرد که با این روند تقلیدگریِ محض، «روانشناسی ایران در معرض سقوط به یک پرتگاه عمیق قرار میگیرد!».
💥کاش یک دکتر ملک بدری دیگری در میان کشورهای اسلامی برمیخاست و فریاد «العلماءُ النفس المسلمون فی جُحر الضّب: روانشناسان مسلمان در سوراخ سوسمار» را سر میداد و روانشناسان را از تقلید بی چون و چرا؛ بدون تفکر، و بدون انتقاد از یافتههای فردگرایانه جریان اصلی باز میداشت!
💥کاش لااقل از خود سوال میکردیم چرا دکتر ویلیام کیل پاتریک؛ استاد دانشگاه بوستون آمریکا در کتاب «فریفتگی روانشناختی» نوشت که روانشناسی موجود، با شکست مواجه شده؛ و نتوانسته است مشکلات و آسیبهای جامعه آمریکا را حل کند!
💥کاش لااقل به حسرت خوردن دکتر سوزان مک دنیل؛ رئیس وقت APA در سال 2016 توجهی میکردیم که خطاب به روانشناسان آمریکایی نوشت: «به شرق نگاه کنید! روانشناسی غربی چیزهای زیادی میتواند از سازمانهای روانشناسی شرقی یاد بگیرد!»
💥کاش به قول دکتر فتحعلی مقدم؛ استاد ایرانی دانشگاه جورج تاون (واشینگتن دیسی) تحت «سیطره ایدئولوژی فردگرایانه روانشناسیِ آمریکایی» نمیماندیم، و از «جهان سومی» بودن خارج میشدیم؛ و به داشتههای فرهنگ ایرانی-اسلامی خود باور میکردیم!
💥کاش از این تخدیرشدگی رها شویم؛ و به خود آئیم و دانش خود را، خود بنا کنیم!
#ضرورت_تفکر_انتقادی_برای_روانشناسی
#به_شرق_نگاه_کنید
️#روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟
#هشدار_یک_روانشناسِ_شاخص_در_یک_دهه_پیش!
#فریفتگی_روانشناختی
#جهان_سومی_نمانیم!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
🔰 #کرسی_ترویجی_سازه_خودنظم_جویی_اسلامی
تبیین سازه خودنظم جویی اسلامی: اصول و راهبردها
🔺ذیل کرسی تخصصی
#شخصیت_سالم:
#نظریه_خودنظم_جویی_اسلامی
🔸 ارائه دهنده:
حجت الاسلام دکتر #حمید_رفیعی_هنر
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸ناقدان:
حجت الاسلام دکتر محمد رضا جهانگیرزاده
استادیار موسسه امام خمینی (ره)
جناب آقای دکتر محمد تقی تبیک
استادیار دانشگاه قرآن و حدیث
🔸 دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی فصیحی
⏰ چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۸ - ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 لینک شرکت در جلسه:
http://dte.bz/danaee
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
@Mohyiee
1-.mp3
22.23M
🎙 #صوت_کرسی_خودنظم_جویی_اسلامی
صوت کرسی ترویجی "تبیین سازه خودنظم جویی اسلامی؛ اصول و راهبرها"
🔺 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
▫️قسمت اول
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#نمیشود_نمیتوانیم_یا_راحتطلبانیم؟
🔸حاشیه امن یا محدودهٔ آسایش #Comfort_Zone یک حالت روانشناختی است که در آن فرد با مسائل و چیزهای آشنا سروکار دارد و اوضاع تحت کنترل و مدیریت اوست.
🔹در این وضعیت فرد اضطراب و فشار روانی کمی احساس کرده و سعی میکند که با عدم فعالیت و عدم ریسک پذیری زیاد، شرایط ثابت خود را حفظ کند.
🔸کنج راحتی، نشان دهنده مرزهای روانی است که فرد برای ایجاد امنیت دور خود میکشد و سعی میکند بیرون از آن قدم نگذارد.
💥اما برای رسیدن به رشد؛ باید از کنج راحت خارج شد؛ باید قدم در منطقه ترس گذاشت؛ و از آن عبور کرد تا شرایط یادگیریهای جدید پیش آید؛
آن وقت قدم در عرصه منطقه رشد گذاردهای!
🌺 و چه پررمز و راز دعا فرمود رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله):
اُمْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ
خدایا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانه آوری، زیان، دل مردگی و ملال، محفوظمان دار!
(میزان الحکمه، ج11، ص5184)
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#جدیدترین_اثر_روانشناسی_اسلامی_در_2022
🔻روانشناسی شخصیت، مهمترین شاخه روانشناسی؛ و به اعتقاد برخی، تمام روانشناسی است.
🔸آنچه تا به حال در قالب کتب نظریههای شخصیت به دانشجویان تدریس میشده؛ مربوط به نظریهپردازان اروپایی-آمریکایی(همچون فروید، یونگ، آلپورت، کتل، مزلو، راجرز، و کِلی) بوده است.
💥کتاب «روانشناسی شخصیت: دیدگاههای اسلامی» به سرویراستاری امبر حق و یاسین محمد جدیدترین اثر منتشر شده IAIP به زبان انگلیسی است.
🔹این کتاب مقالاتی درباره ماهیت و شخصیت انسان از دیدگاه اسلام از نویسندگان معاصری چون مَلک بدری، سید نقیب العطاس و لاله بختیار منعکس کرده است.
🔸همانطور که از شکل روی جلد کتاب نیز نمایان است؛ نویسندگان در تلاشاند با تبیین مفاهیم دینیِ برخاسته از قرآن کریم، و آثار اندیشمندان مسلمان، #ساختار و #عملکرد شخصیت_انسان را تبیین نمایند.
🔹آشنایی با دیدگاه اسلامی اخیراً مورد علاقه روانشناسان جریان اصلی قرار گرفته؛ آنها در پی درک دیدگاههای بومی و جایگزین در روانشناسی هستند.
🔸این کتاب برای دانشجویانی که دروس روانشناسی با تأکید بر دیدگاه اسلامی میگذرانند، در نظر گرفته شده است.
🔹همچنین برای محققان و پژوهشگرانی که آثارشان مرتبط با روانشناسی شخصیت اسلامی است مناسب است.
https://www.amazon.com/Psychology-Personality-Perspectives-Amber-Haque/dp/1737281627
🌸🌸🌸
⚡️پستهای مرتبط 👇
#شخصیت_ما_کی_شکل_میگیرد؟
#منش_یا_شخصیت؟
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#گناه_و_اختلال_روانی
نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟
دیدگاه #هوبرت_مورر؛ یکی از پراستنادترین روانشناسان قرن بیستم را در پست بعدی دنبال کنید
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#گناه_بیماریهای_روانی_و_مورِر
🤔«نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟ آیا هر گناهی اختلال است؟ یا برعکس هر اختلالی گناه است؟ و ... .» اینها سوالاتی بود که اخیراً در همایشی در مشهد؛ از من سوال شد.
من در آنجا به برخی از وجوه ارتباطی این دو اشاره کردم. اما شاید برایتان جالب باشد که این سوال؛ یک چالش جدید نبوده بلکه از چند دهه پیش تاکنون مورد توجه برخی روانشناسان بوده است. یکی از این روانشناسان، هوربرت مورِر است. او یک نظریهپرداز و روانشناس آمریکایی و استاد دانشگاه ایلینوی است.
⚡️⚡️
🔹طبق رنکینگ روانشناسان برتر دنیا؛ هوربرت مورِر یکی از 100 روانشناس برتر؛ و از پُراستنادترین روانشناسان قرن بیستم شناخته میشود.
دانشجویان روانشناسی احتمالا نام مورر را در نظریههای آسیب شناسی روانی، ذیل علت شناسی فوبیا و نیز وسواس تحت عنوان "نظریه دو عاملی مورر یا ماورر" شنیده باشند.
🔸مورر بعد از یک دوره بی علاقگی؛ نسبت به دین علاقهمند شد و برخلاف پیروان مکتب فروید که معتقد بودند بسیاری از افراد، تحت سلطه یک وجدان سرزنشگر قرار گرفتهاند، که منجر به احساس گناه مرضی و ضررزننده و آسیبزا میشود؛ مدعی شد اتفاقاً عکس این امر صادق است!
🔹مورر برای اولین بار در سال 1947 در یک سخنرانی در نشست علمی بسیار مهم تحت عنوان «انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم» که در شیکاگوی آمریکا برگزار شد مدعی شد مردم از اضطراب و روانرنجوری در رنجاند زیرا احساس گناه را بهدلیل اشتباهات واقعی سرکوب میکنند. به عبارت دیگر اضطراب، ناشی از احساس گناه سرکوب شدهای است که از اشتباهات واقعی ناشی میشود .
او مدعی شد تقریباً تمام مشکلات روانی از گناه واقعی و نه خیالی ناشی میشود و زندگی اخلاقی و پذیرش اشتباه میتواند از بیماریهای روانی جلوگیری کند.
مورر معتقد بود کلید سلامت روان ساده است: یک زندگی سنتیِ با اخلاق و مسئولیتپذیر داشته باشید!
وی مدعی شد که دین راهنمای بسیار مفیدی برای سلامت روان است و افراد برای داشتن سلامت روانی نیاز نیست مفاهیم سنتی گناه و مسئولیت را کنار بگذارند.
🔸سخنرانی او توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد و منجر به پوشش برجسته خبری در مجله تایم، واشنگتن پست و دیگر نشریات شد. بهطوری که مجله نیویورک پست در صفحه اول خود، مورر را بهعنوان یک بدعتگذار توصیف کرد که "بشریت را پیش میبرد" و ادعا کرد که "ممکن است کل نظریه روانکاوی را برهم زده باشد!"
او بعدها کتابی تحت عنوان « The crisis in psychiatry and religion: بحران در روانپزشکی و دین» نوشت که محور آن تقریباً رد ایده فرویدی در تبیین نقش دین در شکلگیری نِوروز(روانرنجوری) بود.
⚡️⚡️
🔺هرچه که باشد به اعتقاد بنده؛ نوع ارتباط گناه و اختلال روانی بهخصوص از منظر دین اسلام؛ همچنان نیاز به پژوهش و تدقیق دارد.
شاید برخی گناهان را مقدمه یک اختلال بدانیم؛ برخی از گناهان را نتیجه یک اختلال؛ و برخی دیگر را عین یک اختلال! و هر کدام از اینها نیازمند مداخله خاص خود خواهد بود.
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee