eitaa logo
مجتبی خرسندی
2هزار دنبال‌کننده
857 عکس
336 ویدیو
38 فایل
🔷️صفحه آرشیو و ثبت فعالیت‌های ادبی؛ #مجتبی_خرسندی _شعر _سرود _داستان _افتخارات _مرور خاطرات _معرفی کتاب‌ها _مصاحبه‌ها _نقدها تحلیل‌‌ها _وقایع روزمرّه _توییت‌ها _درددل‌ها _هنر گفت‌وگو 🔶️ارتباط و سفارش کار؛ @Adminpoet
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم رب الحسن ماجرا - سفرنامه کربلای معلی قسمت چهاردهم بهانه‌ها گاهی می‌توانند زیباترین نشانه‌های یک عشق باشند. حتی اگر هیچ دلیلی برای‌شان نداشته باشی. اما اینجا یکی از مهم‌ترین بهانه‌هایی‌ست که با نشانه‌های بسیار آمیخته‌ست. همین نشانه‌هایی که بر در و دیوار نصب شده تا بدانیم بهانه‌ها همیشه هم بد نیستند. اینجا حرم دختری از نسل کریم‌ترین مرد تاریخ است. دختری که نشان‌ها دارد از فضل پدر... آن‌قدر حاجت‌های روا شده زیاد است که تو خسته می‌شوی از خواندن و او هرگز خسته نمی‌شود از برآوردن؛ از قبولی دانشگاه گرفته تا شفای سرطان و بچه‌دار شدن و ... عرب‌ها او را طبیبه خطاب می‌کنند و چنان در حرمش گرم درد دل می‌شوند که ناخودآگاه حضورش را حس می‌کنی و از عمق دل می‌گویی؛ « السلام علیک ِ یا شریفه بنت‌الحسن » @Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجتبی خرسندی
بسم‌رب‌العشق... ماجرا - قسمت عشق به آستان خرابات سرکشی مفروش... که بیست حجّ پیاده‌ست یک‌نماز اینجا اینجا حرم عشق است... نامش کربلاست و خاکش شفا... جایی‌که همه‌ی قاعده‌ها را به‌هم می‌زند؛ خاک حرام را تربت می‌کند، سیاه مکروه را مشکی مستحب می‌کند، و عشق را واجب می‌کند... اینجا به‌فرات که می‌رسی از تشنگی سیراب می‌شوی، به علقمه که می‌روی عرق شرم بر جبینت می‌نشیند، حتی اگر هوا شرجی نباشد. اینجا اگر در بین‌الحرمین مردد شوی کسی ملامتت نمی‌کند و اگر گریه کنی کسی به تو نمی‌خندد، و اگر بخندی کسی با تو کاری ندارد، اینجا همه فقط با حسین کار دارند... اینجا همه آمده‌اند تا خودی نشان بدهند به محبوب‌شان، و بگردند دنبال حال خوب‌شان. کربلا سرزمین زنده‌های همیشه جاویدی‌ست که به خوابی خوش فرورفته‌اند تا دیگربار به یاری مردی از نسل عشق برخیزند‌... باشد که باشیم و باشیم. زان‌ کشتگان هنوز به موعود می‌رسد فریاد العجل ز بیابان کربلا ... @Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 🌹 سلام و احترام 🌹 به مناسبت فرا رسیدن اعیاد مبارکهٔ شعبانیه، از امروز تا روز نیمه شعبان، هزینهٔ در کتابخانه تخصصی با ویژه، تنها ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. 🌹 علاقه‌مندان می‌توانند، جهت و دریافت به ادمین پیام دهند: 🆔 @seyedmajidnajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فراخوان شعر
✔️یادداشت شاعر، محقق و استاد دانشگاه شیراز بر کتاب شعر مجموعه اشعار عاشقانه-اجتماعی از اینجا بخوانید؛ https://eitaa.com/mmparvizan/453
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجتبی خرسندی
✔️یادداشت #دکتر_محمد_مرادی شاعر، محقق و استاد دانشگاه شیراز بر کتاب شعر #نقطه‌ضعف مجموعه اشعار عاشقا
سلام و ادب در سفر عتبات دعاگوتون بودم ان‌شاءالله بقیه قسمت‌های رو هم به مرور بارگذاری می‌کنم تا پیش‌مقدمه‌ی نوشتن سفرنامه‌ی کربلا باشه دوستان بزرگواری هم که ماجرا رو دنبال می‌کنند و یا این رو خوندند و نظری دارند لطفا از طریق آیدی زیر برام ارسال کنید؛ @MKhorsandi118 ممنون میشم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سرودی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽| شنونده سرود « امید » باشید. 🎙باصدای گروه سرود نسل ظهور 🌱شاعر: مجتبی خرسندی 🎹تنظیم: حسن دینا 🎸نوازنده: امیر دانشور 💠تولید شده در مرکز آفرینش های بسیج قم 🔰ا @soroodiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دبیرستان فکور
43.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتشار برای اولین بار به‌مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران🇮🇷 🔹نماهنگ: 🔸️هم آوایی: 🔹شاعر: ✨کاری متفاوت برای تمام نوجوانان ایران عزیز🌹 ‌┅┅┄┄┅✾🌸🍃🌸✾┅┄┄┅┅ 🆔@Fakoor_school ╚══════🍃🌺🍃═════╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻اینجا بخوانید؛ یادداشتی از دکتر محمد مرادی بر کتاب شعر «نقطه‌ضعف» مجموعه ۴۰ غزل عاشقانه-اجتماعی 🔹کتاب را از دریافت کنید؛ https://taaghche.com/book/128027 ✔️کانال شاعر در ایتا؛ @Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از پرویزن
"چند نکته درباره‌ی مجموعه‌ی نقطه‌ضعف؛ سروده‌ی مجتبی خرسندی" بخش اول مجتبی خرسندی (۱۳۷۲) از شاعران جوان سنتی‌سرای روزگار ماست که تاکنون چندمجموعه از او منتشر شده و برخی اشعارش در فضای مجازی و محافل مذهبی زبانزد شده است. در کنار فضای غالب مذهبی در کارنامه‌ی شاعری او، مجموعه‌ی "نقطه‌ضعف" دربرگیرنده‌ی ۴۰ غزل عمدتا عاشقانه است که نخست‌بار در سال ۱۳۹۹/ ۲۷‌سالگی شاعر انتشار یافته و پس از آن دوبار تجدید چاپ شده؛ همچنین نامزد جایزه‌ی قیصر امین‌پور (کتاب سال شعر جوان) شده است. ویژگی‌های این مجموعه و سبک سروده‌های شاعر را در چند گزاره‌ی کوتاه، می‌توان این‌گونه معرفی کرد: ۱_ فضای سبکی اشعار گاه بیانگر پیوند شاعر با سروده‌های عراقی است و بیش از آن، جلوه‌های شعر وقوعی و آمیختگی آن با سبک اصفهانی را در آن می‌توان دید. سروده‌ها، ادامه‌ای از جریان آمیخته‌ی سبک غزل تهرانی (نواحی مرکزی) است که در شعر دوران قاجار، هویت یافته و در جریان غزل سنتی و نیمه‌سنتی روزگار ما ادامه دارد و از اصلی‌ترین شاخه‌های غزل سنت‌گرا در دو دهه‌ی اخیر بوده است. ۲_ از نظر طول غزل‌ها، اشعار بیش از اینکه زاییده‌ی عاطف‌ی شاعر و احساسات پیش‌رونده‌‌اش باشد؛ برآمده از کشف و تلاش برای مضمون‌سازی‌های شاعرانه است. این‌نکته سبب‌شده تا غزل‌ها همه در دایره‌ی ۵ تا ۷ بیت قرار گیرد که از آن میان، ۲۹ غزل شش‌بیتی بوده است. این ویژگی موید تمایل شاعر به جریان شعر نوسنتی مضمون‌گرا در روزگار ماست که بسیاری از شاعران پس از دهه‌ی هشتاد به آن متمایلند. ادامه دارد https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"چند نکته درباره‌ی مجموعه‌ی نقطه‌ضعف؛ سروده‌ی مجتبی خرسندی" بخش دوم ۳_ در این دفتر، از یازده وزن متفاوت استفاده شده که تنوعی نسبی را در موسیقی بیرونی نشان می‌دهد. ۱۶ غزل در وزن مشهور "مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن" سروده شده که فضایی نزدیک به کلیشگی را در شعر شاعر نشان می‌دهد. به ترتیب ۷ و ۶ غزل نیز در وزن‌های "مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن" و "مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن" سروده شده و دیگر وزن‌ها کاربردی اندک دارد. فضای کلی اوزان دفتر، آمیخته‌ای از موسیقی شعر اصفهانی و وقوعی را نشان می‌دهد که به شیوه‌ی شاعران جریان نیمه‌سنتی معاصر نیز نزدیکی دارد. ۴_ در کلِّ دفتر، حتی یک شعر بدون ردیف نمی‌توان سراغ گرفت. ویژگی‌ای که با مضمون‌گرایی غزل‌ها سازگاری دارد. از آن میان ۱۱ غزل، ردیف‌هایی دو کلمه‌ای با ترکیب اسم و فعل دارد و ردیف پنج غزل نیز چندکلمه‌ای است. همچنین هشت غزل به طور جدا ردیف‌های تک‌اسمی و هشت غزل ردیف تک‌فعلی دارد و به‌ندرت از ردیف‌های چندکلمه اسمی یا تک‌هجایی استفاده شده است. چارچوب معنایی ردیف‌ها فاصله‌گرفتن از روایت و حرکت به سمت کشف‌های مرسوم در شعر دهه‌ی نود را نشان می‌دهد. گویا یکی از شگردهای اصلی شاعر، ایجاد رابطه‌ی کشفی بین ردیف و قافیه است که اساس شاعرانگی اغلب ابیات این دفتر بوده است: هرکسی در زندگی همراه پیدا کرده است "لااله"ی بود و "الا الله" پیدا کرده است * منی که بار سفر بسته بودم از آغاز نگاه خویش به در بسته بودم از آغاز * از خوشی هرچند کم دارم هنوز غم ندارم چون‌که غم دارم هنوز در کنار ردیف‌های ساده‌ی ترکیبی، در برخی اشعار، هندی‌گرایی آشکار را در انتخاب ردیف می‌توان دید: تا همه سرمایه‌ی ما در دو دنیا حسرت است سهم ما امروز حسرت بود و فردا حسرت است * خودش چون باعث درد است حاشا می‌کند گریه که شب تا صبح حالم را تماشا می‌کند گریه برخی ردیف‌ها نیز سازگار با فضای روزمرّگی زبان و ادب معاصر است؛ چنانکه در نمونه‌های زیر می‌توان دید: به یک ارزن نمی‌ارزند ایمان‌های امروزی که کافر بهتر است از ما مسلمان‌های امروزی * اسیر پنجه‌ی گرگ غمند آدم‌ها که در کنار هم و بی‌همند آدم‌ها * عصری است عصر ما که هر انسان، دروغ‌گوست کافر دروغ‌گوست، مسلمان دروغ‌گوست * هستم ولی نباشی اگر نیستم پدر من بی‌تو غیر هیچ، مگر چیستم پدر از ردیف‌های خاص که با ساخت مجموعه کمتر سازگاری یافته، واژه‌هایی چون: "مَی" و "گیسو" است که در دو غزل از این دفتر کاربرد دارد. ۵_ زبان اشعار، نسبتا یکدست و برآمده از پیوند همزمان ذهن شاعر با ادبیات کهن و معاصر است؛ هرچند وسواس زبان شاعران کهن کمتر در این دفتر دیده می‌شود. استفاده از عبارت "نقطه‌ضعف" در پیشانی مجموعه و تکرار آن در چند غزل، نشان‌دهنده‌ی تمایل شاعر به بهره‌گیری از زبان ساده و اصطلاحات عامیانه است: در حقیقت اختیار مملکت در دست اوست هر وزیری نقطه‌ضعف از شاه پیدا کرده است استفاده از فعل "فهمیدن" به معنی "درک‌کردن" در جایگاه ردیف دو غزل، نشانه‌ای دیگر از همین نگاه گرته‌بردارانه است: دل افسرده را تنها دل افسرده می‌فهمد که روح سرخ را هرکس که سیلی خورده می‌فهمد قرارگرفتن شاعر روی لبه‌ی تیغ زبان کهن و عامیانه، سبب شده است در برخی موارد؛ دودستگی به زبان شعر راه یابد؛ برای مثال در نمونه‌ی زیر و در کاربرد "بندازم" هرچند تمهید "گناه واضح" در خوانش دوم کمی از میزان این دودستگی کاسته است: خداست شاهد و ناظر، چگونه بندازم؟ گناه واضح خود را به گردنی دیگر در نمونه‌ی زیر هم شاعر کوشیده، تضاد واژه‌ها را با بار معنایی شعر سازگار کند: فقط شوق مدرنیته است در تجدید سنت‌ها به نوعی جمع اضدادند انسان‌های امروزی اما در نمونه‌ی زیر تلفظ نشدن "ها" در کلمه‌ی "گره" برای قافیه شدن با "خاطره"، به‌آشکارا ناخوشایند است: بیا که باز کنی بغض کور هر گره را بخند و زنده کن از نو هزار خاطره را یا در بیت زیر که به ضرورت وزن، "من‌را" خارج از سیاق مرسوم استفاده شده است: نقاط ضعف من‌را دیده آن نقاش رندی که کمان را می‌گذارد جای ابروی تو ای گیسو کاربرد همزمان اگرچه/اما_ولی، از دیگر حشوهای دستوری است که بارها در مجموعه تحربه شده است. (بنگرید به صفحات: ۱۵ و ۱۸ و ۱۹ و ۷۵ و ۷۹) ادامه دارد https://eitaa.com/mmparvizan