eitaa logo
منتظران
102 دنبال‌کننده
115 عکس
65 ویدیو
0 فایل
یک نفر مانده از این قوم که برمیگردد... http://baian.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا و زائر دهاتی در حمام نیشابور! 📜حضرت رضا علیه السلام که تشریف آوردن نیشابور، سه ماهی در نیشابور بودند. حکومتی‌ها یک حمام رو قرق کردند آقا حمام بروند. حضرت رضا کنار حوضچه‌ای نشستند و آب به بدن مبارکشان می‌ریختند. یک مردی از دهات نیشابور در خزانه حمام بود و سربازها او را ندیدند. این مرد از خزانه بیرون آمد در حالی که بدنش را می‌خاراند، گفت: اینجا دلاک ندارد. حضرت فرمودند: برای چه می‌خواهی؟ گفت: می‌خواهم کیسه بکشم. حضرت فرمودند: بیا بنشین من تو را کیسه می‌کشم. او که حضرت را نمی‌شناخت پشت به حضرت نشست. حضرت از بالا کیسه می‌کرد؛ آب بر چرکها می‌ریخت که این مرد روستایی نبیند خجالت بکشد. او هم به حضرت می‌گفت کجای بدنش خارش دارد که حضرت کیسه بکشد. همزمان چند تا از محدثین شیعه نیشابور در حمام دیگر سر را تراشیدند، غسل زیارت کردند، لباس احرام حجاج را پوشیدند، برای زیارت حضرت رضا پا برهنه آمدند. چون از بزرگان شهر بودند راه را باز کردند. وارد گرم‌خانه‌ی حمام شدند دست به سینه به امام سلام کردند. حضرت ایستادند جواب سلام دادند. مرد روستایی پرسید: این آقا کیست؟ گفتند: علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء. به پای حضرت افتاد و عذرخواهی کرد و گفت: پشت به شما نشستم و شما مرا کیسه کشیدی؛ به خاطر این کارم من کافر شدم! حضرت فرمودند: بگذار کارم را تمام کنم. روستایی به حضرت گفت: آقا یک هفته در راهم. وقتی شنیدم شما وارد نیشابور شدید، زن و بچه و باغ و… را در کوهستان رها کردم. برای زیارت شما آمدم. با خود گفتم ما حمام و آبی نداریم، اهل دهات هستیم، قبل از زیارت استحمام کنم و پاکیزه محضر حضرت مشرف شوم. نیتم این است که شما هم لحظه جان کندنم بیایی. حضرت فرمود: می‌آیم اما کارم را باید تمام کنم. همین طور که حضرت او را کیسه می‌کشید، به حضرت می‌نگریست و گریه می‌کرد. حضرت فرمود: اگر ناراحت شوی من ناراحت می‌شوم. اباصلت هروی می‌گوید: یکسال بعد در توس بودیم. آقا نشسته بودند. عده‌ای از خواص محضر حضرت مشرف بودند. ناگهان متوجه شدیم حضرت نیستند. لحظاتی گذشت حضرت تشریف آوردند. عرض کردم آقا امری بود به من بفرمایید انجام دهم. فرمود: اباصلت! آن مرد نیشابوری از دنیا رفت. وعده داده بودم؛ لحظه مرگش به بالینش رفتم. 📚شیخ عبد الحسین نیشابوری از اهل منبر قم از شیخ عبد الصاحب مروی به نقل از صاحب روضة الواعظین __________________________ دَخَلَ الرِّضَا علیه السلام الْحَمَّامَ‏ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ النَّاسِ دَلِّكْنِي فَجَعَلَ يُدَلِّكُهُ فَعَرَّفُوهُ فَجَعَلَ الرَّجُلُ يَسْتَعْذِرُ مِنْهُ وَ هُوَ يُطَيِّبُ قَلْبَهُ وَ يُدَلِّكُهُ‏.  (بحار الأنوار (بيروت)/ج‏49/ص99/ح16)
زیارت امام رضا علیه السلام از زبان خودشان ▪️رُوِیَ عَنْ أَبِی الصَّلْتِ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا یَقُولُ: وَ اللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِیدٌ فَقِیلَ لَهُ فَمَنْ یَقْتُلُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ فِی زَمَانِی یَقْتُلُنِی بِالسَّمِّ ثُمَّ یَدْفِنُنِی فِی دَارٍ مُضَیَّقَةٍ وَ بِلَادِ غُرْبَةٍ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِیدٍ و مِائَةِ أَلْفِ صِدِّیقٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ و مِائَةِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِی زُمْرَتِنَا وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجَنَّةِ رَفِیقَنَا ▪️اباصلت گوید : *شنیدم امام رضا صلوات اللَّه علیه می فرمود :* هیچ یک از ما نیست مگر اینکه مقتول و شهید است!به حضرت عرض شد:ای فرزند رسول الله چه کسی شما را می کُشد؟ فرمود:بدترین خلق الله در زمان من، مرا با سَمّ به قتل می رساند و سپس مرا در خانه ای تنگ و بلاد غربت دفن می کند آگاه باش که هر کس مرا در بلاد غربت زیارت کند، خدای عَزَّوَجَلَّ اجر صد هزار شهید و صد هزار صدّیق و صدهزار حج و عمره گذارنده و صد هزار مجاهد برای او می نویسد و در زمره ما محشور می شود و در درجات عالی بهشت، رفیق و همراه ما قرار داده می شود. 📚الفقيه ج2ص350
اثرات ذکر بسم الله الرحمن الرحیم ⬅️قبل خواب ⬅️قبل از هر کاری ▪️پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند : إذا قالَ الْعَبدُ عِندَ مَنامِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ يَقولُ اللّه ُ: مَلائِكَتى! اُكتُبُوا بِالْحَسَناتِ نَفسَهُ إلَى الصَّباحِ؛، هر گاه بنده اى هنگام خواب بسم اللّه الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان مى گويد: به تعداد نفس هايش تا صبح برايش حسنه بنويسيد. 📚جامع الأخبار،ج۱ ص ۴۲ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۸۹، ص ۲۵۸ ▪️پيامبر صلي الله عليه و آله می فرمایند: مَن أرادَ أَنْ يُنجِيَهُ اللّه ُ مِنَ الزَّبانيَةِ التِّسعَةِ عَشَرَ فَلْيَقرَأْ بِسمِ اللّهِالرَّحمنِ الرَّحيمِ فَإنَّها تِسعَةَ عَشَرَ حَرفا لِيَجعَلَ اللّهُ كُلَّ حَرفٍ مِنها جُنَّةً مِنواحدٍ مِنهُم؛ هر كس مى خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده گانه برهاند، بسم اللّه الرحمن الرحيم را قرائت كند زيرا آن نوزده حرف است. تا خداوند هر حرف آن را سپرىدر مقابل يكى از آن فرشتگان قرار دهد. 📚بحارالأنوار، ج ۸۹ ، ص ۲۵۸ ▪️جناب شیخ بهایى در کشکول آورده است که: «البسمله تسعه عشر حرفا یحصل بها النجاه من شرور القوى التسع عشره التى فى البدن اعنى الحواس العشر الظاهره و الباطنه و القوى الشهویه و الغضبیه و السبع الطبیعیه التى هى منبع الشرور و وسائل الذنوب، و لهذا جعل سبحانه خزنه النار تسعه عشر بازاء تلک القوى فقال "علیها تسعه عشر"و ایضا فالنهار و اللیل اربعه و عشرون ساعه، منها خمس بازاء الصلوات الخمس و یبقى تسع عشره ساعه یستفاد من شر ما ینزل فیها لکل ساعه حرف» بسم الله الرحمن الرحیم نوزده حرف است که به وسیله ی آن نجات از شرارتهای قوای نوزده گانه بدن حاصل می شود ( حواس ده گانه ظاهری و باطنی، قوه شهوت، قوه غضب و قوای هفتگانه ی طبیعی که منبع بدیها و وسائل انجام گناهان هستند) و لذا خداوند سبحان، نگهبانان آتش جهنم را به ازای قوای بدن، نوزده نگاهبان قرار داد. خداوند در قرآن کریم فرمود: (بر آتش 19 نگاهبان است) و همچنین روز و شب بیست و چهار ساعت می باشند، پنج ساعت آن به ازای نمازهای پنجگانه است، و (از بیست و چهار ساعت) نوزده ساعت باقی می ماند که به ازای شرّی که در هر ساعت نازل می شود حرفی از بسم الله الرحمن الرحیم فایده می رساند. 📚فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه، حضرت علامه حسن زاده آملی، صفحه 13
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ عاقل تر از خدا؟!؟ ▪️مداهنه و انفعال خداوند در قرآن کریم دربارۀ کافران به رسول خدا می‌فرماید: این تکذیب‏کنندگان دوست مى‏دارند تو و آنان هر یک درباره دین دیگرى مسامحه روا بدارید (وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون) سوره قلم، آیه 9 حکایتی عبرت‌آموز: از امام باقر علیه‌السلام روایت شده: أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَیْبٍ النَّبِیِّ (صلوات الله علیه) أَنِّی مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِکَ مِائَةَ أَلْفٍ، أَرْبَعِینَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّینَ أَلْفاً مِنْ خِیَارِهِمْ خداوند عزوجل به حضرت شعیب نبی علیه‌السلام وحی فرستاد که صد هزار نفر از قومت را عذاب می‌کنم؛ چهل هزار نفر از اشرار و شصت هزار نفر از نیکان را! فَقَالَ (علیه‌السلام): یَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ، فَمَا بَالُ الْأَخْیَارِ؟ عرض کرد: پروردگارا! اشرار مستحق عذاب هستند، اما نیکان را چرا عذاب می‌کنی؟! فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ: «دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی‏ وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی» خداوند وحی فرستاد: زیرا آنان با معصیت‌کاران سازش کردند و به خاطر غضب من، نسبت به آن‌ها خشمگین نشدند. الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‏5؛ ص 55
منتظران
▪️ عاقل تر از خدا؟!؟ ▪️مداهنه و انفعال خداوند در قرآن کریم دربارۀ کافران به رسول خدا می‌فرماید: ای
▪️عوض شدن جای حق و باطل، نتیجه مداهنه و انفعال 📜یک زمانی در تاریخ چنان بهایی به مرتکبین حرام قطعی داده شده بود که بخاطر استقبال از یک کنیز آوازه خوان حج آن سال تعطیل شده بود و بخاطر کوچکش از شهر همه گریه می کردند مانند مادران فرزند از دست داده آن هم در شهری که جای جایش قدمگاه خاتم النبیین هست. هرقدم عقب رفتن و کوتاه آمدن از حق همانقدر پیشروی باطل را به دنبال دارد، تا جاییکه که باطل بطور کامل جایگاه حق را اشغال کند. قرآن در شرح حال قوم حضرت لوط می فرماید: قالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ ما لَنا فِي بَناتِكَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ ما نُرِيدُ. هود_۷۹ قوم گمراه به حضرت لوط گفتند: ما به دختران تو حق نداریم، این تعبیر بیانگر نهایت انحراف این گروه است یعنى یک جامعه آلوده کارش به جائى مى رسد که حق را باطل، و باطل را حق مى بیند، ازدواج با دختران پاک و باایمان را اصلاً در قلمرو حق خود نمى شمارد، ولى به عکس، انحراف جنسى را حق خود مى شمارد.
داستان سلمانی نیشابورو وعده امام رضا 📜هنگامی‌که امام رضا(ع) به سمت مرو می‌آمدند بعد از نیشابور به کاروانسرایی رسیدند و کاروان متوقف شد. بر اساس دستور مأمون، مأموران اجازه ارتباط‌گیری مردم با امام را نمی‌دادند تا اینکه پیرمردی عاشق امام رضا(علیه‌السلام) شغل و هنر خود را بهانه کرد تا امام زمان خویش را ببیند. او به بهانه اصلاح و آرایش سر و صورت امام رضا(علیه‌السلام) خود را به حضرت رساند و توفیق دیدار امام زمانش را به دست آورد و امام رخصت دادند و مشغول کار شد. پیرمرد سلمانی هنگام آرایش مو‌های امام، از اشتیاق دیدن آن حضرت صحبت می‌کرد که یک لحظه فکر کرد: «ای کاش از امام تقاضای اجرت کند» تا این فکر به ذهنش رسید، در همان لحظه امام رضا(علیه‌السلام) با اشاره به سنگی که به‌وسیله آن قیچی خود را تیز می‌کرد آن را تبدیل به طلا کردند. این پیرمرد بامعرفت به امام عرض کرد: ای امام رئوف، من [پشیمان شدم] اجرت دنیوی نمی‌خواهم، من صباحی بیش زنده نیستم؛ چرا که عمر خود را گذرانده‌ام! پیراهنی از شما می‌خواهم که با آن نماز خوانده‌اید و عبادت خدا را کرده‌اید تا کفنم باشد و خداوند به‌واسطه آن عذاب و فشار قبر را از من بردارد. امام رضا(علیه‌السلام) دستور دادند که یکی از لباس‌هایشان را به سلمانی بدهند، در این لحظه پیرمرد به ذهنش رسید تا درخواست دیگری داشته باشد پس گفت: ای مولا! من از سکرات موت می‌ترسم و بزرگواری کنید و لحظه مرگ در کنار من باشید که امام پذیرفتند. پیرمرد با خوشحالی لباس و وسایل سلمانی خود را بدون نگاه به سنگ طلا برداشت و خداحافظی کرد. آن حضرت فرمودند: سنگ طلایت را بردار ما آنچه را که دادیم پس نمی‌گیریم. (این خاندان، خاندان کرم هستند تا کسی را راضی نکنند دست از بخشش و کرم برنمی‌دارند مخصوصاً که لقب رضا(علیه‌السلام) را خداوند متعال به ایشان عنایت فرموده است.) روزی اطرافیان امام دیدند حضرت رضا(علیه‌السلام) فرمودند: «لبیک لبیک لبیک» و بعد از آن هرچه به دنبال آن حضرت گشتند ایشان را نیافتند تا اینکه آن حضرت آمد و ماجرای این پیرمرد سلمانی را تعریف کردند و فرمودند اکنون لحظه جان دادن او بود. من هم بر بالینش حاضر شدم تا به آسانی جان داد. 📚همای سعادت، همائی واعظ، ص۱۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿🌿🌿جعفر بن محمد صادق🌿🌿🌿 ⬅️رئیس مذهب جعفری ⬅️مؤسس دانشگاه تشیع تنها يکي از آن حضرت به نام ابان بن تغلب، سي هزار حديث از امام صادق (ع) نقل کرده است. وتنها یکی از شاگردانش بنام پدر علم شیمی جهان است. همچنين نجاشي در رجال خويش به نقل از حسن بن علي وشا در حديثي آورده است که گفت: «در اين مسجد (مسجد کوفه) محضر نهصد تن از بزرگان حديث را درک کردم که همگي مي‏گفتند جعفر بن محمد برايم حدیث کرد . ابن‏ شهرآشوب در مناقب مي ‏نویسد: هيچ کتاب حديث و حکمت و زهدي و موعظه‏اي از گفتار امام صادق (ع) خالي و بي‏بهره نيست. و همه مي‏گويند جعفر بن محمد چنين گفت و جعفر بن محمد صادق چنين فرمود. ___________________________ ابوحنیفه مى گوید: من فقیه تر از جعفر بن محمّد ندیدم. من در مجلس منصور، پرسش های خود را مطرح کردم، و امام نیز جواب مى داد و مى فرمود: شما چنین مى گویید، و اهل مدینه چنین مى گویند، و ما چنین مى گوییم، و آیا براى ما روایت نکرده اند که داناترین مردم کسى است که به نظرات مختلف مردم داناتر باشد. مالک بن انس گفته: هرگز افضل از جعفر بن محمد در علم و عبادت و ورع چشمى نديده و گوشى نشنيده و به قلب بشرى خطور نکرده.
💎 کسی که نمرده است! 💠 امام علی علیه‌السلام: «كسى كه كارهاى خوبى از خود به يادگار گذارد كه سرمشق ديگران باشد، نمرده است. كسى كه حكمتى را نشر دهد، نامش بدان برده شود». 🔹«لَم يَمُتْ مَن تَرَكَ أفعالاً يُقْتَدى بها مِن الخَيرِ. مَن نَشَرَ حِكمَةً ذُكِرَ بها » 📚 كنز الفوائد : ج۱ ص۳۴۹
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«یا محمد ﷺ سلام بر تو ، به تعداد دخترانی که از گور رهانیدی.. 📖لَقَدْ جاءَکمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکمْ عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ؛ قطعاً، برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است. 📖وَ ما أَرْسَلْناک إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ (ای پیامبر)ما تورا نفرستادیم مگر رحمت برای تمام جهانیان. 📖وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیم (ای پیامبر) و تو دارای بزرگ ترین اخلاق هستی. 📖طه *ما أَنْزَلْنا عَلَیک الْقُرْآنَ لِتَشْقی ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنی سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی🌿🌿🌿 🌿🌿🌿 عشق محمد(ص) بس است و آل محمد(ص) ______________________________ سوره توبه آیه 128 سوره انبیاء آیه 107 سوره قلم آیه 4 سوره طه آیه 2
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ و بر آنان بارشی [بی نظیر از سنگ های آتشین] باراندیم، پس با تأمل بنگر که سرانجام گنهکاران چگونه بود؟! اعراف_۸۴
🎁اخلاق و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تقدیم اساتید محترم ✍ علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان (ج ۶، ص ۱۸۳)، حدود ۲۷ صفحه در زمینه اخلاق و سنن و آداب زندگی پیامبرصلی الله علیه وآله روایاتی را نقل کرده است. به برخی از آنها فهرست وار اشاره می‌کنیم: ❄️۱. کفش خود را می‌دوخت. ❄️۲. لباس خود را وصله می‌زد. ❄️۳. گوسفند را خودش می‌دوشید. ❄️۴. با بردگان، هم غذا می‌شد. ❄️۵. بر زمین می‌نشست. ❄️۶. بر الاغ سوار می‌شد. ❄️۷. حیا مانعش نمی شد که نیازهای خود را از بازار تهیه کند. ❄️۸. به توانگران و فقرا دست می‌داد و دست خود را نمی کشید تا طرف دست خود را بکشد. ❄️۹. به هرکس می‌رسید، چه بزرگ و چه کوچک، سلام می‌کرد. ❄️۱۰. اگر چیزی تعارفش می‌کردند، آنرا تحقیر نمی کرد، اگرچه یک خرمای پوسیده بود. ❄️۱۱. کم مؤونه، کریم الطبع و خوش معاشرت بود. ❄️۱۲. بدون اینکه قهقهه کند، همیشه تبسّمی بر لب داشت. ❄️۱۳. بدون اینکه چهره درهم کشیده باشد، همیشه اندوهگین به نظر می‌رسید. ❄️۱۴. بدون اینکه از خود ذلتی نشان دهد، همواره متواضع بود. ❄️۱۵. بدون اینکه اسراف ورزد، سَخیّ بود. ❄️۱۶. بسیار دل نازک و مهربان بود. ❄️۱۷. هرگز دست طمع بسوی چیزی دراز نکرد. ❄️۱۸. هنگام بیرون رفتن از خانه، خود را در آینه می‌دید، موی خود را شانه می‌زد و چه بسا این کار را در برابر آب انجام می‌داد. ❄️۱۹. هیچ گاه در مقابل دیگران پای خود را دراز نمی کرد. ❄️۲۰. همواره بین دو کار، دشوارتر آن را انتخاب می‌کرد. ❄️۲۱. هیچ وقت به خاطر ظلمی که به او می‌شد در صدد انتقام بر نمی آمد مگر آنکه محارم خدا هتک شود که بخاطر هتک حرمت خشم می‌کرد. ❄️۲۲. هیچ وقت در حال تکیه کردن غذا میل نکرد. ❄️۲۳. هیچ وقت شخصی از او چیزی درخواست نکرد که جواب (نه) بشنود و حاجت حاجتمندان را رد نکرد. ❄️۲۴. نمازش در عین تمامیّت، سبک و خطبه اش کوتاه بود. ❄️۲۵. مردم، آن حضرت را به بوی خوشی که از او به مشام می‌رسید، می‌شناختند. ❄️۲۶. وقتی در خانه مهمان داشت، اول کسی بود که شروع به غذا می‌کرد و آخرین کسی بود که از غذا دست می‌کشید تا مهمانان راحت غذا بخورند. ❄️۲۷. بر سر سفره، همیشه از غذای جلوی خود میل می‌کرد. ❄️۲۸. آب را با سه نفس می‌آشامید. ❄️۲۹. جز با دست راست چیزی نمی داد و نمی گرفت و غذا نمی خورد. ❄️۳۰. وقتی دعا می‌کرد، سه بار دعا می‌کرد و وقتی سخن می‌گفت در کلام خود تکرار نداشت. ❄️۳۱. اگر اذن دخول به خانه مردم می‌گرفت، سه بار تکرار می‌کرد. ❄️۳۲. کلامش روشن بود به طوری که هر شنونده ای آنرا می‌فهمید. ❄️۳۳. نگاه خود را بین افرادی که در محضرش بودند تقسیم می‌کرد. ❄️۳۴. هر گاه با مردم سخن می‌گفت، در حرف زدن تبسم می‌کرد.