eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
608 عکس
211 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️هو الاول و الآخر! (۱) قال الرسول صلی‌الله علیه و آله لاخیه علی‌ بن ابی‌طالب: [یا علی]! لاَ أَسْتَغْنِي عَنْكَ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ من در دنیا و آخرت از تو بی‌نیاز نیستم، در هر دو عالم به تو محتاجم.(بحار، ج۳۱، ص۴۳۲) (۲) عبدالله بن مسعود هم می‌گوید دیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله در سجده می‌گوید: فَوَجَدْتُهُ رَاكِعاً وَ سَاجِداً وَ هُوَ يَخْشَعُ فِي رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ يَقُولُ - اَللَّهُمَّ بِحَقِّ  عَلِيٍّ وَلِيِّكَ إِلاَّ مَا غَفَرْتَ لِلْمُذْنِبِينَ مِنْ أُمَّتِي.(بحار، ج ۳۶، ص ۷۳) خدایا به حق "علی" از گناهان امت من بگذر!
هدایت شده از معارف
📣 مرکز تخصصی آموزش فلسفه قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ ♻️مرکز تخصصی آموزش فلسفه قم تحت اشراف آیت الله فیاضی با محوریت اجتهاد در معارف برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ از بین داوطلبان حوزوی در مقطع سطح ۲ و ۳ طلبه می پذیرد . ⏳زمان ثبت نام: ۲۸ فروردین لغایت ۳۱ تیر ⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مراکز تخصصی مدیریت حوزه نشده اند ، می توانند حضوری و یا مجازی اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه قرار گیرند . ⬅️ داوطلبان فرم ثبت نام مندرج در کانال را تکمیل نمایند و برای ادمین کانال مرکز به آدرس زیر ارسال نمایند: @mt_falsafeh 🔹ارتباط با ادمین: @khatami1369 📳تلفن تماس ⬅️ ۰۹۳۶۶۶۲۳۶۲۲ _ ۰۹۱۳۷۳۶۸۶۵۵ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۸ https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خود فلسطینی‌ها زمین‌هاشون رو فروختند به اسرائیلی‌ها! تاریخچه رو ببینید!
هدایت شده از  سایه بان 📻
استاد فیاضی 1.mp3
4.74M
🔰 تفاوت خصوصیت های مرگ، با تجربه های نزدیک به مرگ ( NDE) ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. ✍ جلسه اول 🆔 @maaref_karbordi
هدایت شده از  سایه بان 📻
استاد فیاضی 2.mp3
9.99M
🔰 تفاوت خصوصیت های مرگ، با تجربه های نزدیک به مرگ ( NDE) ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. ✍ جلسه دوم 🆔 @maaref_karbordi
هدایت شده از  سایه بان 📻
جایگاه معرفتی تجربه نزدیک به مرگ.mp3
5.08M
🔈 پیشنهاد میشود تا آخر فایل، با دقت گوش داده شود. 🔰 آیا تجربه های مشترک تجربه های نزدیک به مرگ(NDE)، با خصوصیات مرگ، در متون دینی مختلف هست؟ ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. 🔻 جلسه سوم 🆔 @maaref_karbordi
هدایت شده از  سایه بان 📻
فلسفه و تجربه نزدیک به مرگ.mp3
5.75M
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی ⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟ ✍ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. 🔻جلسه چهارم 🆔 @maaref_karbordi
◻️ حمله به جمهوریت؟ گفته می‌شود: ۱. کار اخیر شورای نگهبان خلاف خواست اکثریت مردم است، ۲. خلاف خواسته اکثریت مردم ضربه به مشروعیت و حقانیت نظام اسلامی است. پس کار شورای نگهبان در عدم احراز صلاحیت‌ها محکوم است. نقد: هم مقدمه اول غلط است و هم مقدمه دوم: اولا چگونه احراز کردید اکثریت مردم آن مردودین را می‌خواستند؟ ظاهرا که امر خلاف این است. ثانیا همواره چهره‌های مشهور، طرفداران مردمی دارند، اگر بنا باشد همه این اشخاص تایید شوند اصل وجود شورای نگهبان لغو است. مثلا فرض کنید کریس رونالدو در ایران کاندیدای ریاست جمهوری شود!!! پس خواست اکثریت مردم "بی‌ضابطه" نیست. اما مقدمه دوم: اولا انتخابات لزوما نشان دهنده خواست اکثریت نیست و به هر دلیلی ممکن است مردم در انتخابات شرکت نکنند ولی اعراض از نظام اسلامی هم نکرده باشند. (مثل ترس از کرونا یا بحبوحه جنگ یا ...) ثانیا مشروعیت گره خورده به رای مردم نیست، و مثلا اگر مردم یک کشور مثل قوم لوط چیزی را اراده کردند مشروع نخواهد بود. بله! اگر اکثریت مردم نخواستند و علیه نظام اسلامی قیام کردند نمی‌توان با زور آنها را وادار به تبعیت کرد.
◻️چرا آقای جلیلی اصلح است؟ ۱. اولا چون ۸ سال زیر و بم این مملکت را به صورت جزئی شناخته و با مشاوره‌های متعدد برنامه‌های قابل قبولی طراحی کرده است. ۲. نگاه تمدنی دارد و مثل خیلی از سیاست‌مداران سطحی فعلی و قبلی نقش حداقلی برای ایران قائل نیست. از نظر من این بزرگترین و بهترین ویژگی ایشان است. ۳. تقوای شدید و تقید قابل توجه به امور شرعی دارد؛ دلیل ادبیات غیر عوامانه ایشان کنترل زیادی است که بر زبان خویش دارد که نکند خلاف شرع تکلم کند.
انتهای مسیری است که طالب آن باید انتخابش کند، به اتفاق و صدفه نیست. و مسیر شهادت آن است که خواب بر چشم دشمن چنان حرام کنی که راهی جز حذف تو نداشته باشد. در این صورت فرقی نمی‌کند که در معرکه باشی مثل ق-ا-س-م، یا در آزمایشگاه مثل ، یا معلمی کنی مثل ، ویا مثل مولای‌مان جعفر بن محمد الصادق آرامش از چشمان منصور داونیقی سلب کنی تا یک شب سه بار با پای برهنه و بدون عمامه در کوچه‌های مدینه بکشانندت تا مگر بعد از شهادتت آب خوشی از گلویشان پایین برود.
◽️بازی دو سر باختِ رأی_بی_رأی دوست عزیز! رای ندادن تو یا در حالی است که مشارکت بالایی صورت می‌گیرد و مثلا حماسه‌ای دیگر رقم می‌خورد که در این صورت بازنده‌ای! چون: 🔹اولا هیچ نقشی در سرنوشت خودت حتی به صورت حداقلی بازی نکردی و از یک انسان اجتماعی موثر به یک موجود خنثی تبدیل شده‌ای، 🔸ثانیا به احتمال زیاد خلاف خواسته تو در انتخابات محقق شده، 🔹و ثالثا از مدنی‌ترین و مترقی‌ترین روش حاکمیت در دنیا اعراض کرده‌ای که طبعا معنای خوبی ندارد، 🔸و یا مشارکت پایین است که باز هم بازنده‌ای! چرا که مشارکت پایین زمینه فشار بیشتر گرگ‌های خارجی را فراهم می‌کند؛ از تحریم بیشتر گرفته تا جنگ و تهدید و ناامنی! ما که مرد جنگیم ولی تو خود دانی!
◽️ منازعه را عمیق و مبنایی بشناسیم اگر می خواهید به صورت مبنایی، دلیل خط کشی‌های سیاسی اجتماعی و صف آرایی‌های فرهنگی داخلی و حتی بین‌المللی را بشناسید، و نیز اگر می خواهید دقیقا خط منازعه ایران و غرب را تشخیص دهید، و اگر اراده کرده اید بدانید چرا هیچ گاه نخواهیم توانست با غرب کنار بیاییم، حتی اگر می خواهید مبنای بسیاری از تصمیمات در جمهوری اسلامی را بدانید، حتما حتما کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب شهید آوینی را با دقت بخوانید. البته ادبیات نسبتا سنگینی دارد اما برای جوانان اهل فکر کتاب جذابی است.
◽️ خلط مبحث نفرمایید! 🔹طرف فکر می‌کرد جمله"کذلک الله ربّی" مربوط به قبل از قنوت است و حتی وقتی سوره کوثر می‌خواند بعدش می‌گفت "کذلک الله ربی"!!! نمی‌دانست بعد از اتمام سوره توحید که توصیف خداوند به بی‌همتایی است این جمله گفته می‌شود. 🔸این را در منطق "خلط ما بالعرض به مابالذات" می‌گویند. (هر وقت تو بحث کم آوردید از این اصطلاح استفاده کنید 😁). مابالذات موضوع حقیقی حکم است که در مثال ما سوره توحید است. مابالعرض اموری هستند که به هر دلیلی همراه و مقارن مابالذات‌اند یعنی همان قنوت. 🔹خب! چرا مشارکت پایین است: دلیل اصلی: افتضاحی که دولت نامحترم در زندگی ملت ایجاد کرد چنان یاس فراگیری پراکنده که تصور می‌شود با هیچ چیزی درست شدنی نیست. مابالعرض: رد صلاحیت‌های شورای نگهبان، نخیر برادر من! قبل از رد صلاحیت‌ها هم نظر سنجی‌ها رونقی نشان نمی‌دادند. 👈البته کرونا هم بی‌تاثیر نیست و ظاهرا در بعضی نظرسنجی‌ها تا حدود ۲۰ درصد مردم دلیل عدم شرکت را ترس از کرونا ذکر کرده‌اند که خب البته چون دولت تنبل و بی‌عرضه‌ای بر سر کار است بعید می‌دانم فکری بابت این موضوع شود. مردم عزیز! یادتان هست در آمریکا حدود ۷۰ درصد مردم در انتخابات اخیر امکان رای دادن پستی را داشتند؟! این به شما ربطی ندارد چون دولت گویا تعمدی در ایجاد مشارکت پایین دارد. والله العالم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 میگن رئیس‌جمهور قبلی سوئد قراره بشه رئیس جمهور ایران! ◽️ابتکار دوستانی که این‌گزارش رو تهیه کردند قابل تقدیره ◽️حجم خود تحقیری برخی هم‌وطنان واقعا آزار دهنده است دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷 🔆 @BaraayeMardom
◽️ رای نمی‌دهیم برخی می‌گویند می‌خواهیم با رای ندادن این نظام را ساقط کنیم.. باید گفت متاسفانه بسیار فانتزی فکر می‌کنند! اولا به طور قطع کار به آنجا نمی‌کشد ولی اگر هم بخواهد چنین چیزهایی رخ دهد در بدترین شرایط جنگ داخلی رخ خواهد داد نه این که فکر کنی رای ندادی فردایش نظام می‌رود کنار و آنچه تو میخواهی حاکم می‌شود. ثانیا این نظام با بیش از ۱۰۰۰ سال پشتوانه فکری و همراهی بخش زیادی از مردم و رهبری حضرت امام و فداکاری شهدا و جانبازان و با اهداف و آرمان‌های حقیقی و انسانی به این روز افتاده (به زعم ایشان)، چه رسد به اعتراضاتی که نه عقبه تاریخی دارند نه هدف مشخص، نه رهبر مقتدر و دانشمندی و نه اشخاص فداکاری و نه حتی اشتراک در گفتمان و روش. بدون تردید آلترناتیو جمهوری اسلامی، ایرانِ تجزیه شده است آن هم بعد از ۳۰ الی ۴۰ سال جنگ داخلی.
◽️رئیسی یا جلیلی؟! به نظر می آید هر دوی این عزیزان خوب و از سرمایه‌های‌اند و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌شان کار پسندیده‌ای است. به نظر حقیر نقطه مثبت آقای رئیسی قدرت مدیریت و توان اجرایی قابل توجه و نیز عزم مبارزه با زخم قدیمی فساد است و نکته مثبت آقای جلیلی استفاده از دولت جوان و راه‌های نو و جوانانه و نیز قاطعیت در مبارزه با ویژه‌خواری در حد اعلاست. اما آیا بحث درباره اصلح بودن یکی از این دو مناسب است؟ طرفداران آقای رئیسی می گویند اگر وحدت حفظ نشود ممکن است رقیب با اجراء یکی از تکنیک‌های ناشناخته رأی بیاورد. در مقابل طرفداران آقای جلیلی معتقدند بدون این بحث و گفتگوها دو امر فوت می‌شود: اول ارتقاء اندیشه و کنش سیاسی مردم، دوم این که اگر رأی آوردن آقای رئیسی مسلم تلقی شود مشارکت بالا نمی رود. 🔹ملاحظات و توصیه های تاکتیکی: ۱.آقای دکتر فرامرز رفیع پور استاد جامعه شناسی و مولف چندین کتاب ارزشمند در این حوزه، معتقد بودند جبهه اصلاحات در ۲ خرداد ۷۶ با یک تاکتیک جامعه شناختی به پیروزی رسید که تا آن موقع در دانشگاه‌های ایران اطلاعی از آن وجود نداشت، گویا نتیجه می‌گرفتند که غربی‌ها کمک کردند تا خاتمی پیروز شود، بنابراین تصور نکنیم مشت طرف مقابل برای ما کاملا باز شده است. ۲. توصیه می‌شود مطلقا درباره این دو عزیز سلبی صحبت نکنید، هر انتقادی دارید بگذارید برای بعد از انتخابات، در مقابل تلاش کنید نقاط قوت کاندیدای اصلح از نظر خودتان و دلایل آن را بیشتر و بهتر و با زبان های مختلف توضیح دهید. ۳. در دعوای صالح و اصلح دو گزاره مسلم وجود دارد که قابل تردید نیست و کش دادن بحث درباره آن گمراهی است: اول- در شرایط عادی وظیفه رأی دادن به اصلح است، دوم- اگر اوضاع خطرناک شد و احتمال قابل توجهی در رأی آوردن فاسد وجود داشت دفع افسد به صالح مقبول، رجحان دارد. ۴. ظاهرا رأی ۷ میلیونی قبیله ای هنوز به کار نیامده که اگر به کار آید مثل ۸۸، ۹۲ و ۹۶ به نفع جریان مقابل ماست. آن را باید جدی گرفت و از تبعاتش باید ترسید.
◽️قاعده تزاحم و مسأله‌ای از انتخاب اصلح قاعده تزاحم از قواعدی است که فقیهان در موارد متعدد آن را مستند فتوای خویش قرار داده اند و صحت اصل قاعده بدون خدشه است. اما اجازه دهید ابتدا ببینیم «تزاحم» چیست؟ شهید صدر در کتاب بحوث چنین فرموده:« التزاحم، هو التنافی بین الحکمین بسبب عدم قدرة المکلف علی الجمع بینهما فی عالم الامتثال». تزاحم به این معناست که دو حکم شرعی که مسلما ثابت شده اند در مقام عمل وامتثال معارض یکدیگر شوند. مثلا اگر نجات شخص غریق متوقف بر تصرف در ملک شخصی باشد مسلما آنچه مصلحت بزرگتری دارد مقدم است که در مورد مثال نجات یک انسان است. اکنون ببینیم آیا بحث انتخاب صالح یا اصلح از موارد تزاحم هست یا نیست؟ در واقع باید دید کدام دو حکم شرعی با یکدیگر مزاحمت در مقام عمل پیدا کرده اند. می دانیم از یک سو رأی دادن واجب شرعی است اما آیا رأی دادن به اصلح هم واجب است یا رأی به صالح کفایت می کند؟ از سوی دیگر مانع شدن از تضعیف نظام اسلامی نیز واجب است و اگر شخصی بتواند مانع شود و چنین نکند قطعا مرتکب حرام شده است. حال فرضا رأی به اصلح واجب باشد، از یک سو وجوب رأی به اصلح را داریم و در طرف دیگر چنین است که رأی به صالح مانع تضعیف می شود. پس امر دایر است بین واجبِ «انتخاب اصلح» و رأی آوردن شخص نامطلوب و از سوی دیگر واجبِ «مانعیت از تضعیف نظام اسلامی» و فوت شدن رأی دادن به اصلح. چه باید کرد؟ اگر قائل شویم رأی دادن به اصلح واجب است دو صورت دارد: نخست این که رأی ندادن به صالح که منجر به رأی آوردن فاسد می شود حرام است یعنی شخص فاسد به گونه‌ای است که رأی آوردنش (با وجود قرائن و شواهد معتبر) منجر به تضعیف اسلام و ایران و ... می شود که در این صورت مسلما رأی به اصلح معقول و مشروع نیست و مصداق قاعده تزاحم با تقدم منع از تضعیف نظام اسلامی است. اما اگر رأی ندادن به صالح مصداق حرام نباشد مشکلی در رأی به اصلح نخواهد بود. همه اینها در صورتی است که «رأی دادن به اصلح» را واجب بدانیم. آیا واقعا رأی به اصلح واجب است؟ برای پاسخ باید ملاحظه کنیم اصل رأی دادن چرا واجب است، آنچه مراجع عظام تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند این است که رأی دادن به این دلیل که تقویت نظام اسلامی را در پی دارد واجب است. در نتیجه آنچه مسلما واجب است رأی به شخصی است که صلاحیت داشته باشد اما آیا لازم است اصلح هم باشد؟ این که راجح است به اصلح رای داده شود بدیهی است اما از دلیل مراجع عظام تقلید وجوب رأی به اصلح در نمی آید.