▫️بحّاث!
تجربه به من آموزانده با سه گروه بحث نکنم:
اول کسانی که خود را مالک تمام عیار حق و هر کس روبرویشان است را باطل محض میدانند.
معمولا سنتیها این چنیناند.
دوم اشخاصی که بحث میکنند که بحث کنند. بحث کردن حرفه آنهاست، از بحث، خود بحث را میخواهند. کلکل کردن بهشان میچسبد.
این گروه را نیز همه جا میتوانید بیابید.
سوم غرب پرستها؛ وضعیت ایشان بسی وخیمتر از دو گروه قبل است. آن چنان مدهوش غرباند که هیچ کس و هیچ چیزی را جز با خط کش غرب نمیبینند تا اساسا بخواهند قضاوتی کنند.
آن قدر که اینها غرب را میستایند خود غرب خودش را باور ندارد.
اینها خطرناکاند.
نقل شده از مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمودند:
دَعِ الحِدَّةَ و تَفَكَّرْ في الحُجَّةِ و تَحفَّظْ مِن الخَطَلِ ، تأمَنِ الزَّلَلَ.
تندى و پرخاشگری را كنار بگذار و در دليل بينديش، و خويشتن را از سخن سست نگه دار تا از لغزش در امان بمانى.
و برخی اساتید حوزه که در تقبیح و تخریب آن روحانی مظلوم از یکدیگر سبقت میگیرند لابد ابواب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر را لای روایات تقیه پیچیدهاند و مصرف نمودهاند یا بیبصیرتیشان تنه به بیبصیرتی فعالان ۸۸ میزند؟!
اف بر شما و آن فقه ابترتان!!
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواستید نهی از منکر کنید مثل این آقا زبان نرم و لیّن و زیبا به کار ببرید!
مسلما موثر است
تردید نفرمایید
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
انقلاب کوبا.mp3
47.67M
🌀 انقلاب کوبا 🇨🇺
🎧 بخش ششم پادکست گذری بر انقلابها
🎙 محمد خادمی
♨️ آنچه خواهید شنید:
❓سیمون بولیوار و خوزه مارتی چه نقشی در قیامهای امریکای لاتین داشتند؟!
🔹 بهانه امریکا برای ورود به کوبا چه بود؟!
🔹 تفاوت مهم انقلاب کوبا با انقلابهای پیش از خود؛
❗️فیدل کاسترو قبل از انقلاب کوبا، چرا به کلمبیا، دومنیکن و مکزیک رفت؟!
⚔🩺 چگوارا چطور با فیدل آشنا شد؟!
💣🛡 چطور فیدل کاسترو با ۱۲ نفر یک انقلاب به راه انداخت!
🐷 ردپاهای امریکا در کوبا؛ عملیات فضاحتبار خلیج خوکها و زندان گوانتانامو
#تاریخ
#گذری_بر_انقلابها
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
خطبه متقین ۱۲.mp3
1.46M
پادکست شماره ۱۲
💢"شرح مجموعه گل"
مروری بر خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه،
خطبه متقین:
◽️ چرا دیگه مثل حافظ و سعدی و مولوی نمیاد؟
شرح عبارت:
"غَضُّوا اَبصارَهُم عمّا حَرَّمَ اللهُ عَلَیهم"
سهشنبهها ساعت ۲۰
#پادکست
#فصل_اول
#خطبه_متقین
#تقوا
@Mousavi_Fard
هدایت شده از بذل الخاطر
باسمه تبارک و تعالی (۸۴۲)
«نقدی بر قضاوتها پیرامون ماجرای یک بی حیایی و ناهی از منکری مظلوم»
🔹اخیرا فیلمی از برخورد یک روحانی ناهی از منکر با یک زن پرخاشگر در فضای مجازی پخش شد. حالا بنده که اصلا آن را ندیدم. برای آرامش خودم بیشتر از آن ارزش قائلم که اینگونه خرابش کنم. در قضاوت پیرامون این ماجرا ورای اینکه خوب بود توسط این طلبه عزیز چه رفتاری میشد چند منکر را دیدم که به ذهنم خطور کرد آنها را بیان کنم.
1⃣اوّلین منکر بزرگ در این فیلم خود این اشاعه و به هم زدن آرامش جامعه به عنوان یک حقّ مسلّم آحاد جامعه بود. انتشار چنین چیزهایی ظلم بزرگی به آرامش روانی جامعه است. باید با اشاعه دهندگان چنین اموری برخوردی سنگین شود. چندی پیش در ایالات متّحده شخصی با یک اسلحه وینچستر وارد یک دبستان شده و دهها کودک را به خاک و خون کشید. هنوز حتّی یک عکس از این فاجعه ی بزرگ وجود ندارد. تنها چیزی که هست عکس ماشینهای پلیس است که آنجا را احاطه کرده و تداعی در کنترل بودن شرایط میکنند. به نظرم کار درستی میکنند.
2⃣منکر دوّم قضاوتهای عجیبی بود که انسان را به تعجّب وا میدارد. طرفی را نسبت به احکام الهی و منادیان آن جسورتر میکند و طرف دیگر که باید مدافعان دین باشند نیز از طرف بزرگانشان مورد شماتت و توبیخ و تقبیح قرار میگیرند! گویا تقصیر اصلی را این طلبه محترم مرتکب شده است. در هر دو سو دارد به حکم الهی جفا میشود. آیا قرار است اهل منکر در منکرشان جسورتر و اهل معروف در معروفشان ذلیلتر شوند؟! در چنین فضایی دیگر حرمتی برای احکام الهی و منادیان آن باقی خواهد ماند؟! باز به یاد ایالات متّحده و ابهت پلیس در آنجا افتادم. مرادم این نیست ظلمی که میکنند کار صحیحی است. ولی خوب یافته اند که ولو پلیس بد رفتاری هم بکند نباید به این سادگی دست به تقبیح و شماتتش بزنند! نه برای اینکه آن شخص پلیس را دوست داشته باشند. بلکه برای اینکه میدانند تضعیف نهاد پلیس در چنان جامعه ای چه اثرات مخرّبی برایشان به بار خواهد آورد. آن هم پلیسی که صرفا به مناط امور اجتماعی باید تعظیم شود. ولی در اینجا اینها حواسشان نیست توبیخ این طلبه مظلوم در واقع تضعیف چه نهاد مقدّس و مهم و باعظمتی است؟!
3⃣منکر سوّم عاطفه زدگی و عوام زدگی در مقام قضاوت بود. شاید برخی عزّت را در نزد غیر خدا و نزد این مردمی میجویند که ... . باید به اینها گفت: «أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعا» گویا اینها بیشتر از خدا از بندگان خدا میترسند: «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُ أَنْ تَخْشاه» اگر فرضا خطایی هم از این طلبه عزیز سر زده هرگز در مقام توزین تناسبی بین خطای او و شناعت و زشتی رفتار این بی حیایی ها وجود نداشت پس چرا اینگونه بی تقوا قضاوت میکنند؟! «لَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَه»
4⃣منکر چهارم زمان شناس نبودن و خطاهای سهمگین در موضوع شناسی است. اینها نمیدانند زمان ما زمانی نیست که قضاوت به سادگی میسور باشد؟! اینها نمیدانند در عصر رسانه ما بیش از واقعیّات با برساختی از واقعیّات مواجهیم؟! اگر اینقدر نمیدانند و دست به چنین قضاوتهای بزرگی میزنند فقاهتشان به درد خودشان میخورد. فقهی که اینگونه در موضوعات خطا کند فقه نیست و خود از جنود جهل است. اینقدر فریب رسانه و بازی های شوم این شیاطین جن و انس را میخورند؟! جبهه ی مؤمنین را تضعیف میکنند؟! اصلا میدانند مسأله چیست؟! میدانند مواجهه ی آنها خودش قسمتی از طراحی دشمن و معاونتی عظیم بر اثم است؟! اگر قرار باشد هر بار با یک بازی رسانه ای از احکام الهی کوتاه بیاییم دیگر چه چیزی برایمان باقی میماند؟! اصلا فلسفه ی وجودی ما چیست؟! ای نفرین بر آن فقاهتی که از آن تقویت اثم و عدوان برآید؛ به یاد خطبه ی مولایمان امام حسین علیه السلام افتادم که خطاب به علمای امّت فرمودند:
📖«أَنْتُمْ بِاللَّهِ فِي عِبَادِهِ تُكْرَمُونَ وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَفْزَعُونَ وَ أَنْتُمْ لِبَعْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَفْزَعُونَ وَ ذِمَّةُ رَسُولِ اللَّهِ ص مَحْقُورَةٌ»
😔خدایا چه میبینیم؟! از برخی چنین گمانی دیگر نداشتیم. خودتان بودید چه میکردید؟! چنان این طلبه مظلوم را تقبیح میکنند که آدم میماند آیا اینها علمای دین مایند؟! میخواهند زندگیشان را بکنند و درسشان را بدهند و دلشان برای احکام خدا نمیسوزد؟! شماتت ناهی از منکر و ذلیل کردن او؟! ای وای بر ما!
📖«فَلَا مَالًا بَذَلْتُمُوهُ وَ لَا نَفْساً خَاطَرْتُمْ بِهَا لِلَّذِي خَلَقَهَا وَ لَا عَشِيرَةً عَادَيْتُمُوهَا فِي ذَاتِ اللَّهِ أَنْتُمْ تَتَمَنَّوْنَ عَلَى اللَّهِ جَنَّتَهُ وَ مُجَاوَرَةَ رُسُلِهِ وَ أَمَاناً مِنْ عَذَابِهِ لَقَدْ خَشِيتُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الْمُتَمَنُّونَ عَلَى اللَّهِ أَنْ تَحُلَّ بِكُمْ نَقِمَةٌ مِنْ نَقِمَاتِه»
هدایت شده از احمد فربهی
8.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نه خانمهای بدحجاب سلیطهاند، و نه ناهیان از منکر ضعیفه!
یکی از ذهنیتهایی که رسانههای غیردینی، در حال القاء آناند، نشان دادن «چهرهای خطرناک و پرخاشگر از اهل منکر» و «چهرهای منفعل از ناهیان منکر» است.
ولی واقعیت این است که قریب به اتفاق خانمهایی که بدننمایی میکنند، از آسیبهایی که به جامعه و خانواده میزنند اطلاع ندارند نه اینکه سلیطه و موجوداتی خطرناک باشند!
ناهیان از منکر باید با زبانی نرم و ناصحانه گاه با تذکر و گاه با تبیین، آنها را مطلعکنند. و قانونگذار نیز باید برای آن عدهی قلیلی که ایجاد رعب و وحشت میکنند و نیز حامیان آنها که قلم به دست میگیرند و رفتارهای خشونتآمیز آنها را توجیه میکنند، قوانینی بازدارنده و تبیینهایی رسواکننده قرار دهد.
اگرچه به هرحال صحنه، صحنه جهاد است اما نه خانمهای بدحجاب سلیطهاند و نه ناهیان از منکر ضعیفه!
بَل أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُون(انبیاء، 24)
وَ الْجِهَادُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَر...(کافی، ج2، ص51)
https://eitaa.com/farbehi
داشتم چند کلیپ از آتئیستها درباره معنای زندگی میدیدم.
بعضی فکر میکنند در این موضوع میشود با این عده به صورت برهان منطقی-فلسفی بحث کرد.
در حالی که بحث معنای زندگی برهان وجودی میطلبد، یعنی شخص را باید به تجربیات وجودی و شخصیاش (نه مفهومی) ارجاع داد و از آنها برای حل این مشکل کمک گرفت.
در قسمتهای مختلف معنای زندگی تلاش کردم با داستانهای متفاوتی که تعریف میکنم ارجاع به آن حالت درونی رخ دهد و شخص خودش را و حالات درونیاش را قاضی قرار دهد.
اینک قسمت دهم👇
هدایت شده از 🎧 سایهبان 📻
34.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 معنای زندگی
قسمت دهم
قسمت قبلی
🔶 و اما پاسخ به سوال اصلی ... ❕❕
🔶 چی باعث میشه سختیهای دنیا زندگی رو بی معنا نکنه؟
📚 #سطح_عمومی
#معنای_زندگی
#جمعهها_با_معنای_زندگی
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجربه دیروز برنامه زندگی پس از زندگی درباره شخصی بود که ابتدای ورودش به عالم برزخ خوشایند بود ولی در ادامه، جهنم را به چشم خویش مشاهده کرد.
گویا این شخص به دلیل سقط فرزند خود با چنین عذابی روبرو شده بود.
در حالی که ورودش به دوزخ تقریبا قطعی بود ندائی به او میگوید بگو یا حسین!
بعد از بار سوم که یا حسین میگوید به برکت همین نام آسمانی نجات پیدا میکند.
شاید بتوان گفت آیه شریفه وَمَن يَعمل مِثقَالَ ذَرَّةٍ شَرّا يَرَهُۥ بر این دلالت دارد که حتی اگر شخص (به دلیل شفاعت یا مغفرت) عذاب گناهان خویش را تحمل نکند اما باید ببیند که نتیجه کار او چیست و سپس نجات پیدا کند.
چنین است که فرق "شخص توبه کرده" و کسی که اصلا مرتکب چنین عملی نشده در همین است که باید نتیجه عمل را ببیند ولو این که گرفتار نشود.
▫️ مجلسِ پایداری!
اعضای مجلس دوازدهم هر چند غالبشان اعضای جبهه پایداری نیستند اما تاثیر گذاری این جبهه در مجلس به لحاظ وجود نیروهای کیفی و چهرههای شاخص سیاسی قطعا بیشتر خواهد بود.
اینها آزمون بزرگی دارند.
سالهاست اصلاح طلبان، آیت الله مصباح را "مسلمان پرخاشگر" و "فیلسوف آزادی هراس" خطاب میکنند.
اینها تعابیر آدمهای مودبشان است!
سروش و ملکیان ممکن نیست درباره این حکیم الهی صحبت کنند و خاطرهای ساختگی از پرخاشگری ایشان تعریف نکنند.
دروغ هر قدر بزرگتر باورش سادهتر!
آقایان پایداری اما وضعیتی متفاوت دارند. چند نفری که میشناسیم و جزء سرشناسان هستند متاسفانه در طرح مباحث حاشیهای و ایجاد تنش سابقه طولانی دارند.
این که رهبر حکیم و عزیز ما در مجلسی که مربوط به نمایندگان هم نیست تذکر میدهند از تنش و دعوا پرهیز کنید بسیار معنادار و تاسف برانگیز است.
ای کاش آبروی آیت الله مصباح و اسلام مقاومت را در نظر بگیرند و با احتیاط تمام صحبت کنند.
از حاشیهها بپرهیزند.
هر اظهار نظر گزندهای را پاسخ ندهند.
فلان شخص نشسته جایی و فایل صوتیاش منتشر شده و حرف نامربوط زده است به این آقایان.
حال کار اشتباه این است که بیایند و مدام جواب دهند و کشور را مشغول دعواهای کودکانه کنند.
آقایان! آبروی آیت الله مصباح باشید!