هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
🌀فرزندان خودکفا
شما باید فرزندانتان را طوری تربیت کنید که کمکم از نصایح و راهنماییهای شما مستغنی و خودکفا شود، و خود نیز بتواند درباره هر امری فکر کند و #تصمیم بگیرد، چون شما که همیشه با او نیستید تا او را هدایت کنید، طبعاً این کودک کمکم بزرگ میشود، و باید به تناسب رشد خود، راه خود را نیز #انتخاب کند، و مستقلاً قادر باشد برای زندگی خود برنامهریزی کند.
✏مرحوم آیتالله حائری شیرازی «ره»
💠هاتف؛ پیامآور تربیت اسلامی
🆔️ @hatef_app
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
💠 #حوض_و_حوضچه
✅ تفاوت تربیت با تعلیم در جهت آنهاست؛ جهت تعلیم از خارج به داخل و جهت تربیت از داخل به خارج است.
🍀 تعلیم مثل این است که از حوض معلم آبی برداشته و در حوضچه متعلم ریخته شود. به عبارت دیگر از منابع علم معلم، حوضچه متعلم پر آب می گردد.
🍀 اما در تربیت، بحث درباره کشف و شکوفایی استعدادهاست. همان طور که چاه با آب کشیدن به وسیله دلو زایندگی پیدا می کند، مربی هم با علم و اخلاق خود موانع درونی شاگرد را برداشته و او را به ابراز نظر و پرسش و زایندگی می کشاند.
#نکات_تربیتی_بزرگان
#آیت_الله_حائری_شیرازی
🌸🌸🌸
🔶 #هاتف پیام آور #تربیت_اسلامی
🔹 @hatef_app
🔷 hamrahmorabi.ir
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
حضرت آقا:
💠
مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات و ذکاوت و هوشياری، تفاوت می کنند با مردمی که با کتاب و مطبوعات اُنس نداشته باشند.
(مقام معظم رهبری، 1371/2/17)
📚
🔸
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
اگر تمایل دارین به آشنایی با نگاه ایشان به کتاب و اثر تربیتی آن 👇
هدایت شده از آشنایی با آثار حضرت آقا
man-va-ketab_compressed.pdf
3.5M
📗کتاب من و کتاب ✨
نویسنده: سید علی خامنه ای
ناشر: انتشارات سوره مهر
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
8.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کتاب من و کتاب
نویسنده: سید علی خامنه ای
ناشر: انتشارات سوره مهر
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره جالب رهبر انقلاب از مترجم رمان خانواده تیبو
هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
محدث نوری در خاتمه مستدرکالوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی مینویسد:
«من حجّت بر همه طلاب هستم.
زیرا به لحاظ فقر، کسی از من فقیرتر نبود و اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
اما به لحاظ حافظه و ذهن، کسی وضعش بدتر از من نبود! به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.» !
📗خاتمه مستدرکالوسائل، ج۲، ص۱۹۷.
#تاب_آوری
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از نیازهای تربیتی
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتیم بچهها را ببرید اردو، میگفتند حاج آقا! بیایید سخنرانی، گفتم بابا! دیگر سخنرانی در اردو هم سخنرانی؟ اردو ابزار خاصّ خودش را دارد، در زندگی به بچهها یاد بدهید مفاهیم را، گفتند یعنی چی در اردو؟ داریم میبریم اردو بیا برایشان سخنرانی کن کلاس بگذار، حالا ما هم شاید از به خاطر وقتتنگی این را بهشان گفتیم ولی واقعش این است که من به اردو خیلی معتقد هستم.
از خانوادههای محترم، از مادرهای محترم و گرامی و بامعرفت تقاضا میکنم بچههایشان را اردو ببرند، کلّ زندگی یک اردو است، در مسافرتهایی که میروید، بعد در اردو برنامهریزی بکنید بگذارید من نمونهاش را به شما بگویم که در اردو انسان با زبان بیزبانی چهجوری بساط انتقال مفاهیم دینی را پهن میکند، بله جایتان خالی گفتیم آقا! بیایید در اردو بدون کلاس آموزش بدهید بابا! کشتید این بچهها را از بس سخنرانی و کلاس بردید، خفه شدند.
گفتند چهجوری ما این کار را بکنیم؟ گفتم این کار را بکنید ببیند.....
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا):
نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری»
از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد.
اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد»
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
۱. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
۲. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
۳. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
۴. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
۵. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
۶. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه
http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF و https://mobahesat.ir/7768