eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
1.2هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
43.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️ اجمالی با مدرسه علمیه آیت الله بهجت (ره) قم ▶️قسمت اول: ✅ ثبت‌نام مدرسه از طریق پایگاه اینترنتی مدرسه به نشانی hawzahbahjat.ir ❓❔کسب اطلاعات بیشتر از طریق: ☎️ 02538815111 📞 09108210042 📞 09394717541 🆔 @A_m_taheri 🔹 بیشتر با مدرسه را در کانال ایتا جستجو کنید 📢 @bahjatqom
از خدا تا به خدا راه به جز تقوا نیست هرکه در این راه رود، بهجت دردانه شود 🔳 ۲۷ اردیبهشت ، سالگرد ارتحال فقیه و عالم ربّانی حضرت آیت الله محمد تقی بهجت « رضوان الله علیه » هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله بهجت « رضوان الله علیه » فاتحه‌ای همراه با صلوات قرائت فرمایید. ▪️التماس دعا▪️ @havayee_vesal
سلام علیکم. نهمین هم‌اندیشی و دیدار صمیمانه فعالان حوزه اخلاق و تربیت با حضور معاون محترم تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه؛ حضرت استاد عالم‌زاده نوری انشالله در هفته آینده برگزار می‌شود. از یکایک سروران درخواست می‌شود جهت ثبت نام و اطلاع از جزئیات( زمان و مکان) به آیدی زیر👇 حاج آقا حسن‌پور پیام دهند.
09038102858
@dostesadegh 🔰 معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه
🌍 شهید یوسف قربانی شهیدی که دردنیا هیچکس را نداشت و برای آب نامه‌ می‌نوشت 🔹محل تولد: زنجان تاریخ تولد: ۱۳۴۵ تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۱۰/۱۹ نام عملیات: کربلای۵ منطقه عملیاتی: شلمچه 🔹در ۶ ماهگی پدر، در ۶ سالگی مادر و در ۸ سالگی مادربزرگش و برادرش را در تصادف از دست داد؛ زمانی هم که شهید شد، غریبانه دفنش کردند 🔹چند دقیقه قبل از عملیات، یکی از هم‌رزمان خبرنگارش از او پرسید: آقا یوسف! غواص یعنی چی؟ او پاسخ داد: غواص یعنی مرغابی امام زمان (عج) 🔹 نامه برای آب... هم‌رزم یوسف می‌گوید: هر روز می‌دیدم یوسف گوشه‌ای نشسته و نامه می‌نویسد! با خودم می‌گفتم یوسف که کسی را ندارد برای چه کسی نامه می‌نویسد؟ آن هم هر روز. 🔹یک روز گفتم یوسف جان برای کی نامه می‌نویسی؟ نامه‌ات را پست نمی‌کنی؟ 🔹دست مرا گرفت، قدم‌زنان کنار ساحل اروند بُرد، نامه را از جیبش درآورد، و داخل آب انداخت! چشمانش پر از اشک شد و آرام گفت: من برای آب نامه می‌نویسم، کسی را ندارم که 🔻به یادش، در گروه‌ها ارسال کنیم تا سیلی از فاتحه و صلوات به روح مطهر این شهید عزیز هدیه شود
هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
🔻 کتاب در رابطه با خداشناسی برای کودکان و نوجوانان میخواین؟ 🔹 مجموعه ده جلدی به من بگو خدا کیست 🔸 مرا خوب آفریده 🔹 خدای خوب نی نی 🔸 چرا خدا چنین کرد؟ 🔹 خدایا اجازه 🔸 خاطرات خدا 🔹 ما فرشته ها 🔸 خاطرات شیطان 🔹 خداشناسی قرآنی برای کودکان 🔸خدا در این قصه ها 🔹 اصول دین نوجوان
الخلاص (۳۳) امام باقر علیه السلام می فرمایند: إِنَّ الأَرْضَ لَا تَخْلُو إِلَّا وَ فِيهَا عَالِمٌ مِنَّا . فَإِنْ زَادَ النَّاسُ قالَ : زَادُوا ، وَإِنْ نَقَصُوا قَالَ : قَدْ نَقَصُوا . وَ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ ذَلِكَ الْعَالِمَ حَتَّى يَرَىٰ فِي وُلْدِهِ مَنْ يَعْلَمُ مِثْلَ عِلْمِهِ . هرگز روی زمین خالی نخواهد بود از شخص عالمی از ما، که انحراف مردم را تذکر دهد، اگر مردم زیاده روی کنند، او بگوید: که زیاده رفتید، و اگر کوتاهی کنند، او بگوید: کوتاهی کردید. چنین شخص عالم از ما، هرگز از دنیا نمی رود مگر بعد از آنکه خداوند به او فرزندی عطا کند که دقیقاً همین علم را دارا باشد. غیبت شیخ طوسی ص ١٣٤ ، الزام الناصب ص ٤ اصول کافی ج ۱ ص ۱۷۸ و ۱۷۹ منظور از زیاده و نقیصه، انحراف در احکام شریعت و حدود الهی است.
این نامه خیالم را راحت کرد 📍حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی؛ 🔹بعد از رحلت حضرت امام(ره)، يادم است ما مشهد بوديم كه حاج آقا مصباح براي بيعت با آقا به تهران آمده بودند و از آنجا هم به مشهد آمدند. ما خدمت‌شان رسيديم و از وضع و اوضاع پرسيديم. 🔸حاج آقا فرمودند كه براي بيعت خدمت آقا رفته بودم ولي خدا را شكر دست خالي نرفتم، چون آيت الله بهجت يك نامه چهار صفحه اي براي حضرت آقا كه تازه رهبر شده بودند، نوشتند كه شروع نامه هم اين بود كه بنده انتصاب حضرتعالي را به سمت مقام ولايت و رهبري تبريك عرض مي‌كنم و بعد شروع كرده بودند كه حالا ديگر وظايف شما اين است. 🔸بعد آقا به آيت الله مصباح فرموده بودند كه تا حالا خيلي‌ها از مردم و مسئولين با من بيعت كردند ولي هيچ كدام دلم را آرام نكرد كه من در اين جايگاه بايد باشم يا نه الا اين نامه كه خيالم را راحت كرد. چون مي‌دانم كه ايشان اصلا بر مبنايي كه ديگران ممكن است بنويسند و حرف بزنند، نمي نويسند و صحبت نمي كنند. 📌انتشار به مناسبت سالروز ارتحال عارف بزرگ آیت الله بهجت(ره) ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
در باب شناورسازی تقویم آموزشی مدارس 💎مبنای تقویم آموزشی مدارس در حال حاضر، قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال مصوب ۱۳۷۶ است که مطابق آن، سال تحصیلی ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا خرداد سال بعد به پایان می رسد. 💎اشکال این قانون آن است که درصورتی که به هر دلیلی همچون سیل و آلودگی هوا، کلاسهای درس تعطیل شود، امکان جبران زمان از دست رفته وجود ندارد و مدیران مدارس نمی توانند زمان آموزش را به تابستان بکشانند، چه ابتدای سال تحصیلی یا انتهای سال تحصیلی را. 💎منطقی به نظر نمی رسد که در کشور پهناوری همچون ایران با عرض های جغرافیایی مختلف و آب و هوای متفاوت، تقویم آموزشی یکسان باشد و همه کلاسها سر یک ساعت مشخص آغاز بکار کنند. 💎نرخ اتلاف زمان آموزشی در آموزش و پرورش بسیار بالاست و تقریبا بالاترین رتبه را از این حیث در منطقه داریم.و این اتلاف در مناطق روستایی بیشتر است که خود در کنار سایر عوامل آموزشی، بی عدالتی آموزشی را در پی دارد. 💎شناورسازی و واگذاری تقویم آموزشی البته با لحاظ برخی شروط به استان‌ها، به تمرکززدایی از وزارت آموزش و پرورش می انجامد و نظام تصمیم گیری را چابک تر خواهد کرد. از تهران نمی توان ساعت شروع صبح مدارس لوداب گهگیلیویه و بویراحمد را تعیین کرد. 💎فقط در دوره کرونا به سبب اختیارات قانونی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس ۱۵ شهریور بازگشایی شدند. 🧮نتیجه اینکه "قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال" باید اصلاح شود، منعطف شده و اختیارات را به وزارت آموزش و پرورش و استانها واگذار کند. 📝مبتنی بر این مساله، گزارشی در دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین کردیم و حدود یکصد سال سیاست گذاری زمان آموزش را بررسی کردیم و پیش نویسی قانونی برای حل این چالش ارائه شد. 📝پیش نویس قانونی در کمیسون آموزش مجلس ثبت شد، مورد بررسی قرار گرفت، از طرف شورای عالی آموزش و پرورش تایید شد، مصوبه کمیسون را گرفت و در نوبت صحن قرار گرفت. 📍بالاخره امروز در صحن مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، اهم مفاد آن که نسخ قانون بازگشایی مدارس، انعطاف‌پذیری و شناورسازی تقویم آموزشی مدارس است، به تصویب رسید. 🌐کانال الفبا؛ سیاست گذاری آموزش و فرهنگ🆔@alefba_edu_caltural
-2142232829_-723320467.pdf
1.86M
گزارش کارشناسی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان؛ "ضرورت های بازنگری تقویم آموزشی مدارس" طرح شناورسازی و انعطاف پذیری تقویم آموزشی مدارس مستخرج از این گزارش است. 🆔@alefba_edu_caltural
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادداشتهای ادبی ۲۸ اردیبهشت روز گرامیداشت عمر خیام نیشابوری 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 شهید نادر دیرین ✅ این نوای جان سوز شهید است که نه داد زد نه بالا پایین پرید نه دستی تکان داد فقط تمام عشق و ارادت پاک خود را از نای حزین خود سر داد. ببینید مجلس چگونه محو نوای جانسوز اوست. 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح «عریف»
✨قال الامام رضا عليه السلام:  🔺مَنْ قَصَدَ اِلَيْهِ رَجُلٌ مِنِ اخْوانِهِ مُسْتَجيرا بِهِ فى بَعْضِ اَحْوالِهِ فَلَمْ يُجِرْهُ بَعْدَ اَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ، فَقَدْ قَطَعَ وِلايَةَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ.  📗بحار الانوار، ج 72، ص 181. 🔺امام رضا عليه السلام فرمود :  كسى كه يكى از برادران دينى اش براى كارى به او پناه آورد ولى او، با آنكه مى تواند، پناه ندهد و كارى برايش نكند، رشته ولايت خداى متعال را بريده است. 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙هر مقداری که در بین مردم قدّتان بلند شد!، پیش خودتان کوچک بشوید. ادب طریق|درس اخلاق رهبری 26:⏳ ─┅═ঊ🌿ঈ═┅─ https://eitaa.com/joinchat/1400898316Cf25f1acd64
مهارت‌هایی که در فنلاند برای كودكان ۹-۱۵ سال در نظر گرفته می‌شود: ۱- مهارت درست لباس پوشيدن ٢- مهارت درست راه رفتن ٣- مهارت خوب حرف زدن ٤- مهارت حرف خوب زدن ٥- مهارت منظم بودن ٦- مهارت شعر خواندن ٧- مهارت نقاشی كردن ٨- مهارت نوشتن ٩- مهارت ترانه و دكلمه خواندن ١٠- مهارت بهداشت ١١- مهارت کار تيمی ١٢- مهارت انتقاد كردن ١٣- مهارت جرات ورزی و تمرین شجاعت ١٤- مهارت تشخيص درست از نادرست ١٥- مهارت درست غذا خوردن ١٦- مهارت گره زدن ١٧- مهارت كار با قيچی و برش زدن ١٨- مهارت سعی در خوش خط بودن ١٩- مهارت شستن اشياء ٢٠- مهارت مطالعه ٢١- مهارت مدیریت زمان ٢٢- مهارت كنترل خشم ٢٣- مهارت انتقاد پذیری و تحمل حرف مخالف ٢٤- مهارت پژوهش و تحقيق ٢٥- مهارت تشخيص دوست خوب ٢٦- مهارت بازی كردن ٢٧- مهارت غذا پختن ٢٨- مهارت كار با سوزن ٢٩- مهارت تشكر و سپاسگزاری كردن ٣٠- مهارت خوب توجه كردن ٣١-مهارت تفكر كردن ٣٢- مهارت تفكر خوب داشتن ٣٣- مهارت دوست خوب پيدا كردن ٣٤- مهارت نگهداری دوست خوب ٣٥- مهارت نگهداری لوازم ٣٦- مهارت انتقاد پذیری و نقد شدن ٣٧- مهارت رازدار بودن ٣٨- مهارت برنامه‌ريزی كردن ٣٩- مهارت گذشت ٤٠- مهارت صبور بودن ٤١- مهارت حل مسأله ٤٢- مهارت نگهداری گياه و گل ٤٣- مهارت دقت به پيرامون ٤٤- مهارت صادق بودن ٤٥- مهارت وفادار بودن ٤٦- مهارت نوشتن ٤٧- مهارت آينده‌نگری ٤٨- مهارت تلاش كردن ٤٩- مهارت نا اميد نشدن ٥٠- مهارت هدف داشتن ٥١- مهارت كار با ابزار ٥٢- مهارت كار با كامپيوتر ٥٣- مهارت در فضای مجازی و سايبری ٥٤- مهارت در تصوير ذهنی داشتن ٥٥- مهارت احترام گذاشتن ٥٦- مهارت كم مصرف بودن ٥٧- مهارت بهره گيری از اشيا ٥٨- مهارت مشورت گرفتن ٥٩- مهارت مشورت و همفكری كردن ٦٠- … مهارت ١٢ و مهارت ٣١ و مهارت ۳۶ کتاب تحول نظام آموزش فنلاند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نوجوان عاشق امام رضا(ع) به آرزویش رسید 🔸علی اصغر نوجوان قزوینی که تصویر اشک‌های او در لحظات حضور خادمین آستان قدس رضوی در مدرسه او چند روز پیش در صفحات مجازی منتشر شد پس از پیگیری یکی از خبرنگاران بهمراه خانواده به زیارت مشهد مقدس دعوت شد. ❤️_________..🌺🌺 🌸اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به 🌷🇮🇷🌷
🔰 رویداد تربیتی مصباح‌الهدی ویژه طلاب برادرسراسرکشور پایه ۶ (معدل بالای ۱۸) و سطح دو (معدل بالای ۱۷) [سنین بین ۱۹ تا ۳۰ سال] 🔰 مزایا؛ 🔹 اولویت در جذب موسسه فقهی تربیتی مصباح‌الهدی 🔹 آشنایی با جدیدترین مسائل حوزه فقه تربیت 🔹 امکان گفتگوی حضوری با کارشناسان کشوری میدان تربیت 🔹گواهی شرکت در رویداد 🔶 زمان: پنج شنبه عصر ۲۷ اردیبهشت و صبح جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۳ 🔶مکان: شهر مقدس قم (اسکان و پذیرایی جهت طلاب شهرستانی فراهم می‌باشد) ❌ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇 https://survey.porsline.ir/s/CKrRUdjn کانال رویداد🔰 https://eitaa.com/feghhe_tarbiat_mesbah
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔰 رویداد تربیتی مصباح‌الهدی ✅ ویژه طلاب برادرسراسرکشور پایه ۶ (معدل بالای ۱۸) و سطح دو (معدل بالای
✨سخنرانی آیت الله میر باقری: 🔺دامنه اضطرار ما به دین 🔻آیا معنی اضطرار به دین تعطیل قوای عقلی بشر است؟ یا به معنای موازی بودن این علوم است؟ 1⃣ اگر ماموریت دین به کمال رساندن اختیار انسان است، دامنه ماموریت دین همه عرصه های اختیار بشراست (ماموریت:رساندن اختیار انسان به وادی توحید و گذر از ضلالت و شرک) -هر کجا اختیار و قوای بشر کار می کند پرستشی است(حرکت به سمت غایتی) -حال اگر قبول کنیم که ما باید خداوند را بپرستیم، عرصه تاثیر گذاری و گستره دین عرصه اختیار انسان است شرک حتی از نوع خفی در هیچ یک از قوای ما پسندیده نیست و تمام قوای ما باید خدا را بپرستد؛ عرصه حیات اجتماعی و تاریخی نیز مستثنی از این قاعده نیست. دنباله این مطلب اختصاص دین به مسجد و مفارقة آن از سایر مسائل اجتماعی است(أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ) یعنی رابطه معیشت و دیانت را می برید؟! -الله صاحب تمام اسماء الهی است(لا اله الا الله) -تمام موجودات فارق از این اسماء اند -و این موجودات همه نیازمند این اسماء حسنی اند و باید به او تکیه کنند لا اله الا الله: در صورت اعتقاد به الوهیت خداوند، که البته با اکراه فی الدین، و باور اینگونه به دین، دین یک مسأله حداکثری است نه اینکه عقل و اینها را کنار بگذاریم؛ به این معناست که عقل و شعور ذیل انبیاء تعریف می شود(۱- راه عقل ۲- راه شهود ۳- راه تجربه) تعقل انسان نیز نیازمند به انبیاء است هم فهم تکوین و هم فهم تشریع کافرانه و مومنانه دارد؛ همچنین این مسأله صدق به اختیار نیز می کند(الله ولی الذین آمنوا - والذین کفروا اولیائهم الطاغوت) (لَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ  أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ) : صدق بر داستان ثقیفه می گویند:-فهم حکمت عملی و نظری -جامعه برای رفع نیاز های بشری تشکیل می شود -حقوق هم ربطی به خدا نداره و پایگاهش حق طبیعی است و... =استغناء از خدا اصل دین: ولایت، ولایت الله الان کشور را فقه اداره می کند یا علوم انسانی؟ اگر دین را به اینگونه حداکثری یافتید، علم و دانش ذیل دین قرار می گیرند دعوی بشریت: ما مستقل از انبیاء هستیم و عقل کفایت می کند؛ در صورتی که دین برای ولایت و هدایت عقل و حس و شهود ما هست دین اگر دین حداکثری است، باید مسأله مستحدثه زمانه خود را بفهمد: مسأله اصلی تمدن مادی است ایدئولوژی فلسفه ساز که انقلاب صنعتی و نظم جهانی ایجاد کرده است -انسان سکولار ساز -چیننده میز تربیت -پشتیبانی توسط ده ها رشته و دانش ساخت نظام مفاهیم، ساخت ساختار، ساخت محصولات حال باید چه کنیم؟ یک مصداق: بحث تربیت رسمی -در مقابل ساختار علمی چه داریم؟ -پشتوانه اش چیست؟ حوزه باید نبض زمان دستش باشد. امام خمینی(ره). نظم جهانی جدیدی در حال پیدایش است، غایب نباشیم -منظومه تربیتی ما مبتنی بر دین با توجه به این تکثر چیست؟ 🔺راه حل: قوت بخشی به ابزار و ارتقاء دادن تخصص(از مبانی علم اصول تا قواعد علم اصول) دین حداکثری فقاهت حداکثری می خواهد(رشد دستگاه فقاهت نه فقط فقه) تا بتوانیم پاسخگوی مسأله مستحدثه روز باشیم. 🇮🇷
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔰 رویداد تربیتی مصباح‌الهدی ✅ ویژه طلاب برادرسراسرکشور پایه ۶ (معدل بالای ۱۸) و سطح دو (معدل بالای
✨سخنرانی حاج آقای عالم زاده 🔺بشر هنگام ارائه دین خود را مستغنی می داند؛ در امروز نیز این احساس استغناء کامل از نظر فردی و اجتماعی( بنا عمده من العلم) وجود دارد اما دین عقل را کافی نمی داند و بشر را نیازمند به پیام خداوند می داند. دست کم منبع وحیانی رو به رسمیت بشناسیم و در کنار بقیه منابع از آن استفاده کنیم طرح زندگی مبتنی بر ۱-سخن خدا ۲-سخن اهل بیت ۳-سیره اهل بیت 1⃣ دوگانه اول زمینه های فقاهت: فقه حکم و فقه دین فقه حکم: اکتساب دستور العمل ها و احکام تکلیفی و محور احکام تکلیفی الزامی است(چراکه فقه مبتنی بر اصول که پایه اش بر حجیت که منجزیت و معذریت است می باشد که این دو مفهوم در احکام الزامی بار می شوند) فقه دین: همچنین نیاز به شناخت واقعیت های تکوینی از منابع وحیانی و روایی(شناخت روشمند این توصیفات تکوینی) نیاز به اصول فقه فهم معارف 2⃣ دوگانه دوم فقه الاحکام فقه پویا و فقه راکد فقه راکد: گزاره های تکلیفی کشف شده ثابت با استناد به حلال محمد حلال الی... در صورتی که با گذشت زمان موضوع متفاوت می شود و بالتبع حکم نیز تفاوت پیدا می کند؛ مانند: پول در ازمنه گوناگون فقه پویا: در فقاهت پویا به عنصر زمان و مکان توجه می شود و الزاما ملتزم به حکم گذشته نیستیم 3⃣ دوگانه سوم فقه کشف و فقه اجرا فقه کشف: یافتن تکالیف و دستورات فقه اجرا: فقه در مقام اجرا و امتثال در مقام عمل مواجه با مسائلی می شویم که نیاز به یک سری گزاره های و قواعدی در این زمینه نیاز داریم مانند: حکم حرمت شراب ۱-تقابل سکر و رزق حسن ۲-دارای منفعت و ضرر اکثر و۳- ۴-انما الخمر و المیسر اهمیت بحث تزاحم: عدم پردازش قواعد اولویت یابی تشکیل شدن فقه الاولویات و الموازنات(فقه اجرا) که در مقام تربیت احتیاج شدیدی به این مسأله داریم 4⃣ دوگانه چهارم فقه فعال(حکم یاب) و فقه منفعل(موضوع پرور) فقه(فی الحال) : کشف و عرضه حکم=فقه منفعل؛ چراکه موضوع سازی دیگران و پیروی ما برای پاسخ گویی برای اجرا دین خدا ما باید موضوع پروری کنیم مثال:۱-مقابله با ظلم و استعمار(خاک خوردن این موضوع در کتابخانه ها) ~ موضوع سازی حضرت امام(ره) توسط ایجاد روز قدس + هفته وحدت +روز درختکاری و هفته هوای پاک که ما نیاز به دستور العمل و قواعد موضوع پروری یا همان فقاهت موضوع پرور داریم 5⃣ دوگانه پنجم فقه نظام و فقه فردی فقه فردی: تکلیفات فردی اعم از جهاد و نماز و روزه و ... که ۵۵ باب فقه در این موضوع است فقه نظامات اجتماعی: برای مسائلی که فراتر از توان یک فرد است، نیاز به یک امت داریم که یک نفر ولی و بقیه اراده هایشان را تابع اراده ولی می کنند فقه تربیت یک موقع احکام افعال افراد است یک موقع احکام نظام اجتماعی است یک موقع کشف حکم تربیتی می کنیم یک موقع موضوع پروری و خلق موضوع تربیتی می کنیم پس فردی که در زمینه تربیت کار می کند با زمینه های مختلفی مواجه است؛ این فرد باید محیط به منابع وحیانی و روایات با نگرش تربیتی باشد +ارتباط با صحنه موجود(حلقه مفقوده) در مقام عینیت بخشیدن احکام در زندگی افراد مسائل مختلفی به وجود می آید؛ مانند: مسأله خلق موضوع و... نیاز به قوه فقاهت: کفایت چند سال درس خارج خوب که این عینیت بخشیدن نیاز به آشنایی با مسائل و علاوه بر آن به مواردی مانند موضوع پروری دارد(دایره گسترده) +عالم دین باید مستقیم با منابع دینی ارتباط داشته باشد +برای ارئه مدل باید به سه نکته توجه شود: ۱-مبتنی بر پیش فرض های دینی بر پیش فرض های دینی ۲-رو به سوی غایات و اهداف دینی به سوی غایات و اهداف دینی ۳-ملتزم به احکام دینی 🇮🇷
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔰 رویداد تربیتی مصباح‌الهدی ✅ ویژه طلاب برادرسراسرکشور پایه ۶ (معدل بالای ۱۸) و سطح دو (معدل بالای
✨بیانات استاد هادی زاده 🔺زندگی پر از چند راهی هاست و ما در تمام موقعیت ها ناگزیر از انتخابیم. در کنار انتخاب های روزمره انتخاب هایی هستند که جهت کلی زندگی و شمایل و شخصیت انسان را تحت الشعاع قرار می دهند. گاهی انسان هایی در شرایط مشابه فاصله زیادی باهم دارند که منشأ اینها انتخاب های اساسی انسان است که به تمام عمر و حیات او رنگ دیگری می زند. مثل چند راهی مکاتب و مذاهب یا مسیر تحصیلی کلی زندگی یا شغل و پیشه یا انتخاب رشته برای یک طلبه تغییر مسیر از انتخاب های کلان هزینه بسیاری دارد و مستلزم کنار گذاشتن بخش مهمی از گذشته هاست. معمولا هنگام انتخاب به گزینه ها می اندیشیم اما از میزان و ملاک انتخاب ها معمولا غافلیم‌. که از گزینه ها مهم تر و تعیین کننده تر است. در هر انتخاب ما به هر حال معیاری به صورت پیشفرض در ناخودآگاه ما وجود دارد . والوزن یومئذ الحق. فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون و من خفت موازینه فاولئک هم الخاسرون سرنوشت فلاح و خسران بشر به میزان انتخاب های تو گره خورده است. خسر فقط برای کسانی که چشم پوشیدند و رفتند نیست بلکه شامل کسانی که با چشم باز اما بدون عمق پیش می روند هم می شود . همچنین کسانی که فکر می کنند درست کار می‌کنند اما سر جایشان نیستند. (فیحسبون انهم احسن صنعا) عنوان مهم ترین نیاز جامعه به همین مسأله اشاره دارد. چون معیار ، نیاز و بار بر زمین مانده جامعه است. کار خوبی که اولویت اکنون جامعه نباشد از انسان نمی خرند و به فلاح نمی انجامد. کار خوب باید کار مامور به باشد . مهم ترین کاری که در هماهنگی با فعالیت ها تعریف می شود. کار های خوب زیادی هست اما امر خدا اکنون به کدام فعل تعلق گرفته است؟ آن وظیفه ماست. اولویت اول ، هدایت ، ارشاد ، و راه نشان دادن است که همان تربیت است. تفاوت ظریفی در تبلیغ و ارشاد هست. ارشاد فراتر از رساندن است و باید طرف خودش رشید بشود و بتواند بیابد و انتخابگری کند . انسان ها در هر صنف و موقعیتی محتاج هدایتند. چرا که تمامی فعالیت های بشری بر طبق بینش های اولیه آنها سامان می گیرد. تربیت، صرف ادب آموزی به کودک نیست و مخاطب آن کودک نیست. مخاطب دعوت انبیاء اولا و بالذات تمام ناس و قوم هستند. و کودک به تبع این تعریف می شود. نظامات سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی و... همگی از همین هدایت بر می آیند. تمام علوم بشری تابع اندیشه های او و تحت نظام تربیتی صاحب آن علم هستند. همچنین به کار بستن حاصل علوم نیز بستگی به تربیت انسان ها دارد. نظامات بشری وقتی صبغه و رنگ دینی می گیرند که برخاسته از گزاره های دینی باشند و در نهایت در بستر جامعه ای دینی به کار بروند. و این نیاز اساسی مادامی که من به الکفایه برای آن قیام نکرده اند باید بدان پرداخت. شاخه دیگر این است که بین زیرشاخه‌های تربیت کجا بایستیم؟ اغلب فعالان جوان بخاطر دغدغه میدان به سوی میدان عینی تبلیغ و تعامل با انسان ها می روند. اما اگر نگاه را بلند مدت تر نگاه کنیم نیاز به پشتوانه گسترده انسانی این فعالیت ها را بیشتر حس می کنیم.  و برای اینکه این بار بزرگ برداشته شود باید نیروهایی را تربیت کرد . هرچند زمانی مصروف تربیت این نیرو ها می شود اما در نهایت ثمره ماندگار تری خواهد داشت. و نوعا مبتلا به نامربی هایی ضعیف هستیم. دو خلأ اساسی ما روش، و نیرو هستند. هنر نیست که یکی از هزار جای خالی را پر کنیم هنر این است که جایی قرار بگیریم که کسانی را پرورش دهیم که آینده این مسیر تربیت را تأمین کنند . روزگار مثل رودخانه ای جاریست که هر روز نیاز های جدیدی می آورد و چهره جدیدی از نیاز های سابق نشان می دهد. القرآن یجری کما تجری الشمس والقمر رودخانه جاری هدایت همواره نیازمند ساقیانی کن متناسب با نیاز روز از آن بهره برداری کنند. تبیین و تطبیق محتوای موجود نیز در بستر میدان نیز نیازمند فقاهت است. سازمان و روش عملیاتی شدن این معارف نیز ... نشانه ضعف ما در این مراحل این است که در تعامل و تضارب اندیشه های گوناگون با یکدیگر، نماینده های هر اندیشه بدون فقاهت نه می توانند اندیشه را مطرح کنند و نه سر جایش بنشانند و نه حتی به خوبی از آن دفاع کنند. همانطور که باب فقاهت در احکام نیز بسته نمی شود به تبع جاری بودن نیاز ها معیار بعد از نیاز و اولویت ، استعداد است. هرچند نباید استعداد ها انسان را از تکلیف فاصله بدهند. هرچند معیار موفقیت، بذل جهد است ولو با استعداد متوسط. بحث بعدی رسالت طلبگی است. در روایت داریم که یتیم تر از کسی که پدر ندارد کسی است که دسترسی به امامش ندارد. پر کردن این فاصله تا امام ، وظیفه طلبه است. من کان عالما من شیعتنا بعلومنا (علوم اهل بیتی نه هر علمی!) علوم معصوم مرتبه ای فراتر از روایات معصومین است. و هذا الجاهل فی شریعتنا فی حجر هذا العالم»» تحت چتر حمایتی و در دامان آن عالم باید پرورش یابد 🇮🇷
📦کتاب راه های نرفته ات را بپر نوشته حجت الاسلام مفیدی با موضوع سلوک‌ اجتماعی با مواسات را با تخفیف از نشر جمکران همراه با ارسال رایگان تهیه کنید. سفارش کتاب https://tn.ai/3056338 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از عصرانه علمی
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 پیش نیازهای فقه مضاف: فقه اخلاق 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی دام عزه 📅زمان: دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1403، ساعت 12:45 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310 @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
سوالات مطروحه در جلسه 1. تعریف فقه الاخلاق و رابطه آن با فقه (10 دقیقه) 2. میزان ضرورت پرداختن به فقه الاخلاق(10 دقیقه) 3. ضرورت، میزان و نحوه تحصیل در فقه واصول برای کار در فقه الاخلاق 4.میزان نیاز به دانشهایی چون فلسفه و عرفان در فقه الاخلاق 5. میزان نیاز به فلسفه اخلاق خصوصا در قسمت فرا اخلاق و اخلاق هنجاری برای کار در فقه الاخلاق (فلسفه اخلاق اسلامی و غربی ) 6. میزان نیاز به علوم قرآنی و حدیثی فراتر از برنامه مرسوم حوزه برای کار در فقه الاخلاق 7. میزان نیاز به دانشهایی چون کلام ، تاریخ ، لغت ، تفسیر و دیگر علوم اسلامی برای کار در فقه الاخلاق 8.میزان نیاز به آشنایی با کلمات دانشمندان بزرگ اسلامی (شیعه و سنی)در زمینه اخلاق(بهمراه معرفی منابع) 9.میزان نیاز به آشنایی با کلمات دانشمندان بزرگ غرب در اخلاق (از یونان باستان تا اخلاق کاربردی نوین) بهمراه معرفی منابع
هدایت شده از عصرانه علمی
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 پیش نیازهای فقه مضاف: فقه تربیت🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین رضا حبیبی دام عزه 📅زمان: دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403، ساعت 12:45 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310 @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi