هدایت شده از هادیانه ها
✅ آموزش و پرورش ژاپن ✅
آموزش و پرورش در دنیا (۱)
✍ توجه به #تجربه دیگران در امور مختلف از جمله در امر آموزش و تربیت باعث رشد فکری و احاطه بیشتر بر مسائل است
بنا به فرمایشی که از نبی اکرم ص نقل شده داناترین مردم کسی است #علم مردم دیگر را به دانسته های خود بیافزاید
در بین کشورهای جهان، #ژاپن از ویژگی خاصی برخوردار است؛ موفقیت های صنعتی این کشور و نیز موفقیت دانش آموزان آن در تست های بین المللی توجه به سیستم تربیتی آن را مهم کرده است
👈 جناب استاد شاملی در این زمینه مقاله ای نوشته اند و در آن، زمینه های فرهنگی مثبت و منفی موجود در #آموزش_و_پرورش این کشور را گزارش کرده
⭕️بنده در ۳جدول فوق،
🔹 ۱۲ ویژگی مثبت
🔹۴ویژگی منفی
🔹۵ ویژگی بحث برانگیز
را (به همراه توضیحی اجمالی) از این مقاله لیست کرده ام
پ ن:
🔸فایل خلاصه و نقد مقاله را در پست بعدی به اشتراک می گذارم ...
🔸 در پست های آینده بنا دارم درباره آموزش و پرورش در انگلستان و فنلاند هم مطالبی بنویسم
#تربیت
#علمی
@hadianeha
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری» از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی
موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد. اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد »
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان.
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
1. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
2. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
3. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
4. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
5. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
6. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
✍️✨آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامهریزی درسی
نویسندگان
محمد رحمان پور سیدابراهیم میرشاه جعفری
دانشگاه اصفهان
چکیده
این پژوهش با هدف شناخت آسیبهای تربیت دینی به منظور ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با محوریت برنامهریزی درسی انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و روش گردآوری دادهها میدانی، از نوع کتابخانهای و مصاحبه بود. در مرحله اول، آسیبهای تربیت دینی در سه محور فرهنگی، آموزشی و مذهبی ـ ایدئولوژیکی از متون اسلامی استخراج، و با روش تحلیل محتوای اسنادی تحلیل شد. سپس با استفاده از مصاحبه، راهکارهای برونرفت از مسائل تربیت دینی از دیدگاه متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، صاحبنظران حوزه تربیت دینی در آموزش و پرورش و آموزش عالی بود که با روش نمونهگیری هدفمند با ده نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبهها به صورت نیمهساختار یافته تدوین شد و روایی محتوایی آن مورد تأیید چند صاحبنظر قرار گفت. نتایج حاکی است که برخوردهای تعصبآمیز و قشریگونه، کجفهمیها، بدفهمیهای دینی از سوی افراد و همچنین ناکارامدی نظامهای تربیت دینی مهمترین آسیبها بود. راهکارهای این نوشتار نیز نشان داد که ترویج رویکرد عقلورزی، دوری جستن از تعصبات و تمایلات فردی و جمعی، لزوم رعایت تفاوتهای فردی و استفاده از روشهای آموزشی مسئله ـ محور در برنامهریزیهای درسی تربیت دینی، میتواند زمینه برونرفت از آسیبها را فراهم سازد.
https://iej.ihu.ac.ir/article_200925.html
تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کلگرایان و نقد آن با تأکید بر آموزههای اسلامی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
معصومه کیانی
استادیار، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
هدف این مقاله، تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کلگرایان و نقد آن با تأکید بر آموزههای اسلامی است. برای این منظور در بخش نخست مقاله، با استفاده از روش پژوهش تلفیقی یا سنتز پژوهی، رویکرد کلگرایان به تربیت معنوی کودکان در ابعاد مبانی فلسفی، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان و دلالتهای تربیتی آن تبیین میشود و در بخش دوم نیز با استفاده از روش کاوشگریِ فلسفیِ انتقادی و با تأکید بر دیدگاه اسلامی، رویکرد کلگرایان به تربیت معنوی کودکان نقد میشود. برای رسیدن به هدف پژوهش همچنین با استفاده از روش گلوله برفی، مهمترین اندیشمندان تعلیم و تربیت کل گرا در مغرب زمین در حوزه تربیت معنوی کودکان انتخاب شدند و طبق معیارهایی مشخص، مهمترین آثار ایشان گزینش و مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مبانی فلسفی رویکرد کلگرایان با آموزههای اسلامی ناسازگار است؛ زیرا مرجع امر معنوی طبق رویکرد کلگرایان، امری مبهم و موهوم است. همچنین، این رویکرد حاکی از نوعی وحدت وجودِ مبتنی بر همه خدایی و یگانگی انسان، طبیعت و خداست. این در حالی است که طبق آموزههای اسلامی مرجع امر معنوی، وجودی واحد (الله جلجلاله) است که میتوان او را بهواسطه صفات و افعالش شناخت. درعینحال، رویکرد مذکور نکات و روشهای تربیتی مفید و مناسبی دارد که با آموزههای اسلامی سازگار است؛ مانند توجه به پرورش کلیت کودک و تربیت هنری. https://iej.ihu.ac.ir/article_206821.html
طراحی الگوی اسلامی تربیت جنسی برای کودکان با رویکرد فقهی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
مرتضی حاجی زاده 1 محمد محسنی دهکلانی 2 علیاکبر جهانی 3 علیاکبر ایزدی فرد 4
1 نویسنده مسئول: دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
4 استاد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
تربیت تا بدان جا در تحول فرد و جامعه مؤثر است که میتوان ادعا کرد ارزش هر مکتبی، از تربیتشدگان آن مکتب فهم میشود. ضرورت پژوهش روشمند در تربیت جنسی، دغدغه اصلی نگارنده متن پیشِ رو است که با روش تحلیل مضمون و با رویکرد فقهی به الگویی مناسب برای تربیت جنسی کودکان دست یافته است. در این پژوهش، تحلیل مضمون با مطالعه منابع فقهی و تفسیری آغازشده تا مراد آیات و روایات، مشخص و یقینی شود ، سپس، محتوای آیات و روایات کدگذاری شده است. ابزار بهکاررفته در تحلیل مضمون شبکه مضامین است؛ به این بیان که نکات کلیدی متن ـ با بیرون کشیدن واژههای پرتکرار، کلیدواژهها و کشف واژههایی که همپوشانی یا رابطه علی دارند ـ جدا میشوند و مضامین پایه را شکل میدهند. سپس، دادهها مکتوب و با صبر و حوصله بازبینی میشوند تا ایدههای اولیه برای کشف کدهای مرتبط با هم و نحوه ارتباط آنها کشف شود که مضامین سازمان دهنده را شکل میدهند. در ادامه، با تلخیص و تلفیق شبکه مضامین مشابه به مضامین فراگیر و کانونی دست مییابیم. پس از تحلیل مضمون آیات و روایات فقهی مرتبط با تربیت جنسی با نرمافزار maxqda و بررسی 24 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و دو مضمون فراگیر به الگوی اسلامی تربیت جنسی رسیدهایم. https://iej.ihu.ac.ir/article_206814.html
بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی؛ مطالعهای از نوع تحلیل محتوا
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
میمنت عابدینی بلترک
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی بود. روش مورداستفاده، تحلیل محتوای کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر میباشد که درمجموع 1247 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کتابهای دوره ابتدایی بود که براساس نمونهگیری هدفمند (باتوجهبه اهداف دروس)، کتابهای هدیههای آسمانی و قرآن بهعنوان نمونه انتخاب شدند. مؤلفهها و شاخصهای تربیت اخلاقی از اسناد بالادستی و منابع پیشین استخراج و در کتابها مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR بهدست آمد که برابر با 90/0 و تأیید شد، پایایی نیز براساس ضریب توافقی 87/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خدا و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خود بوده است. درنهایت اینکه تربیت اخلاقی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. https://iej.ihu.ac.ir/article_205700.html
تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
ابوالقاسم برادران 1 محمد حسنی 2 محمد داودی 3 علی ستاری 4
1 نویسنده مسئول: مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
2 دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش
3 استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
4 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه الزهرا(س)
چکیده
تربیت اخلاقی یکی از دغدغههای مربیان نظامهای تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح شده و از الگوهای متعدد و صاحبنظران غربی و اسلامی مختلف استفاده شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه(ره) بهعنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکیدبر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامهریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولینگام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلیترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوهبراین، در تربیت اخلاقی از روشهایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود میپردازد.
کلیدواژهها
تربیت اخلاقی رویکرد دعوتمحور علامه طباطبایی (ره) سعادت خودسنجی https://iej.ihu.ac.ir/article_204632.html
بررسی و نقد الگوی تربیت اخلاقی در کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی
نویسندگان
محمد حسنی 1 فاطمه وجدانی 2
1 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
2 شهید بهشتی
چکیده
یکی از مأموریتهای مهم نظام آموزش و پرورش رسمی کشور تربیت اخلاقی است. برنامه درسی قرآن نقش مهمی را در این زمینه بر عهده دارد. این پژوهش به تحلیل محتوای کتابهای درسی قرآن دوره ابتدایی و کتاب راهنمای قرآن میپردازد تا در نهایت، الگوی تربیت اخلاقی را در این کتابها شناسایی کند و مورد نقد و ارزیابی قرار دهد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. یافتهها نشان داد که الگوی هدفگذاری در این کتابها از الگوی محتواگرا یا رویکرد کشکول ارزشها پیروی میکند و البته بهصورت موزاییکی تنظیمشده است. شیوه سازماندهی محتوا، مارپیچی ساده و ابتدایی در چارچوب چهار عرصه ارتباطی است. روشهای پیشنهادی برای تبیین و تشریح مضمونهای ارزشی از جمله بحث و گفتگو، زمینه مناسبی را برای درگیری شناختی دانشآموزان ایجاد میکند که البته با اهداف شناختی هماهنگ نیست. رویکرد ارزشیابی درس قرآن بویژه ارزشیابی یادگیری در حوزه اخلاق نیز رویکرد مناسبی است.
کلیدواژهها
تربیت اخلاقی کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی تحلیل محتوا https://iej.ihu.ac.ir/article_200929.html
کاوشی در عوامل اصلی تربیت اخلاقی: شناسایی ویژگیهای اخلاقی الگو مبتنی بر بافت شناسی عمل تربیت (مطالعه موردی بافت استادان، مربیان و مدیران آموزشی یک دانشگاه سازمانی)
نویسندگان
مرتضی کرمی 1 کیومرث فرح بخش 2 عباس عباس پور 2 عباس عباس پور 2 غلامحسین رضایت 3
1 علامه طباطبائی/ امام حسین (ع)
2 دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
3 دانشگاه جامع امام حسین (ع)
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای اخلاقی مؤثر بر الگوانگاری مربی/ استاد و مدیران آموزشی در یک دانشگاه سازمانی صورت گرفت. روش پژوهش از نظر ماهیت، کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه الف) صاحبنظران و خُبرگان تعلیم و تربیت و ب) مربیان / استادان و مدیران آموزشی الگو در دانشگاه سازمانی مورد مطالعه بود. روش نمونهگیری نیز به صورت هدفمند بود. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده شد که با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مهمترین ویژگیهای اخلاقی مؤثر بر الگوانگاری مربی / استاد و مدیران آموزشی از دیدگاه نخبگان و مدیران آموزشی در بافتشناسی عمل تربیت عبارت است از قاطعیت، وجدانمندی، توکل، حقمداری، تکلیفگرایی، روحیه خدمتگزاری، تعالی معنوی، بصیرت، تعهد، تقوا، حسن خلق، صداقت، سعه صدر، عزت نفس و کرامت انسانی، اعتماد به نفس یا روح خودباوری، وظیفهشناسی، سختکوشی، شجاعت، ثبات در شخصیت، تواضع، گشودگی، اعتماد بین فردی و چندبعدی بودن شخصیت. آزمون دوجملهای دادههای دلفی نیز نشان داد که بجز عامل مراقبه همه عوامل دیگر در سطح 05/0 معنادار، و مورد تأیید خبرگان است. یافتهها، اهمیت یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر الگوانگاری یعنی همان عوامل اصلی تربیت اخلاقی را به سیاستگذاران، مدیران و رهبران آموزشی و استادان و مربیان بیان میکند. این تحقیق نشان داد که مطالعه ویژگیهای اخلاقی در بافت عمل تربیت نقش تعیینکنندهای در الگو انگاری مربیان / استادان و مدیران آموزشی دارد.
کلیدواژهها
تربیت اخلاقی مدیران آموزشی مربی الگو ویژگیهای اخلاقی مربیان https://iej.ihu.ac.ir/article_200916.html
تبیین نقش مزاج در تعلیم و تربیت با تاکید بر تربیت اخلاقی از دیدگاه حکمای اسلامی و صاحبنظران طب سنتی ایران
نویسندگان
مرضیه یثربی 1 محسن فرمهینی فراهانی 1 مجید اصغری 2 حسین خیراندیش 3
1 دانشگاه شاهد
2 دانشکده طب سنتی ایران
3 دانشگاه طب سنتی و مکمل
چکیده
انسان، موضوع تربیت است که باید مورد شناخت قرار گیرد. بسیاری از خصوصیات انسانی مشترک و بسیاری دیگر در میان انسان های مختلف متفاوت است. از مهمترین عوامل تفاوت انسان ها، نوع مزاج است. هدف این پژوهش، کاربرد مزاج شناسی در فرآیندهای تربیتی است تا با توجه به ویژگی های هر مزاج، رفتارهای مناسب تربیتی به ویژه در زمینه تربیت اخلاقی صورت پذیرد. در راستای هدف تحقیق، سه سوال مطرح شده است که سوال اول با روش اسنادی نقش مزاج را در اخلاق بررسی کرده و به این نتیجه می رسد که هر مزاج به طور طبیعی زمینه خصوصیات اخلاقی خاصی را دارد؛ سوال دوم و سوم با روش مصاحبه پژوهی کیفی پاسخ داده شده اند. جامعه آماری در این بخش، متشکل از صاحبنظران طب سنتی ایرانی بوده است که به عنوان نمونه 27 نفر از آنان مورد مصاحبه قرار گرفته اند و اطلاعات بدست آمده مورد تحلیل قرار گرفته است. سوال دوم به نقش مزاج در تعلیم و تربیت می پردازد و به این نتیجه می رسد که هر مزاجی قابلیت های ویژه ای دارد که آگاهی از این قابلیت ها سبب می شود بین نوع انتظارات مربیان و چگونگی عملکرد آنان با مزاج متربیان تطابق وجود داشته باشد تا افراد به رشد و تعالی همه جانبه دست یابند؛ سوال سوم رابطه میان مزاج و تربیت اخلاقی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن این است که هم دانستن خصوصیات اخلاقی مزاج ها در نحوه تربیت اخلاقی موثر است و هم تربیت اخلاقی می تواند سبب تغییر خصلت های هر مزاج باشد. به طور کلی یافته های پژوهش نشان می دهد که مربی باید با مزاج های مختلف و استعدادهای گوناگون آشنا باشد تا بتواند تعلیم و تربیت را در جهت درست به کار گیرد.
کلیدواژهها
مزاج تعلیم و تربیت تربیت اخلاقی https://iej.ihu.ac.ir/article_200901.html
الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس
نویسندگان
محمد شهریاری 1 محمدرضا شرفی 2
1 علامه طباطبایی
2 تهران
چکیده
«کرامت نفس» ازجملۀ مهمترین مبانی انسانشناختی تربیت اسلامی است. این مفهوم در اخلاق و تربیت اخلاقی اسلامی نقطه کانونی ایجاد تحول اخلاقی است. در این پژوهش با بررسی متون اسلامی، مفاهیم مرتبط با کرامت نفس شناسایی، و روشن شد این مفاهیم در ارتباطی منطقی باهم است و میتوان الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت مفهوم کرامت نفس ارائه کرد. در آموزههای اسلامی، کرامت از وجهی ذاتی وجود انسان تلقی شده است که به این دلیل بهعنوان مبنای تربیت اسلامی مورد توجه قرار میگیرد. مایه این نوع از کرامت، عقل و فطرت انسان یا بهطورکلی روح الهی انسان است. از وجهی دیگر کرامت، اکتسابی نامیده شده است که به این دلیل هدف تربیت اسلامی تلقی میشود. علاوه بر این، مفاهیم دیگری چون «خودشناسی»، «احساس کرامتنفس» و «تقوا» در قرآن و روایات در ارتباط با مفهوم کرامت مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با بررسی آیات و روایات مشتمل بر مفهوم کرامت انسان، به روش فقهالحدیث، تحلیل و استنتاج در پی شناسایی کارکرد این مفهوم در تربیت اخلاقی برآمده و بر این اساس الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت کرامت آدمی شامل پنج مبنا، یک هدف نهایی (کرامت اکتسابی)، سه هدف واسطی (خودشناسی، احساس کرامت نفس و تقوا) پنج اصل و پنج روش کلی ارائه کرده است.
کلیدواژهها
تربیت اخلاقی کرامت ذاتی خودشناسی احساس کرامت نفس تقوا کرامت اکتسابی
https://iej.ihu.ac.ir/article_200871.html
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد.pdf
395.4K
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
حسین باغگلی 1 امیر غنوی 2
1 نویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد
2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده
هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روششناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روششناختی، سه محور: عدم توجه قابلقبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسانشناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحلهبندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگیهای انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافتههای مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، بهرغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیتهای موجود در حوزه روششناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورتبندی آن، نشاندهنده آن است که نهتنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ و...
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد! 🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام
✨نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. دانلود صوت نشست: 👇با تشکر از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که صوت را در اختیار قرار دادند با عرض پوزش کیفیت صوت مناسب نیست. نرم افزار صوت مناسب نصب بفرمایید مانند VLC media player باز میشود. فرمت دیگری موجود نیست.
nozary94.3.23.VYF
14.18M
نشست نظریه ها و مدلهای رشد معنوی 1394.3.23 استاد نوذری
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ تصویری ♨️
🔸جشن دهۀ فجر را به زندگی بچه ها بیاورید🔸
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
#جشن_خانگی
@haerishirazi
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
📗کتاب حلقه کندوکاو اخلاقی تربیت اخلاقی در برنامه فلسفه برای کودکان اثر روح الله کریمی
انتشارات پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
این انتشارات مجموعه کتابهای خوبی در باب فبک چاپ کرده است.
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از مدرسه عالی تربیت مهرستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ به نظر شما تنگه احد تربیت دینی چیست؟
📌 پاسخ استاد عباسی ولدی را به این سوال ببینیم و فکر کنیم که ما برای حفظ این تنگه چه کردهایم.
🌐 منبع در اینستاگرام: abbasivaladi.ir
#درنگ
#تربیت_دینی
🆔 @yadgirandeh
هدایت شده از نو+جوانان انقلابی
💢 تقید رهبرانقلاب به اعمال ماه رجب از زمان کودکی
🔹 پس از سن تکلیف اعمال امداوود را به جا میآوردند؛ غیر از روزههایش: «من از روز اول نمیتوانستم [روزه مستحبی] بگیرم؛ به خاطر مزاجم و چشمم، نمیتوانستم. برایم ضرر دارد. مادرم هم همینطور بود... هر دومان عاجز بودیم.»
🔹 مقید بودند لیلةالرغائب را از دست ندهند. «دعای ايام #ماه_رجب را من از بچگی حفظ بودم.»
📚 منبع: کتاب شرح اسم
#رهبر_انقلاب
#أین_رجبیون
💫نو+جوانان انقلابی؛عاشق دعا
@nojawnanglabe🇮🇷
هدایت شده از نو+جوانان انقلابی
خورشید آزادی کتاب رنگآمیزی کودکان به همراه شعر به مناسبت دهه فجر.pdf
3.45M
🌸کتاب #خورشید_آزادی
📚 کتاب رنگآمیزی کودکان به همراه شعر به مناسبت دهه فجر
#رنگ_آمیزی
#شعر_انقلاب
#دهه_فجر
💫نو+جوانان انقلابی
@nojawnanglabe🇮🇷
کتاب من نوجوانم. دکتر علی اصغر احمدی.pdf
435.4K
📚📚📚📚📚📚📚
#کتاب:
پدر، مادر؛ معلم
من نوجوانم
نوشته: دکتر علي اصغر احمدي
انتشارات پركاس 1393
#نوجوان
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
مبارزه_ نوجوانان _با_عادت_های_فکری.pdf
261.4K
📚📚📚📚📚📚📚📚
#کتاب:
مبارزه نوجوانان با عادت هاي فكري منفي
#خطا
#نوجوان
#معرفي_كتاب
#خطاهاي_شناختي
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
3061-fa-nojavani-fasel-shekoftanدکتر شرفی.pdf
1.63M
📚📚📚📚📚📚📚
" نوجوانی فصل شکفتن "
نویسنده: محمدرضا شرفی
ناشر چاپی : جهان اسلام
دریکصدصفحه بصورت دیجیتال
توسط مرکز تحقیقات رایانه ای
قائمیه اصفهان چاپ شده است.
#کتاب #نوجوان
#دانلود #رایگان
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
کتاب دکتر آسیه اناری نوجوان بهزیستی.pdf
657.3K
📚📚📚📚📚📚📚
#کتاب:
آموزش والدین و توانمندی سازی
خانواده در #بلوغ و #نوجوانی
PMT نوجوان
راهنمای مدرسین
نوشته: دکتر #آسیه #اناری
چاپ سازمان بهزیستی کشور
سال ۱۳۹۶
#نوجوان
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
✨👌نشست «اندیشهپروری (عقلانیت) و جانپروری (معنویت) در تربیت عقلانی بصیرتگرا» با حضور علیرضا رحیمی روز 17 مهر 1400 به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد. https://www.aparat.com/v/9HLhy #نظریه_بصیرت محور نظریه: #تعقل #درس آموزی فعال از محیط پیرامون #تفکرمحوری #عبرت #توان_تصمیم #انسان #آگاه #آزاد #انتخاب_عالی