eitaa logo
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
4هزار دنبال‌کننده
55.4هزار عکس
48.8هزار ویدیو
1.7هزار فایل
https://eitaa.com/joinchat/3122724864Cdeade52bf9 (لینک مادرتلگرام) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌http://کانال.شهیدنوری https://t.me/Noori82325 #یازهرای_مرضیه #حضرت_زهرا #زهرا #مادر #ایام_فاطمیه #فاطمیه #عزاداری #فاطمه_الزهرا #حضرت_فاطمه #فاطمه_پاره_تن_من_است_هرآنكس_كه.
مشاهده در ایتا
دانلود
34.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت. 🏷 📥 سایر کیفیتها👇 https://aparat.com/v/lAVJo
📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت منتشر شد. 🏷 🔍 بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50834
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | تذکر مهم صبح امروز رهبر انقلاب درباره فراموش نکردن «یاد» حوادث مهم و تاریخ‌ساز کشور 🏷 📥 سایر کیفیتها👇 https://aparat.com/v/lAVJo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 عراق را دیدید؟ ✅ ایران اگر ولایت فقیه و جمهوری اسلامی را نداشت اینگونه می شد. 💠 صد شکر به خاطر این دو نعمت ✍سرباز گمنام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به قلم محمد شجاعی اربعین یک اتفاق ساده در تاریخ نیست! نه بدون چشم‌انداز و هدف شروع شده، و نه بدون نقشه راه! ولی طرح‌ریزی و نقشه‌چینی و اداره‌ی آن تا سر منزل هدف، بدست بشر نبوده است. 🔺بدون شناخت حقایق و باطن اربعین، اساساً شناخت "تمدن نوین اسلامی" و حضور در جریان‌سازیِ پیچ نهایی ظهور، عملاً ممکن نیست. کتابهای زیر، به قلم محمد شجاعی، مسیری مهندسی شده، برای رسیدن به این هدفند. - عزادار حقیقی ( مراتب پنج‌گانه سیر و سلوک عزادار) 📚 کتاب فیزیکی 🎧 کتاب صوتی - کُشته اشک 📚 کتاب فیزیکی - مُصلحِ برگزیده 📚 کتاب فیزیکی 🎧 کتاب صوتی - اربعین حماسه ظهور 🎧 کتاب صوتی - بشارت‌های اربعین 🎧 کتاب صوتی
583.8K
سلام لطفاً در باره اربعین و زیارت امام حسین علیه السلام و ارزش پیاده‌روی ان توضیح دهید و احادیث فضیلت این پیاده‌روی را بفرمایید. ممنون @NOORI82325
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا بعد مرگ می توانیم در برزخ اقوامی که از دنیا رفته اند را ببینیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/182272 📎 📎 📎 علیه السلام @NOORI82325
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 خبری در راه است 🔶 امام زمان عج فرمودند اگر دو صفت شیعیان داشته باشند من با عجل ظهور می‌کنم: ♥️ وفاداری ♥️ همراهی ✅ پس باید کاری کرد که 🌷این آخرین اربعین قبل از ظهور باشد @NOORI82325
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔴بنیادبیل گیتس 30 میلیون پشه را در کلمبیا پرورش می دهد که ظاهراً برای مبارزه با تب دنگی برنامه ریزی کرده است!! و ادامه را حدس بزنید! @NOORI82325
4_5890872109768389622.mp3
2.77M
😍الفرار الفرار 🔺 | إذاعة الجيش الصهيوني : إشتباك غير عادي في الخليج الفارسي حيث حاولت بحرية حرس الثورة الاستيلاء على سفينة للأسطول الخامس الأمريكي ✍سیلیهای بعدی انتقام باید هرچه سریعتر و بدون مصلحت سنجی نواخته شود @NOORI82325
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ ولایت قضا ندارد 🔶 اگر به موقع از ولایت دفاع نکنیم بی‌شک بازنده‌ایم 🔶 اگر نماز قضا شود می‌شود جبران کرد 🔶 اگر روزه قضا شود می‌شود جبران کرد 🔶 اگر ولایت قضا شود نمی‌شود جبران کرد! 🔶 ولایت در سقیفه قضا شد 🔴 حضرت زهرا (س) را شهید کردند 🔶 ولایت در صفین قضا شد 🔴 حضرت امام علی (ع) را شهید کردند 🔶 ولایت در کربلا قضا شد 🔴 بر پیکر حضرت امام حسین (ع) اسب تازاندند 🔶 ولایت در کوفه قضا شد 🔴 تابوت حضرت امام حسن (ع) تیرباران شد 🔶 پس مواظب باشیم ولایتمان قضا نشود 🔴 اگر قضا شود یقینا همه چیز را باخته‌ایم @NOORI82325
⭕️ ظهور تا سقوط مقتدا صدر 🔹 مقتدا پسر کوچک سید محمد صادق صدر(عموزاده شهید محمد باقر صدر) پس از ترور برادران و پدرش بدست عوامل صدام، عملا رهبری جریانی را بدست گرفت که برآمده از برپایی نماز جمعه در مسجد کوفه در اواخر حکومت صدام بود. 🔹بدنبال سرنگونی صدام، مقتدا با استفاده از فضای آشفته عراق و با شعار مقابله با اشغالگری آمریکا، گروه جبش المهدی را به راه انداخت و از همان زمان بنای برخورد منفی با مرجعیت شیعه( و بخصوص آیت الله سیستانی) را گذاشت و به صورتی خودسر و ناهماهنگ با جریان اصلی شیعه در عراق و بنام جهاد با آمریکا به درگیری با دولت نوری مالکی مشغول شد تا کار به جایی رسید که رهبرانقلاب برای نجات جان او به آیت الله سیستانی نامه نوشتند. 🔹 او برای فرار از دست آمریکاییها مدتی را در قم گذراند و ماجرای پناهندگی او به قم چندین مرتبه تکرار شد و این درحالی بود که او از ابتدای حرکت خود رفتار نامناسب با ج. ا. ا و مردم ایران را در پیش گرفته و به شکل نامحسوس به پیروانش آموزش می داد. 🔹 تاریخ فراموش نمی کند زمانی که قاسم سلیمانی به همراه یارانش در شمال بغداد مشغول نبرد با باداعش بود( 2014 میلادی) مقتداصدر با هزاران نفر از پیروانش به منطقه سبز بغداد و پارلمان عراق حمله کرد و چندین روز در میدان تحریر بغداد تحصن ضد ج. ا. ا برپا کرد (با شعار صریح و اهانت به شهید سلیمانی) 🔹 پس از تشکیل حشد الشعبی، مقتدا با ایحاد مجموعه ای نظامی به نام سرایا السلام ( گروهانهای صلح) مدعی عضویت در حشد و مبارزه با داعش شد و از حقوق و امکانات حشد برای تقویت سرایا السلام بهره برد اما هیچ کمک موثری برای مبارزه با داعش انجام نداد. 🔹قدرت سیاسی مقتدا به فرصت طلبی و شناخت جامعه عراق باز می گردد. او بخشی از جامعه عراق را که به حاشیه رانده شده و مورد توجه سایر احزاب و جریانات نبودند را هدف گرفت و با بسیج آنها بدنه قوی و پایگاه رای خود را بنا کرد. اقشار فقیر شیعه که علاوه بر فقر مادی از استضعاف فکری و فرهنگی رنج می بردند با شعار مبارزه با فساد و احقاق حق فقرا از مسئولان فاسد جلب مقتدا شده و موجبات ورود او به صحنه سیاسی شدند( هرچند که جریان مقتدا در همه مواقعی که در دولت و پارلمان جای گرفتند در فساد مالی رکورد زدند اما بواسطه تقسیم برخی از دستاورد های فساد با زیرمجموعه خود، مورد تایید بیشتر حامیانشان قرار گرفتند). 🔹این جریان پایبندی به مسائل شرعی نداشته و بارها اقدام به قتل و کشتار شیعیان و مردم بیگناه عراق و حتی رزمندگان و مجاهدان حشد هم کرده است. 🔹 انگليسی‌ها و آمریکاییها پس از شناخت این جریان و ظرفیت بالای آن برای تخریب وحدت شیعه و بر هم زدن ثبات عراق به سعودیها و اماراتی‌ها برای کمک مالی و رسانه ای به جریان مقتدا چراغ سبز دادند و به همین علت میلیون ها دلار از منابع سعودی و اماراتی به اشکال مختلف در اختیار جریان مقتدا قرار گرفت. 🔹مقتدا شخصیتی بسیار مغرور و خودبرتر بین است و به هیچ عنوان نمی تواند کسی را برتر و بالاتر از خود ببیند و این ضعف باعث شده تا او ولایت فقیه و حتی مرجعیت عراق را هم نپذیرد و در توهم مرجعیت و رهبری سیاسی عراق غوطه ور باشد. 🔹 شکست مقتدا در تشکیل دولت و قبضه کردن قدرت پس از انتخابات اخیر عراق اورا شدیدا خشمگین کرد و پس از آن که نتوانست مانع تلاش‌های چهاچوب هماهنگی جریانات شیعی برا ی تشکیل دولت شود از طریق تجمع پیروانش و تصرف ساختمان مجلس عراق خواستار انحلال پارلمان این کشور شد. اما شکست مجدد او در این مسیر باعث شد تا او برای جنگ داخلی از جانب انگلیسیها و سعودیها تحریک شود و کار جریان او به اشغال کاخ ریاست جمهوری و شروع جنگ داخلی برسد. 🔹 حرکات اخیر مقتدا آخرین تلاشهای او و جریانش بود که محبوبیت و جایگاهش را در جامعه عراق کاهش داد و او را به عنوان برهم زننده امنیت و ثبات عراق معرفی کرد. مقتدا قدرت برپایی جنگ داخلی گسترده را ندارد و حامیان او مانند بنزین به همان سرعتی که شعله ور می شوند با همان سرعت هم خاموش و پراکنده خواهند شد و در آینده نزدیک جز بدنامی چیزی از مقتدا و جریانش باقی نخواهد ماند. ❇️ این دومین باری است که مقتدا از صحنه سیاست کنار می کشد!!( این حرکت او را نباید به توبه یا تنبه او یا سرخوردگی واقعی از عالم سیاست تعبیر کرد!) ❇️ ج. ا. ا از ابتدای تشکیل جریان مقتدا سعی در هماهنگ کردن این جریان با منافع ملت مسلمان عراق نمود و در این مسیر در برابر اهانت ها و گستاخیهای این جریان صبر کرد تا شاید این جریان و رهبری آن سرعقل آمده و از راه خطا بازگردد اما مشکلات شخصیتی مقتدا و فقدان معنویت اجازه بازگشت او با مسیر صلاح را نداد و سرمایه ای که می توانست در خدمت امت اسلامی و منافع عراق بکار گرفته شود با تحریک دشمنان اسلام و عراق به عامل تخریب وحدت و امنیت عراق تبدیل شد. @NOORI82325
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙آیت الله ناصری رحمة الله علیه 🔸در‌ِ خانه‌ی امام زمان را بزن!! (داستان شنیدنی مرد صابونی) 👌بسیار شنیدنی و تأثیرگذار 👈حتما ببینید و نشر دهید. شادی روح صلوات😔🌹 @NOORI82325
چرا مقتدی خیلی زود کوتاه آمد ؟ 🔸️مقتدی صدر همانگونه که پیش بینی می شد امروز در یک کنفرانس خبری از طرفداران و شبه نظامیانش خواست از منطقه سبز بغداد عقب نشینی کنند . 🔸️در مورد دلایل عقب نشینی وی چند نکته باید ذکر گردد. 1️⃣ مقتدی صدر گروهی از شیعه را روبروی اکثریت شیعه قرار داده و به همین جهت آبروی او روز به روز در حال فروکش کردن بود . در نتیجه اقدام امروز او هم هوشمندانه می نمود و هم از روی ناچاری برای حفظ تتمه اعتبار سیاسی اش بود . 2️⃣ بعد از بیانیه دیروز آیت الله سید کاظم حائری ، مشروعیت مقتدی صدر کاملا زیر سوال رفت و او دیگر پوشش مذهبی برای اقداماتش نداشت و به همین دلیل نمی توانست خود را نماینده مرجعیت جا بزند و رفتارهای سابق خود را تداوم ببخشد . 3️⃣ در درگیری های دیروز و دیشب ، نیروهای مقتدی به شدت در حال دادن تلفات و سرکوب شدن بودند و تحولات میدانی نشان میدهد سرایا السلام بر خلاف آوازه ای که از خود ساخته بود، توانایی نظامی بالایی ندارد و اگر تنش ادامه می یافت ، شبه نظامیان مقتدی ، مانند سال ۲۰۰۸ در بصره کاملا منکوب می شدند و این ابزار قهری از دست جریان صدر خارج می شد . در نتیجه مقتدی امروز با هوشیاری و البته از روی استیصال ، از نابودی شبه نظامیانش جلوگیری کرد . 4️⃣ اعتراف امروز مقتدی در خصوص پیروی کامل از نظرات آیت الله سیدکاظم حائری را باید با گذشت زمان بررسی نمود. ماهها و سالهای آینده نشان خواهد داد که تا چه میزان او به مرجعیت پایبند است زیرا در بیانیه آیت الله حائری ، همگان به اطاعت محض از آیت الله العظمی خامنه ای توصیه شده اند و مقتدی نیز قاعدتا بر اساس ادعای خودش باید از این توصیه پیروی کند . این که مرجع تقلید جریان صدر ، رهبر جمهوری اسلامی را با لفظ " آیت الله العظمی" خطاب کرد نشان دهنده اعتقاد او به اعلمیت ایشان است . 5️⃣ رهبر جریان صدر امروز معترف گشت که حشدالعشبی دیروز یک گلوله هم به سمت طرفدارانش شلیک نکرده و به همین سبب از این نهاد قانونی امتنان داشت. 🔸️حشدالشعبی عاقلانه و زیرکانه در فتنه طرفداران صدر هیچ دخالتی نکرد تا مبادا متهم به تفرقه افکنی و ریختن خون شیعیان شود. 6️⃣ به نظر می رسد تندروی های جریان صدر و اقدامات غیرقانونی آنها باعث شد وجهه آنها در بین جامعه عراق ملکوک شود و به همین دلیل بود که رهبر جریان صدر امروز یک عقب نشینی تاکتیکی انجام داد و در نتیجه به نظر می رسد پارلمان تشکیل خواهد شد و مانع اصلی تعیین نخست وزیر جدید (محمد شیاع السودانی ) رفع شده است. 7️⃣ نگارنده بعید می داند مقتدی صدر برای مدت طولانی از سیاست کنار بکشد ؛ او مدتی را صبر خواهد کرد و مجددا به بهانه ای وارد عرصه سیاست عراق خواهد شد و رفتارهای غیرقابل پیش بینی اش را از سر خواهد گرفت. @NOORI82325
✍ وقتی سرنوشت مقتدا صدر و موضع گیری هایش را مرور می کنم بیشتر مرا یاد ابراهیم بن مالک اشتر در سریال مختار می اندازند. شهرتش را بیشتر مدیون پدرش است و به همین خاطر پیروان زیادی دارد. شخصیتی که در ظاهر محکم است، اما در واقع حیران و سرگردان است و مواضع بجایی ندارد. می خواهد مومن و متدین باشد، اما درست و غلط را تشخیص نمی دهد. به همین خاطر یکبار به لشکر مختار می پیوندد، یک بار به مختار شک می کند و یکبار به لشکر زبیریان می پیوندد. آنقدر درگیر شک و تردید است که به موقع به مقصد نمی رسد. به راحتی بازیچه ی نفوذی ها قرار می گیرد. مقتدی صدر عدالت طلبی ست که جلوی پای خودش را می بیند و دورنگر نیست. نتیجه ی این کارش را خودش به عینه دید و پشیمان شد و حتی گفت که دیگر تظاهرات مسالمت آمیز را هم نمی خواهد. حرف از مبارزه ی با فساد و برپایی عدالت زد، اما در پس آن ناامنی و جنگ و کشتار بود. فهمید که امنیت بر عدالت مقدم است. اگر امنیت نباشد، عدالت اجرا شدنی نیست. نه اینکه اجرا شدنی نیست، بلکه حرف از عدالت خنده دار می شود. کشوری که در خون میغلتد را چه به عدالت؟ حواس مان باشد که عدالت طلبی خوب است اما نه هر عدالت طلبی. بعضی ها از عدالتخواهی خواسته ی به حقی دارند، اما مسیرشان اشتباه است. برخی ها هم که با این شعار عمدا میخواهند کشور را به آن مسیر اشتباه بکشانند. مراقب این جاهلان و خائنان باشیم. @NOORI82325
⭕️ آغاز درگیریها و جنگها و آشوبهای نزدیک ظهور در ماه صفر 🌙 اگر در ماه صفر امسال جنگ و آشوبی ادامه‌دار و گسترش یابنده آغاز شود، مانند درگیری ترکیه و آذربایجان با ارمنستان یا جنگ هند و چین یا جنگ هند و پاکستان یا درگیری جدیدی در لیبی یا سوریه یا عراق، کار تمام است؛ و گرنه همچون گذشته باید صبورانه پیگیر رویدادهای آخرالزّمانی در خاورمیانه باشیم. @NOORI82325
⭕️ گفتارهایی پیرامون اوضاع عراق در آخرالزّمان ✍ از سالها پیش به این سو پیرامون اوضاع عراق در آخرالزّمان گفتارهایی مانند «شورش هاشمی شیصبانی در کوفه» و «شورش اصهب مروانی در عراق» نوشتیم که نخستین آن‌دو را بارها در وبلاگ و یا کانال تلگرامی ارائه دادیم. بنا داریم گفتار نخست را با ویرایشی نو و گفتار دوم را پس از تکمیل و بازبینی در آینده پیشکش خاندگان گرامی کنیم. نیز گفتاری را بارها ارائه دادیم با نام «جنگهای پایدار و آشوبهای فراگیر از صفر تا صفر» که چند روزی است در کنار تدوین گفتار «قیام حسنی گیلانی در دیلمستان» به ویرایش آن اشتغال داریم تا برای همین ماه صفر دو باره در کانال آخرالزّمان ارائه دهیم. نیز گفتارهای «روی‌آوردن مردم به دیدار آرامگاه امام حسین(علیه‌السّلام) در آخرالزّمان» و «شورش کردها در آخرالزّمان» را که بارها ارائه شدند و به بخشی از حوادث عراق نیز می‌پردازند، دیگر بار تکرار خاهیم کرد. @NOORI82325
🛑 زندگی نامه نادر شاه افشار 🔺 پسر شمشیر ، سردار نا آرام *قسمت پنجاه و سوم* نادر با اینکه فقط در حد خواندن و اندکی نوشتن سواد داشت ولی می دانست بالا رفتن تراز دانش و بینش هموطنانش ، بر پایه علم و آگاهی استوار خواهد بود بهمین خاطر در بازگشت از هند ، شصت هزار جلد کتاب خطی نفیس و گرانبها را از کتابخانه پادشاهی هند به ایران آورد و به کتابخانه آستان قدس رضوی اهداء کرد که هم اکنون بسیاری از آنها ، کماکان در آنجا نگهداری و محافظت می شود بدستور نادر ، قبل از بازگشت وی و ارتش ایران به سرزمین خود ، بشرط باقی ماندن محمدشاه و خاندانش بر حاکمیت و سلطنت هند ، متنی تهیه و تنظیم شد که بر اساس آن شهرهای کابل ، غزنین ، هزاره جات ، دربند ، ایالت بلوچستان (در حال حاضر قسمت اعظم بلوچستان با هفتاد میلیون نفر جمعیت در پاکستان واقع است که در آن زمان جزء خاک هند بود و با دسیسه و تفرقه افکنی انگلیسی ها از خاک هند جدا شد) ، تربین ، چن سموالی ، کترا ، شهر بندره (سرچشمه رود پر آب آتک) ، خداداد ، و قلعه بکر سرچشمه رود تالاسنگ به خاک ایران واگذار شود این از هوشمندی نادر بود که شهرهائی که سرچشمه های رودها در آنجا بود را در اختیار می گرفت تا شهرهای داخل ایران دچار کم آبی نشوند را ، مقایسه کنید با وزرا و مشاوران رضا شاه ، که خطرات جدائی سرچشمه رود هیرمند یعنی دشت نا امید ، که استان بزرگ سیستان را آبیاری میکرد را به وی گوشزد نکردند و به افغانستان بخشیدند ، افغانستان نیز در حال حاضر با زدن سد بر روی سرچشمه رودخانه هیرمند ، مردم ایران را از آب آن محروم و دچار بی آبی فزاینده و خطرات بزرگ زیست محیطی کرده است و دشت هامون در حال حاضر خشک ، و نمک بستر خشک آن ، با پراکنده شدن توسط بادهای صد و بیست روزه آن استان ، در حال نابودی تمام زمین های کشاورزی مردم آن استان بزرگ و گسترش کویر است محمد شاه شکست خورده که چاره ای نداشت اجبارا تن به دستینه نهادن (امضاء) بر این پیمان داد و شهرهای یاد شده به خاک ایران ضمیمه گردید ، در پی آن محمد شاه طی حکمی تمامی استانداران و والیان ایالت های فوق را از سمت خود عزل نموده و به دهلی فراخواند ، ناگفته پیداست نادر نیز بلافاصله ، افراد خود را برای تَصَدی و بدست گرفتن زِمام امور به آنجا فرستاد (زِمام هم معنی لُگام و به معنای دهنه اسب است که با کشیدن آن اسب را به مسیر دلخواه رهبری میکنند) پس از امضاء قرارداد ، که در حقیقت پیمان آشتی بشمار می آمد ، جارچیان این خیر را به آگاهی مردم دهلی رساندند ، شهر چراغان شد و مردم از اینکه بزودی حکومت نظامی خاتمه خواهد یافت ، علیرغم جدائی بخش های چشمگیری از سرزمین هایشان ، به شادمانی پرداختند پس از آن ، نادر از محمد شاه خواست که به آگاهی تمام بزرگان ، فرماندهان ، توانگران (ثروتمندان) ، راجاها ، مهاراجه های هندی برساند به میمنت این پیمان آشتی ، جشن بزرگی در کاخ پادشاهی هند با حضور او و محمدشاه برگزار نماید ترس و وحشتی عظیم در میان بزرگان هند ایجاد شد زیرا آنان از زبان تاریخ شنیده بودند در میانه اینگونه جشن ها و میهمانیها ، ممکن است چه حوادث هولناکی رخ دهد ، آنها داستان های میهمانی انوشیروان ساسانی که برای پیروان دین مزدک و میهمانی منصور ، خلیفه عباسی که برای ابومسلم و یارانش ترتیب داده بود و از همه نزدیک تر ، میهمانی محمود افغان در شهر اصفهان ، که برای خاندان صفوی و بزرگان شهر برپا کرده بود و در اینگونه میهمانیها ، تمامی افراد حاضر کشته و سر بریده شده بودند ، آگاهی داشتند لذا پنهانی ، خود را به محمد شاه رساندند و پیامد احتمالی و خطرات شرکت در این میهمانی را به وی گوشزد کردند ، محمدشاه به آنان گفت ، اگر با حضور در این میهمانی ، احتمال پنجاه درصد کشته شدن هست در صورت سرپیچی از فرمان نادر ، احتمال مرگ صد در صد خواهد بود در مناظره ای که بین روحانیون زرتشتی و مزدک و پیروانش در کاخ انوشیروان ، پادشاه مقتدر ساسانی برگزار شد ، در آخر مناظره بدستور انوشیروان ، مزدک و همه پیروانش بدست محافظان کاخ پادشاه ساسانی کشته شدند منصور ، خلیفه عباسی بغداد نیز که با حمایت و جنگ های دامنه دار سربازان ایرانی به فرماندهی ابومسلم خراسانی ، بر حاکم بنی امیه بنام مروان پیروز شده و رهبری جهان اسلام را بدست گرفته بود ، به پاس قدردانی و اهداء پاداش به ابومسلم و سردارانش ، آنها را از خراسان به قصر خود در بغداد دعوت کرد ولی در آخر مراسم میهمانی و جشنی که به افتخار ابومسلم خراسانی برپا شده بود ناگهان با ناجوانمردانه ترین حالت ممکن ، محافظان مسلح قصر بدرون تالار ریختند و میهمانان خلیفه بغداد ، یعنی ابومسلم و تمامی سربازان وی را ، بی رحمانه و با خفت و خواری کشتند و سر بریدند در مورد جنایت محمود افغان ، پیرامون کشتار خاندان صفوی و دیگر بزرگان شهر اصفهان نیز ، شرح آن در شماره های پیشین به آگاهی خوانندگان عزیز رسید
ه است روز میهمانی با ترس و بیم فرا رسید ، نادر سواران قزلباش و سربازان آزموده خود را در نقاط حساس گماشته بود و تمام گوشه و کنار قصر ، در اختیار مردان جنگی ایران بود ، ساعت یازده ، محمدشاه در تخت روان و چتری که بالای سرش افراشته بود وارد قصر پادشاهی خود شد ، نادر او را در آغوش گرفت و خیر مَقدَم گفت و سپس هر دو پادشاه ، بسوی تالار قصر که همه بزرگان هند با بیم و هراس ، زودتر از محمدشاه و نادر حضور یافته بودند حرکت کردند دو پادشاه با وقار وارد تالار شدند ، همه حاضران به پا خاستند و تعظیم کردند ، محمدشاه به احترام نادر ، بدون تاج پادشاهی و فقط با دستار (عمامه) ویژه هندیان در جشن شرکت کرده بود سکوت سنگینی تالار را فرا گرفته بود ، در این هنگام نادر از جای خود برخاست و دستار (عمامه) محمدشاه را از سرش برداشت ، نفس ها در سینه حبس شده بود ، کسی نمی دانست منظور نادر از این کار چیست و منتظر نتیجه کار بودند که دیدند ، نادر کلاه نمدی خود را که گوهر پادشاهی ایران بر آن نصب شده بود را از سر خود در آورد و بر سر محمدشاه گذاشت و دستار ساده محمدشاه را بر سر خویش نهاد و گفت ، اعلیحضرت ، من چشم به پادشاهی کشور هند ندارم و این مقام را فقط شایسته شما میدانم *نادر که جاسوسانش تمام گوشه کنار قصر را برای پیدا کردن الماس بی نظیر کوه نور گشته و آن را نیافته بودند با هوش و ذکاوت ذاتی خود حدس زد که کوه نور در دستار محمدشاه مخفی شده لذا با این ترفند ، هم کوه نور را بدست آورد و هم محمدشاه را بر ادامه پادشاهی هند ابقاء نمود و در حقیقت با یک تیر دو نشان زد* فریاد هلهله و شادی و احسنت و آفرین ، به یکباره در میان حاضران به هوا برخاست و میهمانان بی اختیار فریادهای شادی سر دادند ، پس از چند دقیقه که از شادی میهمانان گذشت نادر رو به محمدشاه کرد و گفت ، ماندن من و سپاهیانم در سرزمین شما ، دیگر موردی ندارد و هنگام بازگشت من فرا رسیده ولی بعنوان یک برادر ، شایسته می دانم نصایحی بشما بکنم *اول* اینکه تیولات (انحصار واردات و صادرات کالا) تمام بزرگان کشور را از آنان بگیرید و نگذارید کسی برای خود نوکر و تفنگدار استخدام کرده و دستگاه مستقلی برای خود ایجاد نماید *دوم* نگذارید سردار و استانداری ، به مدت طولانی در یک نقطه و یا یک منصب (مقام) باقی بماند ، حتی اگر بهترین باشد *سوم* افراد متملق و چاپلوس و بی حاصل که کاری جز تائید نظرات شما بلد نیستند را از خود دور کنید و بجای آنان ، افراد کاردان و دانشمند و زحمتکش را بعنوان مشاور خود بکار گیرید و از صراحت لهجه و رک گوئی آنان ، هر چند خلاف نظر شما باشد حمل بر بی ادبی و گستاخی ننمائید و رنجیده خاطر نشوید ، چون این افراد ، ستون مستحکم کشورتان هستند *چهارم* سعی کنید همه دستگاهها و سازمان های اداری و لشگری فقط و فقط ، از یک مرجع فرمان بگیرند تا در روزهای دشوار بتوانند همه با هم ، همکاری و همراهی داشته باشند نادر سپس با صدای بلند ، رو به حاضرین گفت ، امروز حق را به حقدار رساندیم ، شما کماکان باید فرمانبر پادشاه خود باشید ، به خدای بزرگ سوگند میخورم اگر پس از رفتن من ، یکی از شما از فرمان محمدشاه سرپیچی کند ، هر کجا که باشم و هر اندازه که گرفتار باشم به سرعت بازمیگردم و زندگی و خاندان شخص متمرد را تباه و ویران خواهم کرد ، پادشاه هر کشوری ، مظهر سربلندی آن کشور است و وقتی پادشاه کشوری قوی ، و مورد حمایت باشد مردم آن کشور می توانند با افتخار و آسایش زندگی کنند و از پایمال شدن توسط دشمنان و همسایگان ریز و درشت خود در امان باشند نادر سپس رو به محمد شاه کرد و آهسته و در لَفافه و با ظرافت ، به علت شکست سپاه هند اشاره کرد و گفت ، شنیده ام که در حرمسرای یکی از وزرای شما بنام قمرالدین ، هشتصد و پنحاه زن وجود دارد که هر کدام از آنان از یک تا چند ندیمه و نوکر و کلفت دارند ، اگر شما یکصد و پنجاه زن دیگر نیز به حرمسرای وی بفرستید او می تواند که ادعا کند که یک هنگ از زنان زیبا را رهبری می کند ، دیگر وزراء شما نیز با شدت و ضعف ، با همین رویه زندگی می کنند ، شما برای ارضاء و نگهداشتن اینگونه از وزراء ، زیاد به خود زحمت ندهید ، اینها بسیار راحت طلب و اشتهای سیری ناپذیری دارند و برای ماندن در قدرت و ادامه زندگی افسانه ای خود ، دست به هر کاری میزنند و حتی از خالی کردن پشت شما و همکاری با دشمن و خیانت به مقام سلطنت نیز ، ملاحظه و اِبائی ندارند نادر قبل از حرکت به سوی ایران ، دستور داد سرداران و بزرگان سپاهی که بهمراه محمود و اشرف افغان به ایران تاخته بودند را به اردوی ایران آورده و سر از بدن تمامی آنان جدا کنند ، دستور نادر بلافاصله اجراء و سپاه ایران به سوی سرزمین مادری خود براه افتاد *پایان قسمت پنجاه و سه * @NOORI82325
در روایت آمده که خداوند امام حسین علیه السلام را زیارت میکنند میخواستم بدونم چطور زیارت میکنند؟.mp3
584.7K
⭕️ سوال ❓در روایت آمده که خداوند امام حسین علیه السلام را زیارت میکنند میخواستم بدونم چطور زیارت میکنند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 علیه‌السلام 📎 📎 @NOORI82325
🔻صفحۀ 1 از 4 🔴جنگهای پایدار و آشوبهای فراگیر از صفر تا صفر صفر دومین ماه از ماههای دوازده‌گانۀ سال هجری قمری نزد مسلمانان است، و از برخی روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان بهره گرفته می‌شود که هر گاه خدای متعالی بخاهد امام مهدی-علیه‌السّلام- را بر جهانیان چیره کند، میان آنان، به‌ویژه مسلمانان، جنگهایی پایدار و آشوبهایی فراگیر را در بازه‌ای یک‌ساله پیش می‌اندازد که از صفر سال پیش از قیام امام آغازیده، و در صفر پس از قیامش پایان‌داده می‌شوند، و چنین می‌نماید که آغاز جنبشهای اصهب مروانی در عراق و اعرج کندی در لیبی و عثمان سفیانی در سوریه همان آغاز آشوبها و جنگهایی باشند که در این بازۀ زمانی روی می‌دهند، و برخی پژوهشگران باور دارند که شوریدن ترکها بر ارمنیها در قفقاز جنوبی آغاز آن جنگها و آشوبهاست، و خداوند داناتر است. در این‌جا شایان اشاره است که ماه صفر در روزگار نادانی عربها به بدشگونی شناخته شده بود، و عربها باور داشتند که صفر ماه فرودآمدن ناشادمانیها و ناخُشایندهاست، و افسوس این‌که آن باور نادرست میان مسلمانان تا روزگار کنونی ما نیز پخش شده است، به گونه‌ای که بسیاری از ایشان می‌گویند که صفر ماهی بدشگون است، به‌ویژه واپسین روز چهارشنبۀ آن. پس، از سفرکردن در صفر یا پیوند زناشویی در آن خُدداری می‌کنند، در حالی که از پیامبر و خاندانش-صلوات‌الّاه‌علیهم- چیزی که نشانگر ناخجستگی این ماه یا برخی روزهایش باشد، به ما نرسیده است، مگر برخی روایتهایی که در بارۀ رویدادهای صفر پیش از ظهور امام مهدی-علیه‌السّلام- آمده‌اند، و آن نیز برایِ مؤمنان چشم‌به‌راه نیکوست. از کتاب عبدالّاه ابن بَشّار، شیرخُرده(۱) با حسین-عليه‌السّلام-، روايت شده است: هر گاه خداوند بخاهد خاندان محمّد را چیره گرداند، جنگ را از صفر تا صفر پیش می‌اندازد، و آن، در آستانۀ قیام مهدی-عليه‌السّلام- است.(۲) چنین می‌نماید که این روایت از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله- باشد، اگرچه عبدالّاه ابن بَشّار پابن ابی عَقِب دُئْلی لَیْثی، شاعر مشهور و دارندۀ قصیدۀ مَلاحِم، آن را به وی نسبت نداده است. ابو هُرَیْرَه از پیامبر-صلّى‌الّاه‌عليه‌[وآله]وسلّم- روایت کرده است که فرمود: مرگی(۳) در صفر خاهد بود... .(۴) بی‌گمان رسول خدا-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله- در این روایت از روی‌دادن مرگی در ماه صفر خبر داده است، و هرچند ما آشکارا نمی‌دانیم که این مرگ برای چه و در کجا رخ می‌دهد، گمان می‌رود که آن در میان مسلمانان خاهد بود. شایان یادآوری است، هنگامی که ما به نوشتار همۀ این حدیث برمی‌گردیم، می‌بینیم که در گزارش برخی سخنانش پیش‌وپس‌انداختنی روی داده است، و از آن‌چه پس‌انداخته شده است، سخن «مرگی در صفر خاهد بود» می‌باشد، در حالی که آن، به رویدادی در صفر پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- در ماه محرّم اشاره می‌کند. بنا بر آن‌چه در احادیث اسلامی آمده است، بزرگ‌ستاره‌ای دنباله‌دار که «گیسوی سختی‌آور» یا «گیسوی شیطان» نامیده می‌شود، کمی پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام-، از صفر تا رجب در کرانه‌های آسمان می‌گردد تا آن‌که در شعبان میان خُرشید و زمین جای می‌گیرد و در ماه رمضان به زمین نزدیک می‌شود و پیرامونش می‌چرخد و اندک‌اندک درون پوشش گازی‌اش می‌رود و می‌سوزد و شعله‌ور می‌شود و سه یا هفت‌شبی پیاپی برای زمینیان نورافشانی می‌کند، و تندبادی سرخ پدید می‌آورد و شهابهایی فراوان بر روی زمین فرو می‌باراند و ناگهان با صدایی سخت و بسیار ترسناک در مشرق می‌افتد و مایۀ گرفتاریها و ناخُشیهایی برای مردم می‌شود. ابن مسعود گفته است: در ماه صفر نشانه‌ای خاهد بود، و ستاره‌ای که برای وی دنباله‌هایی‌اند، پدیدار(۵) می‌شود.(۶) چنین می‌نماید که این حدیث از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله- باشد، اگرچه عبدالّاه ابن مسعود صحابی آن را به وی نسبت نداده است. از روایت وَلِید ابن مُسْلِم و جز آن بهره گرفته می‌شود که ترکها و رومیان، هنگام گردش ستاره‌ای دنباله‌دار در کرانه‌های آسمان از ماه صفر تا رجب پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام-، درون سرزمینهای کردی و عربی می‌روند. ولید گفته است: ... جز این نیست که ستارۀ نشانه‌ها ستاره‌ای است که در صفر و در دو ربیع یا در رجب در کرانه‌ها می‌گردد، و در آن هنگام، خاقان با ترکها می‌رود، در پیِ او رومیان آشکارشونده با پرچمها و صلیبها می‌روند.(۷)
🔻صفحۀ 2 از 4 «خاقان» واژه‌ای ترکی است که در روزگاران کهن لقب پادشاهان ترکها بود، و بنا بر آن‌چه هویداست، مراد از «خاقان» در این حدیث، واپسین فرمانروای ترکیه در آخرالزّمان است که نیروهای ترکش از مرزهای جنوبی این کشور می‌گذرند و درون بخشی از سرزمینهای جزیره که در شمال و شرق کشور سوریه جای دارد، می‌روند، و مقصود از «رومیان آشکارشونده با پرچمها و صلیبها»، نیروهایی مسیحی‌اند که از سرزمینهای رومیان، مانند اروپا و آمریکا، به دشت عُمْق، میان حَلَب و اَنْتاکِیَه، در شمال غربی سوریه، قَرْقِیسِیا در شرق این کشور و حِمْص در غرب سوریه و رَمْلَه در شمال فلسطین و اسکندریّه در شمال مصر می‌آیند. ذی قَرَبات(۸) گفته است: مردم در صفر ناسازگاری می‌کنند، و به چهار تن می‌گرایند: مردی در مکّه پناهنده، و دو مرد در شام که یکی از آن دو سفیانی و دیگری کبودچشم و زردی آمیخته با سرخی و سپیدی از فرزندان حَکَم است، و مردی از زیندگان مصر که [کوتاه‎قدّی](۹) بسیارزورگو است، پس آنان چهار تن می‌باشند. مردی از کِنْدیان خشمگین می‌شود و سوی کسانی که در شام‌اند، می‌رود و سپاه را به مصر می‌آورد. پس آن بسیارزورگو كشته می‌شود و مصر چون پاشیده‌شدن سرگین شتر پاشيده می‌شود. سپس [سفیانی سپاهی را](۱۰) سوی کسی که در مکّه است، می‌فرستد.(۱۱) چنین می‌نماید که این روایت از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله- باشد، اگرچه ذو قَرَبات حِمْیَری صحابی آن را به وی نسبت نداده است. مراد از «مردی در مکّه پناهنده» در این حدیث، امام مهدی-علیه‌السّلام- است که پس از پنهان‌شدنی دراززمان، در ماه محرّم سال قیامش، در مدینه آشکار می‌شود، و هنگامی که سپاه سفیانی به این سرزمین می‌رسد، و می‌خاهند وی را دستگیر کنند و بکشند، او بر جان خِیش نگران می‌شود و سوی مکّه می‌گریزد و به کعبه پناه می‌برد. بدان که «پناهنده» از ویژگیهای امام مهدی-علیه‌السّلام- می‌باشد، و بر کسی که از زبان عربی آگاه است، پوشیده نیست که پناهنده در این‌جا معنایش «پناهنده به کعبه در آینده» می‌باشد، و از این حدیث و دیگر احادیث اسلامی بهره گرفته می‌شود که پیروان امام مهدی-علیه‌السّلام- هنگامی که برخی نشانه‌های نزدیک‌شدن زمان ظهورش را در ماه صفر پیش از قیامش می‌بینند، با برخی نشانه‌هایی که پیشتر دیده‌اند، چشم به راه ظهور و قیامش در ماه محرّم سال قیامش می‌شوند. «سُفْیانِی» همان عُثْمان ابن عَنْبَسَه شامی، رهبر شامیان و واپسین زمامداران اَمَوی از نژاد ابو سفیان در آخرالزّمان است که در صفر پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- رهبری برخی جنبشهایی را که پیشتر در سوریه آغازیده شده بودند می‌پذیرد، و در رجب در درۀ خشک در سُوَیْدا برمی‌شورد، و در ماه رمضان بر دمشق، سپس بر بیشتر سرزمینهای شام چیره می‌شود، و سپاهش بر مصر، عراق، ایران و عربستان سعودی یورش می‌برد. و «دیگری کبودچشم و زردی آمیخته با سرخی و سپیدی از فرزندان حَکَم» همان اَصْهَب مَرْوانِی، رهبر زیندگان جزیره(۱۲) و عراق(۱۳) و واپسین زمامداران اَمَوی از نژاد مَرْوان حِمار پسر محمّد پسر مروان پسر حکم پسر ابو عاص پسر اُمیّه در آخرالزّمان است که در صفر پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- رهبری برخی جنبشهایی را که پیشتر در سرزمینهای جزیره و عراق آغازیده شده بودند می‌پذیرد، و در رجب یا نزدیکش بر بغداد، سپس بر بیشتر سرزمینهای کشور عراق چیره می‌شود، و با هاشمی شَیْصَبانِی شورشگر در کوفه پیمان می‌بندد، و سپاهش با فرماندهی عَوْف سُلَمِی با ایران می‌جنگد، و بر سوریه یورش می‌برد. برخی پژوهشگران باور دارند که مقصود از «مردی از زیندگان مصر که کوتاه‌قدّی بسیارزورگو است» همان عبدالفتّاح سِیسِی رئیس‌جمهوری کنونی مصر می‌باشد که نماد زمامداران سکولار(۱۴) ستیزه‌گر با گروههای تروریستی مانند داعش است، و او با دست سپاه قیسیان، بربرها و سیاهان آفریقایی یا با دست گروهی از مصریان سَلَفی‌ای که به این سپاه می‌پیوندند، کشته می‌شود، و خداوند داناتر است. «مردی از كِنْدیان» همان عبدالرحمان اَعْرَج کِنْدِی رهبر قیسیان، بربرها و سیاهان آفریقایی در آخرالزّمان است که چندماهی پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- رهبری برخی جنبشهایی را که پیشتر در لیبی و پیرامونش آغازیده شده بودند می‌پذیرد، و در جمادی آخر یا نزدیکش در آن‌جا برمی‌شورد، سپس سپاهش را به مصر می‌آورد، و آنان را با فرماندهی اَبْقَع فِهْرِی مصری برای نبرد سوی فلسطین، اردن و سوریه می‌فرستد.
🔻صفحۀ 3 از 4 امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب-عليه‌السّلام- فرمود: سه پرچم ناسازگاری می‌کنند: پرچمی در مغرب، وای بر مصر از آن‌چه(۱۵) در آن‌جا فرود می‌آید از آنان (مغربیها)، و پرچمی در جزیره، و پرچمی در شام؛ آشوب یک‌سالی میان آنان پایدار می‌شود... .(۱۶) بی‌گمان امام علی-عليه‌السّلام- در این روایت از روی‌دادن آشوبهایی یک‌ساله میان نیروهای اعرج کندی از لیبی و نیروهای اصهب مروانی از جزیرۀ عراقی و نیروهای عثمان سفیانی از سوریه خبر داده است، و از برخی احادیث اسلامی بهره گرفته می‌شود که آشوبها در میان پرچمداران سه‌گانه از ماه صفر پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- آغازیده می‌شوند، و در صفر پس از قیامش پایان‌داده می‌شوند. شَهْر ابن حَوْشَب گفته است: ... در صفری از صفرها هر بسیارزورگویی در جایگاه گردآمدن رودها کشته می‌شود.(۱۷) چنین می‌نماید که این حدیث از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌عليه‌وآله- باشد، اگرچه شهر ابن حوشب تابعی آن را به وی نسبت نداده است. مراد از «صفری از صفرها» در این روایت، صفری است که در پیِ محرّمی می‌آید که امام مهدی-علیه‌السّلام- در آن ماه در مکّه قیام می‌کند، و مقصود از «جایگاه گردآمدن رودها»، سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات و پیرامون آن‌دو می‌باشند که کشتارگاه بسیاری از بسیارزورگویان در آخرالزّمان‌اند. ابو بَصِیر از ابو عبدالّاه [صادق]-عليه‌السّلام- روایت کرده و گفته است: از او در بارۀ رجب پرسیدم؟ فرمود: آن ماهِ یادآوری است که عربهای روزگار نادانی آن را بزرگ می‌داشته اند، و آن را ماه ناشنوای خدا می‌نامیده‌اند(۱۸). گفتم: شعبان؟ فرمود: کارها در آن شاخه شاخه می‌شوند. گفتم: رمضان؟ فرمود: ماه خدا است، و در آن به نام زمامدارتان و نام پدرش بانگ زده می‌شود. گفتم: پس شوّال؟ فرمود: کار گروه در آن پراکنده می‌شود. گفتم: پس ذی قعده؟ فرمود: در آن می‌نشینند(۱۹). گفتم: پس ذی حجّه؟ فرمود: آن ماهِ خون است. گفتم: پس محرّم؟ فرمود: در آن حلال حرام، و حرام حلال‌کرده می‌شود. گفتم: صفر و ربیع؟ فرمود: در آن‌دو رسوایی‌ای سخت زشت و کاری بزرگ است. گفتم: جمادی؟ فرمود: در آن گشودن است از آغازش تا پایانش.(۲۰) بنا بر آن‌چه هویداست، مراد از «کارها» در این حدیث، کارهای بنی عبّاس می‌باشد، و «زمامدارتان» همان امام مهدی-عليه‌السّلام- است، و مقصود از «گروه»، فرمانروایان بنی عبّاسی‌اند که بخشی از سرزمینهای مشرق را در آخرالزّمان فرمانروایی می‌کنند. در پایان این گفتار برای شما روشن می‌کنم که بنا بر برخی روایات اسلامی، در آخرالزّمان، میان مردم، به‌ویژه مسلمانان، آشوبها و جنگهایی آشکار می‌شوند که دوازده سال پایدار می‌مانند، و سپس آشوبها و جنگهایی سختر از پیش که پایدار و ناگسستنی‌اند، در آستانۀ قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- از صفر تا صفر روی می‌دهند. از بَزَنْطِی روایت شده است که رضا-علیه‌السّلام- فرمود: پیشاپیش این رویداد کشتاری بسیار ریشه‌برانداز(۲۱) است. گفتم: بسیار ریشه‌برانداز چیست؟ فرمود: پایداری است که سست نمی‌شود.(۲۲) مراد امام رضا-علیه‌السّلام- از سخنش: «این رویداد»، قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- می‌باشد. --------------------------------------------------------- ۱. بی‌گمان در برخی روایات اسلامی آمده است که «حسین-علیه‌السّلام- از فاطمه-علیهاالسّلام- و از هیچ زنی شیر نخُرد»، و در هیچ روایت و تاریخی یافت نمی‌شود که عبدالّاه ابن بشّار و امام حسین-علیه‌السّلام- از یک پستان شیر خُرده باشند، مگر در این سخن، و شاید مراد گوینده‌اش آن باشد که آن‌دو را یک دایه پرورش داده است. ۲. الصراط المستقیم، ج ۲، ص ۲۸۵، ب ۱۱، ف ۱۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۳. در همۀ نسخه‌های چاپی الفتن نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «صوت» یافت می‌شود که سازگار با آن‌چه در المستدرك علی الصحيحين آمده است، به «موت» اصلاح و ترجمه گردید. ۴. الفتن، ص ۱۴۹، الجزء ۳، ح ۶۱۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۵. در همۀ نسخه‌های چاپی الفتن نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «يبتدأ» یافت می‌شود که به «یتبدّی» اصلاح و ترجمه گردید. ۶. الفتن، ص ۱۴۸، الجزء ۳، ح ۶۰۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۷. الفتن، ص ۱۵۲، الجزء ۳، دنبالۀ ح ۶۲۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. ۸. در نسخۀ چاپی الفتن پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «ذي قریات» یافت می‌شود که به «ذي قربات» اصلاح و ترجمه گردید. ۹. میان دو چنگک از افزوده‌های ما است که آن را از روایت دیگری از ذی قربات مانند این روایت که در «الفتن، ص ۱۹۶، الجزء ۴، ح ۸۰۱» آمده است، گرفته و ترجمه کرده‌ایم.