نکته ها
در قرآن، بارها شعارهاى پوچ وخیالهاى باطل یهود نقل شده است. آنها مىگفتند: ما نژاد برتر و محبوب خداییم و در قیامت جز آن چهل روزى كه اجداد ما گوسالهپرست بودند، عذابى به ما نخواهد رسید. و همین خیالها سبب غرور و انحراف آنها شد. اسرائیلِ امروز نیز برترى نژادى خود را باور داشته و براى رسیدن به آن، از هیچ ظلمى خوددارى نمىكند.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- سرچشمه اعراض، عقائد خِرافى و بىاساس است. «هم معرضون ذلك بانّهم...»
2- خودبرتربینى، چه بر اساس دین و چه براساس نژاد، ممنوع و محكوم است. «لن تمسّنا النار»
3- احساس امنیّت ومصونیّت در برابر كیفر، مایهى گمراهى است. «لنتمسّنا النار»
4- یهود، قیامت و دوزخ را قبول و به گناهكارى خود اقرار داشتند. «لن تمسّنا النار الاّ ایّاماً معدودة»
5 - همهى مردم در دادگاه الهى یكسان هستند. «لن تمسّنا النار... غرّهم فى دینهم»
✨ @Nafaahat
025-03-alemran (21).mp3
2.32M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 25
✨ فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ وَ وُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ پس چگونه خواهد بود [حالشان] آنگاه كه آنان را در روزى كه هيچ شكى در آن نيست گرد آوريم و به هر كَس [پاداش] دستاوردش به تمام [و كمال] داده شود و به آنان ستم نرسد.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- یاد قیامت باشید و خرافات را كنار بگذارید. «لن تمسّنا النار... فكیف اذا جمعنا»
2- كیفر و پاداش بر اساس عمل است، نه آرزو و گمان. «لن تمسّنا النار... وفیّت كل نفس ما كسبت»
3- هیچ عملى محو و نابود نمىشود، بلكه به صاحبش برگردانده مىشود. «وفیّت... ما كسبت»
4- دادگاه الهى بر اساس عدالت تشكیل مىشود و هر كَس به جزاى خود مىرسد. «وفیّت كل نفس... هم لا یظلمون»
✨ @Nafaahat
هدایت شده از مباحث
💐 ولادت الگوی صبر، فداکاری و بندگی، #حضرت_زینب کبری سلام الله علیها بر #امام_زمان علیه السلام و همه محبین مبارکباد.
🌸 با ذکر صلواتی ارادت و عشق خودمان را به آن حضرت اعلام می داریم...
✨ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌐 @mabaheeth
#قرار_روزانه | ✨ قرآن #بخوانید.
💭 مرحومه مرضیه حدیده چی:
📖 وقتی غذای امام را داخل اتاق می بردم وارد اتاق که می شدم می دیدم قرآن را باز کرده اند و مشغول قرائت قرآن هستند مدتی این مسئله (کثرت قرائت قرآن) ذهنم را مشغول کرده بود تا اینکه روزی به امام عرض کردم: حاج آقا شما سراپای وجودتان قرآن عملی است دیگر چرا اینقدر قرآن می خوانید؟ امام مکثی کردند و فرمودند: هر کسی بخواهد از آدمیت سر در بیاورد و آدم بشود باید دائم قرآن بخواند.
📝 برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) مجلد ۳، صفحه ۱۱
✨ @Nafaahat
026-03-alemran (22).mp3
4.09M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 26
✨ قلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ بگو بار خدايا تويى كه فرمانفرمايى هر آن كس را كه خواهى فرمانروايى بخشى و از هر كه خواهى فرمانروايى را باز ستانى و هر كه را خواهى عزت بخشى و هر كه را خواهى خوار گردانى همه خوبيها به دست توست و تو بر هر چيز توانايى.
✨ @Nafaahat
نکته ها
در تفاسیر مىخوانیم كه پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعدهى فتح ایران و روم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مىكردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانستهاند. آن زمان كه پیامبرصلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد و از آن جرقهاى برخاست، فرمود: من در این جرقهها فتح كاخهاى مدائن و یمن را از جبرئیل دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مىزدند كه این آیه نازل شد.
آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست و بدون جهت و دلیل خداوند كسى را عزّت نمىبخشد و یا ذلیل نمىسازد. مثلاً در روایات مىخوانیم: هر كَس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزیز مىكند و هر كَس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مىگرداند.[۱]
بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینههاى آن به دست خود ماست.
_________________
1) بحار، ج16، ص 265.
پيام ها
1- مالك واقعى تمامى حكومتها خداست. مُلك براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. «مالك الملك»
2- اكنون كه مالك اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالك اصلى عمل كنند. «مالك الملك»
3- اگر انسان مالك مُلك نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! «مالك الملك»
4- خداوند به هر كس كه شایسته و لایق باشد، حكومت مىدهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. «تؤتى الملك من تشاء»
5 - حكومت و حاكمیّت، دلبستگىآور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یك نوع دلبستگى است.
6- عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم.[31] «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»
7- توحید در دعا و عبادت یك ضرورت است.[32] «بیدك الخیر»
8 - آنچه از اوست، چه دادنها وگرفتنها، همه خیر است، گرچه در قضاوتهاى عجولانهى ما فلسفهى آن را ندانیم. «بیدك الخیر»
9- سرچشمهى بدىها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمىزند. «بیدك الخیر انك على كل شىء قدیر»
31) قرآن از كسانى كه از غیر خدا عزّت مىخواهند به شدّت انتقاد كرده و مىفرماید: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعاً» نساء، 139.
32) در مناجات شعبانیه مىخوانیم: «الهى بیدك لابید غیرك زیادتى و نقصى».