eitaa logo
نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی
8.3هزار دنبال‌کننده
188 عکس
369 ویدیو
3 فایل
﷽؛ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* ❁به کانال «نغمه‌های بهشتی» خوش آمدید❁ یک کانال کاملاً قرآنی با گرایش فنّ جذّاب تلاوت قرآن ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
مشاهده در ایتا
دانلود
تجوید 11 (Trimmed).mp3
12.32M
📒 ❇️استاد سیدمحسن موسوی‌بلده 📌جلسه یازدهم 🔖موضوع: صداهای کوتاه و کشیده ⏱مدت زمان : ۱۷:۰۶ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟کلیپی دیدنی متشکل از عکس‌های برخی قاریان برجسته و محبوب مصر به‌همراه صدای فرازهای ماندگار تلاوت‌ها ⏲مدت زمان کلیپ : ۴:۵۵ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محمد عمران - أنبیاء (Trimmed).mp3
31.33M
🎙تلاوتی بسیار زیبا و خیلی خاص از استاد محمد عمران 📖سوره مبارکه أنبیاء ،آیات ۸۳ الیٰ آخر ⏰مدت زمان تلاوت : ۳۲:۳۷ 🔴پ‌ن: خاص‌بودن این تلاوت از این بابت است که در طول تلاوت، استاد محمد عمران در اکثر فرازها، از مقام کُـرد استفاده کرده و تقریباً تمام آن را (غیر از چند نفس اوّل و آخر که در بیات است) در فضای مقام کُـرد می‌خواند که این در بین قُـرّاء مصری خیلی مرسوم نیست؛ ولی استاد عمران با این کار، یک فضای روحانی خاصی به مجلس داده است. ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس چهارم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت سوم 🎼 مقام سه‌گاه (سیکا) 🔷 نام دقیق این مقام : در عربی به آن سیکا و در فارسی به آن سه‌گاه می‌گویند. 🔶 معنای لغوی : ریشه‌ این کلمه فارسی بوده و نام لحن و نوایی از الحان و نواهای موسیقی زیبای ایرانی است. 🔷 گستردگی و پیشینه : عدّه‌ای بهترین جایگاه این مقام را در آذربایجان، و اهل آن را بهترین اجراءکنندگان این مقام می‌دانند و معتقدند که به مرور زمان این مقام در همه‌ سرزمین‌ها به خصوص در میان عرب‌زبانان جایگاه و موقعیتی خاص برای خود کسب نموده است تا آن جایی که امروزه یکی از مقامات اصلی در میان الحان قرآن کریم است. 🔶 کیفیت آهنگ : سه‌گاه مقامی است که نسبت به سایر مقام‌ها حالت تهییج و تطریب بیشتری دارد. در این مقام نوعی شور و هیجان و جهش وجود دارد که درصورت تطابق صحیح و به جا با مفهوم و معنای آیات، زیبایی دوچندان دارد و برای شنونده، هیجان و شور ایجاد می‌کند. 🔷 تطبیق این مقام با موضوع آیات : غالباً این مقام در آیات مربوط به بهشت و همچنین مضامینی چون «رحمت، شادی، فرح، بشارت، امید، رجاء، مفاهیم عشق، وعده‌های الهی، مغفرت، صفات مؤمنان، پیروزی مسلمین، اجابت دعا و ...»‌ خوانده می‌شود. 🔶 تأثیرات : الحان مقام سه‌گاه آرامش‌بخش و باعث لذت روح و جان است و غم‌ها را می‌زداید و ریتم آن به گونه‌ای است که حالت استهزاء، عتاب، خطاب، تمسخر و سرزنش را در ذهن شنونده تداعی می‌کند. همچنین حلاوت و شیرینی آن برانگیزندهٔ‌ حس محبّت و عشق است. 🔷 جایگاه اجراء : به‌صورت حرفه‌ای و فنّی اگر نگاه شود، باید گفت که این مقام غالباً قبل و بعد از دو مقام چهارگاه و حجاز و بعد از مقام رست قابل اجراء می‌باشد و همچنین پس از مقام نهاوند نیز خوانده شده است. 🔶 بهترین اساتید در اجرای این مقام : استاد محمد رفعت که به واسطه نبوغ ذاتی اش در خلق الحان و اصوات، بنيانگذار سبک جديد و رايج در تلاوت قرآن کريم است و ميان قاريان مشهور جهان، به « قيثارة السماء » يعني گيتار آسمان ملقب شده است، در مقام سه‌گاه اجراهای استادانه‌ای دارد. استاد مصطفی اسماعيل هم در اکثر تلاوت‌هایش ، این مقام را با ظرافت تمام اجراء کرده است. 🔴یک نکته جالب توجه برای علاقه‌مندان به فراگیری مقامات قرآنی و همچنین علاقه‌مندان به استاد عبدالباسط اینکه، ایشان خیلی کم مقام سه‌گاه را در تلاوت‌های خود به‌کار برده است. برخی از اهل فن می‌گویند استاد عبدالباسط فقط در سوره مبارکه "شمس" از آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّهَا ...» تا آخر عبارت «نَاقَةَ اللّهِ وَ سُقْیَهَا» مقام سه‌گاه خوانده است. 🔷 گوشه‌ها و نغمات فرعی مقام سه‌گاه : مهمترین گوشه‌ها یا نغمه‌های فرعی این مقام، هزام و مویه هستند. 🔶 سه‌گاه در موسیقی سنتی ایرانی، در اشعاری با مضامین عشق ، محبت ، نعمت ، سرور و... و در موسیقی ملّی، برای نشان‌دادن حماسه‌ها و شور رزمندگان و ایثارگری‌های شهدا و ... استفاده شده است. ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
👆🏻👆🏻👆🏻 🎙دو نمونه تلاوت در مقام سه‌گاه با صدای استاد محمد رفعت و استاد راغب مصطفی غلوش ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟 🎼 اجرای مقام سه‌گاه توسط چند تن از اساتید مطرح مصری ۱- 👈🏻استاد سیّد متولّی عبدالعال / آیه ۷۶ سوره مبارکه نساء ۲- 👈🏻استاد شحا ت محمد انور / آیه ۳۶ سوره مبارکه نساء ۳- 👈🏻 استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی / آیه ۴۳ سوره مبارکه رعد ۴- 👈🏻 استاد شعبان عبدالعزیز صیّاد / آیه ۳۹ سوره مبارکه کهف ۵- 👈🏻 استاد مصطفی اسماعیل / آیات ۱ الی ۴ سوره مبارکه حاقّة ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
ترتیل سه گاه (Trimmed).mp3
1.74M
🎙 ✳️ترتیل‌خوانی مقام «سه‌گاه» توسط استاد محمدحسین سبزعلی 📖سوره مبارکه لقمان ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
anvarmp3.mp3
1.32M
‍🎙قطعه‌تلاوتی فوق‌العاده زیبا و روح‌نواز در مقام «بیات» از استاد شحات‌محمد‌انور، یادگار و فرزند بزرگ مرحوم استاد شحات‌محمد‌انور 📖سوره مبارکه بقره ⏰مدت زمان: ۱:۵۰ 🖲تلاوت کامل به‌زودی إن‌شاءاللّٰه ... ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابتهال طوبار - إلیک یا من (Trimmed).mp3
4.85M
🎙 🕋ابتهال زیبای «إِلیک یا مَن ...» با صدای مبتهل مشهور مصری استاد نصرالدّین طوبار ⏱مدت‌زمان: ۶:۴۳ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
تفکری 5 (Trimmed).mp3
8.94M
🗣 ❇️استاد تـفـکّـری 📌جلسه پنجم ⏱مدت زمان : ۹:۱۸ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محمود علی البناء - آل عمرن و نازعات (Trimmed).mp3
24.99M
‍🎙تلاوتی اصیل و زیبا از استاد محمود علی البناء از قاریان صاحب‌سبک نسل طلائی قُـرّاء مصر 📖سوره مبارکه آل‌عمران، آیات ۱۸۵ الیٰ ۱۸۹ و سوره مبارکه نازعات، آیات ۲۷ الیٰ ۴۱ ⏰مدت زمان تلاوت : ۲۶:۰۲ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصری از زندگی‌نامه شخصی و قرآنی استاد محمود علی البناء (از قاریان صاحب‌سبک نسل طلائی قُـرّاء مصر) شیخ محمود علی البناء در ۱۷ دسامبر ۱۹۲۶ میلادی در روستای «شبرا باص» در استان المنوفیه مصر متولد شد. او قرآن کریم را در مکتب‌خانه روستای خود و نزد شیخ موسی المنطاش در سن ۹ سالگی به طور کامل حفظ کرد. محمود برای تحصیل در رشته علوم دینی به مسجد جامع الاحمدی در شهر طنطا رفت و در آنجا مشغول به تحصیل شد. او در سال ۱۹۴۷ میلادی به عنوان قاری جمعیت جوانان مسلمان مصر انتخاب شد و در سال ۱۹۴۸ به رادیو قرآن مصر راه یافت و سپس نخستین قرائت وی در دسامبر ۱۹۴۸ با قرائت آیاتی از سوره مبارکه هود، به صورت زنده از رادیو قرآن مصر پخش شد. این قاری برجسته مصری در پایان دهه چهارم قرن گذشته میلادی قاری مسجد عین‌الحیات و سپس در دهه پنجم قاری مسجد امام الرفاعی شد. او سپس در سال ۱۹۵۹ میلادی به‌عنوان قاری قرآن به مسجد جامع الاحمدی شهر طنطا بازگشت و تا سال ۱۹۸۰ در همان مسجد به قرائت قرآن پرداخت. سپس قرائت قرآن در مسجد امام حسین(ع) را بر عهده گرفت و تا زمان وفاتش در همان مسجد مشغول قرائت قرآن بود. شیخ محمود در سال ۱۹۶۷ میلادی یک دوره کامل ترتیل قرآن برای رادیو قرآن مصر قرائت و ضبط کرد. این قاری مصری در طول زندگی خود به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد و در حرمین شریفین، مسجد‌الأقصی، مسجد اموی در سوریه و بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی به تلاوت قرآن پرداخت و در سال ۱۹۸۴ میلادی به‌عنوان معاون اتحادیه قاریان مصر برگزیده شد. شیخ محمود در ۲۰ ژوئیه ۱۹۸۵ میلادی درگذشت. پیکر این قاری بزرگ جهان اسلام را در کنار مسجد روستای محل تولدش به خاک سپردند. 🥀روحش شاد و با قرآن قرین باد🥀 ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا