🍃امام علی(عليه السلام) :
🌹در آغاز خطبه211 نهج البلاغه دست
مخاطبان خود را گرفته و به
آغاز آفرينش جهان مى برد تا
عظمت و شگفتيهاى آفرينش
را به آنها نشان دهد، مى فرمايد:
(از اقتدار و جبروت خداوند و
آفرينش بديع و دقيق او اين است
كه از آب درياى پهناور و موّاج
و متراكم كه امواجش سخت به
هم مى خورد و صداى عظيمى از
آن بر مى خاست، لايه خشك و جامدى
آفريد)؛ «وَ كَانَ مِنِ اقْتِدَارِ جَبَرُوتِهِ،
وَ بَدِيعِ لَطَائِفِ صَنْعَتِهِ، أَنْ جَعَلَ مِنْ
مَاءِ الْبَحْرِ الزَّاخِرِ(1)
الْمُتَرَاكِمِ الْمُتَقَاصِفِ(2)، يَبَساً جَامِداً».
🍃 بنابراين سرچشمه آفرينش عظيم
آسمانها و زمين از يك سو قدرت
عظيم پروردگار و از سوى ديگر
ابداع لطيف و ظريف اوست.
👌 ممكن است كسانى باشند كه در
يك كار بزرگ، دقت و ظرافت را
فراموش كنند و يا يك كار ظريف و
دقيق را در ابعاد وسيع نتوانند
انجام دهند، امّا خداوند قادر متعال
اين دو را در آفرينش زمين و آسمانها
به هم آميخته، هم داراى عظمت است
و هم دقت و ظرافت.
#خطبه_211
🔶 @Nahj_Et
1402-02-16(hosseinighomi).mp3
12.9M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 حجت الاسلام#حسینی_قمی
📚 موضوع: شرح #خطبه_192 نهج البلاغه و نکاتی پیرامون سفر حج
🔶 @Nahj_Et
💠حدیث روز💠
💎 ۱۸ ویژگی انسان مؤمن
🔻امام علی علیهالسلام:
الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ، أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً، يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، طَوِيلٌ غَمُّهُ، بَعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ، شَكُورٌ، صَبُورٌ، مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ، ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ، سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ، نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ
🔹انسان باايمان
◻️شادىاش در چهره و
◻️اندوهش در درون قلب اوست،
◻️سينهاش از هرچيز، گشادهتر و
◻️هوسهاى نفسانىاش از هرچيز خوارتر (و تسليمتر) است،
◻️از برترى جويى بيزار و
◻️از رياكارى متنفر است،
◻️اندوهش طولانى و
◻️همتش بلند،
◻️سكوتش بسيار و
◻️تمام وقتش مشغول است،
◻️شكرگزار و
◻️صبور،
◻️بسيار ژرف انديش است و
◻️دست حاجت به سوى كسى دراز نمىكند،
◻️طبيعتش آسان (و سختگيرى در كار او نيست) و
◻️برخوردش با ديگران توأم با نرمش است،
◻️دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناك) محكمتر و سختتر و
◻️(در پيشگاه خدا) از بَرده تسليمتر است.
📚 نهج البلاغه، #حکمت_333
🔶 @Nahj_Et
34.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸امام علی علیه السلام:
فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: يَجِبُ عَلَيكَ أن تُشفِقَ عَلى وَلَدِكَ أكثَرَ مِن إشفاقِهِ عَلَيكَ
🔹در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ:
شفقت تو به فرزندت بايد بيشتر از شفقت او به تو باشد.
📚 شرح نهج البلاغة: ج ٢٠ ص ٢٧٢ ح ١٥٢
🔶 @Nahj_Et
حکمت 191 نهج البلاغه.mp3
4.6M
📚شرح و تفسیر #حکمت_191 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💎آل محمد (عليهم السلام) ارکان دين اند
▫️هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْلِ
🟠آنها (آل محمد) مايه حيات علم و دانش و مرگ جهل و نادانى هستند
✍امام عليه السلام در اين تعبير علم و جهل را به صورت دو موجود زنده تشبيه کرده است که آل محمّد حيات به علم مى بخشند و جهل را مى ميرانند و يا به تعبيرى ديگر روح علم اند و سبب مرگ جهل
📙#خطبه_239
🔶 @Nahj_Et
💠🔹برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
اولین خصلت حلم:
💠منتظران واقعی و یاران امام زمان علیه السلام اهل حلم و بردباری هستند .
🔷معنی حلم
حلم عبارت است از صفتی نفسانی و حالتی روحانی که از آن به سکونت نفس و آرامش خاطر تعبیر میکنند که با ورود امر ناملایمی، شخص زود از جا بدر نمیرود. اما کظم غیظ، عبارت از اینکه شخص، حالت سکونت و آرامش را به خود بدهد که آن تحلّم است و این امری است عارضی برخلاف حلم که فطری انسان است.
حضرت امیر(ع) :«إنْ لَم تَكُن حَليما فَتَحَلَّمْ ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلاّ أوْشَكَ أنْ يكونَ مِنهُم».
اگر بردبار نيستى، وانمود كن كه بردبارى؛ زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنان نشود .(۲)
🔵شیوه کسب حلم
برای کنترل خشم و کسب مهارت حلم یکی از حکما گفته وقتی از کسی خشمگین شدی آن شخص یا مقامش بالاتر است یا پایین تر و یا مساوی
👈اما آن دسته که مافوق هستند مانند: پدر، استاد، معلم، برادر و پیرمردان و سالخوردگان، پس اگر چنانچه من اینقدر صبر و تحمل نداشته باشم که در مقابل آنها خشم خود را فرو نشانم پس پاداش بزرگی و حقوق آنها چه میشود؟
👈و اما دستهای که مادون من هستند و مرا فحش دهند و ناسزا گویند اگر چنانچه من پنجاه مرتبه هم جواب به ایشان دهم بدشان نمیآید؛ زیرا دردی ندارد، بلکه درد، برای من است که خود را با آنها برابر کردهام.
👈و اما اگر طرف مقابل مثل و مساوی من باشد و از او لغزش و خطایی دیده باشم تفضّلاً از او میگذرم؛ زیرا شرافت و فضیلت در این است که من حکومت داشته باشم بر اینکه غیظ خود را فرو نشانم. اینها جملاتی از آیات و اخباری بود که در مدح کظم الغیظ وارد شده است.
🟢حلم در اوج قدرت
امیرمؤمنان على (ع) فرمود:« لَیْسَ الْحَلیمُ مَنْ عَجَزَ فَهَجَمَ وَ إذا قَدَرَ اِنْتَقَمَ. إنَّمَا الْحَلیمُ مَنْ إذا قَدَرَ عَفا، وَکانَ الْحِلْمُ غالِبا علی کُلِّ أَمْرِهِ». کسی که چون ناتوان شود، هجوم برد و چون قدرت یابد، انتقام کشد، بردبار نیست. بردبار کسی است که قدرت داشته باشد، ولی گذشت کند و بردباری بر تمام امور او چیره باشد.(۳)
🔶خشم و دیوانگی
نقطه مقابل حلم خشونت ورزی است که عیب بزرگی محسوب می شود تا جایی که نوعی دیوانگی دانسته شده است.
امير مؤمنان عليه السّلام فرمود:
«الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمُ»
خشم شديد نوعى ديوانگى است، زيرا صاحب آن پشيمان خواهد شد، و اگر پشيمان نشود ديوانگيش ريشه دار و استوار است.(۴)
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.نهج البلاغه: حكمة ۲۰۷ .
۳.غرر الحكم،۲۵۲۹.
۴.نهج البلاغه، حکمت ۲۴۷.
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۴۴۹.ogg
1.72M
💠طمع ورزی او در شما کارگر افتاد .
🔹افراد سرکشِ شما تسلیم شیاطین شدند ،
و طمع ورزی او در شما کارگر افتاد ، و این حقیقت بر همه آشکار گردید ،
🔹 و شیطان بر شما مسلّط شد و با لشکر خویش به شما یورش برد ، و شما را به سقوط کشانید ، و شما را به مرز کشتار و خونریزی کشاند ،
🔹 و شما را با فرو کردن نیزه درچشم ها ، بریدن گلوها ، کوبیدن مغزها پایمال کرد ، تا شما را به سوی آتشی بکشاند که از پیش مهیّا کرده است .
🔹پس شیطان بزرگترین مانع دینداری ، و زیانبارترین و آتش افروز ترین فرد برای دنیای شماست !...
مردم ! آتش خشم خود را برضد شیطان به کار گیرید ، و ارتباط خود را با او قطع کنید .
📙نهج البلاغه ، فرازی از #خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
❌ آثار وحشتناک فقر در کلام امیرالمومنین علیه السلام:
💠 در حکمت 319 نهج البلاغه؛ امام علیه السلام آثار سوء و وحشتناك فقر را براى فرزندش محمد بن حنفيه برمى شمارد و مى فرمايد:
«فرزندم! من از فقر بر تو مى ترسم، بنابراين از آن به خدا پناه ببر»؛ (وَقال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ).
بعد امام علیه السلام دليل آن را در سه جمله كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «زيرا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را مشوش مى سازد و مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند»؛ (فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ).
به يقين منظور از فقر در اين كلام نورانى، فقر مادى است.
🔰 اينكه چگونه فقر مادى سبب نقصان دين مى شود دليلش روشن است،
📌 زيرا انسان تحت فشار فقر ممكن است تن به گناهانى بدهد و براى به دست آوردن مال، فكر حلال و حرام آن نباشد و يا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضى از محرمات را براى خود حلال بشمارد.
💢 اين احتمال نيز هست كه فقر گاهى سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا مىشود، زيرا از يكسو شنيده است كه خدا رزّاق و روزى رسان است و رزق همه را تضمين كرده و از طرف ديگر خود را در فقر و تنگدستى مى بيند و اين مايه سوءظنش به خدا و وعده هاى الهى مى شود، بنابراين هم نقص اعتقادى و هم نقص عملى دامن فقير را مى گيرد به خصوص اگر انسان كم ظرفيت و پايه اعتقادات او سست باشد.
✍ اضافه بر اين، ازنظر اخلاقى نيز گرفتار مشكل مىشود، زيرا كينه و حسد وبخل و صفات ديگرى از اين قبيل دامان فقير را در بسيارى از اوقات مى گيرد.
اما اينكه عقل را مشوش مى سازد نيز به تجربه ثابت شده است كه افراد گرسنه و فقير هرچند عقل نيرومندى داشته باشند توان فكر كردن و انديشيدن را از دست مى دهند و حتى گاه در مسائل ساده زندگى گرفتار اشتباه مى شوند وقدرت بر تفكر و تصميم گيرى را به دليل فقر و پريشانى از دست مى دهند.
🔹 جمله «داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ موجب بدبينى مى گردد» داراى دو تفسير است: نخست اينكه مردم از چنين شخصى فاصله مى گيرند و حتى او را مزاحم خود تصور مى كنند و ديگر اينكه او هم از مردم فاصله مى گيرد، چراكه بسيارى از اوقات فكر مى كند مردم اسباب فقر او را فراهم كرده اند و حق او را خورده و او را بر خاك سياه نشانده اند، بنابراين از دو سو خشم و ناخرسندى حاصل مى شود.
📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی #حکمت_319
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت بیست و پنجم
🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد:
🔹جمله «طَلَباً فِي حَلاَل» در جستجوی کسب حلال
🖊نشان مى دهد که پرهيزگاران افرادى گوشه گير و بيگانه از فعاليتهاى زندگى نيستند، بلکه تلاش و کوشش براى معاش و پيشرفت جامعه اسلامى جزو برنامه هاى اصلى آنهاست. با اين قيد که دنياپرستان در فکر حلال و حرام نيستند و آنها پيوسته طالب حلال اند و اگر کارى بسيار پردرآمد باشد ولى بوى حرام دهد از آن مى گريزند. اين تعبير ممکن است، نشان آن باشد که عمل صالح زاييده غذاى حلال و طيّب است.
🔹تعبير به «نَشَاطاً فِي هُدًى»در راه هدایت شادمان
✔️ناظر به اين است که پيمودن راه هدايت براى آنها برخلاف افراد کوتاه فکر و کم معرفت مايه نشاط و شادى است; هرگز از پيمودن اين راه خسته نمى شوند و سلوک سبيل الهى هر دم بر نشاط آنها مى افزايد.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#شرح_نامه_31 نهج البلاغه
🌐مثال هایی از دنیا و آخرت برای عبرت گرفتن 2
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🔵عمر طولانی امام زمان علیه السلام در نهج البلاغة
خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (صلى الله عليه وآله و سلم) إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ فَلَا تَقُولُوا بِمَا لَا تَعْرِفُونَ فَإِنَّ أَكْثَرَ الْحَقِّ فِيمَا تُنْكِرُون. (#خطبه_87)
از خاتم پیامبران بشنوید [که درباره ما اهل بیت میگوید]: ما را مرگ در میرباید ولی مرده نمیشویم و گذر زمان نیز ما را درمینوردد اما فرتوت و پوسیده نمیشویم. پس چیزی را که از آن آگاهی ندارید، معتقدانه به زبان نرانید چراکه اکثر حقیقتها در میان همان حرفهایی است که انکارش میکنید.
🔹این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام (فرتوت و پوسیده نشدن امام در اثر گذر زمان) از حدیث متواتر ثقلین نیز قابل برداشت است. چون در آنجا نیز آمده است که "قرآن و عترت تا قیامت از هم جدا نمیشوند".
🔸صاحب فیض القدیر از عالمان بزرگ اهل سنت، در شرح حدیث ثقلین نوشته است: از این حدیث برداشت میشود که عنصر "عترت" نیز مانند کتابالله یک عنصر ابدی است و تا قیام قیامت همیشه باید مصداقی از اهل بیت وجود داشته باشد که امکان تمسک به او وجود داشته باشد چندانکه اگر این عنصر از بین برود اهل زمین نیز باید از بین بروند.
📚«هذا الخبر يفهم وجود من يكون أهلا للتمسك به من أهل البيت والعترة الطاهرة في كل زمن إلى قيام الساعة حتى يتوجه الحث المذكور إلى التمسك به كما أن الكتاب كذلك فلذلك كانوا أمانا لأهل الأرض فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض» (مُناوی، عبدالرؤوف، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج 3 ص 14).
🔶 @Nahj_Et
🍃بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم
💠عمر بن عبدالعزیز می گوید:
🔹پدرم فرماندار مدینه و از گویندگان توانا و سخن سرایان نیرومند بود و خطبه نماز را با كمال فصاحت و بلاغت ایرادمی كرد. ولی از آنجا كه، طبق بخشنامه حكومت شام، ناچار بود در میان خطبه نماز علی و خاندان او را لعن كند، هنگامی كه سخن به این مرحله می رسید ناگهان در بیان خود دچار لكنت می شد و چهره او دگرگون می گشت، وسلاست سخن را از دست می داد. من از پدرم علت را پرسیدم. گفت: اگر آنچه را كه من از علی می دانم، دیگران نیزمی دانستند كسی از ما پیروی نمی كرد؛ و من با توجه به مقام منیع علی به او ناسزا می گویم، زیرا برای حفظ موقعیت آل مروان ناچارم چنین كنم.(1)
1-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 13 ص 221
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#کلیپ 🔴بدترين توشه ✨بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ 💠 «بدترين
#شرح_حکمت ۲۲۱
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ
💠 «بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است»
✍مى دانیم دنیا سرایى است که همگان از آن براى رفتن به سوى آخرت توشه بر مى دارند و هر کسى به فراخور حال و اعمال خود توشه اى تهیه مى بیند.
🔹گروهى ظلم و ستم بر بندگان خدا را توشه این سفر سرنوشت ساز قرار مى دهند که به گفته امام(علیه السلام) بدترین توشه هاست.
زیرا گناهانى که جنبه معصیت الله دارد و یا به تعبیر دیگر ظلم بر خویشتن است با توبه آمرزیده مى شود و حتى بدون توبه امید عفو الهى و شفاعت درباره آن وجود دارد،
✔️ولى آنجا که پاى ظلم بر دیگران به میدان مى آید نه با آب توبه شسته مى شود و نه با عنایت شفاعت و جز با رضایت صاحب حق نجات از عواقب آن ممکن نیست و به همین دلیل امام(علیه السلام) آن را بدترین زاد و توشه قیامت شمرده است.
📘#حکمت_221
🔶 @Nahj_Et
💎بهترين راه تأديب خويشتن
📿كَفَاكَ أَدَباً لِنَفْسِكَ اجْتِنَابُ مَا تَكْرَهُهُ مِنْ غَيْرِكَ
🟠براى اصلاح خويشتن همين بس كه از آنچه براى ديگران نمى پسندى اجتناب ورزى
🖊بسيارى از افراد دوست دارند واقعاً خود را اصلاح كنند ولى اصلاح خويشتن و زدودن صفات رذيله از خود كار آسانى نيست زيرا در اين جا حجابى وجود دارد كه نمى گذارد انسان عيوب خود را ببيند و آن حجاب حب ذات است و اى بسا نقاط ضعف خود را براثر اين حجاب نقاط قوت پندارد و به جاى آن كه آن ها را از نفس خويشتن بزدايد سعى در تقويت آن كند. امام عليه السلام راه روشنى براى تهذيب نفس و تعليم و تربيت خويشتن به همه انسان ها آموخته و آن اين كه در اعمال و رفتار و صفات ديگران دقت كنند و ببينند چه چيزهايى را براى آن ها عيب و چه اعمالى را ناروا مى شمرند، همان ها را از خود دور سازند.
📘#حکمت_412
🔶 @Nahj_Et
✨قالَ اَمْيرُ الْمُؤمِنين عليه السلام:
⭐️وَاللّهِ لَولا رَجائىَ الشَّهادَةَ عِنْدَ لِقائىَ الْعَدُوَّ لَوْقَدْ حُمَّ لى لِقاءُهُ لَقَرَّبْتُ رِكابى، ثُمَّ شَخِصْتُ عَنْكُم فَلا اَطْلُبُكُمْ ما اخْتَلَفَ جَنوُبٌ وَ شَمالٌ.
حضرت امام على عليه السلام فرمود: به خدا قسم اگر آرزوى شهادت را در پيكار با دشمن نمى داشتم، (كه ايكاش زودتر فراهم آيد) بر مركب خود سوار مى شدم و از ميان شما كوچ ميكردم و تا باد شمال و جنوب بوزد (براى هميشه) در جستجوى شما نمى پرداختم.
شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۲۸۵، خطبه ۱۱۸]
🔶 @Nahj_Et
💫 امام علی (ع) و بیان صفاتی از ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج)
✅ امیر مؤمنان (ع) به هنگام گفتگو از ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج) میفرمایند:
🔸 «پدر و مادرم فدای یک گروهی باد که اسامی آنها در آسمان معروف است و در زمین ناشناخته هستند». (۱)
🔸 «با آنها- کافران- قومی نبرد میکند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند. در آسمان معروف و در زمین مجهول هستند». (۲)
🔸 «آنها (۳۱۳ یار خاص حضرت (عج) ) قومی هستند که
❇️ با صبر و شکیبائی خود بر خدا منّت نمینهند،
❇️ و جانبازی خود را در راه حقّ بزرگ نمیشمارند،
❇️ هنگامیکه حادثهای روی دهد و زمینه یأس پیش آید، دیدههایشان را از برق شمشیر جلوه میدهند و به فرمان امامشان به پروردگار خود تقرّب میجویند.
❇️ آنها همگی شیرهای ژیانی هستند که از جنگلهای خود بیرون آمدهاند، اگر اراده کنند که کوهها را از جای خود برکنند، بیتردید انجام میدهند!،
❇️ آنها به حقیقت توحید خدا راه یافتهاند.
❇️ برای آنها در دل شب از ترس خدا نالههائی است چون ناله مادران داغ پسر دیده، که شبزندهداران در دل شب و روزهداران در طول روز هستند.
❇️ گوئی اخلاق و آداب آنها یکی است.
❇️ دلهای آنها بر محبّت و شفقّت و خیرخواهی گرد آمده است». (۳)
✅ به گونه دیگری نیز این حدیث، روایت شده که آغاز آنچنین است:
🔸 «هنگامیکه قیام کند، اصحاب او که به تعداد اصحاب بدر و اصحاب طالوت ۳۱۳ نفر هستند، به دور او گرد میآیند که آنها شیر ژیانی هستند که از بیشههای خود خارج شدهاند.. .» (۴)
⬅️ روزگار رهایی، ج۱، ص۴۱۴
(۱). نهج البلاغه ج۲ ص۱۲۶
(۲). نهج البلاغه ج۱ ص۱۹۶
(۳). بشاره الاسلام ص۲۲۰
(۴). الزام النّاصب ص۱۹۹
🔶 @Nahj_Et
🪐عدالت برتر است يا جود و بخشش؟
▫️العَدْلُ يَضَعُ الاُْمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا و الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَالْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ
🟠عدل ، هرچيزى را در جاى خود قرار مى دهد ولى جود و بخشش آن را از مسيرش فراتر مى برد
عدالت قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبه خصوصى دارد بنابراين عدل شريف تر و برتر است
🖊در واقع امام عليه السلام به دو نكته اساسى اشاره فرموده است: نخست اين كه نتيجه عدالت اين است كه هر كسى در جامعه به حق خويش برسد و هرچيز در جاى خود باشد.
روشن است كه در اين صورت تمام افراد اجتماع به تلاش و كوشش برمى خيزند تا بتوانند حق عادلانه خود را بگيرند در نتيجه جامعه در سايه عدالت ، شكوفا و فعال و مترقى مى شود.
اما جود و بخشش چنين نيست زيرا چيزى اضافه بر استحقاق افراد است كه البته در جاى خود بسيار خوب و شايسته است ولى اى بسا همين صفت خوب و شايسته سبب شود كه عده اى به تنبلى روى آورند و تلاش و كوشش را كم كنند و به انتظار جود و بخشش سخاوتمندان بنشينند.
سپس امام عليه السلام به نكته مهم ديگرى اشاره مى كند و مى فرمايد: عدالت امرى است فراگير كه تمام جامعه انسانى مى توانند از آن بهره مند گردند و در سايه آن به زندگى آبرومندى ادامه دهند در حالى كه جود و بخشش فراگير نيست و هميشه موضعى و محدود است و روشن است چيزى كه آثار مثبت آن همه افراد جامعه را فرا مى گيرد از چيزى كه جنبه محدود دارد بهتر و اشرف و افضل است.
#حکمت_437
🔶 @Nahj_Et