حکمت ۱۸۸تا۱۹۱ استاد صادقی.mp3
7.93M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_188تا #حکمت_191(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت سی و ششم
🔰امیر المومنین علیه السلام در ادامه بیان اوصاف پرهیزگاران می فرماید:
✍دو جمله «بَعِيداً فُحْشُهُ، لَيِّناً قَوْلُهُ» اشاره به اين است که برخورد آنان با همه مردم با زبان خوب و تعبيرات محبّت آميز است و خشونت در گفتار و سخنان زشت از آنها دور است. نه تنها چنين سخنانى نمى گويند، بلکه با آنها فاصله زيادى دارند.
🔹«غايب بودن منکر» اشاره به معدوم بودن آن است; يعنى منکرى از آنها سر نمى زند که در برابر مردم خود را نشان دهد.
اين احتمال نيز وجود دارد که اگر لغزشى از آنان سر زند، حداقل لغزش آشکارى نيست تا جامعه را آلوده سازد.
✔️«معروف» اشاره به همه خوبيهاست که عقل و وجدان و شرع آن را مى شناسد و با آن بيگانه نيست (از ماده عرفان به معناى شناخت است).
منظور از «اقبال خير و ادبار شرّ» آن است که آنها در انجام نيکيها پيوسته رو به پيش مى روند و اگر بديهايى در گذشته داشته اند، همواره از آن فاصله مى گيرند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام مَا زَنَی غَیُورٌ قَطّ
🔹(آدم غیرتمند هرگز مرتکب زنا نشود). قط، یعنی به طور قطع. توضیح آن که شخص غیرتمند واقعی، هنگامی که تصمیم به زنا می گیرد، نظیر آن را درباره ی خودش تصور می کند، پس خیالش با انگیزه ی زنا معارضه می کند، و در نتیجه از آن خودداری می ورزد.
📙شرح#حکمت_305
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص309 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آیا زنها ناقص العقل هستند؟
📌اگر بخواهیم درباره هویت زن صحبت کنیم حتما هستند کسانی که عبارت ناقص العقل بودن زن در #نهج_البلاغه را بنا به فهم خودشان تفسیر کنند و دل بانوان را نسبت به اسلام چرکین کنند.
❗️آنها نمیگویند نقص به چه معناست ؟ اگر امام قصد تحقیر زن را داشت چرا واژه ضعیف را استفاده نفرموده اند ؟ آنها نمیگویند خداوند در قرآن زنان را صاحبان الباب و حیات طیبه معرفی کرده است.
آنها نمیگویند پیامبر از دنیا زن را پسندید
آنها نمیگویند پیامبران برای داشتن فرزند دختر گریه کرده اند .آنها برای تمثیل ها برداشت خود را تحمیل کرده ،ودل مارا از خدا دور میکنند.
◀️با هم جواب استاد#قرائتی به این شبهه را بشنویم
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
📿وَإِيَّاکَ وَالاِتِّکَالَ عَلَى الْمُنَى فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْکَى
🟤از تکيه کردن بر #آرزوها برحذر باش که سرمايه احمق هاست
✍منظور از «مُنَى; آرزوها» آرزوهاى دور و دراز است که به خيالات شبيه تر است و آنها که گرفتار اين گونه آرزوها مى شوند، نيروهاى فعال خود را بيهوده هدر مى دهند و سرانجام به جايى نمى رسند. از سوى ديگر تکيه بر اين گونه آرزوها تمام فکر و عمر انسان را به خود مشغول مى دارد و از پرداختن به معاد باز مى دارد.
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺تأملی در نهج البلاغه :🌺
لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ، وَلاَ يُضَارِعُ، وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.
⚡️ ترجمه :
فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند.
🔴 آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند، هرگز نمى توانند حق را به حق دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى كنند و از حق منصرف مى سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى شود.
🍃 همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند، قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى كنند توان اين كار را ندارند.
🍃نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع ها; طمع در مقام، مال و خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند، زيرا طمع بر سر دوراهى ها و چند راهى ها آنها را به سوى خود جذب مى كند و از پيمودن راه حق باز مى دارد.
📙#حکمت_110
🔶 @Nahj_Et
حکمت 192 نهج البلاغه.mp3
1.21M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_192 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام یَنَامُ الرّجُلُ عَلَی الثّکلِ وَ لَا یَنَامُ عَلَی الحَرَبِ
💠حرب: غارت و چپاول اموال، (مرد بر سوگ فرزند صبر می کند اما بر چپاول ثروتش صبر نمی کند). سیدرضی می گوید: معنای این سخن آن است که مرد کشته شدن فرزند را تحمل می کند اما بر چپاول اموالش صبر نمی کند. توضیح آن که هر چند فرزند و مال هر دو مورد علاقه اند، با این همه، دیگران به مال چشم دارند و می خواهند آن را از چنگ صاحبش بیرون کنند و به غارت ببرند، اما مرگ فرزند چنین نیست.
📙شرح#حکمت_307
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص311شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
امام زمان(عج) در نهج البلاغه
🌸فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ، بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ، خَلِيفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِيَائِهِ🌸
✅او غريب است هنگامى كه اسلام غريب شود. چونان اشترى كه از شدت خستگى دم خود به حركت آرد و گردن بر زمين نهد. او باقى بقاياى حجت اوست و خليفه اى است از خلفاى پيامبران.
📚نهج البلاغه. #خطبه_182
🔶 @Nahj_Et
#شرح_حکمت ۲۲۹
📌قسمت دوم
▫️وَبِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً
💠و خوش خلقى براى فراوانى نعمت ها كافى است.(از امام سؤال شد تفسير آيه، "فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً" چيست؟ فرمود) آن زندگى با قناعت است.
✍نکته اى را که در اینجا امام(علیه السلام) به آن اشاره فرموده همان حسن خلق است که آن را نعمتى مهم و با عظمت شمرده و به راستى حسن خلق هم نعمتى است در دنیا، چرا که قلوب مردم را به انسان متوجه مى سازد و همه به عنوان انسانى با فضیلت به او مى نگرند و هم مایه نجات وى در آخرت است
🔹اما جمله اخیر امام علیه السلام اشاره به آیه شریفه 97 سوره «نحل» است که مى فرماید: «(مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَر أَوْ أُنْثى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً); هر کس کار شایسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، به طور مسلّم او را حیات پاکیزه اى مى بخشیم».
✔️در تفسیر «حَیاةً طَیِّبَةً» مفسران تعبیرات مختلفى دارند: بعضى آن را به قناعت آن گونه که امام علیه السلام در اینجا تفسیر فرموده، تفسیر کرده اند و برخى به عبادت توأم با روزى حلال و یا توفیق به اطاعت فرمان خدا و روشن است که این امور با هم منافاتى ندارد و حیات طیبه همه آنها مخصوصا قناعت را شامل مى شود، زیرا قناعت، انسان را بى نیاز از مردم و آزاد از پیچ و خم هاى زندگى ثروتمندان مى سازد و فرد مى تواند آسوده خاطر و سربلند زندگى کند.
📘#حکمت_229
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام مَوَدّةُ الآبَاءِ قَرَابَةٌ بَینَ الأَبنَاءِ وَ القَرَابَةُ إِلَی المَوَدّةِ أَحوَجُ مِنَ المَوَدّةِ إِلَی القَرَابَةِ
🍃(دوستی پدران، خویشاوندی میان پسران است، و خویشاوندی به دوستی نیازمندتر است تا دوستی به خویشاوندی). لفظ قرابه را استعاره برای دوستی زیاد میان فرزندان آورده است، بنابراین دوستی همانند خویشاوندی است، به وسیله بازگو کردن محبت بین پدران- از باب گفتن لازم و اراده ی ملزوم- خبر از محبت پسران داده است، چون دوستی و محبت مابین پدران باعث ریشه دار شدن محبت و ارتباط بیشتر بین پسران می گردد. آنگاه امام (علیه السلام) به برتری دوستی نسبت به خویشاوندی اشاره فرموده است به این ترتیب که خویشاوندی به دوستی در سود داشتن میان مردمان، نیاز بیشتری دارد، و دوستی در مفید بودنش از خویشاوندی بی نیازتر است.
📙شرح#حکمت_308
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص312شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شارژ روح و روان 😍
🌷 وقال(ع) : العين حق ، و الرقی حق ، و السحر حق ، و الفال حق ، و الطيره ليست بحق ، و العدوی ليست بحق ، و الطيب نشره ، والعسل نشره ، و الرکوب نشره ، و النظر الی الخضره نشره.
💟 بوی خوش درمان و نشاط آور است، عسل درمان کننده و نشاط آور است، سواری بهبودی آورد، و نگاه به #سبزه زار درمان کننده و نشاط آور است.
📚 نهج البلاغه،#حکمت_400
🔶 @Nahj_Et
حکمت 193 نهج البلاغه.mp3
5.45M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_193 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
✨شب و آرامشی دیگر
خداوند کنار توست
و آماده برای شنیدن
آرزوهایت را با عشق
برایـش تـعریـف کــن….
🌟شبتون بخیر🌟
🔶 @Nahj_Et
🔶 ترک امر به معرو ف و نهی از منکر
🔰امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند:
🔺اَلتّارِکُ لِلأمرِ بِالمَعروفِ وَ النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ کَنابِذِ کِتابِ اللهِ وَراءَ ظَهرِهِ؛
✅ آن که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کند، همچون کسی است که کتاب خدا را پشت سر انداخته است.
📚حیاة الامام زین العابدین، ص344
🏴 سالروز شهادت امام سجاد عليهالسّلام تسلیت باد.🏴
🔶 @Nahj_Et
🏴صلوات خاصه امام سجاد علیهالسلام
✨ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
سَیِّدِ الْعَابِدِینَ
الَّذِی اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ
وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَی
الَّذِینَ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ
وَ بِهِ یَعْدِلُونَ اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِکَ
وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَیْتَهُ
وَ جَعَلْتَهُ هَادِیاً مَهْدِیّاً
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَیْهِ
أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَنْبِیَائِکَ
حَتَّی یَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ
فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ
إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیم✨
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎امید فقط به خدا
#نهج_البلاغه
▫️يَدَّعِي بِزَعْمِهِ أَنَّهُ يَرْجُو اللّهَ، کَذَبَ وَالْعَظِيمِ مَا بَالُهُ لاَ يَتَبَيَّنُ رَجَاؤُهُ فِي عَمَلِهِ؟ فَکُلُّ مَنْ رَجَا عُرِفَ رَجَاؤُهُ فِي عَمَلِه
🌖او گمان مى برد، به خدا اميدوار است; اما سوگند به خدا دروغ مى گويد(اگر راست مى گويد) چرا اين اميدوارى در عملش ديده نمى شود؟ زيرا هر کس به چيزى اميد دارد، در عملش مشاهده مى شود
✍اين دليل بسيار روشنى است. کشاورزى و باغبانى که به گرفتن محصول از زمين و باغش اميد دارد به آبيارى مرتب و دفع آفات و فراهم کردن تمام مقدمات و وسايل نمو و پرورش محصول مى پردازد. اگر باغبان و کشاورزى ادّعاى چنين اميدى را کرد، ولى در خانه اش نشست و دست به کارى نزد، همه مى دانند اين يک اميد کاذب است; خيال اميد است، نه اميد. اميد به لطف پروردگار، هنگامى اميد راستين است که همگام با اطاعت فرمان او و قدم گذاشتن در مسير رضاى او باشد.
📘#خطبه_60
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۱۹۲تا۱۹۴ استاد صادقی.mp3
9.16M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_192 تا #حکمت_194(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام اتّقُوا ظُنُونَ المُؤمِنِینَ فَإِنّ اللّهَ تَعَالَی جَعَلَ الحَقّ عَلَی أَلسِنَتِهِم
🍃🌹(از گمانهای مومنان بترسید که خداوند بزرگ، حق را بر زبانهای آنان قرار داده است). مومن ممکن نیست در مورد تصفیه ی نفس خود، و کمال استعداد نفس برای اندیشه درست نزدیک به حدس، و شکوفایی در پرتو حقیقت، خطا کند. همانطوری که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده است: (از هوشیاری مومن بترسید که او به وسیله ی نور خدا می نگرد، پس خدای سبحان صورت آن حق را بر زبانش جاری می سازد و او آن را بر زبان می راند). عبارت: فانه … مقدمه ی صغرا برای قیاس مضمری است که کبرای مقدر آن چنین است: و هر که اینطور باشد، باید از حدس او پرهیز کرد، و این عبارت امام (علیه السلام) هشداری است برای کسی که نیت شری دارد، تا از ترس گمانهای مومنان، از نیتش برگردد.
📙شرح#حکمت_309
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص313شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🌺تأملی در نهج البلاغه :🌺
لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ، وَلاَ يُضَارِعُ، وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.
⚡️ ترجمه :
فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند.
🔴 آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند، هرگز نمى توانند حق را به حق دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى كنند و از حق منصرف مى سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى شود.
🍃 همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند، قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى كنند توان اين كار را ندارند.
🍃نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع ها; طمع در مقام، مال و خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند، زيرا طمع بر سر دوراهى ها و چند راهى ها آنها را به سوى خود جذب مى كند و از پيمودن راه حق باز مى دارد.
📙#حکمت_110
🔶 @Nahj_Et