eitaa logo
نهج البلاغه
36.8هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
✰✨﷽✨✰‎‌‌ ‎‌‌‌‌ ┄┅◈🌷◈┅┄ ❈امام علی علیه السلام ، انسانیت❈ چپ و راست گمراهی، و راه میانه، جادّه‌ی مستقیم الهی است که قرآن و آثار نبوّت، آن را سفارش می‌کند، و گذرگاه سنّت پیامبر (صَلَّی‌اللهُ‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ‌وَسَلَّمْ) است و سرانجام، بازگشت همه بِدان سُو می‌باشد. 📚نهج البلاغه خطبه ۱۶(بند۳) 🔶 @Nahj_Et
🏴توصیف (ص) از زبان علی‌علیه‌السلام ❇️ در توصيف پيامبر(ص) مى فرمايد: 🔺«پيامبرى كه خاتم پيامبران پيشين بود. درهاى بسته را گشود، حقّ را با حقّ آشكار ساخت و غوغاى باطل را دفع و حملات گمراهى ها را درهم شكست. به فرمان خدا قيام نمود و در طريق رضايش گام برداشت و ترديدي به خود راه نداد و عزمش سست نشد. وحى خدا را با آگاهى گرفت و در انجام فرمان پيش رفت. دل هاي فرو رفته در فتنه ها و گناهان را هدايت و احكام اسلام را برپا ساخت. او امينِ معتمد، گنجينه دارِ مخزن علوم خدا، شاهد روز قيامت، برانگيخته براى بيان حقايق و رسول او به سوى خلايق است». 📚خطبه 72 نهج البلاغه، 🥀بر دل غبار غم نشسته بعد غریب است🖤 🏴ایام بیماری و رحلت خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه وآله و اربعین شهادت سبط پیامبر حضرت امام حسین علیه السلام تسلیت و تعزیت باد 🖤 🔹۱۵ صفر ابتدای بیماری پیامبر است صدقه و صلوات فراوان برای سلامتی و شفای همه مریضا و تسلی قلب دل صاحب الزّمان فراموش نشود 🔶 @Nahj_Et
🌷 اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمودند : 🖋 براي هر كسي در مال او دو شريك است : ☘ وارث ☘ حوادث 📚 نهج البلاغه ، 🔶 @Nahj_Et
💠🔹قَالَ علیه السلام الرّکُونُ إِلَی الدّنیَا مَعَ مَا تُعَایِنُ مِنهَا جَهلٌ وَ التّقصِیرُ فِی حُسنِ العَمَلِ إِذَا وَثِقتَ بِالثّوَابِ عَلَیهِ غَبنٌ وَ الطّمَأنِینَةُ إِلَی کُلّ أَحَدٍ قَبلَ الِاختِبَارِ لَهُ عَجزٌ 💠🔹(دلبستگی به دنیا به دلیل آنچه از دنیا می بینی نادانی و کوتاهی در کار خیر با این که به پاداش آن اطمینان داری، زیانکاری، و اعتماد کردن به هر کس پپش از آزمایش وی، درماندگی است). 1- دلبستگی به دنیا با آنچه از دنیا می بینی نادانی است، یعنی: به دلیل آنچه که سزاوار اعتماد است عوض آنچه که نباید اعتماد کرد. 2- کوتاهی در کار نیک با وجود اطمینان به پاداش آن، زیانکاری است، یعنی: مستلزم ضرر و زیان و ترک پاداش زیاد در برابر عمل کم می باشد در این عبارت اشارتی است بر این که ریشه ی کوتاهی در کار نیک، اطمینان نداشتن به پاداشی است که در آخرت وعده داده اند. 3- اعتماد به هر کس پیش از آزمودنش، از درماندگی است. یعنی درماندگی از کاوش در مورد کسی که به او اعتماد ورزد، و اعتماد بجا داشته باشد. امام (علیه السلام) از اعتماد به دنیا به دلیل آن که لازمه ی چنین اعتمادی نادانی است، و همچنین از کوتاهی در کار نیک به دلیل این که لازمه ی آن زیانکاری است، و همینطور از اعتماد به هر کسی، به دلیل این که لازمه ی آن درماندگی است، برحذر داشته است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص388 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃قَالَ علیه السلام مِن هَوَانِ الدّنیَا عَلَی اللّهِ أَنّهُ لَا یُعصَی إِلّا فِیهَا وَ لَا یُنَالُ مَا عِندَهُ إِلّا بِتَرکِهَا 🍃(از نشانه های پستی دنیا در نزد خدا آن است که خدا را معصیت نکنند مگر در دنیا، و به دست نیاورند آنچه را که نزد خداست مگر با دوری کردن از دنیا). امام (علیه السلام) به دو دلیل یاد شده که پستی دنیا را خاطرنشان کرده است از دنیا برحذر داشته است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص388 🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام مَن طَلَبَ شَیئاً نَالَهُ أَو بَعضَهُ 💠هر که در پی چیزی باشد، تمام آن را یا بخشی از آن را به دست خواهد آورد). این عبارت امام (علیه السلام) نظیر سخن مشهور است که هر کس در طلب چیزی بکوشد آن را می یابد، و هر کس دری را بکوبد و پافشاری کند، عاقبت وارد آنجا خواهد شد. بدیهی است که جستن وسیله ای است برای رسیدن به مطلوب، پس اگر آمادگی کامل باشد به همه ی مطلوب، و اگر نه به مقدار کاستی آمادگی به مطلوب ناقص می رسد 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص390 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
🪐راه تداوم نعمت ها 📿إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ 🟤هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید. ✍نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود .همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.اینجا پاسخ سؤال دیگرى نیز روشن مى شود که خدا چه نیازى به تشکر و سپاسگزارى ما دارد. ممکن است انسان ها با سپاسگزارى تشویق شوند و آرامش روحى پیدا کنند. خدا که نیازى به اینها ندارد.ولى از آنچه در بالا گفته شد فهمیدیم که سخن از نیاز خدا در میان نیست; سخن از نیاز من است که اگر نعمت ها و مواهب الهى را که براى اهداف خاصى است در غیر آن به کار گیرم طبیعى است که از آن محروم خواهم شد، زیرا خداوند حکیم است و حکیم این مواهب را به افراد لایق و وظیفه شناس مى دهد.اضافه بر این کسانى که نعمت هاى الهى را ضایع مى کنند و در غیر اهداف آن مصرف مى نمایند در واقع اهانتى به ساحت قدس پروردگار کرده اند و از این جهت درخور عقوبتى هستند. 📘 🔶 @Nahj_Et
حکمت 318 نهج البلاغه.mp3
1.11M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه نامه ها 3.mp3
24.65M
📗کتاب صوتی نهج البلاغه بخش نامه ها نامه ۱۶ تا ۲۵ ۱۶.هنگام آغاز نبرد ۱۷.به معاویه در پاسخ نامه او ۱۸.به عبدالله ابن عباس ۱۹.به یکى از عاملان خود ۲۰.به زیاد عامل بصره ۲۱.به زیاد ۲۲.به عبدالله ابن عباس ۲۳.سفارش پیش از شهادتش ۲۴.وصیت درباره دارائیش ۲۵.به کسى که براى گردآورى زکات می‌فرستاد 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام مَا خَیرٌ بِخَیرٍ بَعدَهُ النّارُ وَ مَا شَرّ بِشَرّ بَعدَهُ الجَنّةُ وَ کُلّ نَعِیمٍ دُونَ الجَنّةِ فَهُوَ مَحقُورٌ وَ کُلّ بَلَاءٍ دُونَ النّارِ عَافِیَةٌ 🍃🌹(خیر نیست آن خیری که به دنبال آن آتش باشد، و بدی نیست آن شری که پس از آن بهشت باشد، هر نعمت پایین تر از بهشت ناچیز است، و هر گرفتاری غیر از آتش دوزخ سلامتی است). امام (علیه السلام) از آنچه که انسان را به طرف آتش می برد، شایستگی نام خیر را نفی کرده است، اگر چه در دنیا آن را خیر و لذت بنامند، به خاطر تحقیر و تحذیر داشتن از آن، چون لازمه ی نهایی آن آتش و همان نتیجه ی است که از شر عاید می شود. و همچنین از آن طاعات دشواری که انسان را به سمت بهشت می کشاند، نام شر را نفی کرده است، هر چند که در دنیا آنها را شر و گرفتاری بنامند، به خاطر تشویق به نتیجه ی نهایی این اعمال، یعنی ورود به بهشت و تقدیر عبارت این است ما خیر بعده النار بخیر، و ما شر بعده الجنه بشر. و عبارت و کل نعیم بدون الجنه محقور یعنی هر نعمت، در حد کمتر از بهشت ناچیز است، تفسیر مطلب اول است. و جمله ی و هر گرفتاری غیر از آتش دوزخ سلامتی است، تفسیر مطلب دوم است و مقصود عافیت و سلامتی نسبی است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص391 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et