eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹با صدای شهيد حاج شيخ احمد كافے امام على علیه السلام مَن لَم يُعْطَ قاعِدا لَم يُعطَ قائما آن رزقى كه بى كوشش، به كسى عطا نشود ، با كوشش هم به او داده نخواهد شد 📚نهج البلاغة 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆امیرالمؤمنین علیه السلام: از كسانى نباش كه...  از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است 🏺حکیمی از شخصی پرسید: روزگار چگونه است؟ شخص با ناراحتی گفت: چه بگویم امروز از گرسنگی مجبورشدم کوزه سفالی که یادگار سیصد ساله اجدادیم بود را بفروشم ونانی تهیه کنم. حکیم گفت: خداوند روزی ات را سیصد سال پیش کنار گذاشته و اینگونه ناسپاسی می کنی؟… 🔶 @Nahj_Et
❇️ نهج البلاغه پاسخگوی سوالهای بنیادین بشر 🔸علامه محمدتقی جعفری ره 🔸سخنـان امیرالـمـومنـین علـیه‌السلام پاسـخگوی همهٔ‌ مسائل‌انسانی‌درارتباطات چهــارگانه، یعنی‌ارتـباط‌انسان‌باخویشتن، ارتـباط انسان با خدا،ارتـباط انسان‌باعالم هسـتی‌و ارتبـاط انسـان باهم نوعــان‌خود‌ می‌باشـــد. تاکنـــون دیــده نشـــده است کـه‌ بشـــریّت‌ تــوانستـه‌ باشــد‌ در جایی پـاســـــخ های‌ حــــقیقی این‌ ســــوالات شش‌گانهٔ‌اصلی‌رابدهد مگر‌درنهج‌البلاغه.‌ ۱.مــن کیــستم؟ ۲.از کجاآمده‌ام؟ ۳.به‌کجاآمده‌ام؟ ۴.بــا کـیــسـتم؟ ۵.به‌کجا‌می‌روم؟ ۶.برای‌چه‌آمده‌ام؟ 📚جاذبه‌نهج‌البلاغه ص ۳۶ ✍اثر استاد حسین اکبری ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔶 @Nahj_Et
🍃🌼وَ قَالَ علیه السلام إِذَا احتَشَمَ المُؤمِنُ أَخَاهُ فَقَد فَارَقَهُ 🍃🌼(هرگاه مومن باعث خشم برادر خود گردد، در حقیقت از او جدا شده است). حشمه، احشمه: او را به خشم آورد و بعضی گفته اند: او را شرمسار کند. این عبارت مقدمه ی صغرا برای قیاس مضمری است که امام (علیه السلام) بدان وسیله مومن را از خشمگین ساختن برادر خویش برحذر داشته است، توضیح آن که اگر مومن، برادر مومن خود را خشمگین و یا شرمنده کند، این عمل باعث نفرت و انس نگرفتن با وی می گردد، و این خود از انگیزه ها و عوامل جدایی است. و تقدیر عبارتی که به منزله ی کبراست: چون جدایی از برادر جایز نیست پس خشمگین ساختن او روا نیست. توفیق و مصونیت از خطا به دست خداست. این آخرین سخن از برگزیده های سیدرضی- خدایش از او راضی باد- از سخنان مولایمان امیرالمومنین علیه السلام است، و سپاس خداوند سبحان را که به من توفیق به پایان رساندن شرح آن را داد و برای من منتها و عنایات خود را نسبت به چنین نعمتی بزر گ فراهم کرد، و از او درخواست دارم، و از او می خواهم که این نوشته های مرا حجتی به سود من قرار دهد نه به زیان من! که او بسی منت گذارنده و صاحب لطف و احسان است. بنده ی خدایی امیدوار به رحمت او، پناهنده از دست گناهانش به عفو و کرم او، میثم بن علی بن میثم بحرانی، در نیمه شب، شنبه ششم ماه خدا، ماه مبارک رمضان- خداوند برکتش را شامل حال همگان قرار دهد- سال ششصد و هفتاد و هفت، این نوشتار را به پایان رساند. و سپاس خدای را چنان که درخور حضرت اوست و درود و سلام خدا بر سرور ما محمد پیامبر امی و بر خاندان پاک و بزرگوار او باد. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص484 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
💠 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام 🔹 ما كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ 🔸 نه هر گرفتارى بايد در معرض سرزنش قرار گيرد 📗نهج البلاغه، ترجمه: حجت الاسلام حسین 🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام کُن فِی الفِتنَةِ کَابنِ اللّبُونِ لَا ظَهرٌ فَیُرکَبَ وَ لَا ضَرعٌ فَیُحلَبَ 🖌(در هنگام فتنه و آشوب هم چون کره شتر نر دوساله که مادرش کره ی دیگری را شیر می دهد باش، که نه پشتی دارد تا بر او سوار شوند، و نه پستانی تا از او شیر بدوشند). ابن اللبون، کره شتری است که دو سالش تمام و وارد سال سوم شده است، مادر چنین کره شتری غالبا کره دیگری می زاید که شیرخواره است. امام (علیه السلام) یاران خود را امر کرده است تا در هنگام فتنه و آشوب همچون، ابن اللبون باشند و با عبارت: لا ظهر … به وجه شبه اشاره کرده، و مقصود آن است که در زمان فتنه، گمنام، ناتوان و کم ثروت باشند تا برای کمک به ستمگران به جان و به مال شایستگی نداشته باشند و از آنان در فته و آشوب استفاده نکند، همانطوری که بچه شتر دوساله نه با گرده اش فایده می رساند و نه با شیرش. کلمه ی: ظهر مبتدا است و خبر آن محذوف و تقدیر، له می باشد، و جمله ی یرکب، عطف بر جمله قبل است، و بعضی (یرکب) به نصب روایت کرده اند، و همچنین جمله ی فیحلب، که منصوب به ان مقدر در جواب نفی می باشند. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص6 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿وَ الشَّقِىُّ مَنِ انْخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ 🟤شقاوتمند و محروم از سعادت کسى است که فريب هوا و هوس، غرور خويش را بخورد. ✍بديهى است هر گاه کسى فريب ديگرى را بخورد، مورد ملامت است; امّا اگر فريب هوا و هوس هاى نفس خويش را بخورد، در خور سرزنش و ملامت شديدترى است! چرا که با دست خود، سرمايه هاى سعادت خويش را آتش زده است. 📘 🔶 @Nahj_Et
💢 شکایت از سستی یاران 💕امیرالمومنین علی علیه‌السلام:‌...همانا رعاياى پيش از من از ستم فرمانروايانشان شكايت داشتند؛ اما من امروز  از ستم رعيتم شكايت دارم. گويى من تابعم و رعيّتم پيشوا... 🍁وقال الامام عليه السلام لما بلغه إغارةُ أصحاب معاويةَ على الاَنبار، فخرج بنفسه ماشياً حتى أتى النُّخَيْلَةَ فأدركه الناسُ وقالوا: يا أميرالمؤمنين نحن نكفيكَهُمْ. فقال الامام: وَاللهِ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ، فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ؟ إِنْ كَانَتِ الرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُوا حَيْفَ رُعَاتِهَا، وَ إِنَّنِي الْيَوْمَ لاَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي، كَأَنَّنِيَ الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَةُ، أَوِ ألْمَوْزُوعُ وَ هُمُ الْوَزَعَةُ... 🍂اين سخن مربوط به خطبه 27 نهج البلاغه معروف به خطبه جهاد است 🍂«وَزَعَة» جمع «وازِع» از ماده «وَزْع» (بر وزن نزع) در اصل به معناى علاقه شديد به چيزى است كه انسان را از امور ديگر بازمى دارد. سپس به معناى بازداشتن استعمال شده است. اين تعبير هرگاه در مورد لشكر يا صفوف ديگر به كار رود مفهومش اين است كه آنها را نگاه دارند تا آخرين نفرات به آنها ملحق شوند و از پراكندگى آنها جلوگيرى نمايند. از آنجا كه اين كار به وسيله شخص حاكم و فرمانده انجام مى گيرد، واژه «وازع» به معناى حاكم و فرمانده استعمال شده است كه در جمله بالا همين معنا منظور است. 🔶 @Nahj_Et
🌿🌺﷽🌿🌺 💌پس از ستايش پروردگار، خدا هرگز جبّاران دنيا را در هم نشكسته مگر پس از آن كه مهلت هاى لازم و نعمت هاى فراوان بخشيد، و هرگز استخوان شكسته ملّتى را باز سازى نفرمود مگر پس از آزمايش ها و تحمّل مشكلات. 💚مردم در سختى هايى كه با آن روبرو هستيد و مشكلاتى كه پشت سر گذارديد، درس هاى عبرت فراوان وجود دارد. نه هر كه صاحب قلبى است خردمند است، و نه هر دارنده گوشى شنواست، و نه هر دارنده چشمى بيناست. 🖤 در شگفتم، چرا در شگفت نباشم از خطاى گروه هاى پراكنده با دلايل مختلف كه هر يك در مذهب خود دارند نه گام بر جاى گام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى نهند، و نه از رفتار جانشين او پيروى مى كنند، نه به غيب ايمان مى آورند و نه خود را از عيب بر كنار مى دارند، به شبهات عمل مى كنند و در گرداب شهوات غوطه ورند، نيكى در نظرشان همان است كه مى پندارند، و زشتى ها همان است كه آنها منكرند. 💔در حل مشكلات به خود پناه مى برند، و در مبهمات تنها به رأى خود تكيه مى كنند، گويا هر كدام، امام و راهبر خويش مى باشند كه به دستگيره هاى مطمئن و اسباب محكمى كه خود باور دارند چنگ مى زنند. 💌 ترجمه و شرح نهج البلاغه پند گرفتن از سختی‌ها و نکوهش خودرایی و هواپرستی 🔶 @Nahj_Et
🔴 بصیرت و استقامت در فتنه های آخرالزمان ⭕️ فتنه های آخرالزمان چنان حق و باطل را ممزوج خواهند کرد که تنها افرادی میتوانند به سلامت از آنها عبور کنند که دارای بصیرت و استقامت باشند: 🌕 امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: بصیر آن کسی است که به درستى شنيد و انديشه كرد، پس به درستى نگريست و آگاه شد، و از عبرت‏ ها پند گرفت؛ سپس راه روشنى را پيمود و از افتادن در پرتگاه‏ ها و گم شدن در كوره راه ها دورى كرد! 📗نهج البلاغه خطبه۱۵۳ ✅ بصیرت یعنی تکرار تاریخ و عبرت گرفتن از آن! بصیر کسی است که آگاه باشد که در هر دوره ای پیروان حقّ اندک، و پیروان باطل بسیارند! بصیر کسی است که بداند در هر عصری یک امام برحق و هدایت وجود دارد؛ و یک یا چند امام گمراهی و مدعی که مردم را تنها بسوی خویش دعوت میکنند؛ بسیاری از افرادی که در لغزشگاه‌های بی‌بصیرتی لغزیدند و سقوط کردند، دلیلش این بوده که از تاریخ و حوادث آن، عبرت نگرفتند و با لجبازی چشم شان را جاهلانه بر حقایق واضح و روشن بستند... 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا