نهج البلاغة.pdf
15.37M
📚 نهج البلاغه
✏️ گرداورنده: ابوالحسن محمد بن حسین بن موسی (مشهور به سید رضی یا شریف رضی)
🇮🇷 ناشر: جامعه مدرسین / قم
⏳تاریخ نشر: 1434 ه. ق / چاپ هشتم
🔰 حجم: 14مگابایت
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
📚 نهج البلاغه ✏️ گرداورنده: ابوالحسن محمد بن حسین بن موسی (مشهور به سید رضی یا شریف رضی) 🇮🇷 ناشر:
🔆 چند نکته درباره نسخه فوق
1. در این نسخه کلمات سخت نهج البلاغه به عربی روان توضیح داده شده است.
2. اختلاف عدد خطبه ها و نامه ها و حکمت ها با نسخه های معروف (صبحی صالح، ابن میثم، ابن أبی الحدید، محمد عبده و...) نهج البلاغه مشخص شده است.
3. فهرست اعلام و مکان های مشهور در آخر آن ذکر شده است
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمتهای نهج البلاغه حکمت ده تا هفده بخش دوم.mp3
30.18M
💠شرح نهج البلاغه حکمت 10 تا 17 بخش دوم
🎤 بیانات حجتالاسلام #محمدهادی_هدایت در سلسله جلسات شرح حکمتهای نهجالبلاغه
🔶 @Nahj_Et
🍃🌺❀﷽❀🌺🍃
💎 نهج البلاغه در بیان بزرگان⚡️
❇️ استاد شهید مرتضی مطهری; درباره انس استادش میرزا علی آقای شیرازی; که واسطه آشنایی او با دنیای نهجالبلاغه شده است، میگوید:
⤵️⤵️
🔸میرزا علی آقای شیرازی، بزرگ مردی که مرا اولین بار با نهجالبلاغه آشنا ساخت و درک محضر او را همواره یکی از ذخایر گرانبهای عمر خود میشمارم و شب و روزی نیست که خاطرهاش در نظرم مجسم نگردد، یادی نکنم و نامی نبرم و ذکر خیری ننمایم ...
🔸 نهجالبلاغه به او حال میداد و روی بال و پر خود مینشاند و در عوالمی که ما نمیتوانیم درست درک کنیم، سیر میداد.او بانهجالبلاغه میزیست، با نهجالبلاغه تنفس میکرد،روحش با این کتاب همدم بود، نبضش با این کتاب میزد و قلبش با این کتاب میتپید.
🔸 جملههای این کتاب ورد زبانش بود و به آنها استشهاد مینمود. غالباً جریان کلمات نهجالبلاغه بر زبانش، با جریان سرشک از چشمانش بر محاسن سپیدش همراه بود.
🔸برای ما درگیری او با نهجالبلاغه ـ که از ما و هر چه در اطرافش بود، میبرید و غافل میشد ـ منظرهای تماشایی و لذتبخش و آموزنده بود. او نمونه عینی از سلف صالح بود ...
با همه اینها من ادعا نمیکنم که او در همه دنیاهای نهجالبلاغه وارد بود و همه سرزمینهای نهجالبلاغه را فتح کرده بود.
پ. ن:
نهجالبلاغه کتاب امام شناسی است مولاامیرالمومنین را از زبان خودش در نهجالبلاغه بشناسیم.❣
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم دشمن چه چيزند⁉️
#نهج_البلاغه
▫️النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا
🟤مردم دشمن چيزى هستند كه نمى دانند
✍ این دشمنی از آنجا سرچشمه می گیرد که اولاً اشخاص جاهل و نادان احساس نقص در خود می کنند و همین احساس سبب می شود که نسبت به آنچه نمی دانند عداوت و دشمنی به خرج دهند و گاه حتی آنها را ناچیز و بی ارزش بشمارند تا از این طریق نقص خود را برطرف سازند.ثانیاً هرگاه انسان از اسرار چیزی بی خبر باشد به قضاوت عجولانه می پردازد و در این قضاوت عجولانه با آنچه نمی داند به دشمنی بر می خیزد.ثالثاً جهل همچون ظلمات است و انسان هنگامی که در ظلمات متراکم قرار گیرد هر شبهی از دور می بیند به گفته بعضی از شارحان نهج البلاغه آن را حیوانی درنده یا گرگی خطرناک می پندارد و هر آوازی می شنود آن را نشانه حمله دشمنی می شمرد.
📚#حکمت_172
🔶 @Nahj_Et
📚حدیث روز...
أَمیرِالمُؤمِنین علیه السلام:
وَ انْهَوْا غَیْرَکُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَ تَناهَوْا عَنْهُ فـَإِنَّمـا أُمِـرتُمْ بِالنَّهىِ بَعـْدَ التـَّناهِى.
امیرالمؤمنین على علیه السلام فرمودند:
دیگران را از منکر باز دارید و خود نیز از آن دورى کنید زیرا شما مأمور شده اید که اوّل خودتان منکر را ترک کنید بعد نهى از منکر نمائید.
📙نهج البلاغه#خطبه_104
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 اگر از شمشیر دنیا فرار کنید، از شمشیر آخرت سالم نمی مانید
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_124/ قسمت9
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐آثار ذکر و یاد خدا
#نهج_البلاغه
📿إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاَءً لِلْقُلُوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ
🌕خداوند سبحان و متعال ياد خويش را مايه جلاى قلبها قرار داده که بر اثر آن گوش، پس از سنگينى (بر اثر غفلت) شنوا مى شود و چشم، پس از کم سويى بينا مى گردد و از لجاجت و عناد، به انقياد و اطاعت باز مى گردد (و رام مى شود)
✍آرى! هر گاه ذکر با فکر و انديشه همراه باشد، آثار عجيبى دارد. هنگامى که انسان نام خدا را به عظمت مى برد و اوصاف جمال و جلالش را از علم و قدرت و سمع و بصر و مقام رحمانيّت و رحيميت و مراقبت او را نسبت به بندگان بر مى شمرد پرده هاى غفلت از مقابل چشم دل کنار مى رود و حق را به خوبى مى بيند. غوغاى هوا و هوسها فرو مى نشيند و صداى رهبران الهى و داعيان الى الله را با گوش جان مى شنود و نتيجه آن انقياد کامل در برابر فرمان خداست.
📘#خطبه_222
🔶 @Nahj_Et
💠جبران خلیل جبران ( نویسنده مسیحی)
«به عقیده من فرزند ابی طالب نخستین کسی بود از عرب، که با روح کلی جهان ارتباط برقرار کرد و با آن هم نشین شد.هر کس شیفته او گشت، شیفتگی او وابسته به فطرت است و هر که به دشمنی او پرداخت، از ابنای جاهلیت است.»
📙(حساس ترین فراز تاریخ، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1362، ص 296)
🔶 @Nahj_Et
#تا_مى_توانيد_عمل_کنيد!
💥وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة.
🌎اكنون در سرايى هستيد كه در آن براى كسب رضاى خداوندى آسودگى و فرصت داريد. نامه ها گشوده است و قلمها جارى است و تنها دست و زبانها آزادند. توبه ی توبه كنندگان شنيده می شود و اعمال پرستندگان پذيرفته مى آيد.
✍از يک سو، وسايل سعادت فراهم; و از سوى ديگر، موانع راه قابل برطرف کردن است; اگر از اين فرصت ها استفاده نشود، به راستى جاى تأسّف است! به خصوص اينکه، هيچ تضمينى سپرده نشده که اين فرصت گرانبها تا کى پايدار مى ماند; ممکن است در يک لحظه کوتاه، همه چيز پايان گيرد; درهاى توبه بسته شود، پرونده هاى اعمال مختومه گردد، قلم ها از نوشتن حَسَنات باز ايستد، بدنها عليل و ناتوان به بستر بيمارى افتد، زبان ها از کار بيفتد و هيچ گونه راه بازگشتى وجود نداشته باشد!
📘#خطبه_94
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً
🟤آدمى را قناعت براى دولتمندى، كافى است.
✍زيرا كسى كه به حد اقل زندگى قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجت بردن نزد اين و آن، آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مى برد هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گسترده خود نخواهد برد و به گفته شاعر:
مُلك آزادگى و گنج قناعت گنجى است *** كه به شمشير ميسر نشود سلطان را
📘#حکمت_229
🔶 @Nahj_Et
علم نمی تواند امامت انسان را بر عهده بگیرد /عقل، علم را رهبری می کند
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 123 نهج البلاغه پرداختند.
🔹 معظم له بیان داشتند: این چند جمله نورانی، #شناسنامه_انسان است، انسانی سعادتمند است که این موارد را داشته باشد، اینها تعیین یک رهبر و معاونان علمی و عملی و کارشناسان درونی نفس است، این کلام نورانی معرفت شناسی را مشخص کرده که انسان یک سلسله شئون علمی و یک سلسله شئون عملی و یک سلسله خواسته ها و ناخواسته ها دارد و یک غوغایی در درون نفس انسان است که اگر بخواهد بیراهه نرود، راه کسی را نبندد، کسی را نرنجاند، باید امامی داشته باشد؛ اما این سوال هست که آیا این امام انسان، #علم انسان است یا #عقل انسان؟!
🔹 علم هرگز نمی تواند امامت انسان را بر عهده بگیرد چون هر چند می داند که این کار چه هست، اما اینکه کجا و چگونه مصرف شود یا چه زمانی و در چه مکانی صلاح هست، انجام این کار لله است یا للنفس، اینها کار عقل است؛ «و بالعقل یعتقل».
🔹 مرحله #اول این است که ما را به علم و عالم شدن دعوت کردند،
مرحله #دوم این است که از ما خواسته اند تا مجتهد شویم، اهل بیت (علیهم السلام) فرموده اند: «علَينا إلْقاءُ الاُصول إلَيكُم و عليكمُ التَّفْريعُ»؛ ما اصول کلی را بیان می کنیم اما شما باید استنباط فروع و ارجاع به اصول و راهنمایی و فرازندگی اصول نسبت به فروع را داشته باشید، انسان نباید مانند استخر باشد، چنین شخصی نمی تواند بگوید مجتهد هستم، بلکه مجتهد کسی است که مانند چشمه جوشان همواره بجوشد این فصل دوم،
در مرحله #سوم شناسایی مدیران، معاونان، کارشناسان و رهبری است.
🔹 حضرت می فرماید که انسان اول باید #شناسنامه بگیرد که آیا امام او درس و بحث و حوزه و دانشگاه است یا سحر و نماز و بندگی و خلوص و گریه و ناله است؟! وقتی مشخص شد که امام او عقل عملی است و رهبری او را «الْعَقْلُ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان» تعیین می کند... .
🔹 حضرت می فرماید «طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ»؛ انسان باید در برابر عقل آرام باشد و عزت کاذب را رها کند تا به عزت صادق برسد، فرمود در برابر این امام خودتان #ذلول_باشید یعنی آرام و نرم و نه ذلیل؛ ذلیل را خداوند هیچ وقت امضاء نکرده است. آبروی ما امانت الهی است در پیش ما، لذا باید امین باشیم و انسان اجازه ندارد آبروی خودش را در هر جایی صرف کند. مومن در درون خود باید ذلول باشد نه ذلیل و پست!
🔹 حضرت می فرماید خوشا به حال کسی که در درون خود #خضوع را احساس بکند، در دین کسب طیب و طاهر داشته باشد،
همانطور که ظاهرش را اصلاح کرده، و باطنش را هم اصلاح کند
خیر مردم را بخواهد، به اخلاق الهی متخلق شود
مقداری از مال خود را در راه خدا صرف کند
حرف های زائد را نزند تا مردم از شرّش در امان بمانند چرا که همین شرّ تبدیل به عذاب الهی می شود
این دین دین وسیعی است و انسان مجبور نیست تا خودش را از این دایره خارج کند و لذا نباید به بدعت رو بیاورد.
مطالعه بیشتر:
https://news.esra.ir/fa/w/2056417
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/09/02
🔶 @Nahj_Et
📿پند و اندرز غافلان
▫️يَدَّعِي بِزَعْمِهِ أَنَّهُ يَرْجُو اللّهَ، کَذَبَ وَالْعَظِيمِ
مَا بَالُهُ لاَ يَتَبَيَّنُ رَجَاؤُهُ فِي عَمَلِهِ؟ فَکُلُّ مَنْ رَجَا عُرِفَ رَجَاؤُهُ فِي عَمَلِهِ
🌖 او گمان مى برد، به خدا اميدوار است; اما سوگند به خدا دروغ مى گويد(اگر راست مى گويد) چرا اين اميدوارى در عملش ديده نمى شود؟ زيرا هر کس به چيزى اميد دارد، در عملش مشاهده مى شود
✍اين دليل بسيار روشنى است. کشاورزى و باغبانى که به گرفتن محصول از زمين و باغش اميد دارد به آبيارى مرتب و دفع آفات و فراهم کردن تمام مقدمات و وسايل نمو و پرورش محصول مى پردازد. اگر باغبان و کشاورزى ادّعاى چنين اميدى را کرد، ولى در خانه اش نشست و دست به کارى نزد، همه مى دانند اين يک اميد کاذب است; خيال اميد است، نه اميد. اميد به لطف پروردگار، هنگامى اميد راستين است که همگام با اطاعت فرمان او و قدم گذاشتن در مسير رضاى او باشد.
📘#خطبه_160
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمتهای نهج البلاغه شرح حکمتها جلسه هشتم 29 آبان.mp3
45.49M
💠شرح نهج البلاغه حکمت 45 تا 52
🎤 بیانات حجتالاسلام #محمدهادی_هدایت در سلسله جلسات شرح حکمتهای نهجالبلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ما أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ، حَتَّى أُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ وَ أَسْأَلَ اللَّهَ الْعَافِيَةَ.
🔹گناهى كه پس از آن به اندازه دو ركعت نماز مهلت برايم باشد مرا نگران نمى كند چراكه (در اين نماز يا پس از آن، عفو و) عافيت را از خدا مى طلبم (و توبه مى كنم).
📚 #حکمت_299 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🔹درمان همه دردها
💠آیت الله خامنه ای
در آیینه نهج البلاغه نگاه کنید و ببینید شما از وضع کنونی خودتان چه چیزی را می بینید، کدام درد و خطر را می بینید؟ کدام هشدار متوجه ماست؟ درمانش در نهج البلاغه موجود است، امروز بسیار لازم است که محققان نهج البلاغه را از این جهات تفسیر کنند.
📙(بیانات مقام معظم رهبری در پنجمین کنگره نهج البلاغه)
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙فرار از جنگ، خشم الهی و ننگ ابدی به دنبال دارد
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_124/ قسمت10
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام.چرا یک هفته است عکسها باز نمیشه؟
عکسهای تبلیغاتی باز میشه ولی بقیه نه
بکبار هم گروهو ترک کردم و دوباره عضو شدم ولی فایده نداشته
✍️سلام
اعضای محترم کانال حتما از طریق بازار، مایکت یا سایت ایتا نسخه خود را بروزرسانی کنید تا مشکل حل شود.
🛎🛎🛎🛎🛎🛎🛎🛎🛎🛎🛎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️لاَ تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدِيقِکَ صَدِيقاً فَتُعَادِيَ صَدِيقَکَ
🟤هرگز دشمن دوست خود را به دوستى مگير که با اين کار به دشمنى با دوست خود برخاسته اى
✍اين عملى منافقانه است که انسان هم با دوستش دوستى کند و هم با دشمن دوستش; اين روش کسانى است که دوستى صادقانه ندارند و هدفشان اين است که از هر کسى بهره بگيرند و در اين راه از کارهاى ضد و نقيض نيز پروا ندارند. البتّه اين در جايى است که دشمنى دشمن ظالمانه باشد نه آنجا که دوست ما کار خلافى کرده و کار خلافش سبب دشمنى افرادى شده است. نيز اين سخن در جايى است که هدف از طرح دوستى با دشمنِ دوست، اصلاح ميان آنها نبوده باشد که اگر اين کار به منظور اصلاح ذات البين باشد نه تنها زشت و ناپسند نيست، بلکه کارى بسيار شايسته است.در اينجا تنها درباره اشخاص صادق نيست، بلکه درباره گروه ها و ملت ها و دولت ها نيز صادق است
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا