eitaa logo
نهج البلاغه
37هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ 🔹أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ قَتَلُوهُ وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ . 🔹از نامه هاى آن حضرت عليه السَّلام است باهل كوفه در بين راه هنگامي كه از مدينه (براى جنگ با طلحه و زبير و پيروانشان) ببصره مى رفت (چون به ماء العذيب رسيد اين نامه را براى اهل كوفه نوشت و آنان را از سبب كشته شدن عثمان آگاه ساخته بكمك و يارى خود طلبيد و آنرا بوسيله حضرت امام حسن و عمّار ابن ياسر فرستاد): ✍ از بنده خدا علىّ امير المؤمنين بسوى اهل كوفه كه يارى كنندگان بزرگوار و از مهتران عرب مى باشند. پس از حمد خدا و درود بر پيغمبر اكرم، من شما را از كار عثمان (و سبب كشته شدن او) آگاه مى سازم بطوري كه شنيدن آن مانند ديدن باشد (تا كسانى از اهل كوفه كه در آن واقعه نبودند مانند آنان باشند كه بودند و ديدند) مردم بعثمان (بر اثر كارهاى ناشايسته) زشتيها را نموده ناسزا گفتند و من مردى از هجرت كنندگان بودم كه (با پيغمبر اكرم از مكّه به مدينه براى صلح و آسايش آمده و از فتنه و فساد و خونريزى بيزار بوده دورى مى جستم و. ادامه دارد.... 📙 📙بخشی از 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒روش امام(ع) در تقسیم بیت المال در دوران خلافت ایشا 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت3 🔶 @Nahj_Et
💥. وَ قَالَ (عليه السلام) :أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ . 💥امام عليه السّلام (در نكوهش طمع و آز و اظهار گرفتارى و تنگدستى و بى انديشه سخن گفتن) فرموده است 1- كوچك گردانيد خود را كسيكه طمع و آز (بآنچه در دست مردم است) را روش خويش قرار داد (زيرا لازمه طمع نيازمندى و فروتنى است، و لازمه نيازمندى و فروتنى پستى و كوچكى). 2- و بذلّت و خوارى تن داده كسيكه گرفتارى و پريشانى خود را (نزد ديگرى) آشكار نمايد (زيرا لازمه اظهار گرفتارى و پريشانى حقارت و زير دستى است) 3- و نزد خويش خوار است كسيكه زبانش را حكمران خود گرداند (بى تأمّل و انديشه هر چه به زبانش آيد بگويد كه بسا موجب هلاك و تباهى او گردد، و چنين كس مقام و منزلتى براى خود در نظر نگرفته است). 📙 📙 🔶 @Nahj_Et
✨امام علی علیه السلام فرمود: ✅‍ تا کلامی را به زبان نياورده‌ای، در بندِ توست‌امّاهنگامی كه به زبان آوردی، تو در بند آن در می‌آیی. 🔸پس همانگونه‌ كه طلا و جواهر، و مال و داراییِ خود را در گنجينه میگذاری، را نيز در گنجينه‌ی دهانت نگه ‌دار. 💚‍ زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را از كف برده، و خشم و كيفر الهی را آورده است. 📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۸۱ 🔶 @Nahj_Et
مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّار... آن خوبى و نعمتى كه جهنم دنبال آن باشد خوبى نيست و آن بدى و مشكلى كه بعد از آن بهشت باشد بدى محسوب نمى شود ✍مفهوم «خير»و«شر» به طور اجمال بر همه روشن است ولى معيار سنجش آن در جوامع و مكاتب مختلف كاملا متفاوت مى باشد، مادى گراها خير و نيكى را در لذات مادى مى دانند و بدى را در ضررها و زيان هاى مادى، در حالى كه مكاتب الهى خير و شر را به گونه ديگرى تفسير مى كنند. آن ها خير رادر سعادت جاويدان سراى ديگر ودر فضايل انسانى و صفات برجسته اخلاقى مى دانند،هرچند زيان هاى مادى نيز ظاهراً سنگين است و به عكس، شر و بدى را در رذايل اخلاقى و كارهاى غير انسانى و آنچه مايه خسران و زيان در سراى ديگر مى شود حساب مى كنند و اينجاست كه ديدگاه اين دومكتب كاملا از هم جدا مى شود.اگر انسان، امروز غذاى بسيار لذيذى بخورد ولى بعد از آن يك هفته بيمار شود و در بستر بيفتد هيچ عاقلى آن را خير نمى نامد و به عكس اگر انسان داروى تلخى را مى نوشد و به دنبال آن از يك بيمارى سخت بهبودى مى يابد هيچ كس آن را شرحساب نمى كند بنابراين آغاز وانجام و تمام جوانب را بايد در نظر گرفت تا بتوان حكم به خير بودن يا شر بودن چيزى كرد به همين دليل كارهاى ظاهراً خيرى كه بعد از آن آتش دوزخ است واقعاً شر است هوس رانى هاى بى حساب حكومت كردن به غير حق، لذات گناه آلود دنيوى تمامشان ازنظر خداپرستان شر است چون پايانش دوزخ است و به عكس شهادت در راه خدا و انفاق فى سبيل الله و تحمل زحمات در مبارزه با هواى نفس كه بعد از آن بهشت جاويدان الهى است واقعاً خير است 📘 🔶 @Nahj_Et
💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی شَرَعَ الإسْلَامَ فَسَهَّلَ شَرَائِعَهُ لِمَنْ وَرَدَهُ وَ أَعَزَّ أَرْکَانَهُ عَلَی مَنْ غَالَبَهُ فَجَعَلَهُ أَمْناً لِمَنْ عَلِقَهُ وَ سِلْماً لِمَنْ دَخَلَهُ وَ بُرْهَاناً لِمَنْ تَکَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَنْ خَاصَمَ عَنْهُ وَ نُوراً لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِهِ وَ فَهْماً لِمَنْ عَقَلَ وَ لُبّاً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ آیَهً لِمَنْ تَوَسَّمَ» 🔹 چنانچه انسان دارای فقر مادی باشد به وسیله خرد ورزی می تواند با اجرای فرامین عقل و با تلاش و کوشش این نیازهای مادی خود را برطرف نماید و چنانچه دچار فقر معنوی باشد بوسیله اندیشه و تدبیر که از کارهای خرد می باشد می تواند به کسب دانش و کمالات اخلاقی بپردازد و اعتبار و محبوبیت خویش را در نزد مردم افزایش دهد، و رضایت خداوند را در نظر داشته باشد. و بدینگونه خرد ثروتی است که می تواند انسان را از بسیاری مشکلات برهاند و او را بی نیاز از مطالب غیر مفید نماید. عقل همچون وسیله دفاعی محکم در مقابل هجوم هوس هایی که دشمن انسان هستند می تواند مقاوم و موثر باشد. 📙 🔶 @Nahj_Et
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جوانی و جوانمردی لا فتی الا علی 🎤گفتاری کوتاه از استاد فرزانه دکتر غلامحسن ابراهیمی دینانی 🔶 @Nahj_Et
🍃إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ؛ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ. اگر بردبار نیستی، خود را بردبار نشان ده، زيرا اندک است کسی که خود را همانند مردمی کند و از جمله‌ی آنان به حساب نیاید. ✍ شرح حکمت: امام (عليه‌السلام) در اين حکمت راه رسيدن به بردباری را بيان می‌كنند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند.👌 😡 مثلاً حادثه خشم آورى پیش آمده و انسان عصبانى می‌گردد و از درون می‌جوشد و می‌خروشد؛ ولى خودش را كنترل كند و قیافه‌ای همچون بردباران به خود بگيرد. اين كار در نخستین‌بار ممكن است بسيار مشكل باشد، ولى هرچه تكرار شود آسان‌تر می‌گردد تا زمانی‌که انسان به آن عادت می‌كند و تبديل به حالت و سپس تبديل به ملكه می‌شود. 💯 👈 البته تمام صفات فضيله را می‌توان از اين راه به‌دست‌ آورد... 😰 مثلاً علماى اخلاق درباره افراد ترسو می‌گويند: خود را در میدان‌های ترسناك وارد كند و شجاعت را بر خويش تحميل نمايد، پس از مدتى عادت می‌كند و ملكه شجاعت در او پيدا می‌شود. ✅ جمله «قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم» نيز دليل بر اين كليت و عموميت است، و در واقع امام (ع) آن را به‌عنوان درسى فراگير در مسير به‌دست‌ آوردن فضايل تعليم داده‌اند، و اين همان چیزی‌ست كه نه تنها علماى اخلاق، بلكه روانشناسان نيز بر آن اصرار دارند و آن را يكى از راه‌های رفع نقايص روان می‌شمارند. 🔶 @Nahj_Et
💠چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران 🔹در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ✳️به میزبانی شهر مقدس قم 🕜زمان: 🔸افتتاحیه: سه شنبه 19 دیماه 1402 ساعت 18 الی 20 🔸مسابقه خواهران و برادران: 20 الی 22 دیماه 1402 ساعت 8 صبح الی 20 شب 🔸اختتامیه: شنبه 23 دیماه 1402 ساعت 9:30 الی 11:30 ❇️مکان: قم/بلوار 15 خرداد/سالن همایش امامزاده سید علی علیه السلام 🔶 @Nahj_Et
📿پيوند اخلاق نيك با يكديگر ▫️ إِذَا كَانَ فِي رَجُل خَلَّةٌ رَائِقَةٌ، فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا 🟤هرگاه در انسانى خوى و خصلت خوب و خوشايندى باشد انتظار همانندهايش را نيز (در او) داشته باشيد» ✍ طبيعى است كه وقتى بر شاخه درختى ميوه خوب و جالبى ببينيم دور از انتظار نيست كه همانند آن در شاخه هاى ديگر نيز يافت شود. همچنين هرگاه انسان در جايى به قطعه سنگ قيمتى اى برخورد كند چه بسا كه نشانه وجود معدنى از آن در آن جا باشد. اين سخن در وجود انسان دليل روشنى دارد و آن اين كه كارهايى كه انسان به طور مكرر انجام مى دهد يك ريشه باطنى دارد كه در نهاد اوست و اين ريشه باطنى سبب مى شود كه مشابهات آن نيز در وى ظاهر گردد. 📚 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا