حجتالاسلام صالحی ساداتی ۲۱ دی.mp3
5.42M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #صالحی_ساداتی
💠 شرح خطبه متقین نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎تو اميد منى، تو پناه منى!
📿الَّلهُمَّ وَ هذَا مَقَامُ مَنْ أَفْرَدَکَ بِالتَّوْحِيدِ الَّذِي هُوَ لَکَ، وَ لَمْ يَرَمُستَحِقّاً لِهذِهِ المَحَامِدِ وَ الْمَمادِحِ غَيْرَکَ; وَ بِي فَاقَةٌ إِلَيکَ لاَ يَجْبُرُ مَسْکَنَتَهَا إلاَّ فَضْلُکَ، وَ لاَ يَنْعَشُ مِنْ خَلَّتِهَا إِلاَّ مَنُّکَ وَ جُودُکَ
🟤خداوندا! اين وضع کسى است که تو را در توحيد خاصِّ خودت، يکتا شمرده و غير تو را مستحقّ اين ستايش ها و مدح ها نمى داند. (خداوندا!) من به تو نياز دارم، نيازى که جز فضل تو نمى تواند آن را برطرف سازد و پريشانم، پريشانى و فقرى که جز بخشش و جود تو نمى تواند آن را برطرف سازد».
📘#خطبه_91
🔶 @Nahj_Et
💠جامعه به افراد مودب و با اخلاق، احترام می گذارد/ آن كه پاداش الهى را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح #حکمت_126 نهج البلاغه پرداختند.
معظم له بیان داشتند: بیانات نورانی ائمه چند بخش است، برخی از آنها مربوط به اصل دعوت به یک کار خوب و پرهیز از کار بد است، یعنی تنها امر به شی ء و نهی از شیء دیگر است، بدون اینکه فایده و زیان آن را ذکر کنند، برخی دیگر از روایات که به «علل الشرایع» معروف است که در آن اگر به کاری امر شده، مصالح آن را نیز بیان می کنند و اگر از کاری نهی شده است، مفاسد آن را ذکر می کنند، برخی دیگر از روایات، در امر به فعل یا نهی از فعل دیگری، ثواب و عقاب افعال را نیز ذکر کرده اند و یک سلسله اموری هم هست که تحلیل است، فرموده اند اینکه مورد امر است موجب عظمت روح می شود و آن کار که مورد نهی است، موجب نزول و خفت روح است؛
پس گاهی تعالیم اخلاقی با تحلیل همراه است، گاهی با دستور، گاهی با ذکر ثواب و عقاب افعال!
🔹 گاهی انسان به خاطر انس با آداب بد، عقاید بد و اخلاق بد، یک آداب خوب، عقیده خوب و اخلاق خوب که ببیند تعجب می کند، گاهی هم از سنخ دیگری است در روایات هست که خیلی افراد پول می دهند که بنده بخرند، اما اخلاق به کار نمی برند که آزادها را بخرند، اخلاق به کار نمی برند که جامعه به اینها علاقه مند شوند، در حالی که همه افراد به کسی که مودب و با اخلاق است، نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندند، به او احترام گذاشته و علاقه مند هستند!
🔹 امیرالمومنین در این کلام خود، تحلیل یک سری مسائل اخلاقی را بیان می کنند که من تجب می کنم که برخی از افراد از یک کار زشت می خواهند پرهیز کنند، به دام کار زشت تری پناه می برند، این تحلیل است که اگر کسی بخیل بود، از چاه کوچک فرار می کند اما به چاه بزرگ تری می افتد، حضرت می فرماید من تعجب می کنم که چرا این کارها را انجام می دهند، اگر این کار را برای رهایی از فقر می کنید، به خطر بدتر دچار می شوید ... .
🔹 امیرالمومنین در ادامه کلام خود می فرماید من تعجب می کنم از انسان متکبر، در حالی که قبلا نطفه بوده و فردا نیز مرداری بیش نیست و تعجب می کنم از کسی که مخلوقات را می بیند، نظم را مشاهده می کند، اما در وجود خالق و ناظم شک می کند و تعجب می کنم از کسانی که به این فکر نیستند که بعد مرگ چه اتفاق می افتد... .
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای جلسه درس خود، مردم را به خواندن دعای استسقاء که در صحیفه سجادیه آمده است توصیه فرمودند و دعا فرمودند این دعاها به برکت خون پاک شهداء ـ ان شاء الله ـ مستجاب شود.
مطالعه کامل:
https://news.esra.ir/fa/w/2184715
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_اخلاق
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/10/21
🔶 @Nahj_Et
•┄┅═☆••✨﷽✨••☆═┅┄•
💥وجوب اطاعت از رهبری جامعه 💥
❇️ جایگاه رهبری جایگاهی است که برپایۀ اصول و ارزش استوار است و اگر بنیان های جامعه بر همین پایه تکیه داشته باشد، دوام آن بیشتر خواهد بود و در همین نگرش، جایگاه رهبری قابل تعریف خواهد بود.
♻️ فلذا، بایستی با چشمان باز و آگاهی و بصیرت تمام، نسبت به حفظ چنین جایگاه و شخص آن کوشید، به همین خاطر در صورتی که رهبردر چنین جایگاهی که حق وی است قرار نگیرد، بخاطر مصالح بزرگ تر مجبور به صیانت از جایگاه رهبری است. به فرموده آن حضرت، تشبیه به «خار در چشم» و «استخوان در گلو» شده است.
✳️با این نگاه مولاامیرالمومنین علیهالسلام در خطبه ۱۴۶ نهج البلاغه شریف، در پاسخ به مشورت خواهی خلیفه دوم که قصد داشت شخصاً در میدان نبرد حاضر شود، ضمن ممانعت، می فرماید؛
«… وَ مَکَانُ القیِّمِ بِالأَمرِ مَکَانُ النِّظَامِ مِنَ الخَرَزِ یَجمَعُهُ وَیَضُمُّهُ: فَإنِ انقَطَعَ النِّظَمُ تَفَرَّقَ الخَرَزُ وَ ذَهَبَ …»
(جایگاه رهبر چونان ریسمان محکم است که مُهره ها را متحد ساخته به هم پپیوند می دهد. اگر این رشته از هم بگسلد، مهره ها پراکنده و هرکدام بسویی خواهد افتاد وهرگزجمع نخواهد شد.
📚سایت مقالات/رهبری ومدیریت از دیدگاه امیرالمومنین علیهالسلام
🔶 @Nahj_Et
🔹وَأُتِيَ بِجَان وَمَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ: لاَ مَرْحَباً بِوُجُوه لاَ تُرَى إِلاَّ عِنْدَ كُلِّ سَوْأَة.
(جنایتکاری را حضور امام آوردند، که جمعی اوباش همراه او بودند،) و حضرت فرمودند: مبارک مباد، چهرههایی که جز به هنگام زشتیها ديده نمیشوند.
✍ شرح حکمت:
اين كلام حكيمانه تكميلى است براى حکمت قبل، و ماجرا از اين قرار است كه جنايتكارى را خدمت آن حضرت آوردند و عدهاى از اوباش همراه او بودند (گويا میخواستند مجازات او را تماشا كنند) امام (ع) فرمودند: «خوشآمد مباد بر چهرههایی كه جز بههنگام حوادث بد ديده نمیشوند.
آرى همواره گروهى در جامعه در پى جنجال آفرينى يا حضور در حوادث جنجالى هستند؛ بهمحض اينكه ببینند دو نفر باهم دعوا میكنند جمع میشوند؛ نه براى ميانجيگرى، بلكه براى اينكه آن صحنه زشت را بنگرند، و يا هنگامیکه بشنوند بنا هست كسی را در ملأعام مجازات كنند، دوان دوان بهسوی آن صحنه میروند.
اميرمؤمنان على (عليهالسلام) از اين گروه متنفر بودند.
درست است كه در قرآن مجيد دستور داده شده اجراى حد در حضور جمعى باشد تا مايه عبرت گردد؛ اما اين گروه از افراد هرگز براى عبرت گرفتن نمیآمدند، بلكه هر جنجالى برپا شود در آنجا حضور مییابند و در صورتیکه فرصت پيدا كنند خودشان نيز وارد صحنه میشوند.
📙#حکمت_200
🔶 @Nahj_Et
003f.mp3
1.55M
🔰خطبه اي است از آن حضرت (علیه السلام): خطبه اي که به شقشقيه معروف است.
هان اي مردم، سوگند به خدا، آن شخص جامه خلافت را به تن کرد و او خود قطعا مي دانست که موقعيت من نسبت به خلافت، موقعيت مرکز آسياب به آسياب است که به دور آن مي گردد. سيل انبوه فضيلتهاي انساني- الهي از قله هاي روح من به سوي انسانها سرازير مي شود. ارتفاعات سر به ملکوت کشيده امتيازات من بلندتر از آن است که پرندگان دور پرواز بتوانند هواي پريدن روي آن ارتفاعات را در سر بپرورانند. (در آن هنگام که خلافت در مسير ديگري افتاد)، پرده اي ميان خود و زمامداري آويختم و روي از آن گردانيدم، چون در انتخاب يکي از دو راه انديشيدم:
يا مي بايست با دستي خالي به مخالفانم حمله کنم و يا در برابر حادثه اي ظلماني و پر ابهام شکيبايي پيشه گيرم. (چه حادثه اي؟!) حادثه اي بس کوبنده که بزرگسال را فرتوت و کم سال را پير و انسان باايمان را تا به ديدار پروردگارش در رنج و مشقت فرو مي برد. ارجح داشتن صبر به حکم عقل سليم بر آن شدم که صبر و تحمل را بر حمله با دست خالي ترجيح بدهم. من راه بردباري را پيش گرفتم، چونان بردباري چشمي که خس و خاشاک در آن فرو رود و گلويي که استخواني مجرايش را بگيرد. (چرا اضطراب سر تا پايم را نگيرد و اقيانوس درونم را نشوراند؟). مي ديدم حقي که به من رسيده و از آن من است، به يغما مي رود و از مجراي حقيقي اش منحرف مي گردد.
📙#خطبه_3
🔶#محمدتقی_جعفری
🔶 @Nahj_Et
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ
💠 خداوند را بهوسيله بَرهم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها و نقض ارادهها شناختم
✍اشاره به اينكه، بسيار مىشود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مىگيرد، اما ناگهان اراده او تغيير پيدا مىكند بىآنكه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مىدهد كه ارادهاى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه اراده اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. اين تفسير مطابق همان روايت صدوق است كه در شرح سند اين حكمت آمده است.
✅تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه بسيار مىشود انسان تصميم محكمى بر كارى مىگيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مىگردد وانسان ناچار عقبنشينى مىكند و از آن چنين مىفهمد كه مافوق اراده او اراده ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مىريزد و از بين مىرود. كوتاه سخن اينكه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مىخواست مىتوانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اينكه مىبيند مافوق اراده او، ارادهاى است كه در بسيارى از مواقع اراده او را بَرهم مىزند يا مانع تحقق مراد او مىشود مىفهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق اراده حكيمانهاش تدبير و اداره مىكند.
📙#حکمت_249
🔶 @Nahj_Et
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صدای پای ماه رجب به گوش میرسه🌱°
آمادهایم؟🌺
حلول ماه رجب بر همگان مبارک باد 😍❣
🔶 @Nahj_Et