💠 امام صادق علیه السلام:
💢 إنَّ لَيلَةَ القَدرِ يُكتَبُ ما يَكونُ مِنها فِي السَّنَةِ إلى مِثلِها مِن خَيرٍ أو شَرٍّ، أو مَوتٍ أو حَياةٍ، أو مَطَرٍ، ويُكتَبُ فيها وَفدُ الحاجِّ، ثُمَّ يُفضي ذلِكَ إلى أهلِ الأَرضِ. فَقُلتُ: إلى مَن مِن أهلِ الأَرضِ؟ فَقالَ: إلى مَن تَرى.
🔵 «در شب قدر، آنچه از: خير و شر، يا مرگ و زندگى و يا باران، در آن سال تا سال بعد خواهد شد، نوشته مى شود و در آن شب، گروه حاجيان نوشته مى شود. سپس آن تقدير به زمينيان رسانده مى شود». گفتم: چه كسى از زمينيان؟ فرمود: «به كسى كه مى بينى!»؛
📚 بصائر الدرجات، صفحه ٢٢٠ ، حدیث ١
🔶 @Nahj_Et
احوال شب نوزدهم و شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام به نقل از شیخ مفید در کتاب ارشاد
◼️امیرالمومنین على ع از اين واقعه كاملا باخبر بود و همواره مردم را از شهادت خود اعلام مىكرد
اجلح از پيرمردان كنده نقل كرده متجاوز از بيست مرتبه از نامبردگان شنيدم على ع پيوسته بر روى منبر مىفرمود: چه موضوعى ايجاب كرده و جلوگيرى نموده از بدبخترين امت كه بيايد محاسن مرا از خون سرم رنگين سازد
اصبغ بن نباته گويد در ماهى كه حضرت مولى على ع در آن شربت شهادت نوشيد بر فراز منبر آمد و خطبه خواند و فرمود ماه رمضان دررسيده و شما را در سايه مرحمت خود قرار داده و آن بزرگ ماهها و آغاز سال تازيست و آسياى سلطنت در اين ماه بچرخ درمىآيد و همهتان امسال را بالاتفاق بعزم حضور معبود و حج خانه خدا آماده خواهيد شد و نشان آن آنست كه من از ميان شما مىروم
عثمان بن مغيره گفته ماه رمضان كه فرارسيده بود امير المؤمنين ع يك شب را در خانه حضرت امام حسن و يك شب را در منزل حضرت امام حسين و شبى در خانه عبد اللَّه بن عباس يا عبد اللَّه بن جعفر بسر می برد و همان جا افطار مي كرد و افطار او بيش از سه لقمه نبود چون از آن حضرت سببش را می پرسيدند مي فرمود: بزودى بايد بملاقات رحمت خدا برسم و مي خواهم براى ادراك چنين سعادتى گرسنه باشم و يك شب يا دو شب بيش فاصله نشد كه ثلث آخر آن بمطلوب خود رسيد
حسن بصرى گفته على ع در شب شهادتش بيدار و آن شب را بر خلاف عادت بمسجد نرفت دخترش ام كلثوم پرسيد: چرا امشب را بيدار ماندهاى فرمود: براى آنكه اگر بامداد ظاهر شود كشته خواهم شد
ابن نباح در آن هنگام آمده و حضرت را به نماز دعوت كرد على ع اندكى رفت و برگشت ام كلثوم عرض كرد: جعده را بفرما تا با مردم نماز بخواند
حضرت فرمود: آرى بگوئيد او با مردم نماز بخواند آنگاه دقتى كرده فرمود، نه چاره از مرگ نيست و نمي توان از چنك آن فرار كرد
در حديث ديگر آمده على ع در شب شهادتش بيدار بود و مكرر از اطاق خود بيرون مىآمد و بطرف آسمان متوجه مي شد و مي فرمود: سوگند بخدا تا بحال دروغ نگفتهام و دروغ هم بمن اطلاع ندادهاند امشب همان شبى است كه بايد بوصال محبوب نائل گردم آنگاه بخوابگاه خود برگشت.
چون بامداد دميد كمربند خود را بربست و مي فرمود:
اشْدُدْ حَيَازِيمَكَ لِلْمَوْتِ فَإِنَّ الْمَوْتَ لَاقِيكَ
وَ لَا تَجْزَعْ مِنَ الْمَوْتِ إِذَا حَلَّ بِوَادِيكَ
كَمَا أَضْحَكَكَ الدَّهْرُ كَذَاكَ الدَّهْرُ يُبْكِيكَ
كمر بند از بهر مرگ اى امير
كه مرگ آيد اكنون بديدار تو
مكن خوف از مرگ و آماده باش
چو مرگ آيد اى جان خريدار تو
چون به صحن خانه رسيد مرغابيان چندى سر راه بر او گرفتند و فرياد مي زدند، خواستند آنها را آرام كنند و از جلو حضرت دور سازند فرمود آنها را واگذاريد كه نوحه جدائى مي كنند سپس از خانه بيرون رفت
◼️على ع شب نوزدهم ماه رمضان براى آنكه مردم را از خواب بيدار كند و آنان را براى انجام- وظيفه عبادى بخواند بمسجد آمد و ابن ملجم از اول شب در صدد فرصت بود تا بمجردى كه على ع را بهبيند كار خود را خاتمه دهد و براى انجام اين انديشه سوء با خوف و ترس خود را در ميان خوابيدگان پنهان ساخت و هنگامى كه على ع وارد شد و بنماز ايستاد وى فرصت را مغتنم شمرده با شمشير زهر آلود بسر آن حضرت زده و مسلمانان ويژه شيعيان را براى هميشه داغدار ساخت
◼️چون ابن ملجم را حضور اقدس على ع آوردند نگاهى باو كرده و فرمود: النفس بالنفس ، يعنى اگر من از دنيا رحلت كردم او را بكشيد چنانچه مرا كشته و اگر زنده ماندم خودم در باره او فكرى خواهم كرد
پسر مرادى گفت: چه خيال ميكنى اين شمشير را بهزار درهم خريده و با هزار درهم زهر، آلوده كردهام، اگر كارگر نيايد خدا او را دور گرداند و از بها بيندازد.
ام كلثوم كه از قتل پدر بزرگوارش اطلاع يافت به پسر مرادى گفت: اى دشمن خدا امير المؤمنين را كشتى گفت: نه بلكه پدر ترا كشتم فرمود: اى دشمن خدا آرزومندم پدرم آسيبى نبيند
آن بي حيا پاسخ داد پس چنان مىبينم كه گريه بحال من می كنى؟ بخدا سوگند چنان ضربتى بر او زدهام كه اگر ميان اهل زمين بخش كنند همه را هلاك مي سازد
او را از برابر امير المؤمنين بيرون بردند مردم مانند درندگان گوشت هاى بدن او را با دندان هاى خود مي كندند و مي گفتند: اى دشمن خدا چه كردى، امت محمد را بخاك هلاك نشاندى و بهترين مردم را از پاى درآوردى و او همه اين سخنان و ناراحتي ها را مي ديد و مىشنيد و سخنى نمی گفت با اين حال ويرا بزندان بردند.
مردم پس از دستگيرى وى حضور على ع رسيده عرض كردند هر چه اراده در باره او دارى بما امر كن كه او امت پيمبر را هلاك كرد و ملت اسلام را روسياه ساخت
على ع فرمود: اگر زنده ماندم خودم ميدانم با او چگونه معامله كنم و اگر درگذشتم با قاتل من چنان كنيد كه با كشنده پيغمبران مىنمودند يعنى او را بكشيد سپس بدن او را بسوزانيد.
🔶 @Nahj_Et
68 برخور شدید علی ع با غلو، تدوین علو نحو_1.mp3
7.2M
🔆🔆🔆🔆🔆
💢قسمت 68
🔹 برخورد شدید علی (ع) با غلو کنندگان در حق ایشان/
🔺معنای غُلُوّ/ مذمت آن در اسلام.
🔹 آغاز تدوین «علم نحو» توسط علی(ع).
🎤استاد محمد هادی روشن
🕰 ۱۵ دقیقه
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_امام_علی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام دلخوشی زندگی من اینست
که وقت مرگ میآیی و مرگ شیرین است
بنظرم خود امیرالمؤمنین به این قطعه نظر داشته که حاج منصور اینطوری خونده
کفن کنید مرا رو به قبلهی حرمش
نجف چه جای قشنگی برای تدفین است
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_مستند
⚫️ لرزه بر مسجد کوفه پس از ضربت خوردن #امیرالمومنین سلام الله علیه ...
#تهدمت_والله_ارکان_الهدی
▪️قَالَ الرَّاوِی فَاصْطَفَقَتْ أَبْوَابُ الْجَامِعِ وَ ضَجَّتِ الْمَلَائِکَةُ فِی السَّمَاءِ بِالدُّعَاءِ وَ هَبَّتْ رِیحٌ عَاصِفٌ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ وَ نَادَی جَبْرَئِیلُ علیه السلام بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ بِصَوْتٍ یَسْمَعُهُ کُلُّ مُسْتَیْقِظٍ تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَی وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَی وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَی قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَی قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَی قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَی الْأَشْقِیَاءِ
🔸راوی گفت: پس درهای مسجد تکان خورد و فرشتگان در آسمان ضجه به دعا سر دادند و طوفان سیاه و تندی شروع به وزیدن کرد و جبرئیل علیه السلام بین آسمان و زمین با صدایی که هر انسان بیداری می شنید ندا برآورد «به خدا سوگند پایه های هدایت منهدم شد و به خدا سوگند ستارگان آسمان و پرچم های تقوا، محو و ناپدید شد و به خدا سوگند ریسمان محکم پاره شد. پسر عموی محمد مصطفی کشته شد، جانشین و وصی مجتبی (برگزیده) کشته شد، علی مرتضی کشته شد، به خدا سوگند سید اوصیا کشته شد. او را شقی ترین شقی ها کشت»
📚بحارالانوار/ج42/ص281
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از شاه بیت مقاومت ✌️
💠مردم کشورهای مختلف به نسبت درآمد چه هزینه برای تامین انرژی برق میپردازند؟
✅ استرالیاییها و آلمانیها 1.7 درصد از درآمد خود را برای پرداخت انرژی برق هزینه میکنند. همچنین خانوارهای انگلیسی نیز 1.5 درصد از حقوق خود را به پرداخت انرژی برق تخصیص میدهند.
✌️🇮🇷 در شرایطی که خانوارهای ایرانی تنها 0.2 درصد از حقوق ماهیانه خود را برای پرداخت هزینه برق مصرف میکنند، خانوارهای ساکن در ترکیه و عراق مجبور به تخصیص 2.6 درصد و 3.2 درصد از درآمد خود برای تامین انرژی برق هستند.
بنابراین، با مقایسه شاخص سهم هزینه انرژی برق از درآمد کشورهای مختلف دانستیم که خانوارهای ایرانی در بین کشورهای مورد بررسی کمترین بخش از درآمد خود را برای تامین برق مصرف مینمایند و این انرژی در کشور ما ارزان تر از هرجای دنیا به دست مصرف کننده میرسد.
📰منبع: B2n.ir/z30825
#مقایسههزینهانرژیبرقایرانودنیا
به کانال "به سوی قله ها" بپیوندیم👇
https://eitaa.com/joinchat/3117023246Cf96f41a7fb
#کپیهمهمطالبآزاد
💠مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبِّ الدُّنيَا التاطَ قَلبُهُ مِنها بِثَلاثٍ : هَمٍّ لا يُغِبُّهُ ، وحِرصٍ لا يَترُكُهُ ، وأمَلٍ لا يُدرِكُهُ .
حضرت امام على عليه السلام :
آن كه دلش غرق دنيادوستى شود ،
سه چيز از دنيا به دل او درمى آميزد:
اندوهى كه دمى از او جدا نمى شود،
حرصى كه از او دست برنمى دارد،
و آرزويى كه به آن نمى رسد.
📙نهج البلاغة : الحكمة ۲۲۸ ، غرر الحكم : ح ۸۷۴۱ وفيه «لا يغنيه» بدل «لا يُغبّه» ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۱٠۳ وفيه «رجاء لا يناله» بدل «حرص لا يتركه» ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۳٠ ح ۱۳۵ .
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿اللّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْکَ بِلِسَانِي، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِي
💎خداوندا! آنچه را با زبان به تو تقرّب جستم، سپس قلبم با آن مخالفت نمود، بر من ببخش
✍تظاهر به کارهاى خوب - با زبان، يا اعمال ظاهر و ريا کارى در عبادات و ساير اطاعات - يکى از خطرناکترين شعبه هاى شرک است که هم در آيات قرآن و هم در روايات، مردم از آن بر حذر داشته شده اند و متأسّفانه يکى از رايج ترين کارها است و زيانهايى که از اين رهگذر دامان انسانها را مى گيرد، بيش از آن است که در تصوّر بگنجد.کسى که مرتکب گناه ريا و نفاق و دوگانگىِ ظاهر و باطن مى شود، در واقع توحيد اَفعالى خدا را نپذيرفته است; عزّت و ذلّت را به دست مردم مى بيند و دوستى و محبّت انسانها را بر دوستى و محبّت خداوند ترجيح مى دهد، چه اگر بدانيم عزّت و ذلّت به دست خدا است و قلوب مردم به فرمان او است، هر چه مى خواهيم از او مى خواهيم و هر چه انجام مى دهيم براى او انجام مى دهيم.تناقض در ميان گفتار و نيّات قلبى، تنها در مورد رياکارى نيست، بلکه هر دوگانگى در ميان ظاهر و باطن را شامل مى شود. هر سخنى را انسان بگويد و به هنگام عمل در پاى آن نايستد، يا اراده و تصميمش بر ضدّ آن باشد، نشانه دوگانگىِ ميان ظاهر و باطن است.
📘#خطبه_78
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎این علی همه چیز است و
همه چیز ماست....
در همه ابعاد انسانیت درجه یک است....
زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مددی
#امیرالمومنین
#علی_علیه_السلام
#شبهای_قدر
#امام_خمینی (ره)
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_خطبه_۸_و_۹_و_۱۰.mp3
9.08M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎این علی همه چیز است و
همه چیز ماست....
در همه ابعاد انسانیت درجه یک است....
زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مددی
#امیرالمومنین
#علی_علیه_السلام
#شبهای_قدر
#امام_خمینی ره
🔶 @Nahj_Et
69 علی بصره را ترک میکند.mp3
7.33M
🔆🔆🔆🔆🔆
💢 قسمت 69
🔹 ابن عباس والی بصره شد/ علی(ع) در مورد او فرمود ...
🔹نهی علی(ع) از فقیرانه زندگی کردن کسی که میتواند خوب زندگی کند.
🔹👌علی(ع): اگر اموال و دارایی من بعد از مسئول شدن، بیشتر شد، بدانید خائن هستم.
🕰 ۱۵ دقیقه
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_امام_علی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از شاه بیت مقاومت ✌️
💠 مقایسه قیمت برق در ایران با قیمت سایر کشورهای جهان، بیانگر آن است که متوسط هزینه برق خانگی در کشورهای استرالیا، آلمان، بلژیک، آمریکا، ترکیه و عراق به ترتیب 178، 162، 148، 70، 53 و 63 برابر متوسط قیمت برق خانگی در ایران است.
📰منبع: B2n.ir/z30825
#قیمتبرق
#مقایسهایرانوجهان
#جمهوریاسلامیایران🇮🇷
به کانال "به سوی قله ها" بپیوندیم👇
https://eitaa.com/joinchat/3117023246Cf96f41a7fb
#کپیهمهمطالبآزاد
🌑شکایت از امت به پیامبر
#نهج_البلاغه
◽️ (و قال (عليه السلام)) في سحرة اليوم الذي ضرب فيه مَلَكَتْنِي عَيْنِي وَ أَنَا جَالِسٌ فَسَنَحَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ((صلى الله عليه و آله)) فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا ذَا لَقِيتُ مِنْ أُمَّتِكَ مِنَ الْأَوَدِ وَ اللَّدَدِ فَقَالَ ادْعُ عَلَيْهِمْ فَقُلْتُ أَبْدَلَنِي اللَّهُ بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدَلَهُمْ بِي شَرّاً لَهُمْ مِنِّي . يعني بالأود الاعوجاج و باللدد الخصام و هذا من أفصح الكلام.
▪️آن حضرت فرمود: در سحرگاه روزى كه ضربتش زدند:همچنان كه نشسته بودم به خواب رفتم. رسول الله صلی الله علیه و آله ، بر من گذر كرد. گفتم: يا رسول الله از امّت تو چه ناراستيها و كينه توزيها ديده ام. گفت: نفرينشان كن. گفتم: خداوند به جاى آنها به من بهتر از ايشان را دهد و به جاى من بدترين كسان را بر ايشان گمارد. من (سید رضی) مى گويم: «اود» به معنى كژى است و «لدد» به معنى خصومت و كينه توزى و، اين از فصيحترين عبارات است.
📘#خطبه_70
🔶 @Nahj_Et