فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 کتاب صوتی "شکوه نهج البلاغه" فصل دوم
اثر جرج جرداق
سیدرضی (ره) نهجالبلاغه را از میان سخنان پراکندهی امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در کتابهای گوناگون با ملاک بلاغت و فصاحت برگزید. «جورج جرداق» نیز کتاب «روائع نهجالبلاغه» را از میان سخنان علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه انتخاب و گزینش کرد.
کتاب "شکوه نهج البلاغه" ترجمه فارسی کتاب روائع نهجالبلاغه اثر جرج جرداق است. جرج جرداق نویسنده، اسلام پژوه و شاعر مشهور مسیحی لبنان است که به نوشتههایش درباره امام علی علیه السلام شهرت دارد.
شمار کسانی که در کتاب شریف نهج البلاغه تأمل کرده اند کم نیست، ولی کتاب حاضر به قلم جرج جرداق مسیحی، تلاش دارد مقام انسانی و عدالتخواه مولا علی علیه السلام را به دور از وقایع و اختلافات تاریخی تبیین کند.
کتاب روائع نهجالبلاغه (شکوه نهجالبلاغه) شامل دو بخش عمده است: نخست مقدمه زیبا و دیدهگشای جرج جرداق درباره مقام ادبی و امتیازهای فکری امام علی علیهالسلام آمده و سپس گزیدهای از خطبهها و نامههای امام علی علیهالسلام در نهجالبلاغه درج گردیده است.
✍️ نویسنده: جورج جرداق
🎙 راوی: حسن سلطانی
⏱ 398 دقیقه
🔻کاری از ایران صدا
book.iranseda.ir/detailsalbum/?VALID=TRUE&g=611721
🔶 @Nahj_Et
﷽
🔰 گرفتار نشو
🔖 از بزرگی پرسیده شد: چه کنیم ابراز محبت و ارادت دیگران در ما اثر نکند و گرفتار غرور نشویم؟
فرمودند: «الغِنى والفَقرُ بعدَ العَرضِ علَى اللّهِ»[1]
⬅️ دارا و ندار آنجا معلوم میشود.
اینکه دائم بگویند تو چقدر خوبی! توچقدر سرمایه معنوی داری! توچقدر دیگران را متحول کردی! تو چقدر....!
✍🏻 دنیا سرای اوهام و خیالات و تصورات است، حقیقت انسان در غاشیهای است که در قیامت از آن پرده برداری میشود.
📙[1] نهج البلاغه، #حکمت_452
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۳۹_و_۴۰.mp3
3.98M
شرح حکمت ۳۹
ترازوی عقل
سخن مرد ، عقل و حماقتش آشکارکند
لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ
شرح حکمت ۴۰
لطف خداوند به بیمار
بیماری با گناه آن کند که پائیز با برگ درختان
فَإِنَّ الْمَرَضَ.... يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ
📙مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#حکمت_39
#حکمت_40
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
📌امر به معروف و نهی از منکر یک آموزه انسانی است یا اسلامی؟
✍️پاسخ حجت الاسلام و المسلمين دکتر محمدحسين فارياب، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
1️⃣ در هر جامعهای، برخی عقاید و رفتارها، معروف (خوب) به شمار میروند و برخی عقاید و رفتارها، منکر (بد) دانسته میشوند. از سوی دیگر، هر جامعهای در پی رسیدن به آرمانها و اهداف مطلوب خود است.
2️⃣ در این راستا، جامعهای میتواند به آرمانها و اهداف مطلوبش برسد که عقاید و رفتارهای معروف (خوب) در آن حاکم باشد. اما هستند افرادی که اهل شرارت بوده و در این مسیر، سنگاندازی میکنند.
3️⃣ در این میان، اگر جامعه و مردمانش اهل امر به معروف و نهی از منکر نباشند، عقاید و رفتارهای منکر (بد) جامعه را فرا میگیرد و قطار حرکت آن جامعه در رسیدن به آرمانها و اهداف مطلوب از حرکت خواهد ایستاد. ازاینرو، عقل جمعی به لزوم امر به معروف و نهی از منکر امر میکند.
4️⃣ از سوی دیگر، وجود پلیس در هر جامعهای، نشانگر اعتقاد به آموزۀ امر به معروف و نهی از منکر در بالاترین سطح خود است. همچنین پیش فرض امر و نهی والدین به فرزندان و نیز امر و نهی هادیان دینی و سیاسی به مردم در تمام جوامع، پذیرش این آموزه است.
5️⃣ این همه، نشان میدهد که آموزۀ امر به معروف و نهی از منکر یک آموزۀ انسانی است که البته اسلام نیز بر آن تأکید فراوان کرده است. قرآن کریم، جامعهای را که اهل امر به معروف و نهی از منکر و نیز مومن به خدا باشد، بهترین جامعه میداند. (آل عمران، 110)
6️⃣ حضرت علی علیه السلام میفرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطرهای بر دریای موّاج و پهناور است»
📙(نهج البلاغه، حکمت 374)
🔶 @Nahj_Et
🔸امام على (علیه السلام):
دنیا سراى پند است براى کسى که پند گیرد.
🔆 إنَّ الدُّنيا دارُ مَوعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِها
حال دنیا را چو پُرسیدم
من از فرزانه ای:
گفت یا باد است...
یا خواب است...
یا اَفسانه ای...
گفتم آنها را چه می گویی؟
که دل بَر او نَهند؛!
گفت یا مَستند...
یا کورند...
یا دیوانه ای...
گفتم از احوال عمرم گو؛
که بازم، عمر چیست؟!
گفت یا بَرق است...
یا شمع است...
یا پَروانه ای..
📙#حکمت_131
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒خدای را بر هر گونه آزمون های او ستایش می کنیم
📌 نهجالبلاغه/ خطبه132/ قسمت4 از 19 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_132
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳😳شلوار را پاره پاره میکنن ۱۴۹۰۰۰۰۰ تومان می فروشن!!
▪️جاهلیت مدرن
🔺واقعا انسان یاد این فرمایش امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۷ نهجالبلاغه می افتد که فرمود:
إِلَى اللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا، لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ، وَ لَا عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَر.
به خداوند شكوه مى كنم از مردمى كه در جهل زيستند و در ضلالت مردند. در نظر آنان هيچ متاعى كاسدتر از كتاب خدا نيست اگر آن چنانكه شايسته است تلاوت شود. و هيچ متاعى رواجتر و گرانبهاتر از آن نيست اگر تحريف شده باشد و از معنى واقعى خود گرديده باشد. هيچ چيز را زشت تر از كار نيك نمى دانند و هيچ چيز را نيكوتر از زشتكارى نمى شمارند
🔰#خطبه_17 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🔰درمان خدا فراموشی
امام علی علیه السلام:
راه درمان خدا فراموشی که ناشی از گمراهی عقل است که به سبب پرداختن به آرزوها بوجود آمده را تکذیب آرزو و بیاعتنایی به آن میداند و میفرماید: فَأَكْذِبُوا الْأَمَلَ فَإِنَّهُ غُرُورٌ وَ صَاحِبُهُ مَغْرُور؛ آرزوها را دروغ پندارید و به آن اعتنایی نکنید؛ چراکه آن فریبنده است و شخص دارنده آن فریب خورده.
📙منبع: مجله مبلغان، شماره191.
نهج البلاغه، خطبه 86.
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️وَأَمْسِکْ عَنْ طَرِيق إِذَا خِفْتَ ضَلاَلَتَهُ، فَإِنَّ الْکَفَّ عِنْدَ حَيْرَةِ الضَّلاَلِ خَيْرٌ مِنْ رُکُوبِ الاَْهْوَالِ
🟤در راهى که ترس گمراهى در آن است قدم مگذار چه اينکه خوددارى کردن به هنگام بيم از گمراهى بهتر از آن است که انسان خود را به مسيرهاى خطرناک بيفکند
✍و جمله «وَأَمْسِکْ...» به رعايت احتياط در شبهات اشاره دارد که يکى از اصول مسلم عقلانى است; هرگاه انسان در برابر دو راه قرار گرفت: راهى روشن و خالى از اشکال و راهى مجهول و تاريک، عقل مى گويد هرگز در چنين راهى گام مگذار که ممکن است سرانجام شومش دامانت را بگيرد و اگر هم به مقصد برسى با ترس و وحشت و اضطراب خواهد بود. در راهى گام بنه که با اطمينان و آرامش تو را به مقصودت مى رساند.اين اصل عقلانى در روايات زيادى، از جمله حديث معروف پيغمبر اکرم صلى الله عليه وآله به آن اشاره شده است آنجا که مى فرمايد: «دَعْ مَا يُرِيبُکَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُکَ; آنچه تو را به شک مى افکند رها کن و به سوى راهى برو که در آن شک و ترديد ندارى».
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 شجاعت اميرالمؤمنين عليه السلام در جنگ احد
🎙حجت الاسلام #قزوینی
#امیرالمومنین علیه السلام
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۲۲ (1).mp3
6.34M
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#نامه_22
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
🔰 اصحاب امام پیرامونش نشسته بودند
که زنی زیبا از آنجا گذشت
حاضران دیده به آن زن دوختند.
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
همانا دیدگان این مردم به
منظره شهوت آمیز دوخته شده و به
هیجان آمدهاند.
هرگاه کسی از شما با نگاه به زنی به شگفتی آمد با همسرش بیامیزد که او نیز
زنی چون زن وی میباشد.
📙 #حکمت_42 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
شرط ورود در بهشت و سبب ورود در دوزخ
▫️فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عَامِلِهَا، وَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عَامِلِهَا
🟤«پس چه کسى از عمل کننده براى بهشت، به بهشت نزديک تر است و کدام فرد از عمل کننده براى آتش، به آتش و عذاب نزديک تر؟
✍اشاره به اينکه اساس کار بر اعمال انسان ها گذارده شده است نه تمنيّات و آرزوها; اين اعمال است که انسان را بهشتى يا دوزخى مى کند و حتى شفاعت شفيعان در حاشيه قرار دارد.
شايان توجّه است که امام(عليه السلام) در اينجا مى فرمايد عاملان بهشت از همه به بهشت نزديک ترند و عاملان دوزخ به دوزخ و نمى فرمايد: عاملان اعمال صالح و عاصيان; اين کنايه لطيفى است که عمل صالح گويى بهشت است و معصيت گويى دوزخ.
📘#نامه_27
🔶 @Nahj_Et
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄
✴️ نشانه های قیام آخرالزمان
⭕️اوضاع نابسامان آخرالزمان مقدمات جنگی وحشتناک و ویرانگر را فراهم می سازد؛ نبردی به غایت خونین و هراس انگیز که امیرالمؤمنین علیه السلام این گونه از آن یاد می کنند:
حتی تقوُمَ الحربَ بِکُمْ علی ساقٍ بادیاً نواجِذُها، مملوءَه اخلافُها، حُلوا رَضاعُها، علقماً عاقبَتُه
تا آن که آتش جنگ میان شما افروخته گردد و از شرار آن همه چیز بسوزد و چون شیر خشمگین دندان نماید؛ و چون ماده شتری از این سو و آن سو آید، پستان ها پر از شیر و مکیدن آن شیرین، اما پایان آن تلخ و زهرآگین.
«الساق» را «الشدّه» معنا کرده اند
📙 (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج9، ص 41)،
📙و از دیدگاه مؤلف اختیار مصباح السالکین(ص 298)،
📙و نیز مؤلف الدرّه النجفیه (ص 177)،
این واژه کنایه از شدت آن نبرد آخرین دارد.
⭕️ حضرت علی علیه السلام با به کارگیری تعبیر زیبای بادیاً نَواجِذُها وحشت این نبرد خونین را به تمامی به تصویر می کشد. دندان نمایاندن جنگ، به شدت خوفناکی جنگ اشاره دارد؛ چه آن که به قول ابن ابی الحدید همان گونه که «نواجذ» یعنی دورترین دندان ها که در حالت خنده شدید نمایان می شوند، در آن قیام آخرالزمان نیز، جنگ دندان های بُرنده خویش را به رخ می کشد
📚(ج9، ص 41).
⭕️دیگر شارحان نهج البلاغه این تعبیر را از اوصاف درندگان به هنگام خشم دانسته اند که به هر ترتیب با تصویرگری زیبای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از نبردی وحشت انگیز حکایت می کند
📚( اختیار مصباح السالکین،ص 298؛ الدرّه النجفیه، ص 177).
⭕️این آشوب آخرالزمان در آغاز برای فتنه جویان دلچسب و شیرین به نظر می رسد و عبارات مملوءَهٌ اخلافُها و حُلواً رَضاعُها نمایانگر همین امر است، که البته در نهایت با تعبیر علقماً عاقبَتُها معنایی عمیق می یابد؛ چه آن که به قول خویی: طعم شیرین آرزوی پیروزی بر جان ها می نشیند، اما در نهایت چیزی جز کشتار و هلاکت برجای نمی ماند
📚 (ج8، ص 335).
⭕️از نگاه مؤلف فی ظلال نهج البلاغه نیز در آغاز جنگ، اهل جهالت به شوق می آیند و آفرین می گویند، ولی در نهایت با جنگی ویرانگر روبرو می شوند که همه را می سوزاند
📚(ج2، ص 298).
⭕️بنابراین، از نگاه حضرت علی علیه السلام در ظلمات این مبارزه دشوار، فرجامی تلخ نصیب آشوبگران خواهد شد و آتش پرشراره اش بسی سوزناک خواهد بود.
🔶 @Nahj_Et
...يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ؛...
⚡️ ترجمه :
(از کسانى مباش که) از شکر آنچه به او داده شده عاجز است; ولى باز هم فزونى مى طلبند.
🔴 زیاده خواهی نشانه بی توجهی به داشته هاست.
آدمهایی که دائم دنبال چیزهای بیشتر هستن، چیزهایی رو که دارن، نمی بینن و بنابراین از زندگیشون لذت نمی برن و همیشه احساس کمبود می کنن.
💥مثل بچه ای که یه عالمه اسباب بازی داره ولی قدر اینارو نمیدونه و مدام اسباب بازی بیشتر میخاد.
✅ اگر قدر نعمتهایی رو که داریم، بدونیم و شکر کنیم، به حس رضایت و آرامش و لذت میرسیم و زیاده خواه هم نخواهیم شد.
📙#حکمت_150
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒سپاس خدایی را که آگاه به همه خفیّات و اسرار است
📌 نهجالبلاغه/ خطبه132/ قسمت5 از 19 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_132
🔶 @Nahj_Et
🔹فرصت جوانی
🔹امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: جوانی که اهل تن پروری بوده و در دوران سلامتی، سرمایه ای مهیا نكرده و در اوّلین فرصتهای زندگی و نیرومندی درس عبرتی نگرفته و درخشنده ترین دوران عمر را به رایگان از كف داده، آیا می تواند در پیری جز شكستگی و ذلّت انتظاری داشته باشد؟[۱]
و نیز فرمود: كسی كه خویشتن را به كارهای غیر ضروری سرگرم كند با این عمل، كارهای ضروری خود را تباه کرده است.[۲]
[۱] . ... لَمْ یمْهَدُوا فِى سَلامَةِ الأَبْدَانِ وَ لَمْ یعْتَبِرُوا فِى أُنُفِ الأَوَانِ فَهَلْ ینْتَظِرُ أَهْلُ بَضَاضَةِ الشَّبَابِ إِلاَّ حَوَانِىَ الْهَرَم
📙(نهج البلاغة، خطبه ۸۳).
[۲] . مَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِمَا لا یجِبُ [وَ مَا یحِبُ] ضَیعَ مِنْ أَمْرِهِ مَا یجِبُ [وَ مَا یحِبُ] (غرر الحکم، ص۲۳۵)
📙مفاتیح الحیاة ص ۱۹۷
🔶 @Nahj_Et
📚 یک حکایت از زندگی مولا علی(علیه السلام)
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠
✨ حضرت زهرا در بستر مریضی بودند که پدرشان از ایشان سوال فرمود:
دخترم آیا چیزی میل داری؟
فرمودند:
🍇 اگر مقداری انگور باشد میل دارم.
پیامبر اکرم دعا فرمودند:
👈 خدایا انگور را بدست افضل ترین و برترین فرد بعد از من برای ما برسان.
💫 در این حال امام علی وارد منزل شدند در حالی که مقداری انگور در دست داشتند، رسول خدا فرمودند:
یا علی! انگور آوردی؟
👈 عرض کرد: احساس کردم فاطمه انگور می خواهد برای او آماده کردم.
📚 منبع: نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۲۲۲
🔶 @Nahj_Et
✅ شاه کلید....
نقل است جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و گفت: سه قفل در زندگیام وجود دارد و سه کلید از شما میخواهم! قفل اول این است که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم، قفل دوم اینکه دوست دارم کارم برکت داشته باشد و قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شوم.
شیخ نخودکی فرمود: برای قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. برای قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان و برای قفل سوم هم نمازت را اول وقت بخوان!!!
جوان عرض کرد: سه قفل با یک کلید؟!
شیخ نخودکی فرمود: نماز اول وقت "شاه کلید" است.
✨امام علیّ علیه السلام:
"نماز را در وقت مقرّرش بخوان و به دلیل بیکار بودن، آن را جلو نینداز، و به دلیل اشتغال به کارى، آن را به تأخیر نیفکن و بدان که همه کارهایت تابع نماز توست."
📚نهج البلاغة #نامه_27
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 تسبیحات حضرت امیرالمومنین علیه السلام😍
🔶 @Nahj_Et
ترک مجادله برای حفظ آبرو
▫️مَنْ ضَنَّ بِعِرْضِهِ فَلْيَدَعِ الْمِرَاءَ
🟤 «كسى كه به آبروى خود علاقه مند است بايد بحث هاى لجاجت آميز را با ديگران ترك گويد»
✍هر كس مى خواهد آبرو، شخصيت، اصالت و قداست نفس خويش و آنچه مربوط به اوست را حفظ كند بايد مِراء را كنار بگذارد.(واژه «مِراء» به معناى گفتگوهاى لجاجت آميز و توأم با خصومت) زيرا به هنگام مراء، افراد بر سر لجاجت مى افتند و گاه انواع توهين ها را به طرف مقابل روا مى دارند و عيوب پنهانى او را برمى شمارند و هتك حرمت مى كنند، گاه درباره خودش و گاه درباره كسانى كه مورد علاقه او هستند. بنابراين افرادى كه علاقه مند به آبرو و شخصيت خود مى باشند بايد همين كه بحث آن ها با طرف مقابل به مرحله مراء رسيد كلام را قطع كنند و او را رها سازند.
📘#حکمت_362
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_خطبه_۱۶_جلسه_۲.mp3
8.65M
.
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد
.
#میرزامهدی_صادقی
#خطبه_16
#شرح_صوتی
جلسه دوم(آخر)
🔶 @Nahj_Et
🔰سرزمین حاصلخیز تقوا !
🌹امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
🔸لايَهْلِکُ عَلَى التَّقْوى سِنْخُ اَصْل، وَ لا يَظْمَاُ عَلَيْها زَرْعُ قَوْم
🔸درختى که در سرزمين تقوا نشانده شود هرگز نابودى نمى پذيرد، و بذر و زراعتى که در سرزمين تقوا پاشيده شود هرگز تشنه نمى گردد!
✍امیرالمومنین علیه السلام در اين گفتار پرمعنا، تقوا را به سرزمين مستعدّ پربار و پر آبى تشبيه مى کند که نه ريشهٔ درختان در آن خشک مى شود و نه بذر و زراعت در آن از تشنگى از بین می رود؛ خاکى پر حاصل و نرم و نهرهايى روان، پر آب دارد که زمينه را براى پرورش گلها و گياهان و ميوه هاى اعمال صالح و فضايل انسانى فراهم مى کند. در حقيقت تمام اعمال همچون بذر و دانه است؛ بايد در سرزمين مستعدّى پاشيده شود و به طور منظّم آبيارى گردد.اين زمين و آب چيزى جز تقوا نيست!
📚#خطبه_16
🔶 @Nahj_Et