🔸خواص عاشورایی:
فرزندان حضرت زینب سلام الله علیها
⭕️جانفشانی و شهادت دو پسر حضرت زینب (س)
🔻حضرت زینب (س) دو پسر به نامهای عون و محمد داشت . پدر آن دو عبدالله بن جعفرطیار بود. محمد پس از نبردی شجاعانه توسط عامر بن نهشل تمیمی و عون پس از کشتن تعدادی از دشمنان توسط عبدالله بن قطبه طائی به شهادت رسیدند.
🔺امام حسین علیه السلام پیکرهای خونآلود آنان را به خیمهها آورد ، ولی حضرت زینب (س) به احترام برادرشان اباعبدالله الحسین علیه السلام حاضر نشدند بر سر پیکر فرزندانشان حاضر شوند.
#تقویم_محرم
#امام_حسین_علیه_السلام
#چهارم_محرم
#خواص_عاشورایی
#بصیرت
🔶 @Nahj_Et
ناتوان ترین مردم کیست⁉️
▫️أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الاِْخْوَانِ، وَأَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.
🟤عاجزترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان عاجز باشد و از او عاجزتر کسى است که دوستانى را که به دست آورده از دست بدهد.
✍شک نیست که یکى از مهم ترین سرمایه انسان در زندگى دوستان صمیمى است; این سرمایه نه تنها براى یارى کردن انسان در برابر مشکلات، بلکه براى انس گرفتن و از تجربه ها و نظرات آنها بهره گیرى کردن ضرورى است و جالب این که به دست آوردن دوستان خوب کار آسانى است; نه همچون به دست آوردن مال است که احتیاج به تلاش و کوشش فراون و گاه نیاز به سرمایه گذارى هاى کلان دارد و نه همچون مقام است که به دست آوردنش نیاز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلکه با سرمایه اى که در اختیار هر کس هست به دست مى آید و آن سرمایه گشاده رویى، ادب و حسن معاشرت است بنابراین ممکن است به دست آوردن چیزى مقدارى زحمت داشته باشد; ولى نگه داشتن آن آسان تر است، پس کسى که دوستان خود را با بى مهرى یا بى اعتنایى از دست دهد عاجزتر از کسى است که نتوانسته دوستى به دست آورد.
📚 #حکمت_12
🔶 @Nahj_Et
💠 آموختن
🔹امام علی علیه السلام:
کسی که چیزی را نمی داند، حیا نکند از این که آن را بیاموزد.
⚜️و لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛
📚نهج البلاغه فیض/ص1114
✍🏼 تربیت نفس بدون دانستن احکام و معارف دینی ممکن نیست. در آموزش احکام دین حیا نیست و حیا در این مسائل گاهی منجر به بد عاقبتی می شود.
🔶 @Nahj_Et
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 ألا وإنَّهُ لا يَضُرُّكُم تَضييعُ شَيءٍ مِن دُنياكُم بَعدَ حِفظِكُم قائِمَةَ دينِكُم ،
💠 ألا وإنَّهُ لا يَنفَعُكُم بَعدَ تَضييعِ دينِكُم شَيءٌ حافَظتُم عَليهِ مِن أمرِ دُنياكُم.
♦️بدانيد كه با وجود حفظ بنيان دينتان، هر چه از دنيايتان از دست بدهيد زيانى به شما نمى زند
♦️بدانيد كه در صورت ضايع كردن دينتان، هر آنچه از دنيايتان حفظ كنيد سودى به شما نمى رساند.
📚 نهج البلاغه: خطبه 173
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
🍯عسلت رو مستقیم از کندودار بخر🍯
🍯آب از سرچشمه نوشیدن خوش است🍯
https://eitaa.com/Natural_Honey0
🔴 در محضر قرآن کریم
✅ ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتای ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکّرون (نحل/۹۰)
🔹خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان، فرمان میدهد و از فحشا و منکر و ستم، نهی میکند، خداوند به شما اندرز میدهد، شاید متذکّر شوید.
🔸این آیه، نمونهای از جامعترین تعلیمات اسلام در زمینه مسایل اخلاقی و اجتماعی است.(سه اصل مثبت و سه اصل منفی) عدل؛ همان اصلی است که تمام نظام هستی بر محور آن میگردد، لذا هر گونه انحراف، افراط، تفریط و تجاوز به حقوق دیگران، بر خلاف اصل عدل است. احسان؛ به معنای نیکوکاری و گذشت است که شامل هرگونه کمک مالی، فکری، فرهنگی و عاطفی میشود و در جایی که عدالت به تنهایی کافی نیست و نیاز به فداکاری و گذشت است، اصل احسان جاری میگردد. امام علی(ع) میفرماید: عدل آن است که حق مردم را به آنان برسانی و احسان آن است که زیادتر به آنها بدهی
📙 (نهج البلاغه، حکمت۲۳۱)
🔸«عدل»؛ انصاف را رعایت کردن است و «احسان»؛ فزونی بخشی. «بخشش به نزدیکان»، بخشی از احسان است و بیان جداگانه آن، اهمیت موضوع را میرساند. «فحشا»؛ اشاره به گناهان پنهانی و «منکر»؛ اشاره به گناهان آشکار دارد و «بغی»؛ به معنای هرگونه تجاوز از حق است. از پیامبراکرم(ص) نقل شده که مجموعهی تقوا در این آیه است (مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۸). در انتهای آیه میفرماید: «لعلکم تذکّرون» و تذکر یادآوری چیزی است که انسان پیشتر به گونهای از آن آگاه بوده یا بدان تمایل داشته است، چون رعایت آن اصول سه گانه و نهی آن سه اصل دیگر، ریشه در فطرت آدمی دارد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️آیا خداوندى كه انسانها را به عدل و احسان دعوت مىكند، مىشود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه یأمر بالعدل و الاحسان»
▫️عدل و احسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشک، دلها را التیام نمىدهد. «یأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب و احسان، مقدار مستحب است)
▫️اوّلین آمر به معروف و ناهى از منكر، خود خداوند است. «انّ اللَّه یأمر ... و ینهى»
▫️در احسان، رسیدگى به بستگان و صلهرحم اولویّت دارد. «الاحسان و ایتاء ذىالقربى»
▫️امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «یأمر بالعدل و الاحسان ... و ینهى»
▫️امر به معروف و نهى از منكر باید در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهى باشد. «یأمر ... ینهى ... یعظكم»
▫️آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون»
▫️مردم فطرتاً به عدل و احسان گرایش دارند و از فحشا و منكر متنفرّند، لیكن وسوسهها و غرایز موجب غفلتشان مىشود كه باید با تذكّر، آنان را یادآوری کرد. «لعلّكم تذكّرون»
▫️در نهى از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیرى كرد، همانگونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. «یأمر بالعدل ... ینهى عن الفحشاء»
▫️سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» (فعل مضارع، نشانه استمرار است)
🔶 @Nahj_Et
خوشا به حال آنهایی که پیوسته بیاد معاد هستند...
📚امیرالمؤمنین علیه السلام:
قَالَ (علیه السلام): طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ.
امیرالمؤمنین (عليه السلام): خوشا به حال كسى كه (پيوسته) به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند، به مقدار كفايت قانع گردد و از خدا راضى باشد.
✍️ ذکر معاد فوائدی دارد؛
* اولین ثمره آن اخلاص است.
* دومین ثمره آن کنترل خشم است.
* سومین ثمره آن کنترل چشم است.
⬅️ در خطبه ٣٢ نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره به افرادی میکنند که یاد بازگشت به سوی خدا، چشم های آنها را (از نگاه حرام) فرو انداخته است.
📚 حکمت ۴۴ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
📌همه مى دانيد از هر کس شايسته ترم!
▫️لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي؛ وَ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً، الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ، وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ.
🌖همانا مى دانيد كه سزاوارتر از ديگران به خلافت من هستم. سوگند به خدا به آنچه انجام داده ايد گردن مى نهم، تا هنگامى كه اوضاع مسلمين رو براه باشد، و از هم نپاشد، و جز من به ديگرى ستم نشود، و پاداش اين گذشت و سكوت و فضيلت را از خدا انتظار دارم، و از آن همه زر و زيورى كه به دنبال آن حركت مى كنيد، پرهيز مى كنم.
✍ زيرا همان طور که مى دانيم «عمر» در آستانه وفاتش براى انتخاب خليفه بعد از خود، يک شوراى شش نفرى تعيين کرد (على(عليه السلام)، عثمان، عبدالرّحمن بن عوف، طلحه، زبير و سعد بن ابى وقّاص) و گروهى را مأمور کرد که اين شش نفر را تحت فشار قرار دهند، که در مدّت سه روز فردى را از ميان خود به عنوان خليفه مسلمين برگزينند و از آنجا که على(عليه السلام) حاضر نشد به شرايط نامشروع بعضى از اهل شورا تن در دهد، تمايل به «عثمان» پيدا کردند و به او رأى دادند و «عثمان» را به عنوان خليفه برگزيدند.امام(عليه السلام) که در برابر عمل انجام شده قرار گرفت، گفتار حکيمانه بالا را ايراد فرمود
📘#خطبه_74
🔶 @Nahj_Et