eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قاصدک
🍯عسلت رو مستقیم از کندودار بخر🍯 🍯آب از سرچشمه نوشیدن خوش است🍯 https://eitaa.com/Natural_Honey0
🔴 در محضر قرآن کریم ✅ ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتای ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکّرون (نحل/۹۰) 🔹خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان، فرمان می‌دهد و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند، خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکّر شوید. 🔸این آیه، نمونه‌ای از جامع‌ترین تعلیمات اسلام در زمینه مسایل اخلاقی و اجتماعی است.(سه اصل مثبت و سه اصل منفی) عدل؛ همان اصلی است که تمام نظام هستی بر محور آن می‌گردد، لذا هر گونه انحراف، افراط، تفریط و تجاوز به حقوق دیگران، بر خلاف اصل عدل است. احسان؛ به معنای نیکوکاری و گذشت است که شامل هرگونه کمک مالی، فکری، فرهنگی و عاطفی می‌شود و در جایی که عدالت به تنهایی کافی نیست و نیاز به فداکاری و گذشت است، اصل احسان جاری می‌گردد. امام علی(ع) می‌فرماید: عدل آن است که حق مردم را به آنان برسانی و احسان آن است که زیادتر به آنها بدهی 📙 (نهج البلاغه، حکمت۲۳۱) 🔸«عدل»؛ انصاف را رعایت کردن است و «احسان»؛ فزونی بخشی. «بخشش به نزدیکان»، بخشی از احسان است و بیان جداگانه آن، اهمیت موضوع را می‌رساند. «فحشا»؛ اشاره به گناهان پنهانی و «منکر»؛ اشاره به گناهان آشکار دارد و «بغی»؛ به معنای هرگونه تجاوز از حق است. از پیامبراکرم(ص) نقل شده که مجموعه‌ی تقوا در این آیه است (مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۸). در انتهای آیه می‌فرماید: «لعلکم تذکّرون» و تذکر یادآوری چیزی است که انسان پیش‌تر به گونه‌ای از آن آگاه بوده یا بدان تمایل داشته است، چون رعایت آن اصول سه گانه و نهی آن سه اصل دیگر، ریشه در فطرت آدمی دارد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آیا خداوندى كه انسان‌ها را به عدل و احسان دعوت مى‌كند، مى‌شود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه یأمر بالعدل و الاحسان» ▫️عدل و احسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشک، دل‌ها را التیام نمى‌دهد. «یأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب و احسان، مقدار مستحب است) ▫️اوّلین آمر به معروف و ناهى از منكر، خود خداوند است. «انّ اللَّه یأمر ... و ینهى» ▫️در احسان، رسیدگى به بستگان و صله‌رحم اولویّت دارد. «الاحسان و ایتاء ذى‌القربى» ▫️امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «یأمر بالعدل و الاحسان ... و ینهى» ▫️امر به معروف و نهى از منكر باید در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهى باشد. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» ▫️آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون» ▫️مردم فطرتاً به عدل و احسان گرایش دارند و از فحشا و منكر متنفرّند، لیكن وسوسه‌ها و غرایز موجب غفلت‌شان مى‌‌شود كه باید با تذكّر، آنان را یادآوری کرد. «لعلّكم تذكّرون» ▫️در نهى از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیرى كرد، همان‌گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. «یأمر بالعدل ... ینهى عن ‌الفحشاء» ▫️سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» (فعل مضارع، نشانه استمرار است) 🔶 @Nahj_Et
خوشا به حال آنهایی که پیوسته بیاد معاد هستند... 📚امیرالمؤمنین علیه السلام: قَالَ (علیه السلام): طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ. امیرالمؤمنین (عليه السلام): خوشا به حال كسى كه (پيوسته) به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند، به مقدار كفايت قانع گردد و از خدا راضى باشد. ✍️ ذکر معاد فوائدی دارد‌؛ * اولین ثمره آن اخلاص است. * دومین ثمره آن کنترل خشم است. * سومین ثمره آن کنترل چشم است. ⬅️ در خطبه ٣٢ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره به افرادی می‌کنند که یاد بازگشت به سوی خدا، چشم های آنها را (از نگاه حرام) فرو انداخته است. 📚 حکمت ۴۴ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
📌همه مى دانيد از هر کس شايسته ترم! ▫️لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي؛ وَ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً، الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ، وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ‏. 🌖همانا مى دانيد كه سزاوارتر از ديگران به خلافت من هستم. سوگند به خدا به آنچه انجام داده ايد گردن مى نهم، تا هنگامى كه اوضاع مسلمين رو براه باشد، و از هم نپاشد، و جز من به ديگرى ستم نشود، و پاداش اين گذشت و سكوت و فضيلت را از خدا انتظار دارم، و از آن همه زر و زيورى كه به دنبال آن حركت مى كنيد، پرهيز مى كنم. ✍ زيرا همان طور که مى دانيم «عمر» در آستانه وفاتش براى انتخاب خليفه بعد از خود، يک شوراى شش نفرى تعيين کرد (على(عليه السلام)، عثمان، عبدالرّحمن بن عوف، طلحه، زبير و سعد بن ابى وقّاص) و گروهى را مأمور کرد که اين شش نفر را تحت فشار قرار دهند، که در مدّت سه روز فردى را از ميان خود به عنوان خليفه مسلمين برگزينند و از آنجا که على(عليه السلام) حاضر نشد به شرايط نامشروع بعضى از اهل شورا تن در دهد، تمايل به «عثمان» پيدا کردند و به او رأى دادند و «عثمان» را به عنوان خليفه برگزيدند.امام(عليه السلام) که در برابر عمل انجام شده قرار گرفت، گفتار حکيمانه بالا را ايراد فرمود 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِي اللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَ اللَّهِ؛ 🔹و تعجب مى‌كنم از کسى که در وجود خدا شک مى کند، در حالى که مخلوقات او را مى بیند (و مى تواند از هر مخلوق کوچک و بزرگ، ساده و پیچیده به ذات پاک آفریدگار پى ببرد) 🔴 مخلوقات بدیع و عجیب و اسرارآمیز و جالب، هر کدام به تنهایى براى پى بردن به وجود آن مبدأ عالم و قادر کافى است. به ویژه در عصر و زمان ما که علوم گسترش پیدا کرده و شگفتى هاى بسیار بیشترى از عالم خلقت نمایان گشته، خدا شناسى از هر زمانى آسان تر است. 📙حکمت ١٢۶ 🔶 @Nahj_Et
📒کتاب: پس از پیامبر (شرح خطبه سوم نهج البلاغه) 📖تعداد صفحات : 174 🔹قطع : رقعی 🔸نوع جلد : شومیز 🔹سری : شرح نهج البلاغه 💰قیمت : 52،000 تومان ☎️تلفن ثابت : 03135676860 📱تلفن همراه : 09131655170 🔶 @Nahj_Et
🔸خواص عاشورایی: حصَیْنُ بْنُ نُمَیْر 🔻حصَیْنُ بْنُ نُمَیْر در دوران قیام‌ مسلم بن عقیل در کوفه، رئیس پلیس ابن زیاد بود. هم او بود که قیس بن مسهر را دستگیر کرد و نزد ابن زیاد فرستاد که به دنبال آن قیس به شهادت رسید. 🔺در واقعه عاشورا ابن زیاد او را پنجم محرم با لشگر انبوهی بر سر راه امام حسین علیه السلام به «قادسیه» فرستاد. او در شهادت حبیب بن مظاهر نیز دست داشت و بعد از شهادت آن بزرگوار، سر مقدس او را در کوفه بر گردن اسب خویش آویخت تا به قصر ابن زیاد ببرد. 🔹چهار سال بعد از واقعه عاشورا، زمانی که "عبدالله بن زبیر" در شهر مکه بر ضد یزید حاکم وقت، سر به مخالفت برداشت و به کعبه پناه برد، حصین بن نمیر بر کوه "ابوقبیس" منجیق گذاشت و کعبه را هدف قرار داد. ♦️در سرکوبی نهضت توابین به سرکردگی سلیمان بن صرد خزاعی نیز، حصین به‌عنوان فرمانده کل سپاه شام، با وی جنگید تا اینکه سلیمان کشته شد. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒خطر تفسیر به رأی قرآن 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه138/ قسمت4 از 13 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
راز استغفار معصوم علیه السلام آیت الله العظمی جوادی آملی: استغفار طلب مغفرت برای نجات از پیامد گناه است که این یا برای آلوده نشدن است یا برای زدودن آلودگی.استغفار انبیا و ائمه علیهم السلام تنها جنبه دفعی دارد و استغفار دیگران بیشتر جنبه رفعی؛ یعنی زدودن آلودگی. معصومان علیهم السلام با استغفار در حال عبادت و بندگی و مواظبت از خود هستند تا آلوده نشوند؛ ولی دیگران غالباً در این صددند که آلودگی پدید آمده را با استغفار رفع کنند. در حقیقت انسان با استغفار از خدای غفور، طلب مِغْفَر یعنی کلاهخُود میکند. آنان که بدون کلاهخُود (کنایه از سلاح) به جنگ شیطان رفتند سرشکسته بازگشتند و اکنون مغفر می طلبند تا دیگر بار شکست نخورند؛ ولی کسانی که از آغاز با بینش به جنگ شیطان میروند از ابتدا مِغْفَر بر سر می گذارند تا آسیبی نبینند. 📙کتاب سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی (تحریر نهج البلاغه) ج۵ ص۳۲ 🔶 @Nahj_Et
⭕️مقابله زحر بن قیس با یاران اباعبدالله علیه السلام 🔻پس از قتل عثمان زحر بن قیس به خدمت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) درآمد. امام او را همراه با نامه‌ای به سوی عامل عثمان در ری و همدان فرستاد تا از مردم آن مناطق برای حضرت بیعت بگیرد. او پس از رساندن نامه در جمع مردم آن مناطق، خطبه مفصل و زیبایی در فضل امیرمؤمنان (ع) ایراد کرد. زحر همچنین در جنگ‌های جمل و صفین در کنار علی (ع) حضور یافت. و در جمل اشعاری را در مدح امیرالمؤمنین (ع) سرود. 🔺اما زحر فردی جاه‌طلب بود و پس از شهادت امام علی(ع)، به معاویه و کارگزارانش پیوست. در زمان امارت عبیدالله بن زیاد بر کوفه، عبیداللّه‏ در اوایل محرم دستور داد تا او بر سر راه کربلا بایستد و هر کسی را که قصد یاری امام حسین علیه‏السلام داشته و بخواهد به سپاه امام ملحق شود، به قتل برساند. همراهان او 500 نفر بودند. 🔹ولی با تمام محدودیت‌هایی که برای نپیوستن احدی به سپاه امام حسین علیه‏ السلام صورت گرفت، در پنجم محرم افراد زیر خود را به امام علیه ‏السلام رسانده و سرانجام در کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیدند: عامر بن ابی سلامه- امیة بن سعد طائی- حجاج بن بدر تمیمی - سالم بن عمرو کلبی - عمرو بن قرظه انصاری - کنانة بن عتیق تغلبی 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پيرى زودرس....! ▫️الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ 🟤غم و اندوه نیمى از پیرى است. ✍اشاره به این که بسیار مى شود که غم و اندوه، انسان را پیر مى کند، هرچند انسان به حسب سن و سال پیر نشده باشد; موهاى او تدریجاً سفید مى شود، قامت وى خمیده و قواى بدن رو به تحلیل مى رود و از نظر فکرى و روحى نیز احساس پیرى مى کند.منظور امام(علیه السلام) این است که انسان تا مى تواند غم و اندوه را به خود راه ندهد و از آثار سوء آن بپرهیزد.در طب امروز این مسئله به روشنى ثابت شده که سرچشمه بسیارى از بیمارى هاى جسمى ناراحتى هاى روحى است; بیمارى هاى اعصاب، قلب، معده و غیر آن در بسیارى از موارد از فشارهاى عصبى و به اصطلاح استرس ها و غم و اندوه ها ناشى مى شود و درمانى جز خلاص کردن خود از غم و اندوه ها ندارد و اگر انسان عزم راسخ و اراده قوى داشته باشد مى تواند خود را از آن دور دارد. بسیارى از حکما و شعرا براى کمک کردن به انسان ها براى فراموشى اسباب این گونه غم و اندوه ها سخنان نغز و پربارى دارند. از دى که گذشت هیچ از آن یاد مکن * فردا که نیامدست فریاد نکن 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح_صوتی_حکمت_۱۰۱_و_۱۰۲_و_۱۰۳.mp3
8.16M
شرح حکمت ۱۰۱ دعای غیر مستجاب بترس از پول زور و جاسوسی که دعای این افراد مستجاب نیست إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لَا يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلَّا اسْتُجِيبَ لَهُ- إِلَّا أَنْ يَكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِيفاً أَوْ شُرْطِيّاً شرح حکمت ۱۰۲ دین را سخت و ناگوار مکن دین زیبا است والزاماتش زیاد نیست تلخ و سخت و ناگوارش مکن إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلَا تُضَيِّعُوهَا...........وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلَا تَتَكَلَّفُوهَا شرح حکمت ۱۰۳ دینی که خرج دنیا شد هرکه از دین برای دنیا هزینه کند بدتر از ماضی شود ایام استقبال او لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ- إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ 📙مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et
👤 کارگزاران 💢خود را با خداوند مقایسه مکن ! 🌐ای مالک ! از برابر داشتن خود با عظمت حق، و از تشبّه خود با جبروت خداوند بر حذر باش، كه خداوند هر گردنكشى را خوار، و هر متكبرى را بى ‏ارزش و پست مى‏ كند. 📚نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53 🔶 @Nahj_Et
◼️اربعین در مسیر نجف به کربلا◼️ ✅یکی از سنت های حسنه و سفارش شده توسط اهل البیت علیهم السلام پیاده روی اربعین و خدمت به زائرین آقا اباعبدالله علیه السلام می باشد؛ 💠مسجد مقدس جمکران در همین راستا در عمود ۱۰۹۰ با همت شما خیرین عزیز اقدام به خرید زمین نموده است و با عنایت شما عزیزان در آینده نزدیک اقدام به ساخت موکب خواهد نمود؛ 💠 چنانچه تمایل به مشارکت در ساخت و اداره موکب این مسجد مقدس را دارید لینک ذیل را باز کنید لینک موکب 👇👇👇👇👇 ✅ https://mokeb.jamkaran.ir/products/ 🌐موکب مع امام منصور(کربلا) بانک ملی شماره کـــارت:
۶۰۳۷۹۹۱۰۰۰۰۰۰۰۰۴

شماره حساب ملی
۰۱۳۱۳۶۳۱۳۶۰۰۶
روی شماره کارت بزنید کپی میشود 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Nazrjamkaran ✅لینک کانال در ایتا مربوط به مرکز جذب مشارکتهای مردمی و نذور آستان مسجد مقدس جمکران می باشد. ✅لطفا ضمن عضویت خودتان در کانال، نسبت به عضویت و دعوت دیگر مخاطبین خود جهت عضویت در کانال اقدام بفرمایید. https://eitaa.com/jaarchi گسترده ترین شبکه خبری ایتا
🔻چهار عامل از عوامل طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است: 1⃣ هوای نفس: در نامه 45 خطاب به عثمان بن حنیف فرماندار بصره مینویسند: «من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاک، و از مغز گندم، و بافته هاى ابریشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هیهات که هواى نفس بر من چیره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد که طعامهاى لذیذ بر گزینم، در حالى که در «حجاز» یا «یمامه» کسى باشد که به قرص نانى نرسد، و یا هرگز شکمى سیر نخورد» 2⃣ احساس حاجت و نیازمندی به مردم: در نامه 53 در سیمای قضات وداوران خطاب به مالک اشتر می نویسند: «پس از انتخاب قاضى، هر چه بیشتر در قضاوت هاى او بیندیش، و آنقدر به او ببخش که نیازهاى او بر طرف گردد، و به مردم نیازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار که نزدیکان تو، به نفوذ در او طمع نکنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد» 3⃣ سستی در یاری حق که طمع دشمن را بر می انگیزد : در بند 3 خطبه 166 می فرمایند : « اى مردم اگر دست از یارى حق بر نمى داشتید، و در خوار ساختن باطل سستى نمى کردید، هیچ گاه آنان که به پایه شما نیستند در نابودى شما طمع نمى کردند، و هیچ قدرتمندى بر شما پیروز نمى گشت» 4⃣ تکبر و سرکشی : در بند 4 خطبه 192 فرمودند: « افراد سرکش شما تسلیم شیطان شدند، و طمع ورزى او در شما کارگر افتاد، و این حقیقت بر همه آشکار گردید، و حکومت شیطان بر شما استوار شد، و با لشکر خویش به شما یورش برد، و شما را به ذلّت سقوط کشانید» 📙شرح 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بوی بهشت می‌وزد از کربلای تو ای صد هزار جان گرامی فدای تو التماس دعا🙏💔🥺 🔶 @Nahj_Et
💠هیچگاه انسان صبور، پیروزی را از دست نمی دهد هرچند که زمان آن طولانی شود. 📙حکمت ۱۵۳ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
قاسم یادگار حسن ، میثم مطیعی.mp3
6.63M
🏴 قاسم، یادگار حسن 🎤 میثم مطیعی 🗓 مداحی ویژه شب ششم محرم 📆 ۱۳ دی ۱۳۹۹ . زمینه . هیئت میثاق با شهدا 🏷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امام علی عليه السلام ـ لَمّا قُتلَ الخوارِجُ فقيلَ لَهُ يا أميرَ المؤمنينَ، هَلكَ القَومُ بأجْمَعِهِم ـ ; كَلاّ و اللّه ِ، إنَّهُم نُطَفٌ في أصْلابِ الرِّجالِ و قَراراتِ النّساءِ ، كُلَّما نَجَمَ مِنهُم قَرْنٌ قُطِعَ ، حتّى يكونَ آخِرُهُم لُصوصا سَلاّبِينَ .; 💠حضرت امام على عليه السلام ـ آن گاه كه خوارج كشته شدند و به ايشان عرض شد اى امير مؤمنان! اين جماعت همه نابود شدند . فرمود ; هرگز ، به خدا قسم كه آنها نطفه هايى در پشت مردان و زهدانهاى زنان هستند . هر گاه شاخى از آنان برويد ، قطع گردد تا اين كه سرانجام از آنان عده اى راهزن و دزد بر جاى ماند .; 📙نهج البلاغة : الخطبة ۶٠ 🔶 @Nahj_Et