eitaa logo
نهج البلاغه
37.4هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:حق مردم را از دیگران بگیر و خود را میان آن ها قاضی قرار نده... 📙نهج البلاغه، نامه ۵۳ 🔶 @Nahj_Et
📸نامه محبت آمیر شهید سیدحسن نصرالله به فرزندش 🔹«پسر عزیزم؛ خیلی تو را دوست دارم و دوری ات را تحمل نمی‌کنم، دوست ندارم که همیشه از من دور باشی و تو را نبینم. با همه قلبم دوستت دارم ای همه‌ی قلب من …» 🔶 @Nahj_Et
▫️مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ، لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا؛ يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ. 🟠دنياى حرام چون مار سمّى است، پوست آن نرم ولى سمّ كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن مى گرايد، و هوشمند عاقل از آن دورى گزيند. ✍اشاره به انسان هاى نادان و نا آگاهى است كه تنها چشم به ظواهر فريبنده دنيا مى دوزند و از آنچه در باطن دارد و تاريخ پيشينيان آن را به خوبى مجسم ساخته بى خبر مى مانند; ولى عاقلان باتجربه و آگاه كه سرنوشت دنياپرستان را در آيينه تاريخ مشاهده كرده اند خود را از آن برحذر مى دارند. به همين دليل حب دنيا (دنياپرستى) سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است. افراد دنياپرست چنان اسير آن مى شوند كه نه خدا را بنده اند و نه فرمان عقل را مى برند، نه حق الناس مى شناسند و نه وجدان بيدار و آگاهى دارند و گاه با صراحت مى گويند: براى رسيدن به اهداف دنيوى هر كار براى ما مجاز است. 📘 🔶 @Nahj_Et
اخلاق اداری کارگزاران ▫️وَإِيَّاکَ وَالْمَنَّ عَلَى رَعِيَّتِکَ بِإِحْسَانِکَ، أَوِ التَّزَيُّدَ فِيمَا کَانَ مِنْ فِعْلِکَ، أَوْ أَنْ تَعِدَهُمْ فَتُتْبِعَ مَوْعِدَکَ بِخُلْفِکَ 🟠از منّت بر رعيت به هنگام احسان، شديداً دورى کن و (همچنين) از افزون شمردن کارهايى که انجام داده اى خوددارى نما و نيز از اينکه به آنها وعده دهى سپس تخلف کنى برحذر باش ✍از چيزهايى که ـ طبق صريح قرآن مجيد ـ کمک هاى به مردم را باطل مى کند منّت است مى فرمايد: لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالاَْذَى بزرگ شمردن و بيش از اندازه نمايش دادن فعل خود نيز از امورى است که ارزش کارهاى نيک را در پيشگاه خدا بر باد مى دهد، چرا که يکى از مصداق هاى واضح دروغ است و دروغ از بزرگترين گناهان محسوب مى شود. خلف وعد نيز از امورى است که هم در آيات و هم در روايات اسلامى به طور گسترده از آن نهى شده است. 📘 🔶 @Nahj_Et
♦️ امروز ۲۷جمادي الاولي مصادف است با سالروز وفات جد بزرگوار پيامبر(صلی الله علیه وآله والسلم) ◽️ عبدالمطلب در بين مردم به فياض (بخشنده) شهرت داشت حضرت عبدالمطلب جد بزرگوار پيامبر گرامي اسلام(ص) در شهر مكه رحلت كردند. آن حضرت در مدينه متولد شدند و پس از مرگ پدر تحت سرپرستي عموي خود "مطلب بن عبد مناف" قرار گرفت و از آن به بعد نزد مردم به "عبدالمطلب" شهرت يافت. ◽️ ۲۷ جمادي الاول سالروز وفات حضرت عبدالمطلب جد بزرگوار پيامبر گرامي اسلام(ص) است. وي به خرد و فصاحت شهره بود و در ميان اهل قريش احترام خاصي داشت. ◽️ حضرت عبدالمطلب پرده‌داري كعبه و تهيه آب و آذوقه زائران كعبه را به عهده داشت و اين وظيفه مقدس همچون ميراثي گرانبها از پدر به آن حضرت رسيده بود. ◽️ از جمله فرزندان عبدالمطلب مي‌توان عبدالله پدر حضرت محمد(ص) و ابوطالب پدر حضرت علي(علیه السلام) را نام برد. 🔶 @Nahj_Et
جایگاه سخن و سکوت..✨ ▫️لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الحُكمِ، كَمَا اَنَّه لا خَيْرَ في القَوْلِ بِالجَهْلِ 🟠در آنجا که باید سخن گفت، خاموشی سودی ندارد ،و آنجا که باید خاموش ماند سخن گفتن خیری نخواهدداشت . ✍كوتاه سخن اين كه چگونه ممكن است خداوند نعمت بيان را به عنوان يكى از بزرگ ترين نعمت هايش بعد از نعمت آفرينش انسان در قرآن بيان كند، (الرَّحْمَنُ * عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الاِْنسَانَ ...) و با اين حال او را دعوت به سكوت نمايد؟ چرا از اين نعمت بزرگ الهى كه امتياز انسان نسبت به تمام جانداران است براى گفتن ذكر خدا و تسبيح و تقديس او، براى شكر نعمت هايش، براى تعليم و تربيت خلق، براى امر به معروف و نهى از منكر، براى حمايت از مظلوم و مبارزه با ظالم استفاده نشود؟ و نيز چگونه ممكن است خداوند و اوليايش اجازه دهند كه از اين موهبت بى نظير در راه دروغ و تهمت و سخنان ركيك و اعانت ظالم و ظلم به بى گناهان بهره گيرى شود؟ بنابراين همان گونه كه امام(عليه السلام) در گفتار بسيار حكيمانه مورد بحث فرموده، نه سكوت از بيان حق، خوب است و نه سخن گفتن با جهل. 📚 حکمت471 🔶 @Nahj_Et
📌 درگذشت حبیب‌ الله چایچیان معروف به حسان 🔹 حبیب الله چایچیان، در سال ۱۳۰۲ ش در تبریز متولد شد. در ۶ سالگی، همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. تحصیلات خود را در تهران به پایان رساند، سپس به استخدام بانک ملی ایران درآمد. نخستین شعرش در ۱۵ سالگی در رثای پدرش بود. وی با تشویق مادرش، به سرودن اشعار در مدح و مرثیه ائمه علیهم‌السلام پرداخت. 🔸او پس از سفر به کربلا فقط به سرودن مدح‌ آل علی علیه‌السلام پرداخت و آثار دیگرش را در آتش افکند. «گل‌ های پرپر»، «خزان گلریز»، «باغستان عشق»، «دیوان اشعار» و ... از جمله آثار او می‌باشند. 🔹️ وی کتاب «بَطَلَةُ کربلا»، اثر «دکتر بنتُ الشّاطی» را با نام «زینب سلام‌الله‌علیها بانوی قهرمان کربلا» به فارسی ترجمه کرد. «قطعه‌ای از بهشت» یا قطعه «آمدم ای شاه»، تصنیفی در مدح امام رضا علیه‌السلام است که به خوانندگی محمدعلی کریمخانی با شعری از حبیب‌الله چایچیان معروف شد. 🔸️وی خودش را شاعر اهلبیت و آبرویش را نیز وامدار آنان می‌دانست. او بارها در حضور رهبر انقلاب، شعر خوانده و مورد تشویق ایشان قرار گرفته. حبیب الله چایچیان سرانجام در روز پنجشنبه ۹ آذر سال ۱۳۹۶ درگذشت. 🔶 @Nahj_Et
توصیه های امیرالمومنین علیه‌السلام به مالک اشتر ▫️وَإِيَّاکَ وَالْعَجَلَةَ بِالاُْمُورِ قَبْلَ أَوَانِهَا، أَوِ التَّسَقُّطَ فِيهَا عِنْدَ إِمْکَانِهَا 🟠از عجله در کارهايى که وقتش نرسيده است جداً بپرهيز و از کوتاهى در آن کارها که امکانات عمل آن فراهم شده خوددارى کن ✍مى دانيم هرکارى وقتى دارد و هر برنامه اى شرايطى. آن گاه که وقت و شرايط فراهم نباشد شتاب کردن سبب ناکامى است و نيز با فراهم آمدن شرايط بايد به سرعت کار را انجام داد، چرا که در صورت کوتاهى کردن فرصت از دست مى رود و سبب پشيمانى است. عجله در سوى افراط قرار گرفته و سستى در کار به هنگام فرا رسيدن وقت عمل در مسير تفريط است. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث روز ا❁﷽❁ا 💠 امام علی علیه السلام: الاستِشارةُ عَينُ الهِدايَةِ ، و قد خاطَرَ مَنِ استَغنى بِرَأيِهِ. 🔸️مشورت كردن ، ديده راهيابى است و كسى كه به رأى و نظر خويش اكتفا كند ، خود را به خطر افكنده است. 🔹️ منبع: نهج البلاغة : الحكمة ٢١١. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 تمسک به قرآن نجویید مگر با شناخت کسانی که آن را کنار گذاشتند 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه147/ قسمت21 از 23 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
🔹نوش جانت، باز هم بخور! «ما حاج‌آقا بزرگِ کنگاور در کرمانشاه را دیدیم. این مرد بزرگ یک عمر برای مردم، پدر مهربان بود. مردم هم او را می‌پرستیدند. یک عربده‌کشی در کنگاور که همه او را می‌شناختند، شراب می‌خورد، مستِ مست می‌آمد در خیابان، عربده می‌کشید. رسیده بود به حاج‌آقا بزرگ، گفته بود: «حاجی! می‌دونی! خوردم... اونقد خوردم دارم می‌میرما... بازم می‌خوام بخورما...» حاج‌آقا بزرگ چه می‌گوید؟ اگر اشاره می‌کرد تکه‌تکه‌اش می‌کردند. گفت: «نوش جانت! بازم بخور... بعد بیا دو رکعت نماز هم بخون...» مست بردش مسجد، حالا در کنگاور که مردم همه متّقی و اهل نماز شب، دیدند یک لات عربده‌کشی را آورده مسجد، حاج‌آقا بزرگ او را آورده، چه می‌شود گفت؟! سرش را دم حوض شست، تمیزش کرد، آوردش و گفت نماز بخوان. این‌جور مردم را هدایت می‌کردند». 🔶 @Nahj_Et
▫️وَ اعْتَمِدُوا وَضْعَ التَّذَلُّلِ عَلَى رُؤُوسِکُمْ، وَ إِلْقَاءَ التَعَزُّزِ تَحْتَ أَقْدَامِکُمْ، وَ خَلْعَ التَّکَبُّرِ مِنْ أَعْنَاقِکُمْ; وَاتَّخِذُوا التَّوَاضُعَ مَسْلَحَةً بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ عَدُوِّکُمْ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ 🟠تاج تواضع بر سر نهيد، و خودبرتربينى را زير پا افکنيد، حلقه هاى زنجير تکبّر را از گردن فرو نهيد و فروتنى را سنگر ميان خود و دشمنتان; يعنى ابليس و سپاهيانش برگزينيد. ✍در اين عبارت امام(عليه السلام) تواضع را تشبيه به تاج و خودپسندى را به موجود بى ارزشى که زير پاها مى افتد و تکبّر را به غل و زنجيرى که بر گردن مى نهند و فروتنى را به سنگرگاه محکمى که انسان را در برابر دشمن حفظ مى کند، تشبيه کرده است که هر يک پيام روشنى براى انسانها و مخصوصاً افراد با ايمان دارد. 📘 🔶 @Nahj_Et
📌درگذشت میرزا محمد حسن آشتیانی 🔹 محمد حسن آشتیانی در ۱۲۴۸ق در آشتیان استان مرکزی متولد شد. او در ۱۳ سالگی عازم بروجرد شد و دروس مقدمات را آنجا طی کرد و سال ۱۲۶۵ق راهی نجف شد. وی در سال ۱۲۸۱ق به درجه اجتهاد رسید و به ایران بازگشت و ساکن تهران شد. 🔸ایشان در سال ۱۳۰۶ق همزمان با سفر ناصرالدین شاه قاجار به اروپا، در مقام رهبری نهضت مقاومت و اعتراض مردم در جریان واگذاری امتیاز انحصاری دخانیات به یک شرکت انگلیسی کوشید تا علاوه بر گوشزد کردن زیان‌های اقتصادی این قرارداد، آثار سوء فرهنگی و اجتماعی آن را به مردم یادآور شود. این کار منجر به صدور فتوای تحریم تنباکو از سوی میرزای شیرازی شد. 🔹میرزای آشتیانی در ۲۸ جمادی‌الاول سال ۱۳۱۹ق در سن ۷۱ سالگی، در تهران هنگام قرائت زیارت جامعه کبیره دار فانی را وداع گفت و پیکرش را پس از انتقال به نجف در آرامگاه شیخ جعفر شوشتری به خاک سپرده شدند. 🔶 @Nahj_Et
mdhy_anlyn_-_nmhng_khlmyny_-_hj_mhdy_rswly.mp3
3.78M
یکمی حرف بزن علی ببینه حرف رفتن نزن علی میمیره 🔊 🏴 🎙 🔶 @Nahj_Et
امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: 🌸أَلاَ وَ إِنَّ هذِهِ الدُّنْیَا الَّتِی أَصْبَحْتُمْ تَتَمَنَّوْنَهَا وَ تَرْغَبُونَ فِیهَا، وَ أَصْبَحَتْ تُغْضِبُکُمْ وَ تُرْضِیکُمْ، لَیْسَتْ بِدَارِکُمْ، وَ لاَ مَنْزِلِکُمُ الَّذِی خُلِقْتُمْ لَهُ وَ لاَ الَّذِی دُعِیتُمْ إِلَیْهِ. أَلاَ وَ إِنَّهَا لَیْسَتْ بِبَاقِیَة لَکُمْ وَ لاَ تَبْقُونَ عَلَیْهَا ; وَ هِیَ وَ إِنْ غَرَّتْکُمْ مِنْهَا فَقَدْ حَذَّرَتْکُمْ شَرَّهَا. فَدَعُوا غُرُورَهَا لِتَحْذِیرِهَا، وَ أَطْمَاعَهَا لِتَخْوِیفِهَا ; وَ سَابِقُوا فِیهَا إِلَى الدَّارِ الَّتِی دُعِیتُمْ إِلَیْهَا، وَانْصَرِفُوا بِقُلُوبِکُمْ عَنْهَا; وَ لاَ یَخِنَّنَّ أَحَدُکُمْ خَنِینَ الاَْمَةِ عَلَى مَا زُوِیَ عَنْهُ مِنْهَا، وَاسْتَتِمُّوا نِعْمَةَ اللهِ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ عَلَى طاعَةِ اللهِ وَ الْمُحَافَظَةِ عَلَى مَا اسْتَحْفَظَکُمْ مِنْ کِتَابِهِ. أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ یَضُرُّکُمْ تَضْیِیعُ شَیْء مِنْ دُنْیَاکُمْ بَعْدَ حِفْظِکُمْ قَائِمَةَ دِینِکُمْ. أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ یَنْفَعُکُمْ بَعْدَ تَضْیِیعِ دِینِکُمْ شَیْءٌ حَافَظْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَمْرِ دُنْیَاکُمْ. أَخَذَ اللهُ بِقُلُوبِنَا وَ قُلُوبِکُمْ إِلَى الْحَقِّ، وَ أَلْهَمَنَا وَ إِیَّاکُمُ الصَّبْرَ❗️ 🌳آگاه باشيد! اين دنيايى که شما پيوسته آن را آرزو مى کنيد و به آن عشق مىورزيد، و آن نيز گاه شما را خشمگين و گاه خشنود مى سازد، خانه و منزلگاه اصلى شما نيست که براى آن آفريده شده و به سوى آن دعوت گرديده ايد. 🌱آگاه باشيد! نه دنيا براى شما باقى مى ماند و نه سلطه شما بر آن باقى خواهد ماند. اين دنيا گرچه از جهتى شما را فريب داده، ولى از جهتى ديگر شما را از بدى هايش بر حذر داشته است; پس به دليل هشدارهايش از فريبندگى هايش چشم بپوشيد و مظاهر هوس انگيزش را به جهت جنبه هاى هشدار دهنده اش رها سازيد و در اين جهان به سوى سرايى که به آن دعوت شده ايد سبقت جوييد و با جان و دل از دنياپرستى روى بگردانيد. 🍀نبايد هيچ يک از شما به سبب از دست دادن چيزى از دنيا همچون کنيزکان گريه سر دهد ; بلکه با صبر و استقامت بر طاعت خدا و حفظ آن چه را از کتابش بر عهده شما گذاشته نعمت هاى او را نسبت به خويش کامل سازيد. 🌿آگاه باشيد! اگر اساس دين و ايمان خود را حفظ کنيد، از بين رفتن چيزى از دنيايتان به شما زيان نمى رساند و بدانيد با تباه ساختن دين خود، آن چه را از دنيا براى خويش نگه داشته ايد سودى به حالتان نخواهد داشت. خداوند، دل هاى ما و شما را به سوى حق متوجّه سازد و صبر و استقامت را به ما و شما ارزانى دارد. 📚نهج‌البلاغه. خطبه۱۷۳. بخش سوم 🔶 @Nahj_Et
آیت الله مدرّس اولین کسی بود که تدریس نهج البلاغه را در حوزه های علمیه رسمی کرد و نخستین مجتهدی بود که این کتاب را جزو متون درسی طلاب قرار داد. شخصیت هایی چون حاج میرزا علی آقا شیرازی، استاد شهید مطهری و آیت الله بروجردی نهج البلاغه را نزد شهید مدرّس آموختند. ۱۰ آذر _ سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس به دست رضا شاه 📚 🔶 @Nahj_Et
وقتی انسان از منبع وحی دور شود اولین عقیدۀ او که خدشه‌دار می‌شود عقیده‌ به خدا و انسان کامل است وقتی که جان از نور ولایت دور شود عقاید هم سست می‌شوند.🥀 📚منهاج‌البراعه فی شرح نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
✴️امام علی علیه السلام : دنیا فریب می دهد، زیان می رساند، و سریع می گذرد. 📚نهج البلاغه، حکمت۴۱۵ 🔶 @Nahj_Et
📚کدام گناه بالاتر است: ترک‌ نماز یا شهوت رانی ؟ از امام صادق(ع) سوال‌کردند بعضی از گناهان جنسی که از سر لذت انجام می‌شود، حکمش اعدام است ولی به او کافر نمی‌گویید، ولی طرف نماز نمی‌خواند به او کافر می‌گوید، حضرت فرمود:«او تحت فشار شهوت گناه کرده ولی کسی که نماز نمی‌خواند، به خدا تکبر کرده است. این خیلی بدتر است! ؛ ... سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ سُئِلَ مَا بَالُ الزَّانِي لَا تُسَمِّيهِ كَافِراً وَ تَارِكُ الصَّلَاةِ قَدْ تُسَمِّيهِ كَافِراً ...» 📚علل الشرائع، ج2، ص339 اینکه می‌بینید یک آدم شراب خوار و دارای رفتارهای بسیار زننده، یک دفعه آدم خوبی می‌شود برای این است که گناهانی که با انگیزه‌های لذت بری، این قدر فرد را خراب نمی‌کند که دیگر قابل برگشت نباشد، اما شما به این سادگی نمی‌توانید پیدا کنید، کسی متکبر باشد بعداً خوب شود. ما به شدت در معرض تکبر هستیم، برای همین دین به ما می‌گوید:«روزی 5 مرتبه نماز بخوان.» چرا که نماز، فلسفه اصلی‌اش تکبرزدایی است: فَرَضَ اللَّهُ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ 📚نهج البلاغه،حکمت252 ‌‌‌ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️وَبَصِّرْهُ فَجَائِعَ الدُّنْيَا، وَحَذِّرْهُ صَوْلَةَ الدَّهْرِ وَفُحْشَ تَقَلُّبِ اللَّيَالِي وَالاَْيَّامِ 🟤«با نشان دادن فجايع دنيا، قلب را بينا کن و از هجوم حوادث روزگار و زشتى هاى گردش شب و روز آن را برحذر دار ✍گاه بر قلب انسان پرده هاى غفلت و هوا و هوس چنان فرو مى افتد که از درک حقايق مربوط به زندگى و سعادت خويش باز مى ماند. براى کنار زدن اين پرده هاى غفلت و بينا ساختن دل، چيزى بهتر از آن نيست که انسان حوادث تلخ دنيا و آفات و بلاها و دگرگونى هاى ناگهانى را که در زندگى قدرتمندان جهان نمونه هاى زيادى از آن ديده مى شود، مورد دقت قرار دهد و بينايى را به دل باز گرداند. 📘نامه 31 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۲۲۶.mp3
4.53M
شرح حکمت ۲۲۶ بهترین زن هزار آفرین بر زن عاقل قانع با احتیاط خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ- الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ زن قلدر و بی احتیاط نمی فهمد ، که چاه در راه است و صحرا پر خطر وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ يَعْرِضُ لَهَا و ............. 📙مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et
1_8522607703.mp3
45M
💠شرح نهج البلاغه 🎤 بیانات حجت‌الاسلام در سلسله‌ جلسات شرح حکمت‌های نهج‌البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گوشه‌ای از کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها در بیان آیت‌الله مسعودی خمینی آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی در گفت‌وگو با رسانه رسمی حوزه به بیان خاطراتی از امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، جامعه مدرسین، آیت الله مصباح یزدی، حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و ... پرداخت که برشی از این گفت و گو تقدیم مخاطبان ارجمند می‌شود. 📎 فیلم کامل 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 حقایق قرآن را از اهل آن بگیرید که حیات علم و مرگ جهلند 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه147/ قسمت22 از 23 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ مولا عاشقته ، خودش یه چیزی میذاره تو کاسه ات 🎙شیخ 🔶 @Nahj_Et
💠جملاتی درباره طلحه قال امیرالمومنین علیه‌السلام: قَدْ کُنْتُ وَ مَا أُهَدَّدُ بِالْحَرْبِ، وَ لاَ أُرَهَّبُ بِالضَّرْبِ; وَ أَنَا عَلَى مَا قَدْ وَعَدَنِی رَبِّی مِنَ النَّصْرِ. وَاللهِ مَا اسْتَعْجَلَ مُتَجَرِّداً لِلطَّلَبِ بِدَمِ عُثْمَانَ إِلاَّ خَوْفاً مِنْ أَنْ یُطَالَبَ بِدَمِهِ، لاََنَّهُ مَظِنَّتُهُ، وَ لَمْ یَکُنْ فِی الْقَوْمِ أَحْرَصُ عَلَیْهِ مِنْهُ، فَأَرَادَ أَنْ یُغَالِطَ بِمَا أَجْلَبَ فِیهِ لِیَلْتَبِسَ الاَْمْرُ وَ یَقَعَ الشَّکُّ. وَ وَاللهِ مَا صَنَعَ فِی أَمْرِ عُثْمَانَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلاَث: لَئِنْ کَانَ ابْنُ عَفَّانَ ظَالِماً ـ کَمَا کَانَ یَزْعُمُ ـ لَقَدْ کَانَ یَنْبَغِی لَهُ أَنْ یُوَازِرَ قَاتِلِیهِ، وَ أَنْ یُنَابِذَ نَاصِرِیهِ. وَ لَئِنْ کَانَ مَظْلُوماً لَقَدْ کَانَ یَنْبَغِی لَهُ أَنْ یَکُونَ مِنَ الْمُنَهْنَهِینَ عَنْهُ، وَالْمُعَذِّرِینَ فِیهِ وَ لَئِنْ کَانَ فِی شَکٍّ مِنَ الْخَصْلَتَیْنِ، لَقَدْ کَانَ یَنْبَغِی لَهُ أَنْ یَعْتَزِلَهُ وَ یَرْکُدَ جَانِباً، وَ یَدَعَ النَّاسَ، مَعَهُ، فَمَا فَعَلَ وَاحِدَةً مِنَ الثَّلاَثِ، وَ جَاءَ بِأَمْر لَمْ یُعْرَفْ بَابُهُ، وَ لَمْ تَسْلَمْ مَعَاذِیرُهُ. 🔹ترجمه: من هيچ گاه در گذشته به جنگ تهديد نمى شدم و هرگز کسى مرا از ضرب شمشير نمى ترسانيد (چرا که همه مى دانستند من مرد جنگم به علاوه) من به همان وعده پيروزى که پروردگارم داده است باقى ام و به آن ايمان دارم. به خدا سوگند، او (طلحه) با شتاب براى خونخواهى عثمان اقدام نکرد ; مگر به جهت اين که مى ترسيد خودش نسبت به خون عثمان بازخواست شود ; زيرا او به اين کار متهم بود و در ميان مردم، کسى حريص تر از او بر قتل عثمان نبود و او در واقع، مى خواست با جمع آورى گروهى گرد خود (به نام خونخواهى عثمان) غلط اندازى کند و امر را بر مردم مشتبه سازد و آن ها را به شک بيندازد. به خدا سوگند، او مى بايست در مورد عثمان يکى از سه کار را انجام مى داد; ولى هرگز چنين کارى را نکرد (نخست اين که) اگر فرزند عفان (يعنى عثمان) ستمکار بود ـ چنان که او مى انديشيد ـ سزاوار بود با قاتلان او همکارى کند و با يارانش مبارزه نمايد و اگر او مظلوم بود سزاوار بود از قتل او جلوگيرى کند و براى کارهايش عذر موجهى ارائه دهد و اگر در ميان اين دو امر شک و ترديد داشت خوب بود کناره گيرى مى کرد و به گوشه اى مى رفت و مردم را با او تنها مى گذاشت ; ولى او هيچ کدام از اين سه را انجام نداد و به کارى دست زد که دليل روشنى بر آن نبود و عذرهاى ناموجهى براى کار خود آورد (نخست بر ضد او قيام کرد سپس به خونخواهى او برخاست). 📙خطبه ۱۷۴ بخش اول 🔶 @Nahj_Et