💠نامه امام به مصقله بن هبیره
🔹سخت گیری در مصرف بیت المال
گزارشی از تو به من دادند كه اگر چنان كرده باشی، خدای خود را به خشم آوردی، و امام خویش را نافرمانی كردی، خبر رسید كه تو غنیمت مسلمانان را كه نیزه ها و اسبهاشان گرد آورده، و با ریخته شدن خونهایشان به دست آمده، به اعرابی كه خویشاوندان تواند، و تو را برگزیدند، می بخشی. به خدایی كه دانه را شكافت، و پدیده ها را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، در نزد من خوارشده، و منزلت تو سبك گردیده است، پس حق پروردگارت را سبك مشمار، و دنیای خود را با نابودی دین آباد نكن، كه زیانكارترین انسانی، آگاه باش، حق مسلمانانی كه نزد من یا پیش تو هستند در تقسیم بیت المال مساوی است، همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من گیرند.
#نامه_43
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 #جهان_مدیا|نسخه ای از نهج البلاغه در قرن ۵۳۸ هجری توسط علی ابن ابوالقاسم جمع آوری شده که می گویند از نسخه های دیگر کامل تر است و این نسخه قرار است توسط موسسه نهج البلاغه در عراق منتشر شود
🔶 @Nahj_Et
💠امام علی علیه السلام:
🔹اِعلَم أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالأرضِ قَد أَذِنَ لَک فی الدُّعَاءِ، وَتَکفَّلَ لَک بِالإِجَابَةِ ... فَلا یُقَنِّطَنَّک إِبطَاءُ إِجَابَتِهِ، فَإنَّ العَطِیَّةَ عَلَی قَدرِ النِّیَّةِ.
💢بدان که آن کسی که خزانه های آسمانها و زمین در دست اوست به تو اجازه دعا کردن داده است و اجابت نمودن آن را ضمانت کرده است ... پس، مبادا تأخیر در اجابت او تو را نومید گرداند؛ زیرا که بخشش به قدر نیّت بستگی دارد.
📚نهج البلاغه، #نامه_31
🔶 @Nahj_Et
💠آثار فقر از دیدگاه امیرالمومنین علی علیه السلام
3⃣◀️ فقر موجب ذلت و خواری 👇
💢امام علی از سنگینی و ذلت و خواری فقر به خدا پناه می برد، آنجا که می فرماید:
«پروردگارا آبرویم را با بی نیازی نگهدار و شخصیتم را در اثر فقر ساقط مگردان که از روزی خواران تو درخواست روزی کنم و از اشخاص پست خواستار عطوفت و بخشش باشم، به ستودن آن کس که کمکم می کند مبتلا گردم، و به مذمت و بدگوئی از آنکه به من نمی بخشد آزمایش شوم، و تو در ورای همه اینها سرپرست منی که ببخشی و یا منع نمایی، و تو بر همه چیز قادری»
📚نهج البلاغه، #خطبه_225
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چگونه نهج البلاغه امام علی(ع) منشأ مسلمان شدن فیلسوف غربی می شود؟
✨وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش، ترجمه «نهج البلاغه» امام علی(ع) را هدیه می دهد...✨
⚡️ این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی(ع) می شود که او را شایسته الگو بودن می یابد.
⚡️جذابیت تصویر دقیق نهجالبلاغه از خدا برای این فیلسوف.
⚡️این پایان ماجرا نیست، آن دانشجو (اکبر نوجه دهی) بعدها در دفاع مقدس به شهادت می رسد و آن استاد که مسلمان شده و نام محمد برای خود انتخاب کرده است سرانجام استاد «فلسفه دین» حوزه علمیه قم می شود.⚡️
🔹این سرگذشت را از زبان خود استاد لگنهاوزن بشنوید.
🔶 @Nahj_Et
*آثار احیا در شبهای قدر*
*1️⃣ برطرف شدن عذاب:*
*رسول خدا(ص) فرمودند:*
*هرکس در شب قدر احیا بگیرد،تا سال بعد عذاب از او برداشته میشود.*
*2️⃣ آمرزش گناهان:*
*حضرت جوادالائمه(ع) فرمودند:*
*هرکس شب قدر را احیا بگیرد، گناهانش آمرزیده میشود،هرچند تعداد آنها به تعداد ستارگان آسمان، به وزن کوهها و به مقدار پیمانههای آب از دریا باشد(۲).*
*رسول خدا (ص) فرمودند:*
*هركس از روى ايمان و براى رضاى خدا شب قدر را شب زنده دارى و عبادت كند، خداوند خطاهاى گذشتهاش را مىآمرزد(۳)*.
*حضرت باقر(ع) فرمودند:*
*هرکس شب قدر را درک کرد و در آن شب (به عبادت) برخیزد، خداوند گناهان گذشته و آیندهاش را میآمرزد(۴).*
*حضرت کاظم (ع) فرمودند:*
*هركس شب قدر غسل كند و تا طلوع سپيده، شب زنده دارى كند، از گناهان خود بيرون مىرود(۵)*.
*3️⃣ قرب الهی:*
*رسول خدا(ص) فرمودند:*
*موسی به خداوند عرض کرد: خدای من، قرب تو را میخواهم، فرمود: قرب من برای کسی است که شب قدر بیدار باشد۶*
📚۱- بحارالأنوار،ج۹۸ص۱۴۵
۲- بحارالأنوار،ج۹۸،ص۱۶۸
۳- روضة الواعظين، ج۲ ص۳۴۹
۴- بحارالأنوار، ج۹۷ص۹
۵- روضة الواعظين،ج۲ ص۳۴۸
۶- بحارالأنوار، ج۹۸ص۱۴
🔶 @Nahj_Et
💠امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) میفرماید
🍃 به برکت آن امام (زمان )گروهی از مردم برای دفاع از دین و درهم کوبیدن فتنهها آماده میشوند چنان که شمشیر و تیر به دست آهن گر تیز میگردد چشم آنها به واسطه ی قرآن روشن است تفسیر و معانی قرآن در گوششان گفته میشود و شب و روز از جام حکمت و علوم الهی سیراب میشوند.
#خطبه_150
🔶 @Nahj_Et
💠نامه امام به مالک اشتر
🔹«سپس حقوق کافی به آنها(کارگزاران ) بده! زیرا این کار، آنها را در اصلاح خویش تقویت می کند، و از خیانت در اموالی که زیردست آنها است، بی نیاز می سازد.»
📚نهج البلاغه، #نامه_53
💢 از بخشی از این فرمایش چنین برمی آید که اگر کارمندان با وجود تأمین نیاز، خیانت کنند باید آنان را سرزنش کرد در غیر این صورت، سرزنش آنان سودی ندارد. در بسیاری از متون دیگر نیز حضرت علی(ع) دستور می دهد که باید زندگی کارمندان دولت تأمین باشد.
🔶 @Nahj_Et
💠سخن امام در مورد فضیلت جهاد
🔹ارزش جهاد در راه خدا
جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است، كه خدا آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است، جهاد، لباس تقوا، و زره محكم، و سپر مطمئن خداوند است، كسی كه جهاد را ناخوشایند دانسته و ترك كند، خدا لباس ذلت و خواری بر او می پوشاند، و دچار بلا و مصیبت می شود، و كوچك و ذلیل می گردد، دل او در پرده گمراهی مانده، و حق از او روی می گرداند، به جهت ترك جهاد، به خواری محكوم و از عدالت محروم است
#خطبه_27
🔶 @Nahj_Et
💠امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مىكند و آثار سوء هر يك را بر مىشمرد تا همگان از آنها فاصله بگيرند.
🔹 در اولین مورد مىفرمايد: «بخل ننگ است»؛ (الْبُخْلُ عَارٌ) . بخل آن است كه انسان حاضر نباشد چيزى از مواهب خداداد را در اختيار ديگران بگذارد، هرچند امكانات او بسيار بيش از نيازهاى او باشد و نقطۀ مقابل آن سخاوت و كرم است كه گاه سبب مىشود انسان حتى وسائل مورد نياز خود را به ديگران ببخشد و خود به كمترين مواهب حيات قناعت كند.
بخشی از #حکمت_3
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مىكند و آثار سوء
عار بودن بخل و افتخار بودن كرم و سخاوت بر كسى پوشيده نيست، زيرا بخل سبب نفرت مردم از بخيل مىشود و افراد نزديك و دور از او فاصله مىگيرند همچنین بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زيرا بخيل نالۀ مستمندان را مىشنود و چهرۀ رقتبار آنها را مىبيند و در عين حال به آنها كمكى نمىكند و اين مايۀ قساوت است.
بخشی از #حکمت_3
🔶 @Nahj_Et
💠🔹ستايش مخصوص خداوندى است كه:
🖌 ستايشگران از مدح و ثناى او عاجز و ناتوانند» (الحمد للّه الّذى لا يبلغ مدحته القائلون) . چرا كه اوصاف «كمال» و «جمال» او از حدّ بيرون است. آنچه انسانها و فرشتگان از حمد و مدح او گويند به مقدار معرفت و شناخت خودشان از آن ذات بىمثال است نه به مقدار كمالات او. هنگامى كه شخص پيامبر (ص) كه بزرگترين پيامبر الهى است مطابق حديث مشهور اظهار عجز از معرفت خالق متعال مىكند و نغمۀ «ما عرفناك حقّ معرفتك» را سر مىدهد ديگران چگونه مىتوانند دعوى معرفت او كنند؟ و هنگامى كه انسان از معرفت او عاجز باشد چگونه مىتواند حقّ حمد و ستايش او را به جا آورد؟ بنا بر اين بالاترين حدّ «حمد» ما همان است كه مولا فرموده، يعنى اظهار عجز و ناتوانى در برابر حمد و ثناى او كردن و اعتراف به اين كه هيچ گويندهاى توانايى ندارد كه بر قلّۀ حمد و ثنايش عروج كند.
#حکمت_1
🔶 @Nahj_Et
✨انَّ عَلَىَّ مِنَ اللّهِ جُنَّةً حَصينَةً، فَاِذا جاءَ يَوْمِى انْفَرَجَتْ عَنّى وَ اَسْلَمَتْنى. فَحينَئِذ لايَطيشُ السَّهْمُ، وَلا يَبْرَأُ الْكَلْمُ
🔹پروردگار براى من پوششى استوار قرار داد كه مرا حفظ نمايد، هنگامى كه عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ مى كند، كه در آن روز نه تير خطا مى رود و نه زخم بهبود مى يابد.
شرح#خطبه_62
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مىكند و آثار سوء
💠سخن امام علی علیه السلام درمورد بخل
🔹 بخل سبب مىشود كه بسيارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت كنز و اندوخته در آيد در حالى كه گروههايى در جامعه ممكن است به آن نياز داشته باشند. و افراد بخيل گاه به زن و فرزند خود نيز تنگ و سخت مىگيرند به اندازهاى كه مرگ او را آرزو مىكنند و اين عار و ننگ ديگرى است. همچنین افراد بخيل به سبب دلبستگى فوقالعادۀ غير منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفكر اجتماعى بسيار ضعيف و ناتوانند و اين هم ننگ و عار ديگرى است، لذا امام عليه السلام در عهدنامۀ معروف مالك اشتر به او توصيه مىكند كه هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت ندهد كه او را به ترك حق دعوت مىكند و از تهدستى و فقر مىترساند؛ (لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْر) .
بخشی از #حکمت_3
🔶 @Nahj_Et
💠🔹عجز و ناتوانى آفت است (الْعَجْزُ آفَةٌ) . عجز مفهوم وسيعى دارد كه هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فكرى را شامل مىشود و به يقين اينها بزرگترين آفات زندگى انسان است؛ انسان عاجز، ذليل و خوار عقب مانده و شكست خورده و بىارزش و بىمقدار است به همين دليل اسلام مىگويد: بكوشيد و هرگونه عجز را از خود دور سازيد و با قدرت و قوت به اهداف مالى و معنوى خود برسيد. البته گاه مىشود كه عجز و ناتوانى بدون اختيار دامان انسان را مىگيرد، ولى غالباً چنين نيست، بلكه نتيجۀ كوتاهىها و بىبرنامگىهاست.
#حکمت_4
🔶 @Nahj_Et
💢اهمیت دعا برای عافیت
#نهج_البلاغه
💠نَحْمَدُهُ عَلَى مَا كَانَ وَ نَسْتَعِينُهُ مِنْ أَمْرِنَا عَلَى مَا يَكُونُ وَ نَسْأَلُهُ الْمُعَافَاةَ فِي الْأَدْيَانِ كَمَا نَسْأَلُهُ الْمُعَافَاةَ فِي الْأَبْدَانِ.
💠خدا را بر نعمت هايى كه عطا فرمود ستايش مى كنيم و در كارهاى خود از او يارى مى جوييم. از او سلامت در دين را خواهانيم آنگونه كه تندرستى بدن را از او درخواست داريم.
#خطبه_99
🔶 @Nahj_Et
141.mp3
4.22M
💠فریبندگی شيطان و نفس اماره
الشيطان المُضلّ، و الانفس الامارة بالسوء، غرّتهم بالامانى، و فسَحت لهم بالمعاصى، و وعدتهم الاظهار، فاقتحمت بهم النار.
💎شيطان گمراه كننده است و نفس اماره آن ها را با آرزوهاى نا بجا فريب داد و ميدان گناه را بر ايشان گشود و به آنها وعده پيروزى داد، پس آن ها را به جهنم فرستاد.
📘#حکمت_332
🎤آیت الله #جوادی_آملی
🔶 @Nahj_Et
💠🔹علم و دانش ميراث گرانبهايى است»؛ (الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ) . اشاره به اينكه گرانبهاترين ميراثى كه انسان از خود به يادگار مىگذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادى افتخارى است. اين سخن شبيه روايتى است كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه مىفرمايد: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَلَا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ؛ دانشمندان وارثان انبيا هستند چرا كه انبيا دينار و درهمى از خود به يادگار نگذاشتند، بلكه علم و دانش به ارث گذاشتند پس هر كس از آن بهرهاى بگيرد بهرۀ فراوانى برده است». نيز شبيه آن چيزى است كه در حكمت 147 خواهد آمد. بعضى از شارحان ارث را در اينجا طور ديگرى تفسير كردهاند و گفتهاند: ارث درآمدى است كه بى زحمت حاصل مىآيد دانشى را نيز كه انسان از استاد فرا مىگيرد شبيه ارث است
#حکمت_5
🔶 @Nahj_Et