eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پاداش امتحان امام علی علیه السلام: كُلَّما كانَتِ البَلوى وَالاِختِبارُ أعظَمَ كانَتِ المَثوبَةُ وَالجَزاءُ أجزَلَ. هرچه آزمايش و امتحان بزرگ تر باشد، ثواب و پاداش آن نيز بيشتر است. 📚نهج البلاغة : 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار و حكيمانه صفات كسانى را كه توانايى اجراى اوامر الهى را دارند بيان مى‌كند و آن را در سه چيز خلاصه كرده، مى‌فرمايد: «فرمان خدا را تنها كسى مى‌تواند اجرا كند كه نه سازش‌كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع‌ها كند»؛ (لَا يُقِيمُ‌ أَمْرَ اللَّهِ‌ سُبْحَانَهُ‌ إِلَّا مَنْ‌ لَا يُصَانِعُ‌، وَ لَا يُضَارِعُ‌، وَ لَا يَتَّبِعُ‌ الْمَطَامِعَ‌) . بديهى است آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمى‌توانند حق را به حق‌دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى‌كنند و از حق منصرف مى‌سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى‌شود. همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى‌طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى‌كنند توان اين كار را ندارند. نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع‌ها؛ طمع در مقام، مال و خواسته‌هاى هوس‌آلود هرگز نمى‌توانند مجرى فرمان خدا باشند، زيرا طمع بر سر دوراهى‌ها و چند راهى‌ها آنها را به‌سوى خود جذب مى‌كند و از پيمودن راه حق باز مى‌دارد. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار و حكيمانه صفات كسانى را كه توانايى اجراى اوامر الهى را دارند
💠ادامه حکمت ۱۱۰ 🔹به همين دليل در طول تاريخ كمتر زمامدارى را ديده‌ايم كه به طور كامل مجرى فرمان حق باشد (مگر انبيا و اوليا) زيرا گاه يكى از اين سه نقطه ضعف و گاه همۀ آنها را داشته است، از اين رو از پيمودن راه حق باز مانده است. آنچه امام عليه السلام در بالا دربارۀ موانع اجراى فرمان الهى بيان فرمود امورى است كه در آيات و روايات اسلامى نيز بر آن تأكيد شده است؛ از جمله دربارۀ رشوه مى‌خوانيم پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «إيّاكُم وَ الرِّشْوَةَ‌ فَإنَّهٰا مَحْضُ‌ الْكُفْرِ وَ لاٰ يَشُمُّ‌ صٰاحِبُ‌ الرِّشْوَةِ‌ ريٖحَ‌ الْجَنَّةِ‌؛ از رشوه بپرهيزيد كه كفر خالص است و رشوه‌گير بوى بهشت را هرگز استشمام نمى‌كند» 🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۸ ثواب.mp3
3.71M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه 📒 8⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(ثواب) 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
👈غرور.جاهلیت❌ وَ اِذا قیلَ لَهُمُ ارْکعوا لا یرْکعونَ. یکی از شئون تکذیبها را بیان می‌کند: به اینها گفته می‌شود رکوع کنید خضوع کنید برای خدا، یعنی عبادت کنید، نمی‌کنند. بعضی اهل تفسیر نوشته‌اند که این اشاره به داستان قوم ثقیف است که وقتی آمدند حضور پیغمبر اکرم تا مسلمان بشوند نماز را بر آنها عرضه داشت، گفتند: همه دین تو خوب است ولی نماز را ما قبول نمی‌کنیم چون معنی نماز منحنی شدن و خم شدن است و این دون شأن ماست؛ ما خم بشویم؟! کسی که غرور جاهلیت به او اجازه نمی‌داد که اگر از دری وارد می‌شد که کوتاه بود سرش را خم کند و می‌گفت: سردر را خراب کنید، آیا من گردنم را کج کنم؟! چنین کسانی به پیغمبر می‌گویند: تو حالا به ما می‌گویی رکوع کنید، سجود کنید، پیشانی به خاک بگذارید؟! وَیلٌ یوْمَئِذٍ لِلْمُکذِّبینَ. وای در چنین روزی برای تکذیب کنندگان و دروغ پنداران! بعد در آخرین آیه می‌فرماید: فَبِاَی حَدیثٍ بَعْدَهُ یؤْمِنونَ. این بیچارگانی که چنین سخن تازه‌ای را که قرآن است تکذیب می‌کنند، آیا غیر از قرآن چیز دیگری پیدا خواهد شد که بتوانند به آن ایمان بیاورند؟ یعنی آن کسی که به قرآن ایمان نیاورد دیگر به هیچ چیز نمی‌تواند ایمان بیاورد و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین. 🍁 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج11، ص165🍁 🔶 @Nahj_Et
امام علی ‌(ع): 💠إِنَّ عَمَلَک لَيْسَ لَک بِطُعْمَةٍ وَ لَکنَّهُ فِي عُنُقِک أَمَانَةٌ 🔹همانا پست و مسئولیت، برای تو وسیله ی آب و نان نیست بلکه امانتی بر گردن تو است. 🔶 @Nahj_Et
💠مرحوم سيّد رضى در آغاز اين سخن حكيمانه مى‌گويد: «همان جملۀ پرمايۀ قبل از امام عليه السلام به تعبير ديگرى بدين صورت نقل شده است: «قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش قرار دارد»؛ (وَ قَدْ رُوِيَ‌ عَنْهُ‌ عليه السلام هٰذا الْمَعْنىٰ‌ بِلَْفظٍ آخَرٍ، وَ هُوَ قَوْلِهِ‌: قَلْبُ‌ الْأَحْمَقِ‌ فِي فِيهِ‌، وَ لِسَانُ‌ الْعَاقِلِ‌ فِي قَلْبِهِ‌) . سپس مى‌افزايد: «و هر دو يك معنا را بازگو مى‌كنند»؛ (وَ مَعْنٰاهُمٰا وٰاحِدٌ.) . تفاوت اين دو تعبير آن است كه در تعبير اول مى‌فرمايد: زبان عاقل پشت قلب (عقل) اوست. در اينجا مى‌فرمايد: در درون قلب اوست و در آنجا مى‌فرمود: قلب احمق پشت زبان اوست و در اينجا مى‌فرمايد: در دهان اوست. به يقين هر دو بيان تعبيرى كنايى زيبا و صحيحى است و هر دو اشاره به يك حقيقت دارد و آن اين‌كه افراد عاقل بى مطالعه، فكر و دقت سخن نمى‌گويند؛ حسن و قبح، سود و زيان، مناسبت و عدم مناسبتِ‌ گفتار خود را به دقت بررسيده و سپس آن را بر زبان جارى مى‌كنند در حالى كه افراد نادان به عكس آن هستند؛ 🔶 @Nahj_Et
💠امام علی(ع): ❌شگفتا كه حسودان از سلامتى خود غافل مانده اند!!. 📚نهج‌البلاغه، 🔬نظر پزشکان👇  · حسادت که به عنوان سرطان روان و ذهن شناخته می‌شود اساسا ... و مشکلات بسیاری همچون بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت، سردرد و . 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود اشاره به اين نكته مى‌كند كه خداوند اسباب هدايت را آماده كرده است اگر از آن بهره نگيريد كوتاهى از شماست، مى‌فرمايد: «حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد و وسائل هدايت در اختيار شماست اگر هدايت‌پذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد»؛ (قَدْ بُصِّرْتُمْ‌ إِنْ‌ أَبْصَرْتُمْ‌، وَ قَدْ هُدِيتُمْ‌ إِنِ‌ اهْتَدَيْتُمْ‌، وَ أُسْمِعْتُمْ‌ إِنِ‌ اسْتَمَعْتُمْ‌) . هدف امام عليه السلام از بيان اين سخن آن است كه خداوند تمام وسايل هدايت و نجات و سعادت را در اختيار شما گذاشته است، آيات قدرتش را در پهنۀ آفرينش به شما نشان داده، درس‌هاى عبرتش را دربارۀ اقوام پيشين در برابر شما قرار داده است چشم باز كنيد و آثار او را در عالم و سرنوشت اقوام گذشته را با چشم خود ببينيد. 🔶 @Nahj_Et