شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۴ حیاء (۲).mp3
2.92M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 4⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (حیاء){بخش دوم}
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
🔷 تعریف زهد و پارسایی
♻️ وَ قَالَ علی ( علیه السلام ) : الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ : > لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ < وَ مَنْ لَمْ یَأْسَ عَلَی الْمَاضِی وَ لَمْ یَفْرَحْ بِالْآتِی فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَیْهِ .
♻️ و درود خدا بر او فرمود:زهد بین دو کلمه از قرآن است، که خدای سبحان فرمود: (تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید، و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید.) و کسی که بر گذشته افسوس نخورد، و به آینده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعایت کرده است.
📚 نهج البلاغه #حکمت_439
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم كرده مىفرمايد: «اظهار
💠ادامه حکمت ۱۴۲
🔹، اگر عالم و روحانى باشد مردم به او اقتدا مىكنند و ارشادات و نصايحش را به گوش جان مىپذيرند و چنانچه پدر و بزرگتر خانواده باشد همسر و فرزندان به او علاقهمند مىشوند و محيط خانواده محيطى مملوّ از محبت و آرامش و همكارى خواهد بود و همچنين افراد ديگر در محيطها و پستهاى ديگر. ولى به عكس اگر انسان در برابر مردم خشن باشد و با قيافۀ درهم كشيده روبهرو شود، بىاعتنايى كند، تكبر بورزد، نسبت به سرنوشت آنها بىاعتنا باشد و به تعبير قرآن «فَظّ غليظ القلب» باشد از اطراف او پراكنده مىشوند، در ميان جمع زندگى مىكند ولى تك و تنهاست. به گفتۀ شاعر: نهال دوستى بنشان كه كام دل به بار آرد درخت دشمنى بركن كه رنج بىشمار آرد در بحار الانوار از امام حسن عسكرى عليه السلام در ضمن مواعظ آن حضرت چنين نقل شده: «مَنْ كانَ الْوَرَعُ سَجِيَّتَهُ وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ وَ الْحِلْمُ خَلَّتَهُ كَثُرَ صَديقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَيْهِ وَ انْتَصَرَ مِنْ أعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَيْهِ ؛ كسى كه تقوا و ورع خوى و خصلت او باشد و جود و بخشش طبيعتش و حلم و بردبارى عادتش، دوستانش بسيار مىشوند و ثنا خوانانش فراوان و از اين طريق بر دشمنانش پيروز مىگردد»
#حکمت_142
🔶 @Nahj_Et
💫🍃✨✨✨❀﷽❀
🍃🌼
💎 نهج البلاغه جامع ترین کتاب پس از قرآن 💕
❇️ بیتردید نهجالبلاغه، جامعترین کتاب پس از قرآن است که میتواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید و هدایت بشر را در عرصههای گوناگون عهدهدار شود.
نهجالبلاغه، مجموعه گرانسنگی است که به حق آن را «أخ القرآن؛برادر قرآن» نامیدهاند.
💥در عظمت و شگفتی این اثر جاودانه همین بس که در توصیفش گفتهاند: «کَلامٌ فَوقَ کَلامِ المَخلوقِ وَ دونَ کَلامِ الخالِق: کلامی که بالاتر از کلام بشر و پایینتر از کلام خداوند است.»⚡️
⭕️برهمین اساس؛دکتر صُبحی صالح، استاد دانشگاه ادبیات دانشگاه لبنان که خود به عنوان شارح و محقق کتاب نهج البلاغه به شمار میرود، درباره انتشاراین کتاب گرانسنگ درسراسرجهان چنین میگوید: « من اعتقاد دارم که ضروری است نهج البلاغه امیر مؤمنان امام علی علیه السلام در سراسر جهان چاپ و توزیع گردد، تا نسل جدید مسلمان از آن بهرهمند شود».
#پ_ن ؛ اگر در جستجوی حکیمانه ترین مفاهیم بهشتی هستید آن را در ژرف ترین اندیشه های ناب علوی بیابید. "ازمطالعه شبانه روزی" ده دقیقه" نهجالبلاغه غافل نشوید.
📚۱]. سید هبةالدین حسینی شهرستانی؛ المعجزة الخالدة؛ ص۱۲.
[۲]. ابن ابیالحدید؛ شرح نهج البلاغه؛ ج۱، ص۲۴.
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹مسئلۀ حسن ظن و سوء ظن در اسلام از مسائل بسيار مهم است كه در آيات و روايات بازتاب گستردهاى دارد.
💠ادامه حکمت_114
🔹در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام مىخوانيم: «ضَعْ أمْرَ أخيكَ عَلىٰ أحْسَنِهِ... مَحْمِلاً؛ عمل برادر مسلمانت را بر نيكوترين وجه ممكن حمل كن مگر اينكه دليلى بر خلاف آن قائم شود و هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر و مادامى كه مىتوانى محمل نيكى براى آن بيابى حمل بر صحت كن». در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: «إذٰا اتَّهَمَ الْمُؤمِنُ أخٰاهُ انْمٰاثَ الْإيمٰانُ مِنْ قَلْبِهِ كَمٰا يَنْمٰاثُ الْمَلْحُ فِى الْمٰاءِ؛ هنگامى كه شخص باايمان برادر مسلمانش را متهم كند ايمان در قلب او ذوب مىشود همانگونه كه نمك در آب»
#حکمت_114
🔶 @Nahj_Et
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
نامه امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام: اگر بر دشمنت مسلط شدی عفو از او را شکر نعمت قرار بده.
شماره 11
🔶 @Nahj_Et
💐 سه درب از هشت درب بهشت 💐
🔻عَنِ الصَّادِقِ سلام الله علیه أَنَّهُ قَال ؛
أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ، ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ ، تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی ، اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تَدْخُلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِم .
از #امام_صادق سلام الله علیه روايت شده است كه فرمود ؛
همانا بهشت را هشت درب است كه سه درب آنها به سوى #قم است ، در آنجا زنى از فرزندانم بنام #فاطمة سلام الله علیها وفات کند که بشفاعت او همه شيعيانم به بهشت خواهند رفت .
📚بحارالأنوار ۵۷ / ۲۲۸ .
❣ ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارکباد❣
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#نهج_البلاغه
☀️وَلاَ تَيْأَسَنَّ لِشَرِّ هذِهِ الاُْمَّةِ مِنْ رَوْحِ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
🌔براى بدترين افراد اين امت نيز نبايد از رحمت خداوند مأيوس شد زيرا خداوند متعال مى فرمايد: از رحمت خدا جز كافران مأيوس نمى شوند»
📘#حکمت_377
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش اشاره به نكتۀ مهمى كرده مىفرمايد: «عيب تو (از چشمها) پنهان است تا وقتى دنيا به تو اقبال دارد» (عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ) . «جَدّ» در لغت معانى زيادى دارد از جمله: عظمت، كه آيۀ شريفۀ «أَنَّهُ تَعٰالىٰ جَدُّ رَبِّنٰا» به آن ناظر است و به معناى بهره، نصيب، نعمت و بخت. در جملۀ بالا اشاره به همان بهره و نصيب دنيوى است كه گاهى از آن به بخت و شانس تعبير مىشود. امام در واقع در اين عبارت كوتاه به چند نكته اشاره فرموده است: نخست هنگامى كه دنيا به كسى اقبال كند تمام عيوب او را به فراموشى مىسپارند، بلكه گاهى عيب را حُسن معرفى مىكنند و به عكس، هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند صفات برجسته او را ناديده مىگيرند، بلكه گاهى عيب مىشمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آناند. ديگر اينكه انسان بايد تنها نگاه به سخنان مردم نكند و بكوشند عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده، دريابد و نيز محاسن و صفات نيك خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مىشود كم نشمرد.
#حکمت_51
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۵ تواضع.mp3
4.46M
🌹سلسله جلسات درسهای_پ نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 5⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (تواضع)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش به فلسفۀ و آثار چند حكم از احكام مهم الهى اشاره فرموده كه به صورت بسيار گستردهتر در حكمت 252 نيز آمده است. مىفرمايد: «نماز موجب تقرب هر پرهيزگار و حج جهاد هر ضعيف است و براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايستۀ اوست»؛ (الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ، وَ الْحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ. وَ لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ، وَ زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ، وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ) . شك نيست كه نماز بهترين وسيلۀ تقرب به پروردگار است كه از آن در روايات به معراج مؤمن تعبير شده است كه تعبيرى بسيار گويا و رسا در تأثير نماز براى قرب الى الله است؛ ولى امام عليه السلام شرط آن را تقوا شمرده تقوايى كه سبب مىشود انسان با بال و پر نماز به آسمانها و ملكوت پروردگار پرواز كند. همانگونه كه در قرآن مجيد در داستان قربانى فرزندان آدم عليه السلام آمده است: «إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ اَللّٰهُ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ» ؛ خداوند تنها، (قربانى را) از پرهيزگاران مىپذيرد». «قربان» به چيزى گفته مىشود كه به وسيلۀ آن تقرب مىجويند؛ خواه اين وسيله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد يا گوسفندان و ساير حيوانات قربانى يا صدقهاى در راه خدا. بعضى گفتهاند «قربان» مصدر از مادۀ «قُرب» است ولى با توجه به اينكه در محل كلام ما معناى وصفى دارد (چيزى كه مايۀ قرب مىشود) بايد پذيرفت كه مصدرى است كه به معناى وصفى به كار رفته است
#حکمت_136
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكيمانه به يكى از ويژگىهاى متضاد زنان اشاره كرده مىفرمايد: «زن عقربى است كه نيش زدن او شيرين است»؛ (ألْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّبْسَةِ) . شارحان نهج البلاغه هم در تفسير اين جمله اختلاف فراوان دارند و هم در اينكه آيا نسخۀ اصلى لَسبه است يا لِبسه (بر وزن حسبه). در نسخۀ محمد عبده لِبسه آمده كه به معناى معاشرت و ملابست است، بنابراين نسخه، تفسير جملۀ بالا چنين است: زن گرچه همچون عقرب گزنده است؛ اما معاشرت با او داراى فوايد و بركات و آثار مثبتى است كه آن را جبران مىكند و به دليل اين آثار معاشرت با او مطلوب است. همانگونه كه قرآن مجيد هم به آن اشاره كرده مىفرمايد: ««وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا»؛ از آيات خدا اين است كه براى شما همسرانى از جنس شما آفريد تا در كنار آنها آرامش پيدا كنيد» و در جايى ديگر مىفرمايد: ««هُنَّ لِبٰاسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبٰاسٌ لَهُنَّ»؛ زنان براى شما همچون لباس هستند و شما براى آنها همانند لباس (هر دو زينت هم هستيد و هر دو سبب حفظ يكديگر)». ولى در غالب نسخههاى ديگر مانند نسخۀ مورد بحث ما «لَبسه» آمده است كه به معنى نيش زدن است.
#حکمت_61
🔶 @Nahj_Et
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌عاجزترین مردم کسی است که نتواند برای خود دوستی انتخاب کند.
شماره 12
🔶 @Nahj_Et
#هشدار_از_بی_اعتباری_دنیای_حرام
🌷امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💥 هَذَا مَا اشْتَرَي عَبْدٌ ذَلِيلٌ مِنْ مَيِّتٍ قَدْ أُزْعِجَ لِلرَّحِيلِ اشْتَرَي مِنْهُ دَاراً مِنْ دَارِ الْغُرُورِ مِنْ جَانِبِ الْفَانِينَ وَ خِطَّةِ الْهَالِكِينَ
🌍این خانه ای است كه بنده ای خوارشده، و مرده ای آماده كوچ كردن، آن را خریده، خانه ای از سرای غرور، كه در محله نابودشوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد.
📚 #نامه_3
🔶 @Nahj_Et
✳️روابط سالم و متقابل رهبر و مردم
✅پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست. او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختيارى نيست. ما را از آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود در آورد. به جاى گمراهى هدايت، و به جاى كورى بينايى به ما عطا فرمود.
#خطبه_216
🔶 @Nahj_Et
💠🔹يكى از خطبههاى امام عليه السّلام است كه دربارۀ رعايت عدالت در پيمانه و وزن سخن مىگويد: خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه به پند و اندرز مسلمانان پرداخته و نصايح شافى و كافى ذكر مىكند: نخست: از كوتاهى عمر دنيا و اين كه مردم همچون مهمانى در آن هستند و به سرعت اين مهمانى پايان مىگيرد، در حالى كه اعمال انسان براى حساب و جزا محفوظ مىماند. سپس در بخش ديگرى از اين خطبه از گسترش فساد در آن عصر و زمان، شكوه مىكند. و در بخش سوّم، به نيكان و پاكان و صالحان و آزاد مردان و سخاوتمندان و پرهيزگاران پيشين اشاره كرده و با مقايسه آن دو به يكديگر، به مردم هشدار مىدهد كه خويشتن را اصلاح كنند و فساد را از جامعه بر اندازند. و در پايان خطبه به مذمّت و نكوهش ريا كارانى مىپردازد، كه امر به معروف مىكنند و خود اهل آن نيستند و نهى از منكر مىكنند و خود عامل منكراتند.
#خطبه_129
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹يكى از خطبههاى امام عليه السّلام است كه دربارۀ رعايت عدالت در پيمانه و وزن سخن مىگويد: خطبه در
💠ادامه خطبه ۱۲۹
🔹شما و آنچه از اين دنيا اميد داريد، مهمانانى هستيد براى مدتى معين، و بدهكارانى مورد باز خواست، سر آمدى كوتاه داريد، و اعمالى كه (نزد خدا) محفوظ است. چه بسيار كوشش كنندهاى كه به جايى نرسيد، و زحمت كشندهاى كه جز زيان، چيزى نصيبش نشد، شما در زمانى زندگى مىكنيد كه خير و نيكى پشت كرده و رو به كاستى گذارده، شر و بدى روى آورده و رو به فزونى است، و شيطان طمعش در گمراهى مردم بيشتر شده
#خطبه_129
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین حقایق در کلام اميرالمؤمنين (ع)
💎 #امام_علی_علیه_السلام :" تبیین" حقایق را برای مردم بیان میکرد؛ شما خطبههای نهجالبلاغه را نگاه کنید، بسیاری از آنها تبیین واقعیّاتی است که در جامعهی آن روز وجود داشته چه خطبههای حضرت، چه نامههای حضرت بخشی از نهجالبلاغه خطبهها است، بخشی نامهها است؛ آن نامهها غالباً نامهی به کسانی است که حضرت به آنها اعتراضی دارد؛ یا دشمنانند مثل معاویه و امثال اینها، یا عمّال خود آن حضرتند که حضرت به آنها ایراد دارد؛ غالباً اینجوری است؛ بعضیها هم توصیه و دستورالعمل و فرمان است، مثل عهد مالک اشتر؛ در همهی اینها تبیین میکند، حقایق را بیان میکند برای مردم. یکی از رشتههای کار امیرالمؤمنین این است.
۱۳۹۵/۰۶/۳۰
🔶 @Nahj_Et
💠🔹🔴 پردهای از قیامت
✍امیرالمومنین در خطبه 83 تعابیر خاصی از قیامت بیان میکند که ما را به حال و هوای برپایی قیامت میبرد:
◀️ تا آنجا كه امور زندگانى پياپى بگذرد و روزگاران سپرى شود و رستاخيز بر پاگردد
⭕️در آن زمان، انسانها را از شكاف گورها، و لانه پرندگان، و خانه درندگان، و ميدانهاى جنگ، بيرون مىآورند كه با شتاب به سوى فرمان پروردگار مىروند و به صورت دستههايى خاموش و صفهاى آرام و ايستاده حاضر مىشوند،
⭕️چشم بينندهی خدا آنها را مینگرد و صداى فرشتگان به گوش آنها مىرسد.
⭕️ در آنروز لباس نياز و فروتنى پوشيده و درهاى حيله و فريب بسته شده و آرزوها قطع گرديده است.
⭕️دلها آرام، صداها آهسته،
عرق از گونهها چنان جارى است كه امكان حرف زدن نمىباشد!
⭕️ اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته و بانگى رعد آسا و گوش خراش همه را لرزانده و به سوى پيشگاه عدالت، براى دريافت كيفر و پاداش می كشاند....!
📚نهجالبلاغه #خطبه_83
🔶 @Nahj_Et
💠نامه به منذر بن جارود در سرزنش خیانت اقتصادی
🔹از نامههاى امام عليه السلام به منذر بن جارود عبدى است كه در حوزۀ فرماندارى خود در بعضى از امور خيانت كرده بود. نامه در يك نگاه اين نامه زمانى به «منذر بن جارود» نوشته شد كه والى اصطخر (از نواحى فارس) بود و اخبارى از سوء استفادۀ وى از اموال حكومت به اميرمؤمنان على عليه السلام رسيد. امام با تمجيد از پدرش «جارود عبدى» اين فرزند را سرزنش كرد و فرمود: درستى و پاكى پدرت سبب خوشبينى من به تو شد و گمانم بود كه تو پيرو او هستى؛ ولى معلوم شد تابع هواى نفس شدهاى و آخرت خود را به دنيا فروختهاى. آنگاه در تعبيرى شگفتانگيز مىفرمايد: اگر اقوالى كه دربارۀ تو به من رسيده صحيح باشد، شتر خانواده و بند كفشت از تو باارزشتر است. در پايان نامه فرمان عزل او را صادر كرده و مىفرمايد: هنگامى كه نامۀ من به تو رسيد به سوى ما بازگرداما بعد (از حمد و ثناى الهى) شايستگى پدرت، مرا دربارۀ تو گرفتارِ خوشبينى ساخت و گمان كردم تو هم پيرو هدايت و سيرۀ او هستى و راه و رسم او را دنبال مىكنى. ناگهان به من گزارش داده شد كه تو در پيروى از هواى نفست چيزى فروگذار نمىكنى و براى سراى ديگرت ذخيرهاى باقى نمىگذارى، با ويرانى آخرتت دنيايت را آباد مىسازى و به بهاى قطع رابطه با دينت با خويشاوندانت پيوند برقرار مىسازى (و به گمان خود صلۀ رحم مىكنى) اگر آنچه از تو به من رسيده است درست باشد شتر (باركش) خانوادهات و بند كفشت از تو بهتر است و كسى كه داراى صفات تو باشد نه شايستگى اين را دارد كه حفظ مرزى را به او بسپارند و نه كار مهمى به وسيلۀ او اجرا شود، نه قدر او را بالا ببرند، نه در حفظ امانت شريكش سازند و نه در جمعآورى حقوق بيتالمال به او اعتماد كنند
#نامه_71
🔶 @Nahj_Et
23.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌درباره ی مغرور نشدن انسان هنگامی که به او سلسله نعمت ها میرسد.
شماره 13
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام در اين سخن حكمتآميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره كرده مىفرمايد: «اين قلبها همچون بدنها ملول و افسرده مىشوند، بنابراين براى رفع ملالت آنها لطائف حكمتآميز را انتخاب كنيد»؛ (إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكَمِ) . بىشك، انسان بعد از انجام كارى سنگين، خسته مىشود و نياز به استراحت و تفريح براى رفع خستگى دارد كه آن استراحت اهميتش كمتر از آن كار نيست، زيرا بدن وى را آماده براى شروع به كار ديگر مىكند. روح انسان نيز چنين است؛ مسائل پيچيدۀ علمى و حل مشكلات اجتماعى و سياسى و فرهنگى او را خسته مىسازد. بايد به او آرامش داد؛ آرامش آن از طرق مختلفى تأمين مىشود. گاه رفتن به دامان طبيعت و ديدن مناظر زيبا، باغها و گلستانها، آبشارها و سبزهها و شنيدن صداى مرغان چمن و مشاهدۀ پرندگان زيبا و گاه به وسيلۀ شنيدن طنزهاى پر معنا و گاه گفت و گوهاى دوستانه با رفقاى مورد علاقه و گاه مطالعۀ تاريخ پيشينيان. همۀ اينها مىتواند به روح خستۀ انسان آرامش دهد؛
#حکمت_91
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام در اين سخن حكمتآميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره ك
🔹ادامه حکمت۹۱
💠ولى از همه مهمتر همان سخنان زيباى حكمتآميز است كه گاه در قالب شعر و گاه در قالب نثر ادا مىشود كه هم چيزى بر دانش انسان مىافزايد و هم براى انسان شادى مىآفريند. شايد به همين دليل است كه جمعى از بزرگان علماى دين كتابهاى مشتمل بر قصههاى زيبا، شعرهاى جالب و لطيفههاى خوب نوشتهاند تا طالبان علم به هنگام خستگى آنها را بخوانند و رفع خستگى كنند. به كار بستن اين دستور مبارك امام عليه السلام مىتواند به صورت شخصى باشد يا به صورت جمعى و عام به اين معنا كه هر انسانى لازم است براى خود جهت موارد خستگى از كارهاى علمى يا اجتماعى برنامهريزى داشته باشد تا بتواند با نشاط بيشتر به كارهاى مثبت خود ادامه دهد و نيز براى مراكز علمى و جمعيتهاى مختلف بايد برنامهريزىهايى شود كه آنها را به هنگام خستگى از كار و ملالت، نشاط و آرامش بخشد
#حکمت_91
🔶 @Nahj_Et