💠🔹🔴 پردهای از قیامت
✍امیرالمومنین در خطبه 83 تعابیر خاصی از قیامت بیان میکند که ما را به حال و هوای برپایی قیامت میبرد:
◀️ تا آنجا كه امور زندگانى پياپى بگذرد و روزگاران سپرى شود و رستاخيز بر پاگردد
⭕️در آن زمان، انسانها را از شكاف گورها، و لانه پرندگان، و خانه درندگان، و ميدانهاى جنگ، بيرون مىآورند كه با شتاب به سوى فرمان پروردگار مىروند و به صورت دستههايى خاموش و صفهاى آرام و ايستاده حاضر مىشوند،
⭕️چشم بينندهی خدا آنها را مینگرد و صداى فرشتگان به گوش آنها مىرسد.
⭕️ در آنروز لباس نياز و فروتنى پوشيده و درهاى حيله و فريب بسته شده و آرزوها قطع گرديده است.
⭕️دلها آرام، صداها آهسته،
عرق از گونهها چنان جارى است كه امكان حرف زدن نمىباشد!
⭕️ اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته و بانگى رعد آسا و گوش خراش همه را لرزانده و به سوى پيشگاه عدالت، براى دريافت كيفر و پاداش می كشاند....!
📚نهجالبلاغه #خطبه_83
🔶 @Nahj_Et
💠نامه به منذر بن جارود در سرزنش خیانت اقتصادی
🔹از نامههاى امام عليه السلام به منذر بن جارود عبدى است كه در حوزۀ فرماندارى خود در بعضى از امور خيانت كرده بود. نامه در يك نگاه اين نامه زمانى به «منذر بن جارود» نوشته شد كه والى اصطخر (از نواحى فارس) بود و اخبارى از سوء استفادۀ وى از اموال حكومت به اميرمؤمنان على عليه السلام رسيد. امام با تمجيد از پدرش «جارود عبدى» اين فرزند را سرزنش كرد و فرمود: درستى و پاكى پدرت سبب خوشبينى من به تو شد و گمانم بود كه تو پيرو او هستى؛ ولى معلوم شد تابع هواى نفس شدهاى و آخرت خود را به دنيا فروختهاى. آنگاه در تعبيرى شگفتانگيز مىفرمايد: اگر اقوالى كه دربارۀ تو به من رسيده صحيح باشد، شتر خانواده و بند كفشت از تو باارزشتر است. در پايان نامه فرمان عزل او را صادر كرده و مىفرمايد: هنگامى كه نامۀ من به تو رسيد به سوى ما بازگرداما بعد (از حمد و ثناى الهى) شايستگى پدرت، مرا دربارۀ تو گرفتارِ خوشبينى ساخت و گمان كردم تو هم پيرو هدايت و سيرۀ او هستى و راه و رسم او را دنبال مىكنى. ناگهان به من گزارش داده شد كه تو در پيروى از هواى نفست چيزى فروگذار نمىكنى و براى سراى ديگرت ذخيرهاى باقى نمىگذارى، با ويرانى آخرتت دنيايت را آباد مىسازى و به بهاى قطع رابطه با دينت با خويشاوندانت پيوند برقرار مىسازى (و به گمان خود صلۀ رحم مىكنى) اگر آنچه از تو به من رسيده است درست باشد شتر (باركش) خانوادهات و بند كفشت از تو بهتر است و كسى كه داراى صفات تو باشد نه شايستگى اين را دارد كه حفظ مرزى را به او بسپارند و نه كار مهمى به وسيلۀ او اجرا شود، نه قدر او را بالا ببرند، نه در حفظ امانت شريكش سازند و نه در جمعآورى حقوق بيتالمال به او اعتماد كنند
#نامه_71
🔶 @Nahj_Et
23.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌درباره ی مغرور نشدن انسان هنگامی که به او سلسله نعمت ها میرسد.
شماره 13
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام در اين سخن حكمتآميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره كرده مىفرمايد: «اين قلبها همچون بدنها ملول و افسرده مىشوند، بنابراين براى رفع ملالت آنها لطائف حكمتآميز را انتخاب كنيد»؛ (إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكَمِ) . بىشك، انسان بعد از انجام كارى سنگين، خسته مىشود و نياز به استراحت و تفريح براى رفع خستگى دارد كه آن استراحت اهميتش كمتر از آن كار نيست، زيرا بدن وى را آماده براى شروع به كار ديگر مىكند. روح انسان نيز چنين است؛ مسائل پيچيدۀ علمى و حل مشكلات اجتماعى و سياسى و فرهنگى او را خسته مىسازد. بايد به او آرامش داد؛ آرامش آن از طرق مختلفى تأمين مىشود. گاه رفتن به دامان طبيعت و ديدن مناظر زيبا، باغها و گلستانها، آبشارها و سبزهها و شنيدن صداى مرغان چمن و مشاهدۀ پرندگان زيبا و گاه به وسيلۀ شنيدن طنزهاى پر معنا و گاه گفت و گوهاى دوستانه با رفقاى مورد علاقه و گاه مطالعۀ تاريخ پيشينيان. همۀ اينها مىتواند به روح خستۀ انسان آرامش دهد؛
#حکمت_91
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام در اين سخن حكمتآميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره ك
🔹ادامه حکمت۹۱
💠ولى از همه مهمتر همان سخنان زيباى حكمتآميز است كه گاه در قالب شعر و گاه در قالب نثر ادا مىشود كه هم چيزى بر دانش انسان مىافزايد و هم براى انسان شادى مىآفريند. شايد به همين دليل است كه جمعى از بزرگان علماى دين كتابهاى مشتمل بر قصههاى زيبا، شعرهاى جالب و لطيفههاى خوب نوشتهاند تا طالبان علم به هنگام خستگى آنها را بخوانند و رفع خستگى كنند. به كار بستن اين دستور مبارك امام عليه السلام مىتواند به صورت شخصى باشد يا به صورت جمعى و عام به اين معنا كه هر انسانى لازم است براى خود جهت موارد خستگى از كارهاى علمى يا اجتماعى برنامهريزى داشته باشد تا بتواند با نشاط بيشتر به كارهاى مثبت خود ادامه دهد و نيز براى مراكز علمى و جمعيتهاى مختلف بايد برنامهريزىهايى شود كه آنها را به هنگام خستگى از كار و ملالت، نشاط و آرامش بخشد
#حکمت_91
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمتآميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در واقع خطاب به همۀ انسانها مىفرمايد: «فرزندم! چهار چيز و چهار چيز را از من حفظ كن كه با آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد»؛ (قَالَ لْاِبْنِهِالْحَسَنِ عليه السلام: يَا بُنَيَّ، احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً، وَ أَرْبَعاً، لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ) . در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه امام عليه السلام چرا نفرمود من هشت چيز را به تو توصيه مىكنم، بلكه فرمود: چهار چيز و چهار چيز. پاسخ سؤال اين است كه امام مىخواهد بدين وسيله مخاطب را متوجه تفاوت اين دو را با هم سازد، زيرا چهار قسمت اول ناظر به صفات «اخلاقى» است و چهار قسمت دوم ناظر به امور «رفتارى» و اضافه بر اين چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهى. امام در چهار قسمت اول نخست مىفرمايد: «(فرزندم) بالاترين سرمايهها عقل است»؛ (إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ) .
#حکمت_38
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمتآميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در وا
💠ادامه حکمت۳۸
🔹انسانى كه داراى عقل كافى است هم از نظر معنوى غنى است و هم از نظر مادى؛ از نظر معنوى عقل، او را به سوى خدا و اعتقاد صحيح و فضايل اخلاقى و اعمال صالحه دعوت مىكند، زيرا عواقب شوم رذايل اخلاقى را به خوبى درك مىنمايد و او را از آن باز مىدارد و در امور مادى با حسن تدبير و همكارى صحيح با ديگران و تشخيص دوست و دشمن و درك فرصتها و استفادۀ صحيح از نيروى ديگران به فوايد و بركات مادى مىرساند، بنابراين سرمايۀ پيروزى در دنيا و آخرت عقل است. استثنايى كه بعضى از شارحان به اين اصل كلى زدهاند كه منظور از عقل، آنجاست كه از طريق مشورت نتوان كارى كرد صحيح به نظر نمىرسد، زيرا در مورد مشورت نيز عقل است كه انسان را به استفاده از افكار ديگران و عمل كردن به نتيجۀ مشورت دعوت مىكند
#حکمت_38
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين خطبه پيرامون آداب و فنون جنگ سخن مىگويد مشهور اين است كه امام عليه السّلام آن را در «ليلة الهرير » يا نخستين روز جنگ صفّين ايراد فرمود. خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه، آداب و فنون جنگ و جهاد حق طلبانه را با دقّت تمام و در عباراتى فشرده بيان مىكند و آن را با ارزشهاى معنوى چنان مىآميزد كه انگيزههاى جهادگران را در حدّ بالا نگه دارد و آنان را به ايثار و فداكارى در راه خدا وادارد. در ضمن اشارتى به ويژگىهاى جنگ «صفّين» و وظايف مؤمنين در اين جنگ دارد. در اين كه امام عليه السّلام اين خطبه را چه زمانى ايراد فرمود، ميان شارحان «نهج البلاغه» گفتگو است. «ابن ابى الحديد» مىگويد: «اين خطبه را امام عليه السّلام در آن روزى كه به «ليلة الهرير» منتهى مىشد - طبق نقل بسيارى از روايات - ايراد فرمود» در حالى كه «نصر بن مزاحم» مىگويد: «امام عليه السّلام آن را در نخستين روز جنگ «صفّين» در ماه صفر سال 37 هجرى ايراد كرد.» مؤلّف كتاب «مصادر نهج البلاغه» از «طبرى» نويسندۀ كتاب «بشارة المصطفى» - كه از علماى قرن ششم هجرى است - از «ابن عبّاس» چنين نقل مىكند كه مىگفت: «زنان جهان، ديگر نمىتوانند شخصيّتى همچون على عليه السّلام بزايند.
#خطبه_66
🔶 @Nahj_Et