💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دربارۀ چند خطر كه در انتظار انسانهاست هشدار مىدهد: نخست مىفرمايد: «گفتار انسانها نگهدارى مىشود»؛ (الأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ) . همانگونه كه قرآن مجيد مىفرمايد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ * إِذْ يَتَلَقَّى اَلْمُتَلَقِّيٰانِ عَنِ اَلْيَمِينِ وَ عَنِ اَلشِّمٰالِ قَعِيدٌ * مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» ؛ ما انسان را آفريديم و وسوسههاى نفس او را مىدانيم، و ما به او از رگ قلبش نزديكتريم! * (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه دو فرشتۀ راست و چپ كه ملازم انسانند اعمال او را دريافت مىدارند. * انسان هيچ سخنى را بر زبان نمىآورد مگر اين كه فرشتهاى مراقب و آماده براى (ضبط) آن است!». در حديثى مىخوانيم: معاذ بن جبل از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيد: چه چيز مىتواند مرا وارد بهشت كند و از دوزخ دور دارد؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله دستورى به او دادند و در آخر فرمودند: «إلّا أُخْبِرُكَ بِمِلاكِ ذٰلِكَ كُلِّهِ؛ آيا اساس و ريشۀ همۀ اينها را به تو بگويم؟» معاذ گفت: «آرى يا رسول اللّٰه» پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «كَفِّ عَلَيْكَ هٰذٰا وَأشارَ إلىٰ لِسانِهِ؛ اين را حفظ كن، و اشاره به زبان خود نمود». در دومين هشدار مىفرمايد: «باطن اشخاص آزموده خواهد شد»؛ (وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ) .
#حکمت_343
🔶 @Nahj_Et
🔹💠🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️نامه سیزدهم دو نفر از امیران لشگر
رعایت سلسله مراتب فرماندهی
من ، مالک اشتر پسر حارث را بر شما و سپاهیانی که تحت امر شما هستند، فرماندهی دادم.
گفته او را بشنوید،
و از فرمان او اطاعت کنید،
او را چونان زره و سپر نگهبان خود برگزینید، زیرا که مالک، نه سستی به خرج داده و نه دچار لغزش می شود،
نه در آنجایی که شتاب لازم است کندی دارد، و نه آن جا که کندی پسندیده است شتاب می گیرد.
#نامه_13
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام با تعبير گويايى اشاره به بىارزش بودن مواهب مادى و دنيوى و پرارزش بودن وجود انسان مىفرمايد: «آيا آزاد مردى پيدا نمىشود كه اين تهماندۀ غذا را به اهلش واگذارد؟ بدانيد وجود شما بهايى جز بهشت ندارد آن را به چيزى جز بهشت نفروشيد»؛ (أَ لَا حُرٌّ يَدَعُ هٰذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا؟ إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ، فَلاَ تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا). «لماظه» كه غالب شارحان نهجالبلاغه به ضم لام ذكر كردهاند و تنها بعضى به فتح لام نوشتهاند به معنى باقى ماندۀ غذا در دهان است كه انسان پس از فروبردن لقمه با زبان خود آن را از اطراف دهان جمع مىكند و فرو مىبرد و گاه زبانش را بر لبها مىكشد كه اگر چيزى از غذا مانده آن را نيز جمع كند، و اين تشبيه بسيار گويايى است كه امام عليه السلام درمورد بىارزش بودن مواهب مادى دنيا فرموده است. اشاره به اينكه اقوام زيادى به اين دنيا آمدهاند و از مواهب آن بهره بردهاند و غذاهاى آن را خوردهاند گويا تهماندۀ آن به شما رسيده است، اصل آن ارزشى نداشته تا چه رسد به تهماندۀ آن. تعبير به «حر» اشاره به اين دارد كه تنها آزادگان مىتوانند خود را از قيد و بند دنياى مادى رها سازند ولى آنها كه اسير شهوات و زرق و برقها هستند هرگز نمىتوانند بهآسانى خود را از عشق به دنيا رها سازند و براى رسيدن به آن دست به هر كارى مىزنند.
#حکمت_456
🔶 @Nahj_Et
💠🔹همان گونه كه در ترجمۀ اين كلام شريف آمد به گفتۀ سيّد رضى رحمه الله، اين سخن را امام عليه السلام هنگامى فرمود كه «دو نفر را كه از بيتالمال سرقت كرده بودند نزد آن حضرت آوردند؛ يكى غلامى بود مربوط به بيتالمال و ديگرى غلامى متعلق به مردم»؛ (رُوِيَ أَنَّهُ عليه السلام رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلانِ سَرَقَا مِنْ مَالِ اللَّهِ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ الآْخَرُ مِنْ عُرُوضِ النَّاسِ) . «عروض» - به گفتۀ لسان العرب - جمع عَرض به معناى متاع است، بنابراين «عُرُوضُ النّاس» يعنى غلامى كه از امتعه و دارايى مردم محسوب مىشده نه بيتالمال؛ ولى در بيشتر نسخ به جاى «عروض»، «عُرض» به معناى تودۀ مردم يا ساير مردم آمده است
#حکمت_271
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام با تعبير گويايى اشاره به بىارزش بودن مواهب مادى و دنيوى و پرارزش بودن وجود انس
💠🔹تعبير «لاهلها» (براى اهل دنيا) اشاره به اين است كه افراد كوتهفكر و بىهمتى هستند كه گوهر گرانبهاى روح و جان انسانى را به متاعى قليل و مال و مقام بىارزش مىفروشند؛ دنيا را براى آنها واگذارند. شك نيست كه هرگز منظور امام عليه السلام ترك سعى و تلاش براى زندگانى آبرومندانه و كفاف و عفاف نيست چراكه بدون چنين زندگىاى انسان حريت و آزادى ندارد و ناچار مىشود تن به ذلت وابستگى به ديگران بدهد و همچنين جوامع فقير و نيازمند كه همواره وابسته و ذليل در چنگال ديگراناند بلكه منظور غرق شدن در مواهب مادى و فروختن شرافت انسانى خود براى بهدست آوردن مال و مقام دنياست
#حکمت_456
🔶 @Nahj_Et
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیههای امام علی (ع) برای روز #عیدقربان
🔻امام علی علیهالسلام:
وَ إِنَّ هذا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَالْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ، فَاَكْثِرُوا ذِكْرَاللّه ِ تَعالى وَاسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا اِلَيْهِ اِنَّهُ هُو التَّوّابُ الرَّحيمُ
❇️ اميرالمؤمنين علیهالسلام در خطبه روز عيد قربان فرمود:
... و حرمت امروز زياد و آرزوى بهرهورى از بركات آن بجا و اميد مغفرت الهى در آن پسنديده است.
پس ذكر خداى بزرگ را زياد گوييد و استغفار كنيد و توبه نماييد كه او توبه پذير و مهربان است.
📚 من لايحضره الفقيه، ج ۱، ۵۲۰
🔶 @Nahj_Et
🍃«لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّی أَحَقُّ بِهَا مِنْ غَیرِی وَ وَاللَّهِ لَأُسَلِّمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِینَ وَلَمْ یکُنْ فِیهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَی خَاصَّةً الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِکَ وَفَضْلِهِ وَزُهْداً فِیمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَزِبْرِجِهِ»
🌔همانا میدانید که سزاوارتر از دیگران به خلافت من هستم، سوگند به خدا به آنچه انجام دادهاید گردن مینهم تا هنگامی که اوضاع مسلمین رو براه باشد و از هم نپاشد، و جز من به دیگری ستم نشود و پاداش این گذشت و سکوت و فضیلت را از خدا انتظار دارم و از آن همه زر و زیوری که به دنبال آن حرکت میکنید، پرهیز میکنم.
#خطبه_73
🔶 @Nahj_Et