💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و حكمتآميز به اهميت قناعت اشاره كرده مىفرمايد: «قناعت مالى است كه هرگز تمام نمىشود»؛ (الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ) . در تعريف قناعت مىتوان گفت: حالتى است كه انسان با داشتن آن به حد اقل ضروريات زندگى مىسازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى كه فكر و وقت انسان را پيوسته به خود مشغول مىدارد و آلودۀ انواع محرمات مىكند نمىرود. داشتن اين روحيه به منزلۀ ثروت پايان ناپذير است، چرا كه انسان را از تمام ثروتهاى دنيا بىنياز مىسازد؛ همواره سربلند زندگى مىكند و با عزت و آبرو ادامۀ حيات مىدهد. دست نياز به سوى ديگران دراز نمىكند و عمر خود را در مسير تشريفات و تجملات بر باد نمىدهد.
ادامه دارد......
#حکمت_57
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و حكمتآميز به اهميت قناعت اشاره كرده مىفرمايد: «قناعت مالى
💠🔹 در گفتار حكيمانۀ 44 كه قبلاً گذشت امام عليه السلام در فضيلت قناعتپيشگان فرمود: «طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ؛ خوشا به حال كسى كه (پيوسته) به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند. به مقدار كفايت قانع گردد و از خدا راضى باشد». در خطبۀ 192 نيز امام در ميان اوصاف انبيا اين وصف برجسته را شمرده بود: «مَعَ قَنَاعَةٍ تَمْلَأُ الْقُلُوبَ وَ الْعُيُونَ غِنًى؛ آنها داراى قناعتى بودند كه دلها و چشمها را پر از بىنيازى مىكرد». در بحار الانوار نيز از آن حضرت نقل شده كه فرمود: «طَلَبْتُ الْغِنَى فَمَا وَجَدْتُ إِلَّا بِالْقَنَاعَةِ عَلَيْكُمْ بِالْقَنَاعَةِ تَسْتَغْنُوا؛ من در جستجوى توانگرى برآمدم ولى آن را جز در قناعت نيافتم (زيرا حرص، غالب توانگران را راحت نمىگذارد) بنابراين قناعت پيشه كنيد تا غنى شويد»
#حکمت_57
🔶 @Nahj_Et
شرحی بر نامه سی و دو نهجالبلاغه
از نامه هاى امام علیه السلام است به معاویه.
این نامه طبق آنچه مرحوم سیّد رضى آورده است از سه بخش تشکیل مى شود.
بخش اوّل معاویه را اندرز مى دهد. اندرزى آمیخته با سرزنش که از گمراه کردن مردم بپرهیزد و آنها را به عصر جاهلیّت باز نگرداند و در عاقبت این کار بیندیشد.
در بخش دوم از کسانى سخن مى گوید که اطراف او را گرفته اند و گمراهانى که به قهقرا برگشته اند و بر حسب و نسب و تفاخرات قومى اعتماد و از او پیروى مى کنند; ولى جمعى از اهل بصیرت پس از آنکه از برنامه هاى مرموز و فاسد او آگاه شدند دست از همکارى برداشته و به او پشت کردند و به خدا روى آوردند.
بخش سوم، دعوت معاویه به تقوا و هشدار به اوست که خود را از دام شیطان برهاند و توجّه به نزدیک بودن پایان عمر خویش داشته باشد.
#نامه_32
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نهج البلاغه
شرحی بر نامه سی و دو نهجالبلاغه از نامه هاى امام علیه السلام است به معاویه. این نامه طبق آنچه مر
🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️ نامه سی و دو به معاویه
افشای سیاست استحماری معاویه
ای معاویه! گروهی بسیار از مردم را به هلاکت کشاندی، و با گمراهی خود فریبشان دادی،
و در موج سرکش دریای جهالت خود غرقشان کردی، که تاریکیها آنان را فرا گرفت، و در امواج انواع شبهات غوطه ور گردیدند، که از راه حق به بیراه افتادند، و به دوران جاهلیت گذشتگانشان روی آوردند، و به ویژگیهای جاهلی خاندانشان نازیدند،
جز اندکی از آگاهان که مسیر خود را تغییر دادند، پس از آنکه تو را شناختند از تو جدا شدند، و از یاری کردن تو به سوی خدا گریختند،
زیرا تو آنان را به کار دشوار واداشتی،
و از راه راست منحرفشان ساختی.
ای معاویه! در کارهای خود از خدا بترس، و اختیارت را از کف شیطان درآور، که دنیا از تو بریده و آخرت به تو نزدیک شده است.
#نامه_32
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكمتآميز به يك اصل مهم قرآنى و اسلامى اشاره كرده مىفرمايد: «هنگامى كه به تو تحيتى گويند به صورتى بهتر پاسخ گوى و هرگاه هديهاى براى تو فرستند آن را به صورت افزونتر پاداش ده. با اين حال فضيلت از آن كسى است كه ابتدا كرده است»؛ (إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا، وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا، وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِي) . اخلاق اسلامى مىگويد هيچ كار خوبى را نبايد بدون پاداش گذاشت؛ خواه سخن احترامآميزى باشد يا اقدام عملى، بلكه بهتر آن است كه پاداش برترى داشته باشد؛ مثلاً اگر كسى به ما بگويد «سلام عليكم» بهتر آن است كه در پاسخ بگوييم «سلام عليكم و رحمة الله» و هر گاه كسى هديۀ مختصرى براى ما بفرستد ما در موقع مناسب هديۀ بهتر و بيشتر براى او بفرستيم.
#حکمت_62
🔶 @Nahj_Et
🌎 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌰 أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُحَذِّرُكُمُ الدُّنْيَا فَإِنَّهَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ وَ تَحَبَّبَتْ بِالْعَاجِلَةِ وَ رَاقَتْ بِالْقَلِيلِ وَ تَحَلَّتْ بِالْآمَالِ وَ تَزَيَّنَتْ بِالْغُرُورِ لَا تَدُومُ حَبْرَتُهَا وَ لَا تُؤْمَنُ فَجْعَتُهَا
🍧 هشدار از دنیاپرستی :
پس از ستایش پروردگار، همانا من شما را از دنیای حرام می ترسانم، زیرا در كام شیرین و در دیده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهش های نفسانی پوشیده شده، و با نعمت های زودگذر دوستی می ورزد، با متاع اندك زیبا جلوه می كند، و در لباس آرزوها خود را نشان می دهد، و با زینت غرور خود را می آراید، شادی آن دوام ندارد، و كسی از اندوه آن ایمن نیست.
#خطبه_111
🔶 @Nahj_Et
202030_721357174.mp3
4.2M
🔖 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🎡 فَأَوْبَي لَا يَنَالُ امْرُؤٌ مِنْ غَضَارَتِهَا رَغَباً إِلَّا أَرْهَقَتْهُ مِنْ نَوَائِبِهَا تَعَباً وَ لَا يُمْسِي مِنْهَا فِي جَنَاحِ أَمْنٍ إِلَّا أَصْبَحَ عَلَي قَوَادِمِ خَوْفٍ غَرَّارَةٌ غُرُورٌ مَا فِيهَا فَانِيَةٌ فَانٍ مَنْ عَلَيْهَا
🎠 شناخت ماهیت دنیا :
كسی از فراوانی نعمتهای دنیا كام نگرفت جز آنكه مشكلات و سختی ها دامنگیر او شد، شبی را در آغوش امن دنیا به سر نبرده جز آنكه صبحگاهان بالهای ترس و وحشت بر سر او كوبید، بسیار فریبنده است و آنچه در دنیاست نیز فریبندگی دارد، فانی و زودگذر است، و هر كس در آن زندگی می كند فنا می پذیرد.
#خطبه_111
🔶 @Nahj_Et
🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️نامه سی و سه به قثم بن عباس
هشدار از تبلیغات دروغین یاران معاویه در مراسم حج
پس از یاد خدا و درود،
همانا مامور اطلاعاتی من در شام به من اطلاع داده که گروهی از مردم شام برای مراسم حج به مکه می آیند،
مردمی کوردل، گوشهایشان در شنیدن حق ناشنوا، و دیده هایشان نابینا، که حق را از راه باطل می جویند، و بنده را در نافرمانی از خدا، فرمان می برند،
دین خود را به دنیا می فروشند، و دنیا را به بهای سرای جاودانه نیکان و پرهیزکاران می خرند،
در حالی که در نیکی ها، انجام دهنده آن پاداش گیرد، و در بدیها جز بدکار کیفر نشود.
پس در اداره امور خود هشیارانه و سرسختانه استوار باش،
نصیحت دهنده ای عاقل، پیرو حکومت، و فرمانبردار امام خود باش، مبادا کاری انجام دهی که به عذرخواهی روی آوری، نه به هنگام نعمتها شادمان و نه هنگام مشکلات سست باشی. با درود.
#نامه_33
🔶 @Nahj_Et
شرحی بر نامه سی و سه نهجالبلاغه
از نامه هاى امام(علیه السلام) است که به قثم بن عباس فرماندار و نماینده آن حضرت در شهر مکّه نگاشت.
این نامه از دو بخش تشکیل یافته است: بخش اوّل هشدارى است که امام(علیه السلام)به قثم بن عباس فرماندار مکّه مى دهد که گروهى از کوردلان و دین به دنیافروشان از سوى معاویه مأموریت یافته اند که در موسم حج اوضاع را به نفع معاویه و به زیان امام(علیه السلام) دگرگون سازند و امام(علیه السلام) تعبیرات جالبى درباره مأموران معاویه فرموده که نظایر آن نیز در هر عصر و زمان مخصوصاً زمان ما یافت مى شود.
در بخش دوم به او دستور مى دهد که در برابر این توطئه خطرناک کاملاً هوشیار باشد و کارى نکند که بعداً بخواهد از آن عذرخواهى نماید.
#نامه_33
🔶 @Nahj_Et
👤تفاوت انسان به دلیل همان ترکیب ذاتش است که در قرآن آمده است :
✨انّا خَلَقْنَا الْانْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ امْشاجٍ نَبْتَلیهِ ما انسان را از نطفهای آفریدیم که در آن مخلوطهای زیادی وجود دارد.
☝️مقصود این است که استعدادهای زیادی به تعبیر امروز در ژنهای او هست.
👈{بعد میفرماید : { انسان به مرحلهای رسیده است که ما او را مورد آزمایش قرار میدهیم
‼️(این خیلی حرف است) یعنی به حدی از کمال رسیده که او را آزاد و مختار آفریدیم
📝و لایق و شایسته تکلیف و آزمایش و امتحان و نمره دادن قرار دادیم.
✨انّا خَلَقْنَا الْانْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ امْشاجٍ
انسان را از نطفهای که مجموعی از مشْجها یعنی استعدادهای گوناگون و ترکیبات گوناگون است، خلق کردیم
🚮✔️و به همین دلیل او را در معرض امتحان و آزمایش و پاداش و کیفر و نمره دادن قرار دادیم.
⚠️❌ولی موجودهای دیگر چنین شایستگی را ندارند.
👈فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیراً، انّا هَدَیناهُ السَّبیلَ امّا شاکراً وَ امّا کفوراً .
👌از این بهتر و زیباتر، آزادی و اختیار انسان و ریشه و مبنای آن را نمیشود بیان کرد :
🌫🧗♂او را مورد آزمایش قرار دادیم، راه را به او نمایاندیم، آنوقت این خود اوست که باید راه خویشتن را انتخاب کند.
📚 #استاد_مطهری، انسان کامل، ص32، 33 💫
🔶 @Nahj_Et
202030_749528008.mp3
2.58M
🌴حضرت علی علیهالسلام
✉️نامه سی و چهار به محمد بن ابی بکر
روش دلجویی از فرماندار معزول
پس از یاد خدا و درود،
به من خبر داده اند که از فرستادن اشتر به سوی محل فرمانداریت، ناراحت شده ای، این کار را به سبب كندى تو در كار يا براى افزودن در كوشش تو نكرده بودم
اگر تو را از فرمانداری مصر عزل کردم، فرماندار جایی قرار دادم که اداره آنجا بر تو آسان تر، و حکومت تو در آن سامان خوش تر است.
همانا مردی را فرماندار مصر قرار دادم، که نسبت به ما خیرخواه، و به دشمنان ما سخت گیر و درهم کوبنده بود، خدا او را رحمت کند، که ایام زندگی خود را کامل و مرگ خود را ملاقات کرد، در حالی که ما از او خشنود بودیم و خداوند خشنودی خود را نصیب او گرداند، و پاداش او را چند برابر عطا کند. پس برای مقابله با دشمن سپاه را بیرون بیاور، و با آگاهی لازم به سوی دشمن حرکت کن، و با کسی که با تو در جنگ است آماده پیکار باش.
مردم را به راه پروردگارت بخوان، و از خدا فراوان یاری خواه که تو را در مشکلات کفایت می کند، و در سختیهایی که بر تو فرود می آید یاریت می دهد.
ان شاء الله
#نامه_34
🔶 @Nahj_Et
🌸 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💡 الْحَمْدُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ عَنْ شَبَهِ الْمَخْلُوقِينَ الْغَالِبِ لِمَقَالِ الْوَاصِفِينَ الظَّاهِرِ بِعَجَائِبِ تَدْبِيرِهِ لِلنَّاظِرِينَ وَ الْبَاطِنِ بِجَلَالِ عِزَّتِهِ عَنْ فِكْرِ الْمُتَوَهِّمِينَ الْعَالِمِ بِلَا اكْتِسَابٍ وَ لَا ازْدِيَادٍ وَ لَا عِلْمٍ مُسْتَفَادٍ الْمُقَدِّرِ لِجَمِيعِ الْأُمُورِ بِلَا رَوِيَّةٍ وَ لَا ضَمِيرٍ الَّذِي لَا تَغْشَاهُ الظُّلَمُ وَ لَا يَسْتَضِيءُ بِالْأَنْوَارِ وَ لَا يَرْهَقُهُ لَيْلٌ وَ لَا يَجْرِي عَلَيْهِ نَهَارٌ لَيْسَ إِدْرَاكُهُ بِالْإِبْصَارِ وَ لَا عِلْمُهُ بِالْإِخْبَارِ
🕋 خداشناسی :
سپاس خداوندی را سزاست كه از شباهت داشتن به پدیده ها برتر است، و از تعریف وصف كنندگان والاتر، و با تدبیر شگفتی آورش بر همه بینندگان آشكار، و با بزرگی عزتش بر همه فكرهای اندیشمندان پنهان است. داناست نه آن كه آگاهی او از جایی گرفته شده یا در حال فزونی باشد، و یا از كسی فراگیرد، اداره كننده سراسر نظام آفرینش است بی آنكه نیازی به فكر كردن یا اندیشه درونی باشد، خدایی كه تاریكی ها او را پنهان نسازد، و از نورها روشنی نگیرد، شب او را نپوشاند، و روز بر او نمی گذرد، نه بینایی او با دیدگان است، و نه علم او با اطلاعات و اخبار
#خطبه_213
🔶 @Nahj_Et
شرحی بر نامه سی و چهار نهجالبلاغه
از نامه هاى امام(علیه السلام) است که به محمد بن ابى بکر هنگامى که به سبب عزلش از فرماندارى مصر و قرار دادن مالک اشتر به جاى او ناراحت شده بود،
براى او نگاشت هرچند سرانجام اشتر در بین راه پیش از رسیدن به حکومت مصر (بر اثر سم معاویه) دیده از جهان فرو بست.
مى دانیم معاویه بعد از داستان حکمین اصرار داشت مناطقى که زیر سیطره حکومت امیر مؤمنان على(علیه السلام) است را نا امن کند و پیوسته به مرزهاى عراق حمله مى کرد و از سویى دیگر به عمرو بن عاص به سبب خوش خدمتى هایش قول داده بود که اگر زمام تمام حکومت اسلامى به دست او افتد مصر را در اختیار عمرو بگذارد و براى رسیدن به این هدف آن دو هر کارى را که مى توانستند انجام مى دادند.
امام(علیه السلام) احساس کرد محمد بن ابى بکر که والى آن حضرت بر مصر بود گر چه مرد امینى است ولى فردى از او قوى تر و با تجربه تر لازم است تا در برابر توطئه هاى معاویه بایستد،
لذا مالک اشتر را براى این امر برگزید و عهدنامه معروف خود را براى او نوشت.
هنگامى که معاویه باخبر شد مالک به سوى مصر مى رود نگران گشت و توطئه اى چید تا مالک را قبل از رسیدن به مصر از میان بردارد.
به یکى از جاسوسان خود که از علاقه مندان به آل عمروعاص بود مأموریت داد، به هر صورتى که ممکن است مالک را مسموم سازد.
او نزد مالک آمد و خود را از علاقه مندان و دوستان صمیمى اهل بیت و شیعیان على(علیه السلام) قلمداد کرد و از فضایل آن حضرت و بنى هاشم مطالب زیادى گفت تا آنجا که مالک باور کرد او واقعاً از دوستان اهل بیت است
در این هنگام غذاى مسمومى را به عنوان هدیه براى مالک برد (و معروف این است که عسلى را با سم مهلکى آغشته کرد)
هنگامى که مالک از آن تناول نمود شدیدا مسموم شد و پیش از رسیدن به مصر در همان جا که منطقه قُلزُم بود به شهادت رسید.
هنگامى که داستان نصب مالک به عنوان والى مصر به جاى محمد بن ابى بکر به گوش محمد رسید ناراحت شد.
امام(علیه السلام) نامه فوق را به او نوشت و از او رفع نگرانى کرد و او را در پست خود ابقا فرمود.
بنابراین محتواى نامه رفع نگرانى محمد بن ابى بکر از جانشین کردن مالک اشتر و اطمینان دادن به اوست که هرگز امام(علیه السلام) از فعالیت هاى او ناراضى نبوده، بلکه هدفى داشته است که بر او هم پوشیده نیست و نیز در این نامه اراده او را تقویت مى کند و بر ایستادگى در مقابل دشمن و نگهدارى حکومت مصر او را تشجیع مى نماید و توصیه مى کند که بر خدا توکل کن و محکم در برابر دشمنان بایست.
#نامه_34
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
🔅 أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ
💠 «شديدترين گناهان گناهى است كه
صاحبش آن را كوچك بشمرد»
📚#خطبه_213
🎤حجت الاسلام #فاطمی_نیا
🔶 @Nahj_Et
💚 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💞 مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَي أَصْحَابِ الْخَرَاجِ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَمْ يَحْذَرْ مَا هُوَ صَائِرٌ إِلَيْهِ لَمْ يُقَدِّمْ لِنَفْسِهِ مَا يُحْرِزُهَا وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَا كُلِّفْتُمْ بِهِ يَسِيرٌ وَ أَنَّ ثَوَابَهُ كَثِيرٌ وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ فِيمَا نَهَي اللَّهُ عَنْهُ مِنَ الْبَغْيِ وَ الْعُدْوَانِ عِقَابٌ يُخَافُ لَكَانَ فِي ثَوَابِ اجْتِنَابِهِ مَا لَا عُذْرَ فِي تَرْكِ طَلَبِهِ
💓 اخلاق اجتماعی كارگزاران اقتصادی :
از بنده خدا علی امیرمومنان به كارگزاران جمع آوری مالیات. پس از یاد خدا و درود، همانا كسی که از روز قیامت نترسد، زاد و توشه ای از پیش نخواهد فرستاد. بدانید، مسوولیتی را كه به عهده گرفته اید اندك اما پاداش آن فراوان است، اگر برای آنچه كه خدا نهی كرد (مانند ستمكاری و دشمنی)، كیفری نبود، برای رسیدن به پاداش در ترك آن نیز عذری وجود نداشت.
#نامه_51
🔶 @Nahj_Et
202030_664183296.mp3
7.39M
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به واقعيتى اشاره مىكند كه كاملاً منطقى است، مىفرمايد: «مر
💠🔹در اينكه هدف اصلى امام عليه السلام از بيان اين حقيقت چيست؟ در ميان شارحان نهج البلاغه اختلاف نظر است. بعضى آن را نوعى مذمت و نكوهش نسبت به محبت دنيا شمردهاند و بعضى به عكس، محبت دنيا را امرى طبيعى مىدانند. حقيقت اين است كه امام عليه السلام مى خواهد بفرمايد: نه از علاقۀ خودتان به دنيا نگران باشيد و نه از علاقۀ ديگران نسبت به آن، چراكه پيوندى بسيار مستحكم ميان شما و دنياست. از آن بترسيد كه اين علاقه افراطى شود و به شكل دنياپرستى درآيد. شبيه همين معنا روايت ديگرى است كه در آن مىخوانيم: كسى حضور اميرمؤمنان عليه السلام برخاست و عرض كرد: اى اميرمؤمنان! چرا ما دنيا را دوست داريم؟ امام عليه السلام فرمود: چون ما از دنيا آفريده شدهايم. آيا مىشود كسى را به سبب محبتش نسبت به پدر و مادر سرزنش كرد؟»؛ (رُوِىَ عَنْ أميرِ الْمُؤْمِنينَ عليه السلام أنَّ رَجُلاً قامَ إِلَيْهِ، فَقالَ: يا أَمِيرَ الْمُؤْمِنينَ ما بالُنا نُحِبُّ الدُّنْيا، قالَ: لِأنّا مِنْها وَ هَلْ يُلامُ الرَّجُلُ بِحُبِّهِ لِأبِيهِ وَ أُمِّهِ؟ قالَ: وَ أَنْشَدَنا أبُو عَبْدِ اللّٰهِ الْأَزْدي)
#حکمت_303
🔶 @Nahj_Et